LEGE Nr. 7 din 11 ianuarie
2006
privind statutul functionarului public parlamentar
ACT EMIS DE: PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 35 din 16 ianuarie 2006
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
ART. 1
(1) Prezenta lege reglementeaza statutul functionarului public parlamentar
din cadrul structurilor de specialitate ale Parlamentului Romaniei.
(2) In sensul prezentei legi, prin structuri de specialitate se intelege
serviciile Camerei Deputatilor si Senatului care desfasoara activitatile
prevazute la art. 3 si la art. 5 alin. (2).
ART. 2
Functionarii publici parlamentari numiti in cadrul structurilor de
specialitate ale Camerei Deputatilor si Senatului au un statut special,
conferit de atributiile si raspunderile ce le revin, in scopul realizarii
prerogativelor constitutionale ale Parlamentului.
ART. 3
In sensul prezentei legi, activitatile desfasurate de functionarii publici
parlamentari si care implica exercitarea prerogativelor constitutionale ale
Parlamentului sunt urmatoarele:
a) asigurarea din punct de vedere tehnic si de specialitate a elaborarii,
redactarii si definitivarii actelor legislative;
b) elaborarea de studii, sinteze si analize comparative, in scopul
imbunatatirii si perfectionarii cadrului legislativ;
c) organizarea, prezentarea si redactarea lucrarilor de specialitate ale
comisiilor parlamentare;
d) organizarea lucrarilor plenului Camerei Deputatilor si Senatului,
inclusiv a sedintelor comune;
e) organizarea si desfasurarea activitatii Biroului permanent;
f) documentarea, evidenta si informatizarea activitatii legislative;
g) gestionarea resurselor umane si financiare, contenciosul administrativ
si auditul intern;
h) organizarea si desfasurarea activitatilor de relatii parlamentare
externe si de protocol, precum si activitatea de informatica, relatii cu presa
si cu publicul, registratura si arhiva.
ART. 4
(1) Functia publica parlamentara este o functie publica specifica de
cariera, autonoma.
(2) Functionarul public parlamentar se bucura de stabilitate si isi
desfasoara activitatea cu respectarea principiilor legalitatii,
impartialitatii, obiectivitatii, al subordonarii ierarhice, precum si al
neutralitatii politice.
ART. 5
(1) Raporturile de serviciu se nasc si se exercita pe baza actului
administrativ de numire, emis in conditiile prezentei legi.
(2) Functiile publice parlamentare din cadrul structurilor de specialitate
ale Parlamentului sunt: functiile publice in care sunt numite, pe durata
nedeterminata, persoane care desfasoara activitatile prevazute la art. 3,
persoanele care desfasoara activitati de specialitate la grupurile
parlamentare, la cabinetele membrilor Biroului permanent, precum si persoanele
numite in functia de sef de cabinet.
(3) Prevederile prezentei legi nu se aplica personalului din structurile
Parlamentului, care desfasoara activitati administrative, de gospodarire,
investitii, intretinere-reparatii si de deservire, pentru care incadrarea in
munca se face prin contract individual de munca, potrivit Codului muncii.
ART. 6
(1) Functiile publice parlamentare se clasifica, in raport cu nivelul
atributiilor titularului functiei publice parlamentare, dupa cum urmeaza:
a) functii publice parlamentare corespunzatoare categoriei inaltilor
functionari publici;
b) functii publice parlamentare de conducere;
c) functii publice parlamentare de executie.
(2) Clasificarea functiilor publice parlamentare, precum si vechimea minima
necesara pentru ocuparea acestora sunt prevazute in anexa care face parte
integranta din prezenta lege.
ART. 7
(1) Functiile publice parlamentare corespunzatoare inaltilor functionari publici
parlamentari sunt: functia de secretar general, secretar general adjunct si sef
de departament sau director general, dupa caz.
(2) Functiile publice parlamentare de conducere sunt: director, director
adjunct, sef serviciu, sef sectie si sef birou.
(3) Functiile publice parlamentare de executie sunt cele prevazute in anexa
la prezenta lege.
CAP. 2
Incompatibilitati si interdictii
ART. 8
Calitatea de functionar public parlamentar este incompatibila cu orice alta
functie publica sau privata, cu exceptia functiilor si activitatilor didactice
din invatamantul superior, al cercetarii stiintifice si al creatiei
literar-artistice.
ART. 9
(1) Functionarii publici parlamentari nu pot detine functii si nu pot
desfasura alte activitati, remunerate sau neremunerate, dupa cum urmeaza:
a) in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice, cu exceptia cazului
in care raportul de serviciu este suspendat, conform art. 59 alin. (1) lit. a);
b) in cadrul cabinetului demnitarului, cu exceptia cazului in care
functionarul public parlamentar este suspendat din functia publica, in
conditiile legii, pe durata numirii sale;
c) in cadrul regiilor autonome sau al societatilor comerciale din sectorul
public sau privat;
d) in calitate de membru al unui grup de interes economic.
(2) Functionarii publici parlamentari nu pot fi mandatari ai unor persoane
in ceea ce priveste efectuarea unor acte in legatura cu functia publica pe care
o exercita.
(3) In situatiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b), la incetarea
perioadei pentru care a fost numit sau ales ori la incheierea mandatului
demnitarului, dupa caz, functionarul public parlamentar este reincadrat in
functia publica detinuta sau intr-o functie similara.
ART. 10
(1) Nu sunt permise raporturi ierarhice directe, in cazul in care
functionarii publici parlamentari sunt soti sau rude de gradul I.
(2) Persoanele care se afla in una dintre situatiile prevazute la alin. (1)
vor opta, in termen de 10 zile, pentru incetarea raporturilor ierarhice
directe.
(3) Orice persoana poate sesiza existenta situatiilor prevazute la alin.
(1).
(4) Situatiile prevazute la alin. (1) si, corelativ, neindeplinirea
obligatiilor prevazute la alin. (2) se constata de catre secretarul general,
care va dispune incetarea raporturilor ierarhice directe dintre functionarii
publici parlamentari soti sau rude de gradul I.
(5) Procedura de constatare a incompatibilitatilor este stabilita prin
Regulamentul intern al functionarilor publici parlamentari din structurile de
specialitate ale Camerei Deputatilor sau Senatului, aprobat de Biroul permanent
al fiecarei Camere.
CAP. 3
Selectarea, numirea, evaluarea si promovarea functionarului public
parlamentar
SECTIUNEA 1
Selectarea si numirea functionarului public parlamentar
ART. 11
(1) In structurile de specialitate ale Parlamentului o persoana poate ocupa
o functie publica parlamentara, daca indeplineste cumulativ urmatoarele
conditii:
a) are cetatenia romana, domiciliul in Romania si capacitate deplina de
exercitiu;
b) cunoaste limba romana;
c) a implinit varsta de 18 ani;
d) este apta din punct de vedere medical pentru indeplinirea functiei;
starea de sanatate este atestata pe baza de examen medical de specialitate;
e) indeplineste conditiile de studii si vechime in specialitate stabilite
de prezenta lege;
f) nu a fost condamnata definitiv pentru savarsirea unei infractiuni, care
o face nedemna pentru exercitarea unei functii publice;
g) nu a desfasurat activitate de politie politica, astfel cum este definita
de lege;
h) nu a fost destituita dintr-o functie publica in ultimii 7 ani;
i) a fost declarata "admis" la concursul sau examenul sustinut
pentru ocuparea functiei publice parlamentare.
(2) Pe langa conditiile prevazute la alin. (1), pentru ocuparea unei
functii publice parlamentare in structurile de specialitate ale Parlamentului
pot fi stabilite conditii specifice, aprobate de catre Biroul permanent al
Camerei Deputatilor sau Senatului, la propunerea secretarului general.
ART. 12
(1) Numirea functionarului public parlamentar se face pe post vacant, prin
concurs sau examen, dupa caz, in conditiile prezentei legi.
(2) Concursul se organizeaza si se desfasoara in cazul in care, pentru
ocuparea unui post vacant, se inscriu minimum doua persoane.
(3) Examenul are loc in cazul in care, pentru ocuparea unui post vacant, la
concursul organizat s-a inscris o singura persoana sau numarul celor inscrisi
este egal ori mai mic decat numarul posturilor vacante de acelasi nivel, scoase
la concurs.
ART. 13
Rezultatul concursului sau examenului se aduce la cunostinta candidatilor,
prin afisare, la sediul Camerei Deputatilor sau al Senatului, dupa caz, in
termen de 5 zile de la sustinerea ultimei probe.
ART. 14
(1) Candidatul nemultumit de rezultatul concursului sau al examenului se
poate adresa cu contestatie, la secretarul general, in termen de 5 zile de la
afisarea rezultatelor.
(2) Normele de organizare si desfasurare ale concursului sau examenului si
procedura de solutionare a contestatiilor se aproba de Biroul permanent al
fiecarei Camere a Parlamentului, la propunerea secretarului general al Camerei
Deputatilor sau Senatului, dupa caz.
ART. 15
(1) Pe baza rezultatelor definitive, secretarul general emite ordinul de
numire in functie a candidatului declarat "admis".
(2) Actul administrativ de numire are forma scrisa si trebuie sa contina
temeiul legal al numirii, numele functionarului public parlamentar, denumirea
functiei publice parlamentare, data de la care urmeaza sa exercite functia
publica parlamentara, drepturile salariale, precum si locul de desfasurare a
activitatii.
(3) Fisa postului aferenta functiei publice parlamentare se anexeaza la
actul administrativ de numire, iar o copie a acesteia se inmaneaza
functionarului public parlamentar.
(4) La investirea in functia publica parlamentara, functionarul public
parlamentar depune juramantul de credinta, in termen de 3 zile de la emiterea
actului de numire.
(5) Juramantul prevazut la alin. (4) are urmatorul continut: "Jur sa
respect Constitutia, drepturile si libertatile fundamentale ale omului, sa
aplic in mod corect si fara partinire legile tarii, sa indeplinesc constiincios
indatoririle ce imi revin in functia publica parlamentara in care am fost
numit, sa pastrez secretul profesional si sa respect normele de conduita
profesionala si civica. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!". Formula religioasa de
incheiere va respecta libertatea convingerilor religioase.
(6) Juramantul de credinta se poate depune si fara formula religioasa.
(7) Functionarul public parlamentar depune juramantul de credinta in fata
secretarului general, care poate fi asistat de secretarul general adjunct si de
conducatorul compartimentului in care isi va desfasura activitatea.
(8) Secretarul general si secretarul general adjunct depun juramantul de
credinta in fata Biroului permanent al Camerei Deputatilor sau al Senatului,
dupa caz.
ART. 16
(1) Neprezentarea la termenul fixat pentru depunerea juramantului de
credinta, consemnata in scris, duce la revocarea ordinului de numire in functia
publica parlamentara a persoanei in cauza, cu exceptia situatiei in care
dovedeste ca motive obiective au impiedicat-o sa se prezinte si pe care le face
cunoscute, in termen de 5 zile, secretarului general al Camerei Deputatilor sau
al Senatului, dupa caz.
(2) In termen de 5 zile de la incetarea motivelor prevazute la alin. (1),
functionarul public parlamentar are obligatia de a depune juramantul de
credinta.
(3) Refuzul depunerii juramantului de credinta prevazut la art. 15 alin.
(5) sau neprezentarea in conditiile alin. (2) se consemneaza in scris si atrage
revocarea ordinului de numire in functia publica parlamentara.
ART. 17
(1) In functiile publice parlamentare corespunzatoare inaltilor functionari
publici sunt numiti secretarul general si secretarul general adjunct ai Camerei
Deputatilor sau Senatului, precum si seful de departament sau directorul
general, dupa caz.
(2) Numirea in functia de secretar general si de secretar general adjunct
se face de Camera Deputatilor sau de Senat, potrivit regulamentului fiecarei
Camere.
(3) Numirea in functia publica parlamentara de sef de departament ori de
director general, dupa caz, se face de secretarul general, cu avizul Biroului
permanent al Camerei Deputatilor sau Senatului.
ART. 18
(1) In functiile publice parlamentare de conducere din structurile Camerei
Deputatilor sau Senatului se numesc functionari publici cu studii superioare de
lunga durata, absolvite cu diploma de licenta ori echivalenta, dupa caz, si
care indeplinesc, pe langa conditiile prevazute la art. 11, si conditia de a
avea o vechime in functiile publice, potrivit anexei la prezenta lege.
(2) Numirea in functiile publice parlamentare de conducere se face pe baza
de concurs, organizat de secretarul general al Camerei Deputatilor sau
Senatului, dupa caz, in limita posturilor vacante, potrivit normelor stabilite
de Biroul permanent al fiecarei Camere a Parlamentului.
(3) Inaltii functionari publici parlamentari si functionarii publici
parlamentari cu functii de conducere beneficiaza de indemnizatia de conducere
prevazuta de legea privind salarizarea functionarilor publici.
SECTIUNEA a 2-a
Evaluarea activitatii functionarului public parlamentar
ART. 19
Evaluarea profesionala individuala a functionarilor publici parlamentari se
face anual, in conditiile legii.
ART. 20
Criteriile de evaluare a activitatii profesionale individuale, precum si
metodologia de evaluare si de contestare a calificativelor acordate se aproba
de catre Biroul permanent al Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz, la
propunerea secretarului general.
SECTIUNEA a 3-a
Promovarea in functie a functionarului public parlamentar
ART. 21
(1) In cariera, functionarul public parlamentar beneficiaza de dreptul de a
promova in functie.
(2) Promovarea intr-o functie publica parlamentara superioara vacanta se
face prin concurs sau examen.
ART. 22
(1) In vederea prezentarii la examen sau la concurs, pentru a promova
intr-o functie superioara, functionarul public parlamentar trebuie sa
indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba vechimea minima prevazuta in anexa la prezenta lege;
b) sa fi obtinut la evaluarea activitatii profesionale din ultimii 2 ani
cel putin calificativul "Bun";
c) sa indeplineasca cerintele specifice, prevazute in fisa postului.
(2) Metodologia de organizare si desfasurare ale examenului sau concursului
pentru promovarea intr-o functie parlamentara superioara se aproba de birourile
permanente reunite ale camerelor Parlamentului, la propunerea secretarilor
generali ai acestora.
ART. 23
Promovarea functionarului public parlamentar se poate face numai in functia
imediat superioara si numai o data pe an, in conditiile prevazute de prezenta
lege.
ART. 24
(1) Functionarul public parlamentar a carui activitate, cu ocazia evaluarii
profesionale anuale, a fost notata cu calificativul "Nesatisfacator"
sau "Satisfacator" nu poate fi promovat in anul imediat urmator.
(2) In situatia in care, in ultimii 2 ani consecutivi, functionarul public
parlamentar a fost notat cu calificativul "Nesatisfacator",
secretarul general propune functionarului respectiv trecerea intr-o functie
inferioara, in limita posturilor vacante. Daca nu exista posturi vacante ori
propunerea nu este acceptata, se procedeaza la eliberarea din functie a
functionarului public parlamentar ca necorespunzator.
SECTIUNEA a 4-a
Formarea profesionala a functionarului public parlamentar
ART. 25
(1) Functionarul public parlamentar are dreptul si obligatia de a-si
perfectiona pregatirea profesionala si de a urma cursuri de perfectionare
organizate in acest scop.
(2) Formarea si perfectionarea pregatirii profesionale au caracter
continuu, se organizeaza, se finanteaza si se desfasoara potrivit programului
anual aprobat de Biroul permanent al fiecarei Camere a Parlamentului.
ART. 26
Formarea si perfectionarea profesionala ale functionarilor publici
parlamentari se realizeaza in urmatoarele forme:
a) participarea la cursuri organizate de Parlament sau de furnizorii de
servicii de formare si perfectionare profesionala specifice activitatii parlamentare,
din tara sau din strainatate;
b) stagii de adaptare profesionala la cerintele functiei;
c) stagii de practica si specializare in tara si in strainatate;
d) formare si perfectionare profesionala individualizata;
e) alte forme de pregatire profesionala.
ART. 27
(1) La nivelul Parlamentului se elaboreaza de catre secretarii generali si
se aproba de birourile permanente reunite ale Camerei Deputatilor si Senatului
planuri de formare si perfectionare profesionala, cu consultarea sindicatului
sau, dupa caz, a reprezentantilor personalului din structurile de specialitate
ale Camerei Deputatilor sau Senatului.
(2) Planul de formare si perfectionare profesionala, dupa aprobare, se
aduce la cunostinta functionarilor publici parlamentari.
ART. 28
(1) Functionarii publici parlamentari beneficiaza de drepturile salariale
cuvenite, pe perioada in care urmeaza forme de perfectionare profesionala, in
situatia in care acestea sunt:
a) organizate la initiativa Parlamentului;
b) urmate la initiativa functionarului public parlamentar, cu aprobarea
secretarului general.
(2) In cazul in care cursurile de perfectionare sunt organizate in alta
localitate decat cea de domiciliu, functionarul public parlamentar beneficiaza
si de drepturile de delegare, potrivit prezentei legi.
(3) Pentru acoperirea cheltuielilor planurilor de formare si perfectionare
profesionala ale functionarilor publici parlamentari, in bugetele anuale ale
fiecarei Camere sunt prevazute sumele necesare pentru cheltuielile respective.
(4) Secretarul general prezinta anual Biroului permanent un raport cu
privire la realizarea planurilor de formare si perfectionare profesionala,
precum si cheltuielile aferente.
ART. 29
(1) Functionarul public parlamentar care urmeaza o forma de specializare
sau de perfectionare cu o durata mai mare de 3 luni si primeste pe aceasta
perioada drepturile salariale este obligat sa se angajeze in scris ca va lucra
minimum 3 ani in cadrul Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz. In cazul
nerespectarii angajamentului, acesta va suporta cheltuielile efectuate,
proportional cu timpul ramas pana la implinirea termenului.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica functionarului public parlamentar
care nu mai detine functia publica din motive ce nu ii sunt imputabile sau in
cazul in care a intervenit transferul in interesul serviciului.
CAP. 4
Drepturile si obligatiile functionarului public parlamentar
SECTIUNEA 1
Drepturile functionarului public parlamentar
ART. 30
Stabilirea drepturilor functionarilor publici parlamentari tine seama de
importanta atributiilor si raspunderilor ce le revin in scopul realizarii
prerogativelor constitutionale ale Parlamentului, ca organ reprezentativ suprem
al poporului roman si ca unica autoritate legiuitoare a tarii, precum si de
incompatibilitatile si interdictiile ce le sunt stabilite prin prezenta lege.
ART. 31
(1) Functionarul public parlamentar are dreptul de a fi incadrat in functia
corespunzatoare pregatirii, specializarii, competentei profesionale,
experientei si aptitudinilor personale.
(2) Functionarul public parlamentar are dreptul de a fi promovat in functie
corespunzator pregatirii, experientei si rezultatelor profesionale consemnate
in evaluarile anuale.
(3) Functionarul public parlamentar se bucura de stabilitate, de egalitate
de sanse si de tratament la numirea si promovarea in functie, precum si la
accesul la formele de pregatire profesionala.
ART. 32
(1) Functionarul public parlamentar beneficiaza de un tratament corect la
locul de munca, cu respectarea demnitatii sale.
(2) Activitatea functionarului public parlamentar se desfasoara in conditii
de munca de natura sa ii ocroteasca sanatatea si integritatea fizica.
ART. 33
Functionarul public parlamentar are dreptul de a fi informat cu privire la
deciziile care se iau in aplicarea prezentului statut si care il vizeaza in mod
direct.
ART. 34
Functionarii publici parlamentari se pot organiza in asociatii profesionale
sau in alte asociatii care au ca scop reprezentarea intereselor proprii,
perfectionarea pregatirii profesionale, precum si protejarea statutului lor.
ART. 35
(1) Dreptul la asociere sindicala este garantat functionarilor publici
parlamentari, in conditiile legii.
(2) Functionarii publici parlamentari isi pot exercita dreptul la greva, in
conditiile legii.
ART. 36
Functionarii publici parlamentari pot fi alesi sau numiti intr-o functie de
demnitate publica, in conditiile legii.
ART. 37
Pentru activitatea desfasurata, functionarul public parlamentar are dreptul
la un salariu de baza lunar, sporuri, indemnizatii, premii si altele asemenea,
potrivit legii.
ART. 38
(1) Stabilirea salariilor de baza ale functionarilor publici parlamentari
se face in mod diferentiat, avandu-se in vedere realizarea unei ierarhii juste
in sistem de cariera, in raport cu natura, importanta, complexitatea si
responsabilitatea functiilor in care acestia sunt numiti, cu vechimea,
disponibilitatea, confidentialitatea si fidelitatea acestora in asigurarea
bunei functionari a serviciului.
(2) Salariile de baza ale functionarilor publici parlamentari se stabilesc
prin lege.
(3) Pana la adoptarea unei legi speciale, salariile de baza ale
functionarilor publici parlamentari se acorda in cuantumul si in conditiile
prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de
stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul
bugetar, aprobata prin Legea nr. 383/2001, cu modificarile ulterioare. De
asemenea, functionarii publici parlamentari beneficiaza si de celelalte
drepturi prevazute de Legea nr. 53/1991, privind indemnizatiile si celelalte
drepturi ale senatorilor si deputatilor, precum si salarizarea personalului din
aparatul Parlamentului Romaniei republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(4) Secretarul general si secretarul general adjunct ai Camerei Deputatilor
si Senatului beneficiaza de indemnizatia prevazuta in Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/2000, aprobata prin Legea nr. 383/2001, cu modificarile
ulterioare.
ART. 39
(1) Functionarii publici parlamentari au dreptul, in fiecare an
calendaristic, la concediu de odihna platit, potrivit legii si regulamentului
intern al fiecarei Camere. Concediul de odihna neefectuat pana la sfarsitul
anului din motive care privesc exercitarea atributiilor de serviciu ori din
alte motive obiective, potrivit regulamentului, se compenseaza in bani.
(2) Stabilirea concediului de odihna si modul de calcul al indemnizatiei
pentru concediul de odihna se aproba, prin regulament, de Biroul permanent al
Camerei Deputatilor si Senatului.
(3) Cu 5 zile inaintea plecarii in concediul de odihna, functionarul public
parlamentar primeste indemnizatia de concediu, care nu poate fi mai mica decat
suma rezultata din cumularea salariului de baza, a indemnizatiei de conducere
si a sporurilor acordate la salariul de baza din luna anterioara plecarii in
concediul de odihna si o prima egala cu salariul de baza din aceeasi luna.
ART. 40
Functionarii publici parlamentari au dreptul la concedii medicale si la
alte concedii, in conditiile legii.
ART. 41
Functionarii publici parlamentari au dreptul la tichete de masa, in
conditiile legii.
ART. 42
(1) Perioada in care functionarul public parlamentar de specialitate
juridica desfasoara activitate in structurile de specialitate ale Parlamentului
se considera vechime in magistratura si in specialitate, in conditiile legii.
(2) Se considera, de asemenea, vechime in specialitate si perioada in care
functionarii publici parlamentari de alta specialitate isi desfasoara
activitatea in structurile de specialitate ale Parlamentului.
ART. 43
Pentru merite deosebite in activitate, functionarii publici parlamentari
care au obtinut numai calificativul "Exceptional" in ultimii 5 ani
pot fi propusi pentru conferirea de decoratii, potrivit legii.
SECTIUNEA a 2-a
Obligatiile functionarului public parlamentar
ART. 44
(1) Functionarii publici parlamentari au obligatia sa indeplineasca cu
profesionalism, impartialitate si in conformitate cu legea indatoririle de
serviciu si sa se abtina de la orice fapta care ar putea aduce prejudicii
persoanelor fizice sau juridice ori prestigiului corpului functionarilor
publici parlamentari.
(2) Functionarii publici parlamentari au indatorirea de a respecta normele
de conduita profesionala prevazute de lege.
ART. 45
Functionarii publici parlamentari au obligatia sa nu stirbeasca, in orice
imprejurare, prin activitatea desfasurata si conduita personala, prestigiul
functiei si al Parlamentului.
ART. 46
(1) Functionarii publici parlamentari au obligatia ca, in exercitarea
atributiilor ce le revin, sa nu favorizeze vreun partid politic si sa nu
participe la activitati politice in timpul programului de lucru.
(2) Functionarilor publici parlamentari le este interzis sa faca parte din
asociatii interzise de lege si sa participe la manifestari politice si
sindicale ilegale.
ART. 47
(1) Functionarii publici parlamentari sunt obligati sa indeplineasca
atributiile ce revin postului pe care il ocupa.
(2) Functionarii publici parlamentari sunt obligati sa se conformeze
dispozitiilor primite de la superiorii ierarhici si sa rezolve in termenul
stabilit lucrarile repartizate de catre acestia.
(3) In caz de imposibilitate a exercitarii functiei, functionarii publici
parlamentari sunt obligati sa anunte de indata sefii ierarhici.
ART. 48
Functionarii publici parlamentari au obligatia sa pastreze secretul de
serviciu, precum si confidentialitatea in legatura cu faptele, informatiile sau
documentele de care iau cunostinta in exercitarea functiei publice
parlamentare, in conditiile legii, cu exceptia informatiilor de interes public.
ART. 49
(1) Functionarilor publici parlamentari le este interzis sa solicite sau sa
accepte, direct ori indirect, pentru ei sau pentru altii, in considerarea
functiei lor publice parlamentare, daruri ori alte avantaje.
(2) Functionarilor publici parlamentari le este interzis sa primeasca
direct cereri a caror rezolvare intra in competenta lor sau sa discute direct
cu petentii ori sa intervina pentru solutionarea acestor cereri, cu exceptia
celor carora le sunt stabilite asemenea atributii.
(3) La numirea intr-o functie publica parlamentara, precum si la incetarea
raporturilor de serviciu functionarii publici parlamentari sunt obligati sa
depuna, in conditiile legii, declaratia de avere. Declaratia de avere se
actualizeaza potrivit legii.
ART. 50
Functionarii publici parlamentari au obligatia sa respecte intocmai regimul
juridic al conflictului de interese si al incompatibilitatilor stabilite de
lege.
ART. 51
Functionarii publici parlamentari sunt obligati sa urmeze formele de
pregatire si perfectionare profesionala organizate de Parlament sau de
furnizorii de servicii de formare si perfectionare profesionala, specifice
activitatii parlamentare din tara sau din strainatate.
ART. 52
Functionarii publici parlamentari cu functii de conducere raspund de
ordinele si instructiunile pe care le dau functionarilor din subordine. Acestea
trebuie sa fie conforme cu reglementarile legale si sa nu lezeze onoarea si
demnitatea functionarilor publici parlamentari care urmeaza sa le execute.
CAP. 5
Modificarea, suspendarea si incetarea raportului de serviciu
SECTIUNEA 1
Modificarea raportului de serviciu
ART. 53
Modificarea raportului de serviciu se face prin:
a) delegare;
b) detasare;
c) transfer;
d) trecerea intr-o alta functie sau in cadrul altui compartiment din cadrul
structurilor de specialitate ale Camerei Deputatilor ori Senatului, dupa caz.
ART. 54
(1) Delegarea se dispune in interesul Camerei Deputatilor sau al Senatului,
dupa caz, pe o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice intr-un an.
(2) Functionarul public parlamentar poate refuza delegarea daca se afla in
una dintre urmatoarele situatii:
a) graviditate;
b) isi creste singur copilul minor;
c) starea sanatatii, dovedita cu certificat medical, face contraindicata
delegarea.
(3) Delegarea pe o perioada mai mare de 60 de zile calendaristice in cursul
unui an se poate dispune numai cu acordul scris al functionarului public
parlamentar. Masura se poate dispune pentru o perioada de cel mult 90 de zile
calendaristice intr-un an.
(4) Pe timpul delegarii, functionarul public parlamentar isi pastreaza
functia si salariul si are dreptul la plata cheltuielilor de transport si
cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, potrivit legii.
ART. 55
(1) Detasarea se dispune in interesul autoritatii publice sau al
institutiei publice in care urmeaza sa isi desfasoare activitatea functionarul
public parlamentar, pe o perioada de cel mult 6 luni. In cursul unui an
calendaristic un functionar public parlamentar poate fi detasat pe o perioada
mai mare de 6 luni numai cu acordul sau scris.
(2) Detasarea se poate dispune doar daca pregatirea profesionala a
functionarului public parlamentar corespunde atributiilor si
responsabilitatilor functiei publice pe care urmeaza sa fie detasat.
(3) Functionarul public parlamentar poate refuza detasarea daca se afla in
una dintre urmatoarele situatii:
a) graviditate;
b) isi creste singur copilul minor;
c) starea sanatatii, dovedita cu certificat medical, face contraindicata
detasarea;
d) detasarea se face intr-o localitate in care nu i se asigura conditii
corespunzatoare de cazare;
e) este singurul intretinator de familie;
f) motive familiale temeinice justifica refuzul de a da curs detasarii.
(4) Pe perioada detasarii, functionarul public parlamentar isi pastreaza
functia si salariul. Daca salariul corespunzator functiei publice pe care este
detasat este mai mare, el are dreptul la acest salariu. Pe timpul detasarii in
alta localitate, autoritatea sau institutia publica beneficiara este obligata
sa ii suporte costul integral al transportului, dus si intors, cel putin o data
pe luna, al cazarii si al indemnizatiei de detasare.
ART. 56
(1) Transferul, ca modalitate de modificare a raportului de serviciu, poate
avea loc intre autoritatile sau institutiile publice, dupa cum urmeaza:
a) in interesul serviciului;
b) la cererea functionarului public parlamentar.
(2) Transferul in interesul serviciului se poate face numai cu acordul
scris al functionarului public parlamentar transferat, de regula in aceeasi
functie publica sau intr-una echivalenta. In cazul transferului in interesul
serviciului in alta localitate, functionarul public parlamentar transferat are
dreptul la o indemnizatie egala cu salariul net calculat la nivelul salariului
din luna anterioara celei in care se transfera, la acoperirea tuturor
cheltuielilor de transport si la un concediu platit de 5 zile. Plata acestor
drepturi se suporta de autoritatea sau institutia publica la care se face
transferul, in termen de cel mult 15 zile de la data aprobarii transferului.
(3) Transferul la cerere se face intr-o alta functie publica echivalenta,
in urma aprobarii cererii de transfer a functionarului public parlamentar de
catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice la care se solicita
transferul.
ART. 57
(1) Functionarul public parlamentar poate fi trecut definitiv sau temporar
in cadrul altor compartimente din cadrul structurilor de specialitate ale
Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz.
(2) Trecerea definitiva in cadrul altui compartiment se face, cu acordul
scris al functionarului public parlamentar, de catre secretarul general al
Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz.
(3) Trecerea temporara in cadrul altui compartiment se dispune motivat de
catre secretarul general al Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz, in
interesul Camerei din care functionarul public parlamentar face parte, pe o
perioada de 6 luni, dar nu mai are de un an, cu respectarea pregatirii
profesionale si a salariului pe care acesta il are. Functionarul public
parlamentar poate fi trecut temporar in cadrul altui compartiment pe o perioada
mai mare de 6 luni numai cu acordul sau scris.
ART. 58
(1) Exercitarea cu caracter temporar a unei functii publice parlamentare de
conducere vacante se realizeaza prin promovarea temporara a unui functionar
public parlamentar care indeplineste conditiile specifice pentru ocuparea
acestei functii de conducere.
(2) Masura prevazuta la alin. (1) se dispune de secretarul general al
Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz, pe o perioada de maximum 6 luni.
(3) Exercitarea cu caracter temporar a unei functii publice parlamentare de
conducere, al carei titular este detasat sau suspendat in conditiile prezentei
legi, se realizeaza prin promovarea temporara, pe durata detasarii sau
suspendarii titularului, a unui functionar public parlamentar care indeplineste
conditiile specifice pentru ocuparea acestei functii publice parlamentare.
(4) Masura prevazuta la alin. (3) se dispune de secretarul general al
Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz.
(5) Daca salariul corespunzator functiei publice parlamentare pe care este
delegat sa o exercite este mai mare, functionarul public parlamentar are
dreptul la acest salariu.
SECTIUNEA a 2-a
Suspendarea raportului de serviciu
ART. 59
(1) Raportul de serviciu se suspenda de drept atunci cand functionarul
public parlamentar se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) este numit sau ales pe durata determinata intr-o alta functie in cadrul
autoritatilor sau institutiilor publice; perioada de exercitare a acelei
functii se considera vechime in functia publica parlamentara, precum si vechime
in specialitate;
b) este incadrat la cabinetul unui demnitar;
c) este desemnat de secretarul general al Camerei Deputatilor sau
Senatului, dupa caz, sa desfasoare activitati in cadrul unor organisme ori
institutii internationale, pentru perioada respectiva;
d) efectueaza stagiul militar, serviciul militar alternativ, este
concentrat sau mobilizat;
e) este arestat preventiv;
f) efectueaza tratament medical in strainatate, daca functionarul public
parlamentar nu se afla in concediu medical pentru incapacitate temporara de
munca, precum si pentru insotirea sotului sau, dupa caz, a sotiei ori a unei
rude pana la gradul I inclusiv, in conditiile legii;
g) se afla in concediu pentru incapacitate temporara de munca, in
conditiile legii;
h) carantina, in conditiile legii;
i) concediu de maternitate, in conditiile legii;
j) este disparut, iar disparitia a fost constatata prin hotarare
judecatoreasca irevocabila;
k) forta majora;
l) in alte cazuri expres prevazute de lege.
(2) In termen de 5 zile calendaristice de la data incetarii motivului de
suspendare de drept, functionarul public parlamentar este obligat sa informeze
in scris secretarul general al Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz,
despre acest fapt.
(3) In termen de 5 zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (2),
secretarul general al Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz, este obligat
sa asigure conditiile necesare reluarii activitatii de catre functionarul
public parlamentar.
ART. 60
(1) Raportul de serviciu se suspenda la initiativa functionarului public
parlamentar in urmatoarele situatii:
a) concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in
cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei de 3 ani, in conditiile
legii;
b) concediu pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani
sau, in cazul copilului cu handicap pentru afectiunile intercurente, pana la
implinirea varstei de 18 ani;
c) concediu pentru formare profesionala;
d) desfasurarea unei activitati in cadrul unor organisme sau institutii
internationale in alte situatii decat cele prevazute la art. 59 alin. (1) lit.
c);
e) pentru participare la campania electorala pana in ziua ulterioara
alegerilor, daca nu este ales;
f) concedii fara plata pentru studii sau pentru alte interese personale.
(2) Cererea de suspendare a raportului de serviciu se face in scris,
motivat, cu cel putin 15 zile calendaristice inainte de data de la care se
solicita suspendarea.
ART. 61
Pe perioada suspendarii raportului de serviciu, secretarul general al
Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz, este obligat sa rezerve postul
aferent functiei publice parlamentare respective. Numirea pe functie se face pe
o perioada determinata.
SECTIUNEA a 3-a
Incetarea raportului de serviciu
ART. 62
Incetarea raportului de serviciu al functionarului public parlamentar are
loc in urmatoarele conditii:
a) prin demisie;
b) prin eliberare din functia publica parlamentara;
c) prin destituire din functia publica parlamentara;
d) prin pensionare;
e) prin acordul partilor, consemnat in scris;
f) de drept.
ART. 63
Functionarul public parlamentar poate demisiona din functie, cu obligatia
notificarii in scris secretarului general al Camerei Deputatilor sau Senatului,
dupa caz. Demisia nu trebuie motivata si produce efecte la 30 de zile
calendaristice de la inregistrare.
ART. 64
(1) Secretarul general al Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz, va
dispune eliberarea din functie prin ordin, care se comunica functionarului
public parlamentar in termen de 5 zile lucratoare de la emitere, pentru motive
neimputabile acestuia, in urmatoarele cazuri:
a) reducerea personalului, ca urmare a reorganizarii activitatii, prin
desfiintarea postului ocupat de functionarul public parlamentar;
b) ca urmare a admiterii cererii de reintegrare in functia ocupata de catre
alt functionar public parlamentar, a unui functionar public eliberat sau
destituit nelegal ori pentru motive neintemeiate, de la data ramanerii
definitive a hotararii judecatoresti de reintegrare;
c) starea sanatatii fizice sau/si psihice a functionarului public
parlamentar, constatata prin decizie a organelor competente de expertiza
medicala, nu ii mai permite acestuia sa isi indeplineasca atributiile
corespunzatoare functiei publice parlamentare detinute.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), secretarul general al Camerei
Deputatilor sau Senatului, dupa caz, este obligat sa acorde functionarului
public parlamentar care urmeaza sa fie eliberat un preaviz de 30 de zile
calendaristice.
(3) Functionarul public parlamentar poate fi eliberat din functie in
situatiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) numai daca nu exista functii
publice parlamentare vacante corespunzatoare in cadrul structurilor Camerei
Deputatilor sau Senatului, dupa caz.
ART. 65
Destituirea din functia publica parlamentara se dispune, prin ordin, de
secretarul general al Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz, si se
comunica functionarului public parlamentar in termen de 5 zile lucratoare de la
data emiterii, in urmatoarele cazuri:
a) ca sanctiune disciplinara aplicata pentru savarsirea repetata a unor
abateri disciplinare sau a unei abateri disciplinare care a avut consecinte
grave;
b) daca s-a ivit un motiv legal de incompatibilitate, iar functionarul
public parlamentar nu actioneaza pentru incetarea acestuia intr-un termen de 10
zile de la data intervenirii cazului de incompatibilitate.
ART. 66
Raportul de serviciu inceteaza de drept in urmatoarele situatii:
a) la data decesului;
b) la data ramanerii irevocabile a hotararii judecatoresti de declarare a
mortii functionarului public parlamentar;
c) daca functionarul public parlamentar nu mai indeplineste una dintre
conditiile prevazute la art. 11 alin. (1) lit. a), d) si e);
d) ca urmare a constatarii nulitatii absolute a actului administrativ de
numire in functie, de la data la care nulitatea a fost constatata prin hotarare
judecatoreasca definitiva;
e) cand functionarul public parlamentar a fost condamnat printr-o hotarare
judecatoreasca definitiva pentru savarsirea unei infractiuni contra umanitatii,
contra statului sau contra autoritatii, de serviciu sau in legatura cu
serviciul, de fals ori pentru fapte de coruptie sau a unei infractiuni
savarsite cu intentie care il face incompatibil cu exercitarea unei functii
publice, cu exceptia situatiei in care a intervenit reabilitarea;
f) cand functionarul public parlamentar a fost condamnat printr-o hotarare
definitiva prin care s-a dispus aplicarea unei sanctiuni privative de
libertate;
g) ca urmare a interzicerii exercitarii functiei, ca masura de siguranta
ori ca pedeapsa complementara, de la data ramanerii definitive a hotararii
judecatoresti prin care s-a dispus interdictia;
h) la data expirarii termenului pentru care a fost exercitata cu caracter
temporar functia publica.
ART. 67
Raportul de serviciu poate inceta la data comunicarii deciziei de
pensionare a functionarului public parlamentar pentru limita de varsta ori
invaliditate.
ART. 68
Constatarea cazului de incetare a raportului de serviciu, in situatiile
prevazute la art. 63 si 67, se face prin ordin al secretarului general al
Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz, in termen de 5 zile lucratoare.
ART. 69
(1) La incetarea raportului de serviciu, functionarul public parlamentar
isi pastreaza drepturile dobandite in cadrul carierei, cu exceptia cazului in
care raportul de serviciu a incetat din motive imputabile acestuia.
(2) Functionarul public parlamentar, la incetarea raportului de serviciu,
are obligatia de a preda lucrarile si bunurile care i-au fost incredintate in
vederea exercitarii atributiilor de serviciu.
ART. 70
In cazul in care raportul de serviciu a incetat din motive pe care
functionarul public parlamentar le considera neintemeiate, acesta poate cere
instantei de contencios administrativ anularea actului administrativ prin care
s-a constatat sau s-a dispus incetarea raportului de serviciu, in termen de 30
de zile calendaristice de la comunicare, cu plata unor despagubiri egale cu
drepturile banesti de care acesta ar fi beneficiat pe acea perioada.
ART. 71
(1) Functionarii publici parlamentari al caror raport de serviciu a incetat
pentru motive neimputabile in conditiile art. 62 lit. d) si art. 64,
beneficiaza de o indemnizatie egala cu 7 salarii lunare brute, care se
impoziteaza potrivit legii.
(2) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) se acorda o singura data in
decursul carierei de functionar public parlamentar.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul decesului functionarului
public parlamentar aflat in activitate. In acest caz, de indemnizatie beneficiaza
sotul sau sotia si copiii care se aflau in intretinerea functionarului public
parlamentar la data decesului.
ART. 72
(1) Functionarii publici parlamentari din structurile de specialitate ale
Parlamentului au dreptul la asigurari sociale, in conditiile legii.
(2) Functionarii publici parlamentari cu o vechime in munca de 30 de ani au
dreptul la pensie pentru limita de varsta la implinirea varstei de 65 de ani.
(3) La implinirea varstei prevazute la alin. (2), functionarii publici parlamentari
cu o vechime in munca de 30 de ani, din care cel putin 14 ani in structurile
Parlamentului, beneficiaza de pensie de serviciu in cuantumul prevazut la art.
82 din Legea privind statutul judecatorilor si procurorilor nr. 303/2004,
republicata.
(4) Pentru fiecare an ce depaseste vechimea de 14 ani in Parlament, se
adauga la cuantumul pensiei cate 1% din venit, fara a se putea depasi venitul
brut avut la data pensionarii.
(5) Pensiile functionarilor publici parlamentari se actualizeaza in conditiile
alin. (3), in raport cu nivelul salariului brut al unui functionar public
parlamentar in activitate, cu aceeasi vechime, nivel de salarizare si functie
publica.
(6) Partea din pensia de serviciu care depaseste nivelul pensiei din
sistemul asigurarilor sociale de stat se suporta din bugetul de stat.
(7) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, pensiile pentru limita de
varsta si vechime integrala ale celor care au ocupat cel putin 7 ani functii
corespunzatoare functionarului public parlamentar in structurile de
specialitate ale Parlamentului se recalculeaza si se actualizeaza in acord cu
dispozitiile alin. (3) si (5), avandu-se in vedere venitul brut lunar al
functionarului public parlamentar in activitate corespunzator functiei avute la
data pensionarii.
ART. 73
(1) Functionarii publici parlamentari care au o vechime in munca de 30 de
ani, din care cel putin 14 ani in structurile Parlamentului, pot solicita
pensionarea si inainte de implinirea varstei de 65 de ani, dar nu mai devreme
de 60 de ani; dispozitiile art. 72 alin. (3) - (6) din prezenta lege se aplica
in mod corespunzator.
(2) De drepturile prevazute la alin. (1) si la art. 72 alin. (3), (5) si
(6) din prezenta lege beneficiaza si functionarii publici parlamentari cu o
vechime in munca de 30 de ani, din care in structurile Parlamentului intre 4 -
14 ani, in acest caz cuantumul pensiei prevazut la art. 72 alin. (3) fiind
micsorat cu 1% pentru fiecare an care lipseste din vechimea de 14 ani.
ART. 74
Functionarii publici parlamentari care implinesc varsta de pensie isi pot
continua activitatea cu aprobarea secretarului general al Camerei Deputatilor
sau Senatului, dupa caz.
ART. 75
Functionarii publici parlamentari se pot asigura si la institutiile private
de asigurari sociale, in conditiile legii.
ART. 76
(1) Persoanele care indeplinesc conditiile de pensionare prevazute de
prezenta lege beneficiaza de prevederile art. 72 si 73, dupa caz, chiar daca la
data pensionarii ocupa o alta functie sau au o alta ocupatie, dupa caz. In
acest caz, pensia se stabileste pe baza drepturilor salariale pe care le are un
functionar public parlamentar in activitate cu aceeasi vechime, nivel de
salarizare si functie publica.
(2) De prevederile alin. (1) pot beneficia numai persoanele al caror raport
de serviciu a incetat in conditiile art. 62 lit. a), b) si e) din prezenta
lege.
ART. 77
Urmasii functionarului public parlamentar decedat: sotul supravietuitor,
copiii, in varsta de pana la 16 ani sau daca isi continua studiile, pana la
implinirea varstei de 26 de ani, ori pe toata durata invaliditatii de orice
grad si care se aflau in intretinerea acestuia, beneficiaza de o pensie egala
cu 80% din salariul de baza avut de functionarul public parlamentar la data
decesului.
CAP. 6
Raspunderea disciplinara a functionarilor publici parlamentari
ART. 78
Functionarii publici parlamentari raspund disciplinar, contraventional,
civil si penal, in conditiile legii.
ART. 79
(1) Functionarii publici parlamentari raspund disciplinar pentru abaterile
de la indatoririle de serviciu.
(2) Constituie abatere disciplinara:
a) incalcarea prevederilor legale privind interdictiile functionarilor
publici parlamentari;
b) desfasurarea de activitati publice cu caracter politic in timpul
programului de lucru;
c) refuzul nejustificat de a indeplini o indatorire ce ii revine potrivit
fisei postului sau dispusa de conducatorul ierarhic superior;
d) neglijenta grava sau repetata in rezolvarea lucrarilor;
e) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
f) absenta nemotivata de la serviciu sau intarzierea ori plecarea inainte
de termen de la program in mod repetat;
g) atitudinea ireverentioasa in timpul exercitarii functiei;
h) nerespectarea reglementarilor legale referitoare la secretul de
serviciu, secretul profesional sau a confidentialitatii lucrarilor care au
acest caracter;
i) manifestarile care aduc atingere prestigiului Parlamentului;
j) utilizarea functiei in afara Parlamentului, cu exceptia cazului in care
aceasta urmareste realizarea sarcinilor de serviciu.
ART. 80
Sanctiunile disciplinare care se pot aplica functionarilor publici
parlamentari, proportional cu gravitatea faptelor, sunt:
a) mustrarea;
b) avertismentul;
c) diminuarea drepturilor salariale lunare brute cu 5 - 10%, pe o perioada
de la o luna la 3 luni;
d) suspendarea dreptului de promovare pe o perioada de 1 - 3 ani;
e) trecerea intr-o functie inferioara, pe o perioada de 6 - 12 luni, cu
diminuarea corespunzatoare a salariului de baza;
f) revocarea din functia de conducere ocupata si trecerea pe o functie de
executie;
g) destituirea din functie.
ART. 81
(1) Sanctiunea disciplinara se aplica de catre secretarul general al
Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la data
luarii la cunostinta despre abaterea savarsita, dar nu mai mult de un an de la
data savarsirii acesteia.
(2) Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 80 lit. a) si b) se pot
aplica direct de catre sefii de departament ori directorii generali sau, dupa
caz, de catre directorii structurilor in care isi desfasoara activitatea cel in
cauza.
(3) La aplicarea si individualizarea sanctiunii disciplinare se va tine
seama de cauzele si gravitatea abaterii disciplinare, imprejurarile in care
aceasta a fost savarsita, gradul de vinovatie si consecintele abaterii,
comportarea generala in serviciu a functionarului public parlamentar, precum si
de existenta, in antecedentele acestuia, a altor sanctiuni disciplinare care nu
au fost radiate in conditiile legii.
(4) Sanctiunea disciplinara nu poate fi aplicata decat dupa cercetarea
prealabila a faptei imputate si dupa audierea functionarului. Audierea
functionarului trebuie consemnata in scris, sub sanctiunea nulitatii. Refuzul
acestuia de a se prezenta la audiere sau de a semna o declaratie privitoare la
abaterile imputate se consemneaza intr-un proces-verbal. In astfel de cazuri,
sanctiunea poate fi aplicata fara audierea acestuia.
ART. 82
(1) Impotriva sanctiunilor disciplinare, aplicate in conditiile art. 81
alin. (2), functionarul public parlamentar se poate adresa secretarului general
cu contestatie, in termen de 15 zile de la data comunicarii sanctiunii aplicate.
Secretarul general se pronunta cu privire la contestatie in termen de 10 zile
de la primirea acesteia, solicitand, daca apreciaza necesar, si avizul comisiei
de disciplina.
(2) Secretarul general si secretarul general adjunct pot fi sanctionati disciplinar
de catre Biroul permanent al Camerei Deputatilor sau al Senatului, dupa caz,
pentru abateri disciplinare, cu sanctiunile prevazute la art. 80.
ART. 83
(1) In cadrul Camerei Deputatilor si Senatului se constituie cate o comisie
de disciplina.
(2) Modul de constituire a comisiei de disciplina, componenta, atributiile,
modul de sesizare si procedura de lucru ale acesteia se stabilesc de catre
Biroul permanent al fiecarei Camere a Parlamentului.
ART. 84
Functionarul public parlamentar nemultumit de sanctiunea aplicata se poate
adresa instantei de contencios administrativ, solicitand anularea sau
modificarea ordinului ori dispozitiei de sanctionare, in conditiile legii.
ART. 85
(1) Sanctiunile disciplinare se radiaza de drept, dupa cum urmeaza:
a) in termen de 6 luni de la aplicare, sanctiunile disciplinare prevazute
la art. 80 lit. a) si b), daca functionarul public parlamentar sanctionat cu
una dintre aceste sanctiuni nu a savarsit o alta abatere disciplinara in
aceasta perioada;
b) in termen de un an de la expirarea termenului pentru care au fost
aplicate, sanctiunile prevazute la art. 80 lit. c) - f), daca functionarul
public parlamentar sanctionat cu una dintre aceste sanctiuni nu a savarsit o
alta abatere disciplinara in aceasta perioada.
(2) Radierea sanctiunii disciplinare prevazute la alin. (1) se constata
prin act administrativ al secretarului general al Camerei Deputatilor sau
Senatului, dupa caz.
ART. 86
Raspunderea contraventionala a functionarului public parlamentar se
angajeaza, potrivi legii, in cazul in care acesta a savarsit o contraventie in
timpul si in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu.
ART. 87
Raspunderea civila a functionarului public parlamentar se angajeaza pentru:
a) pagubele produse cu vinovatie patrimoniului Camerei Deputatilor sau
Senatului, dupa caz;
b) nerestituirea in termenul legal a sumelor ce i s-au acordat necuvenit;
c) daunele platite de Camera Deputatilor sau Senat, dupa caz, in calitate de
comitent, unor terte persoane, in temeiul unei hotarari judecatoresti
definitive si irevocabile.
ART. 88
(1) Raspunderea functionarului public parlamentar pentru infractiunile
savarsite in timpul exercitarii functiei in care este numit sau in legatura cu
aceasta se stabileste potrivit legii penale.
(2) In cazul in care, in urma sesizarii parchetului sau a organului de
cercetare penala, s-a dispus inceperea urmaririi penale, secretarul general va
lua masura suspendarii functionarului public parlamentar din functia pe care o
detine.
(3) Daca parchetul dispune scoaterea de sub urmarire penala ori incetarea
urmaririi penale in cazul prevazut la alin. (2), precum si in cazul in care
instanta judecatoreasca dispune achitarea sau incetarea procesului penal,
suspendarea din functie inceteaza, iar secretarul general al Camerei
Deputatilor ori Senatului, dupa caz, este obligat sa acorde salariul si
celelalte drepturi cuvenite functionarului public parlamentar pe perioada
suspendarii.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
ART. 89
(1) Persoanele care, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, sunt
incadrate in structurile Parlamentului si desfasoara activitatile prevazute la
art. 3 si la art. 5 alin. (2) se numesc, in termen de 90 de zile de la intrarea
in vigoare a prezentei legi, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 11
alin. (1) lit. a) - g), in functiile publice parlamentare prevazute in anexa la
prezenta lege, corespunzator functiilor detinute la aceasta data. Odata cu
numirea, functionarii publici parlamentari depun juramantul de credinta,
potrivit art. 15 alin. (5) - (7).
(2) Stabilirea functiei de conducere si a functiei de executie se face
pentru fiecare salariat, avandu-se in vedere nivelul studiilor, vechimea in
specialitate, nivelul incadrarii avute, fisa postului, fisa de evaluare pe anul
anterior, precum si complexitatea si responsabilitatea functiei.
(3) In cazul in care persoana nu are vechimea minima prevazuta de prezenta
lege pentru acea functie, numirea se face in functia detinuta la data intrarii
in vigoare a legii, la nivelul de salarizare avut.
(4) Prevederile alin. (1) - (3) se aplica in mod corespunzator si
persoanelor care sunt incadrate in structurile Parlamentului in care se
desfasoara activitatile prevazute la art. 3 si la art. 5 alin. (2) si care, la
data intrarii in vigoare a prezentei legi, sunt detasate sau suspendate.
(5) De prevederile art. 39 si ale art. 71 - 73 beneficiaza si personalul
prevazut la art. 5 alin. (3) din prezenta lege.
ART. 90
(1) Pana la adoptarea unui statut propriu, prevederile art. 42 si ale art.
71 - 73 din prezenta lege se aplica si functionarilor publici din cadrul
Consiliului Legislativ - organ consultativ de specialitate al Parlamentului -
si membrilor acestuia.
(2) Perioada in care persoanele prevazute la alin. (1) desfasoara
activitate in cadrul Consiliului Legislativ constituie vechime in structurile
Parlamentului.
ART. 91
In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
Regulamentul intern al personalului din structurile Camerei Deputatilor sau
Senatului, dupa caz, va fi pus de acord cu prevederile prezentei legi.
ART. 92
Prezenta lege se completeaza in mod corespunzator cu prevederile Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, cu cele ale Legii nr. 7/2004 privind Codul de
conduita a functionarilor publici, cu cele ale Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si cu orice alte dispozitii
legale, in masura in care nu contravin prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, in conditiile art.
155 alin. (1), cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia
Romaniei, republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
MIRON TUDOR MITREA
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU
ANEXA 1
CLASIFICAREA
functiilor publice parlamentare, conditiile de studii si vechime
I. Functiile publice parlamentare de conducere din structurile de
specialitate ale Parlamentului
________________________________________________________________________________
Nr. Functia Nivelul Vechimea minima
crt. studiilor in functii
publice/structurile
Parlamentului
________________________________________________________________________________
1. Functii publice parlamentare corespunzatoare
categoriei inaltilor functionari publici
a) secretar general S 12 ani
b) secretar general adjunct S 12 ani
c) sef departament, director general S 10 ani
2. Functii publice parlamentare de conducere
a) director, director adjunct S 8 ani
b) sef serviciu, sef sectie S 7 ani
c) sef birou S, SSD 6 ani
________________________________________________________________________________
II. Functiile publice parlamentare de executie din structurile de
specialitate ale Parlamentului
_____________________________________________________________________
Nr. Functia Nivelul Vechimea minima
crt. studiilor in functia
publica/specialitate
- ani -
_____________________________________________________________________
1. Consilier parlamentar S 7
2. Expert parlamentar S 4
3. Consultant parlamentar S -
4. Sef cabinet*) S, SSD, PL, M 2
5. Referent**) SSD, PL, M -
6. Stenodactilograf PL, M -
_____________________________________________________________________
*) Functia de sef cabinet se utilizeaza la cabinetele membrilor birourilor
permanente, la comisiile permanente, la grupurile parlamentare, la secretarii
generali si la secretarii generali adjuncti, precum si la departamente si la
directiile generale, dupa caz.
**) Persoanele cu studii generale absolvite cu diploma, care la data
intrarii in vigoare a prezentei legi desfasoara activitati de natura functiei
publice, potrivit prezentei legi, vor putea fi mentinute in functia publica
parlamentara ca functionar public parlamentar.