NORME
METODOLOGICE Nr. 4404/MM-15510 din 23 decembrie 2002
privind constituirea si utilizarea veniturilor cu destinatie speciala pentru
drumurile publice
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
Nr. 4.404/MM din 23 decembrie 2002
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Nr. 15.510 din 28 ianuarie 2003
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 450 din 25 iunie 2003
Art. 1
(1) In conformitate cu art. 10 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind
finantele publice, incepand cu data de 1 ianuarie 2003, veniturile cu
destinatie speciala pentru drumurile publice se realizeaza in conditiile
prevazute de Legea nr. 118/1996 privind constituirea si utilizarea Fondului special
al drumurilor publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
prin virarea in contul bugetului de stat 20170107 "Venituri cu destinatie
speciala din cota unica asupra carburantilor auto livrati la intern de
producatori, precum si pentru carburantii auto consumati de acestia si asupra
carburantilor auto importati", deschis la unitatea trezoreriei statului in
a carei raza platitorii isi au domiciliul sau sediul fiscal, a cotei unice
egale cu echivalentul in lei a 110 euro/tona la motorina si 125 euro/tona la
benzina asupra:
a) cantitatilor de carburanti auto livrati la intern de producatori, precum
si asupra cantitatii de carburanti auto consumati de acestia pentru alimentarea
autovehiculelor proprii;
b) cantitatilor de carburanti auto importati.
(2) Suma datorata bugetului de stat pentru constituirea veniturilor cu
destinatie speciala pentru drumurile publice se stabileste in raport de cursul
valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a
lunii anterioare lunii de calcul al sumei respective.
(3) Obligatia de a calcula si de a varsa sumele datorate bugetului de stat
pentru constituirea veniturilor cu destinatie speciala pentru drumurile publice
revine producatorilor din tara si/sau importatorilor de carburanti auto,
persoane fizice sau persoane juridice, indiferent de forma de organizare, de
titularul dreptului de proprietate si de detinatorul produsului importat, de
regimul vamal aplicabil sau de facilitatile vamale acordate.
(4) Toate cantitatile de carburanti auto livrate la intern de producatori
si/sau de importatori si cele utilizate pentru autovehiculele proprii de
producatori sau de unitatile acestora vor fi exprimate obligatoriu si in tone
in documentele de livrare sau consum, precum si in evidentele patrimoniale.
(5) Pentru livrarile efectuate producatorii din tara si importatorii de
carburanti auto au obligatia sa inscrie in documentele de livrare emise, precum
si in evidentele lor patrimoniale, pe propria raspundere, pentru fiecare
cantitate de carburant auto livrata pe piata interna, sortimentul si cantitatea
livrata, exprimata in litri si tone, si suma totala a cotei unice transformata
in lei. Aceeasi obligatie revine producatorilor din tara pentru carburantii
auto consumati pentru alimentarea autovehiculelor proprii.
Art. 2
Cheltuielile ce se pot finanta din veniturile cu destinatie speciala pentru
drumurile publice sunt prevazute:
a) pentru drumurile nationale, in anexa nr. 1;
b) pentru drumurile judetene, comunale si pentru strazile care se vor
amenaja in perimetrele destinate amplasarii constructiilor de locuinte noi din
localitatile rurale si urbane, in anexa nr. 2.
Art. 3
(1) Pana la data de 31 martie a anului anterior celui pentru care se
elaboreaza proiectul legii bugetului de stat se vor transmite la Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, prin grija Regiei Autonome
"Administratia Nationala a Drumurilor din Romania", propuneri de
programe anuale cu privire la cheltuielile finantate din venituri cu destinatie
speciala pentru drumurile publice, defalcate pe capitole si titluri de
cheltuieli.
(2) Criteriile in baza carora se elaboreaza si se fundamenteaza programele
anuale sunt cele prevazute in anexa nr. 3.
(3) Programele anuale pentru drumurile din administrarea consiliilor
locale, altele decat cele aflate in administrarea municipiilor, se transmit de
catre consiliile judetene.
(4) Programele anuale intocmite de consiliile judetene si municipale se vor
transmite Regiei Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din
Romania" pana la sfarsitul lunii februarie a anului anterior celui pentru
care se elaboreaza proiectul legii bugetului de stat.
Art. 4
(1) In baza propunerilor de program intocmite de Regia Autonoma
"Administratia Nationala a Drumurilor din Romania" si de consiliile
judetene si municipale, denumite in continuare beneficiari, Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei intocmeste programul anual, cu
repartizarea cheltuielilor cu destinatie speciala pe capitole si titluri de
cheltuieli.
(2) Programul va fi avizat de Directia generala pentru dezvoltarea
infrastructurii, investitii si concesiuni si Directia generala economica si
relatii bugetare din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, de secretarul de stat care coordoneaza Departamentul transporturilor
terestre si va fi supus spre aprobare ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei.
Art. 5
Programul anual se elaboreaza la termenele prevazute pentru derularea
calendarului bugetar si, dupa aprobarea de catre ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei, se transmite la Ministerul Finantelor Publice o
data cu proiectul bugetului Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei.
Art. 6
In limita prevederilor de venituri cu destinatie speciala pentru drumurile
publice, prognozate, prin legea anuala a bugetului de stat vor fi aprobate
cheltuieli bugetare cu destinatie speciala pentru drumurile publice, astfel:
a) 65% pentru drumurile nationale;
b) 35% pentru drumurile judetene, comunale si pentru strazile care se vor
amenaja in perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi din
localitati rurale si urbane.
Art. 7
(1) Criteriile in baza carora se elaboreaza si se fundamenteaza programele
anuale si se repartizeaza pe beneficiari sumele din venituri cu destinatie
speciala pentru drumurile publice sunt prevazute in anexa nr. 3.
(2) Pentru drumurile judetene si comunale sumele vor fi defalcate si
comunicate fiecarui consiliu judetean si municipal, dupa caz, in termen de cel
mult 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, a legii bugetului de stat.
(3) Cheltuielile comunicate reprezinta limite maxime care nu pot fi
depasite.
Art. 8
(1) In limita sumelor reprezentand cheltuieli cu destinatie speciala pentru
drumurile publice, repartizate potrivit art. 7, beneficiarii vor prezenta
programe anuale cu defalcarea pe lucrari, obiective si trimestre.
(2) Propunerile de programe prevazute la alin. (1) vor fi transmise de
consiliile judetene si municipale la Regia Autonoma "Administratia
Nationala a Drumurilor din Romania". Propunerile consiliilor locale,
altele decat cele ale municipiilor, vor fi transmise de consiliile judetene.
(3) Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din
Romania" va aviza propunerile de programe prevazute la alin. (2) si le va
transmite pentru aprobare la Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, impreuna cu programele proprii.
(4) Propunerile de program se analizeaza si se avizeaza de Directia
generala pentru dezvoltarea infrastructurii, investitii si concesiuni, Directia
generala economica si relatii bugetare, secretarul de stat care coordoneaza
Departamentul transporturilor terestre si se aproba de ministrul lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei. Dupa aprobare acestea se comunica Regiei
Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania". Regia
Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania" va
transmite consiliilor judetene si municipale, dupa caz, programele aprobate.
(5) In cazuri bine justificate, pe parcursul executiei anuale, dar nu mai
tarziu de data de 31 octombrie, Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, la propunerea beneficiarilor, poate aproba modificarea
repartizarii sumelor pe lucrari si obiective si, respectiv, pe trimestre, cu
conditia incadrarii in sumele prevazute pe capitolele si titlurile de cheltuieli
din bugetul anual aprobat.
Art. 9
Finantarea cheltuielilor cu destinatie speciala pentru drumurile publice se
realizeaza potrivit urmatoarei proceduri:
a) pentru drumurile nationale unitatile teritoriale din subordine transmit
lunar Regiei Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din
Romania", pana la data de 16 a fiecarei luni, cereri justificative pentru
cheltuielile curente si de capital necesare in luna urmatoare, conform
modelelor prezentate in anexele nr. 4a) si 4b);
b) pentru drumurile judetene si comunale cererile justificative [anexele
nr. 4c) si 4d)] intocmite de consiliile judetene si municipale se transmit
Regiei Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania"
pana la data de 16 a fiecarei luni. Cererile justificative intocmite de
consiliile locale, altele decat cele ale municipiilor, se transmit de catre
consiliile judetene;
c) pentru strazile care se vor amenaja in perimetrele destinate
constructiilor de cvartale de locuinte noi prin Agentia Nationala pentru
Locuinte, unitatile teritoriale ale Regiei Autonome "Administratia
Nationala a Drumurilor din Romania" vor transmite lunar Regiei Autonome
"Administratia Nationala a Drumurilor din Romania", cu consultarea
presedintilor consiliilor judetene, pana la data de 16 a fiecarei luni, cereri
justificative pentru cheltuielile curente si de capital necesare in luna
urmatoare, conform modelului din anexa nr. 4e);
d) pentru strazile care se vor amenaja in perimetrele destinate
constructiilor de cvartale de locuinte noi prin consiliile judetene si
municipale, cererile justificative intocmite conform modelului din anexa nr.
4f) se transmit Regiei Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din
Romania" pana la data de 16 a fiecarei luni;
e) Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din
Romania" transmite lunar Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei - Directia generala economica si relatii bugetare, pana la data de
20 a lunii, cererile justificative pentru necesarul de cheltuieli ce urmeaza sa
se efectueze in luna urmatoare, conform anexelor nr. 5a) si 5b). Cererile vor
fi prezentate pentru aprobare ministrului lucrarilor publice, transporturilor
si locuintei dupa avizarea lor de catre Directia generala pentru dezvoltarea infrastructurii,
investitii si concesiuni, Directia generala economica si relatii bugetare si de
secretarul de stat care coordoneaza Departamentul transporturilor terestre.
Art. 10
(1) Dupa verificarea si aprobarea cererilor justificative Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, prin Directia generala
economica si relatii bugetare, va solicita Ministerului Finantelor Publice
deschiderea creditelor bugetare incepand cu data de 10 a lunii, in limita
veniturilor cu destinatie speciala pentru drumurile publice incasate de bugetul
de stat pana in ultima zi a lunii anterioare.
(2) Repartizarea de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei a sumelor pe beneficiari se va face in limita creditelor bugetare
deschise.
Art. 11
In limita creditelor bugetare deschise Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei va vira sumele cuvenite beneficiarilor, conform
cererilor justificative prezentate de Regia Autonoma "Administratia
Nationala a Drumurilor din Romania", astfel:
- in contul 50.70.05 "Disponibil pentru efectuarea cheltuielilor cu
destinatie speciala privind drumurile publice", deschis pe seama Regiei
Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania": sumele
destinate cheltuielilor pentru drumurile nationale. Din contul 50.70.05
"Disponibil pentru efectuarea cheltuielilor cu destinatie speciala privind
drumurile publice" Regia Autonoma "Administratia Nationala a
Drumurilor din Romania" va vira sumele cuvenite directiilor regionale de
drumuri si poduri in contul 50.70.05 "Disponibil pentru efectuarea
cheltuielilor cu destinatie speciala privind drumurile publice" care se
deschide pe seama acestora la unitatile trezoreriei statului;
- in contul 21.37.02.08 "Subventii primite de bugetele locale pentru
drumuri judetene, comunale si pentru strazile care se vor amenaja in
perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi in localitati
rurale si urbane", deschis pe seama consiliilor judetene sau municipale,
dupa caz: sumele destinate cheltuielilor pentru drumuri judetene, comunale si
pentru strazile care se vor amenaja in perimetrele destinate constructiilor de
cvartale de locuinte noi in localitatile rurale si urbane. Din sumele incasate
in contul 21.37.02.08 "Subventii primite de bugetele locale pentru drumuri
judetene, comunale si pentru strazile care se vor amenaja in perimetrele
destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi in localitati rurale si
urbane" consiliile judetene vor vira sumele aferente fiecarui buget local
in contul 21.37.02.08 "Subventii primite de bugetele locale pentru drumuri
judetene, comunale si pentru strazile care se vor amenaja in perimetrele
destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi in localitati rurale si
urbane".
Art. 12
(1) Lunar, pana la data de 16, unitatile teritoriale ale Regiei Autonome
"Administratia Nationala a Drumurilor din Romania" vor transmite
Regiei Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania"
decontul justificativ privind utilizarea sumelor primite pana la sfarsitul
lunii anterioare [anexa nr. 6a)], intocmit pe baza datelor inregistrate in
balantele de verificare contabila.
(2) Lunar, pana la data de 20, Regia Autonoma "Administratia Nationala
a Drumurilor din Romania", pe baza datelor rezultate din balantele de
verificare contabila si din deconturile justificative intocmite pe propria
raspundere si transmise potrivit prevederilor alin. (1), va depune la
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei decontul
justificativ privind utilizarea sumelor primite pana la sfarsitul lunii
anterioare [anexa nr. 6b)].
(3) Lunar, pana la data de 16, consiliile judetene si municipale vor depune
la Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania"
decontul justificativ privind utilizarea sumelor primite pana la sfarsitul
lunii anterioare [anexa nr. 6c)].
(4) Deconturile justificative intocmite de consiliile locale, altele decat
cele ale municipiilor, se transmit de catre consiliile judetene.
(5) Pe baza deconturilor justificative primite de la consiliile judetene si
municipale, Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din
Romania" va intocmi decontul justificativ centralizator potrivit anexei
nr. 6d). Acesta va fi depus pana la data de 20 a fiecarei luni la Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(6) Cu sumele primite in plus fata de cheltuielile prezentate prin
deconturile justificative se vor diminua sumele din cererile justificative,
aprobate potrivit art. 9 lit. e).
(7) Deconturile justificative anuale se intocmesc in baza balantei de
verificare anuale si se depun la Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei pana la data de 25 ianuarie pentru anul expirat.
Art. 13
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va
inregistra pe cheltuieli sumele utilizate cu destinatie speciala pentru
drumurile publice, pe baza deconturilor justificative depuse de Regia Autonoma
"Administratia Nationala a Drumurilor din Romania".
(2) Sumele primite din veniturile cu destinatie speciala pentru drumurile
publice, nejustificate potrivit decontului justificativ anual prevazut la art.
12 alin. (7), se vireaza la bugetul de stat in contul 20.22.01.05
"Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti",
pana la data de 25 ianuarie pentru anul expirat.
Art. 14
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va raporta
lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare, Ministerului Finantelor Publice
contul de executie a cheltuielilor cu destinatie speciala pentru drumurile
publice, pe structura aprobata ca anexa la bugetul de stat.
(2) Trimestrial raportarea executiei se va face conform metodologiei
raportarilor la aceste perioade.
Art. 15
Evidenta analitica a sumelor primite si a cheltuielilor efectuate cu
destinatie speciala pentru drumurile publice se organizeaza distinct de catre
Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania",
potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si de
consiliile judetene si municipale, pe subdiviziunile clasificatiei veniturilor
si cheltuielilor, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 1.394/1995.
Art. 16
(1) Sumele primite pentru cheltuieli cu destinatie speciala pentru drumurile
publice, neutilizate la data de 31 decembrie de catre Regia Autonoma
"Administratia Nationala a Drumurilor din Romania", unitatile
teritoriale ale acesteia si de catre consiliile judetene si municipale, se
restituie la bugetul de stat in contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri
din finantarea bugetara a anilor precedenti".
(2) Pentru nevirarea la termen a sumelor nejustificate se datoreaza
bugetului de stat dobanzi si penalitati de intarziere la plata, calculate
potrivit legislatiei fiscale.
Art. 17
Raspunderea pentru modul de utilizare, potrivit prevederilor legale, a
sumelor cu destinatie speciala pentru drumurile publice revine Regiei Autonome
"Administratia Nationala a Drumurilor din Romania", unitatilor sale
teritoriale si, respectiv, consiliilor judetene si municipale, dupa caz.
Art. 18
(1) Persoanele fizice si juridice care utilizeaza carburanti auto in
domeniile transportului feroviar, naval, al agriculturii si al apararii
nationale sunt in drept sa solicite Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei restituirea sumelor reprezentand contravaloarea in
lei a cotei unice platite producatorilor sau importatorilor pentru carburantii
auto achizitionati pentru domeniile respective de activitate.
(2) Pentru domeniul transportului feroviar cota unica se restituie
operatorilor de transport feroviar care detin licenta AFER de transport
feroviar, Companiei Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.,
Societatii Comerciale "Metrorex" - S.A., societatilor de reparat material
rulant de cale ferata, societatilor de constructii, reparatie si intretinere a
infrastructurii feroviare cu utilaje specifice pentru calea ferata, agentilor
economici care detin linii de cale ferata cu acces la infrastructura feroviara
publica si privata a statului si mijloace de tractiune feroviara.
Restituirea cotei unice se face pentru carburantul auto utilizat pentru
functionarea materialului rulant de tractiune, a vagoanelor automotoare, a
drezinelor, a masinilor de cale pentru repararea si intretinerea
infrastructurii feroviare, care se deplaseaza pe infrastructura publica si
privata a statului, inclusiv cea a metroului, precum si pe cea aflata in
proprietatea agentilor economici cu acces la infrastructura feroviara publica
si privata a statului, in scopul asigurarii:
a) circulatiei si manevrei trenurilor;
b) incercarii si efectuarii probelor materialului rulant pe calea ferata;
c) functionarii instalatiilor si agregatelor de orice fel aflate pe
materialul rulant in timpul deplasarii acestuia pe calea ferata si a
functionarii unor utilitati necesare transportului feroviar.
Pentru avizarea cererilor de restituire agentii economici, cu exceptia
operatorilor care detin licenta AFER de transport feroviar, vor prezenta
autorizatia AFER pentru acces pe infrastructura feroviara publica a mijloacelor
de tractiune feroviara pe care le detin.
(3) Pentru domeniul transportului naval cota unica se restituie tuturor
agentilor economici, institutelor de cercetare si unitatilor de invatamant
care, in cadrul activitatii lor, utilizeaza nave, asa cum sunt ele definite in
legislatia in vigoare.
Pentru avizarea cererilor de restituire se vor prezenta urmatoarele
documente:
a) autorizatia de desfasurare a activitatii respective, daca aceasta se
supune sistemului de autorizare;
b) scurta prezentare a navelor utilizate (numar de nave, tip, putere,
capacitate);
c) prezentarea activitatilor la care au fost folosite navele si care se pot
verifica cu documentele de la bordul navelor (pentru transport marfa: tone
transportate si tone x km; pentru transport pasageri: numar de curse si numar
de pasageri x km; pentru manevre portuare: numar de ore manevre).
(4) Pentru domeniul agriculturii, producatorilor agricoli si prestatorilor
imputerniciti de servicii pentru agricultura, astfel cum sunt definiti in
Instructiunile nr. 195/1.872/191.239/2002 privind acordarea bonurilor valorice
reprezentand contravaloarea cotei unice, necesare achizitionarii carburantilor
auto utilizati in domeniul agriculturii, emise de Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor, Ministerul Administratiei Publice si Ministerul
Industriei si Resurselor, in vigoare, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 330 din 17 mai 2002, producatorilor si prestatorilor
care desfasoara activitati conform tehnologiilor specifice in domeniile
vegetal, animalier, piscicol, silvicol, imbunatatiri funciare sau irigatii li
se vor elibera bonuri valorice, emise de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, prin grija Regiei Autonome "Administratia
Nationala a Drumurilor din Romania", cu care vor achita contravaloarea
cotei unice aferente carburantilor auto achizitionati.
(5) Pentru domeniul apararii nationale, cota unica se restituie pentru cantitatile
de carburant auto utilizate pentru tehnica de lupta din dotarea unitatilor
apartinand Ministerului Apararii Nationale.
(6) Pentru restituirea cotei unice solicitantii vor prezenta urmatoarele
documente:
a) cererea de restituire, intocmita pe propria raspundere, conform
modelului prezentat in anexa nr. 7, insotita de situatia intocmita conform
modelelor prezentate in anexele nr. 7a), 7b) sau 7c), dupa caz;
b) copia documentelor fiscale de achizitie, certificate pe propria
raspundere de catre solicitant sau de reprezentantul sau legal, ca fiind
conforme cu originalul, din care sa rezulte sortimentul si cantitatea
achizitionata, precum si contravaloarea in lei a cotei unice aferente;
c) centralizatorul documentelor fiscale de achizitie;
d) documentele specifice solicitate conform prevederilor alin. (2), (3),
(4) si (5).
(7) Inainte de depunerea sau transmiterea prin posta catre Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei cererile de restituire vor fi
prezentate pentru avizare, in functie de domeniul de activitate al
solicitantului, la Directia generala reglementari si calitatea serviciilor in
transportul feroviar sau la Directia generala a transporturilor maritime, pe
Dunare si cai navigabile din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei sau la directiile de specialitate din cadrul
Ministerului Apararii Nationale.
(8) Cererile de restituire vor fi analizate de directiile de specialitate
ale Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si aprobate
de ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei sau de
inlocuitorul de drept al acestuia.
(9) Restituirea se va face in termen de cel mult 30 de zile de la data
primirii solicitarii, prin ordin de plata sau mandat postal, conform mentiunii
din cerere.
(10) Cererea de restituire va fi onorata la plata de catre Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei daca sunt indeplinite toate
conditiile cerute de prezentele norme metodologice.
(11) Persoanele fizice si juridice prevazute la alin. (1) nu beneficiaza de
restituirea sumelor achitate reprezentand cota unica decat pentru cantitatile
de carburanti auto achizitionate direct de la producatorii interni sau
importatori.
(12) Persoanele fizice si juridice care achizitioneaza carburanti auto
pentru alte scopuri decat utilizarea in domeniile prevazute la alin. (1)
suporta cota unica.
(13) Persoanele fizice si juridice prevazute la alin. (1) nu sunt in drept
sa solicite restituirea cotei unice pentru cantitatile de carburanti auto
utilizate la alimentarea autovehiculelor inmatriculate, cu exceptia
tractoarelor utilizate pentru efectuarea lucrarilor agricole mecanizate.
(14) Contravaloarea comisioanelor bancare sau a taxelor postale aferente
operatiunilor de restituire se suporta de beneficiarii sumelor respective.
(15) Persoanele fizice si juridice definite la alin. (4), care utilizeaza
carburant auto in domeniul agriculturii, vor putea achita contravaloarea cotei
unice producatorilor din tara sau importatorilor de carburant auto pe baza
bonurilor valorice emise de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, conform modelului prezentat in anexa nr. 8.
(16) Bonurile valorice vor avea valoarea de 10.000 lei, 50.000 lei, 100.000
lei, 500.000 lei si 1.000.000 lei, fiecare bon valoric avand o culoare diferita
in functie de valoare.
(17) Imprimatul reprezentand bonul valoric va contine urmatoarele elemente
obligatorii de identificare:
a) denumirea emitentului;
b) seria numerica intr-o ordine crescatoare, corespunzatoare numarului
bonului valoric;
c) valoarea nominala a bonului valoric, in cifre si in litere;
d) interdictia de a fi instrainat;
e) spatiu destinat inscrierii datei de eliberare;
f) spatiu pentru inscrierea numelui si prenumelui persoanei fizice sau a
denumirii persoanei juridice indreptatite sa il utilizeze;
g) spatiu destinat semnaturii si aplicarii stampilei directiei generale
pentru agricultura si alimentatie publica care l-a eliberat.
(18) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor va solicita
trimestrial Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
numarul de bonuri valorice necesar in trimestrul urmator, conform modelului
prezentat in anexa nr. 8a).
(19) Bonurile valorice ramase neutilizate la data de 31 decembrie se vor
utiliza in anul urmator cu acelasi scop, Ministerul Agriculturii, Alimentatiei
si Padurilor transmitand pana la data de 15 ianuarie situatia justificativa
privind utilizarea bonurilor valorice primite in anul anterior, conform
modelului prezentat in anexa nr. 8b).
(20) Prin conventie incheiata intre Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, in calitate de emitent, si Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, in calitate de beneficiar, se vor
stabili numarul si structura bonurilor valorice necesar a fi tiparite pentru
aplicarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
(21) Raspunderea pentru modul de utilizare a bonurilor valorice solicitate
si primite de la Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
revine Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
(22) Bonurile valorice cu care a fost achitata contravaloarea cotei unice
aferente cantitatilor de carburanti auto achizitionati vor fi pastrate la
furnizor (producatori sau importatori de carburanti auto).
(23) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va face
regularizarea cu bugetul de stat conform prevederilor art. VII alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2002 pentru reglementarea unor
probleme financiare si pentru modificarea unor acte normative, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 821/2002 din 13 noiembrie 2002.
Art. 19
(1) Controlul utilizarii sumelor alocate consiliilor judetene si municipale
se realizeaza conform programelor de control trimestriale aprobate de ministrul
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei. Controlul se executa de
organele de specialitate ale Regiei Autonome "Administratia Nationala a
Drumurilor din Romania" si ale Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, constituite in mod distinct pentru aceasta
activitate.
(2) Controlul pregatirii, programarii si executiei obiectivelor si
lucrarilor finantate din veniturile cu destinatie speciala pentru drumurile
publice se executa de Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor
din Romania" la solicitarea Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
Art. 20
(1) Procesele-verbale de constatare intocmite in urma verificarilor
efectuate in baza prevederilor Legii nr. 118/1996, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, si in care au fost consemnate sume cu titlu de
debite restante, majorari de intarziere si penalitati la plata, sume neincasate
pana la 31 decembrie 2002, vor fi predate Ministerului Finantelor Publice, pana
la 15 ianuarie 2003, de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei.
(2) Predarea-primirea documentelor prevazute la alin. (1) se va efectua pe
baza de protocol semnat de parti.
Art. 21
Anexele nr. 1 - 8b*) fac parte integranta din prezentele norme
metodologice.
------------
*) Anexele nr. 1 - 8b) se publica ulterior.
Art. 22
Prezentele norme metodologice intra in vigoare incepand cu data de 1
ianuarie 2003.
Art. 23
La data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice se abroga
Normele metodologice nr. 1.521/MM/521.821/2002 privind constituirea si
utilizarea Fondului special al drumurilor publice, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 347 din 24 mai 2002.
Art. 24
Prezentele norme metodologice vor fi publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat