ORDONANTA
URGENTA Nr. 55 din 20 iunie 2007
privind infiintarea
Oficiului Roman pentru Imigrari prin reorganizarea Autoritatii pentru straini
si a Oficiului National pentru Refugiati, precum si modificarea si completarea
unor acte normative
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 424 din 26 iunie 2007
Având în vedere importanţa acordată domeniului
migraţiei şi azilului la nivelul Uniunii Europene, adoptarea unei politici
comune europene în aceste domenii, modelul instituţional şi recomandările
experţilor din unele state membre,
luând în considerare faptul că
înfiinţarea unei instituţii responsabile la nivel naţional de gestionarea
unitară a problematicii migraţiei şi azilului a fost amânată pentru a evita
apariţia unor întârzieri în îndeplinirea angajamentelor punctuale asumate de
România în procesul de aderare la Uniunea Europeană în domeniul justiţie şi afaceri
interne,
întrucât este necesar ca autorităţile române să îşi
asigure cât mai urgent capacitatea instituţională de îndeplinire a obligaţiilor
de stat membru, precum şi de gestionare eficientă a problematicii din ce în ce
mai complexe din domeniul migraţiei şi azilului, la nivel naţional,
ţinând cont de faptul că orice întârziere în procesul
de înfiinţare a noii instituţii poate crea sincope în gestionarea problematicii
la nivel intern, riscul pierderii unor fonduri comunitare şi a altor
oportunităţi ce decurg din statutul României de stat membru al Uniunii
Europene, precum şi întârzieri în abordarea pragmatică a admisiei şi şederii în
România a străinilor în conformitate cu interesul
economic al statului român,
întrucât toate aceste elemente vizează interesul public
şi constituie situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) Se înfiinţează Oficiul Român pentru
Imigrări, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, prin reorganizarea Autorităţii pentru străini şi a Oficiului
Naţional pentru Refugiaţi, care se desfiinţează.
(2) Oficiul Român pentru Imigrări preia toate
drepturile şi este ţinut de toate obligaţiile Oficiului pentru Migraţia Forţei
de Muncă în domeniul eliberării documentului care atestă dreptul la muncă al
străinilor.
(3) Oficiul Român pentru Imigrări îşi exercită
atribuţiile ce îi sunt date prin lege pentru implementarea politicilor României
în domeniile migraţiei, azilului, al integrării străinilor şi a legislaţiei
relevante în aceste domenii.
(4) Personalul Oficiului Român pentru Imigrări este
constituit din poliţişti, funcţionari publici şi personal contractual.
(5) Sediul Oficiului Român pentru Imigrări se
stabileşte prin hotărâre a Guvernului.
Art. 2. - (1) Activitatea Oficiului Român pentru
Imigrări constituie serviciu public şi se desfăşoară în interesul persoanei şi
al comunităţii, în sprijinul instituţiilor statului, exclusiv pe baza şi în
executarea legii.
(2) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin, Oficiul
Român pentru Imigrări cooperează cu alte structuri din cadrul Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative şi cu alte instituţii ale statului care
au atribuţii în asigurarea ordinii de drept, colaborează în acest sens cu
cetăţenii şi poate încheia acorduri cu instituţii similare din străinătate,
precum şi cu organizaţii internaţionale, în condiţiile legii.
Art. 3. - (1) Finanţarea cheltuielilor Oficiului Român
pentru Imigrări se asigură din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, precum şi din alte surse, în condiţiile legii.
(2) Oficiul Român pentru Imigrări poate utiliza, în
condiţiile legii, fonduri băneşti sau bunuri materiale provenite din donaţii şi
sponsorizări ori obţinute în baza unor acorduri interne sau internaţionale.
Art. 4. - (1) Personalul Autorităţii pentru străini şi
al Oficiului Naţional pentru Refugiaţi se transferă în interesul serviciului
sau, după caz, se preia şi se numeşte în funcţii la Oficiul Român pentru
Imigrări, potrivit prevederilor legale în vigoare.
(2) Posturile din cadrul Oficiului pentru Migraţia
Forţei de Muncă cu atribuţii pe linia eliberării permiselor de muncă se preiau,
în condiţiile legii, de către Oficiul Român pentru Imigrări.
(3) Personalul din cadrul
Oficiului pentru Migraţia Forţei de Muncă cu atribuţii pe linia eliberării
permiselor de muncă se transferă sau, după caz, se preia de către Oficiul Român
pentru Imigrări şi se numeşte în funcţii, în condiţiile legii.
(4) Patrimoniul Oficiului Român pentru Imigrări se compune din cel al Autorităţii pentru străini şi
al Oficiului Naţional pentru Refugiaţi.
(5) Oficiul Român pentru Imigrări preia drepturile şi
obligaţiile Autorităţii pentru străini şi ale Oficiului Naţional pentru
Refugiaţi, precum şi ale structurilor teritoriale ale acestora şi continuă
litigiile în curs.
(6) Oficiul Român pentru Imigrări preia de la Oficiul
pentru Migraţia Forţei de Muncă baza de date referitoare la eliberarea
permiselor de muncă pentru străini, precum şi echipamentele, aplicaţiile
informatice şi arhiva aferente acesteia.
(7) Se autorizează Ministerul Economiei şi Finanţelor
să introducă modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat, în
bugetele ordonatorilor principali de credite pe anul 2007 şi în anexele la
acestea, corespunzător prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, la
propunerea ordonatorilor principali de credite, pe bază de protocol de
predare-preluare.
Art. 5. - Structura organizatorică şi atribuţiile
Oficiului Român pentru Imigrări se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, în termen
de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 6. - La data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, următoarele acte normative se modifică după cum urmează:
I. Legea nr. 122/2006 privind
azilul în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 18 mai 2006, se modifică
după cum urmează:
1. Alineatul (1) al articolului 3 se abrogă.
2. Alineatul (2) al articolului 3 se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei legi se
pot înfiinţa în subordinea Oficiului Român pentru Imigrări, prin ordin al
ministrului internelor şi reformei administrative, centre regionale de
proceduri şi cazare a solicitanţilor de azil şi a celor cărora le-a fost
acordată o formă de protecţie în România."
3. Litera m) a alineatului
(1) al articolului 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,m) dreptul de a primi gratuit asistenţă medicală
primară şi tratament corespunzător, asistenţă medicală spitalicească de
urgenţă, precum şi asistenţă medicală şi tratament gratuit în cazurile de boli
acute sau cronice care îi pun viaţa în pericol iminent, prin sistemul naţional
de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat.
Aceste servicii se asigură, după caz, prin serviciul
medical al centrelor de cazare sau/şi prin alte unităţi sanitare acreditate şi
autorizate conform legii;".
4. Articolul 35 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 35
Competenţa primirii
cererilor de azil
Autorităţile competente să primească o cerere de azil
sunt următoarele:
a) structurile Oficiului Român pentru Imigrări;
b) structurile Poliţiei de Frontieră Române;
c) struturile Poliţiei Române;
d) structurile Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei."
5. Alineatul (5) al
articolului 38 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Cererile de azil depuse într-un punct de control
pentru trecerea frontierei şi cele depuse la organele Administraţiei Naţionale
a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei se înregistrează în
registre speciale."
6. Alineatul (3) al
articolului 70 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) In cazul în care, din motive obiective, străinul
nu poate părăsi teritoriul României în termenul prevăzut la art. 53 alin. (3)
sau, după caz, la art. 51 alin. (6), Oficiul Român pentru Imigrări acordă
acestuia permisiunea de a rămâne
pe teritoriul României, în condiţiile prevăzute de reglementările legale
privind regimul străinilor în România."
7. Articolul 118 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 118
Obligaţia de informare
După înregistrarea cererii de azil, solicitantul va fi
informat, în scris, de către funcţionarul desemnat al autorităţii la care a
fost depusă cererea, cu privire la faptul că informaţii referitoare la cererea
şi persoana sa, inclusiv amprentele papilare prelevate, pot face obiectul
schimbului de informaţii între statele membre ale Uniunii Europene ori alte
state care au convenit printr-un acord special
participarea la acest mecanism, cu scopul exclusiv de a stabili statul membru
responsabil cu analizarea unei cereri de azil."
8. Articolul 122 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 122
Procedura de determinare a statului responsabil în cazul cetăţenilor străini
(1) Cetăţenii străini cu şedere ilegală vor fi
informaţi, în scris, de către funcţionarii desemnaţi din cadrul Oficiului Român
pentru Imigrări, cu privire la faptul că informaţii referitoare la cererea şi
persoana acestora, inclusiv amprentele papilare luate, pot face obiectul
schimbului de informaţii între statele membre ale Uniunii Europene ori alte
state care au convenit printr-un acord special participarea la acest mecanism,
cu scopul exclusiv de a stabili statul membru responsabil
cu analizarea cererii de azil.
(2) Oficiul Român pentru Imigrări întreprinde
demersurile necesare pentru a verifica dacă un străin descoperit cu şedere
ilegală pe teritoriul României a depus anterior o solicitare de azil pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al altui
stat care a convenit printr-un acord special participarea la acest mecanism, cu
scopul exclusiv de a stabili statul membru responsabil cu analizarea cererii de
azil.
(3) In cazul în care, în urma
verificării amprentelor papilare, cetăţeanul străin a fost identificat într-un
alt stat membru ori există dovezi sau argumente circumstanţiale care conduc la
stabilirea responsabilităţii altui stat, structura responsabilă din cadrul
Oficiului Român pentru Imigrări iniţiază procedura prevăzută de convenţiile sau
actele direct aplicabile ale Uniunii Europene.
(4) Condiţiile pentru verificarea amprentelor papilare
ale unui cetăţean străin cu privire la depunerea anterioară a unei solicitări
de azil pe teritoriul unui alt stat membru sunt îndeplinite dacă:
a) străinul declară că a depus solicitare de azil fără
să indice statul membru respectiv;
b) străinul nu solicită azil, dar se opune returnării
în ţara de origine, susţinând că se află în pericol;
c) străinul încearcă să împiedice îndepărtarea sa,
refuzând că coopereze în stabilirea identităţii sale, în special prezentând
documente de identitate false sau neprezentând niciun document.
(5) In urma analizei dovezilor şi a argumentelor
circumstanţiale aflate la dosar şi a răspunsului primit din partea statului
solicitat, funcţionarii anume desemnaţi potrivit prevederilor art. 120 alin.
(1) pot decide transferul în statul membru responsabil cu analizarea cererii de
azil, prin hotărâre motivată.
(6) Hotărârea prevăzută la alin.
(5) se comunică de îndată cetăţeanului străin, în scris, prin comunicare
directă de către reprezentanţii Oficiului Român pentru Imigrări ori prin
trimitere poştală la ultima reşedinţă declarată a acestuia.
(7) Hotărârea prevăzută la alin. (5) este executorie.
(8) In situaţia în care statul sesizat nu îşi
recunoaşte responsabilitatea ori dovezile sau argumentele circumstanţiale nu
indică responsabilitatea unui alt stat, Oficiul Român pentru Imigrări
întreprinde măsurile legale ce se impun potrivit prevederilor legale privind
regimul juridic al străinilor în România."
9. In cuprinsul
alineatului (1) al articolului 123 şi alineatului (2) al articolului 125,
sintagma „art. 122 alin. (6)" se înlocuieşte cu sintagma „art. 122 alin. (5)".
10. In cuprinsul articolului 129 sintagma „art. 122
alin. (9)" se înlocuieşte cu sintagma „art. 122 alin. (6)".
11. La articolul 133 alineatul (1), litera e) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) dreptul de a primi gratuit asistenţă medicală
primară şi tratament corespunzător, asistenţă medicală spitalicească de
urgenţă, precum şi asistenţă medicală şi tratament gratuit în cazurile de boli
acute sau cronice care îi pun viaţa în pericol iminent, prin sistemul naţional
de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat. Aceste servicii
se asigură, după caz, prin serviciul medical al centrelor de cazare sau/şi prin
alte unităţi sanitare acreditate şi autorizate conform legii;".
12. La articolul 38 alineatele (1)-(3), articolul 56
alineatul (1), articolul 64 alineatul (1),
articolul 71 alineatul (2), articolul 80 alineatul (2), articolul 88 alineatul
(4), articolul 89 alineatul (3), articolul 103 alineatul (1), articolul 109
alineatul(l), articolul 111 alineatul (1) şi articolul 123 alineatul (2),
sintagma „Oficiul Naţional pentru Refugiaţi" şi, după caz, sintagma
„Oficiul Naţional pentru Refugiaţi sau, după caz, structurile teritoriale ale
acestuia" se înlocuieşte cu sintagma „structura specializată pe probleme
de azil a Oficiului Român pentru Imigrări."
II. Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 8 martie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, litera
a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) străin - persoana care nu are cetăţenia română sau cetăţenia unui alt stat
membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European;".
2. La articolul 2,
litera c) se abrogă.
3. La articolul 2, după litera g) se introduce o
nouă literă, litera g1), cu următorul cuprins:
,,g1) permis de
şedere în scop de muncă - documentul de identitate
care se eliberează străinului de către Oficiul Român pentru Imigrări, în
condiţiile legii, şi atestă dreptul de şedere şi de muncă pe teritoriul
României;".
4. La articolul 2, după
litera j) se introduce o nouă literă, litera k), cu următorul cuprins:
,,k) cercetător - străinul, titular al unei diplome de absolvire a unor studii
superioare de natură să îi permită accesul la programe de doctorat şi care este
acceptat de o unitate de cercetare-dezvoltare să desfăşoare activităţi de
cercetare ştiinţifică în cadrul unui proiect."
5. La articolul 5 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) numărul autorizaţiilor de muncă ce pot fi
eliberate străinilor, conform prevederilor legislaţiei speciale privind
încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României;".
6. La articolul 20,
litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) viza de lungă şedere, identificată prin unul dintre următoarele simboluri, în funcţie de
activitatea pe care urmează să o desfăşoare în România străinul căruia i-a fost
acordată:
(i) desfăşurarea
de activităţi economice, identificată prin
simbolul D/AE;
(ii) desfăşurarea de
activităţi profesionale, identificată prin simbolul D/AP;
(iii) desfăşurarea de
activităţi comerciale, identificată prin simbolul D/AC;
(iv) angajare în muncă, identificată prin simbolul D/AM;
(v) studii, identificată
prin simbolul D/SD;
(vi) reîntregirea familiei, identificată prin simbolul D/VF;
(vii) activităţi
religioase sau umanitare, identificată prin simbolul D/RU;
(viii) activităţi de cercetare
ştiinţifică, identificată prin simbolul D/CS;
(ix) viza diplomatică şi
viza de serviciu, identificată prin simbolul DS;
(x) alte scopuri, identificată
prin simbolul D/AS;".
7. Articolul 21 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 21
Viza de tranzit aeroportuar
Viza de tranzit aeroportuar este obligatorie pentru
cetăţenii statelor cuprinse în lista stabilită în anexa nr. 3 la Instrucţiunile
consulare comune adoptate prin decizie a Consiliului Uniunii Europene sau în
baza deciziilor Consiliului Uniunii Europene. Acelaşi regim se aplică şi
străinilor care, fără a fi cetăţeni ai acestor state, sunt în posesia unui
document de trecere a frotierei de stat, eliberat de autorităţile statelor
respective."
8. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 22
Viza de tranzit
Viza de tranzit este viza care permite unui străin să
tranziteze teritoriul României. Viza de tranzit poate fi eliberată pentru unul,
două sau mai multe tranzituri, fără ca durata fiecărui tranzit să depăşească 5
zile."
9. La articolul 24
alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă literă, litera h1), cu următorul cuprins:
,,h1) activităţi
de cercetare ştiinţifică - străinilor care urmează
să intre în România pentru desfăşurarea de activităţi de cercetare
ştiinţifică."
10. Alineatul (4) al
articolului 26 se abrogă.
11. Alineatul (1) al articolului 28 se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(1) Valabilitatea documentului de călătorie în care
urmează să fie aplicată viza trebuie să depăşească valabilitatea vizei
solicitate cu cel puţin 3 luni."
12. Alineatele (2) şi (3)
ale articolului 30 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Lista statelor ai căror cetăţeni au nevoie de viză
pentru a intra pe teritoriul României este cea prevăzută în anexa nr. I la Regulamentul Consiliului (CE) nr.
539/2001 de stabilire a listei ţărilor terţe ai căror resortisanţi trebuie să
deţină viză pentru trecerea frontierelor externe şi a listei ţărilor terţe ai
căror resortisanţi sunt exoneraţi de această obligaţie, publicat în Jurnalul
Oficial al Comunităţilor Europene seria L nr. 81 din 21 martie 2001.
(3) Viza de scurtă şedere se acordă de către misiunile
diplomatice şi oficiile consulare ale României, astfel:
a) fără aprobarea prealabilă a Centrului Naţional de
Vize, pentru străinii care provin din statele prevăzute în lista menţionată la
alin. (2), pentru care nu este necesară procedura invitaţiei;
b) cu aprobarea prealabilă a Centrului Naţional de
Vize, pentru străinii care provin din statele menţionate în lista prevăzută la
art. 36 alin. (2)."
13. Articolul 31 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 31
Acordarea vizei române de către organele poliţiei de frontieră
Vizele de scurtă şedere şi de tranzit se pot acorda, cu
titlu de excepţie, şi de către organele poliţiei de frontieră, în punctele de
trecere a frontierei de stat, în conformitate cu prevederile Regulamentului
Consiliului (CE) nr. 415/2003 privind eliberarea vizelor la frontieră, inclusiv
marinarilor în tranzit, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria
L nr. 64 din 7 martie 2003, şi ale Regulamentului (CE) nr. 562/2006 al
Parlamentului European şi al Consiliului privind crearea unui cod comunitar
asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a
persoanelor peste frontiere (Codul Frontierelor Schengen), publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 105 din 13 aprilie 2006."
14. Articolul 36 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 36
Domeniul de aplicare
(1) Acordarea vizelor de
scurtă şedere străinilor proveniţi din statele menţionate în lista prevăzută la
art. 30 alin. (2) pentru care este stabilită procedura invitaţiei se face
potrivit prevederilor art. 27 - 29, cu respectarea condiţiilor speciale din
prezenta secţiune.
(2) Lista statelor pentru ai căror cetăţeni sunt
aplicabile aceste prevederi se stabileşte de către Ministerul Afacerilor Externe, cu avizul Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative."
15. Articolul 44 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 44
Viza de lungă şedere pentru angajareîn muncă
(1) Viza de lungă şedere pentru angajare în muncă se
acordă străinilor pe baza autorizaţiei de muncă eliberate de Oficiul Român
pentru Imigrări.
(2) Autorizaţia de muncă se eliberează, la
solicitarea angajatorului, dacă se constată îndeplinirea următoarelor condiţii:
a) angajatorul face dovada faptului că desfăşoară o
activitate legală în România, că nu are datorii şi că a făcut o selecţie
legală, cu prezentarea dovezilor care să ateste acestea, potrivit prevederilor
legislaţiei speciale privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe
teritoriul României;
b) străinul îndeplineşte condiţiile speciale de
pregătire profesională, experienţă în activitate şi autorizare, este apt din punct de vedere medical să
desfăşoare activitatea respectivă, nu are antecedente penale, se încadrează în
contingentul anual aprobat prin hotărâre a Guvernului, potrivit prevederilor
legislaţiei speciale privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe
teritoriul României, precum şi a celor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a),
e) e1), e2) şi f), art. 8 alin. (1) lit. b)-d), art. 27 alin. (2) lit. b1) şi b3).
(3) Autorizaţia de muncă nu se acordă străinilor care
în ultimii 2 ani au avut un drept de şedere pentru desfăşurarea de activităţi
comerciale şi nu au respectat planul de afaceri prevăzut la art. 43 alin. (2)
lit. a).
(4) Oficiul Român pentru Imigrări emite autorizaţia
în termen de 30 de zile de la data primirii solicitării din partea
angajatorului. In cazurile în care pentru constatarea îndeplinirii condiţiilor
de obţinere a autorizaţiei sunt necesare verificări suplimentare, termenul de
soluţionare a cererii poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.
(5) Solicitarea de viză trebuie să fie însoţită de
următoarele documente:
a) autorizaţia de muncă, eliberată de Oficiul Român
pentru Imigrări;
b) dovada mijloacelor de întreţinere la nivelul
salariului minim garantat în plată pentru întreaga perioadă înscrisă în viză;
c) certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeaşi valoare juridică, eliberat de
autorităţile din ţara de domiciliu sau de reşedinţă;
d) asigurarea medicală pe perioada valabilităţii
vizei.
(6) Străinul poate solicita viza de lungă şedere
pentru angajare în muncă în termen de 30 de zile de la eliberarea autorizaţiei.
Viza se aprobă de Centrul Naţional de Vize, fără a mai fi necesară şi obţinerea
avizului prevăzut la art. 30 alin. (7)."
16. După alineatul (5) al
articolului 46 se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:
„(51) Străinii
prevăzuţi la alin. (1), titulari ai unui drept de şedere pentru desfăşurarea de
activităţi de cercetare ştiinţifică, pot solicita reîntregirea familiei, chiar
dacă valabilitatea permisului de şedere este mai mică de un an."
17. După articolul 47 se
introduce un nou articol, articolul 471, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 471
Viza de lungă şedere pentru desfăşurarea de
activităţi de cercetare ştiinţifică
(1) Viza de lungă şedere pentru desfăşurarea de
activităţi de cercetare ştiinţifică se acordă străinilor în baza avizului
Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică şi al Oficiului Român pentru
Imigrări.
(2) Avizul Autorităţii Naţionale pentru Cercetare
Ştiinţifică se eliberează la solicitarea unităţilor şi instituţiilor de
cercetare-dezvoltare, cu îndeplinirea următoarelor condiţii:
a) unităţile de cercetare-dezvoltare să fie atestate
în condiţiile legii;
b) să existe un acord de primire între unităţile
prevăzute la lit. a) şi cercetătorul care a fost acceptat să desfăşoare
activităţi în cadrul unui proiect de cercetare ştiinţifică. Forma şi condiţiile
în care se încheie acordul de primire vor fi stabilite prin ordin al
ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.
(3) Solicitarea de viză trebuie să fie însoţită de
următoarele documente:
a) acordul de primire avizat de Autoritatea Naţională
pentru Cercetare Ştiinţifică;
b) certificatul de cazier judiciar sau alt document
cu aceeaşi valoare juridică, eliberat de autorităţile din ţara de domiciliu sau
de reşedinţă;
c) asigurarea medicală valabilă pe perioada
valabilităţii vizei."
18. La articolul 48 alineatul (1) litera b1), punctul iv) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,iv) societatea comercială în cauză a realizat un
aport de capital sau transfer de tehnologie de cel puţin 50.000 euro."
19. La articolul 50
alineatul (2), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) solicită acordarea sau prelungirea dreptului de
şedere pentru acelaşi scop pentru care i s-a acordat viza sau i s-a prelungit
dreptul de şedere în baza căruia se află pe teritoriul României, cu excepţia
membrilor de familie ai cetăţeanului român, dacă solicită prelungirea dreptului
de şedere temporară pentru reîntregirea familiei;".
20. La alineatul (2) al articolului 50, după litera g) se introduce o nouă literă, litera g1), cu următorul cuprins:
,,g1) prezintă
dovada achitării taxelor aferente prelungirii dreptului de şedere şi a costului
documentului ce se emite în acest scop;".
21. Alineatul (2) al articolului 51 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Cererea va fi însoţită de documentul de trecere a
frontierei de stat, în original şi în copie, de un certificat medical eliberat
de o instituţie sanitară publică sau privată, din care să rezulte că nu suferă
de boli care pot pune în pericol sănătatea publică, de dovada deţinerii legale
a spaţiului de locuit la adresa la care declară că are reşedinţa pe teritoriul
României, de dovada asigurării sociale de sănătate, a mijloacelor de
întreţinere şi a taxelor aferente prelungirii dreptului de şedere şi costului
documentului ce se emite în acest scop, precum şi de celelalte acte prevăzute
în prezentul capitol, în funcţie de scopul pentru care solicită aprobarea şederii
în România."
22. La articolul 55 alineatul (2), litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) investiţia este concretizată fie în aport de
capital sau tehnologie în valoare de 70.000 euro, în cazul acţionarului, sau
50.000 euro, în cazul asociatului, fie, alternativ, în crearea a cel puţin 15
locuri de muncă, în cazul acţionarului, şi 10 în cazul asociatului. In cazul
creării de locuri de muncă, acestea trebuie să fie încadrate cu persoane
angajate cu normă întreagă de muncă, în condiţiile legii;".
23. La articolul 55 alineatul (3), litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) certificatul cuprinzând principalii indicatori
economico-financiari emis de instituţia competentă, care să cuprindă, conform
bilanţului anual, date referitoare la active imobilizate total, cifra de afaceri, profitul net sau pierderi;".
24. Alineatul (5) al
articolului 55 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Dreptul de şedere temporară în acest scop se
prelungeşte succesiv pentru perioade de un an, iar în cazul străinilor care fac
dovada că au efectuat investiţii de minimum 500.000 de euro sau că au creat
peste 50 de locuri de muncă cu normă întreagă, dreptul de şedere se prelungeşte
pe perioade de 3 ani."
25. La articolul 55, după
alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) Cuantumul investiţiei şi numărul locurilor de
muncă se calculează în funcţie de cota de participare a asociatului sau
acţionarului la societatea comercială."
26. Articolul 56 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 56
Prelungirea dreptului de şedere temporară în scop de
muncă
(1) Străinilor intraţi în România în scopul angajării
în muncă li se prelungeşte dreptul de şedere temporară, dacă:
a) sunt titulari ai unei autorizaţii de muncă
valabile;
b) prezintă contractul individual de muncă vizat de
inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază îşi are sediul angajatorul
sau o convenţie civilă încheiată cu o structură sportivă, în condiţiile legii,
dacă străinii desfăşoară activităţi în calitate de sportiv profesionist;
c) salariul înscris în contractul individual de muncă
este cel puţin la nivelul salariului minim garantat în plată;
d) actul medical de atestare a stării de sănătate, din
care să rezulte că străinul este apt pentru a fi încadrat în muncă;
e) certificatul de atestare
fiscală emis de administraţia finanţelor publice în a cărei rază teritorială
îşi are sediul angajatorul privind achitarea la zi a obligaţiilor către bugetul
public naţional, doar la prelungirile ulterioare sau dacă între data
înregistrării solicitării pentru eliberarea autorizaţiei şi data înregistrării
cererii pentru eliberarea permisului de şedere au trecut mai mult de 60 de
zile;
f) copia actului de identitate şi, după caz, a
autorizaţiei sau a altui document legal care atestă exercitarea unei activităţi
ori profesii independente, dacă angajatorul este persoană fizică.
(2) Prelungirile ulterioare ale dreptului de şedere
temporară în scop de muncă se acordă dacă străinul prezintă documentele prevăzute la alin. (1) lit. b), c) şi e),
precum şi dacă îndeplineşte condiţiile pentru prelungirea autorizaţiei de
muncă.
(3) Cererea pentru prelungirea dreptului de şedere
temporară se depune de către străin cel târziu la data încetării dreptului de
şedere.
(4) Dreptul de şedere temporară se prelungeşte pentru
o perioadă egală cu perioada de valabilitate a autorizaţiei de muncă sau, după
caz, cu perioada pentru care valabilitatea acesteia se prelungeşte.
(5) Străinilor care pot fi încadraţi în muncă la
persoane fizice sau juridice din România, fără autorizaţie de muncă, în
condiţiile legii, li se poate prelungi dreptul de şedere fără îndeplinirea
condiţiei prevăzute la alin. (1) lit. a)."
27. Articolul 59 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 59
Schimbarea profilului de studiu
(1) Străinul căruia i s-a acordat sau, după caz, i
s-a prelungit dreptul de şedere în scop de studii în România poate schimba
profilul de studiu sau al specializării profesionale, în conformitate cu
legislaţia în vigoare, cu condiţia ca durata totală a şederii prevăzută pentru
studiile iniţiale să nu fie depăşită.
(2) In situaţia în care, prin schimbarea profilului
de studiu sau a specializării profesionale, se depăşeşte durata totală a
şederii prevăzută pentru studiile iniţiale, este necesară obţinerea unei noi
vize de lungă şedere în scop de studii."
28. La articolul 62
alineatul (3), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Străinilor membri de familie ai unui cetăţean
român li se poate prelungi dreptul de şedere, dacă cetăţeanul român, potrivit
legii, are domiciliul sau reşedinţa în România, astfel:".
29. Alineatul (2) al
articolului 66 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Autorizaţia de muncă sau, după caz, autorizaţia de
desfăşurare a activităţii se eliberează în condiţiile legii, pe baza dreptului
de şedere."
30. După articolul 67 se
introduce un nou articol, articolul 671, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 671
Prelungirea dreptului de şedere temporară pentru desfăşurarea de activităţi de
cercetare ştiinţifică
(1) Străinilor intraţi în România în scopul
desfăşurării de activităţi de cercetare ştiinţifică li se prelungeşte dreptul
de şedere temporară dacă prezintă acordul de primire avizat de Autoritatea
Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică.
(2) Dreptul de şedere în
acest scop se prelungeşte pentru o perioadă egală cu durata prevăzută în
acordul de primire, dar nu mai mult de 5 ani consecutiv.
(3) Cercetătorul, posesor al unui permis de şedere în
acest scop eliberat de un alt stat membru, aflat pe teritoriul României, poate
depune cerere pentru prelungirea dreptului de şedere temporară în scopul
desfăşurării de activităţi de cercetare ştiinţifică fără a mai fi necesară
obţinerea în prealabil a unei vize de lungă şedere în acest scop. Permisul de
şedere se acordă în baza avizului Autorităţii Naţionale pentru Cercetare
Ştiinţifică, prevăzut la art. 471 alin. (2), în condiţiile alin. (2)."
31. După articolul 671 se introduce un nou articol,
articolul 672, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 672
Activitatea didactică
Străinii titulari ai unui drept de şedere pentru
desfăşurarea de activităţi de cercetare ştiinţifică pot desfăşura activităţi
didactice în condiţiile legii."
32. La articolul 68
alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) străinii detaşaţi - cu prezentarea autorizaţiei de
muncă eliberate în condiţiile legii. Dreptul de şedere pentru acest scop poate
fi prelungit pentru întreaga perioadă de valabilitate a autorizaţiei de muncă,
pentru prelungirile ulterioare fiind aplicabile dispoziţiile legale privind
prelungirea dreptului de şedere a străinilor angajaţi în muncă;".
33. La alineatul (1) al
articolului 68, după litera a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:
,,a1) străinii
angajaţi ai persoanelor juridice cu sediul într-unul dintre statele membre ale
Uniunii Europene sau într-unul dintre statele semnatare ale Acordului privind
Spaţiul Economic European detaşaţi în România - cu prezentarea următoarelor
documente:
(i) copia actului de detaşare
tradus şi apostilat în condiţiile
legii;
(ii) permisul de şedere eliberat de statul în care
îşi are sediul angajatorul, în original şi în copie."
34. La articolul 68 alineatul (1) litera b1), punctul iv) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(iv) societatea comercială în cauză a realizat un
aport de capital sau transfer de tehnologie de cel puţin 50.000 euro. La
prelungirile ulterioare trebuie să facă dovada că aportul de capital s-a
concretizat în realizarea sau achiziţionarea de construcţii destinate
desfăşurării activităţilor prevăzute de Nomenclatorul Clasificării
Activităţilor din Economia Naţională sau în transfer de tehnologie."
35. Alineatul (4) al
articolului 68 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Străinii prevăzuţi la alin. (1) lit. d) sunt
exceptaţi de la obligaţia prezentării dovezii mijloacelor de întreţinere şi
sunt scutiţi de la plata taxelor consulare. Dreptul de şedere pentru această
categorie se prelungeşte pe perioade de 4 ani."
36. Alineatul (1) al articolului 79 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Impotriva străinilor care au intrat ilegal, a
căror şedere pe teritoriul României a devenit ilegală, a căror viză sau drept
de şedere a fost anulat sau revocat, a acelora cărora li s-a refuzat
prelungirea dreptului de şedere temporară, a acelora cărora le-a încetat
dreptul de şedere permanentă, precum şi a foştilor solicitanţi de azil Oficiul
Român pentru Imigrări poate dispune măsura returnării de pe teritoriul
României."
37. La articolul 80 alineatul (3), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) în termen de 90 de zile, pentru:
(i) străinul căruia i-a fost anulat sau revocat
dreptul de şedere temporară pentru desfăşurarea de activităţi comerciale ori i-a fost refuzată prelungirea acestui drept, precum şi
membrii de familie ai acestuia care au beneficiat de un
drept de şedere pentru reîntregirea familiei;
(ii) străinul căruia i-a încetat dreptul de şedere permanentă, dacă nu îndeplineşte condiţiile de prelungire a dreptului de şedere temporară
pentru unul din
scopurile prevăzute în prezenta ordonanţă."
38. Alineatul (5) al
articolului 80 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Străinilor care au trecut ilegal frontiera de
stat, precum şi celor cu şedere ilegală a căror identitate nu a putut fi
stabilită li se emite decizie de returnare sub escortă, care va fi însoţită de
luarea în custodie publică, în condiţiile prevăzute la art. 93."
39. Alineatele (2) şi (3)
ale articolului 82 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) In cazul străinilor prevăzuţi la art. 80 alin.
(5), decizia de returnare sub escortă poate fi contestată la curtea de apel
competentă teritorial pe raza căreia se află centrul de cazare, în termen de 3
zile de la data comunicării. Instanţa se pronunţă în termen de 5 zile,
hotărârea fiind definitivă şi irevocabilă.
(3) Contestaţia prevăzută la alin. (1) şi (2) suspendă
executarea măsurii de îndepărtare."
40. Alineatul (2) al
articolului 89 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Persoanelor prevăzute la
alin. (1) li se poate acorda sau, după caz, prelungi dreptul de şedere în
România de către Oficiul Român pentru Imigrări, pentru unul dintre scopurile şi
în condiţiile prevăzute la capitolul IV, fără a mai fi necesară obţinerea în prealabil a unei vize de lungă
şedere."
41. Alineatele (4) şi (5)
ale articolului 93 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(4) Luarea în custodie publică a străinilor declaraţi
indezirabili se dispune de instanţa de judecată care a dispus măsura declarării
ca indezirabil prin hotărârea prevăzută la art. 83 alin. (5). Custodia publică
a străinilor declaraţi indezirabili încetează la data punerii în executare a
hotărârii instanţei de judecată, în condiţiile prevăzute la art. 83 alin. (8).
(5) Prelungirea duratei de
luare în custodie publică a străinilor prevăzuţi la alin. (2) care nu au putut
fi îndepărtaţi de pe teritoriul României în termen de 30 de zile se dispune de
către curtea de apel în a cărei rază de competenţă teritorială se află locul de
cazare, la solicitarea motivată a Oficiului Român pentru Imigrări. Instanţa
trebuie să se pronunţe înainte de expirarea termenului luării în custodie
publică dispuse anterior, iar hotărârea instanţei este irevocabilă."
42. Alineatul (8) al articolului 100 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(8) In situaţia nerespectării obligaţiilor prevăzute
la alin. (6) sau (7) poate fi dispusă măsura luării în custodie publică a
străinului."
43. Alineatul (4) al
articolului 102 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Impotriva străinilor care au trecut ilegal ori au
încercat să treacă fraudulos frontiera de stat, durata interdicţiei va fi de 5
ani."
44. La articolul 103
alineatul (1), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:
,,a1) permisul de
şedere în scop de muncă străinului căruia i s-a acordat sau, după caz, i s-a
prelungit dreptul de şedere temporară şi dreptul de muncă;".
45. După alineatul (1) al articolului 103 se introduce un nou alineat,
alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Prevederile referitoare la permisul de şedere
temporară se aplică în mod corespunzător şi permisului de şedere în scop de
muncă."
46. Articolul 120 se abrogă.
47. La articolul 124, punctul 9 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„9. nerespectarea obligaţiei ce revine străinului cu
privire la permisul de şedere, prevăzută la art. 104 alin. (2), respectiv cu
privire la cartea de rezidenţă, prevăzută la art. 1093 alin. (4), precum şi neprezentarea
documentelor de călătorie, în cazul străinilor aflaţi în România în baza unei
vize sau în temeiul unor convenţii internaţionale sau acte normative prin care
se desfiinţează unilateral regimul de vize;".
48. Alineatul (2) al articolului 127 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) In cazul contravenţiilor
prevăzute la art. 124 pct. 4, 9 şi 14, contravenientul poate achita, pe loc sau
în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori,
după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii
prevăzute la art. 125, agentul constatator făcând menţiune despre această
posibilitate în procesul-verbal."
49. Alineatele (1)-(3) şi (5) ale articolului 131 se abrogă.
50. La articolul 131 alineatul (4), partea
introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) In aplicarea prevederilor prezentei ordonanţei de
urgenţă, poliţiştii din cadrul Oficiului Român pentru Imigrări sunt
abilitaţi:".
51. La articolul 132, după alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (31), cu următorul cuprins:
„(31) Unitatea de
cercetare-dezvoltare este obligată să suporte cheltuielile de îndepărtare a
străinului care a fost acceptat de către aceasta să desfăşoare activităţi de
cercetare ştiinţifică în cadrul unui proiect, în cazul în care acesta rămâne pe
teritoriul României după încetarea dreptului de şedere. Răspunderea unităţii de
cercetare-dezvoltare privind suportarea cheltuielilor încetează după 6 luni de
la încetarea valabilităţii acordului de acceptare."
52. Alineatul (2) al
articolului 1341 se abrogă.
Art. 7. - Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 8 martie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta
ordonanţă de urgenţă, se va republica, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. 8. - In cuprinsul actelor normative în vigoare,
sintagmele „Autoritatea pentru Străini" şi „Oficiul Naţional pentru Refugiaţi" se înlocuiesc, în
mod corespunzător, cu sintagma „Oficiul Român pentru Imigrări".
Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune Directiva
Consiliului 2005/71/CE privind o procedură specială de
admisie a resortisanţilor ţărilor terţe în scopul
desfăşurării unei activităţi de cercetare ştiinţifică, publicată în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. 289 din 3 noiembrie 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul afacerilor externe,
Adrian Mihai Cioroianu
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian