ORDONANTA
URGENTA Nr. 61 din 6 septembrie 2006
pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul
deseurilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 790 din 19 septembrie 2006
Având în vedere necesitatea şi urgenţa compatibilizării
depline a legislaţiei naţionale cu cea a Uniunii Europene în domeniul
prevenirii generării deşeurilor şi a gestionării eficiente a acestora,
ţinând cont de faptul că modificările survenite la
nivel european în domeniul deşeurilor, prin adoptarea şi intrarea în vigoare a
Directivei 2006/12/CE privind deşeurile, ce realizează un cadru legislativ
unitar în acest domeniu, impun armonizarea legislaţiei naţionale cu noile
prevederi comunitare,
conform angajamentelor asumate de România în Documentul
de poziţie complementar - capitolul 22 „Mediu", Partea I, CONF-RO 27/04,
finalizarea elaborării şi aprobarea Planurilor regionale de gestionare a
deşeurilor trebuie realizate până la sfârşitul lunii noiembrie 2006, iar
ulterior acestea trebuie notificate către Comisia Europeană,
luând în considerare faptul că
între momentul intrării în vigoare a actului normativ de transpunere şi
momentul aprobării Planurilor regionale de gestionare a deşeurilor trebuie să
existe o perioadă de timp suficientă pentru evaluarea strategică de mediu,
aceasta constituind o etapă obligatorie, în conformitate cu prevederile
Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 2001/42/CE privind evaluarea
efectelor anumitor planuri şi programe asupra mediului, transpusă în legislaţia
naţională prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2004 privind stabilirea
procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe,
având în vedere faptul că în lipsa introducerii
modificărilor propuse nu se pot realiza transpunerea integrală şi implementarea
corectă a Directivei 2003/12/CE privind deşeurile şi a Directivei Parlamentului
European şi a Consiliului 2001/42/CE privind evaluarea efectelor anumitor
planuri şi programe asupra mediului,
ţinând cont de faptul că acţiunea de finalizare şi
aprobare a Planurilor regionale de gestionare a deşeurilor constituie un
domeniu sensibil, pentru care România a fost şi este monitorizată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 22 iulie 2000, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările ulterioare,
se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va
avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă
îl constituie reglementarea activităţilor de producere şi gestionare a
deşeurilor din categoriile prevăzute în anexa nr. I B, cu asigurarea unui nivel
corespunzător de protecţie a mediului şi a sănătăţii populaţiei, pe baza
principiilor şi elementelor strategice care conduc la dezvoltarea durabilă a
societăţii.
(2) Listele de deşeuri corespunzătoare fiecărei
categorii de deşeuri stabilite la nivel comunitar se aprobă prin ordin al
conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului."
2. Articolul 2 va
avea următorul cuprins:
„Art. 2. - Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă
nu se aplică efluenţilor gazoşi emişi în atmosferă, precum şi următoarelor
categorii de deşeuri, în măsura în care acestea se supun unor reglementări
speciale:
a) deşeurilor radioactive;
b) deşeurilor rezultate din prospectări, extracţie,
tratare şi depozitare a resurselor minerale şi celor rezultate din exploatări
în cariere;
c) cadavrelor de animale şi materiilor fecale sau
altor substanţe naturale nepericuloase utilizate în agricultură;
d) apelor uzate, cu excepţia deşeurilor lichide;
e) explozibililor expiraţi."
3. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Obiectivele prioritare ale gestionării
deşeurilor sunt:
a) prevenirea sau reducerea producerii de deşeuri şi a
gradului de periculozitate al acestora prin:
1. dezvoltarea de tehnologii curate, cu consum redus de
resurse naturale;
2. dezvoltarea tehnologiei şi comercializarea de
produse care prin modul de fabricare, utilizare sau eliminare nu au impact sau
au cel mai mic impact posibil asupra creşterii volumului sau periculozităţii
deşeurilor ori asupra riscului de poluare;
3. dezvoltarea de tehnologii adecvate pentru
eliminarea finală a substanţelor periculoase din deşeurile destinate
valorificării;
b) reutilizarea, valorificarea deşeurilor prin
reciclare, recuperare sau orice alt proces prin care se obţin materii prime
secundare ori utilizarea deşeurilor ca sursă de energie.
(2) România va informa Comisia Europeană conform
procedurilor comunitare stabilite pentru furnizarea de informaţii cu privire la
măsurile luate pentru atingerea obiectivelor stabilite la alin. (1)."
4. Articolul 5 va
avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Procesele şi metodele folosite pentru
valorificarea sau eliminarea deşeurilor trebuie să nu pună în pericol sănătatea populaţiei şi a
mediului şi în mod deosebit:
a) să nu prezinte riscuri pentru apă, aer, sol, faună
sau vegetaţie;
b) să nu producă poluare fonică sau miros neplăcut;
c) să nu afecteze peisajele sau zonele
protejate/zonele de interes special.
(2) Se interzice abandonarea, aruncarea sau eliminarea
necontrolată a deşeurilor."
5. Articolul 6 se
abrogă.
6. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului colaborează cu celelalte autorităţi publice centrale şi
locale cu atribuţii în domeniul gestionării deşeurilor şi cu autorităţile
competente din statele membre pentru crearea unei reţele integrate adecvate de instalaţii
de eliminare a deşeurilor, ţinând seama de cele mai bune tehnologii
disponibile, care nu implică costuri excesive, cu respectarea cerinţelor
prevăzute în Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană. Această reţea
trebuie să asigure Comunităţii Europene în ansamblu eliminarea integrală a
deşeurilor sale, iar României, îndeplinirea aceluiaşi obiectiv în mod
individual, ţinând cont de condiţiile geografice sau de necesitatea de
instalaţii specializate pentru anumite tipuri de deşeuri.
(2) Reţeaua integrată prevăzută la alin. (1) asigură
eliminarea deşeurilor în instalaţiile conforme cele mai apropiate, prin
intermediul celor mai adecvate metode şi tehnologii, care să asigure un nivel
ridicat de protecţie a sănătăţii populaţiei şi a mediului."
7. Articolul 8 va
avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Pentru îndeplinirea obiectivelor
prezentei ordonanţe de urgenţă se elaborează planuri de gestionare a deşeurilor
la nivel naţional, regional, judeţean, inclusiv al municipiului Bucureşti.
(2) Planurile prevăzute la alin. (1) trebuie să
conţină informaţii referitoare la:
a) tipurile, cantităţile, originea deşeurilor care
urmează să fie valorificate sau eliminate;
b) cerinţele tehnice generale;
c) prevederi speciale pentru anumite categorii de deşeuri;
d) amplasamente şi instalaţii adecvate pentru
valorificarea, eliminarea sau depozitarea finală a deşeurilor.
(3) Planurile prevăzute la alin. (1) pot include şi:
a) persoanele fizice şi juridice autorizate să
gestioneze deşeuri;
b) estimarea costurilor pentru operaţiile de
valorificare şi eliminare;
c) măsurile de încurajare a eficientizării
operaţiilor de colectare, sortare şi tratare a deşeurilor."
8. Articolul 81 va avea următorul cuprins:
„Art. 81. - (1)
Planul naţional de gestionare a deşeurilor se elaborează de autoritatea publică
centrală pentru protecţia mediului.
(2) La elaborarea planului prevăzut la alin. (1),
autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului colaborează cu
autorităţile competente din statele membre şi cu Comisia Europeană.
(3) Planul prevăzut la alin. (1) se aprobă prin
hotărâre a Guvernului şi se notifică Comisiei Europene."
9. Articolul 82 va avea următorul cuprins:
„Art. 82. - (1) In
baza Planului naţional de gestionare a deşeurilor se elaborează în comun
planurile regionale de gestionare a deşeurilor, denumite în continuare PRGD, de către consiliile judeţene ale
judeţelor din raza de competenţă a fiecărei agenţii regionale pentru protecţia
mediului, denumite în continuare ARPM, în colaborare cu acestea, sub coordonarea Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului, denumită în continuare ANPM.
(2) PRGD se aprobă prin ordin comun al conducătorului
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi al conducătorului
autorităţii publice centrale pentru dezvoltare regională."
10. După articolul
82 se
introduc două noi articole, articolele 83 şi 84, cu următorul cuprins:
„Art. 83. - (1) In baza Planului regional de gestionare a deşeurilor se elaborează planurile judeţene de
gestionare a deşeurilor, denumite în continuare PJGD,
de către consiliul judeţean, în colaborare cu
agenţia judeţeană pentru protecţia mediului, denumită în continuare APM, sub coordonarea ARPM, şi Planul de gestionare a deşeurilor pentru municipiul
Bucureşti, denumit în continuare PMGD, de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în colaborare
cu APM Bucureşti, sub coordonarea ARPM Bucureşti.
(2) PJGD se aprobă prin hotărâre a consiliului
judeţean, iar PMGD, prin hotărâre a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti.
Art. 84. - (1)
Elaborarea planurilor de gestionare a deşeurilor poate fi încredinţată unor
structuri specializate, cu respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice.
(2) Elaborarea şi avizarea planurilor de gestionare a
deşeurilor se face cu respectarea procedurii de realizare a evaluării de mediu
pentru planuri şi programe.
(3) Autorităţile publice şi operatorii economici au
obligaţia furnizării datelor necesare elaborării planurilor, conform
prevederilor legale."
11. Articolul 91 va avea următorul cuprins:
„Art. 91. - (1)
Persoanele fizice sau juridice care desfăşoară operaţiile prevăzute în anexele
nr. II A şi II B au obligaţia solicitării şi obţinerii
autorizaţiei/autorizaţiei integrate de mediu de la autoritatea competentă
pentru protecţia mediului.
(2) Autorizaţia/autorizaţia integrată de mediu
cuprinde:
a) tipul şi cantitatea de deşeuri;
b) cerinţele tehnice;
c) măsuri de precauţie;
d) locul de desfăşurare a
activităţii;
e) metoda de tratare.
(3) Autorizaţia/autorizaţia integrată de mediu se
emite pe o perioadă determinată, poate fi refuzată, poate cuprinde condiţii de
conformare sau obligaţii de mediu şi poate fi refuzată în cazul în care metoda
folosită pentru valorificarea sau eliminarea deşeurilor este inacceptabilă din
punctul de vedere al protecţiei mediului.
(4) Se exceptează de la obligaţia prevăzută la alin.
(1), în măsura în care deşeurile nu sunt deşeuri periculoase, activităţile
desfăşurate de persoanele fizice autorizate/ persoanele juridice care elimină
propriile lor deşeuri la locul de producere, precum şi cele care desfăşoară
operaţii de valorificare, dacă:
a) autorităţile competente au adoptat reglementări
generale pentru fiecare tip de activitate, prin care se
stabilesc tipurile şi cantităţile de deşeuri şi
condiţiile impuse pentru ca activitatea respectivă să poată fi exceptată de la
autorizare; şi
b) tipurile sau cantităţile de deşeuri şi metodele de
eliminare sau valorificare sunt în conformitate cu condiţiile prevăzute la art.
5.
(5) Persoanele fizice autorizate/persoanele juridice
prevăzute la alin. (4) se supun procedurii de înregistrare stabilite de
autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului.
(6) Persoanele fizice
autorizate/persoanele juridice care asigură, cu titlu profesional, colectarea
sau transportul deşeurilor, precum şi cele care intermediază eliminarea sau
valorificarea deşeurilor pentru terţi se supun procedurii de autorizare conform
legislaţiei în vigoare."
12. Articolele 12 şi
13 se abrogă.
13. Articolul 131 va avea următorul cuprins:
„Art. 131. - (1) In
conformitate cu principiul „poluatorul plăteşte", costurile operaţiilor de
eliminare se suportă de către:
a) deţinătorul de deşeuri care încredinţează
deşeurile unui colector sau unui operator economic prevăzut la art. 91; şi/sau
b) deţinătorul anterior al deşeurilor sau
producătorul produsului din care a rezultat deşeul.
(2) In situaţia în care producătorul/deţinătorul de
deşeuri este necunoscut, cheltuielile legate de curăţarea şi refacerea mediului
sunt suportate de către autoritatea administraţiei publice locale. După
identificarea făptuitorului, acesta urmează să suporte atât cheltuielile
efectuate de autoritatea administraţiei publice locale, cât şi pe cele legate
de acţiunile întreprinse pentru identificare."
14. Articolul 14 va
avea următorul cuprins:
„Art. 14. - Persoanele fizice autorizate/persoanele
juridice sau instalaţiile care efectuează operaţiile prevăzute la art. 91 alin. (1),
(4) şi (6) se supun inspecţiilor periodice ale autorităţii publice pentru
protecţia mediului în a căror rază teritorială îşi desfăşoară
activitatea."
15. Alineatul (4) al articolului 141 va avea următorul cuprins:
„(4) Autorităţile publice teritoriale pentru sănătate
exercită controlul sanitar al activităţilor din domeniul gestiunii deşeurilor
cu impact asupra sănătăţii populaţiei."
16. Articolele 143-147, precum şi articolele 149 şi 1410 se abrogă.
17. Articolul 19 va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - (1)
Deţinătorii/producătorii de deşeuri au obligaţia:
a) să predea deşeurile, pe bază de contract, unor
colectori sau unor operatori care desfăşoară operaţiuni cuprinse în anexa nr.
II A ori nr. II B sau să asigure valorificarea ori eliminarea deşeurilor prin
mijloace proprii;
b) să desemneze o persoană, din rândul angajaţilor
proprii, care să urmărească şi să asigure îndeplinirea obligaţiilor prevăzute
de lege în sarcina deţinătorilor/ producătorilor de deşeuri;
c) să permită accesul autorităţilor de inspecţie şi
control la metodele, tehnologiile şi instalaţiile pentru tratarea,
valorificarea şi eliminarea deşeurilor tehnologice, precum şi la documentele
care se referă la deşeuri;
d) să prevadă şi să realizeze măsurile care trebuie să
fie luate după încheierea activităţilor şi închiderea amplasamentelor;
e) să nu amestece diferitele categorii de deşeuri
periculoase sau deşeuri periculoase cu deşeuri nepericuloase;
f) să separe deşeurile, în vederea valorificării sau
eliminării acestora.
(2) Producătorii de produse şi
cei care efectuează activităţi care generează deşeuri sunt obligaţi:
a) să adopte, încă de la faza de concepţie şi
proiectare a unui produs, soluţiile şi tehnologiile de eliminare sau de
diminuare la minimum posibil a producerii deşeurilor;
b) să ia măsurile necesare de reducere la minimum a
cantităţilor de deşeuri rezultate din activităţile existente;
c) să nu introducă pe piaţă produse, dacă nu există
posibilitatea eliminării acestora ca deşeuri, în condiţiile respectării prevederilor art. 5;
d) să conceapă şi să proiecteze tehnologiile şi
activităţile specifice, astfel încât să se reducă la minimum posibil cantitatea
de deşeuri generată de aceste tehnologii;
e) să ambaleze produsele în mod corespunzător, pentru
a preveni deteriorarea şi transformarea acestora în deşeuri;
f) să valorifice subprodusele rezultate din procesele
tehnologice în totalitate, dacă este posibil din punct de vedere tehnic şi
economic."
18. Articolul 191 va avea următorul cuprins:
„Art. 191. - Producătorii
de deşeuri sunt obligaţi să implementeze prevederile Planului naţional de
gestionare a deşeurilor, ale planurilor regionale de gestionare a deşeurilor şi
ale planurilor judeţene de gestionare a deşeurilor."
19. După alineatul
(2) al articolului 21 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Persoanele juridice/persoanele fizice autorizate
prevăzute la art. 91 alin. (1) şi (4), precum şi producătorii de deşeuri cuprinse în
anexa nr. I B sunt obligaţi să ţină evidenţa cantităţii, a naturii, originii
şi, după caz, a destinaţiei, frecvenţei, modului de transport, a metodei de
tratare, precum şi a operaţiilor cuprinse în anexa nr. II A, respectiv nr. II
B, şi să o pună la dispoziţia autorităţilor competente, la cererea acestora."
20. După litera h)
a articolului 23 se introduce o nouă literă, litera i), cu următorul cuprins:
,,i) să valorifice deşeurile rezultate din activitatea
proprie, iar pe cele nevalorificabile să le depoziteze în depozitele conforme
de deşeuri sau în cele care au perioadă de tranziţie, prevăzute în Tratatul de
aderare a României la Uniunea Europeană."
21. La articolul
25, litera c) va avea următorul cuprins:
,,c) să folosească cele mai bune tehnologii disponibile
şi care nu implică costuri excesive pentru valorificarea deşeurilor;".
22. La articolul
26, litera b) va avea următorul cuprins:
,,b) să folosească cele mai bune tehnologii disponibile
şi care nu implică costuri excesive pentru eliminarea
deşeurilor;".
23. La articolul 27, litera c) se abrogă.
24. La articolul 28, litera g) va avea următorul
cuprins:
,,g) să ţină o evidenţă strictă a producerii,
transportului, valorificării
şi eliminării deşeurilor, în conformitate cu prevederile art. 21 alin.
(3);".
25. Articolul 29 va avea
următorul cuprins:
„Art. 29. - Până la data aderării la Uniunea Europeană,
introducerea în România a deşeurilor de orice natură, în stare brută sau
prelucrată, este interzisă, cu excepţia anumitor categorii de deşeuri ce
constituie resurse secundare de materii prime utile, în conformitate cu
prevederile actelor normative propuse de autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului şi aprobate prin hotărâre a Guvernului."
26. Articolul 30 va
avea următorul cuprins:
„Art. 30. - (1) După data aderării la Uniunea
Europeană, transportul deşeurilor peste frontiera României se face în
conformitate cu prevederile comunitare referitoare la transportul deşeurilor
în, înspre şi dinspre Uniunea Europeană.
(2) La controlul şi supravegherea transporturilor
deşeurilor peste frontiera României se iau în considerare, după data aderării,
perioadele de tranziţie prevăzute în Tratatul de aderare a României la Uniunea
Europeană."
27. Articolul 31 va
avea următorul cuprins:
„Art. 31. - Transportul deşeurilor periculoase peste
frontiera României se realizează cu respectarea prevederilor Convenţiei de la
Basel privind controlul transportului peste frontieră al deşeurilor periculoase
şi al eliminării acestora, la care România a aderat prin Legea nr. 6/1991, cu
modificările ulterioare."
28. Articolul 32 va
avea următorul cuprins:
„Art. 32. - Se interzice introducerea pe teritoriul
României a oricăror tipuri de deşeuri în vederea eliminării până la finalizarea
perioadelor de tranziţie obţinute pentru depozitarea deşeurilor prin Tratatul
de aderare a României la Uniunea Europeană."
29. Alineatul (1)
al articolului 38 va avea următorul cuprins:
„Art. 38. - (1) Autoritatea competentă de decizie şi
control în domeniul gestiunii deşeurilor este Ministerul Mediului şi
Gospodăririi Apelor. Alte autorităţi publice cu atribuţii în domeniul
gestionării deşeurilor sunt: Ministerul Sănătăţii Publice, Ministerul
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, Ministerul Economiei şi
Comerţului, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Ministerul Apărării, consiliile
locale şi consiliile judeţene."
30. Articolul 39 va
avea următorul cuprins:
„Art. 39. - Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor
are următoarele atribuţii:
a) elaborează Strategia
naţională de gestionare a deşeurilor şi Planul naţional de gestionare a
deşeurilor;
b) iniţiază şi propune spre adoptare proiecte de acte
normative care privesc gestionarea deşeurilor;
c) avizează reglementările specifice în domeniul
gestionării deşeurilor, elaborate de celelalte autorităţi publice;
d) monitorizează impactul activităţilor de producere
şi gestionare a deşeurilor asupra factorilor de mediu;
e) controlează şi reglementează activităţile de gestionare
a deşeurilor în conformitate cu atribuţiile şi competenţele stabilite prin
lege;
f) autorizează, prin unităţile sale subordonate,
activităţile cuprinse în anexa nr. II A sau nr. II B;
g) prezintă anual Guvernului rapoarte privind
gestionarea deşeurilor;
h) organizează împreună cu celelalte autorităţi publice
centrale şi locale şi cu organizaţiile neguvernamentale programe de instruire
şi educare a populaţiei în domeniul gestionării deşeurilor;
i) reglementează împreună cu celelalte autorităţi publice
activitatea de import, export şi tranzit al deşeurilor;
j) aplică sancţiuni titularilor de activităţi pentru
nerespectarea legislaţiei de mediu în domeniul gestionării deşeurilor şi pentru
neconformarea la condiţiile impuse prin actele de reglementare;
k) informează Comisia Europeană
asupra măsurilor preconizate pentru încurajarea realizării obiectivelor
prevăzute la art. 3 alin. (1), cu excepţia standardelor şi reglementărilor
tehnice prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru
organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi
reglementărilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile
societăţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene,
precum şi Comisia Europeană;
l) informează Comisia Europeană
despre reglementările generale adoptate conform dispoziţiilor prevăzute la art.
91 alin. (4) lit.
a);
m) raportează Comisiei Europene, la intervale de 3 ani
începând cu data aderării, informaţii privind stadiul implementării prezentei
ordonanţe de urgenţă, în forma solicitată de aceasta."
31. Articolul 40 va
avea următorul cuprins:
„Art. 40. - Ministerul Sănătăţii Publice are
următoarele atribuţii:
a) evaluează impactul produs de deşeuri asupra
sănătăţii populaţiei;
b) elaborează strategia şi
programul de gestionare a deşeurilor rezultate de la unităţile sanitare de
asistenţă medicală, de cercetare medicală şi învăţământ medical de stat şi
privat şi asigură condiţiile de ducere la îndeplinire a acestora;
c) elaborează reglementări specifice pentru
gestionarea deşeurilor provenite de la unităţile sanitare, de asistenţă
medicală, de cercetare medicală şi de învăţământ medical, cu avizul autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului;
d) controlează activităţile de gestionare a deşeurilor
în conformitate cu atribuţiile şi competenţele stabilite prin lege;
e) coordonează implementarea prevederilor legislative
în domeniul gestionării deşeurilor rezultate din activitatea medicală;
f) aprobă fonduri autorităţilor de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru monitorizarea activităţilor legate
de gestionarea deşeurilor rezultate din activitatea medicală la nivel local;
g) gestionează baza de date a deşeurilor rezultate din
activitatea medicală."
32. La articolul 41
alineatul (1), litera d) şi alineatul (2) se abrogă.
33. Articolul 46 se abrogă.
34. Articolul 48 va avea următorul cuprins:
„Art. 48. - Ministerul Administraţiei şi Internelor are
următoarele atribuţii:
a) participă la elaborarea planurilor de gestionare a
deşeurilor în domeniul serviciilor publice de gospodărie comunală şi asigură condiţiile de ducere
la îndeplinire a acestora;
b) urmăreşte îndeplinirea obiectivelor din Planul
naţional de gestionare a deşeurilor, planurile regionale şi judeţene de
gestionare a deşeurilor şi sprijină administraţiile publice locale pentru
aplicarea acestora;
c) sprijină administraţiile publice locale în
îndeplinirea atribuţiilor şi răspunderilor ce le revin pentru aplicarea şi
respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi a altor prevederi
legale referitoare la deşeuri."
35. Articolul 49 va
avea următorul cuprins:
„Art. 49. - Primarii şi consiliile locale au
următoarele obligaţii:
a) asigură implementarea la nivel local a
obligaţiilor privind gestionarea deşeurilor asumate de România în vederea
integrării în Uniunea Europeană;
b) urmăresc şi asigură îndeplinirea prevederilor din
planurile regionale şi judeţene de gestionare a deşeurilor;
c) elaborează strategii şi programe proprii pentru
gestionarea deşeurilor;
d) hotărăsc asocierea cu alte autorităţi ale
administraţiei publice locale pentru realizarea unor lucrări de interes public
privind gestiunea deşeurilor, în condiţiile prevăzute de lege;
e) asigură colectarea selectivă, transportul,
neutralizarea, valorificarea şi eliminarea finală a deşeurilor municipale,
inclusiv a deşeurilor menajere periculoase în conformitate cu prevederile
legale în vigoare;
f) asigură spaţiile necesare pentru colectarea
selectivă a deşeurilor, dotarea acestora cu containere specifice fiecărui tip
de deşeu, precum şi funcţionalitatea acestora;
g) asigură informarea prin mijloace adecvate a
locuitorilor asupra sistemului de gestionare a deşeurilor din cadrul
localităţilor;
h) acţionează pentru refacerea şi protecţia
mediului."
36. Articolul 491 va avea următorul cuprins:
„Art. 491. -
Consiliile judeţene au următoarele atribuţii:
a) elaborează şi adoptă planurile judeţene de
gestionare a deşeurilor şi participă la elaborarea planurilor regionale de
gestionare a deşeurilor;
b) coordonează activitatea consiliilor locale, în
vederea realizării serviciilor publice de interes judeţean privind gestionarea
deşeurilor;
c) acordă consiliilor locale sprijin şi asistenţă
tehnică în implementarea planurilor judeţene şi regionale de gestionare a
deşeurilor;
d) hotărăsc asocierea cu alte autorităţi ale
administraţiei publice judeţene pentru realizarea unor lucrări de interes
public privind gestiunea deşeurilor;
e) analizează propunerile făcute de consiliile
locale, în vederea elaborării de prognoze pentru refacerea şi protecţia
mediului;
f) urmăresc şi asigură respectarea de către
consiliile locale a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă."
37. Articolul 51 va
avea următorul cuprins:
„Art. 51. - (1) Următoarele
fapte constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează:
A. Cu amendă de la 200 lei la 2.000 lei pentru
persoanele fizice şi de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru persoanele juridice,
pentru:
a) abandonarea deşeurilor urbane şi a ambalajelor pe
spaţiile verzi, căile de comunicaţie, în locuri publice sau în alte locuri
nepermise;
b) nerespectarea prevederilor planurilor de gestionare
a deşeurilor;
c) necontractarea cu unităţi specializate a
colectării, reutilizării, reciclării, transportului şi eliminării deşeurilor,
în situaţia în care aceste activităţi nu se pot executa prin mijloace proprii;
d) producerea de deşeuri prin formarea unor stocuri de
materii prime, materiale auxiliare, produse, subproduse şi ambalaje, care
depăşesc necesităţile de producţie, de consum şi de desfacere;
e) transportul şi eliminarea deşeurilor fără
asigurarea măsurilor de protecţie a sănătăţii populaţiei şi a mediului;
f) acceptarea la depozitare a deşeurilor urbane şi
periculoase, fără a fi supuse unor operaţiuni de tratare;
g) refuzul furnizării datelor necesare elaborării
planurilor privind gestionarea deşeurilor, conform prevederilor legale;
h) lipsa unei evidenţe stricte a producerii,
transportului, valorificării şi eliminării deşeurilor.
B. Cu amendă de la 3.000 lei la
15.000 lei pentru neîndeplinirea obligaţiilor şi responsabilităţilor ce revin
consilierilor locali, consilierilor judeţeni, primarilor, viceprimarilor,
primarului general al municipiului Bucureşti, primarilor şi viceprimarilor
subdiviziunilor administrativ-teritoriale, preşedinţilor consiliilor judeţene,
conform art. 49 şi 491.
(2) Cuantumul amenzilor contravenţionale se
reactualizează prin hotărâre a Guvernului.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor
prevăzute la alin. (1) se realizează de comisari şi persoane împuternicite din
cadrul Gărzii Naţionale de Mediu, precum şi din cadrul autorităţilor
administraţiei publice locale, conform atribuţiilor stabilite prin lege.
(4) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal
ori, după caz, de la data comunicării acestuia jumătate din minimul amenzii
prevăzute la alin. (1), agentul constatator făcând menţiune despre această
posibilitate în procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei.
(5) Impotriva procesului-verbal de constatare a
contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere la instanţa
competentă, în termen de 15 zile de la data comunicării procesului-verbal de
contravenţie."
38. Articolul 52 va
avea următorul cuprins:
„Art. 52. - Dispoziţiile art. 51 referitoare la
contravenţii se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare."
39. Articolul 53 va
avea următorul cuprins:
„Art. 53. - (1) Constituie infracţiune şi se
sancţionează cu închisoare de la 1 la 5 ani următoarele fapte:
a) importul de aparate, instalaţii, echipamente,
utilaje, substanţe şi produse folosite şi uzate, din categoria deşeurilor
interzise la import;
b) neluarea sau nerespectarea măsurilor obligatorii
în desfăşurarea activităţilor de colectare, tratare, transport, valorificare şi
eliminare a deşeurilor periculoase;
c) comercializarea, pierderea sau abandonarea
deşeurilor pe durata şi pe parcursul tranzitării teritoriului României;
d) refuzul de returnare în ţara de origine a
deşeurilor introduse în ţară în alte scopuri decât cel al eliminării şi pentru care s-a dispus măsura
returnării de către autoritatea competentă;
e) introducerea în ţară a deşeurilor în scopul
eliminării şi/sau neutilizarea acestora în scopul pentru care au fost
introduse;
f) acceptarea de către operatorii de depozite/
incineratoare, în vederea eliminării, a deşeurilor introduse ilegal în ţară
şi/sau a deşeurilor introduse în ţară în alte scopuri decât cel al eliminării
şi care nu au putut fi utilizate în scopul pentru care au fost introduse.
(2) Tentativa se pedepseşte.
(3) Constatarea şi cercetarea infracţiunilor se fac
din oficiu de organele de urmărire penală, conform competenţelor legale."
40. Articolul 54 va
avea următorul cuprins:
„Art. 54. - Prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale pentru
protecţia mediului, se reglementează:
a) modalităţile de gestionare pentru categoriile de
deşeuri prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă;
b) condiţiile de funcţionare a instalaţiilor de tratare
şi eliminare a deşeurilor;
c) condiţiile pentru transportul deşeurilor;
d) condiţiile pentru importul şi exportul deşeurilor,
precum şi tranzitul acestora pe teritoriul României;
e) alte aspecte care pot interveni în activitatea de
gestionare a deşeurilor."
41. Anexele nr. I
A, I B, II A şi II B se înlocuiesc cu anexele nr. 1-4 care fac parte integrantă
din prezenta ordonanţă de urgenţă.
42. După articolul 58 se introduce următoarea
menţiune:
„Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune în legislaţia
naţională Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2006/12/CE privind
deşeurile, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L
114/9 din 27 aprilie 2006."
Art. II. - Prezenta
ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I, cu excepţia art. I pct. 30 referitor la dispoziţiile
art. 39 lit. k) - m) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000, astfel
cum a fost modificată prin prezenta ordonanţă de urgenţă, care intră în vigoare
la data aderării României la Uniunea Europeană.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul economiei şi comerţului,
Codruţ Ioan Şereş
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
ANEXA Nr. 1
(Anexa nr.
1A la Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 78/2000)
SEMNIFICAŢIILE
unor termeni în sensul ordonanţei de urgenţă
a) colectare - strângerea,
sortarea şi/sau amestecarea deşeurilor, în vederea transportării lor;
b) deşeu - orice substanţă sau orice obiect din categoriile stabilite în anexa
nr. I B, de care deţinătorul se debarasează, are intenţia sau obligaţia de a se
debarasa;
c) deşeuri menajere - deşeurile provenite din activităţi casnice şi care fac parte din
categoriile 15.01 şi 20 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 856/2002
privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând
deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase;
d) deşeuri asimilabile cu
deşeuri menajere - deşeurile provenite din
industrie, din comerţ, din sectorul public sau administrativ, care prezintă
compoziţie şi proprietăţi similare cu deşeurile menajere şi care sunt
colectate, transportate, prelucrate şi depozitate împreună cu acestea;
e) deşeuri industriale - deşeurile de producţie ce fac parte din categoriile 03-14 din anexa
nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 856/2002;
f) deşeuri industriale
reciclabile - deşeurile
industriale care pot fi supuse unei operaţii de reciclare;
g) deşeuri periculoase - deşeurile menţionate la art. 181 alin. (1), care se încadrează la categoriile sau tipurile generice
de deşeuri periculoase, prezentate în anexa nr. I C, şi constituenţii acestor
deşeuri, prezentaţi în anexa nr. I D, constituenţi care fac ca aceste deşeuri
să fie periculoase atunci când au una sau mai multe dintre proprietăţile
descrise în anexa nr. I E;
h) deţinător - producătorul de deşeuri ori persoana fizică sau juridică ce are
deşeuri în posesie;
i) eliminare - orice
operaţiune prevăzută în anexa nr. II A;
j) gestionare - colectarea,
transportul, valorificarea şi eliminarea deşeurilor, inclusiv supravegherea
acestor operaţii şi îngrijirea zonelor de depozitare după închiderea acestora;
k) producător - orice persoană din a cărei activitate rezultă deşeuri (producător
iniţial) şi/sau care efectuează operaţiuni de pretratare, de amestecare sau
alte operaţiuni care generează schimbarea naturii ori a compoziţiei acestor
deşeuri;
l) reciclare - operaţiunea
de reprelucrare într-un proces de producţie a deşeurilor pentru scopul original
sau pentru alte scopuri;
m) reutilizare - orice
operaţiune prin care un produs care a fost conceput şi proiectat pentru a
realiza un anumit scop este refolosit pentru acelaşi scop pentru care a fost
conceput;
n) tratare - totalitatea
proceselor fizice, chimice şi biologice care schimbă caracteristicile deşeurilor,
în scopul reducerii volumului şi caracterului periculos al acestora, facilitând manipularea sau valorificarea lor;
o) valorificare - orice
operaţiune menţionată în anexa nr. II B.
ANEXA Nr. 2
(Anexa nr. 11A la Ordonanţa de urgentă a
Guvernului nr. 78/2000)
OPERAŢII DE ELIMINARE
NOTĂ:
Prezenta anexă are scopul de a enumera operaţiile de
eliminare care sunt efectuate în practică. Conform art. 5, deşeurile trebuie să
fie eliminate fără a pune în pericol sănătatea populaţiei şi fără utilizarea
procedeelor sau metodelor susceptibile de a prejudicia mediul.
D1 Depozitarea pe sol şi în sol
(de exemplu, depozite şi altele asemenea)
D2 Tratarea în contact cu solul (de exemplu,
biodegradarea în sol a deşeurilor lichide sau a nămolurilor şi altele asemenea)
D3 Injectarea la adâncime (de exemplu, injectarea
deşeurilor pompabile în puţuri, saline sau cavităţi naturale şi altele
asemenea)
D4 Reţinerea pe suprafaţă delimitată (de exemplu,
deversarea de deşeuri lichide sau de nămoluri în batale, iazuri ori lagune şi
altele asemenea)
D5 Depozitarea în depozite special amenajate (de exemplu, dispunerea în celule etanşe separate, care sunt acoperite şi
izolate unele faţă de celelalte şi faţă de mediu şi altele asemenea)
D6 Evacuarea deşeurilor într-un corp de apă, cu
excepţia mărilor/oceanelor
D7 Evacuarea în mări/oceane, inclusiv introducerea în subsolul marin
D8 Tratamentul biologic nespecificat la celelalte
operaţii din prezenta anexă, din care rezultă compuşi sau amestecuri finale
care sunt eliminate prin intermediul oricărei operaţii numerotate de la D1 la
D7 şi de la D9 la D12
D9 Tratamentul fizico-chimic
nespecificat la celelalte operaţii din prezenta anexă, din care rezultă compuşi
sau amestecuri finale care sunt înlăturate/îndepărtate prin intermediul
oricărei operaţii numerotate de la D1 la D8 şi de la D10 la D12 (de exemplu,
evaporare, uscare, calcinare şi altele asemenea)
D10 Incinerarea pe sol
D11 Incinerarea pe mare
D12 Stocarea permanentă (de exemplu, amplasarea de
containere într-o mină şi altele asemenea)
D13 Amestecarea/combinarea deşeurilor înainte de a fi
supuse oricărei operaţii numerotate de la D1 la D12
D14 Reambalarea deşeurilor înainte de a fi supuse
oricărei operaţii numerotate de la D1 la D13
D15 Stocarea înaintea oricărei operaţii numerotate de
la D1 la D14, excluzând stocarea temporară, până la colectare, la locul de producere.
ANEXA Nr. 3
(Anexa nr. IB la Ordonanţa de urgentă a
Guvernului nr. 78/2000)
CATEGORII DE DEŞEURI
Q1 Reziduuri de producţie sau consum nespecificate în
continuare
Q2 Produse în afara standardelor
Q3 Produse cu valabilitate expirată
Q4 Materiale deversate accidental, pierdute sau care au
suferit alte incidente, inclusiv orice material, echipament etc. contaminat ca
rezultat al unui incident
Q5 Materiale contaminate sau impurificate ca rezultat
al unei acţiuni voluntare (de exemplu, reziduuri de la operaţiile de curăţare,
materiale de ambalare, containere şi altele asemenea)
Q6 Elemente neutilizabile (de exemplu, baterii
consumate, catalizatori epuizaţi - terminaţi şi altele asemenea)
Q7 Substanţe devenite improprii utilizării (de exemplu,
acizi contaminaţi, solvenţi contaminaţi, săruri de amestec epuizate)
Q8 Reziduuri de la procese industriale (de exemplu,
zguri, blazuri de distilare şi altele asemenea)
Q9 Reziduuri de la procese de combatere a poluării (de
exemplu, nămol de la instalaţii de purificare a
gazelor, pulberi din filtrele de aer, filtre uzate şi
altele asemenea)
Q10 Reziduuri de prelucrare/finisare (de exemplu, şpan
provenit de la operaţiile de strunjire sau frezare şi altele asemenea)
Q11 Reziduuri provenite de la extracţia şi procesarea
materiilor prime (de exemplu, reziduuri de la exploatările miniere sau petroliere şi altele
asemenea)
Q12 Materiale contaminate (de exemplu, uleiuri
contaminate cu PCB şi altele asemenea) Q13 Toate materialele, substanţele sau
produsele a căror utilizare este interzisă de lege Q14 Produse de care
deţinătorul nu mai are trebuinţă (de exemplu, reziduuri înlăturate/îndepărtate
din agricultură, birouri, magazine, din sfera menajeră, din circuitul comercial
şi altele asemenea)
Q15 Materiale, substanţe sau produse contaminate ce
rezultă din acţiunea de refacere a solului Q16 Toate materialele, substanţele
sau produsele neincluse în categoriile de mai sus.
ANEXA Nr. 4
(Anexa nr. IIB la Ordonanţa de urgentă a
Guvernului nr. 78/2000)
OPERAŢII DE VALORIFICARE
NOTĂ:
Prezenta anexă are scopul de a enumera operaţiile de
valorificare care sunt efectuate în practică. Conform art. 5, deşeurile trebuie
să fie valorificate fără a pune în pericol sănătatea umană şi fără a utiliza
metode sau procedee susceptibile de a prejudicia
mediul.
R1 Utilizarea în principal drept combustibil sau alte
mijloace de generare de energie
R2 Recuperarea sau regenerarea solvenţilor
R3 Reciclarea/recuperarea de substanţe organice care nu
sunt utilizate ca solvenţi (incluzând compostarea şi alte procese de
transformare biologică)
R4 Reciclarea/recuperarea metalelor şi a compuşilor
metalici
R5 Reciclarea/recuperarea altor materiale anorganice
R6 Regenerarea acizilor sau bazelor
R7 Valorificarea componentelor folosite pentru reducerea poluării
R8 Valorificarea componentelor din catalizatori
R9 Rerafinarea uleiurilor sau alte reutilizări ale
acestora
R10 Tratarea solului cu rezultate benefice pentru
agricultură sau reabilitări ecologice
R11 Utilizarea deşeurilor obţinute din oricare dintre
operaţiile numerotate de la R1 la R10
R12 Schimb de deşeuri în vederea efectuării oricăreia
dintre operaţiile numerotate de la R1 la R11
R13 Stocarea de deşeuri înaintea efectuării oricăreia
dintre operaţiile numerotate de la R1 la R12, excluzând stocarea temporară,
până la colectare, la locul de producere.