ORDONANTA URGENTA Nr. 67 din 24 octombrie 1997
privind infiintarea, organizarea si functionarea Oficiului National al
Cinematografiei si constituirea Fondului cinematografic national
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 295 din 30 octombrie 1997
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
Art. 1
Prevederile prezentei ordonante de urgenta constituie cadrul general pentru
reglementarea organizarii, finantarii si desfasurarii activitatii
cinematografice.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se infiinteaza
Oficiul National al Cinematografiei, organ de specialitate al administratiei
publice centrale, in subordinea Guvernului, prin reorganizarea Centrului
National al Cinematografiei, care se desfiinteaza.
Art. 3
(1) Oficiul National al Cinematografiei este institutie publica cu
personalitate juridica si este condus de un presedinte asimilat cu functia de
secretar de stat, precum si de un vicepresedinte, asimilat cu functia de
subsecretar de stat, numiti in functie de primul-ministru.
(2) In structura Oficiului National al Cinematografiei va fi prevazut si
postul de secretar general, numit in functie pe baza de concurs.
(3) Functia de secretar general este asimilata aceleia de director general
dintr-un minister.
Art. 4
Organizarea si functionarea Oficiului National al Cinematografiei se
stabilesc prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la intrarea in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 5
Oficiul National al Cinematografiei coordoneaza activitatea cinematografica
din Romania, administrand resursele financiare alocate in acest scop.
Art. 6
Pentru realizarea responsabilitatilor ce-i revin potrivit prevederilor art.
5, Oficiul National al Cinematografiei indeplineste urmatoarele atributii:
a) elaboreaza proiecte de hotarari, ordonante si legi privind masurile
organizatorice, tehnice, financiare si juridice necesare pentru buna
functionare a sistemului cinematografic national;
b) face propuneri pentru asigurarea sincronizarii legislatiei romanesti cu
legislatia europeana in domeniu;
c) emite, in indeplinirea competentelor si atributiilor ce-i revin prin
prezenta ordonanta de urgenta, norme si instructiuni pentru institutiile din
subordine;
d) asigura participarea cinematografiei romanesti la toate formele europene
sau internationale de sprijinire a productiei, distributiei si exploatarii
filmului, precum si reprezentarea Romaniei in toate institutiile si organismele
internationale de profil;
e) infiinteaza Registrul cinematografiei in scopul stabilirii unitare a
modului de inregistrare, evidenta si autorizare a tuturor activitatilor din
domeniu, precum si de clasificare a operelor cinematografice;
f) elaboreaza si aproba normele de organizare si functionare a Registrului
cinematografiei, precum si pe cele de clasificare a operelor cinematografice;
g) sprijina organizarea unor festivaluri cinematografice in Romania, precum
si participarea unor productii romanesti la festivaluri internationale;
h) organizeaza activitati de formare si de perfectionare a cadrelor tehnice
de specialitate;
i) solicita datele necesare de la institutiile, agentii economici,
persoanele fizice si juridice care desfasoara activitati in domeniul
cinematografiei, elaboreaza si transmite Comisiei Nationale pentru Statistica
"statistica cinematografica";
j) asigura controlul respectarii reglementarilor in domeniul
cinematografiei;
k) participa la initierea si la negocierea conventiilor, a acordurilor si a
altor intelegeri internationale sau bilaterale in domeniul cinematografiei,
precum si a aderarii la cele existente, conform prevederilor legale;
l) participa la initierea, coordonarea si urmarirea aplicarii conventiilor
internationale in domeniul cinematografiei;
m) editeaza publicatii de specialitate si de informare in domeniu;
n) instituie Premiul National al Cinematografiei, distinctie prin care se
recompenseaza creatiile cinematografice de valoare deosebita, pentru fiecare
dintre domeniile specifice.
Art. 7
(1) Pe langa Oficiul National al Cinematografiei se infiinteaza Consiliul
Oficiului National al Cinematografiei, organism de coordonare a activitatii
acestuia. Secretariatul lucrarilor Consiliului Oficiului National al
Cinematografiei este asigurat de personalul Oficiului National al
Cinematografiei.
(2) Consiliul Oficiului National al Cinematografiei este alcatuit din
presedintele si vicepresedintele Oficiului National al Cinematografiei si din
11 membri.
(3) In cadrul Consiliului Oficiului National al Cinematografiei un numar de
9 membri sunt numiti de catre presedintele Oficiului National al
Cinematografiei dintr-un numar de cate trei propuneri formulate de fiecare
dintre persoanele juridice nominalizate mai jos, dupa cum urmeaza:
- asociatii si uniuni de creatori din domeniul cinematografic: 3 membri;
- societati comerciale cu activitate in domeniul productiei de film: 2
membri;
- societati comerciale cu activitate in domeniul distributiei de film: un
membru;
- Societatea Romana de Televiziune: un membru;
- posturi de televiziune particulare: un membru;
- publicatii cu specific cinematografic: un membru.
(4) Ceilalti 2 membri din componenta Consiliului Oficiului National al
Cinematografiei vor fi desemnati de ministrul culturii si, respectiv, ministrul
finantelor.
Art. 8
(1) Mandatul membrilor Consiliului Oficiului National al Cinematografiei
este de 2 ani; membrii consiliului pot fi realesi pentru un nou mandat, fara a
putea insa sa exercite, succesiv, mai mult de doua mandate.
(2) Membrii Consiliului Oficiului National al Cinematografiei vor fi
salarizati conform anexei nr. 11 la Legea nr. 40/1991 cu privire la salarizarea
Presedintelui si Guvernului Romaniei, precum si a personalului Presedintiei,
Guvernului si al celorlalte organe ale puterii executive, republicata, cu
modificarile ulterioare.
Art. 9
Consiliul Oficiului National al Cinematografiei are urmatoarele atributii:
a) stimularea si orientarea dezvoltarii cinematografice, a industriei
cinematografice si a productiei de film din Romania;
b) sprijinirea productiei si exploatarii, interne si internationale, a
filmului romanesc;
c) promovarea si reprezentarea, pe plan international, a intereselor
cinematografiei nationale;
d) conceperea, initierea si urmarirea desfasurarii programului national de
cultura cinematografica prin sprijinirea filmului de scurt metraj, documentar,
experimental si a miscarii cinematografice de amatori;
e) sustinerea activitatii de formare profesionala in tara si peste hotare;
f) sustinerea si coordonarea activitatilor specifice Oficiului National al
Cinematografiei, stabilite potrivit prezentei ordonante de urgenta;
g) acordarea Premiului National al Cinematografiei, anual, pentru fiecare
dintre domeniile specifice, in conditiile stabilite de Consiliul Oficiului
National al Cinematografiei;
h) stabilirea cotelor alocate din Fondul cinematografic national pentru
prima de proiect, prima de dezvoltare si prima de difuzare, conform
prevederilor art. 17.
Art. 10
In realizarea atributiilor prevazute la art. 9, Consiliul Oficiului
National al Cinematografiei ia hotarari cu majoritate simpla, in prezenta unui
numar minim de 9 membri.
Art. 11
(1) Consiliul Oficiului National al Cinematografiei ia hotarari privind
stabilirea strategiei de organizare si de finantare a activitatii
cinematografice, repartizarea sumelor ce vor fi alocate fiecarui domeniu de
activitate al Oficiului National al Cinematografiei, potrivit art. 6, precum si
pentru desemnarea juristului de acordare a sprijinului financiar pentru
productia si distribuirea filmului romanesc.
(2) Consiliul Oficiului National al Cinematografiei se reuneste trimestrial
in sedinte ordinare, la convocarea presedintelui Oficiului National al
Cinematografiei sau, in absenta acestuia, a vicepresedintelui.
(3) Consiliul Oficiului National al Cinematografiei poate fi reunit si in
sedinte extraordinare, la convocarea presedintelui ori, in absenta acestuia, a
vicepresedintelui, precum si la cererea a cel putin 6 membri ai acestuia.
Art. 12
Pentru realizarea scopurilor si atributiilor sale, stabilite potrivit art.
5 si 6, la dispozitia Oficiului National al Cinematografiei se constituie
Fondul cinematografic national, prin care se gestioneaza atat sumele alocate de
la bugetul de stat, cu aceasta destinatie cat si sumele provenite din surse
extrabugetare.
Art. 13
(1) Sursele extrabugetare ale Fondului cinematografic national se
constituie din:
a) organizarea unor manifestari culturale, studii, proiecte, precum si
exploatarea unor bunuri aflate in dotare si alte activitati realizate direct de
catre Oficiul National al Cinematografiei;
b) taxele percepute pentru efectuarea operatiunilor de clasificare,
inregistrare si autorizare, in cadrul Registrului cinematografiei;
c) o contributie de 5% din vanzarea sau din inchirierea casetelor video
inregistrate;
d) o contributie de 3% din pretul minutelor de publicitate vandute de catre
Societatea Romana de Televiziune si care se adauga acestui pret;
e) o contributie de 3% din pretul minutelor de publicitate vandute de catre
posturile de televiziune private cu difuzare pe cale radioelectrica, terestra
sau prin satelit si care se adauga acestui pret;
f) o contributie din incasarile provenite din difuzarea filmelor pe
pelicula sau pe suport magnetic, in cinematografe sau in alte spatii publice
destinate vizionarii cu public, in valoare de 10% pentru filmele de provenienta
straina si de 20% pentru filmele care au interdictie de vizionare pentru
persoanele sub varsta de 18 ani; filmele care indeplinesc conditiile prevazute
la art. 28 alin. (1) sunt scutite de aceasta taxa;
g) o contributie din veniturile obtinute de agentii economici care
desfasoara activitati comerciale de alt profil in spatiile destinate
exploatarii filmelor si in anexele acestora; definirea acestor spatii si a
cuantumului acestei contributii se va face de catre Oficiul National al
Cinematografiei in termen de 60 de zile de la infiintare;
h) sumele provenite din comercializarea drepturilor de exploatare a filmelor
romanesti realizate cu finantare integrala de stat, produse inainte de intrarea
in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cu respectarea Legii nr. 8/1996
privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile ulterioare.
(2) Sumele provenite din contributiile prevazute la alin. (1) lit. c), d),
e), f) si g) reprezinta cheltuiala deductibila la calculul profitului impozabil
al agentilor economici respectivi.
Art. 14
(1) Contributiile prevazute la art. 13 alin. (1) lit. d) si e) se pot
reduce cu 50%, la cererea agentului economic respectiv, cu obligatia utilizarii
integrale a acestei reduceri de catre acesta pentru achizitionarea de noi filme
destinate proiectarii in cinematografe sau in alte spatii definite ca atare de
Oficiul National al Cinematografiei, realizate cu respectarea conditiilor
prevazute la art. 28 alin. (1), sau pentru participarea directa prin
coproductii sau asocieri la realizarea acestora.
(2) Cererile formulate in acest scop se vor depune la Oficiul National al
Cinematografiei pana la 31 decembrie pentru anul ce urmeaza depunerii cererii.
Suma ramasa neutilizata pana la 31 decembrie a anului in curs se va vira catre
Oficiul National al Cinematografiei, dar nu mai tarziu de 25 ianuarie a anului
urmator celui pentru care s-a solicitat reducerea.
Art. 15
(1) Agentii economici sunt obligati sa calculeze, sa retina si sa vireze la
Oficiul National al Cinematografiei sumele prevazute la art. 13 alin. (1) lit.
c), d), e), f) si g) pana la data de 25 a lunii in curs pentru luna anterioara,
cu exceptiile prevazute la art. 14.
(2) Veniturile extrabugetare ramase in Fondul cinematografic national la
sfarsitul anului, dupa acoperirea cheltuielilor, se reporteaza in anul urmator,
pastrandu-si aceeasi destinatie.
Art. 16
Pentru virarea cu intarziere a sumelor datorate de catre agentii economici,
potrivit prevederilor art. 13, se percep penalitati in conformitate cu
reglementarile privind impozitele si taxele datorate bugetului de stat.
Art. 17
(1) Sumele gestionate de catre Oficiul National al Cinematografiei prin
Fondul cinematografic national, potrivit prezentei ordonante de urgenta, vor fi
alocate, in principal, pentru acordarea de sprijin financiar, selectiv sau de
drept, producatorilor si distribuitorilor de film de toate categoriile: scurt
si lung metraj de fictiune, documentar, film experimental sau de animatie, pe
suport clasic sau magnetic, cu conditia ca filmul sa fie realizat cu
respectarea prevederilor art. 28 alin. (1).
(2) Sprijinul financiar selectiv se acorda exclusiv pe baza de concurs fie
sub forma unei prime de proiect, fie sub forma unei prime de dezvoltare. Prima
de proiect este destinata sprijinirii financiare a agentilor economici,
persoane fizice sau juridice romane, pentru producerea si distribuirea de
filme, iar prima de dezvoltare este destinata sprijinirii financiare a
agentilor economici producatori de film sau a autorilor de scenarii, persoane
fizice, pentru pregatirea si realizarea de scenarii cinematografice.
(3) Sprijinul financiar de drept se acorda exclusiv agentilor economici
producatori de film, sub forma unei prime de difuzare.
(4) Prima de proiect, prima de dezvoltare si prima de difuzare se acorda pe
baza criteriilor si in conditiile stabilite de Oficiul National al
Cinematografiei.
(5) Prima de dezvoltare se acorda pe baza de concurs agentilor economici
producatori de film sau autorilor de scenarii cinematografice, persoane fizice,
la cerere, pe baza unui synopsis. Acordarea acestei prime de dezvoltare este
conditionata de o scrisoare de intentie a unui agent economic producator de
film, in care sa se precizeze interesul acestuia pentru achizitionarea
dreptului de adaptare audiovizuala a scenariului scris cu sprijinul primei de
dezvoltare solicitate, dupa terminarea acestuia, la un pret cel putin egal cu
valoarea primei de dezvoltare solicitate.
(6) Acordarea primei de proiect se face numai pe baza de concurs, organizat
de doua ori pe an. Pentru organizarea concursului, Consiliul Oficiului National
al Cinematografiei desemneaza un juriu, diferit pentru fiecare sesiune,
alcatuit din 5 persoane, specialisti cu reputatie in domeniu.
(7) Juriul isi desfasoara activitatea si delibereaza potrivit
regulamentului si criteriilor elaborate si aprobate de Consiliul Oficiului
National al Cinematografiei.
(8) Desemnarea juriului se face de catre Consiliul Oficiului National al
Cinematografiei in maximum 3 zile dupa expirarea termenului de prezentare a
proiectelor pentru concurs. Hotararile juriului se iau prin vot deschis, cu
majoritatea simpla din numarul total al membrilor. In argumentarea hotararii
sale juriul redacteaza o motivare scrisa.
(9) Hotararile juriului pot fi contestate in termen de 30 de zile de la
comunicare la Consiliul Oficiului National al Cinematografiei.
(10) Hotararile Consiliului Oficiului National al Cinematografiei, luate in
conditiile prevazute la art. 11, pot fi contestate la instanta judecatoreasca
competenta.
Art. 18
(1) Prima de proiect, acordata de catre Oficiul National al Cinematografiei
producatorului si distribuitorului de film, nu poate depasi cota de 49% din
valoarea totala a bugetului de cheltuieli al proiectului prezentat de agentul
economic care solicita sprijin financiar. Valoarea acestei prime nu poate
depasi pentru un film, de regula, 20% din valoarea totala a bugetului aprobat
de catre Consiliul Oficiului National al Cinematografiei pentru primele de
proiect, conform art. 9 lit. h).
(2) Prima de proiect se acorda agentului economic care o solicita exclusiv
pentru proiectul prezentat la concurs si nu este transmisibila.
Art. 19
(1) Persoanele fizice si juridice romane care solicita prime de proiect sau
prime de difuzare din partea Oficiului National al Cinematografiei, in
conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, trebuie sa faca dovada
unui aport direct la finantarea proiectului, in numerar sau in natura, la
pretul pietei, in procent de minimum 5% din bugetul total al productiei sau al
distribuirii filmului.
(2) Acest aport poate fi si indirect, sub forma de credite, de scrisoare de
garantie bancara sau de garantii echivalente.
(3) Procentul minim poate fi reactualizat anual prin hotarare a Guvernului.
(4) Persoanele fizice sau juridice romane care solicita sprijin financiar
selectiv sau de drept, conform prevederilor art. 17 alin. (1)-(5) si ale art.
21 alin. (1), trebuie sa faca dovada ca au obtinut prin cesionare atat dreptul
de adaptare audiovizuala a operei literare, care sta la baza scenariului,
obiect al solicitarii, cat si, in cazul agentilor economici producatori sau
distribuitori de film, drepturile de exploatare exclusiva a filmului pentru
care s-a solicitat acest sprijin, de la toti autorii implicati in realizarea
acestuia, cu respectarea Legii nr. 8/1996, cu modificarile ulterioare.
(5) Dovada obtinerii acestor drepturi se face prin contracte individuale,
incheiate intre solicitant si autorii respectivi, anterior depunerii cererii de
sprijin.
Art. 20
(1) Atat prima de proiect, cat si prima de difuzare se acorda pe baza unui
contract de credit incheiat intre Oficiul National al Cinematografiei si
agentul economic producator sau distribuitor al filmului. Contractul se incheie
numai dupa verificarea dosarului financiar al proiectului de catre Oficiul
National al Cinematografiei. Dosarul trebuie sa ateste faptul ca finantarea
integrala a proiectului, atat ca surse, cat si ca termene, este pe deplin
asigurata.
(2) Prima de dezvoltare se atribuie pe baza de contract incheiat intre
Oficiul National al Cinematografiei si agentul economic producator de film sau
autorul de scenarii cinematografice, persoana fizica.
(3) Modul de derulare a contractului si modalitatile de plata a sprijinului
financiar acordat conform prevederilor art. 17 alin. (1)-(5) si ale art. 21
alin. (1) se vor stabili de catre Oficiul National al Cinematografiei, in
termen de 30 de zile de la infiintare.
(4) Productia unui film, realizat cu ajutorul primei de proiect sau al
primei de difuzare, trebuie sa inceapa in termen de cel mult un an de la
acordarea acestor prime, iar realizarea copiei standard nu trebuie sa
depaseasca, de regula, 2 ani de la data acordarii acestora.
(5) Termenul de predare a scenariului realizat cu ajutorul primei de
dezvoltare este de un an de la data acordarii acesteia.
(6) In cazuri bine justificate, Consiliul Oficiului National al
Cinematografiei poate prelungi termenele prevazute la alin. (4).
(7) Prima de proiect si prima de difuzare se pot cumula in conditiile
respectarii prevederilor art. 18 alin. (1).
Art. 21
(1) Prima de difuzare se acorda agentului economic producator al filmului,
luand in considerare numarul de spectatori care vizioneaza filmul respectiv in
salile de cinematograf sau in alte sali destinate unei vizionari cu public,
definite si autorizate ca atare de Oficiul National al Cinematografiei.
(2) Prima de difuzare se constituie prin alocarea unei sume fixe pentru
fiecare spectator care a vizionat filmul respectiv. Cuantumul acestei sume se
stabileste anual de catre Oficiul National al Cinematografiei.
(3) Prima de difuzare trebuie sa fie utilizata in exclusivitate pentru
producerea unui nou film, cu indeplinirea conditiilor prevazute la art. 28
alin. (1).
(4) In cazul in care cota din Fondul cinematografic national, repartizata
pentru anul respectiv, nu este suficienta pentru acoperirea cuantumului primei
de difuzare cuvenite unui film cu respectarea conditiilor prevazute la art. 18
alin. (1), sumele neacoperite vor fi incasate de agentul economic din fondurile
Oficiului National al Cinematografiei pentru anul urmator.
Art. 22
Oficiul National al Cinematografiei poate lua in considerare, cu avizul
Consiliul Oficiului National al Cinematografiei, si alte forme de sprijin
financiar, din sursele extrabugetare, pentru realizarea scopurilor sale conform
art. 5.
Art. 23
(1) Sumele primite de catre agentii economici sau de catre autorii de
scenarii cinematografice, persoane fizice, conform prevederilor art. 17 alin.
(1)-(5) si ale art. 21 alin. (1), constituie credite fara dobanda acordate
acestora si se ramburseaza catre Oficiul National al Cinematografiei, pe masura
obtinerii de venituri din comercializarea drepturilor de exploatare a
scenariului sau a filmului, dupa caz, realizat cu aceste sume.
(2) Creditul acordat sub forma primei de proiect se garanteaza de catre
agentul economic prin cesionarea catre Oficiul National al Cinematografiei a
cotei corespunzatoare participarii acestuia la bugetul de cheltuieli aprobat,
aplicata asupra veniturilor provenite din exploatarea filmului realizat cu
ajutorul acestei prime, conform prevederilor art. 27 alin. (1) si (2).
(3) Creditul acordat sub forma primei de dezvoltare se garanteaza prin
cesionarea unei sume egale ca valoare cu prima de dezvoltare acordata din
veniturile obtinute prin vanzarea drepturilor asupra scenariului realizat cu
ajutorul acestei prime.
(4) Obligatia de rambursare se stinge dupa trecerea a 10 ani de la
inceperea comercializarii scenariului sau a filmului. Suma ramasa nerambursata
dupa aceasta data se ia in calcul la determinarea profitului impozabil al
agentului economic care beneficiaza de acest credit.
Art. 24
(1) Rambursarea catre Oficiul National al Cinematografiei a sumelor primite
conform prevederilor art. 17 alin. (1) si ale art. 21 alin. (1) se face prin
aplicarea, asupra venitului realizat, a cotei de participare a Oficiului
National al Cinematografiei la bugetul de cheltuieli al filmului.
(2) Rambursarea catre Oficiul National al Cinematografiei a sumelor primite
conform prevederilor art. 17 alin. (5) se face integral din veniturile obtinute
si cesionate de catre autorul de scenarii cinematografice, persoana fizica, sau
de catre agentul economic beneficiar al primei de dezvoltare.
(3) Rambursarea se face pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care
s-a realizat venitul.
Art. 25
(1) Proprietatea negativului, precum si toate drepturile de exploatare a
filmului revin agentului economic producator, inclusiv in situatia in care
acesta a beneficiat de sprijin financiar in conditiile prevazute la art. 17
alin. (1) si la art. 21 alin. (1).
(2) In termen de 30 de zile de la terminarea copiei standard, negativul
filmului realizat cu sprijinul financiar al Oficiului National al
Cinematografiei se va depune in custodie la acesta si va fi restituit numai
dupa rambursarea integrala a sumelor acordate.
(3) Agentul economic producator al filmului este definit conform
prevederilor Legii nr. 8/1996, cu modificarile ulterioare, ca fiind persoana fizica
sau juridica care isi asuma responsabilitatea producerii filmului si, in
aceasta calitate, organizeaza realizarea filmului si furnizeaza mijloacele
tehnice si financiare pentru realizarea acestuia.
(4) Oficiul National al Cinematografiei colaboreaza cu organismele de
gestiune colectiva a drepturilor de autor si a drepturilor conexe, sustinand
conform legii, interesele acestora pe teritoriul Romaniei si in strainatate.
Art. 26
Nu pot beneficia de primele de proiect, de primele de dezvoltare sau de
primele de difuzare, prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, membrii
juriilor pentru sesiunea de concurs la care au fost desemnati, precum si
functionarii publici care isi desfasoara activitatea in cadrul Oficiului
National al Cinematografiei.
Art. 27
(1) Prin venituri, in sensul prezentei ordonante de urgenta, se intelege
totalitatea sumelor incasate de agentul economic producator al filmului din
comercializarea drepturilor de exploatare obtinute in conditiile art. 19 alin.
(4), pe plan intern si international, pentru exploatarea in cinematografe sau
in alte sali destinate vizionarii cu public, prin vanzari la televiziunea
terestra sau prin satelit, televiziunea prin cablu, televiziunea cu plata, cu
transmisie codata, precum si din drepturile de exploatare anexe, in masura in
care o parte dintre sumele enumerate mai sus nu au fost folosite la finantarea
productiei filmului.
(2) Drepturile de exploatare anexe sunt drepturile de exploatare pentru
muzica, coloana sonora, melodii distincte, carte, tiparituri, imagini, obiecte,
jocuri, CD, casete audio si altele asemenea, care folosesc ca sursa filmul
respectiv si ale caror drepturi de exploatare au fost obtinute de agentul
economic producator, cu respectarea prevederilor Legii nr. 8/1996, cu
modificarile ulterioare.
(3) Agentul economic care produce sau care distribuie un film cu sprijinul
financiar al Oficiului National al Cinematografiei este obligat sa evidentieze
separat in contabilitatea sa veniturile si cheltuielile pentru acest film si sa
raporteze periodic veniturile realizate din comercializarea acestuia.
(4) Raportarea se va face, in primul an de exploatare, lunar, pana la 25 a
lunii curente pentru luna anterioara, apoi trimestrial, pana la trecerea
termenului de 3 ani, si apoi anual, pana la trecerea termenului de 10 ani,
conform prevederilor art. 23 alin. (4).
(5) Nerespectarea de catre agentul economic producator a prevederilor art.
23 si 24, privind rambursarea sprijinului acordat conform prezentei ordonante
de urgenta, atrage dupa sine rezilierea contractului de creditare si obligarea
la restituirea, in termen de maximum 30 de zile, a sumelor acordate ca sprijin
financiar, ramase nerambursate la data rezilierii.
Art. 28
(1) Pot beneficia de sprijin financiar, potrivit prezentei ordonante de
urgenta, agentii economici, persoane fizice sau juridice romane, care prezinta
proiecte de film ce indeplinesc cel putin doua dintre urmatoarele conditii:
a) cel putin doi dintre principalii realizatori: regizorul, scenaristul sau
unul dintre interpretii principali sa fie cetateni romani sau de nationalitate
romana;
b) filmarile sa aiba loc in proportie de doua treimi in Romania, in afara
cazului in care subiectul filmului impune altfel. In acest caz, compensarea se
face prin alte servicii de specialitate efectuate in Romania, cum sunt: montaj,
sonorizare, laborator etc. In cazul in care proiectul necesita filmari in
studio, acestea trebuie efectuate integral in Romania;
c) in cazul coproductiilor, partea romana trebuie sa aiba o cota de minimum
51% din bugetul filmului, fara a include in acesta costurile pentru scenariu,
muzica, regie, producator si pentru interpretii principali. Exceptie fac
productiile realizate in programele Comunitatii Europene.
(2) Detalierea conditiilor prevazute la alin. (1) se realizeaza de catre
Consiliul Oficiului National al Cinematografiei.
(3) Sunt excluse de la sprijinul financiar acordat de Oficiul National al
Cinematografiei urmatoarele filme:
a) care glorifica sau minimalizeaza violenta;
b) care incita la ura de rasa sau propaga forme de discriminare pe criterii
etnice, religioase sau de sex;
c) care lezeaza demnitatea individului;
d) care au interdictie de vizionare pentru persoane sub varsta de 18 ani.
Art. 29
Agentii economici care beneficiaza de sprijin financiar din partea
Oficiului National al Cinematografiei pentru realizarea unui film au obligatia
de a preda o copie de pe acesta, in limba romana, pe suportul pe care a fost
realizata versiunea originala, Arhivei Nationale de Filme, in termen de 60 de
zile de la data executarii copiei standard.
Art. 30
Nepredarea copiei de pe film la Arhiva Nationala de Filme in termenul
prevazut la art. 29 se sanctioneaza cu plata unei penalitati, reprezentand 0,5%
din valoarea bugetului aprobat filmului.
Art. 31
In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin personalul cinematografic se
intelege persoanele care participa, sub o forma artistica sau tehnica, la
organizarea productiei cinematografice, precum si personalul laboratoarelor
cinematografice.
ART 32
Agentii economici romani sau straini care produc, comercializeaza sau
difuzeaza in sali de cinematograf sau in alte sali destinate vizionarii cu
public, definite ca atare si autorizate de catre Oficiul National al
Cinematografiei, filme pe suport clasic sau magnetic sau care desfasoara orice
alte activitati in domeniul cinematografiei au obligatia sa se inregistreze la
Registrul cinematografiei si sa obtina autorizatie de functionare.
Art. 33
(1) Desfasurarea unor activitati de natura celor prevazute la art. 32 fara
autorizatie de functionare eliberata de Registrul cinematografiei se
sanctioneaza cu suspendarea activitatii si cu plata unei penalitati cuprinse
intre 5 milioane lei si 25 milioane lei.
(2) Impotriva sanctiunilor prevazute la alin. (1) agentul economic
nemultumit se poate adresa cu plangere la judecatoria in a carei raza
teritoriala isi are sediul.
Art. 34
(1) Agentii economici care au ca obiect de activitate exploatarea filmelor
pe suport clasic sau magnetic, in sali de cinematograf sau in alte sali
destinate vizionarii cu public, au obligatia sa difuzeze filme produse cu
respectarea conditiilor prevazute la art. 28 alin. (1), in proportie de minimum
5% din totalul anual al orelor de proiectie.
(2) La propunerea Oficiului National al Cinematografiei, Guvernul poate
modifica procentul prevazut la alin. (1).
(3) Nerespectarea dispozitiilor alin. (1) se sanctioneaza cu plata unei
penalitati de 5 milioane lei pentru fiecare ora de proiectie nedifuzata.
(4) Constatarea nerespectarii obligatiilor prevazute la alin. (1) se face
de catre imputerniciti ai Oficiului National al Cinematografiei, care aplica si
penalitatile.
(5) Cu privire la constatarile si penalitatile aplicate, agentii economici
prevazuti la alin (1) se pot adresa cu plangere la judecatoria in a carei raza
teritoriala isi are sediul agentul economic respectiv.
Art. 35
(1) Sumele provenite din aplicarea penalitatilor se fac venit la bugetul
Oficiului National al Cinematografiei si se utilizeaza in conformitate cu
prevederile prezentei ordonante de urgenta.
(2) Cuantumul si procentele de aplicare a penalitatilor prevazute in
prezenta ordonanta de urgenta pot fi actualizate, la propunerea Oficiului
National al Cinematografiei, prin hotarare a Guvernului.
Art. 36
In scopul dezvoltarii cinematografiei romanesti, consiliile locale si alte
autoritati publice sprijina, in limitele competentei lor, construirea de noi
cinematografe, cu unul sau mai multe ecrane, prin alocarea de fonduri,
acordarea de facilitati fiscale sau prin inchirierea ori concesionarea de
terenuri adecvate pentru persoanele juridice sau fizice romane sau straine care
doresc sa investeasca in acest domeniu.
Art. 37
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, Centrul National al Cinematografiei, care se
desfiinteaza, va asigura predarea-preluarea patrimoniului si a intregii
activitati de catre Oficiul National al Cinematografiei.
(2) Personalul de specialitate existent la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta in cadrul Centrului National al Cinematografiei
va fi preluat, prin transfer, de catre Oficiul National al Cinematografiei.
Art. 38
(1) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, Arhiva Nationala de Filme trece in subordinea
Ministerului Culturii.
(2) Reorganizarea si functionarea Arhivei Nationale de Filme se vor face
prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului culturii.
Art. 39
(1) Agentii economici care realizeaza filme conform prevederilor art. 28
alin. (1), cu sprijin financiar selectiv sau de drept, sunt obligati, in
conformitate cu prevederile art. 29, sa depuna la Arhiva Nationala de Filme o
copie de pe filmul realizat.
(2) Pentru agentii economici care realizeaza filme finantate cu capital
integral privat, depunerea unei copii la Arhiva Nationala de Filme este
voluntara.
Art. 40
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, Oficiul National al Cinematografiei va elabora si va
supune spre aprobare Guvernului normele si instructiunile necesare pentru
punerea in aplicare a prevederilor acesteia.
Art. 41
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, Oficiul National al Cinematografiei va prezenta
Guvernului propuneri pentru reorganizarea activitatii regiilor autonome si a
societatilor comerciale cu capital de stat din domeniul productiei,
distributiei, difuzarii filmului si al prelucrarii peliculei.
Art. 42
(1) In scopul integrarii europene, Oficiul National al Cinematografiei va
face, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, demersurile necesare includerii Romaniei in programele
specializate ale Uniunii Europene.
(2) Taxele de inscriere si plata cotizatiilor aferente se vor asigura din
bugetul de stat, prin Oficiul National al Cinematografiei.
Art. 43
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Decretul-lege
nr. 80/1990 privind organizarea activitatii cinematografice, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27 din 10 februarie 1990, precum
si orice alte dispozitii contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul culturii,
Ion Caramitru
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
p. Ministrul justitiei,
Dinu Ianculescu,
secretar de stat
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu