ORDIN Nr. 12 din 1
februarie 2006
pentru aprobarea Regulamentului nr. 3/2006 privind autorizarea, organizarea si
functionarea Fondului de compensare a investitorilor
ACT EMIS DE: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 124 din 9 februarie 2006
In conformitate cu prevederile art. 1, 2 si ale art. 7 alin. (3), (5),
(10) si (15) din Statutul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, aprobat
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/2002, aprobata si modificata prin
Legea nr. 514/2002, modificat si completat prin Legea nr. 297/2004 privind
piata de capital, cu modificarile si completarile ulterioare,
Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare a hotarat, in sedinta din data de
24 ianuarie 2006, emiterea urmatorului ordin:
Art. 1. - Se aproba Regulamentul nr. 3/2006 privind autorizarea,
organizarea si functionarea Fondului de compensare a investitorilor, prevazut
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Regulamentul mentionat la art. 1 intra in vigoare la data
publicarii prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3. - Directia reglementare din cadrul Directiei generale autorizare
reglementare, impreuna cu Secretariatul general si directorul general executiv
vor urmari ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
prof. univ. dr. Gabriela Anghelache
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
REGULAMENTUL Nr. 3/2006
privind autorizarea, organizarea si functionarea Fondului de compensare a
investitorilor
CAPITOLUL 1
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentul regulament stabileste conditiile si principiile
privind infiintarea, autorizarea, organizarea si functionarea S.C. Fondul de
compensare a investitorilor S.A., denumit in continuare Fond, in conformitate
cu prevederile Titlului II, Capitolului IX din Legea nr. 297/2004 privind piata
de capital, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Legii nr. 31/1990
privind societatile comerciale republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 2. - (1) Termenii si expresiile utilizate in prezentul regulament au
semnificatia prevazuta in Legea nr. 297/2004 privind piata de capital.
(2) In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos
au urmatoarele semnificatii:
a) compensatie - valoarea investitiei compensate care se plateste de catre
Fond investitorului, conform art. 47 din Legea nr. 297/2004 privind piata de
capital, pana la concurenta obligatiei totale a membrului fata de investitorul
sau, dar nu mai mult de limita plafonului stabilit in conformitate cu prezentul
regulament;
b) contributie - suma nerambursabila datorata Fondului, conform art. 51
din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, de catre membrii acestuia;
c) investitie compensata - investitia a carei restituire e asigurata pana
la concurenta plafonului de compensare;
d) membrii Fondului - intermediarii definiti conform art. 2 alin. (1) pct.
14 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital si societati de administrare
a investitiilor definite conform art. 53 alin. (1) din Legea nr. 297/2004
privind piata de capital care au in obiectul de activitate administrarea
portofoliilor individuale de investitii si care platesc contributiile la Fond
conform prezentului regulament;
e) plafon de compensare - nivelul maxim al compensatiei pentru fiecare
investitor.
Art. 3. - (1) Intermediarii care sunt autorizati sa presteze servicii de
investitii financiare in numele clientilor si societatile de administrare a
investitiilor care au in obiectul de activitate administrarea portofoliilor
individuale de investitii si isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei
sunt obligati sa participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului
in conformitate cu prevederile art. 20.
(2) O institutie de credit care presteaza servicii de investitii
financiare poate fi exonerata de obligatia de a contribui la Fond, numai in
situatia in care aceasta a fost deja exceptata de la obligatia de a participa
la fondul de garantare a depozitelor, cu conditia ca investitorii sai sa
beneficieze de o protectie cel putin echivalenta cu cea oferita de Fond.
(3) In aplicarea alin. (2), Fondul poate exonera o institutie de credit de
la obligatia de plata a contributiilor in baza prezentarii documentelor care
atesta:
a) exceptarea de catre BNR sau de catre autoritatea competenta
corespondenta din statul membru a respectivei institutii de credit de la
obligatia de a participa la fondul sau schema de garantare a depozitelor
bancare;
b) asigurarea unei compensatii pentru clientii institutiei de credit
reprezentand cel putin o protectie echivalenta cu cea oferita de Fond.
(4) Sucursalele intermediarilor din statele nemembre care vor fi
autorizate sa presteze servicii de investitii financiare in Romania nu vor fi
obligate sa devina membre ale Fondului daca se poate demonstra ca acestea
participa la un sistem care poate asigura investitorilor din Romania o
compensatie cel putin echivalenta cu cea oferita de Fond.
(5) In cazul in care nu pot fi aplicate prevederile alin. (4), sucursalele
din statele nemembre infiintate in Romania au obligatia sa devina membre ale Fondului.
(6) In situatia in care membrul Fondului este o sucursala a unui
intermediar dintr-un stat nemembru, Fondul va acorda compensatii numai
investitorilor care au conturi deschise la sucursala autorizata in Romania.
(7) Sucursalele intermediarilor din statele nemembre, care vor fi
autorizate sa presteze servicii de investitii financiare in Romania, vor pune
la dispozitia investitorilor actuali sau potentiali informatiile relevante
referitoare la procedura de compensare a investitiilor lor.
(8) Informatiile prevazute la alin. (7) vor fi prezentate in limba romana,
intr-o forma clara si inteligibila, conform procedurii prevazute la art. 41.
Art. 4. - (1) Fondul are ca obiect principal de activitate colectarea
contributiilor membrilor si compensarea creantelor investitorilor provenind din
incapacitatea unui membru de a restitui fondurile banesti si/sau instrumentele
financiare datorate sau apartinand investitorilor, care sunt detinute si/sau
administrate in numele acestora in cadrul prestarii de servicii de investitii
financiare, in limita plafoanelor stabilite in conformitate cu art. 30.
(2) Compensatia este asigurata de Fond, pentru clientii unei institutii de
credit membra a Fondului, numai pentru fondurile banesti si instrumentele
financiare incredintate in baza unui contract de intermediere de prestare de
servicii de investitii financiare.
CAPITOLUL 2
Cerinte privind autorizarea Fondului
Art. 5. - (1) S.C. Fondul de compensare a investitorilor S.A. este persoana
juridica constituita sub forma unei societati pe actiuni, emitenta de actiuni
nominative, infiintata conform Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare si in conformitate cu
prevederile Titlului II, capitolul IX din Legea nr. 297/2004 privind piata de
capital si ale prezentului regulament.
(2) Actul constitutiv, aprobat in prealabil de catre C.N.V.M., va fi
intocmit cu respectarea prevederilor Legii nr. 297/2004 privind piata de
capital si ale prezentului regulament.
(3) Actul constitutiv al Fondului trebuie sa contina prevederi referitoare
la modalitatea de a dobandi calitatea de membru si modalitatea de a pierde
aceasta calitate.
Art. 6. - (1) Capitalul social al S.C. Fondul de compensare a
investitorilor S.A. trebuie sa fie de cel putin echivalentul in lei a 20.000
Euro, calculat la cursul de referinta comunicat de Banca Nationala a Romaniei
la data semnarii actului constitutiv.
(2) La constituire, capitalul social trebuie subscris in mod egal de
persoanele juridice mentionate la art. 44 alin. (2) din Legea nr. 297/2004
privind piata de capital.
(3) Persoanele mentionate la alin. (2) sunt membri fondatori ai Fondului.
Art. 7. - Fondul va primi noi actionari fie prin cesiunea unor actiuni din
partea actionarilor existenti, fie prin emisiunea de noi actiuni, in limita
numarului de actiuni aprobate prin actul constitutiv, realizata trimestrial,
semestrial sau anual, daca este cazul. Emisiunea de noi actiuni se efectueaza
in baza hotararii consiliului de administratie, daca acestuia i-a fost delegata
respectiva atributie de catre adunarea generala a actionarilor Fondului,
potrivit legii.
Art. 8. - (1) Fondul este administrat de un consiliu de administratie
format din 3 membri, persoane juridice autorizate si supravegheate de C.N.V.M.,
actionari ai Fondului, in baza unui contract de administrare. Contractul de
administrare va fi semnat, din partea Fondului, de catre persoana desemnata de
AGA si din partea administratorilor de catre reprezentantii legali ai
persoanelor juridice numite in consiliul de administratie al Fondului.
(2) Administratorii Fondului mentionati la alin. (1) vor incheia cu
persoanele fizice desemnate un contract de mandat. Prin contract se precizeaza
expres intinderea mandatului.
(3) Reprezentantii persoanelor juridice alese administratori ai Fondului
trebuie sa aiba studii superioare absolvite cu examen de licenta, experienta
profesionala de cel putin 5 ani in domeniul financiar - bancar sau al pietei de
capital, precum si o buna reputatie.
(4) Reprezentantii persoanelor juridice alese administratori ai Fondului
nu trebuie:
a) sa fi fost sanctionati in ultimii 3 ani cu suspendarea autorizatiei,
retragerea autorizatiei sau interzicerea temporara a desfasurarii unor
activitati si servicii prevazute de legislatia in vigoare, de catre C.N.V.M.,
BNR, CSA sau de catre alte institutii financiare similare;
b) sa fi detinut functii de conducere intr-o societate care s-a aflat in
curs de reorganizare judiciara sau a fost declarata in stare de faliment sau
care a fost suspendata ori i s-a retras autorizatia de catre autoritatea
competenta, pe perioada exercitarii functiilor cu care au fost investiti;
c) sa fi fost condamnati pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere,
fals si uz de fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau
luare de mita, precum si alte infractiuni de natura economica.
(5) Reprezentantii persoanelor juridice alese administratori ai Fondului
nu pot participa la luarea deciziilor privind un membru al Fondului la care
acestia sau persoanele implicate cu acestia sunt actionari semnificativi,
administratori, auditori sau salariati.
Art. 9. - (1) In exercitarea atributiilor de supraveghere si control, in temeiul
art. 10 alin. (1) din O.U.G. nr. 25/2002 privind aprobarea Statutului Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 514/2002, modificata prin Legea nr. 297/2004 privind piata de
capital, C.N.V.M. va desemna o persoana care va avea urmatoarele atributii:
a) participa, fara drept de vot, la sedintele adunarii generale a
actionarilor si la sedintele consiliului de administratie al Fondului putand
formula observatii care vor fi incluse in procesul-verbal al sedintei;
b) supravegheaza respectarea prevederilor prezentului regulament si ale
procedurilor Fondului;
c) propune aprobarea, completarea si/sau modificarea procedurilor
Fondului;
d) transmite C.N.V.M. constatarile privind incalcarea reglementarilor
aplicabile Fondului propunand masurile de luat si sanctiunile de aplicat de
catre C.N.V.M.;
e) participa la toate sedintele C.N.V.M. in care se discuta probleme
legate de activitatea Fondului.
(2) Persoana desemnata conform alin. (1) poate suspenda hotararea
consiliului de administratie informand in acest sens C.N.V.M. in termen de
maximum 24 de ore.
C.N.V.M. va analiza motivul suspendarii, urmand a dispune masurile
necesare in termen de doua zile lucratoare.
Art. 10. - (1) Fondul va adopta o structura de conducere executiva care sa
asigure independenta operationala fata de actionarii acestuia.
(2) Membrii conducerii executive si ceilalti salariati ai Fondului nu pot
fi administratori, auditori sau salariati ai membrilor Fondului.
Art. 11. - (1) Dupa inregistrarea la Oficiul Registrului Comertului a S.C.
Fondul de compensare a investitorilor S.A., aceasta va solicita autorizarea
C.N.V.M., prezentand in acest sens urmatoarele documente:
a) actul constitutiv si certificatul de inregistrare;
b) dovada varsarii integrale a capitalului social;
c) copia legalizata a contractului corespunzator spatiului sediului
social;
d) copia legalizata a contractului de administrare incheiat cu persoanele
juridice;
e) copii legalizate ale actelor de studii, curriculum vitae, certificatul
de cazier fiscal si judiciar, in termenele legale de valabilitate, pentru
reprezentantii persoanelor juridice alese administratori, directorul general si
auditori financiari/cenzori;
f) regulamentul de organizare si functionare;
g) procedurile Fondului.
(2) Reprezentantii persoanelor juridice alese in consiliul de
administratie si directorul executiv vor fi validati individual de catre
C.N.V.M.
(3) Orice modificare a actelor care au stat la baza autorizarii Fondului
va fi supusa autorizarii prealabile a C.N.V.M.
CAPITOLUL 3
Organizarea si functionarea Fondului
Sectiunea 1
Conducerea Fondului
Art. 12. - (1) Consiliul de administratie al Fondului are atributiile
generale prevazute de Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata cu modificarile si completarile ulterioare, precum si urmatoarele
atributii:
a) numeste si revoca directorul executiv al Fondului;
b) aproba structura organizatorica si de personal;
c) adopta si modifica procedurile Fondului;
d) aproba majorarea, diminuarea, suspendarea sau reluarea platii
contributiilor membrilor Fondului;
e) aproba efectuarea imprumuturilor;
f) aproba politica de plasament a resurselor financiare aflate la
dispozitia Fondului, in limitele prevazute la art. 26;
g) aproba raportul cu privire la selectarea auditorului financiar pe baza
de licitatie, daca AGA nu hotaraste altfel;
h) exercita orice alte sarcini prevazute de reglementarile in vigoare sau
dispuse de catre C.N.V.M.
(2) Deciziile adoptate in exercitarea atributiilor stabilite la alin. (1)
lit. a) - e) intra in vigoare sau isi produc efectele dupa aprobarea lor de
catre C.N.V.M.
(3) Deciziile adoptate in exercitarea atributiilor stabilite la alin. (1)
lit. f) si g) vor fi notificate C.N.V.M. in termen de 5 zile lucratoare de la
data adoptarii.
Art. 13. - (1) Consiliul de administratie poate fi convocat in sedinta
extraordinara in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, precum si la
solicitarea directorului executiv.
(2) Convocarea consiliului de administratie va fi efectuata in cel mult 24
de ore de la aparitia unei situatii care impune decizii si masuri urgente,
urmand ca sedinta extraordinara sa aiba loc in cel mult 48 de ore de la
convocare.
Art. 14. - (1) Directorul executiv conduce operativ activitatea curenta a
Fondului, asigura indeplinirea hotararilor consiliului de administratie si il
informeaza asupra modului de realizare a acestora respectand reglementarile si
hotararile C.N.V.M.
(2) Directorul executiv al Fondului va avea cel putin urmatoarele
atributii:
a) reprezinta Fondul in raporturile acestuia cu orice institutie, persoana
fizica sau juridica, in conformitate cu competentele delegate acestuia de catre
consiliul de administratie, aprobate de AGA;
b) angajeaza cheltuielile legate de functionarea Fondului;
c) angajeaza personalul Fondului;
d) propune consiliului de administratie al Fondului, pentru aprobare,
materialele si documentatia necesara indeplinirii atributiilor prevazute la
art. 12;
e) solicita C.N.V.M., institutiilor pietei de capital si membrilor sai
documente, date si informatii necesare verificarii situatiei financiare si
identificarii riscului asumat de catre membri;
f) asigura si supravegheaza indeplinirea tuturor procedurilor necesare
efectuarii platilor compensatiilor catre investitori;
g) indeplineste orice atributie data in sarcina de catre consiliul de
administratie al Fondului si aduce la indeplinire, in baza competentelor sale,
orice decizie sau hotarare a C.N.V.M.
Sectiunea 2
Reglementarile Fondului
Art. 15. - Regulamentul de organizare si functionare al Fondului prevazut
la art. 11 alin. (1) lit. f) trebuie sa cuprinda si prevederi privind sistemul
de control intern, inclusiv auditul intern, precum si prevederi privind
aplicarea penalitatilor de intarziere la plata contributiilor.
Art. 16. - Procedurile Fondului prevazute la art. 11 alin. (1) lit. g) vor
cuprinde cel putin urmatoarele:
a) modalitatea de determinare a elementelor incluse in baza de calcul
aferenta portofoliilor de instrumente financiare si fondurilor banesti
gestionate, in vederea stabilirii contributiilor anuale si speciale;
b) nivelul si termenele de plata ale contributiilor anuale si speciale;
c) conditiile in care poate avea loc majorarea, diminuarea, suspendarea
sau reluarea platii contributiilor membrilor Fondului;
d) termenele de raportare si raportarile ce trebuie transmise Fondului de
catre membrii acestuia pentru:
1. determinarea bazei de calcul si a cuantumului contributiilor ce trebuie
platite;
2. determinarea eventualelor obligatii de plata ce urmeaza a fi compensate
de Fond;
e) modul de calcul al compensatiei pentru fiecare investitor;
f) documentele, conditiile si formalitatile ce trebuie indeplinite pentru
a beneficia de compensatiile platite de Fond;
g) regimul si circuitul informatiilor si documentelor la care au acces
reprezentantii persoanelor juridice alese administratori ai Fondului,
salariatii si auditorii Fondului, in cursul exercitarii atributiilor lor.
Art. 17. - (1) In vederea evaluarii si validarii compensatiei ce urmeaza a
fi platita clientilor unui membru al Fondului, in situatia stabilirii
incapacitatii de plata a acestuia, Fondul poate sa solicite membrilor
consiliului de administratie, salariatilor, precum si auditorilor membrului
respectiv orice informatii necesare.
(2) Reprezentantii persoanelor juridice alese administratori ai Fondului,
auditorii si salariatii Fondului, au obligatia de a nu dezvalui informatiile
obtinute in cursul activitatii lor decat in conditiile prevazute de legislatia
in vigoare.
Art. 18. - Fondul are obligatia organizarii si conducerii contabilitatii
potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991 republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si oricaror altor prevederi
legale incidente in materie, emise de C.N.V.M.
Art. 19. - (1) In vederea indeplinirii atributiilor sale, Fondul trebuie
sa dispuna de mecanisme adecvate de control intern si audit intern, care se vor
stabili prin norme proprii, in concordanta cu reglementarile in vigoare.
(2) In scopul auditarii situatiilor financiare, Fondul va incheia contract
cu un auditor financiar, persoana juridica, inregistrata la Camera Auditorilor
Financiari din Romania.
(3) Anual, in termen de maximum 10 zile de la incheierea termenului legal
de depunere a situatiilor financiare anuale, Fondul va transmite C.N.V.M.
raportul anual care trebuie sa cuprinda: situatiile financiare anuale, raportul
de audit si raportul administratorilor.
(4) Raportul anual de activitate va fi dat publicitatii.
(5) Fondul va transmite C.N.V.M. rapoarte curente in legatura cu orice
eveniment de natura a afecta functionarea Fondului.
Sectiunea 3
Resursele financiare
Art. 20. - Resursele financiare ale Fondului se constituie din:
a) contributia initiala a membrilor;
b) contributiile anuale si/sau speciale;
c) venituri din investirea resurselor Fondului;
d) venituri din recuperarea creantelor compensate de Fond, decurgand din
subrogarea in drepturile investitorilor;
e) imprumuturi pe termen scurt care sa acopere in exclusivitate nevoi cu
caracter temporar generate de acordarea compensarilor;
f) donatii, sponsorizari, asistenta financiara;
g) alte venituri, inclusiv penalitati de intarziere.
Art. 21. - (1) Contributia initiala a fiecarui intermediar autorizat sa
presteze servicii de investitii financiare in numele clientilor, precum si a
fiecarei societati de administrare a investitiilor care are in obiectul de
activitate administrarea portofoliilor individuale de investitii, la data
intrarii in vigoare a prezentului regulament, reprezinta cel putin echivalentul
in lei a 1000 euro, calculat la cursul BNR din ziua efectuarii platii.
(2) Contributia initiala a intermediarilor si a societatilor de
administrare a investitiilor care au in obiectul de activitate administrarea
portofoliilor individuale de investitii, autorizati ulterior intrarii in
vigoare a prezentului regulament, reprezinta cel putin 1% din capitalul initial
minim prevazut de Legea nr. 297/2004 privind piata de capital corespunzator
obiectului de activitate autorizat, dar nu mai putin de echivalentul in lei a
1000 Euro, calculat la cursul BNR din ziua efectuarii platii.
Art. 22. - (1) Contributiile anuale platite de catre membrii Fondului se
calculeaza prin aplicarea unei cote procentuale, cuprinsa intre 0,1% si 1%,
asupra bazei de calcul.
Pentru primii doi ani de functionare, contributiile anuale nu pot fi mai
mici de 200 Euro.
(2) Cota procentuala prevazuta la alin. (1) va fi stabilita de catre
consiliul de administratie al Fondului pana la data de 31 ianuarie a fiecarui
an calendaristic si va fi notificata C.N.V.M.
(3) Baza de calcul se determina avand in vedere cel putin urmatoarele
elemente:
a) fondurile banesti si instrumentele financiare incredintate de
investitori membrilor Fondului pentru prestarea de servicii de investitii
financiare in numele clientilor;
b) valoarea instrumentelor financiare calculata la valoarea de piata la
termenele de raportare stabilite de Fond in procedurile la care se face
referire in art. 16;
c) nivelul plafonului de compensare prevazut la art. 30.
(4) Contributia aferenta unui an calendaristic se calculeaza prin
aplicarea cotei procentuale stabilita la alin. (2) asupra bazei de calcul aferenta
anului anterior. Pentru primul an de functionare a Fondului, contributia anuala
se plateste trimestrial, in ultima zi lucratoare a lunii care incheie
trimestrul respectiv.
Art. 23. - In cazurile in care consiliul de administratie al Fondului apreciaza
ca resursele acestuia sunt insuficiente pentru onorarea obligatiilor de plata a
compensatiilor, fiecare membru va plati o contributie speciala egala cu cel
mult dublul contributiei anuale aferente exercitiului financiar respectiv, al
carei cuantum va fi aprobat de AGA.
Art. 24. - Fondul poate contracta imprumuturile prevazute la art. 20 lit.
e) numai atunci cand disponibilitatile sale nu sunt suficiente pentru a acoperi
in intregime obligatiile sale efective. Deciziile de contractare a imprumuturilor
se iau de catre consiliul de administratie al Fondului si se aproba in
prealabil de catre C.N.V.M.
Art. 25. - (1) Fiecare dintre categoriile de resurse financiare prevazute
la art. 20 lit. a), b), d), e) si f) va fi evidentiata distinct.
(2) Resursele mentionate la alin. (1), cu exceptia literei f), vor fi
utilizate numai pentru compensarea investitorilor in situatiile prevazute de
art. 47 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital.
(3) Resursele financiare prevazute la art. 20 lit. c), f) si g) vor putea
fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor legate de administrarea si
functionarea Fondului, in conditiile stabilite de consiliul de administratie al
acestuia.
Art. 26. - (1) Pana la 31.12.2004, resursele financiare aflate la
dispozitia Fondului pot fi investite numai in titluri de stat sau in alte
instrumente cu venit fix garantate integral de stat.
(2) Incepand cu 01.01.2005, in afara instrumentelor financiare mentionate
la alin. (1), resursele financiare aflate la dispozitia fondului pot fi plasate
si in alte active cu risc scazut, dupa cum urmeaza:
a) obligatiuni ale administratiei publice centrale si locale, cu
respectarea principiului dispersiei riscului;
b) maximum 25% din volumul resurselor disponibile in depozite la termen la
institutii de credit, cu conditia ca expunerea Fondului pentru fiecare
institutie de credit sa nu depaseasca 10% din volumul acestora.
(3) Incepand cu data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, in afara
instrumentelor financiare mentionate la alin. (2), resursele financiare aflate
la dispozitia Fondului pot fi plasate si in titluri de stat si alte active cu
risc scazut emise de statele membre, titluri emise de bancile centrale ale
acestora si titluri emise de trezoreria Statelor Unite ale Americii.
Art. 27. - Profitul obtinut va fi utilizat in special pentru sporirea
resurselor Fondului, precum si in scopul administrarii si functionarii S.C.
Fondul de compensare a investitorilor S.A.
Sectiunea 4
Excluderea membrilor Fondului
Art. 28. - (1) In situatia in care intermediarii si societatile de
administrare a investitiilor care au in obiectul de activitate administrarea
portofoliilor individuale de investitii nu isi indeplinesc obligatiile ce le
revin in calitate de membri, ai Fondului, C.N.V.M. va fi notificata si in
cooperare cu Fondul, va dispune masurile necesare, pentru a asigura
indeplinirea de catre acestia a obligatiilor ce le revin. In cazul in care
membrul Fondului este o institutie de credit, C.N.V.M. va notifica BNR pentru
dispunerea masurilor necesare.
(2) Daca masurile la care se refera alin. (1) nu pot sa asigure
respectarea obligatiilor de catre un membru, Fondul va transmite acestuia un
preaviz care nu poate fi mai mic de 12 luni, in legatura cu intentia sa de a-l
exclude dintre membrii Fondului.
(3) Fondul va asigura acordarea compensatiilor, in situatiile prevazute la
art. 47 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu privire la
serviciile de investitii financiare derulate de membrul respectiv in perioada
preavizului. Daca la expirarea acestuia, membrul nu si-a indeplinit
obligatiile, Fondul poate, cu aprobarea prealabila a C.N.V.M., sa excluda
societatea in cauza dintre membrii Fondului.
(4) Atunci cand un membru a fost exclus din Fond, sub conditia aprobarii
C.N.V.M., acesta poate sa desfasoare activitati de investitii financiare
exclusiv pe cont propriu sau poate continua prestarea serviciilor de investitii
financiare pentru care a fost autorizat daca face dovada ca, inainte de
excludere, participa la o alta schema de compensare recunoscuta care asigura
investitorilor o compensatie care este cel putin echivalentul celei oferite de
Fond.
(5) Excluderea, in conformitate cu prevederile alin. (3), a unui membru al
Fondului, care nu indeplineste conditiile prevazute la alin. (4), conduce
automat la retragerea autorizatiei acordate de C.N.V.M. In cazul in care
membrul exclus este o institutie de credit, C.N.V.M. va notifica imediat BNR in
vederea retragerii autorizatiei de a presta servicii de investitii financiare.
Art. 29. - Dupa retragerea autorizatiei conform art. 28 alin. (5), Fondul
trebuie sa asigure compensarea creantei in limita plafonului stabilit la art.
30 pentru serviciile de investitii financiare contractate si nedecontate pana
la momentul retragerii autorizatiei respective.
Sectiunea 5
Procedura de compensare
Art. 30. - (1) Fondul va compensa in mod egal si nediscriminatoriu
investitorii in limita unui plafon maxim reprezentand echivalentul in lei a
20.000 Euro.
(2) Pana la 31.12.2011, limita plafonului de compensare a investitorilor
este stabilita gradual pentru a atinge nivelul de 20.000 Euro, dupa cum
urmeaza:
a) la data autorizarii Fondului: echivalentul in lei a 1.000 Euro/investitor
individual;
b) 31.12.2005: echivalentul in lei a 2.000 Euro/investitor individual;
c) 31.12.2006: echivalentul in lei a 4.500 Euro/investitor individual;
d) 31.12.2007: echivalentul in lei a 7.000 Euro/investitor individual;
e) 31.12.2008: echivalentul in lei a 9.000 Euro/investitor individual;
f) 31.12.2009: echivalentul in lei a 11.000 Euro/investitor individual;
g) 31.12.2010: echivalentul in lei a 15.000 Euro/investitor individual;
h) 31.12.2011: echivalentul in lei a 20.000 Euro/investitor individual.
(3) Echivalentul in lei al plafonului de compensare se calculeaza la
cursul de referinta comunicat de BNR la data constatarii situatiilor mentionate
la art. 47 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital.
(4) In scopul respectarii cerintelor prevazute de legislatia comunitara,
C.N.V.M. poate modifica prin ordin al presedintelui, plafonul de compensare
prevazut la alin. (1) si (2).
Art. 31. - In situatiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 297/2004
privind piata de capital, Fondul trebuie sa asigure compensarea creantei
fiecarui investitor in limita plafonului mentionat la art. 30.
Art. 32. - (1) Compensatia acordata in limita plafonului prevazut la art.
30 se va aplica totalului creantelor investitorului asupra aceluiasi membru al
Fondului, indiferent de numarul de conturi deschise, de moneda in care a fost
efectuata investitia sau de localizarea conturilor in cadrul Uniunii Europene.
(2) Echivalentul in lei al obligatiei in valuta se va calcula
utilizandu-se cursul de referinta publicat de BNR pentru respectiva moneda
straina, in vigoare la data constatarii situatiilor mentionate la art. 47 din
Legea nr. 297/2004 privind piata de capital.
Art. 33. - (1) Fiecare investitor care este parte intr-un cont comun de
investitii va fi luat in considerare la calculul compensatiei prevazuta la art.
30. In lipsa unor prevederi speciale, creantele vor fi impartite in mod egal
intre investitori.
Creantele legate de operatiunile efectuate intr-un cont comun de
investitii la care sunt indreptatiti doi sau mai multi investitori, in
calitatea lor de membri ai parteneriatului, asociatiei sau ai unei grupari de
natura similara care nu are personalitate juridica, in scopul calcularii
valorii investitiei compensate in limitele plafonului stabilit la art. 30, pot
fi tratate ca rezultand dintr-o investitie efectuata de un singur investitor.
(2) Atunci cand un investitor nu este indreptatit la sumele sau
instrumentele financiare detinute, compensatia va fi platita persoanei care are
acest drept deplin, cu conditia ca acea persoana sa fi fost sau sa poata fi
identificata inainte de data constatarii ori hotararii judecatoresti la care se
face referire in art. 47 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital.
In situatia in care doua sau mai multe persoane sunt deplin indreptatite
sa primeasca compensatia, in calculul cotei ce revine fiecareia, in limitele
plafonului stabilit la art. 30, se va tine seama de clauzele contractuale in
baza carora fondurile banesti sau instrumentele financiare sunt administrate.
Aceasta prevedere nu se aplica organismelor de plasament colectiv.
(3) Nu va fi considerat cont comun de investitii, contul clientilor
individuali deschis de catre o societate de administrare a investitiilor sau de
catre o societate de servicii de investitii financiare la o alta societate de
servicii de investitii financiare.
Art. 34. - Fondul va lua toate masurile necesare pentru informarea
investitorilor conform art. 48 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 privind piata
de capital, in legatura cu constatarea sau hotararea judecatoreasca la care se
face referire in art. 47 alin. (1) din aceeasi lege si va efectua plata
compensatiilor cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de termenul prevazut
la art. 36 alin. (1).
Art. 35. - (1) Fondul va stabili o perioada in decursul careia
investitorilor li se va cere sa-si formuleze pretentiile. Aceasta perioada nu
poate fi mai mica de 5 luni incepand de la data la care se face publica
constatarea C.N.V.M. sau hotararea judecatoreasca privind imposibilitatea
membrului Fondului de a returna fondurile banesti si/sau instrumentele
financiare apartinand investitorilor.
(2) Expirarea termenului prevazut la alin. (1) nu va putea fi invocata de
catre Fond pentru a refuza compensarea unui investitor care poate proba ca nu a
putut, in mod justificat, sa-si revendice in termen dreptul la compensare.
Art. 36. - (1) Fondul va asigura plata compensatiilor in limita plafonului
stabilit la art. 30 in cel mai scurt timp posibil, dar nu mai tarziu de 3 luni
de la data evaluarii si validarii creantelor eligibile ale investitorilor.
(2) In circumstante cu totul exceptionale si in cazuri speciale, Fondul
poate solicita C.N.V.M. o prelungire a termenului prevazut la alin. (1), care
nu poate depasi 3 luni.
(3) Fara a tine seama de termenul limita stabilit la alin. (1), atunci
cand un investitor sau oricare alta persoana indreptatita la compensare ori
avand un interes in legatura cu serviciile de investitii se afla in cercetare
penala in legatura cu o actiune decurgand sau avand legatura cu spalarea
banilor, asa cum aceasta este definita in Legea nr. 656/2002 privind prevenirea
si sanctionarea spalarii banilor, Fondul va suspenda orice plata pana la pronuntarea
unei hotarari definitive si irevocabile de catre instanta competenta. In acest
sens, Fondul va transmite organelor abilitate legal lista investitorilor ce
urmeaza a fi compensati in vederea confirmarii neimplicarii acestora in
operatiunile de spalare a banilor.
(4) Creantele rezultand din tranzactii in legatura cu care a fost
pronuntata o condamnare penala pentru savarsirea unei infractiuni de spalare a
banilor vor fi excluse de la orice compensare.
Art. 37. - (1) In situatia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. a) din
Legea nr. 297/2004, plata compensatiilor se va efectua dupa data publicarii
deciziei C.N.V.M. de instituire a procedurii de administrare speciala, in
conformitate cu Titlul IX din legea mai sus mentionata.
(2) In situatia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
297/2004, plata compensatiilor se va efectua dupa notificarea hotararii
definitive de catre oricare din partile interesate.
Art. 38. - (1) In vederea platii compensatiei, in situatiile prevazute la
art. 47 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, Fondul va calcula
detinerea neta corespunzatoare contului fiecarui investitor (client) al
membrului aflat in incapacitate de a returna fondurile banesti si instrumentele
financiare apartinand acestora.
(2) Detinerea neta reprezinta creanta totala a fondurilor banesti si
instrumentelor financiare pe care membrul insolvabil le datoreaza clientului
din care se deduc fondurile banesti si instrumentele financiare pe care acesta
din urma le datoreaza membrului la data stabilita conform art. 47 alin. (1) din
Legea nr. 297/2004 privind piata de capital.
(3) Dupa efectuarea platilor compensatorii, Fondul se subroga in
drepturile investitorilor compensati. Membrul Fondului sau succesorul sau
legal, in numele caruia au fost efectuate plati compensatorii este obligat sa
returneze Fondului cuantumul compensatiei, precum si costurile implicate de
efectuarea platii acesteia intr-un termen stabilit de consiliul de
administratie al Fondului. In cazul in care procesul de lichidare a unui membru
este in plina desfasurare, Fondul se va inscrie la masa credala in locul
investitorilor compensati.
Art. 39. - (1) Investitorii au calitate procesuala activa impotriva
Fondului, pentru a-si apara dreptul la compensare.
(2) Litigiile nascute intre Fond si persoane fizice sau juridice pot fi
solutionate si prin arbitraj, potrivit reglementarilor legale aplicabile in
materie.
CAPITOLUL 4
Obligatii privind transparenta Fondului si a membrilor
Art. 40. - Fondul va publica pe site-ul propriu, in limba romana,
informatiile privind membrii, contributiile acestora, procedurile privind
calculul si plata contributiilor, procedura de compensare a investitorilor,
precum si informatii cu privire la institutiile de credit exonerate de la
obligatia de plata a contributiilor, respectiv fondul sau schema care asigura
compensarea clientilor acestora.
Art. 41. - (1) Fiecare intermediar de servicii de investitii
financiare/societate de administrare a investitiilor care are ca obiect de
activitate administrarea de portofolii individuale de investitii trebuie sa
publice pe site-ul propriu informatiile necesare identificarii Fondului de
compensare a investitorilor la care este membru sau altei scheme de compensare la
care acesta participa, conform art. 28 alin. (4). Intermediarii care nu sunt
membri ai Fondului au obligatia sa precizeze schema de compensare care va
asigura plata compensatiilor clientilor lor.
(2) Fiecare intermediar de servicii de investitii financiare/societate de
administrare a investitiilor care are ca obiect de activitate administrarea de
portofolii individuale de investitii trebuie sa ia masuri adecvate pentru a
pune la dispozitia investitorilor actuali sau a celor care intentioneaza sa investeasca,
informatiile prevazute la alin. (1), precum si cele referitoare la plata
compensatiilor, procedurile Fondului si plafonul de compensare oferit de Fond.
(3) La data incheierii contractului de intermediere/administrare,
intermediarul/societatea de administrare a investitiilor va transmite, in
scris, investitorului, informatiile mentionate la alin. (1) si (4) si va
solicita acestuia o declaratie pe propria raspundere, ca a luat la cunostinta
despre incadrarea sau nu in categoria de investitori ale caror investitii sunt
compensate de Fond, conform legii. In cazul in care intermediarul/societatea de
administrare a investitiilor nu este membru al Fondului, clientul acestuia va
mentiona in declaratia pe proprie raspundere ca nu se va indrepta impotriva
Fondului si ca a luat la cunostinta faptul ca, schema de compensare de la care
poate solicita acordarea compensatiilor este cea mentionata de intermediar in
contractul de intermediere/administrare.
(5) Intermediarii si societatile de administrare a investitiilor au
obligatia de a notifica investitorului, in scris, orice modificare a
informatiilor furnizate la data incheierii contractului de
intermediere/administrare.
(6) Informatiile prevazute la alin. (1) si (2) nu vor fi folosite de
membrii Fondului in scopuri publicitare. Materialele publicitare ale membrilor
vor cuprinde numai informatii referitoare la apartenenta membrului la Fond sau
la o alta schema de compensare a investitorilor.
(7) Informatiile prevazute in prezentul articol se vor publica si in limba
romana.
CAPITOLUL 5
Dispozitii aplicabile operatiunilor transfrontaliere
Art. 42. - (1) Incepand cu data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana,
Fondul infiintat in conformitate cu prevederile prezentului regulament va
asigura, in limita plafonului stabilit conform art. 30, si compensarea
investitorilor ce au conturi deschise la sucursalele infiintate de membrii sai
in statele membre.
(2) In situatia in care plafonul de compensare si categoriile de
investitori ce urmeaza a fi compensati in baza schemei de compensare a
investitorilor existenta in statul membru gazda depasesc nivelul sau intinderea
prevazuta de Fond, sucursalele prevazute la alin. (1) pot adera si la
respectiva schema de compensare din statul membru gazda in scopul suplimentarii
acoperirii creantei de care investitorii sai beneficiaza deja in virtutea
apartenentei la schema de compensare oferita de Fondul din Romania.
Art. 43. - (1) Sucursalele intermediarilor din statele membre care vor
presta servicii de investitii financiare in Romania pot adera la Fond, daca
nivelul plafonului si intinderea oferita de Fondul de compensare din Romania
depaseste nivelul si acoperirea oferita de schema de compensare a
investitorilor din statul membru de origine, in scopul suplimentarii acoperirii
de care investitorii sai beneficiaza deja in virtutea apartenentei lor la
schema de compensare din statul membru de origine.
(2) Procedurile Fondului vor stabili conditii obiective si general
aplicabile privind aderarea si participarea sucursalelor intermediarilor din
statele membre la Fond. Aderarea trebuie sa fie conditionata de indeplinirea de
catre sucursala a obligatiilor de membru relevante, inclusiv plata tuturor
contributiilor, precum si a altor costuri.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si intermediarilor din statele
membre care presteaza servicii de investitii financiare in Romania in baza
liberei circulatii a serviciilor.
Art. 44. - (1) In aplicarea prevederilor art. 43, atunci cand o sucursala
solicita sa adere la Fondul de compensare a investitorilor din Romania, pentru
suplimentarea acoperirii creantelor, Fondul va stabili impreuna cu schema de
compensare a investitorilor corespondenta din statul membru de origine, reguli
si proceduri corespunzatoare pentru plata compensatiei investitorilor de la
sucursala respectiva.
(2) La intocmirea procedurilor si conditiilor de aderare ale sucursalei
mentionate la alin. (1), se va tine seama de urmatoarele principii:
a) Fondul de compensare a investitorilor din Romania va pastra dreptul
deplin sa impuna obiectivele si regulile generale aplicabile membrilor sai; va
putea sa solicite sucursalei furnizarea de date relevante si este indreptatit
sa verifice asemenea informatii la autoritatile competente din statul membru de
origine al sucursalei;
b) Fondul va satisface pretentiile de compensare ale investitorilor dupa
ce a fost informat de autoritatile competente din statul membru de origine al
sucursalei despre constatarea sau hotararea judecatoreasca prevazute la art. 47
alin. 1 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital. Inaintea platii
compensatiei suplimentare reglementate, Fondul verifica daca investitorul
indeplineste conditiile pentru plata acesteia, in conformitate cu propriile standarde
si proceduri;
c) Fondul de compensare a investitorilor din Romania si schema de
compensare a investitorilor corespondenta din statul membru de origine vor
coopera si vor schimba informatii pentru a se asigura ca investitorii vor primi
compensatii la timp si in sume corect calculate. Cele doua scheme de compensare
vor conveni cum, in cazul existentei unei contestatii care poate da nastere la
compensare in baza oricareia din cele doua scheme, aceasta va afecta
compensatia platita investitorului de fiecare schema;
d) Fondul este indreptatit sa solicite sucursalelor intermediarilor din
statele membre, plata unor contributii pentru acoperirea suplimentara finantata
de catre Fond. Raspunderea Fondului va fi, in toate cazurile, limitata la acoperirea
suplimentara pe care s-a angajat sa o compenseze peste acoperirea oferita de
catre schema de compensare din statul membru de origine.
Art. 45. - (1) Daca o sucursala a unui intermediar dintr-un stat membru
care si-a exercitat optiunea de a deveni membru conform prevederilor art. 43
nu-si indeplineste obligatiile ce ii revin in calitate de membru al Fondului,
autoritatile competente din statul membru de origine care i-au emis autorizatia
de functionare, vor fi notificate de catre C.N.V.M. si, in cooperare cu Fondul,
vor lua toate masurile necesare pentru a asigura ca sucursala respectiva isi va
indeplini obligatiile mentionate.
(2) Daca respectivele masuri nu au ca rezultat indeplinirea obligatiilor
la care se face referire in acest articol, dupa o perioada corespunzatoare de
preaviz care nu poate fi mai mica de 12 luni, Fondul va informa C.N.V.M. si
autoritatea competenta din statul membru de origine si va exclude sucursala
dintre membri sai.
(3) Fondul va asigura si dupa data excluderii sucursalei mentionate la
alin. (2) plata compensatiilor pentru serviciile de investitii financiare
prestate de respectiva sucursala inainte de data excluderii acesteia.
(4) Excluderea sucursalei va fi publicata pe site-ul Fondului si al
institutiilor pietei de capital astfel incat investitorii sa fie informati cu
privire la acest fapt si cu privire la data de la care inceteaza acoperirea
suplimentara.
CAPITOLUL 6
Sanctiuni
Art. 46. - Incalcarea dispozitiilor prezentului regulament si a
procedurilor Fondului aprobate de C.N.V.M. se sanctioneaza in conformitate cu
prevederile Legii nr. 297/2004 privind piata de capital.
Art. 47. - (1) In situatia in care membrii Fondului si/sau oricare dintre
administratorii ori conducatorii, directorii sau reprezentantii controlului
intern ai acestora se fac vinovati de:
a) incalcarea reglementarilor aplicabile Fondului;
b) nerespectarea prevederilor cu privire la termenele si forma de
raportare ce trebuie transmisa Fondului;
c) nerespectarea prevederilor privind obligatiile de plata a
contributiilor, C.N.V.M., la sesizarea Fondului sau din oficiu, poate aplica
urmatoarele sanctiuni:
1. avertisment scris;
2. amenda aplicata membrilor sau administratorilor, conducatorilor, directorilor
si/sau reprezentantilor controlului intern, in limitele stabilite de Legea nr.
297/2004 privind piata de capital;
3. limitarea operatiunilor membrului in sensul retragerii dreptului
acestuia de a presta servicii de investitii financiare in numele si pe contul
clientilor;
4. suspendarea sau retragerea autorizatiei membrului.
(2) In cazul in care membrii Fondului sunt institutii de credit si
intermediari dintr-un stat membru, C.N.V.M. va notifica BNR, respectiv
autoritatea competenta din statul de origine in vederea aplicarii sanctiunilor
prevazute la alin. (1).
Art. 48. - (1) Folosirea resurselor financiare aflate la dispozitia
Fondului in alte scopuri decat cele prevazute de lege sau plasarea acestora in
alte active decat cele mentionate expres in prezentul regulament, atrage dupa
sine sanctionarea persoanelor responsabile, cu:
a) amenda contraventionala, stabilita in conformitate cu prevederile art.
276 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital;
b) interzicerea temporara sau definitiva a exercitarii oricarei activitati
in cadrul pietei de capital.
(2) In cazul sustragerii resurselor financiare aflate la dispozitia
Fondului, C.N.V.M. va solicita instantelor competente inceperea urmarii penale
a persoanelor responsabile.
CAPITOLUL 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 49. - (1) Sucursalele intermediarilor avand sediul social in statele
membre, care pot presta servicii de investitii financiare in Romania in baza
unui acord de reciprocitate, vor participa la constituirea resurselor
financiare ale Fondului pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
(2) Sucursalele intermediarilor avand sediul social in Romania care vor
presta servicii de investitii financiare intr-un stat membru pana la data
aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, in baza unui acord de reciprocitate, au
obligatia sa se inregistreze ca membre ale schemei de compensare din statul
membru respectiv.
Art. 50. - In aplicarea art. 45 alin. (2) din Legea nr. 297/2004 privind
piata de capital, constituirea S.C. Fondul de compensare a investitorilor S.A.
va avea loc in termen de maximum 90 de zile de la intrarea in vigoare a
prezentului regulament.
Art. 51. - (1) Intermediarii si societatile de administrare a investitiilor
prevazuti la art. 21 alin. (1) sunt obligati la plata contributiei initiale in
termen de 60 de zile de la data autorizarii Fondului.
(2) La expirarea termenului prevazut la alin. (1), Fondul va remite
C.N.V.M. un raport privind colectarea contributiilor si plasamentele efectuate.
(3) Membrii Fondului au obligatia sa se incadreze in prevederile cap. IV
in termen de maximum 90 de zile de la data infiintarii Fondului.
Art. 52. - (1) Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii
sale si a ordinului de aprobare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I si
va fi publicat in Buletinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare si pe
site-ul acesteia (www.cnvmr.ro).
(2) La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga
Regulamentul C.N.V.M. nr. 8/2004 privind autorizarea, organizarea si
functionarea Fondului de compensare a investitorilor si Regulamentul C.N.V.M.
nr. 18/2005 privind modificarea Regulamentului C.N.V.M. nr. 8/2004 privind
autorizarea, organizarea si functionarea Fondului de compensare a
investitorilor.