ORDIN
Nr. 232 din 12 iulie 2001
privind aprobarea Manualului operational pentru Schema competitiva de granturi
din cadrul Proiectului pentru sprijinirea serviciilor din agricultura
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 565 din 11 septembrie 2001
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 63/2000 privind ratificarea Acordului
de imprumut dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare privind finantarea Proiectului pentru sprijinirea serviciilor din
agricultura, semnat la Bucuresti la 27 martie 2000,
in temeiul prevederilor Aide-memoir-ului intocmit de Misiunea Bancii
Mondiale si agreat de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, din
luna noiembrie 2000, privind asigurarea transparentei procesului de licitatie
si selectie a ofertelor de proiecte,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 12/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, cu modificarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Manualul operational pentru Schema competitiva de granturi din
cadrul Proiectului pentru sprijinirea serviciilor din agricultura, prevazut in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala finante-buget din cadrul Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor va aduce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ROMANIA
Proiect pentru sprijinirea serviciilor din agricultura
MANUAL OPERATIONAL
pentru Schema competitiva de granturi pentru cercetare aplicativa si extensie
- 31 mai 2001 -
1. Importanta cercetarii agricole si a extensiei
1.1. Agricultura are o contributie majora in economia Romaniei. Ea
constituie o cincime din PIB si angajeaza o treime din forta de munca. Desi
potentialul agriculturii Romaniei este mare, cresterea in sectorul agricol a
fost considerabil incetinita, partial din cauza necesitatii de adaptare a
sistemelor de cercetare si extensie la necesitatile economiei de piata.
Cercetarea si extensia contribuie la competitivitatea agriculturii prin:
reducerea costurilor pe unitatea de produs, imbunatatirea calitatii produselor,
reducerea poluarii mediului, adaugand valoare produselor de baza si dezvoltand
tehnologiile de productie si pe cele postrecoltare. Analizele economice din
multe tari demonstreaza o rata ridicata a profitului pentru cercetarea agricola
si extensie. In multe tari cu economia in tranzitie ineficienta ridicata
implica un potential de profit si mai mare. Pentru ca agricultura sa aiba un
rol mai important in revitalizarea economiei Romaniei trebuie acordata
prioritate nationala sistemului de cunostinte agricole.
1.2. In mod curent sistemul de cunostinte agricole sufera de dificultati
financiare serioase, ceea ce duce la pierderea personalului calificat si la
deteriorarea echipamentelor si a facilitatilor. Sistemul sufera, de asemenea,
de o mentalitate comunista care include un accent mai mare pe cercetarea
fundamentala decat pe cea aplicativa, lipsa responsabilitatii si a orientarii
spre cerintele utilizatorilor, izolare profesionala, dominanta statului si
lipsa preocuparii pentru extensie. Pana la reorganizarea si revitalizarea
sistemului de cercetare si extensie este necesar un sistem care sa functioneze
imediat pentru a asigura rezolvarea problemelor prioritare de cercetare si
extensie, iar cercetatorii trebuie sa primeasca sprijinul necesar pentru a
desfasura o activitate de cercetare eficienta.
2. Obiectivele schemei competitive de granturi
2.1. Una dintre caile de reforma si transformare a sistemului de cercetare
agricola si extensie este Schema competitiva de granturi (SCG), care creeaza
flexibilitate si capacitate locala. Sunt identificate prioritatile nationale de
cercetare si extensie si este selectat un portofoliu de proiecte pe baze
competitive, care va contribui la cresterea aportului agriculturii in economie.
SCG nu depinde de infrastructura de cercetare si extensie existenta si poate fi
imediat inclusa in sistemul national reorganizat. In timp ce reforma,
redirectionarea si revitalizarea sistemelor de cercetare agricola si extensie
din Romania necesita o perioada indelungata, SCG reprezinta o initiativa
importanta pe termen scurt, care promite rezultate imediate.
2.2. SCG este o componenta majora de sprijin pentru cercetare si extensie
in cadrul Proiectului pentru sprijinirea serviciilor din agricultura, denumit
in continuare Proiect, asistat de Banca Mondiala. SCG este orientata in special
catre proiectele de cercetare aplicativa care cauta sa rezolve problemele
micilor fermieri, ale agroprocesatorilor si ale agentilor de piata. SCG va
sprijini, de asemenea, initiativele-pilot pentru testarea modalitatilor de
organizare a serviciilor de extensie pentru aceste grupuri. SCG va fi deschisa
tuturor furnizorilor de cercetare si extensie din sectorul public si privat
(universitati, organizatii neguvernamentale, sectorul privat si asociatii de
fermieri).
2.3. Obiectivele SCG sunt:
- incurajarea introducerii tehnicilor si ideilor moderne in cercetare si
extensie, acolo unde acestea au un avantaj comparativ;
- ridicarea standardelor si a eficientei cercetarii si extensiei si
imbunatatirea diseminarii informatiei stiintifice si tehnice;
- facilitarea dezvoltarii, achizitionarii si diseminarii tehnologiilor
relevante;
- crearea de relatii mai stranse intre cercetatorii stiintifici si
specialistii in extensie si micii fermieri privati recent aparuti, in privinta
stabilirii prioritatilor pentru cercetare si extensie, precum si formularea si
evaluarea propunerilor de cercetare si extensie;
- initierea de programe de colaborare in cercetare si extensie, implicand
un spectru larg de participanti (institutii de cercetare, universitati,
sectorul privat si asociatii de fermieri).
2.4. In vederea realizarii acestor obiective SCG are numeroase avantaje
care reprezinta cheia unui sistem de cunostinte agricole reusit:
- raspunde necesitatilor fermierilor, agroprocesatorilor si agentilor de
piata, precum si problemelor prioritare clar definite din sector;
- este accesibila unui spectru larg de organizatii comerciale si nonprofit,
permitand parteneriatul cu institutii publice si cu donatori;
- are o organizare si un management transparente, cu reguli prestabilite de
operare;
- este responsabila la toate nivelurile, cu o apreciere tehnica de inalta
calitate si cu un mecanism profund de analiza si aprobare;
- este eficienta prin posibilitatea de a mobiliza intreaga capacitate
nationala de cercetare si extensie;
- este eficienta prin concentrare asupra problemelor prioritare abordate
intr-un portofoliu de proiecte folosind cea mai buna expertiza disponibila.
3. Organizarea si managementul
3.1. SCG va fi finantata prin Proiectul asistat de Banca Mondiala, un
proiect mai amplu de sprijinire a cercetarii aplicative si extensiei, precum si
a dezvoltarii capacitatii institutionale. Consiliul pentru servicii destinate
agriculturii (CSA) va avea intreaga responsabilitate pentru functionarea SCG,
avand sprijinul unui secretariat tehnic responsabil de managementul zilnic al
portofoliului SCG. Unitatea de management a Proiectului (UMP) va consilia si va
asista Secretariatul pe probleme de procurement si management financiar in
cadrul responsabilitatilor sale asupra Proiectului.
Consiliul pentru servicii destinate agriculturii (CSA)
3.2. CSA a fost constituit prin Ordinul ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. 174/2001, avand intreaga responsabilitate pentru
liniile directoare de politici, management si implementare a SCG. CSA va avea
rol de decizie in aprobarea proiectelor, bazata pe recomandarile
Secretariatului si ale evaluatorilor (vezi Termenii de referinta din anexa nr.
1).
3.3. CSA este alcatuit din 12 membri numiti pentru o perioada de 2 ani.
Pentru asigurarea continuitatii membrii CSA pot fi redesemnati pentru un al
doilea termen sau mandatul lor poate fi prelungit cu un an. CSA se va intalni
ori de cate ori este necesar, dar nu mai mult de 8 ori pe an. Membrilor CSA
(exclusiv angajatii guvernamentali) le vor fi platite serviciile (numarul de
zile de sedinta), precum si diurna si cheltuielile de deplasare. Membrii CSA nu
sunt angajati obisnuiti ai Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor.
3.4. Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor va numi un
presedinte independent dintr-o lista scurta acceptata de Banca Mondiala si
agreata de membrii CSA. Presedintele va fi, de asemenea, membru al Comitetului
coordonator al Proiectului (CCP), care va asigura intreaga politica si
orientarea implementarii intregului Proiect.
3.5. Componenta CSA poate fi modificata in timp, cu conditia ca
reprezentantii sectorului privat sa detina majoritatea, incluzand organizatiile
de fermieri si organizatiile neguvernamentale.
Componenta CSA va fi:
____________________________________________________________
Numarul
Afilierea membrilor CSA de
membri
____________________________________________________________
Sectorul agricol privat, inclusiv industria
procesatoare de produse agricole 4
Sectorul de aprovizionare 1
Academia de Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe
Ionescu-Sisesti" 1
Institute nationale de cercetari agricole 1
Universitati agricole, institutii educative 2
Agentia Nationala de Consultanta Agricola 1
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor 1
Ministerul Finantelor Publice 1
____________________________________________________________
TOTAL: 12
____________________________________________________________
Secretariatul CSA
3.6. CSA va fi sprijinit de un secretariat tehnic aflat in cadrul
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor - UMP. Secretariatul va fi
alcatuit din 3 specialisti in domeniile: socioeconomic, cercetare si extensie,
precum si dintr-un numar restrans de salariati pentru activitati
administrative. Va fi numit un sef al Secretariatului, care va avea in acelasi
timp si functia de secretar al CSA. Secretariatul va functiona sub indrumarea
generala a CSA, care va raspunde de aprobarea planului anual de activitate a
Secretariatului si bugetului. (Anexa nr. 1 contine termenii de referinta pentru
Secretariat.)
Unitatea de management a Proiectului (UMP)
3.7. UMP din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor va
urmari executia Proiectului in cadrul caruia opereaza SCG. UMP, prin consultare
cu CSA si Secretariatul acestuia, va procura bunurile si serviciile necesare
pentru functionarea Secretariatului si va prelua intreaga contabilitate si
managementul financiar ale SCG, in stransa cooperare cu Secretariatul. UMP
poate sa detina un rol in monitorizare si evaluare, in masura in care CSA
considera oportun. UMP, de asemenea, va asista organizatiile de cercetare, de
extensie si cele ale fermierilor la implementarea cerintelor administrative si
netehnice ale acordurilor de grant pentru cercetare si extensie in cadrul SCG.
Evaluatorii
3.8. Vor fi identificati specialisti corespunzatori dintr-un portofoliu
constituit anterior pentru a permite selectia, in conformitate cu procesul de
evaluare (vor fi inclusi conducatori ai fermierilor, conducatori din sectorul
agribusiness, specialisti din domeniul bancar agricol, gazetari, cercetatori
stiintifici, specialisti in extensie, economisti, sociologi, specialisti din
sistemul educational).
Propunerile individuale vor fi analizate de cel putin 2 evaluatori.
Obiectivele propunerilor vor fi evaluate critic in functie de un set de
criterii pentru a identifica competenta in domeniu, calitatea metodologiei,
intocmirea unui buget adecvat si probabilitatea de reusita in timpul propus.
Daca se considera adecvat, se poate numi un membru al CSA pentru a comenta
propunerile individuale. Criteriile de evaluare sunt cuprinse in sectiunea 8,
iar termenii de referinta pentru evaluatori sunt definiti in anexa nr. 6.
4. Parteneriate
4.1. Un element-cheie al SCG este mobilizarea a cat mai multor institutii,
grupuri, agentii nationale si internationale publice si private in abordarea
problemelor de interes reciproc. Prin parteneriate de colaborare intre
cercetatori, agenti de extensie publici si privati, utilizatori de tehnologii
si altii, atat participantii, cat si beneficiarii vor fi incurajati sa se
implice mai mult in planificarea si implementarea SCG pentru cercetare si
extensie.
4.2. Organizatiile de fermieri si agentiile de extensie vor fi incurajate
sa aiba un rol activ in managementul, formularea si implementarea propunerilor
de proiecte si in diseminarea tehnologiilor si cunostintelor rezultate. Formele
de parteneriat de colaborare permit accesul la institute de cercetare cu baza
solida de catre institutii care doresc sa beneficieze de o astfel de asociere.
SCG are capacitatea de a acoperi o zona geografica intinsa, sisteme de
productie diferite si un spectru larg de interese legate de necesitatile
prioritare ale fermierilor privati si ale agroprocesatorilor. Astfel SCG
furnizeaza o cale de atragere a participantilor din sectorul privat. Importanta
parteneriatului se reflecta prin aprecierea deosebita a proiectelor depuse care
cuprind propuneri de colaborare.
5. Indicatii privind tipurile de sprijin care pot fi acordate in cadrul
Schemei competitive de granturi
Generalitati
5.1. SCG va sprijini propuneri cuprinse intre 5.000 dolari S.U.A. si
250.000 dolari S.U.A. pentru o perioada de pana la 3 ani. Propunerile trebuie
sa includa o contributie financiara sau in natura de la institutiile care au
facut propuneri, pentru a putea fi acceptate la finantare. Costurile salariale,
echipamentele de mare valoare sau constructiile civile nu sunt articole
bugetare acceptabile pentru a fi suportate de SCG. Scopul principal al SCG este
sa sprijine proiecte de cercetare aplicativa sau modalitati inovative de
extensie (care nu fac obiectul proiectelor pentru dezvoltare rurala), care in
mod clar demonstreaza "repetabilitatea" si "continuitatea"
acestor activitati dupa incheierea proiectului.
5.2. SCG se limiteaza la acordarea de sprijin numai pentru activitati de
cercetare si extensie. Nu este un program de creditare pentru mecanizare, nici
pentru aprovizionare cu inputuri.
5.3. Institutiile participante trebuie sa contribuie cu minimum 20% din
costul total al activitatii propuse, in numerar sau in natura. La negocieri
candidatii trebuie sa poata demonstra ca pot asigura aceasta contributie de 20%
in numerar sau in natura. Contributiile in natura din partea participantilor
pot lua forma de: inchirieri de cladiri, timpul de lucru al personalului,
folosirea echipamentelor si a constructiilor civile, timp de antena pentru
radio sau televiziune, onorarii pentru servicii sau contributiile fermierilor
la costurile de functionare ale asociatiilor, care sunt direct aplicabile
activitatilor din cadrul propunerilor pentru SCG.
Cercetare
5.4. SCG va finanta propunerile de cercetare care se adreseaza
prioritatilor in agricultura, stabilite de Consiliul pentru servicii destinate
agriculturii (vezi sectiunea 6). Articolele bugetare acceptabile pentru
activitatile proiectului sunt: cheltuieli de functionare, cheltuieli materiale,
cheltuieli cu mana de lucru, carburanti si accesorii.
Intrucat nu pot fi finantate cheltuieli mari de capital, pot fi acoperite
articole cum ar fi: echipament de laborator, echipament de camp pentru parcele
mici, vehicule, calculatoare, material tehnic bibliografic, material de
extensie, echipament de birou si achizitia de tehnologii straine. SCG va
finanta, de asemenea, costuri moderate de calatorie si instruire pe termen
scurt. Cheltuielile indirecte de management al proiectului sunt acceptate pana
la maximum 10% din valoarea proiectului.
Extensie
5.5. Sprijinul pentru activitatile de extensie este orientat catre
eforturile care raspund necesitatilor de extensie imediate ale fermierilor si
ofera experienta existenta prin metode alternative catre serviciile de
extensie. In contextul actual al Romaniei extensia va acoperi nu numai
transferul tehnologiilor, dar si organizarea si pregatirea profesionala a
fermierilor. Fondurile de grant finanteaza: echipament, calculatoare, vehicule,
cheltuieli cu mana de lucru, carburanti, cheltuieli materiale, accesorii,
instruire si asistenta tehnica, cheltuieli operationale. SCG va finanta, de
asemenea, costuri moderate de calatorie si instruire pe termen scurt.
Cheltuielile indirecte de management al Proiectului sunt acceptate pana la
maximum 10% din valoarea proiectului.
Sprijinul va include:
- transferul de tehnologii, incluzand demonstratii ale rezultatelor si
metodelor pe campurile si in grajdurile fermierilor, brosuri si articole de
ziar, productii video si transmisii de televiziune, intalniri de grup, cluburi
de studiu si programe radio;
- organizarea fermierilor, incluzand vizite de lucru, pregatirea membrilor
consiliilor de conducere, activitati in retea prin intalniri directe si acces
la calculator, instruire pentru negocierea colectiva a inputurilor si marketing
si instruire directa in luarea deciziilor asupra resurselor comune;
- pregatirea profesionala pentru extensie, incluzand cursuri ale
personalului asupra principiilor extensiei, formarea liderilor fermierilor,
dezvoltarea programelor de formare a liderilor fermierilor, dezvoltarea de
parteneriate fermier - universitate si dezvoltarea programei de management al
extensiei.
5.6. Recunoscand nevoia urgenta a fermierilor romani de a invata noile
tehnologii adecvate, Proiectul poate finanta cantitati modeste de material
demonstrativ, echipament relevant pentru micii fermieri si agroindustrie.
Oricum Proiectul nu va echipa complet ferme model si nici nu va finanta
echipament pentru inchiriat sau leasing, pentru ratiuni de productie. Fermierii
romani au nevoie mai curand de o lista completa de optiuni tehnice si economice
decat de un model indicativ. Criteriul principal pentru finantarea de
echipamente costisitoare va fi repetabilitatea si valoarea demonstrativa. Acolo
unde echipamentul a fost cu succes demonstrat, SCG poate finanta vizite la
locurile active (tancuri pentru lapte in centrele de colectare conduse de
fermieri). In zonele unde echipamentul nu a fost inca demonstrat poate fi luata
in considerare o modesta finantare pentru echipament demonstrativ.
5.7. De asemenea, poate fi acordat sprijin pentru activitati care inlesnesc
accesul fermierilor la informatii si indrumari pentru adoptarea noilor
tehnologii sau metode; de exemplu: seminarii pentru a convinge reprezentantii
industriei prelucratoare sa investeasca in tancuri pentru lapte, realizarea
unei liste cu toti agentii de leasing din domeniul masinilor agricole sau
realizarea unei deplasari de studiu in tara sau in strainatate, care sa permita
investigarea unor posibilitati de leasing in parteneriat cu investitori
straini. Exemplele includ companiile internationale care colaboreaza cu
organizatiile din Romania pentru organizarea demonstratiilor cu echipamente
moderne destinate cultivarii pamantului si combaterii bolilor si daunatorilor
pe suprafete limitate. SCG poate sa finanteze evaluarea rapida si diseminarea
acestor metode.
Instruirea in tara
5.8. Propunerile pot cere acoperirea costurilor si a diurnelor pentru
participantii la programele de instruire. Costurile acceptabile vor include
onorariile instructorilor si cheltuielile de inchiriere a salilor, a
echipamentelor si a materialelor. Diurna va acoperi costul transportului,
cazarii si al mesei pentru participanti pana la maximum 30 dolari S.U.A. pe zi.
Dreptul de proprietate asupra echipamentelor, datelor si informatiilor
5.9. La finalizarea proiectului dreptul de proprietate asupra
echipamentelor cumparate in cadrul SCG va reveni solicitantilor sau altfel,
corespunzator intelegerii din acordul de colaborare. Daca CSA incheie un acord
de grant pe baza performantelor necorespunzatoare, UMP poate primi instructiuni
sa preia echipamentul. Echipamentul preluat va fi vandut si banii vor fi
returnati la fondul de granturi pentru realocare. Acestea sunt valabile si
pentru documente importante, cum ar fi: harti, diagrame, planuri, materiale
statistice si ajutatoare.
6. Prioritati pentru granturi de cercetare si extensie
6.1. In intampinarea obiectivelor SCG propunerile se vor adresa celor mai
presante necesitati prioritare ale fermierilor privati, agroprocesatorilor si
ale operatorilor de piata.
Prioritati pentru granturile de cercetare
6.2. Domeniile prioritare pentru cercetarea aplicativa, precum si cateva
teme specifice au fost identificate in mod provizoriu prin discutii cu cei desemnati.
Prioritatile vor fi revazute si reconsiderate periodic de catre CSA pentru a
reflecta schimbarile in politica guvernamentala si evolutiile in agricultura pe
plan intern si extern. In scopul facilitarii rundei initiale de propuneri au
fost identificate urmatoarele prioritati. Se are in vedere ca prioritatile la
chemarile ulterioare pentru propuneri sa permita crearea unui portofoliu
coerent de proiecte.
Studii de marketing:
- analize ale oportunitatilor de piata nationala si internationala;
- ambalarea si prezentarea bunurilor comercializabile;
- specificatii de calitate pentru marfurile destinate exportului;
- imbunatatirea eficientei pietelor en gros si de distribuire a
inputurilor;
- comercializarea produselor, studii de fezabilitate.
Agricultura cu inputuri eficiente:
- tehnologii de productie cu inputuri eficiente;
- sisteme de irigatie si folosirea eficienta a apei;
- folosirea deseurilor din ferme ca ingrasaminte;
- managementul integrat al daunatorilor.
Managementul fermei:
- sisteme de cultura si analize economice;
- planificarea afacerilor (incluzand contabilitate, contabilitate primara,
managementul personalului);
- legaturi de marketing si informatii de piata;
- folosirea in comun a echipamentelor agricole (cercuri de leasing).
Prioritati pentru granturile de extensie
6.3. Prioritatile initiale pentru granturile de extensie au fost stabilite
in timpul pregatirii Proiectului Bancii Mondiale, folosindu-se metode participative,
incluzand studii asupra fermierilor si grupurilor-tinta. Necesitatile
prioritare identificate ale fermierilor romani privati sunt:
- aptitudini pentru managementul fermelor si al afacerilor;
- organizarea, constituirea de retele si mobilizarea micilor fermieri
pentru aprovizionarea cu inputuri, mecanizare si activitati de marketing;
- optiuni cu costuri reduse pentru micii fermieri, din productia vegetala
si animala si prelucrarea in ferma.
Mecanismele majore de livrare vor include:
- extensia de la fermier la fermier;
- parteneriate public - privat;
- mass-media.
7. Anuntul Schemei competitive de granturi si procesul de selectie
7.1. SCG va fi anuntata de catre Secretariat prin: radio, televiziune,
canale de publicitate, ziare si circulare adresate organizatiilor de fermieri,
agribusiness si organizatiilor de cercetare si extensie. Procedeul de selectie
a proiectelor trimise se va derula in doua etape. In cadrul primei etape
Secretariatul va solicita o scurta descriere a propunerii de proiect (maximum
doua pagini, conform anexei nr. 4A), iar in etapa a doua celor selectati in
urma primei faze li se va solicita propunerea de proiect in detaliu (vezi anexa
nr. 4B). Secretariatul va fi punctul de contact pentru toate cererile de
depunere a documentatiei, precum si pentru clarificarea eventualelor chestiuni
(un model de anunt este prezentat in anexa nr. 3). Secretariatul va avea un
avizier public la sediul sau pentru toate problemele legate de SCG.
7.2. Responsabilitatea pentru pregatirea, depunerea, implementarea si
contabilizarea propunerii va reveni Directorului de proiect (Directorul de
proiect este principalul solicitant de grant care poate sa inainteze cererea de
grant in numele uneia sau al mai multor institutii), care va fi prima persoana
de contact pentru toate problemele legate de proiect. Trebuie trimise
Secretariatului 4 copii de pe propunerea de proiect si toata documentatia
auxiliara pana la data de depunere anuntata, ofertele primite dupa aceasta data
nefiind luate in considerare. Nu sunt acceptate copiile trimise prin fax. Se ia
in considerare data postei sau a serviciului de curierat.
7.3. Secretariatul va face imediat cunoscuta primirea si va da propunerii
un numar de inregistrare care va fi folosit pe intreaga durata a proiectelor
depuse.
7.4. Personalul Secretariatului, cu sprijin administrativ necesar, va
selecta propunerile pentru conformitatea cu liniile directoare privind
documentatia, propunerea tehnica si financiara. Criteriile de selectie initiala
se regasesc in anexa nr. 5.
7.5. a) Daca propunerea este acceptata, Secretariatul va inainta propunerea
pentru analiza in paralel si va anunta Directorul de proiect.
7.5. b) Daca propunerea este respinsa, Secretariatul va comunica Directorului
de proiect motivele respingerii. Propunerile respinse pot fi depuse din nou la
urmatoarele anunturi de competitie.
7.6. Propunerile vor fi analizate de 2 evaluatori, conform unor criterii de
selectie. Numele evaluatorilor sunt confidentiale, iar ei trebuie sa isi
declare orice conflict de interese. Acest aspect va fi discutat in detaliu in
sectiunea 8.
7.7. Comentariile evaluatorilor vor fi trimise Secretariatului care
intocmeste un material pentru membrii CSA, in vederea finantarii.
7.8. CSA se intruneste sa discute si sa selecteze propunerile pentru
finantare. Membrii CSA trebuie sa declare orice conflict de interese si sa se
retraga de la discutii. Acest aspect este prezentat in detaliu in sectiunea 9.
7.9. Secretariatul comunica Directorului de proiect decizia CSA si la
cerere prezinta o copie de pe comentariile evaluatorilor, impreuna cu
scrisoarea de anunt.
7.10. Secretariatul face legatura solicitantilor admisi cu UMP pentru
negocierea acordului de grant. Acest aspect este prezentat in detaliu in
sectiunea 10.
8. Analiza in paralel
8.1. Dupa preevaluare propunerile vor fi verificate de cate 2 specialisti
alesi dintr-o baza de date aprobata de CSA (incluzand lideri ai fermierilor,
lideri din sectorul agribusiness, specialisti din domeniul bancar-agricol,
specialisti in mijloace de comunicare, cercetatori stiintifici, specialisti in
extensie, economisti, sociologi si specialisti in programe educationale).
Propunerile vor fi examinate pentru a se determina capacitatea lor de a
raspunde prioritatilor si obiectivelor SCG si vor fi evaluate in functie de un
set de criterii (anexa nr. 6 contine termenii de referinta detaliati pentru
specialistii care fac analiza in paralel).
____________________________________________________________
Criteriile de evaluare Punctaj
____________________________________________________________
1. Se incadreaza in prioritatile nationale ale
fermierilor, agroprocesatorilor, de marketing 10
2. Impact rapid si cuantificabil in randul unui
numar mare de beneficiari, cu metodologie
adecvata pentru transfer 10
3. Repetabilitate 10
4. Colaborarea a cat mai multor persoane
interesate, implicand fermieri, organizatii
neguvernamentale, universitati, sector public
si privat, institutii internationale 10
5. Capacitate institutionala, inclusiv existenta
unui personal calificat, facilitati si resurse
din partea contrapartidei 10
6. Metodologia abordata este corespunzatoare
si inovatoare 10
7. Metode de monitorizare clar definite,
incluzand indicatori si repere in functie de
care pot fi apreciate progresul si rezultatele
proiectului 5
8. Risc minim 5
9. Costuri corespunzatoare unui buget adecvat 5
10. Impact pozitiv/neutru asupra mediului 5
11. Beneficii socioeconomice 10
12. Demonstrarea continuitatii unor activitati si
cunostinte acumulate 10
____________________________________________________________
TOTAL: 100
____________________________________________________________
8.2. Specialistii care efectueaza analiza in paralel evalueaza propunerile
si le inapoiaza Secretariatului cu comentariile lor si motivele pentru
acceptare sau respingere, in forma scrisa, pe formularul trimis. Recomandarile
evaluatorilor presupun doua posibilitati: (1) acceptare; (2) respingere (vezi
anexa nr. 6). Secretariatul va ordona propunerile recomandate si le va prezenta
CSA. Comentariile specialistilor care au efectuat analiza in paralel vor fi
puse la dispozitie solicitantilor, la cerere, dar specialistii vor ramane
anonimi.
8.3. CSA se va intruni pentru discutarea propunerilor si selectarea celor
mai corespunzatoare pentru finantare. Membrii Secretariatului tehnic vor asista
la clarificarea propunerilor individuale. Membrii CSA vor fi solicitati sa
conduca discutarea unui numar de proiecte, anterior stabilit in sedinta CSA.
CSA ia decizia finala asupra aprobarii sau respingerii propunerilor
individuale.
9. Decizia CSA
9.1. Secretariatul va asigura ca propunerile sa fie distribuite membrilor
CSA cu cel putin doua saptamani inainte de intalnirea CSA. Presedintele CSA, in
intelegere cu seful Secretariatului, va preciza responsabilitatea individuala
pentru ca fiecare membru al CSA sa conduca discutia pentru un anumit domeniu de
propuneri la sedinta CSA. Membrii CSA vor fi responsabili sa introduca
propunerile si de aceea trebuie sa fie familiarizati cu obiectivele, continutul
si oferta financiara a propunerii. CSA va examina propunerile, iar cele
considerate ca fiind cele mai potrivite obiectivelor SCG vor fi acceptate in
limitele bugetului disponibil. Propunerile vor fi analizate, urmand: (1) sa fie
acceptate; (2) sa fie acceptate cu o mica revizuire; si (3) sa fie respinse.
Secretariatul ii va informa pe toti solicitantii de granturi asupra
rezultatelor intalnirii, prin posta si prin afisare la avizierul
Secretariatului in saptamana urmatoare.
9.2. Dupa aprobare vor fi pregatite 3 copii de pe toate documentele legale
ale acordului de grant, pentru a fi semnate de Directorul de proiect, de
directorul UMP si de presedintele CSA. In anexa nr. 7 este inclusa o schita a
acordului de grant cu Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor. Cate
o copie este retinuta de catre Directorul de proiect, UMP si Secretariatul SCG.
In continuare va fi facuta plata initiala de catre UMP Directorului de proiect.
Propunerile revizuite vor fi luate in considerare in urmatorul anunt de
competitie. SCG va solicita propuneri de proiecte de doua ori pe an in primii 2
ani si dupa aceea anual.
10. Conditiile de incheiere a acordului de grant
10.1. Acordul de grant obliga semnarea lui de catre toate partile, iar
propunerea de proiect va fi parte componenta a documentatiei legale.
Elementele-cheie ale acordului de grant sunt:
- reguli de control si supraveghere;
- repere de monitorizare stabilite;
- fondurile de grant ce vor fi facute disponibile;
- elemente ce vor fi finantate in cadrul proiectului;
- contributii ce vor fi facute de catre agentiile de implementare;
- proprietatea asupra dreptului de autor;
- reguli de raportare, monitorizare si supraveghere;
- reguli pentru publicarea rezultatelor;
- un calendar de eliberare a fondurilor;
- proceduri de terminare a acordului de grant.
10.2. Mai clar, acesta va include efectuarea platilor in timp util de catre
UMP la recomandarea CSA, in concordanta cu planul de lucru acceptat de
Directorul de proiect, de institutiile colaboratoare, precum si acceptarea de
catre toate partile a procesului de monitorizare si supraveghere. Activitatile
acordului de grant trebuie sa inceapa in termen de o luna de la semnare.
Contractul va cuprinde o defalcare foarte clara a necesarului de finantare;
dupa o prima transa urmatoarele transe sunt conditionate de indeplinirea
obiectivelor propuse si de rapoarte tehnice si financiare de activitate
satisfacatoare.
Proceduri financiare
10.3. Intrucat obligatiile privind aspectele tehnice si administrative ale
SCG revin in totalitate CSA si Secretariatului, acestea vor colabora cu UMP in
vederea reconcilierii rapoartelor financiare ale proiectului si vor solicita
desfasurarea programului de efectuare a platilor. UMP desemnata de Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor detine intreaga responsabilitate pentru
asigurarea efectuarii platilor la cererea Secretariatului, a respectarii
procedurilor de achizitii si a indeplinirii procedurilor necesare de
contabilitate si audit ale SCG in cadrul intregului Proiect.
10.4. Directorii de proiect trebuie sa fie pe deplin constienti de
obligatiile lor financiare in cadrul acordului de grant si sa faca pregatirile
necesare pentru a veni in intampinarea cererilor. Directorii de proiect sunt
principalii destinatari ai fondurilor de grant si lor le revine
responsabilitatea de a se asigura ca fondurile sunt dirijate in acord cu planul
de lucru al Bancii si al proiectului si ca raportarea financiara respecta
standardul cerut. Acordul de grant impune ca fondurile sa fie returnate in
eventualitatea terminarii acordului de grant si ca orice fonduri necheltuite la
indeplinirea proiectului vor fi returnate SCG pentru realocare.
Efectuarea platilor
10.5. La semnarea acordului de grant directorii de proiect vor depune la
UMP o cerere semnata de efectuare a platilor, specificand contul bancar in care
va fi creditata efectuarea platilor. Efectuarea platilor de grant va fi facuta
numai prin conturi bancare special desemnate pentru proiect de catre directorii
de proiect.
10.6. Granturile vor fi finantate in conformitate cu planul de plati
stabilit in acordul de grant (vezi anexa nr. 7). Planul este astfel conceput
incat sa asigure ca prima plata, facuta imediat dupa semnarea acordului de
grant, este suficienta pentru a asigura implementarea proiectului la timp si
eficient, precum si operarea acestuia in primul an. Planul pentru urmatoarele
plati se bazeaza pe planul de lucru si pe bugetul prezentat de Directorul de
proiect si acceptat in acordul de grant. Platile vor fi efectuate la acceptarea
rapoartelor periodice si anuale in timpul procesului de monitorizare.
Granturile mici (in jur de 10.000 dolari S.U.A.) sau proiectele cu durata sub
un an vor avea o singura plata la semnarea acordului de grant. O transa finala
de 5% din intregul buget va fi retinuta pentru plata la primirea raportului de
incheiere a proiectului.
10.7. Directorii de proiect pot sa refaca unele elemente ale bugetului
anual de pana la maximum 10% . Peste aceasta limita ei trebuie sa obtina
aprobarea conducatorului Secretariatului.
Achizitii
10.8. Achizitionarea de bunuri si servicii finantate de grant va fi
initiata in acord cu procedurile de cumparare nationale si internationale
acceptate de Banca Mondiala.
Contabilitate si audit
10.9. UMP va cere directorilor de proiect sa tina contabilitatea si sa
pastreze documentele cheltuielilor finantate de granturi intr-o forma care sa
fie acceptata de ambele parti. Cheltuielile de grant vor fi auditate in cadrul
procesului de audit financiar al Proiectului. Directorii de proiect si
institutiile colaboratoare vor fi raspunzatoare de restituirea oricarui fond de
grant care a fost utilizat necorespunzator. Achizitiile din cadrul SCG vor fi
efectuate de beneficiarii grantului, iar UMP va raspunde de supervizarea
aspectelor administrative si tehnice ale serviciilor de cercetare si extensie
contractate. Pentru asigurarea transparentei beneficiarilor de grant li se va
cere sa pastreze toate cotatiile, bonurile si facturile aferente achizitiilor
in vederea controlului din partea UMP.
11. Raportare, monitorizare si evaluare
11.1. Un sistem de monitorizare si evaluare bine conceput este important
pentru a se asigura implementarea la timp si in mod eficient pentru activitatile
de extensie si cercetare finantate de grant si pentru sporirea impactului
acestora printr-o analiza si diseminare sistematice a experientei castigate.
Secretariatul si UMP vor fi asistate de un consultant la intocmirea unui sistem
simplu de evaluare si monitorizare.
11.2. CSA va fi responsabil pentru intreaga monitorizare si supraveghere a
proiectelor finantate de grant, prin analiza tuturor rapoartelor periodice
inaintate de Directorul de proiect. O echipa de experti condusa de personalul Secretariatului,
care poate include un specialist extern, va intreprinde vizite periodice la
fata locului. Membrii CSA pot, de asemenea, lua parte la vizitele pe camp, daca
este necesar. Va fi luata in considerare necesitatea unor intruniri anuale
pentru a permite directorilor de proiect sa raporteze despre activitatea lor.
La astfel de intruniri corelate cu field days pentru toti beneficiarii pot sa
participe membri ai CSA, unii evaluatori si un numar mare de cercetatori si
specialisti in extensie. SCG poate utiliza, de asemenea, urmatoarele intalniri
ale CSA ca un forum pentru discutarea progresului proiectelor. Este recunoscut
faptul ca o cerinta este primirea rapoartelor periodice si anuale la termenele
prestabilite pentru a se asigura fezabilitatea acestei abordari (a SCG).
11.3. Directorii de proiect vor fi obligati sa prezinte in primul an
rapoarte periodice tehnice si financiare la 6 si, respectiv, 12 luni de la
semnarea acordului de grant, apoi rapoartele vor fi anuale. Este necesar un
raport de incheiere care cuprinde intreaga perioada de desfasurare a
proiectului (indicatiile de raportare sunt prezentate in anexa nr. 8).
Rapoartele trebuie sa includa un plan de activitate amanuntit pentru urmatoarea
perioada. Personalul Secretariatului va analiza toate rapoartele si va prezenta
CSA un rezumat al celor constatate, in vederea acceptarii sau stabilirii
masurilor de rectificare, daca este necesar. Progresul proiectului va fi
apreciat in raport cu obiectivele stabilite, respectarea planului de activitate,
atingerea tintelor propuse si acceptarea executiei financiare de catre UMP.
11.4. Sistemul de monitorizare si evaluare propus va presupune urmatoarele
abordari:
- Monitorizarea. Monitorizarea va fi bazata pe rapoartele periodice
pregatite de Directorul de proiect, cu referire la indicatorii fizici, tehnici,
financiari si de management. Rapoartele vor fi analizate de Secretariat si
prezentate CSA. Secretariatul si CSA vor fi responsabili pentru initierea
actiunilor de supraveghere bazate pe concluziile analizelor, conform
dispozitiilor CSA.
- Evaluarea convergenta. CSA si Secretariatul, impreuna cu agentii externe
(universitati locale si institute de cercetare) vor intreprinde periodic studii
speciale de evolutie si cu raspuns rapid ale proiectelor-model si ale celor cu
probleme, finantate de grant. Scopul acestor studii este examinarea calitativa
a activitatilor de implementare, iar pentru proiectele cu probleme - de a
recomanda solutii la problemele urgente care cer atentia CSA si a participantilor
beneficiari de grant.
- Postevaluarea. Postevaluarile unei game de activitati reprezentative vor
fi realizate de experti de la o agentie externa, cum ar fi: universitate
agricola sau institut economic. Acesti experti vor fi selectati pe baza experientei
si a aptitudinilor lor de a estima daca activitatile asistate de proiect au
obtinut rezultatele scontate din punct de vedere al dezvoltarii tehnologice, al
raspandirii si adaptarii, al impactului actual si potential asupra veniturilor
fermelor, dezvoltarii capacitatii institutionale si dezvoltarii resurselor
umane. Postevaluarea va avea o contributie critica in ceea ce priveste
directionarea mesajelor de extensie si mecanismele de furnizare si in schitarea
initiativelor viitoare pentru intarirea si reforma sistemului de cercetare si
extensie.
12. Plan de orientare si de actiune pe termen lung
12.1. Este de asteptat ca SCG sa ofere experienta imediata privind caile
alternative spre finantare, concepere si implementare a cercetarii si extensiei.
Un element esential al programului este invatarea din aceste experiente. CSA va
intocmi un raport anual asupra experientei generale cu SCG si va face
recomandari pentru transferul cu succes al tehnologiilor sau pentru
directionarea modalitatilor eficiente de extensie ori cercetare.
Secretariatului ii revine responsabilitatea pentru pregatirea rapoartelor
anuale in vederea acceptarii lor de catre presedintele CSA pentru inaintarea la
UMP si Banca Mondiala.
LISTA CUPRINZAND ANEXELE
1. Termenii de referinta pentru CSA si Secretariat
2. Criterii de eligibilitate pentru presedintele CSA
3. Indrumari de realizare a anuntului de invitare a candidatilor in
vederea
prezentarii de propuneri de proiecte
4.A Formular pentru propunerile de proiecte din etapa I
4.B Formular pentru propunerile de proiecte din etapa II
4.C Analiza cost-beneficiu
5. Formular pentru selectionarea initiala a propunerilor de catre
Secretariat
6. Termenii de referinta pentru evaluatori
7. Formular pentru acordul de grant
8. Formular-tip pentru rapoartele asupra progresului proiectului
9. Grafic privind realizarea activitatilor propuse.
ANEXA 1
TERMENII DE REFERINTA
pentru CSA si Secretariat
CSA:
- va defini liniile generale ale politicii pentru SCG si va coordona
activitatea acesteia;
- va realiza selectia propunerilor pentru finantare in cadrul SCG pe baza
unor criterii prestabilite;
- va asigura calitatea proiectelor finantate prin intermediul SCG;
- va aproba programul de lucru al Secretariatului si bugetul;
- va analiza permanent si va actualiza, dupa cum este necesar, procedurile
pentru toate fazele de realizare a proiectelor finantate prin SCG;
- va asigura criteriile adecvate de evaluare a proiectelor astfel incat
acestea sa reflecte schimbarile in politica sectoriala si de dezvoltare;
- va analiza permanent rapoartele periodice ale proiectelor finantate prin
intermediul SCG si va sugera actiuni de remediu astfel incat sa imbunatateasca
calitatea proiectelor;
- va arbitra eventualele plangeri si dispute privind implementarea
proiectelor;
- va elabora o viziune pe termen lung pentru sistemul de cercetare,
extensie si invatamant pentru agricultura din Romania si un plan de actiune
pentru implementarea acestuia, incluzand si investitiile cerute;
- va incuraja propunerile de cercetare si extensie in domeniile prioritare
identificate anterior.
Secretariatul:
- executa politicile si deciziile luate de CSA in privinta managementului
si implementarii SCG;
- ia legatura cu mass-media pentru a stabili publicarea anunturilor
referitoare la cererile de propuneri;
- pregateste si coordoneaza toate fazele procesului de evaluare;
- monitorizeaza progresul proiectului, pregateste si analizeaza rapoartele
de evaluare a proiectelor;
- urmareste ca directorii de proiect sa respecte toate cerintele acordului
de grant, fiind primul lor punct de contact pentru intrebari;
- tine legatura cu UMP pentru toate problemele financiare si legale privind
SCG;
- pregateste rapoarte anuale asupra implementarii proiectului, subliniind
experienta acumulata;
- se pune de acord cu agentiile relevante pentru a promova obiectivele SCG;
- asigura proceduri de inregistrare a informatiilor relevante si accesibile
actualizate;
- asigura ca orice baza de date sau sistem de management al informatiei sa
fie actualizat si accesibil;
- intreprinde alte actiuni necesare conform dispozitiilor CSA.
Seful Secretariatului va fi secretarul CSA.
ANEXA 2
CRITERII DE ELIGIBILITATE
pentru presedintele CSA
Presedintele CSA va fi numit de ministrul agriculturii, alimentatiei si
padurilor si va fi acceptat de membrii CSA si de Banca Mondiala.
Criteriile de eligibilitate sunt urmatoarele:
- persoana respectata si bine cunoscuta pe plan national si international;
- persoana cu vederi progresiste, onesta si impartiala;
- persoana cu aptitudini puternice de conducere si management;
- persoana cu aptitudini de comunicare interpersonala si de rezolvare a
situatiilor de conflict;
- experienta in relatii cu persoane multimandatare;
- persoana cu interes si vointa de a lucra in activitatile CSA;
- persoana cu deschidere internationala si experienta in programele
internationale de cercetare agricola, extensie si educatie;
- persoana care sa cunoasca probleme de agricultura romaneasca si
internationala;
- persoana care sa cunoasca limba engleza;
- persoana care sa nu fie afiliata la organisme sau agentii guvernamentale,
cum ar fi: structuri si retea ASAS;
- aparator al Proiectului (sa promoveze programul la Guvern, Parlament,
donatori internationali si potentiali directori de proiect).
ANEXA 3
INDRUMARI
de realizare a anuntului de invitare a candidatilor in vederea prezentarii de
propuneri de proiecte
Indrumari pentru pregatire
Anuntul de solicitare a propunerilor care ar putea fi luate pentru
finantare de catre SCG va fi larg mediatizat, in special in publicatiile de
larga circulatie si in ziare si, de asemenea, va circula sub forma de brosura
sau prin posta electronica catre institutiile si retelele interesate in
participarea la SCG.
Anuntul trebuie sa furnizeze urmatoarele informatii:
- Obiectivul. Acesta trebuie sa includa formularea "cu sprijinul
Bancii Mondiale". Guvernul Romaniei a creat o SCG care sa sprijine
cercetarea agricola aplicativa si activitatea de extensie, axate pe problemele
de maxima prioritate pentru dezvoltarea agriculturii. CSA al SCG asteapta in
momentul de fata propuneri de proiecte in zone specifice de interes pentru
programele de cercetare si extensie in agricultura (formulati temele).
- Candidatul. Anuntul trebuie sa indice competentele necesare. Candidatul
la grant trebuie sa aiba o educatie adecvata, iar CV Directorului de proiect
trebuie trimis o data cu propunerea. Competentele nu trebuie sa fie atat de
stricte incat sa impiedice sau sa excluda personalul organizatiilor de
fermieri, industriei private, organizatiilor neguvernamentale si extensiei.
- Participantii eligibili. Sunt incurajate in mod special propunerile
provenite din partea echipelor multiinstitutionale si/sau multidisciplinare,
care pot include:
- organizatii ale producatorilor;
- agroindustrii private (seminte, utilaje agricole, chimicale), agenti de
piata;
- organizatii neguvernamentale;
- universitati;
- agentii de extensie;
- statiuni de cercetare agricola;
- institute de cercetare agricola;
- persoane private si companii de consultanta.
Documentatia propunerii poate fi obtinuta de la Secretariatul SCG situat in
municipiul Bucuresti, str. Negustori nr. 1B, sectorul 3, sau prin telefon -
094/190879.
- Regulile de functionare. Candidatului trebuie sa i se faca cunoscute
urmatoarele:
- proiectul propus trebuie finalizat intr-un interval de timp specificat
(maximum 3 ani);
- granturile solicitate trebuie sa fie insotite de o componenta de
cofinantare sau in natura de cel putin 20% din bugetul total.
- Depunerea propunerilor de proiect:
- se stabileste un termen limita de depunere;
- vor fi folosite numai formulare oficiale.
- Evaluarea solicitarilor. Candidatul trebuie sa fie constient ca:
- proiectele primite dupa termenul limita vor fi descalificate;
- propunerile de proiecte vor fi supuse unei evaluari tehnice;
- deciziile finale vor fi luate de CSA.
- Notificare.
- Rezultatele analizei CSA vor fi afisate la avizierul Secretariatului in
termen de 3 zile de la sedinta CSA.
- Toti candidatii (selectionati sau respinsi) vor fi informati prin posta
asupra deciziei CSA privind propunerile prezentate de ei.
ANEXA 4A
FORMULAR
pentru propunerile de proiecte din etapa I
Data depunerii .........................
Numarul de inregistrare ................
Titlul proiectului ........................................................
Durata planificata ........................................................
Data propusa pentru incepere ..............................................
Data finalizarii ..........................................................
Costul total al proiectului (dolari S.U.A.) ...............................
Suma ceruta ca grant (dolari S.U.A.) ............... % din total ..........
Suma de cofinantare sau sprijinul in natura (dolari S.U.A.) ...............
Descrierea sumara a proiectului:
Descrierea proiectului va cuprinde urmatoarele elemente:
- obiectivul/obiectivele majore si relatia acestora cu prioritatile
nationale;
- referinte asupra informatiilor existente legate de obiectivele propuse;
- natura si importanta problematicii spre care este indreptat proiectul;
- indicatii privind capacitatea de colaborare institutionala;
- descrierea rezultatelor asteptate si impactul acestora, precum si numarul
de beneficiari estimat;
- informatii privind modul de diseminare a tehnologiilor.
ANEXA 4B
FORMULAR
pentru propunerile de proiecte din etapa a II-a
Data depunerii .........................
Numarul de inregistrare ................
Titlul proiectului ........................................................
Durata planificata ........................................................
Data propusa pentru incepere ..............................................
Data finalizarii ..........................................................
Costul total al proiectului (dolari S.U.A.) ...............................
Suma ceruta ca grant (dolari S.U.A.) ............... % din total ..........
Suma de cofinantare sau sprijinul in natura (dolari S.U.A.) ...............
Descrierea sumara a proiectului (maximum 1.000 de cuvinte): ...............
...............................................................................
...............................................................................
Declaratie:
Aceasta candidatura este prezentata de ....................... si a fost
realizata in intelegere deplina cu toate institutiile participante. Institutia
principala (institutia Directorului de proiect), precum si celelalte institutii
au convenit sa ofere la timp si in mod adecvat salariati, cladiri, spatii,
sprijin logistic si administrativ si orice alt sprijin necesar in vederea
desfasurarii activitatii proiectului. Se va tine evidenta contabila, fondurile
vor fi utilizate, iar implementarea proiectului va fi supravegheata si monitorizata
in conformitate cu documentatia anexata la proiect si cu instructiunile CSA.
Responsabilitati:
Persoana inscrisa in aceasta rubrica, reprezentand Directorul de proiect,
va fi direct responsabila de implementarea proiectului, dedicand timpul si
efortul necesare implementarii eficiente si efective a acestuia. Ea va fi
principala persoana de contact pentru CSA/UMP.
Numele ....................................................................
Organizatia ...............................................................
Persoana de contact .......................................................
Semnatura Directorului de proiect ........................ Data ...........
Angajamente:
Institutiile participante se angajeaza sa faca disponibile:
- fonduri, dupa cum este prezentat in bugetul anexat;
- personal calificat cu norma intreaga (sau echivalentul orelor de lucru in
cazul celor cu jumatate de norma);
- fonduri la timp pentru functionarea si intretinerea vehiculelor;
- facilitati corespunzatoare de birouri, laboratoare, camp, incluzand
folosirea acestora pe durata proiectului;
- alt sprijin important pentru implementarea eficienta a proiectului.
Semnaturi:
Nume 1 ................ Nume 1 ................ Nume 1 ................
Institutia 1 .......... Institutia 1 .......... Institutia 1 ..........
Data .................. Data .................. Data ..................
Descrierea proiectului:
Este necesara prezentarea pe scurt a urmatoarelor aspecte:
- obiectivele si metodologia proiectului propus;
- legatura proiectului cu alte activitati in desfasurare;
- componente-cheie ale proiectului si mecanisme de furnizare;
- probabilitatea si metodologia de adoptare;
- riscuri majore care pot afecta incheierea cu succes a proiectului si
actiuni de remediere;
- durabilitatea activitatilor propuse;
- facilitati si resurse disponibile pentru proiect.
Pe langa pagina de descriere a proiectului propunerea va fi insotita de 5
anexe:
- Descrierea proiectului, cuprinzand obiective, activitati, beneficiari,
responsabilitati de implementare, rezultate, performante si indicatori de
impact, tinte cuantificabile si responsabilitati de monitorizare.
- Bugetul proiectului, bazat pe activitatile din descrierea proiectului,
care prezinta cheltuielile totale si fondurile solicitate prin SCG, fondurile
din surse non-SCG si repartizarea fondurilor pe ani pe o perioada de 3 ani.
- Bugetul centralizator
- Analiza cost-beneficiu, bazata pe rezultatele estimate din proiect (anexa
nr. 4C)
- Graficul de desfasurare a activitatilor.
ANEXA 4C
ANALIZA COST-BENEFICIU
- Analiza se refera la tehnologia/imbunatatirea/modelul propus sa fie
diseminat.
- Analiza se face pe durata investitiei (numarul de ani din tabel este
orientativ).
- Investitia se detaliaza pe elemente. Atentie! Daca sunt mai multe
subproiecte independente, acestea se analizeaza distinct.
- Se enunta foarte clar ipotezele pe baza carora se face previziunea.
- Modelul de mai jos este orientativ, fiind necesar sa fie adaptat de
fiecare.
________________________________________________________________________________
Fara Anul Anul Anul Anul Anul
Anul
proiect 1 2 3 4 5 6
________________________________________________________________________________
1. VENITURI (suma productiilor
valorice)
________________________________________________________________________________
1.1. Productie fizica*)
________________________________________________________________________________
1.2. Pret unitar (dolari S.U.A.)
________________________________________________________________________________
1.3. Productie valorica (1.1x1.2)
________________________________________________________________________________
2. COSTURI DIRECTE
________________________________________________________________________________
2.1. Forta de munca directa
________________________________________________________________________________
2.2. Materiale (seminte, pesticide,
ingrasaminte etc.)
________________________________________________________________________________
2.3. Combustibili
________________________________________________________________________________
2.4. Alte costuri directe
________________________________________________________________________________
3. AMORTIZARE (a investitiei)
________________________________________________________________________________
3.1. amortizare A
________________________________________________________________________________
3.2. amortizare B
________________________________________________________________________________
4. COSTURI INDIRECTE
________________________________________________________________________________
4.1. Forta de munca indirecta
________________________________________________________________________________
4.2. Alte costuri
________________________________________________________________________________
5. PROFIT BRUT
________________________________________________________________________________
6. Impozit pe profit (25%)
________________________________________________________________________________
7. PROFIT NET (=5-6)
________________________________________________________________________________
7.1. Flux de numerar (=7+3)
________________________________________________________________________________
INVESTITIE:
- Investitie A Investitie B Investitie C
------------
*) Se va repeta pentru fiecare produs.
DESCRIEREA PROIECTULUI
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Tinte cuantificabile
B - Responsabilitati de monitorizare
________________________________________________________________________________
Obiective Activitati Beneficiari Responsabilitati Rezultate Performante A B
de implementare si indicatori
de impact
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
COSTURILE PE ACTIVITATI
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Total
B - Contributie SCG
C - Contributia institutiilor
D - Plati si taxe ale fermierilor
______________________________________________________________________________
|Nr. | | |Costuri| Surse de| Etapizare
|
|crt.| Activitati | Cheltuieli*) | |finantare|
|
| | | | | non-SCG |
|
| | | |_______|_________|____________________|
| | | | A | B | C | D |Anul 1|Anul 2|Anul
3|
|____|_____________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
| 1. |Activitatea 1|Total activitatea 1 | | | | | | |
|
|____|_____________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
| | |Costuri de personal | | | | | | |
|
|____|_____________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
| | |a) Personal | | | | | | |
|
| | |propriu*1) | | | | | | |
|
|____|_____________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
| | |b) Personal | | | | | | |
|
| | |auxiliar*2) | | | | | | |
|
|____|_____________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
| | |c) Asistenta tehnica| | | | | | |
|
| | |- consultanti | | | | | | |
|
| | |romani*3) | | | | | | |
|
| | |- consultanti | | | | | | |
|
| | |straini*3) | | | | | | |
|
|____|_____________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
| | |Cheltuieli de | | | | | | |
|
| | |deplasare | | | | | | |
|
| | |a) intern | | | | | | |
|
| | |b) international | | | | | | |
|
|____|_____________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
| | |Costuri de | | | | | | |
|
| | |functionare | | | | | | |
|
| | |- consumabile | | | | | | |
|
| | |- comunicatii | | | | | | |
|
| | |- combustibili | | | | | | |
|
|____|_____________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
| | |Costuri de | | | | | | |
|
| | |capital*1) | | | | | | | |
|____|_____________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
| | |Costuri destinate | | | | | | |
|
| | |instruirii | | | | | | |
|
| | |- onorariile | | | | | | |
|
| | |lectorilor*4) | | | | | | |
|
| | |- costuri pentru | | | | | | |
|
| | |participanti*5) | | | | | | |
|
| | |- materiale pentru | | | | | | |
|
| | |instruire | | | | | | |
|
|____|_____________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
| 2. |Activitatea 2|Idem | | | | | | |
|
|____|_____________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
| |Total partial|Totalul tuturor | | | | | | |
|
| | |activitatilor | | | | | | |
|
|____|_____________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
| |Cheltuieli |Cheltuieli de | | | | | | |
|
| |indirecte |functionare*6) (apa,| | | | | | |
|
| | |electricitate, | | | | | | |
|
| | |incalzire) | | | | | | |
|
|____|_____________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
| |Cheltuieli |Maximum 10% | | | | | | |
|
| |neprevazute |din totalul partial | | | | | | |
|
|____|_____________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
| TOTAL: | | | | | | | |
|
|__________________|____________________|___|___|____|____|______|______|______|
*) Detaliate pe elemente mari.
*1) Numar de personal propriu x numar de luni/om x salariul lunar.
*2) Numar de personal auxiliar x numar de luni/om x salariul lunar.
*3) Numar de consultanti x ora/om x cost/ora.
*4) Numar de lectori x ora/om x cost/ora.
*5) Numar de persoane x numar de zile x cost/zi.
*6) Maximum 10% din totalul partial.
ANEXA 5
FORMULAR
pentru selectionarea initiala a propunerilor de catre secretariat
Titlul proiectului ........................................................
Categoria: Cercetare Extensie
Costul propus al proiectului ..............................
Cererea de contributie din partea SCG, in cadrul limitelor: - da - nu
Contributie din partea solicitantilor, in cadrul limitelor: - da - nu
Avizata de catre conducatorii institutiilor participante - da - nu
Semnaturile Directorului de proiect si colaboratorilor - da - nu
Rezumatul descrierii proiectului: - da - nu
Necesitatea analizei in paralel: - da - nu
______________________________________________________________________________
| | DA | NU
|
|____________________________________________________________|________|________|
| Raspunde prioritatilor | |
|
|____________________________________________________________|________|________|
| Sprijina colaborarea cu factorii interesati | |
|
|____________________________________________________________|________|________|
| Obiective cuantificabile | |
|
|____________________________________________________________|________|________|
| Se anexeaza descrierea proiectului | |
|
|____________________________________________________________|________|________|
| Modul de transfer al rezultatelor si al cunostintelor | |
|
|____________________________________________________________|________|________|
| Impact semnificativ asupra unui numar mare de beneficiari | |
|
|____________________________________________________________|________|________|
| Se anexeaza bugetul proiectului | |
|
|____________________________________________________________|________|________|
| Larga repetabilitate | |
|
|____________________________________________________________|________|________|
Propunerea pentru specialisti care sa efectueze analiza in paralel:
Justificarea alegerii specialistului care sa efectueze analiza in paralel:
Alte observatii:
Semnatura specialistului din partea Secretariatului .......................
ANEXA 6
TERMENII DE REFERINTA
pentru evaluatori
Procesul de evaluare reprezinta o componenta centrala a conceptului de
program competitiv de granturi, oferind o evaluare tehnica in selectia
proiectelor. Astfel, acesti specialisti trebuie:
- sa stabileasca domeniile mari de prioritate si mecanismele de livrare carora
le sunt adresate proiectele, folosind tabelele primite, sa verifice propunerea
fata de setul de criterii aprobat;
- sa evalueze propunerile in concordanta cu ponderea criteriilor din lista;
- sa sustina prin comentarii detaliate, dupa caz, punctajul acordat
fiecarui criteriu;
- sa faca recomandari care sa fie analizate de CSA, in functie de punctajul
acordat;
- sa sustina recomandarile cu comentarii detaliate, care sa fie comunicate
solicitantilor;
- sa trimita Secretariatului toata documentatia de verificare completata,
incluzand propunerile, pana la data stabilita.
______________________________________________________________________________
| | | |Punctajul |
|
|Nr. | Criterii de evaluare | Total | dat de |
Comentarii|
|crt.| | puncte |evaluatori|
|
|____|_________________________________________|________|__________|___________|
| 1.| Se incadreaza in prioritatile nationale | 10 | |
|
| | ale fermierilor, agroprocesatorilor, | | |
|
| | de marketing | | |
|
|____|_________________________________________|________|__________|___________|
| 2.| Impact rapid si cuantificabil in randul | 10 | |
|
| | unui numar mare de beneficiari, cu | | |
|
| | metodologie adecvata pentru transfer | | |
|
|____|_________________________________________|________|__________|___________|
| 3.| Repetabilitate | 10 | |
|
|____|_________________________________________|________|__________|___________|
| 4.| Colaborarea a cat mai multor persoane | 10 | |
|
| | interesate, implicand fermieri, | | |
|
| | organizatii neguvernamentale, | | | |
| | universitati, sector public si privat, | | |
|
| | institutii internationale | | |
|
|____|_________________________________________|________|__________|___________|
| 5.| Capacitate institutionala, inclusiv | 10 | |
|
| | existenta unui personal calificat, | | |
|
| | facilitati si resurse din partea | | |
|
| | contrapartidei | | |
|
|____|_________________________________________|________|__________|___________|
| 6.| Metodologia abordata este | 10 | |
|
| | corespunzatoare si inovatoare | | |
|
|____|_________________________________________|________|__________|___________|
| 7.| Metode de monitorizare clar definite, | 5 | |
|
| | incluzand indicatori si repere fata de | | |
|
| | care pot fi apreciate progresul si | | |
|
| | rezultatele proiectului | | |
|
|____|_________________________________________|________|__________|___________|
| 8.| Risc minim | 5 | |
|
|____|_________________________________________|________|__________|___________|
| 9.| Costuri corespunzatoare unui buget | 5 | |
|
| | adecvat | | |
|
|____|_________________________________________|________|__________|___________|
| 10.| Impact pozitiv/neutru asupra mediului | 5 | |
|
|____|_________________________________________|________|__________|___________|
| 11.| Beneficii socioeconomice | 10 | |
|
|____|_________________________________________|________|__________|___________|
| 12.| Demonstrarea continuitatii unor | 10 | |
|
| | activitati si cunostinte acumulate | | |
|
|____|_________________________________________|________|__________|___________|
| TOTAL: | 100 | |
|
|______________________________________________|________|__________|___________|
............... % punctaj
Rezumatul recomandarii:
_ _
Acceptat |_| Respins |_|
Comentarii: (folositi coli suplimentare) Semnatura specialistului,
..........................
ANEXA 7
FORMULAR
pentru acordul de grant
Propunere de SCG - Titlul proiectului:
PLANUL
______________________________________________________________________________
| Partile
|
|______________________________________________________________________________|
| Partea 1 Directorul de proiect
|
|______________________________________________________________________________|
| Partea a 2-a Secretarul CSA, reprezentand CSA
|
|______________________________________________________________________________|
| Partea a 3-a Directorul UMP, reprezentand Ministerul Agriculturii,
|
| Alimentatiei si Padurilor si Comitetul coordonator al
|
| Proiectului (CCP)
|
|______________________________________________________________________________|
| Detalii de comunicare
|
|______________________________________________________________________________|
| Beneficiarul grantului Donatorul grantului
|
|______________________________________________________________________________|
| Adresa:
|
|______________________________________________________________________________|
| Telefon/Fax |
|______________________________________________________________________________|
| Managerul acordului de grant
|
|______________________________________________________________________________|
| Persoanele
|
|______________________________________________________________________________|
| Solicitarea adresata CSA pentru finantarea in cadrul SCG a activitatii din
|
| programul urmator, denumit Program, a fost aprobata de CSA, fiind supusa
|
| termenilor si conditiilor continute in acest acord.
|
|______________________________________________________________________________|
| Titlul proiectului Numarul proiectului
|
|______________________________________________________________________________|
| Metodologie: |
| [Extras din cererea de finantare competitiva pentru cercetarea aplicativa si
|
| extensie, indicand: obiectivele proiectului, metodele si procedurile, o
|
| programare a activitatilor, rezultatele si beneficiile scontate, reperele de
|
| monitorizare, potentialii beneficiari si lista cuprinzand toate persoanele
|
| implicate in implementare si agentiile colaboratoare]
|
|______________________________________________________________________________|
| Data de incepere a acordului: Data de incheiere a acordului:
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. Suma de grant contractata: Valoarea contributiei beneficiarului de
grant:|
|______________________________________________________________________________|
| 1.1. Elemente finantate de grant
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.2. Program de facturare si efectuarea platilor
|
|______________________________________________________________________________|
ACORDUL
(Schema va fi revizuita de avocati romani si ai Bancii Mondiale)
Incheiat intre urmatoarele parti:
Partea 1 ................. (reprezentantul Directorului de proiect -
Directorul de proiect)
Partea a 2-a ............. (presedintele CSA)
Partea a 3-a ............. (director UMP reprezentand Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si CCP)
Numire
1. Directorul de proiect (si orice alt colaborator desemnat in planul de
mai sus) va realiza Programul si va depune toate eforturile pentru a atinge
obiectivele si pentru indeplinirea tuturor obligatiilor, astfel cum sunt
prezentate in planul din acest acord.
Realizarea serviciilor
2. In efectuarea Programului Directorul de proiect:
- va actiona cu priceperea, grija si atentia de care contractorii trebuie
sa dea dovada in mod rezonabil in astfel de cazuri, in conformitate cu planul,
in cazul in care prezentul acord nu se termina inainte de termenul specificat
in acest acord;
- va respecta toate prevederile tuturor statutelor, reglementarilor si
regulilor autoritatilor guvernamentale locale sau publice si ale oricaror
coduri de conduita sau practica profesionala aplicabile in cazul Programului;
- va respecta observatiile rezonabile din partea CSA si UMP in legatura cu
Programul;
- va fi disponibil pentru consultari cu CSA si UMP pe perioada acestui
acord, in vederea desfasurarii Programului.
Verificarea
3. Directorul de proiect va permite CSA si UMP, oricand, in limite
rezonabile, accesul la toate sediile si locurile in care se desfasoara
Programul, pentru a inspecta progresul acestuia in urmatoarele conditii:
- CSA si UMP il vor anunta mai intai pe Directorul de proiect;
- CSA si UMP vor respecta indicatiile rezonabile ale directorilor de
proiect, pe durata in care se afla in sediile si in locurile de desfasurare a
proiectelor;
- CSA si UMP vor avea acces numai in acele parti ale sediilor si locurilor
in care se desfasoara Programul; CSA si UMP trebuie sa respecte politica de
securitate a Directorului de proiect si, daca va fi necesar, va fi intocmit un
acord de confidentialitate privind alte drepturi de proprietate intelectuala si
informatii la care CSA si UMP sau reprezentantii lor pot veni in contact pe
durata accesului.
Modificarea planului
4. CSA si UMP au dreptul, la libera lor apreciere, sa aduca amendamente la
plan, oricand, daca dupa opinia lor rezonabila performantele beneficiarului
arata ca aceste obiective nu au sanse sa fie realizate, sunt depasite sau pot
fi realizate pe alta cale. CSA si UMP vor da un preaviz de 30 de zile
Directorului de proiect in cazul oricarui astfel de amendament.
5. Daca amendamentele aduse planului ar putea implica costuri suplimentare
pentru Directorul de proiect sau ar putea prelungi perioada necesara pentru
terminarea Programului, atunci CSA, UMP si Directorul de proiect pot lua in
considerare si pot fi de acord asupra unor elemente aditionale cerute in acest
acord.
Responsabilitatea
6. Directorul de proiect este responsabil de toate faptele sau omisiunile
in timpul activitatilor Programului. El va despagubi CSA si UMP pentru
pierderile sau pagubele pe care CSA si UMP le sufera din cauza faptelor sau
omisiunilor Directorului de proiect.
Personalul
7. Salariatii Directorului de proiect nu sunt angajati ai CSA, UMP sau ai
Proiectului. Doar Directorul de proiect este responsabil pentru orice fapta sau
omisiune.
8. Disponibilitatea salariatilor specificati ca necesari pentru
implementarea Programului asistat de grant este un termen esential al
acordului. Directorul de proiect nu va schimba nici o persoana specificata in
plan fara acordul anterior scris al CSA si UMP.
9. CSA si UMP pot pune capat acestui acord printr-un preaviz de 14 zile, in
scris, dat Directorului de proiect, daca acesta sau colaboratorii nu mai pot
oferi serviciile necesare beneficiarului si nici un aranjament de inlocuire
satisfacator pentru CSA si UMP, care sa poata continua implementarea
Programului asistat de grant.
10. Ca urmare a unei adrese rezonabile catre CSA si UMP Directorul de
proiect poate sa retraga personalul din locul unde se desfasoara proiectul,
daca exista amenintari privind securitatea sau sanatatea acestuia, care se afla
mai presus de controlul Directorului de proiect, pana in momentul in care
personalul se poate intoarce in siguranta. Daca nu este posibila intoarcerea
salariatilor la locul de munca intr-un timp util, Directorul de proiect poate
intrerupe acordul.
11. Daca personalul specificat anterior nu reuseste sa atinga standardele
rezonabile de competenta sau de comportament, CSA si UMP pot cere Directorului
de proiect sa schimbe personalul.
12. Daca CSA decide ca angajarea unora dintre salariatii Directorului de
proiect nu corespunde interesului proiectului, CSA si UMP pot cere Directorului
de proiect sa inlocuiasca acele persoane fara ca CSA si UMP sa le revina vreo
obligatie.
Evaluare si raportare
13. CSA si UMP vor evalua cu regularitate progresul Directorului de proiect
in indeplinirea Programului in scopul desfasurarii proiectului in mod eficient
si in limitele bugetului.
14. Directorul de proiect va tine evidenta completa si exacta a
performantelor Programului si va furniza CSA si UMP rapoarte conform planului,
care subliniaza progresul Programului si evidentiaza activitatile desfasurate,
dificultatile intampinate si realizarile obtinute.
15. Directorul de proiect va prezenta CSA si UMP toate datele si
explicatiile relevante facute in legatura cu Programul. Astfel de date pot
include: sondaje de opinie, informatii de baza, din teren si alte date, calcule,
planuri, desene, schite, harti, specificatii, rapoarte, instructiuni si
decizii. Cererea unor astfel de date va fi facuta in timp util si in mod
rezonabil.
16. Directorul de proiect va anunta prompt CSA si UMP asupra oricaror
dificultati semnificative aparute sau care sunt prevazute in desfasurarea
Programului.
Efectuarea platilor
17. UMP va plati Directorului de proiect transe in modul in care a fost
stabilit in plan.
18. Directorul de proiect va pregati si va trimite CSA si UMP facturile
pentru Programul pe care il desfasoara si alte cheltuieli neprevazute aparute
in indeplinirea Programului, astfel cum a fost specificat in plan. Aceste
facturi vor fi semnate de Directorul de proiect. Directorul de proiect va
prezenta, de asemenea, CSA si UMP orice document care poate fi cerut si care
poate dovedi daca cheltuielile neprevazute sunt rezonabile.
19. CSA si UMP vor cere lamuriri in termen de 30 de zile de la primirea
acelor facturi. Ambele parti vor rezolva factura aflata in disputa, conform
clauzei 39. Orice plata dupa rezolvarea disputei se va realiza in interval de
10 zile de la rezolutie.
20. CSA si UMP isi rezerva dreptul de a retine o suma de pana la 20% din
total pana in momentul in care serviciile au fost finalizate in mod
satisfacator.
Confidentialitate
21. Directorul de proiect, CSA si UMP vor pastra confidentialitatea, nu vor
folosi si nu vor permite sa fie folosita nici o informatie confidentiala, cu
exceptia cazurilor in care:
- astfel de informatii confidentiale apartin de drept domeniului public;
- Directorul de proiect consimte in scris la dezvaluirea informatiilor;
- acest acord permite in mod specific dezvaluirea.
22. Partile vor asigura ca agentii si angajatii lor, care primesc sau pot
primi informatii confidentiale, sunt constienti de aceste prevederi.
23. Daca Directorul de proiect o cere, CSA si UMP vor incheia un acord in
scris cu orice persoana careia este posibil sa i se dezvaluie aceasta
informatie confidentiala, care astfel confirma faptul ca acea persoana a citit
si a inteles aceste prevederi de confidentialitate si le va respecta.
24. Aceste prevederi de confidentialitate sunt suplimentare si nu afecteaza
in nici un fel obligatiile de a mentine confidentialitatea impusa de CSA si UMP
atat prin lege, cat si prin contract.
Dreptul de autor
25. Desi CSA si UMP cunosc ca ele nu au nici un drept de autor asupra
rezultatelor obtinute de beneficiar, acesta din urma va oferi CSA dreptul de a
folosi gratuit informatia cuprinsa in rapoartele proiectului, precum si
rezultatele obtinute.
26. Toate drepturile de autor asupra proprietatii intelectuale rezultate
din acest acord sau care este creata in cadrul activitatii proiectului vor
ramane sau vor trebui sa ramana proprietatea absoluta a CSA.
27. La cererea Directorului de proiect, in masura permisa de CSA si UMP, se
va putea negocia o licenta, pe cheltuiala Directorului de proiect, astfel incat
acesta sa poata utiliza in totalitate sau o parte din proprietatea intelectuala,
in termeni acceptati atat de Directorul de proiect, cat si de CSA si UMP. Orice
licenta acordata va trebui:
- sa restrictioneze Directorul de proiect in ceea ce priveste oferirea de
licente viitoare asupra proprietatii intelectuale;
- sa ia in considerare activitatile normale ale Directorului de proiect.
Echipamente si utilaje
28. Cu exceptia situatiei in care CSA si UMP considera ca echipamentele si
utilajele sunt necesare pentru un alt proiect aprobat, toate cele care au fost
cumparate in cadrul acestui acord vor trece in proprietatea Directorului de
proiect.
Publicatii
29. CSA, UMP si Directorul de proiect convin ca publicatiile care rezulta
din proiect vor fi atribuite (din punct de vedere al autorului) in conformitate
cu contributia relevanta adusa de parti. Daca Directorul de proiect are
obiectii privind atribuirea ponderii de autor pentru o anumita publicatie, CSA
si UMP vor lua in considerare orice recomandare rezonabila a Directorului de
proiect pentru o mai buna recunoastere a contributiei acestuia la respectiva
publicatie.
30. Exceptand cele prevazute in plan, nici Directorul de proiect si nici
personalul sau agentii sai nu pot publica sau determina publicarea ori
folosirea in orice alte scopuri a documentatiei referitoare la activitatea
proiectului, fara o aprobare prealabila, scrisa din partea CSA si UMP.
31. Nici una dintre parti nu poate sa faca in mod constient sau sa permita
exprimarea unor afirmatii eronate ori tendentioase cu privire la activitatea
Programului sau la orice alte aspecte legate de acest acord.
32. Declaratiile in mass-media sau articolele despre proiect vor fi supuse
avizarii CSA si UMP, trebuind sa primeasca aprobare inaintea publicarii sau
emiterii pe post.
33. Clauzele 29 si 31 vor ramane in vigoare si dupa incheierea acestui
acord.
Intreruperea acordului
34. Acest acord va lua sfarsit in momentul incheierii Programului, in
conformitate cu planul stabilit sau mai devreme, daca este cazul.
35. Fiecare dintre cele 3 parti pot pune capat imediat acestui acord,
anuntandu-i in scris pe ceilalti, daca:
- una dintre parti este in dificultate materiala fata de oricare dintre
prevederile acordului si este incapabila sa o remedieze in decurs de 14 zile
(sau mai putin, in functie de perioada prevazuta in acest acord) de la
instiintarea de catre ceilalti asupra dificultatii;
- Directorul de proiect da faliment (devine insolvabil);
- una dintre parti comite o grava eroare de conduita care, in conformitate
cu opinia rezonabila a celeilalte parti, ar putea atrage o proasta reputatie
asupra CSA sau UMP;
- CSA nu are acces la fonduri necesare finantarii proiectului.
36. Daca acest acord este intrerupt pentru oricare dintre motive:
- Directorul de proiect va despagubi imediat CSA si UMP, returnand toti
banii pe care acestea i-au dat Directorului de proiect in cadrul acestui acord
si care nu au fost folositi sau alocati pana la data intreruperii lui, in
conformitate cu acest acord;
- Directorul de proiect va inceta imediat sa mai foloseasca orice fel de
informatie confidentiala si proprietate intelectuala.
37. Totusi, in cazul clauzei 34, daca intreruperea acestui acord s-a
realizat inainte de finalizarea Programului din cauza unor probleme venite din
alte parti, CSA si UMP vor plati Directorului de proiect numai suma ce
reprezinta valoarea activitatii efectiv depuse si valoarea oricarui material
sau oricaror servicii comandate cu anticipatie de Directorul de proiect pentru
desavarsirea Programului.
Despagubiri
38. Directorul de proiect va despagubi CSA si UMP pentru toate plangerile,
costurile, actiunile sau activitatile care deriva din activitatea Programului.
Asigurarea
39. Directorul de proiect este de acord:
- cu indeplinirea Programului pe propriul sau risc.
- sa aiba sau sa realizeze o asigurare de raspundere adecvata in baza
obligatiilor sale stabilite prin acest acord.
- sa faca dovada existentei acestei polite de asigurare la cererea CSA si
UMP.
- sa actioneze in permanenta in vederea respectarii prevederilor politelor
de asigurare.
40. CSA si UMP nu isi asuma responsabilitatea pentru nici un fel de
accident, deces sau accident de calatorie ori pentru un alt tip de accident
care s-a produs in randul personalului Directorului de proiect in timpul
lucrului sau in momentul deplasarii in vederea realizarii Programului.
Rezolvarea litigiilor
41. In cazul aparitiei oricarui fel de disputa intre Directorul de proiect,
CSA si UMP in legatura cu acest acord, cele 3 parti vor negocia prompt si
amiabil rezolvarea litigiului. Daca partile nu pot rezolva litigiul in timp de
30 de zile de la aparitia conflictului, CSA si UMP vor supune situatia spre
arbitrare unui singur arbitru numit de CSA. Arbitrarea se va desfasura in concordanta
cu prevederile in vigoare din Actul de arbitraj.
Sanatatea si siguranta salariatilor
42. Daca este necesar ca personalul Directorului de proiect, CSA si UMP sa
aiba acces la facilitatile celeilalte parti, partea-gazda va permite accesul
numai cu conditia ca personalul partii aflate in vizita sa respecte in
permanenta politicile de sanatate si de siguranta din Codul muncii cerute de
partea-gazda.
43. Partea-gazda va fi cea care va realiza controalele privind normele de
sanatate si securitate, conform Codului muncii, la locurile de desfasurare a
activitatii, cu exceptia cazului in care partea aflata in vizita efectueaza
controlul unor activitati specifice asupra carora s-a convenit sa fie
desfasurate in acel loc de munca.
44. Fara a limita nici una dintre celelalte despagubiri prevazute in acest
acord, in ciuda oricarei prevederi, Directorul de proiect accepta sa
despagubeasca CSA si UMP sau oricare alta persoana pentru orice tip de pierdere
sau paguba (fizica, financiara, directa, indirecta, de alt tip) ori cheltuiala
(incluzand si taxele legale si cheltuielile determinate de angajarea unui
avocat).
Conditii de numire a altor persoane
45. Acest acord apartine in totalitate Directorului de proiect. Directorul
de proiect nu poate transfera responsabilitatile sale fara a avea dinainte un
acord scris al CSA si UMP, care il pot da sau nu, dupa cum considera adecvat.
Aparitia unor modificari in situatia financiara si de management a Directorului
de proiect duce la revederea acestei clauze.
Relatiile de lucru
46. CSA si UMP au angajat Directorul de proiect in calitate de contractor
independent, pe baza de nonexclusivitate, pentru a realiza Programul. CSA si
UMP nu vor fi asociate cu Directorul de proiect sau intre ele pe durata
proiectului.
Acceptul deplin
47. Acest acord este unica si intreaga baza de lucru si de colaborare
dintre Directorul de proiect, CSA si UMP. Nu exista nici o intelegere verbala
sau scrisa ori alte tipuri de angajamente in afara celor prevazute in acest
acord.
Corespondenta
48. Raspunsurile trebuie date:
- in a treia zi lucratoare de la data primirii, in cazul corespondentei
prin posta;
- in momentul primirii rapoartelor transmise, fara erori, prin fax, cu
exceptia cazului in care faxul este greu de citit;
- la data predarii, in cazul in care aceasta s-a facut personal.
49. Toata corespondenta in cadrul acestui acord va fi facuta in forma
scrisa, predata personal sau trimisa prin posta ori prin fax la adresa partii
destinatare, astfel cum este specificat in plan.
50. Nici o inmanare sau trimitere prin fax nu va fi considerata valida daca
a fost facuta in afara orelor de program (8,00 - 16,30) in zilele de lucru.
Trimiterile sosite dupa ora 16,30 vor fi inregistrate in urmatoarea zi
lucratoare.
Cadrul legal
51. Acordul se va desfasura sub incidenta legislatiei romane. Directorul de
proiect trebuie sa se supuna exclusiv jurisdictiei tribunalelor din Romania. El
nu se va opune sub nici o forma exercitarii acestei jurisdictii.
Modificari
52. Schimbarile, derogarile si modificarile acestui acord vor fi valide
numai daca sunt efectuate in scris si sunt semnate de Directorul de proiect sau
de CSA si UMP.
Nu constituie derogare
53. Orice esec din partea Directorului de proiect, CSA si UMP de a aduce la
indeplinire prevederile acestui acord nu va constitui o derogare de la nici un
drept de executare viitoare.
Continuitatea prevederilor
54. Prevederile acestui acord referitoare la responsabilitatea de
raportare, confidentialitate, proprietate intelectuala, publicare, terminare si
legislatie nu vor expira la incheierea acordului.
Cazurile de forta majora
55. Nici Directorul de proiect si nici CSA sau UMP nu vor fi considerati
responsabili unul in fata celorlalti pentru intarzieri sau pentru neatingerea
performantelor planificate, daca acestea sunt determinate de incendii
accidentale, inundatii, explozii, fulgere, furtuni, cutremure, alunecari de
teren, de interventii ale guvernului sau ale tribunalului, de confruntari
civile, razboaie, greve, dezorganizarea muncii, variatii genetice naturale ale
oricaror fiinte datorate unor fenomene aflate mai presus de orice control
rezonabil, in lipsa unor greseli sau neglijente ale Directorului de proiect,
CSA si UMP.
DEFINITII
In acest acord definitiile-cheie sunt urmatoarele:
________________________________________________________________________________
Termen Definitie
________________________________________________________________________________
acordul Acest acord sau orice alt amendament adus acestuia si
acceptat de Directorul de proiect, CSA si UMP
zi de lucru Orice zi din saptamana in care bancile comerciale din
Romania sunt deschise pentru tranzactie
data finalizarii Data finalizarii proiectului prevazuta in plan
informatie confidentiala Orice informatie referitoare la afacere, la existenta
sau la continutul acestui acord, orice tip de
informatie care rezulta din acest acord sau din
Programul acordului
CSA Consiliul pentru servicii destinate agriculturii,
alaturi de succesorii acestuia si/sau de alte parti
carora le-au fost desemnate drepturile acestuia
suma Suma sau sumele specificate in plan
finantare Banii pe care CSA ii da Directorului de proiect in
cadrul acordului de grant privind Programul
proprietate intelectuala Toata informatia, datele, inventiile, patentele,
know-how, schitele, cunostintele care rezulta sau
care
sunt create in timpul executarii Programului, include
articole si documente (si cele produse, colectate sau
achizitionate), evidente, modele, mostre, procedee,
software, tehnici, metodologii, alte elemente produse
sau rezultate in legatura cu prevederile Programului
(inclusiv dreptul de autor) sau altfel, in legatura
cu
acest acord
datele facturilor Datele facturilor stabilite in conformitate cu planul
obiective Obiectivele proiectului in conformitate cu datele
incluse in plan
personal Salariatii si agentii sau orice alt personal
profesional, tehnic sau auxiliar, angajat de catre
Directorul de proiect pentru a executa Programul
proiectul Proiectul intitulat (inserati titlul proiectului)
descris in plan
data de raportare Datele de raportare cuprinse in plan
servicii Activitatea pe care Directorul de proiect a fost de
acord sa o realizeze este detaliata in plan
personal specificat Persoanele numite ca personal al Directorului de
proiect in cadrul planului
Programul Sarcinile si rezultatele la care se face referire in
descrierea Programului
lucru Include orice tip de proprietate personala (cu
exceptia actiunilor sau a banilor), precum si
servicii
conform cu anul 2000 Inseamna ca serviciile si raportul trebuie sa fie in
conformitate cu toate aspectele si cu
"standardele de
adaptare cu OECD 2000"
________________________________________________________________________________
Executarea
Acest acord a fost incheiat la: ...................................
(ziua/luna/anul)
Semnat de: ...................................
CSA (inserati numele presedintelui CSA)
Presedinte,
Semnat de: ...................................
(Inserati denumirea institutiei sau a (Inserati numele
companiei) Directorului de proiect)
Director de proiect,
Semnat de:
UMP/MAAP - Proiectul pentru sprijinirea
serviciilor din agricultura ...................................
(Inserati numele directorului UMP)
Director UMP,
ANEXA 8
FORMULAR-TIP
pentru rapoartele asupra progresului proiectului
Rapoartele vor acoperi toate activitatile proiectului, inclusiv cele
desfasurate la alti participanti.
Prima pagina
Prima pagina trebuie folosita ca pagina initiala in toate documentele de
raportare.
Aceasta trebuie sa cuprinda:
Tipul raportului - Raport periodic sau final
Perioada acoperita - Datele calendaristice
Titlul proiectului - Conform grantului aprobat
Numarul acordului de grant - Codul numeric dat de Secretariat
Data inceperii - Data la care a inceput activitatea
Data finalizarii
Directorul de proiect - Numele Directorului de proiect si adresa
institutiei
Colaboratori - Numele colaboratorilor si adresele
institutiilor.
Raportul periodic
Scopul raportului periodic este de a descrie stadiul implementarii
proiectului si de a indica Secretariatului orice constrangeri care limiteaza
progresul proiectului. Raportul periodic trebuie sa includa:
1. un rezumat; o scurta descriere a rezultatelor comparativ cu indicatorii
de performanta stabiliti pentru proiect, subliniind constrangerile reale sau
posibile in implementare;
2. probleme de management si de administratie; lista cuprinzand problemele
aparute, incluzand disponibilitatea fondurilor la timp, alte probleme de buget,
schimbari de personal, schimbari de termene si de locuri. Schimbarile in buget
de 10% sau mai mult trebuie justificate. Schimbarile in planificarea
proiectului trebuie sa fie insotite de o scurta justificare si de indicarea
oricaror cereri potentiale pentru realocarea bugetului. Se va face un sumar al
conturilor pentru perioada precedenta cu certificate de utilizare si un buget
detaliat pentru perioada urmatoare sau pentru restul duratei proiectului;
3. colaborare si publicare: descrieti activitatile de colaborare care au
avut loc si dati lista participantilor. Dati o lista a articolelor, brosurilor
si a documentelor care au fost publicate;
4. activitatile cerute Secretariatului: mentionati felul in care
Secretariatul poate asista implementarea proiectului;
5. actiuni ale Secretariatului: se va completa de catre Secretariat dupa
primirea raportului periodic.
Raportul final
Va prezenta rezultatele proiectului astfel incat realizarile si impactul
intregului proiect sa poata fi evaluate in functie de indicatorii de
performanta si de impactul scontat. Realizarile proiectului trebuie discutate
in functie de rezultatele stiintifice sau din activitatea de extensie, de
contributia la productivitatea agricola, de dezvoltarea resurselor umane, de
relevanta rezultatelor pentru dezvoltare, de eficienta si diseminarea
informatiilor si tehnologiilor obtinute si de experienta acumulata. Acest
raport inlocuieste ultimul raport periodic. Raportul final trebuie sa includa:
1. rezumat: descrie scopul proiectului si rezultatele obtinute in cursul
perioadei de desfasurare a proiectului si maniera in care aceste rezultate
contribuie la realizarea obiectivelor proiectului. Acesta plaseaza realizarile
proiectului in contextul general al dezvoltarii agriculturii.
- Obiectivele proiectului si argumentari: descrie mobilul proiectului,
problema abordata si importanta ei in dezvoltare; descrie relatia proiectului
cu alte activitati in desfasurare, din acelasi domeniu; explica implicarea
altor institutii in implementarea proiectului;
2. metode si rezultate: reda pe scurt metodologia si prezinta informatia o
data cu analiza statistica; compara rezultatele proiectului fata de indicatorii
de performanta agreati;
3. rezultatele si impactul proiectului: reda rezultatele importante si
impactul proiectului; prezinta o lista de publicatii; instruiri si intalniri
care au avut loc; soiuri noi puse la dispozitie;
4. contabilizare: prezinta situatia finala a conturilor a caror necesitate
a aparut pe parcursul desfasurarii proiectului;
5. activitati viitoare: descrie orice activitate viitoare a carei
necesitate a aparut in timpul desfasurarii proiectului si intocmirii
rapoartelor.
- Diseminarea tehnologiei: sugereaza modul in care tehnologia si informatia
pot fi puse la dispozitia fermierului (loturi demonstrative in ferme, field
days, emisiuni radio si TV, scurte comunicari de extensie).
ANEXA 9
GRAFIC
privind realizarea activitatilor propuse
_______________________________________________________________
| | Anul I |
| Activitatea | Luna |
| |_______________________________________________|
| | 01| 02| 03| 04| 05| 06| 07| 08| 09| 10| 11| 12|
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Negocierea | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Incheierea | | | | | | | | | | | | |
|contractului | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Activitatea 1 | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Activitatea 2 | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Activitatea 3 | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| ............ | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Activitatea n | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Evaluarea | | | | | | | | | | | | |
|rezultatelor | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Raportul final | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
_______________________________________________________________
| | Anul II |
| Activitatea | Luna |
| |_______________________________________________|
| | 01| 02| 03| 04| 05| 06| 07| 08| 09| 10| 11| 12|
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Negocierea | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Incheierea | | | | | | | | | | | | |
|contractului | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Activitatea 1 | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Activitatea 2 | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Activitatea 3 | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| ............ | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Activitatea n | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Evaluarea | | | | | | | | | | | | |
|rezultatelor | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Raportul final | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
_______________________________________________________________
| | Anul III |
| Activitatea | Luna |
| |_______________________________________________|
| | 01| 02| 03| 04| 05| 06| 07| 08| 09| 10| 11| 12|
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Negocierea | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Incheierea | | | | | | | | | | | | |
|contractului | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Activitatea 1 | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Activitatea 2 | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Activitatea 3 | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| ............ | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Activitatea n | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Evaluarea | | | | | | | | | | | | |
|rezultatelor | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|Raportul final | | | | | | | | | | | | |
|_______________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|