ORDIN Nr. 233
din 14 martie 2006
pentru aprobarea modelului
unic al certificatului de concediu medical si a instructiunilor privind
utilizarea si modul de completare a certificatelor de concediu medical pe baza
carora se acorda indemnizatii asiguratilor din sistemul asigurarilor sociale de
sanatate
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 254 din 21 martie 2006
Având în vedere Referatul de aprobare nr. 8.105/517/2006
al Ministerului Sănătăţii şi al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
în temeiul Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de
asigurări sociale de sănătate, al Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea şi
funcţionarea sistemului de
asigurări sociale de sănătate, cu modificările
şi completările ulterioare, şi al Hotărârii
Guvernului nr. 168/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii şi preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul unic al certificatului de concediu medical, ca imprimat cu
regim special, care constituie ordin de plată şi în baza căruia se acordă indemnizaţiile de
asigurări sociale de sănătate, prevăzut în
anexa nr. 1.
Art. 2. - Casa Naţională de Asigurări de Sănătate asigură îndeplinirea procedurilor prevăzute de lege privind tipărirea certificatelor de concediu medical,
formulare ce conţin elemente
de protecţie împotriva
falsificării şi contrafacerii, potrivit tuturor
elementelor prevăzute în anexa
nr. 1, înserierea acestora, numerotarea filelor carnetelor cuprinzând
certificate de concediu medical, precum şi distribuirea acestora.
Art. 3. - (1) Se aprobă Instrucţiunile
privind utilizarea şi modul de
completare a certificatelor de concediu medical, cuprinse în anexa nr. 2.
(2) Aplicarea prevederilor instrucţiunilor prevăzute la alin. (1) este obligatorie.
Art. 4. - Medicul care eliberează certificatul de concediu medical este
responsabil de realitatea datelor înscrise în rubricile completate.
Necompletarea rubricilor conform instrucţiunilor prezentului ordin şi/sau completarea eronată a acestora atrag neplata indemnizaţiei de asigurări
sociale de sănătate.
Art. 5. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 6. - (1) Prevederile prezentului ordin se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2) Formularele de certificate de concediu medical în
formatul aprobat prin Ordinul ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei şi al
ministrului sănătăţii nr. 399/974/2004 pentru aprobarea instrucţiunilor privind completarea şi eliberarea certificatelor de concediu
medical pe baza cărora se
acordă indemnizaţii asiguraţilor din sistemul asigurărilor sociale de stat se utilizează până la epuizarea stocului existent, dar nu mai târziu de 30 iunie 2006.
Ministrul sănătăţii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Cristian Vlădescu
ANEXA Nr. 1*)
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
COD DE INDEMNIZAŢIE DE ASIGURĂRI SOCIALE DE SĂNĂTATE
01 Boală obişnuită
............ 75%
02* Accident în timpul deplasării la/de la locul de muncă ............100% / 80%
03* Accident de muncă ............100%
/ 80%
04* Boală profesională
............100% / 80%
05 Boală infectocontagioasă
din grupa A ............100%
06 Urgenţă medico-chirurgicală ............100%
07 Carantină
............. 75%
08 Sarcină şi lăuzie
............. 85%
09 Ingrijire copil bolnav în vârstă de până la 7 ani sau copil cu handicap pentru afecţiuni intercurente, până ta împlinirea vârstei de 18 ani ............. 85%
10 Reducerea cu 1/4 a duratei normale de
lucru .........Fără a depăşi
25% din baza de calcul
11 Trecerea temporară în altă muncă
..........Fără a depăşi
25%
din baza de calcul
12
Tuberculoza
.............100%
13 Boală cardiovasculară
............. 75%
14 Neoplazii,
SIDA
.............100%
15
Riscmaternal
............. 75%
- Plătitorul
se obligă să respecte confidenţialitatea diagnosticului
- Persoana asigurată sau reprezentantul legal sau mandatarul desemnat prin procură se obligă să anunţe plătitorul despre acordarea concediului medical şi să depună certificatul
de concediu medical până cel
mai târziu la data de 5 a lunii următoare celei pentru care a fost acordat concediul medical
- Calculul indemnizaţiei de asigurări
sociale de sănătate se efectuează conform normelor legale în vigoare
- Pentru codurile de indemnizaţie 02, 03, 04,10 confirmate prin Avizul casei teritoriale de pensii
sau Avizul direcţiei de sănătate publică,
precum şi pentru codul de
indemnizaţie 11 certificatele
se depun la casele teritoriale de pensii
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI privind utilizarea şi modul de completare a certificatelor de concediu medical
I. Dispoziţii generale
Art. 1. - Acordarea certificatului de concediu medical
se face pe formularul cu regim special descris în anexa nr. 1 de către orice medic cu autorizaţie de liberă practică valabilă care a încheiat o convenţie în acest sens cu casele de asigurări de sănătate, prin
reprezentantul său legal, şi care are în îngrijire bolnavul, denumit
în continuare medic curant.
Art. 2. - Perioadele de timp pentru care se pot acorda
certificate de concediu medical sunt cele prevăzute în Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr.
158/2005 şi în normele de
aplicare a acesteia.
Art. 3. - (1) Certificatele de concediu medical se
completează în 3 exemplare, cu
respectarea tuturor elementelor prevăzute de formular.
(2) Certificatele de concediu medical vor fi tipărite pe hârtie autocopiantă în 3 culori: alb, roz şi verde.
(3) Exemplarele 1 (alb) şi 2 (roz) se înmânează pacientului sau, după caz, persoanei care îl reprezintă, care are obligaţia
de a le depune la plătitor, în
termenul stabilit de lege.
(4) Exemplarul 3 (verde) al certificatului de concediu
medical nu se desprinde de cotorul carnetului de certificate medicale şi va rămâne arhivat la medicul care îl eliberează.
(5) Exemplarul 2 al tuturor certificatelor de concediu
medical pe baza cărora au fost
înregistrate indemnizaţiile în
„Declaraţia privind obligaţiile de plată către bugetul
Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate pentru contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii"
va fi depus lunar de către
angajator la casa de asigurări
de sănătate în a cărei rază
administrativ-teritorială îşi are sediul sau domiciliul, odată cu această declaraţie sau,
după caz, odată cu declaraţia nominală
rectificativă corespunzătoare lunii pentru care au fost acordate.
Excepţie fac certificatele de
concediu medical care poartă codurile
de indemnizaţie 02, 03, 04,
10, confirmate prin avizul casei teritoriale de pensii sau avizul direcţiei de sănătate publică, precum şi certificatele de concediu medical care poartă codul de indemnizaţie 11 şi care se depun direct la casele teritoriale de pensii.
(6) Exemplarul 1 rămâne la angajator, ataşat la fişa
angajatului, şi va fi vizat,
după caz, de medicul de
întreprindere, în cazul asiguraţilor salariaţi.
Art. 4. - In situaţia în care în interiorul carnetului de concedii medicale există formulare greşit tipărite,
incomplete sau completate greşit
de către medic, se va scrie
„Anulat" pe formular şi
acesta nu va fi decupat din carnet. Aceste file vor fi pliate, rămânând în carnet. Pe verso-ul cotorului
ultimei file a carnetului de certificate medicale se va preciza: „Acest carnet
conţine ..... file (în cifre şi în litere) de la numărul .... la numărul .... şi ....
file anulate."
Art. 5. - Certificatele de concediu medical vor fi
tipizate pe hârtie, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 1, şi vor fi broşate în carnete de câte 50 de file.
Art. 6. - Fiecare certificat de concediu medical va fi
înseriat şi numerotat conform
instrucţiunilor Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
Art. 7. - (1) Carnetele înseriate şi numerotate vor fi distribuite de către fiecare casă de asigurări de sănătate, în funcţie de
necesităţi, pentru o perioadă de o lună, fiecărei unităţi sanitare cu care a încheiat o convenţie în acest sens.
(2) Gestionarea carnetelor de certificate de concediu
medical la nivelul caselor de asigurări de sănătate se va face potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(3) Achiziţia formularelor de certificate de concediu medical se va face de către reprezentantul legal al unităţii sanitare sau de către delegatul acestuia, pe baza facturii
fiscale.
Art. 8. - (1) Unităţile sanitare menţionate
la art. 7 alin. (1) îşi vor
asigura contra cost şi la
cerere carnetele respective de la casele de asigurări de sănătate cu care au încheiat o convenţie în acest sens, având obligaţia de a-şi organiza modul de gestionare şi evidenţă a
carnetelor de certificate de concediu medical, precum şi modul de păstrare
a carnetelor epuizate.
(2) Pentru unităţile sanitare care au mai mulţi medici angajaţi,
distribuirea şi arhivarea
certificatelor se fac în baza unui tabel centralizator care conţine următoarele rubrici obligatorii: numele medicului, data repartizării carnetului/carnetelor; seria (cu
numerele) carnetului/ carnetelor repartizate; semnătura de primire, parafa medicului; data returnării în arhivă a exemplarului 3; seria (cu numărul) certificatelor de concediu medical returnate (exemplarul 3);
semnătura de returnare şi parafa medicului.
(3) Inregistrarea certificatelor de concediu medical
eliberate asiguraţilor se va
face în documentele medicale primare, pentru fiecare certificat de concediu
medical în parte, după cum
urmează:
a) se notează seria şi numărul certificatului de concediu medical
eliberat în Registrul de consultaţii la rubrica „Tratamente", pentru consultaţiile acordate în ambulatoriu;
b) pentru medicii de familie care vizează certificatul de concediu medical eliberat
de către alt medic, se consemneza
în Registrul de consultaţii la
rubrica „Tratamente", precum şi în fişa
pacientului: seria şi numărul certificatului de concediu medical
vizat şi codul de diagnostic;
c) la externarea pacientului din spital, se notează seria şi numărul
certificatului de concediu medical în epicriză şi în scrisoarea
medicală.
Art. 9. - (1) Eliberarea certificatului de concediu
medical se va face pe baza adeverinţei de la plătitor,
cu excepţia urgenţelor medico-chirurgicale sau a bolilor
infectocontagioase din grupa A, prevăzute în lista aprobată prin hotărâre a
Guvernului.
(2) Plătitorul
va menţiona în adeverinţă, în mod obligatoriu, numărul de zile de concediu de incapacitate
temporară de muncă avute în ultimele 12 luni.
Art. 10. - (1) In caz de pierdere a certificatului de
concediu medical, medicii pot elibera un duplicat la cererea plătitorului sau a asiguratului, menţionându-se distinct „DUPLICAT".
(2) In cazul în care angajatorul respinge la plată un certificat de concediu medical datorită completării greşite
constatate de către medicul de
întreprindere, medicul care a eliberat certificatul de concediu medical poate
efectua modificări pe
formularul eliberat, confirmate prin semnătură şi parafă, sau poate elibera un duplicat în care
menţionează, la data acordării, data când a efectuat modificarea, specificând „DUPLICAT" şi ataşând certificatul de concediu medical anulat la exemplarul 3 al noului
formular.
II. Modul de completare a certificatelor de concediu
medical
A. Completarea rubricilor de către medicul curant
Art. 11. - Luat în evidenţă de medicul de familie: în cazul în care certificatul de concediu medical a fost eliberat de
către un alt medic din
ambulatoriul de specialitate sau din spital, medicul de familie va nota în fişa pacientului şi în Registrul de consultaţii seria şi numărul certificatului vizat şi codul de diagnostic.
Art. 12. - Urgenţe medico-chirurgicale/Boli infectocontagioase din grupa A: medicii care eliberează certificate de concediu medical vor semna şi vor aplica parafa numai pentru bolile şi urgenţele
medico-chirurgicale şi vor
completa numărul corespunzător din lista de urgenţe medico-chirurgicale şi boli infectocontagioase din grupa A,
aprobată prin hotărâre a Guvernului.
Art. 13. - Iniţial/In continuare: se va indica de către medicul care eliberează certificatul de concediu medical dacă acesta este „Iniţial" sau „In continuare", bifându-se cu „X" căsuţa corespunzătoare,
după caz. Prin certificat
de concediu medical iniţial se înţelege orice certificat de concediu medical care nu prelungeşte un concediu medical anterior sau orice
certificat de concediu medical care prelungeşte un concediu medical anterior neîntrerupt pentru afecţiuni diferite. Prin certificat de
concediu medical în continuare se înţelege orice certificat care prelungeşte un concediu medical anterior neîntrerupt pentru aceeaşi afecţiune.
Art. 14. - Valabil pentru luna: se va înscrie
luna pentru care s-a acordat concediul medical.
Se va avea în vedere ca certificatul de concediu medical
eliberat să nu depăşească luna în curs.
In cazul în care durata concediului medical acordat
asiguratului pentru aceeaşi
afecţiune depăşeşte luna în curs, pentru diferenţa de zile se va elibera un nou certificat de concediu medical, cu
indicativul „In continuare".
Art. 15. - Cod indemnizaţie: pentru
codul de diagnostic care a determinat eliberarea certificatului de concediu
medical se va înscrie codul corespunzător al indemnizaţiei
de asigurări sociale de sănătate (1-15), în cifre şi litere, conform specificaţiilor de pe verso-ul certificatului de concediu medical.
Se completează cu cod 08 - Sarcină şi lăuzie - numai pentru concediul de
maternitate de 126 de zile calendaristice, nu şi pentru alte afecţiuni
apărute până în luna a 7-a de sarcină sau, după caz, luna a 6-a de sarcină, pentru persoanele cu handicap care se codifică corespunzător cauzei incapacităţii temporare de muncă.
Se completează cu cod 15 - Risc maternal - în cazul acordării concediului de risc maternal, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la
locurile de muncă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 25/2004, cu modificările ulterioare.
In cazul completării codului 07 - Carantină -, medicul curant care eliberează certificatul de concediu medical va înscrie în rubrica „Observaţii" de pe verso-ul formularului numărul certificatului eliberat de organele de
specialitate ale direcţiilor
de sănătate publică judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, şi durata
perioadei de carantină.
In cazul completării codului 10 - Reducerea cu 1/4 a duratei normale de lucru -, în
scopul prevenirii îmbolnăvirilor
şi recuperării capacităţii de muncă medicul
curant care eliberează
certificatul de concediu medical va înscrie în rubrica „Avizul medicului
expert" numărul şi data avizului dat de medicul expert al
asigurărilor sociale. Totodată, se vor menţiona şi numele,
prenumele şi codul de parafă al medicului expert care a avizat.
Art. 16. - Asigurat în evidenţă la CA.S.: se va nota casa de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află asiguratul.
Art. 17. - Numele şi prenumele: se vor înscrie numele şi prenumele persoanei asigurate - pacient.
Art. 18. - Cod numeric personal: se va înscrie
codul numeric personal al asiguratului, format din 13 cifre.
Art. 19. - Domiciliu, reşedinţă: se
va înscrie adresa completă a
pacientului.
Art. 20. - Nr. înreg. (RC/FO): se va înscrie numărul din Registrul de consultaţii pentru pacienţii îngrijiţi în
ambulatoriu sau numărul foii
de observaţie pentru pacienţii internaţi.
Art. 21. - Ambulator/internat în spital/secţia: pentru
consultaţia acordată în ambulator, se va bara cu o linie
sintagma internat. Pentru internarea în spital, se va bara cu o linie termenul
„Ambulator" şi se va menţiona secţia din care a fost externat asiguratul.
Art. 22. - Concediu medical la externare: se va
înscrie numărul de zile de
concediu medical acordat la externarea din spital, completându-se toate
coloanele potrivit titulaturii acestora.
Art. 23. - Data acordării (zi/lună/an): se înscrie data (zi/lună/an) la care medicul completează şi eliberează certificatul
de concediu medical.
Art. 24. - Nr. zile: se va înscrie numărul zilelor calendaristice de concediu
medical, care include atât prima, cât şi ultima zi de concediu medical.
Art. 25. - De la (zi/lună/an) până la (zi/lună/an): se
va înscrie data începerii şi
data terminării concediului
medical, In cazul internării
asiguratului în mai multe secţii,
se va înscrie prima zi de internare în spital şi data externării.
Art. 26. - Cod diagnostic: se va înscrie codul
bolii care a determinat incapacitatea temporară de muncă, recuperarea
capacităţii de muncă, sarcina şi lăuzia sau
necesitatea îngrijirii copilului bolnav. Pentru înscrierea codului de
diagnostic se va utiliza clasificaţia internaţională a maladiilor CIM, revizia a 10-a OMS (CIM
- 10) - Lista cu 999 coduri de boală, în caractere numerice.
La înscrierea codului de boală se va trece forma clinică a bolii: acut, subacut, cronic.
In cazul prelungirii unui certificat de concediu medical
pentru acelaşi cod de
diagnostic, în luna în curs sau în luna următoare, pe noul certificat de concediu medical acordat în continuare
se va menţine codul de
diagnostic înscris în certificatul de concediu medical iniţial.
Pe certificatul de concediu medical acordat pentru risc
maternal nu se înscrie codul de boală. In caseta „cod de boală" se înscrie „RM".
Art. 27. - Unitatea sanitară emitentă: se va
trece tipul unităţii sanitare
care a eliberat certificatul de concediu medical (ex: CMI, CDT, spital,
sanatoriu etc.) şi se va
aplica ştampila unităţii.
Art. 28. - Nr. convenţie... cu C.A.S.: se va înscrie numărul convenţiei încheiate în acest sens cu casa de asigurări de sănătate, precum şi numele casei de asigurări de sănătate cu care a
fost încheiată convenţia.
Art. 29. - Medic/Semnătură/Parafă: cuprinde
semnătura şi parafa medicului care a acordat
certificatul de concediu medical.
Art. 30. - Medic şef secţie/Semnătură/Parafă: cuprinde
semnătura şi parafa medicului şef de secţie din secţia de
spital de unde a fost externat asiguratul.
Art. 31. - CUI: codul unic de înregistrare (codul
fiscal) al unităţii sanitare
care a eliberat certificatul de concediu medical.
Art. 32. - Cod parafă: se completează, în mod obligatoriu, de către medicul care a eliberat certificatul de concediu medical. In
cazul în care parafa nu conţine
codul şi calitatea medicului,
acestea se vor înscrie citeţ.
B. Completarea rubricilor de către plătitor
Art. 33. - Viza plătitorului: semnătura plătitorului
privind acceptul la plată a
certificatului de concediu medical. In cazul în care se refuză la plată certificatul de concediu medical, se menţionează pe scurt
motivul refuzului.
Art. 34. - Plătitor: se va înscrie denumirea completă a plătitorului. Plătitor
de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate este, după caz, angajatorul persoană juridică sau fizică,
asimilatul acestuia - agenţia
teritorială de ocupare a forţei de muncă - sau casa de asigurări de sănătate.
Pentru certificatele de concediu medical care poartă codurile de indemnizaţie 02, 03, 04, 10 ca urmare a unui
accident de muncă sau boală profesională, confirmate prin avizul casei teritoriale de pensii sau prin avizul
direcţiei de sănătate publică,
precum şi cele care poartă codul de indemnizaţie 11, care se depun direct la casele
teritoriale de pensii, plătitorul
este casa teritorială de pensii.
Pentru certificatele de concediu medical care poartă codurile de indemnizaţie 02, 03, 04, în cazul urgenţelor medico-chirurgicale se bifează rubrica „100%".
Art. 35. - Sediul: se va înscrie adresa completă a plătitorului.
Art. 36. - CUI: se înscrie codul unic de
înregistrare a plătitorului.
Art. 37. - Număr angajaţi: se va înscrie, după caz, numărul de angajaţi
(asimilaţi angajaţilor) din luna acordării certificatului de concediu medical.
Art. 38. - Tip asigurat: se bifează, după caz, situaţia în
care se încadrează asiguratul.
Pentru categoriile de asiguraţi
menţionate la art. 1 alin. (2)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 se bifează „Asigurat cu declaraţie de asigurare pentru concedii şi indemnizaţii". Se bifează rubrica „Asigurat cu contract de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale" numai în cazul certificatelor de concediu
medical care poartă codurile
de indemnizaţie 02, 03, 04, 10
ca urmare a unui accident de muncă confirmate prin avizul casei teritoriale de pensii sau prin avizul
direcţiei de sănătate publică,
precum şi cele care poartă codul de indemnizaţie 11, care se depun direct la casele
teritoriale de pensii.
Art. 39. - Procent de plată: se
bifează rubrica corespunzătoare procentului ce se utilizează, conform legii, la calculul indemnizaţiei de asigurări sociale de sănătate acordate în baza certificatului de
concediu medical. Rubrica „Prevenire" se bifează în cazul indemnizaţiei pentru reducerea timpului de muncă cu 1/4 din durata normală sau în cazul indemnizaţiei pentru carantină. In cazul indemnizaţiei pentru carantină se bifează atât
rubrica „Prevenire", cât si rubrica „75%".
Art. 40. - Baza de calcul a indemnizaţiei de asigurări sociale de sănătate: se înscrie media veniturilor
(inclusiv cele corespunzătoare
perioadelor asimilate stagiului de cotizare) din lunile din care se constituie,
conform legii, baza de calcul.
Art. 41. - Zile baza de calcul: se înscrie numărul de zile efectiv lucrate din perioada
luată în considerare la
stabilirea bazei de calcul a indemnizaţiilor de asigurări
sociale de sănătate.
Art. 42. - Media zilnică a bazei de calcul a indemnizaţiei de asigurări sociale de sănătate: se înscrie valoarea ce rezultă din raportul dintre „baza de calcul a
indemnizaţiei de asigurări sociale de sănătate" şi „zile baza de calcul".
Art. 43. - Cuantumul indemnizaţiei de asigurări sociale de sănătate: se înscrie produsul dintre „media
zilnică a bazei de calcul a
indemnizaţiei de asigurări sociale de sănătate" şi procentele prevăzute de lege, multiplicat cu numărul de zile lucrătoare
de concediu medical.
Art. 44. - Indemnizaţie suportată de către angajator/Indemnizaţie suportată din bugetul FNUASS pentru concedii şi indemnizaţii/Indemnizaţie suportată din fondul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale: se înscrie numărul de zile lucrătoare, respectiv cuantumul indemnizaţiei, în funcţie de
fondul din care se suportă,
conform legii, concediul medical.
C. Completarea casetelor referitoare la avizele
pentru situaţii speciale
Art. 45. - Avizul medicului expert: se va
completa de către medicul care
eliberează certificatul de
concediu medical, care va înscrie numărul şi data
avizului dat de medicul expert al asigurărilor sociale în cazurile prevăzute de lege. Totodată, se vor menţiona
numele, prenumele şi codul de
parafă al medicului expert
care a avizat.
Art. 46. - Avizul casei teritoriale de pensii (pentru
accidente de muncă) şi avizul direcţiei de sănătate publică (pentru boli profesionale) se obţin prin grija plătitorului
şi confirmă codurile de indemnizaţie de asigurări sociale de sănătate 02, 03, 04 şi 10. In acest caz, certificatele de concediu medical se depun
direct la casele teritoriale de pensii din raza administrativ-teritorială a angajatorului.
Art. 47. - Aviz concediu de risc maternal: cuprinde
numele, semnătura şi codul de parafă al medicului de medicina muncii care a participat la evaluarea
locului de muncă si care
confirmă riscul maternal.