ORDIN Nr. 3412
din 16 martie 2009
privind aprobarea
planurilor-cadru de învatamant pentru clasa a X-a, scoala de arte si meserii,
pentru clasa a X-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologica, ruta
directa de calificare, pentru clasa a XI-a, anul de completare, precum si
pentru clasele a Xl-a-a XII-a si a XII-a/a XIII-a, ciclul superior al liceului,
filiera tehnologica, cursuri de zi si seral
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 545 din 5 august 2009
In conformitate cu prevederile Legii învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul
Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
ministrul educaţiei, cercetării si inovării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă, pentru anul şcolar 2009-2010,
Planurile-cadru de învăţământ pentru clasa a X-a, şcoala de arte şi meserii,
cursuri de zi, prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă, pentru anul şcolar 2009-2010,
Planul-cadru de învăţământ pentru clasa a X-a, ciclul inferior al liceului,
filiera tehnologică, ruta directă de calificare, cursuri de zi, prevăzut în
anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Se aprobă, pentru anii şcolari 2009-2010 şi
2010-2011, Planurile-cadru de învăţământ pentru clasa a XI-a, anul de
completare, cursuri de zi, prevăzute în anexa nr. 3, care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 4. - (1) Se aprobă Planurile-cadru de învăţământ
pentru clasele a XI-a-a XII-a şi a XII-a/a XIII-a, ciclul superior al liceului,
filiera tehnologică, cursuri de zi şi seral, prevăzute în anexa nr. 4, care
face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Planurile-cadru de învăţământ prevăzute la alin.
(1) sunt valabile până la finalizarea studiilor pentru elevii care în anul
şcolar 2009-2010 se află în:
a) clasele a X-a, a XI-a şi a XII-a, liceu tehnologic,
ruta directă de calificare profesională;
b) clasele a XII-a şi a XIII-a, liceu tehnologic, ruta
progresivă de calificare profesională.
Art. 5. - (1) Planurile-cadru de învăţământ pentru
filiera tehnologică, aprobate prin prezentul ordin, sunt structurate pe
următoarele componente: trunchi comun - TC, curriculum diferenţiat - CD,
curriculum în dezvoltare locală - CDL.
(2) In cazul ciclului inferior al liceului, trunchiul
comun şi curriculumul diferenţiat cuprind disciplinele de învăţământ/modulele,
cu alocările orare corespunzătoare, care se studiază în mod obligatoriu în
cadrul unui profil/domeniu de pregătire; curriculumul în dezvoltare locală
cuprinde orele alocate pentru dezvoltarea ofertei curriculare specifice
fiecărei unităţi de învăţământ, ofertă realizată în parteneriat cu operatorii
economici.
(3) In cazul ciclului superior al liceului, trunchiul
comun şi curriculumul diferenţiat cuprind disciplinele de învăţământ/modulele,
cu alocările orare corespunzătoare, care se studiază în mod obligatoriu în
cadrul unei calificări profesionale; curriculumul în dezvoltare locală cuprinde
orele alocate pentru dezvoltarea ofertei curriculare specifice fiecărei unităţi
de învăţământ, ofertă realizată în parteneriat cu operatorii economici.
Art. 6. - (1) In cazul calificărilor profesionale,
respectiv al profilurilor/domeniilor de pregătire, pentru care se organizează
învăţământ în limbile minorităţilor naţionale, planurile-cadru de învăţământ
pentru clasele a X-a-a XII-a/a XIII-a cuprind, în cadrul ariei curriculare
„Limbă şi comunicare", disciplina Limba şi literatura maternă.
(2) Disciplinelor Limba şi literatura maternă şi Limba
şi literatura română li se alocă acelaşi număr de ore, în trunchiul comun.
(3) Pentru învăţământul în limbile minorităţilor
naţionale, studiul disciplinei Limba modernă 2 este la decizia şcolii.
Art. 7. - (1) Pentru clasele a IX-a-a XII-a/a XIII-a,
planurile-cadru de învăţământ includ Religia ca disciplină şcolară, parte a
trunchiului comun; elevul, cu acordul părinţilor sau al tutorelui legal
instituit, alege pentru studiu religia şi confesiunea.
(2) La solicitarea scrisă a părinţilor sau a tutorelui
legal instituit, elevul poate să nu frecventeze orele disciplinei Religie. In
acest caz, situaţia şcolară se încheie fără această disciplină.
Art. 8. - (1) In cadrul învăţământului liceal, filiera
tehnologică, se pot organiza clase cu program de studiu intensiv al unei limbi
moderne. La aceste clase se alocă 4 ore pe săptămână pentru studierea
disciplinei Limba modernă 1, ore în care se includ şi cele prevăzute în
trunchiul comun (TC).
(2) In învăţământul liceal, filiera tehnologică, se pot
organiza clase cu program de studiu în regim bilingv. La aceste clase se alocă,
pentru disciplina Limba modernă 1, câte 5 ore pe săptămână, ore în care se
includ şi cele prevăzute în trunchiul comun (TC) şi, după caz, în curriculumul
diferenţiat (CD).
(3) La clasele cu program de studiu în regim bilingv se
alocă, de asemenea, câte o (una) oră pe săptămână în fiecare an de studiu,
pentru studierea disciplinelor Geografie - în clasa a IX-a, disciplinelor
Istorie -în clasa a X-a şi Elemente de cultură şi civilizaţie - în clasele a
XI-a şi a XII-a, specifice spaţiului lingvistic respectiv. Aceste discipline
sunt incluse în aria curriculară „Om şi societate" şi sunt predate în
Limba modernă 1. Orele pentru studiul disciplinelor menţionate se alocă din
curriculumul la decizia şcolii (CDŞ).
(4) Pentru clasele cu program de studiu în regim
bilingv, predarea disciplinei Limba modernă 1 se organizează pe grupe, cu
respectarea prevederilor legale.
Art. 9. - Pentru cazurile prevăzute la art. 6 şi 8, în
care numărul de ore pe săptămână alocat pentru studierea disciplinelor Limba şi
literatura maternă, respectiv Limba modernă 1 nu poate fi asigurat integral din
trunchiul comun (TC), diferenţa de ore necesare se alocă prin depăşirea
numărului total de ore prevăzut în planul-cadru de învăţământ corespunzător
profilului/domeniului de pregătire/calificării profesionale.
Art. 10. - Pentru buna funcţionare a claselor prevăzute
la art. 8, conducerile unităţilor de învăţământ şi ale inspectoratelor şcolare
răspund direct de asigurarea condiţiilor necesare desfăşurării activităţii
acestor clase, fără a afecta procesul instructiv-educativ pentru celelalte
clase din unitatea de învăţământ respectivă.
Art. 11. - (1) Pentru constituirea şi pregătirea
formaţiilor sportive şi/sau artistice ale şcolilor, participante la
competiţiile interşcolare, se alocă, în afara orarului zilnic, în funcţie de
resursele materiale şi umane ale unităţii de învăţământ, un număr de câte două
ore pe săptămână, pentru o formaţie sportivă şi/sau artistică. Aceste ore intră
în norma didactică de predare a profesorului şi se înregistrează în condică.
(2) La solicitarea scrisă a elevilor, în învăţământul
liceal, exceptând specializările din cadrul profilului sportiv, se pot organiza
ansambluri sportive. Ansamblurile sportive se desfăşoară cu câte o (una) oră pe
săptămână, în afara orarului zilnic, cu elevi proveniţi din mai multe clase.
Orele alocate ansamblurilor sportive intră în norma didactică de predare a
profesorului şi se înregistrează în condică.
(3) Numărul ansamblurilor sportive, al formaţiilor
sportive şi/sau artistice ale şcolii, precum şi criteriile de constituire a
acestora se aprobă de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ,
la propunerea catedrelor de specialitate.
Art. 12. -Activitatea cuprinsă în aria curriculară
„Consiliere şi orientare" intră în atribuţiile personalului didactic care
îndeplineşte funcţia de diriginte. Activitatea dirigintelui urmează să fie
reglementată printr-un ordin separat.
Art. 13. - (1) Planurile-cadru de învăţământ cuprinse
în anexele nr. 1-4*) sunt parte integrantă a curriculumului naţional şi
reprezintă ofertă centrală obligatorie - în cazul profilurilor, respectiv al
domeniilor de pregătire/calificărilor profesionale, din învăţământul
profesional şi tehnic.
(2) Inspectoratele şcolare şi conducerile unităţilor de
învăţământ răspund de aplicarea integrală şi corectă, la clasă, a
planului-cadru de învăţământ în vigoare, corespunzător calificării
profesionale, respectiv profilului/domeniului de pregătire.
Art. 14. - (1) Pentru învăţământul seral, filiera
teoretică, clasele a IX-a-a XIII-a, rămân în vigoare prevederile Ordinului
ministrului educaţiei şi cercetării cu privire la aprobarea planurilor-cadru de
învăţământ pentru învăţământul seral.
(2) Pentru învăţământul seral, filiera tehnologică a
liceului, şcoala de arte şi meserii şi anul de completare, prevederile
Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.051/2006 rămân valabile
până la finalizarea studiilor pentru elevii care în anul şcolar 2009-2010 se
află în:
a) clasa a X-a, şcoala de arte şi meserii;
b) clasa a XI-a, anul de completare;
c) clasele a X-a, a XI-a şi a XII-a, liceu tehnologic,
ruta directă de calificare profesională;
d) clasele a XII-a şi a XIII-a, liceu tehnologic, ruta
progresivă de calificare profesională.
Art. 15. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin,
orice dispoziţie contrară se abrogă.
Art. 16. - Secretariatul de Stat pentru Invăţământul
Preuniversitar, Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi
programe, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu
Parlamentul, Direcţia generală buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii, Centrul
Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţământul Preuniversitar, Centrul
Naţional de Dezvoltare a Invăţământului Profesional şi Tehnic, inspectoratele
şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, conducerile unităţilor de
învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
*) Anexele nr. 1-4
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 bis, care se
poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome
„Monitorul Oficial", Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.