ORDIN Nr. 3604
din 9 decembrie 2008
privind modificarea si
completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor
derulate prin trezoreria statului, aprobata cu modificari prin Legea nr.
201/2003, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.235/2003
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 874 din 23 decembrie 2008
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările si completările ulterioare,
în baza prevederilor art. II din
Legea nr. 354/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea
resurselor derulate prin trezoreria statului,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. I. - Normele metodologice
de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002
privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 201/2003, aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 1.235/2003, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 734
din 21 octombrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. La punctul 5.3.2,
alineatul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„La efectuarea oricăror plăţi din conturile de
cheltuieli bugetare sau din conturile de disponibilităţi prin care se
gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor publice
finanţate integral sau parţial din venituri proprii sau alte bugete potrivit
legii, deschise la unităţile trezoreriei statului, instituţiile publice au
obligaţia de a prezenta copii ale ordonanţărilorde plată întocmite conform
modelului prevăzut în anexa nr. 3 la Normele metodologice privind angajarea,
lichidarea, ordonantarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum
şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale,
aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002, cu
modificările ulterioare. Unităţile trezoreriei statului au obligaţia de a
verifica dacă sumele din ordonanţările de plată corespund cu sumele din
ordinele de plată întocmite în baza acestora, precum şi dacă plăţile se
efectuează în cuantumul şi în conturile beneficiarilor prevăzuţi în
ordonanţările de plată."
2. Punctul 5.6.1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„5.6.1. Incasările efectuate de către instituţiile
publice prin casieria
proprie, reprezentând venituri ale bugetului de stat, bugetului asigurărilor
sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale sau veniturile
proprii, se depun în conturile corespunzătoare de venituri ale bugetelor
respective sau în conturile de disponibilităţi, după caz, deschise la unităţile
trezoreriei statului, în prima zi lucrătoare de la încasare, cu excepţia
instituţiilor publice care nu se află în aceeaşi localitate cu unitatea
trezoreriei statului la care sunt arondate, pentru care termenul de depunere
este de două zile lucrătoare."
3. Punctul 5.6.2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„5.6.2. Veniturile bugetare pot fi încasate în numerar
prin instituţii de credit, pe bază de convenţii
încheiate în acest scop cu instituţiile publice care gestionează bugetele
cărora le sunt cuvenite sumele respective, cu condiţia asigurării fondurilor
necesare achitării comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor operaţiuni
în bugetele de venituri şi cheltuieli ale
acestora."
4. După punctul
5.8.6 se introduce un nou punct, punctul 5.8.7, cu următorul cuprins:
„5.8.7. Pe numele beneficiarilor de fonduri externe
nerambursabile postaderare, indiferent de forma de organizare a acestora, cu
excepţia persoanelor fizice, pot fi deschise la unităţile trezoreriei statului
conturi de disponibilităţi pentru gestionarea sumelor provenite din credite
externe nerambursabile, inclusiv a sumelor aferente finanţării naţionale, în
cazul în care prin reglementările specifice gestionării fondurilor respective
se prevede astfel. Sumele încasate în aceste conturi vor fi utilizate pe
răspunderea titularilor de cont, în conformitate cu contractele de finanţare
încheiate, numai pentru operaţiuni efectuate prin virament."
5. Punctul 5.9.4.2
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„5.9.4.2. convenţia (proiect) ce urmează a fi încheiată
între instituţia publică şi instituţia de credit pentru deschiderea contului
escrow, în care să fie prevăzută limita contului escrow, respectiv echivalentul
a maximum două rate scadente succesive, dobânzile şi comisioanele aferente
acestora, drept garanţie pentru restituirea creditului angajat. Eventualele
sume care depăşesc limita menţionată mai sus vor fi virate de instituţia de
credit, în termen de maximum două zile bancare, în contul instituţiei publice
deschis la trezoreria statului."
6. Punctul 6.1.1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„6.1.1. Prin operator economic, în înţelesul art. 6 din ordonanţa de urgenţă, se înţelege: regii
autonome, societăţi sau companii naţionale şi societăţi comerciale persoane
juridice înregistrate fiscal în România, inclusiv filiale, sucursale sau
celelalte sedii secundare ale acestora."
7. La punctul 6.2.3,
alineatul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Sumele încasate în contul 50.69 «Disponibil al
operatorilor economici» în plus faţă de cele indisponibilizate, precum şi cele
pentru care nu s-a întocmit de către organele fiscale lista prevăzută la pct.
6.2.2 pot fi transferate în conturi bancare sau pot fi utilizate pentru
efectuarea de plăţi către furnizori ori creditori cu conturi deschise la
trezoreria statului sau la instituţii de credit, cu condiţia ca asupra
conturilor respective să nu fi fost înfiinţată poprirea prin titluri
executorii."
8. Punctul 6.2.5 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„6.2.5. Din contul 50.69 «Disponibil al operatorilor
economici» titularii contului pot achita în conturi deschise la unităţile
trezoreriei statului şi următoarele: sumele aferente obligaţiilor bugetare ale
altor contribuabili, în condiţiile legii; sumele aferente constituirii sau
reîntregirii garanţiilor pentru înlesniri la plata obligaţiilor bugetare;
sumele aferente garanţiilor pentru participarea la licitaţii sau altor garanţii care se constituie
potrivit legii la trezoreria statului; sumele aferente cauţiunilor depuse
pentru contestaţii la executare; sumele virate de către sucursale sau filiale în
contul operatorilor economici tutelari, persoane juridice; sumele datorate
instituţiilor publice; alte obligaţii care se virează, potrivit legii, în
conturi deschise la unităţile trezoreriei statului."
9. La punctul
7.2.1, litera D se modifică şi va avea următorul cuprins:
„D. Procedura de acordare a împrumuturilor pentru
acoperirea golurilor temporare de casă ale bugetelor
fondurilor speciale, conform art. 7 alin. (2) lit. b) din ordonanţa de urgenţă,
se stabileşte prin convenţie încheiată între Ministerul Economiei şi Finanţelor
şi instituţia publică care administrează fondul special."
10. La punctul 7.2.1, după litera D se introduce o nouă literă, litera E, cu următorul
cuprins:
„E. Efectuarea de plasamente prin operaţiuni specifice
la instituţii de credit şi alte instituţii financiare autorizate să efectueze
astfel de operaţiuni, garantate de acestea cu active eligibile, fără a fi
afectate obiectivele politicii monetare adoptate de Banca Naţională a României,
se realizează astfel:
1. Conform art. 7 alin. (2) lit. c) din ordonanţa de
urgenţă, plasamentele financiare se efectuează la instituţiile financiare
autorizate să efectueze astfel de operaţiuni, care îndeplinesc criteriile de
eligibilitate pentru a efectua operaţiuni pe piaţa monetară, stabilite prin
Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 1/2000 privind operaţiunile de
piaţă monetară efectuate de Banca Naţională a României şi facilităţile
permanente acordate de aceasta participanţilor eligibili, republicat.
2. Având în vedere prevederile pct. 4.1.c) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria
publică, cu modificările ulterioare, plasamentele colateralizate pot fi
realizate de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin direcţia de
specialitate, doar în condiţiile în care la momentul anunţului licitaţiei
soldul contului curent general al trezoreriei statului este de cel puţin 1.000
de milioane lei. Sumele care depăşesc această valoare minimă pot fi investite,
ţinând cont de siguranţa, lichiditatea şi rentabilitatea fondurilor, în această
ordine de prioritate.
3. Ministerul Economiei şi Finanţelor poate efectua:
3. a) plasamente financiare sub forma depozitelor la
termen, garantate cu active eligibile de natura titlurilor de stat libere de
sarcini sau cu active eligibile admise pentru tranzacţionare,
stabilite prin Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 1/2000, republicat,
aflate în portofoliul instituţiilor financiare autorizate să efectueze astfel
de operaţiuni. Valoarea activelor eligibile aduse în garanţie trebuie să
acopere în proporţie de 100% plasamentul acordat şi dobânda aferentă, întregită
la valoarea nominală a unui titlu de stat.
3.a.1) In sensul prezentelor norme metodologice, plasamentul
colateralizat reprezintă tranzacţii reversibile în
cadrul cărora, în scopul fructificării disponibilităţilor existente în contul
curent general al trezoreriei statului, Ministerul Economiei şi Finanţelor
plasează depozite la instituţiile de credit şi casele centrale ale
cooperativelor de credit - participanţi eligibili, acestea păstrând
proprietatea asupra activelor eligibile aduse în garanţie.
3.a.2) Plasamentele colateralizate pot fi realizate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin direcţia de specialitate, doar în
condiţiile în care la momentul anunţului licitaţiei, care se desfăşoară conform
procedurii descrise în anexa nr. 3, soldul contului curent general al
trezoreriei statului este de cel puţin 1.000 de milioane lei.
3.a.3) Scadenţa plasamentului colateralizat trebuie să
fie stabilită astfel încât la momentul transmiterii anunţului licitaţiei prognoza soldului contului curent general
al trezoreriei statului să nu indice goluri temporare de casă până la momentul
scadenţei.
3.a.4) Decizia privind efectuarea de plasamente
colateralizate nu este de regulă anunţată public, aceasta fiind o operaţiune de
fructificare pe termen scurt a disponibilităţilor băneşti existente în soldul
contului curent general al trezoreriei statului.
3.a.5) Ministrul economiei şi finanţelor deleagă
direcţiei de specialitate responsabilitatea efectuării de plasamente
colateralizate, precum şi semnarea contractului de plasament şi a contractului
de gaj, încheiate cu fiecare participant eligibil.
3.a.6) Condiţiile de acordare şi modul de garantare a
plasamentelor colateralizate se stabilesc prin «Contractul de plasament
colateralizat» şi prin «Contractul de gaj pentru plasament colateralizat»,
încheiate cu participanţii eligibili câştigători (anexele nr. 4 şi 5).
Notificarea prevăzută în anexa nr. 6 constituie accesoriu al «Contractului de
plasament colateralizat», iar prin aceasta instituţia financiară consimte să
garanteze plasamentul cu activele eligibile de natura titlurilor de stat,
indicate prin elementele de identificare specifice.
3.a.7) Dobânda se calculează ca rată a dobânzii simple,
cu convenţia efectiv/360, şi se plăteşte la scadenţa plasamentului, In cazul în
care scadenţa plasamentului este o zi nelucrătoare, rambursarea are loc în
următoarea zi lucrătoare bancară, fără obligarea la dobânzi moratorii.
3.a.8) Participanţii la operaţiunile de plasare de
disponibilităţi efectuate de Ministerul Economiei şi Finanţelor prin trezoreria
statului au următoarele obligaţii:
3.a.8.1) să încheie contract de plasament
colateralizat, prevăzut în anexa nr. 4, cu Ministerul Economiei şi Finanţelor,
în baza căruia vor putea participa la operaţiunile de plasare de
disponibilităţi efectuate de trezoreria statului;
3.a.8.2) să aibă calitatea de participant la sistemul
de depozitare şi decontare SaFIR;
3.a.8.3) să iniţieze operaţiunea de gajare a titlurilor
de stat sau a altor active eligibile cu data efectuării plasamentului
colateralizat, fără a efectua transferul dreptului de proprietate a titlurilor
de stat sau al altor active eligibile;
3.a.8.4) să ramburseze integral la scadenţă depozitul
atras colateralizat, precum şi dobânzile aferente.
3.a.9) Titlurile de stat sau alte active eligibile
utilizate pentru garantarea depozitului atras trebuie să îndeplinească următoarele
condiţii, în mod cumulativ, după cum urmează:
3.a.9.1) să fie în proprietatea instituţiei financiare;
3.a.9.2) să fie libere de sarcini;
3.a.9.3) să aibă o scadenţă ulterioară scadenţei
operaţiunii efectuate;
3.a.9.4) să nu aibă plăţi de cupoane până la
maturitatea plasamentului.
3.a.10) Data decontării licitaţiilor de plasare de
depozite colateralizate efectuate de Ministerul Economiei şi Finanţelor prin
trezoreria statului este «value tomorrow»
3.a.11) Pe perioada pentru care titlurile de stat constituie
obiectul unui gaj ca urmare a efectuării de plasamente de către Ministerul
Economiei şi Finanţelor, dobânda aferentă acestor titluri se cuvine
proprietarului înregistrat, respectiv instituţiei financiare.
3.a.12) Deblocarea garanţiilor constituite la acordarea
plasamentului este condiţionată de rambursarea plasamentelor şi de plata
dobânzilor aferente.
3.a.13) Decontarea/plasarea şi
constituirea gajului se realizează potrivit Regulilor sistemului de depozitare
şi decontare SaFIR şi ale sistemului cu decontare brută în timp real ReGISu
3.a.14) In cazul efectuării de plasamente
colateralizate, anunţul rezultatului licitaţiei va fi urmat de o notificare,
prevăzută în anexa nr. 6, prin care băncile consimt să garanteze plasamentul şi vor indica elementele de
identificare a titlurilor de stat sau altor active eligibile care fac obiectul
gajului.
3.a.15) In situaţia în care un
participant eligibil la scadenţa depozitului plasat de către Ministerul
Economiei şi Finanţelor nu îşi îndeplineşte obligaţiile ce îi revin referitoare
la respectarea termenului de decontare a operaţiunilor efectuate cu Ministerul
Economiei şi Finanţelor, acesta va fi obligat la plata unei dobânzi
penalizatoare, calculată pe o perioadă egală cu perioada de plasare, la nivelul
ratei de politică monetară a Băncii Naţionale a României plus nivelul ratei
ROBID ON aferente zilei de scadenţă a plasamentului, aplicată asupra
depozitului nerambursat la scadenţă. Sumele reprezentând dobânzi penalizatoare
se fac venit la bugetul trezoreriei statului.
3.a.16) Tipurile de mesaje utilizate în cadrul
operaţiunilor de plasare efectuate de Ministerul Economiei şi Finanţelor,
precum şi modul lor de completare în mod unitar se fac conform Regulilor
sistemului SaFIR.
3.a.17) Executarea garanţiilor se specifică de către
Ministerul Economiei şi Finanţelor în anunţul de licitaţie şi se realizează
prin una dintre cele două metode de mai jos:
3.a.17.1) prin apropierea tuturor sau a unei părţi din
activele eligibile, titlurile de stat gajate, de către Ministerul Economiei şi
Finanţelor în contul obligaţiilor financiare garantate, cu respectarea
reglementărilor aplicabile;
3.a.17.2) prin vânzarea tuturor activelor eligibile,
titlurilor de stat gajate, în contul obligaţiei financiare garantate, cu
respectarea reglementărilor aplicabile;
3.b) plasamente financiare prin efectuarea de
cumpărări/vânzări reversibile de titluri de stat -
repo/revers repo.
3.b.1) Condiţiile în care Ministerul Economiei şi
Finanţelor efectuează cumpărări/vânzări reversibile de titluri de stat -
repo/reverse repo - se stabilesc prin contract încheiat cu fiecare participant
eligibil (anexa nr.10).
3.b.2) Cumpărările reverse repo se desfăşoară prin
licitaţie organizată la Ministerul Economiei şi Finanţelor. Pentru licitaţie
instituţiile de credit transmit ofertele conform modelului prezentat în anexa
nr. 11. Pentru înregistrarea şi decontarea tranzacţiilor desfăşurate prin
licitaţie, instituţiile de credit alocă codul de operaţiune definit în anexa
nr. 11.
3.b.3) Tranzacţiile reversibile sunt definite de
următoarele elemente:
a) elemente de identificare a titlurilor de stat - tipul
si seria titlurilor de stat (cod ISIN);
b) numărul de titluri de stat tranzacţionate;
c) valoarea unitară nominală;
d) valoarea unitară de vânzare a titlurilor de stat la
data tranzacţiei;
e) rata operaţiunii repo/reverse repo sau rata dobânzii
ce va fi plătită de vânzătorul iniţial la răscumpărarea titlurilor de stat,
care se stabileşte, după caz, fie prin mecanismul licitaţiei (licitaţie la rată
variabilă), fie în funcţie de constrângerile concrete de cost (licitaţie la
rată fixă şi proceduri bilaterale);
f) valoarea unitară de
răscumpărare se obţine prin însumarea valorii unitare de vânzare cu dobânda
datorată la scadenţă, aferentă valorii titlurilor de stat vândute. Calculul se
efectuează după următoarea formulă:
Valoarea de răscumpărare = preţul de vânzare x [1 + (d/100 x n/360)],
în care:
d = rata operaţiunii repo/reverse repo (pcpa);
n = numărul de zile.
3.b.4) In cazul în care, din anumite motive, nu se
finalizează operaţiunea de cumpărare reversibilă (instituţia de credit nu mai
poate cumpăra titlurile de stat la data stabilită), titlurile de stat rămân în
portofoliul Ministerului Economiei şi Finanţelor.
3.b.5) In situaţia în care la data
vânzării/răscumpărării un participant eligibil nu îşi îndeplineşte obligaţiile
ce îi revin referitoare la respectarea termenului de decontare a operaţiunilor efectuate cu Ministerul
Economiei şi Finanţelor, acesta va fi obligat la plata unei dobânzi penalizatoare,
calculată pentru fiecare zi de întârziere, la nivelul ratei de politică
monetară a Băncii Naţionale a României plus nivelul ratei ROBID ON aferente
fiecărei zile din perioada de întârziere. Sumele reprezentând dobânzi
penalizatoare se fac venit la bugetul trezoreriei statului."
11. La punctul
7.2.1, litera F se abrogă.
12. La punctul
7.2.1, litera G se abrogă.
13. Punctul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„14. Art. 8 din ordonanţa de urgenţă:
(1) Asigurarea permanentă a echilibrului dintre
resursele contului curent general al trezoreriei statului şi necesităţile de
finanţare se poate realiza prin utilizarea instrumentelor de administrare a
lichidităţilor şi fluxului de numerar.
(2) Instrumentele prevăzute la alin. (1) se
stabilesc prin normele emise în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă.
Norme metodologice:
8.1. Administrarea eficientă a disponibilităţilor
existente în contul curent general al trezoreriei statului are la bază
proiecţia soldului acestora şi presupune realizarea unor prognoze cât mai reale
care să permită atât fructificarea disponibilităţilor existente în soldul
contului curent general al trezoreriei statului, cât şi asigurarea resurselor
necesare efectuării plăţilor sectorului public.
8.2. Asigurarea permanentă a echilibrului dintre
resursele contului curent general al trezoreriei statului şi necesităţile de
finanţare se poate realiza prin următoarele metode:
8.2.1. Atragerea de depozite pe termen scurt de la
instituţii de credit sau alte instituţii financiare se realizează astfel:
8.2.1.1. Ministrul economiei şi finanţelor, prin
secretarul de stat, deleagă direcţiei de specialitate responsabilitatea
atragerii de depozite în vederea asigurării echilibrului resurselor contului
curent general al trezoreriei statului, precum şi a încheierii convenţiei
pentru atragere de depozite.
8.2.1.2. Decizia privind atragerea de depozite pe termen scurt de la bănci nu este de regulă anunţată public,
aceasta fiind luată în preziua apariţiei lipsei de lichidităţi sau cel mai
târziu în ziua respectivă.
8.2.1.3. Atragerea de depozite pe termen scurt de la
instituţii financiare se desfăşoară prin procedura licitaţiei organizate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor, descrisă în anexa nr. 3.
8.2.1.4. După confirmarea atragerii depozitului se
încheie o convenţie între Ministerul Economiei şi Finanţelor şi instituţia
financiară respectivă, în care se menţionează volumul depozitului, perioada,
rata dobânzii, scadenţa, precum şi contul în care se efectuează rambursarea
capitalului şi plata dobânzii, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 7.
8.2.1.5. Decontarea depozitului atras se realizează
potrivit Regulilor sistemului cu decontare brută în timp real ReGIS.
8.2.1.6. Dobânda se calculează ca rată a dobânzii
simple, cu convenţia efectiv/360, şi se plăteşte la scadenţa depozitului, In
cazul în care scadenţa depozitului este o zi nelucrătoare, rambursarea are loc
în următoarea zi lucrătoare bancară, fără obligarea la dobânzi moratorii.
8.2.1.7. La scadenţă, pentru rambursarea sumelor şi
plata dobânzilor aferente depozitelor atrase, se va proceda la întocmirea
«Fişei de calcul a dobânzii aferente depozitului atras» (anexa nr. 8), «Notei
de rambursare a plasamentului», «Notei de lichidare» şi «Ordonanţării la plată»
pentru plata dobânzii aferente sumelor atrase.
8.2.1.8. Dobânzile aferente depozitelor atrase se
asigură din bugetul trezoreriei statului.
8.2.2. Utilizarea echivalentului în lei al unor sume
vândute la rezerva valutară a statului, din conturile de disponibilităţi în
valută rezultate din împrumuturi de stat destinate finanţării şi refinanţării
datoriei publice, precum şi din alte surse stabilite de
lege.
8.2.2.1. Ministerul Economiei şi Finanţelor transmite
Băncii Naţionale a României «Ordinul de schimb valutar», conform convenţiei
încheiate între Ministerul Economiei şi Finanţelor şi Banca Naţională a
României, precizând suma exactă, valuta, data valutei, precum şi contul în care
urmează să fie virat echivalentul în lei al sumelor vândute.
8.2.2.2. La utilizarea valutei provenite din
împrumuturi de stat, înregistrată în conturi de disponibilităţi în valută
deschise la Centrala Băncii Naţionale a României, va fi nominalizat împrumutul
din care se efectuează vânzarea de valută în vederea echilibrării contului
curent general al trezoreriei statului."
14. Punctele 15 şi 16
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„15. Art. 9 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă:
(3) Disponibilităţile în valută pot fi fructificate
în mod direct de către Ministerul Economiei şi Finanţelor prin plasamente la
instituţii de credit sau la instituţii financiare, în condiţiile şi utilizând
instrumentele stabilite prin normele emise în aplicarea prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă.
Norme metodologice:
9.1. Plasamentele în valută sunt efectuate de direcţia
de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu respectarea
reglementărilor în vigoare şi pe baza principiilor consacrate în practica
internaţională, respectiv siguranţa investiţiei, lichiditatea portofoliului şi
performanţa investiţiei. Siguranţa investiţiei, respectiv a plasamentului în
valută se realizează având în vedere limitarea următoarelor categorii de riscuri:
9.1.1. Riscul de credit - riscul nerespectării de
către partener/emitent a obligaţiilor de plată asumate prin contract, în sumele
şi la termenele stabilite.
9.1.1.1. Prevenirea şi limitarea riscului de credit se
realizează prin:
a) investirea numai în instrumentele eligibile ale
entităţilor, care au fost analizate şi clasificate de cel puţin una dintre
următoarele agenţii de rating în categoriile de risc de credit minim sau zero:
Standard & Poor's - cel puţin AA pentru investiţii pe termen lung,
respectiv A1 pe termen scurt; Moody's - cel puţin Aa3 pentru investiţii pe
termen lung, respectiv P1 pe termen scurt;
b) stabilirea de limite maxime de expunere pe emitenţi
(limite pentru riscul de ţară) pentru cei care au fost clasificaţi cu un rating mai mic de AAA (Standard & Poor's), respectiv Aaa
(Moody's);
c) stabilirea de limite maxime de expunere pe fiecare
instrument de investire, respectiv 10% din volumul oricărei emisiuni,
indiferent de ratingul atribuit emitentului.
9.1.2. Riscuri de piaţă -
riscul ca valoarea de piaţă a portofoliului să scadă ca urmare a evoluţiei
nefavorabile a principalilor indicatori ai pieţelor financiare, respectiv a
dobânzii, concretizat în riscul ca valoarea de piaţă a portofoliului investit
la dobândă fixă să scadă ca rezultat al creşterii dobânzilor, a ratei de
schimb, concretizat în riscul ca valoarea portofoliului să scadă ca urmare a
deprecierii valutelor de denominare a activelor din portofoliu faţă de moneda
locală (RON) sau ca urmare a unor condiţii de lichiditate scăzută pentru
instrumentele din portofoliu.
9.1.3. Riscul de lichiditate este definit prin incapacitatea
de a se asigura necesarul de lichidităţi sau prin asigurarea acestuia la
costuri inacceptabile. Lichiditatea portofoliului este asigurată prin
prevenirea riscului de lichiditate.
9.1.3.1.Manifestarea acestui risc nu are efecte asupra
siguranţei plasamentului realizat, dar poate determina pierderi financiare.
9.1.3.2. Prevenirea riscului de lichiditate se
realizează prin:
a) stabilirea necesarului de
lichidităţi pe termene şi valute conform destinaţiilor sumelor plasate;
b) stabilirea categoriilor de active de investire în
funcţie de gradul de lichiditate cerut.
9.1.4. Riscuri operaţionale interne (organizaţionale)
reprezintă posibilitatea înregistrării unor pierderi financiare sau de imagine
de către Ministerul Economiei şi Finanţelor ca urmare a nerespectării regulilor
şi uzanţelor de tranzacţionare pe pieţele financiare internaţionale, a
obligaţiilor contractuale asumate sau a reglementărilor interne.
9.1.4.1. Prevenirea riscurilor interne se realizează
prin:
a) stabilirea de structuri organizatorice distincte
pentru activităţile de tranzacţionare şi decontare;
b) stabilirea de competenţe specifice pentru fiecare
structură menţionată;
c) stabilirea de limite de tranzacţionare şi/sau
expunere ca sumă maximă absolută cu care fiecare categorie de personal
autorizat să efectueze tranzacţii poate angaja trezoreria;
d) înregistrarea tranzacţiilor efectuate prin telefon,
respectiv arhivarea celor înregistrate pe hârtie sau alt tip de suport
material, şi evidenţierea tranzacţiilor în baza de date special constituită.
9.2. Ministerul Economiei şi Finanţelor poate efectua
plasamente financiare în valută sub forma depozitelor la termen, garantate cu
active elegibile, urmând procedura descrisă în anexa nr. 3."
15. Punctul 10.9 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„10.9. Direcţia de specialitate din cadrul Ministerului
Economiei şi Finanţelor, pe baza solicitărilor formulate de titularii de
conturi de disponibilităţi, altele decât cele care fac obiectul ordinului
prevăzut la pct. 10.8, va asigura actualizarea ordinului ministrului economiei
şi finanţelor. Calculul de dobândă pentru aceste conturi începe cu data de 1 a
lunii următoare aprobării ordinului de către ministrul economiei şi
finanţelor."
16. După punctul 10.9
se introduce un nou punct, punctul 10.10, cu următorul cuprins:
„10.10. Pentru conturile de disponibilităţi purtătoare
de dobândă deschise la Trezoreria operativă centrală, dobânda se calculează
după formula de la punctul 10.3 şi se virează în termen de 10 zile
calendaristice de la primirea extraselor de cont."
Art. II. -Anexa nr. 2 la
normele metodologice se abrogă.
Art. III. -Anexele nr. 3-10, 11
A, 11 B, 12 şi 13 la normele metodologice se înlocuiesc cu anexele nr. 1-10 care fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. IV. - La data publicării
prezentului ordin, Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 267/2007
privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 7 alin.
(2) lit. c) şi ale art. 8 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria
statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 201/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 392 din 11 iunie 2007, cu
modificările ulterioare, se abrogă.
Art.V. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 3 la normele metodologice)
PROCEDURI DE LUCRU
pentru desfăşurarea licitaţiei la atragere/plasare
de disponibilităţi
Efectuarea plasamentelor colateralizate şi atragerea de depozite se realizează în 4 etape operaţionale,
după cum urmează:
1. Anunţul licitaţiei: transmiterea către instituţiile
financiare/participanţii eligibili a unui anunţ de atragere/plasare de depozite
prin intermediul mijloacelor de comunicare specifice, precum poşta electronică
securizată, fax, Reuters, Bloomberg, SWIFT, se realizează de către Ministerul
Economiei şi Finanţelor, prin direcţia de specialitate implicată în
administrarea disponibilităţilor existente în contul curent general al
trezoreriei statului, cu încadrarea în termenul de transmitere a ofertelor
prevăzut în anunţul licitaţiei, care va conţine, fără a se limita la acestea,
următoarele elemente:
- numărul de referinţă al licitaţiei;
- data tranzacţiei (licitaţiei);
- data decontării;
- tipul tranzacţiei;
- scadenţa;
- termenul de transmitere a ofertelor de participare;
- metoda de executare a garanţiilor, în cazul
plasamentelor colateralizate.
2. Transmiterea ofertelor de participare la licitaţie
de către instituţiile financiare/participanţii eligibili se va realiza după modelul prezentat în anexa nr. 9 la
normele metodologice, prin aceleaşi mijloace de comunicare menţionate la pct.
1.
3. Alocarea sumelor se va efectua conform principiului
celei mai avantajoase oferte pentru trezorerie;
ofertele aflate la nivel marginal vor fi executate proporţional.
4. Anunţarea rezultatelor licitaţiei se transmite în
aceeaşi zi instituţiilor financiare/participanţilor eligibili câştigători, în
format poştă electronică securizată, fax, Reuters, Bloomberg, SWIFT sau prin
alte modalităţi, şi va cuprinde:
- numărul de referinţă al licitaţiei;
- data tranzacţiei (licitaţiei);
- tipul tranzacţiei;
- scadenţa operaţiunii;
- suma alocată;
- rata (ratele) dobânzii acceptate;
- data înregistrării gajului;
- metoda de executare a garanţiilor;
- data eliberării gajului.
5. Pentru operaţiunea de atragere depozite, data
tranzacţiei (licitaţiei) este aceeaşi cu data decontării.
6. Pentru operaţiunea de efectuare a plasamentelor
colateralizate, data tranzacţiei este data efectuării licitaţiei, iar data
decontării este „value tomorrow" ziua lucrătoare următoare datei
tranzacţiei (licitaţiei).
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 4 la normele metodologice)
CONTRACT
de plasament colateralizat
Nr. ...din .../.../....
In temeiul art. 7 alin. (2) lit. c) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor
derulate prin trezoreria statului, aprobată cu modificări prin Legea nr.
201/2003, republicată,
între
Ministerul Economiei şi Finanţelor, cu sediul în
Bucureşti, str. Apolodornr. 17, sectorul 5, reprezentat prin.........................., în calitate
de...........................................................,
şi.........................................., în calitate de....................................................,
şi
(instituţia financiară)
..................................................................................,
cu sediul în..............................................,
str...............................nr. ......, înregistrată
la registrul comerţului cu nr..........................., cod fiscal
nr........................, reprezentată
prin...................................., în calitate de...........................................,
şi................................., în calitate
de..............................,
a intervenit prezentul contract.
1. Ministerul Economiei şi Finanţelor plasează la (instituţia financiară)
......................................................................................suma
de............., reprezentând plasament colateralizat,
având o valoare egală cu suma acceptată la licitaţiile organizate, înscrisă în
notificările tranzacţiilor, notificări care constituie accesorii ale
prezentului contract de plasament colateralizat.
2. Rata dobânzii plasamentului colateralizat este
de.........................
3. Perioada pentru care se efectuează plasamentul
colateralizat este de.........zile, începând cu data de........................
4. Plata plasamentului colateralizat se face în contul
cu cod IBAN nr............................................,
NIF............................
5 (instituţia financiară) ...............................................................................se
obligă să garanteze plasamentele colateralizate cu active eligibile (titluri de stat) menţionate în
contractul de gaj pentru plasament colateralizat încheiat pentru fiecare
tranzacţie.
6. Valoarea totală ajustată a activelor eligibile
(titlurilor de stat) aduse în garanţie trebuie să acopere în proporţie de 100%
plasamentul acordat şi dobânda aferentă.
7. In cazul în care. (instituţia
financiară) ..........................................................................nu
achită la scadenţă plasamentul acordat şi nu plăteşte dobânda aferentă, Ministerul Economiei si Finanţelor va proceda la
executarea garanţiilor corespunzător valorii nerambursate, întregită la valoarea nominală a unui
titlu de stat (active eligibile).
In acest caz (instituţia
financiară)........................................................................
urmează să plătească o dobândă penalizatoare, la
nivelul ratei de politică monetară a Băncii Naţionale a României plus nivelul
ratei ROBID ON aferente zilei de scadenţă a plasamentului, aplicată asupra
depozitului nerambursat la scadenţă.
8. Restituirea plasamentului colateralizat se face în
contul cu cod IBAN nr.........................................,
NIF......................
9. Plata dobânzii aferente plasamentului colateralizat
şi a dobânzii penalizatoare menţionate la pct. 7 se face în contul cu cod IBAN
nr..................................................., NIF............................................
10. Anunţul licitaţiei este parte integrantă a
prezentului contract.
11. Prezentul contract s-a încheiat în două exemplare,
câte unul pentru fiecare parte contractantă, ambele cu aceeaşi valoare
juridică, şi intră în vigoare la data semnării.
Ministerul Economiei şi Finanţelor
Numele şi prenumele
............................................................
Funcţia
............................................................
Semnăturile autorizate şi ştampila
............................................................
............................................................
(instituţia financiară)
Numele şi prenumele
............................................................
Funcţia
............................................................
Semnăturile autorizate şi ştampila
............................................................
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 5 la normele metodologice
CONTRACT DE GAJ
pentru plasament colateralizat
Nr. ...din ..../..../.....
In temeiul art. 7 alin. (2) lit. c) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor
derulate prin trezoreria statului, aprobată cu modificări prin Legea nr.
201/2003, republicată,
între
Ministerul Economiei şi Finanţelor, cu sediul în
Bucureşti, str. Apolodornr. 17, sectorul 5, reprezentat
prin..........................,
în calitate
de....................................................................,
şi................................................, în calitate
de....................................,
şi
(instituţia financiară)
............................................................................,
cu sediul în............................................, str.................................nr.
...,
înregistrată la registrul comerţului cu
nr..................................., cod fiscal
nr..........................., reprezentată prin..........................., în calitate
de.........................................., şi................................,
în calitate de.............................,
a intervenit prezentul contract.
1(instituţia financiară) ...........................................................................se
obligă să gajeze în favoarea Ministerului Economiei şi Finanţelor activele eligibile/titlurile de stat consemnate în Notificarea
nr..........................din data
de..................., care face parte integrantă din prezentul contract de gaj, pentru garantarea plasamentului
colateralizat în sumă de.............., acordat la data de................... .................................................................................declară
pe propria răspundere că titlurile de stat ce fac obiectul (instituţia financiară) garanţiei,
potrivit prezentului contract de gaj pentru plasament colateralizat, sunt în
proprietatea sa şi nu sunt gajate sau sechestrate.
2. Ministerul Economiei şi Finanţelor preia cu titlu de
garanţie activele eligibile/titlurile de stat menţionate de. (instituţia financiară)......................... în Notificarea
nr..............................din data
de.........................................
3. In cazul în care (instituţia
financiară) .....................................................................
nu rambursează integral la scadenţă plasamentul colateralizat acordat şi nu plăteşte integral dobânda aferentă,
Ministerul Economiei şi Finanţelor va proceda la executarea garanţiei,
corespunzător valorii nerambursate, în condiţiile aplicării prevederilor pct. 6
din contractul de plasament colateralizat.
4. Anunţul licitaţiei este parte integrantă a
prezentului contract.
5. Prezentul contract de gaj pentru plasament
colateralizat intră în vigoare la data efectuării plasamentului de către
Ministerul Economiei şi Finanţelor şi îşi încetează valabilitatea în momentul
rambursării integrale a obligaţiilor de plată asumate.
6. Prezentul contract de gaj pentru plasament
colateralizat constituie accesoriu la Contractul de plasament colateralizat
nr........................
7. Prezentul contract de gaj pentru plasament
colateralizat s-a încheiat în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte
contractantă, si intră în vigoare la data semnării.
Ministerul Economiei şi Finanţelor
Numele şi prenumele
............................................................
Funcţia
............................................................
Semnăturile autorizate şi ştampila
............................................................
............................................................
(instituţia financiară)
Numele şi prenumele
............................................................
Funcţia
............................................................
Semnăturile autorizate şi ştampila
............................................................
ANEXA Nr. 4 (Anexa nr. 6 la normele metodologice)
NOTIFICARE
pentru garantarea cu active eligibile (titluri de
stat) a plasamentului..................... din data de........./........./..........
(instituţia financiară)
............................................................................se
obligă să gajeze în favoarea Ministerului Economiei şi Finanţelor următoarele active eligibile (titluri de stat):
-
lei -
Nr. crt.
|
Cod ISIN
|
Numărul
contului
BIC
|
Data scadenţei emisiunii
|
Numărul titlurilor (bucăţi)
|
Valoarea
nominală
unitară
|
Valoarea
nominală
totală
|
Valoarea
de piaţă
totală
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6 = 5x4
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X
|
TOTAL
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
(instituţia financiară)
.....................................................................................
declară pe propria răspundere că titlurile de mai sus,
constituite drept garanţie,
sunt în proprietatea sa şi sunt libere de sarcini.
(instituţia financiară)
......................................................................................
consimte la blocarea acestui portofoliu de titluri de stat în contul de evidenţă deschis pe numele băncii în SaFIR.
Prezenta notificare face parte integrantă din
Contractul de gaj nr.........................................................
............................................................
(instituţia financiară)
Numele şi prenumele
............................................................
Funcţia
............................................................
Semnăturile autorizate şi ştampila
............................................................
Data
............................................................
ANEXA Nr. 5 (Anexa nr. 7 la normele metodologice)
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANŢELOR
Nr............./...../...../.....
(INSTITUŢIA FINANCIARĂ)
Nr........./...../...../.....
In baza prevederilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin
trezoreria statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 201/2003,
republicată, şi ale pct. 3.2.1 din Normele metodologice de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007, cu modificările şi
completările ulterioare, pentru asigurarea cadrului necesar administrării în
condiţii optime a contului curent general al trezoreriei statului, în sensul
asigurării resurselor necesare efectuării plăţilor sectorului public,
între
Ministerul Economiei şi Finanţelor, cu sediul în Bucureşti,
str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, cod fiscal nr....................., cont IBAN...................., reprezentat
legal prin...................., în calitate de.................,
şi...................., în calitate de...........................,
şi
(instituţia financiară)
.........................................................................................,
cu sediul
în......................................................................, str..............................................nr............,
înregistrată la registrul comerţului cu nr..............................., cod
fiscal nr........................., cont IBAN......................, reprezentată legal
prin...................., în calitate de....................,
şi...................., în calitate de....................,
se încheie prezenta convenţie.
I. Obiectul convenţiei
1. Instituţia financiară
............................................... constituie un depozit în sumă
de .................... lei la Ministerul Economiei şi Finanţelor - trezoreria statului, pe o perioadă
de................................, începând cu data de...................................
2. Nivelul ratei dobânzii este
de.......................% pe an. Calculul dobânzii se efectuează în funcţie de
anul calendaristic de 360 de zile.
II. Obligaţiile părţilor
1. Instituţia
financiară..................................................va
vira suma de....................lei în contul curent general al trezoreriei statului deschis la Banca Naţională a României, cu următoarele
elemente de identificare:
- cod BIC pentru trezoreria
statului:..........................................................;
- cont
nr..........................................................;
- cod IBAN deschis la trezoreria operativă centrală.................................;
- cod unic de înregistrare
fiscală..............................................................
2. Ministerul Economiei şi Finanţelor va rambursa în
ziua de..........................suma de............lei, reprezentând valoarea depozitului scadent, şi suma
de..................lei, reprezentând dobânda aferentă, în contul
..............................., cu următoarele
elemente de identificare:
- cod
BIC..................................................;
- cod IBAN...............................................;
- cod unic de înregistrare
fiscală............................................
III. Prezenta convenţie s-a încheiat în 2 (două)
exemplare, câte unul pentru fiecare parte semnatară, având valoare juridică
egală.
Ministerul Economiei şi Finanţelor
Numele şi prenumele
............................................................
Funcţia
............................................................
Semnăturile autorizate şi ştampila
............................................................
............................................................
(instituţia financiară)
Numele şi prenumele
............................................................
Funcţia
............................................................
Semnăturile autorizate şi ştampila
............................................................
ANEXA Nr. 6 (Anexa nr.
8 la normele metodologice)
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
Direcţia.........................
FIŞA DE CALCUL
a dobânzii aferente depozitului atras
Titularul plasamentului
|
Numărul convenţiei
|
Durata
- zile -
|
Perioada
|
Dobânda (%)
|
Suma plasată
- lei -
|
Dobânda de plătit
- lei -
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6 = (5 x 2 x 4)/360
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total de rambursat (col. 5 + col. 6)
Semnături autorizate
............................................................
ANEXA Nr. 7 (Anexa nr. 9 la normele metodologice)
ANTET INSTITUŢIE FINANCIARA
Nr......din ..../..../....
OFERTA DE PARTICIPARE
la licitaţia din data de....................pentru
plasament colateralizat cu titluri de stat sau constituire de depozite
Nr. de referinţă al licitaţiei....................
Nr. crt.
|
Oferta
|
Opţiuni
|
|
|
1
|
2
|
3
|
|
Suma (lei)
|
|
|
|
|
Rata dobânzii (%)
|
|
|
|
Data acordării........................................
Data scadenţei......................................
............................................................
(instituţia financiară)
Numele şi prenumele
............................................................
Funcţia
............................................................
Semnăturile autorizate şi ştampila
............................................................
Data
............................................................
ANEXA Nr. 8 (Anexa nr. 10 la normele metodologice)
CONTRACT
pentru tranzacţii repo/reverse repo
Nr......din .../.../....
In temeiul art. 7 alin. (2) lit. c) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor
derulate prin trezoreria statului, aprobată cu modificări prin Legea nr.
201/2003, republicată,
între
Ministerul Economiei şi Finanţelor, cu sediul în
Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, reprezentat prin
.............................., în calitate
de..........................................,
şi............................................., în calitate
de..................................,
şi
(instituţia de credit).............................................................................................
cu sediul
în...............................................................................................,
str..................................................................nr...........,
înregistrată la registrul comerţului cu
nr............................, cod fiscal
nr......................................, reprezentată
prin...................., în
calitate de............................, şi............................., în
calitate de..................................,
a intervenit prezentul contract.
1. Ministerul Economiei şi
Finanţelor efectuează tranzacţii repo/reverse repo cu (instituţia de credit)..............................................................
în condiţiile stabilite prin licitaţiile organizate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor, cu privire la:
- elementele de identificare a titlurilor de stat;
- numărul de titluri de stat tranzacţionate;
- valoarea unitară nominală;
- valoarea unitară de vânzare a titlurilor de stat la
data tranzacţiei;
- rata operaţiunii repo/reverse repo;
- datele la care se efectuează
vânzările şi, respectiv, răscumpărările de titluri de stat.
2. (instituţia de credit)...................................................................................
se obligă să aibă în cont titlurile de stat libere de
sarcini la data vânzării (pentru repo), dată stabilită în momentul încheierii
tranzacţiei.
3. In situaţia în care, la data vânzării/răscumpărării, (instituţia de credit) .....................................................................................................
nu îşi îndeplineşte obligaţiile faţă de Ministerul
Economiei şi Finanţelor, va fi obligată la plata unei dobânzi penalizatoare,
calculată pentru fiecare zi de întârziere, la nivelul ratei de politică
monetară a Băncii Naţionale a României plus nivelul ratei ROBID ON aferente
fiecărei zile din perioada de întârziere. Sumele reprezentând dobânzi
penalizatoare se fac venit la bugetul trezoreriei statului.
4. Prezentul contract s-a încheiat în două exemplare,
câte unul pentru fiecare parte contractantă, şi intră în vigoare la data
semnării.
Ministerul Economiei şi Finanţelor
Numele şi prenumele
............................................................
Funcţia
............................................................
Semnăturile autorizate şi ştampila
............................................................
............................................................
(instituţia financiară)
Numele şi prenumele
............................................................
Funcţia
............................................................
Semnăturile autorizate şi ştampila
............................................................
ANEXA Nr. 9 (Anexa nr. 11 la normele metodologice)
ANTET INSTITUŢIE DE CREDIT
Nr.................Data................
OFERTA DE PARTICIPARE
la licitaţia din data de....................pentru
cumpărări/vânzări reversibile de titluri de stat - repo/reverse repo
Nr. de referinţă al licitaţiei:
Cod operaţiune*:
|
OPTIUNI
|
Titluri de stat:
|
1
|
2
|
3
|
Cod ISIN:
|
|
|
|
Data scadenţei emisiunii/cuponului:
|
|
|
|
Nr. titluri de stat (bucăţi):
|
|
|
|
Valoarea nominală unitară (lei):
|
|
|
|
Valoarea nominală totală (lei)
|
|
|
|
Valoarea unitară de vânzare ajustată (lei):
|
|
|
|
Data vânzării:
|
|
|
|
Valoarea totală de vânzare (lei):
|
|
|
|
Rata repo/reverse repo (%):
|
|
|
|
Valoarea unitară de răscumpărare (lei):
|
|
|
|
Data răscumpărării:
|
|
|
|
Valoarea totală de răscumpărare (lei):
|
|
|
|
NOTĂ:
In cazul licitaţiei la rată fixă, se va transmite o
singură opţiune.
INSTITUŢIA DE CREDIT
Persoane autorizate:
Numele şi prenumele
............................................................
Funcţia
............................................................
Semnături autorizate
(L.S.)
............................................................
* Codul operaţiunii este referinţa acordului
repo/reverse repo utilizată pentru decontarea fiecărei operaţiuni în SaFIR, în
conformitate cu Ghidul utilizatorului SWIFT. Acesta va fi de maximum 16
caractere alfanumerice şi va cuprinde: numărul contractului + LX + data
încheierii tranzacţiei sub forma zzllaaaa (ddmmyyyy),
unde:
- L = licitaţie;
- X = identificator numeric
unic asociat de ambele părţi fiecărei operaţiuni repo/reverse repo cu
Ministerul Economiei şi Finanţelor, din ziua respectivă; în cazul operaţiunilor
multilaterale, acesta va fi asociat cu fiecare opţiune şi licitaţie.
ANEXA Nr. 10 (Anexa nr. 12 la normele metodologice)
DEFINIŢII
In sensul prezentelor norme metodologice, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) plasament colateralizat - tranzacţii reversibile în cadrul cărora, în scopul fructificării
disponibilităţilor existente în contul curent general al trezoreriei statului,
Ministerul Economiei şi Finanţelor plasează depozite la băncile şi casele
centrale ale cooperativelor de credit - participanţi eligibili, acestea
păstrând proprietatea asupra activelor eligibile aduse în garanţie;
b) atragere de depozite -
tranzacţie cu scadenţa prestabilită în cadrul căreia, în scopul absorbţiei de
lichiditate pentru asigurarea resurselor necesare efectuării plăţilor
sectorului public, Ministerul Economiei şi Finanţelor atrage depozite de la
instituţiile de credit - participanţi eligibili;
c) data tranzacţiei
(licitaţiei) - data la care se încheie tranzacţia;
d) data decontării- data la care se efectuează decontarea tranzacţiei;
e) value tomorrow - data
decontării este ziua lucrătoare următoare datei tranzacţiei;
f) valoarea ajustată - valoarea activelor eligibile aduse în garanţie ce trebuie să
acopere în proporţie de 100% creditul acordat si dobânda aferentă.