ORDIN Nr. 39
din 16 ianuarie 2008
privind reorganizarea
ambulatoriului de specialitate al spitalului
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 61 din 25 ianuarie 2008
Având în vedere:
- Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea
şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
- Ordinul ministrului sănătăţii şi familiei nr.
153/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, cu modificările ulterioare;
- Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor de
liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 598/2001;
- Referatul de aprobare al Direcţiei generale
organizare, resurse umane, dezvoltare profesională şi salarizare nr. 354 din 16
ianuarie 2008,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerul Sănătăţii Publice, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul sănătăţii
publice emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Ambulatoriul integrat al spitalului,
organizat în cadrul unităţilor sanitare cu paturi, asigură asistenţa medicală
ambulatorie şi are în structură, obligatoriu, cabinete medicale de specialitate
care au corespondent în specialităţile secţiilor şi compartimentelor cu paturi,
precum şi cabinete medicale în alte specialităţi, după caz, pentru a asigura o
asistenţă medicală complexă.
(2) Ambulatoriul integrat al spitalului face parte din
structura spitalului, activitatea medicilor se
desfăşoară în sistem integrat şi utilizează în comun platoul tehnic, cu
respectarea legislaţiei în vigoare de prevenire a infecţiilor nosocomiale, în
vederea creşterii accesibilităţii pacienţilor la servicii medicale diverse şi
complete. Serviciile medicale ambulatorii vor fi înregistrate şi raportate
distinct.
(3) Ambulatoriul integrat al spitalului se organizează
în aceeaşi clădire cu spitalul, de regulă la parterul unităţii, sau într-o altă
clădire aparţinând unităţii sanitare, cu respectarea circuitelor organizatorice
şi funcţionale în condiţiile legii.
(4) In situaţia în care spitalul funcţionează în mai
multe clădiri, acesta îşi va putea organiza cabinetele de specialitate la
parterul clădirilor în care funcţionează secţiile sau compartimentele cu paturi
respective ori în spaţiile în care sunt organizate cabinete în specialităţile
respective, acestea constituind ambulatoriul integrat al spitalului. Cabinetele
de specialitate nu se organizează în spaţiile unde funcţionează secţiile sau
compartimentele de profil.
(5) In cazul în care organizarea ambulatoriului
integrat va modifica circuitele funcţionale ale spitalului, aprobate prin
autorizaţia sanitară de funcţionare, reorganizarea se va face cu respectarea
legislaţiei în vigoare privind condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească
un spital în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare.
Art. 2. - (1) Medicii încadraţi în actualul ambulatoriu
de specialitate al spitalului, în cabinetele de specialitate care au
corespondent în secţiile sau compartimentele cu paturi, vor fi preluaţi în
secţiile sau compartimentele cu paturi care fac parte din structura spitalului,
la cerere, urmând ca prin decizia comitetului director să fie stabilită secţia
sau compartimentul în care vor fi preluaţi.
(2) Medicii de specialitate încadraţi în spital vor
desfăşura activitate în sistem integrat, spital - ambulatoriul integrat, în
cadrul programului normal de lucru, asigurând asistenţa medicală spitalicească
continuă, în regim de spitalizare de zi şi ambulatorie. Activitatea integrată
se poate desfăşura zilnic, săptămânal sau lunar, în conformitate cu modul de
organizare a activităţii de către comitetul director, de comun acord cu şefii
de secţii, în vederea creşterii accesibilităţii pacientului la servicii
medicale corespunzătoare şi a asigurării continuităţii în acordarea
îngrijirilor de sănătate. Programul astfel stabilit va fi comunicat casei de asigurări de sănătate
cu care spitalul are contract.
(3) In vederea creşterii accesibilităţii populaţiei la
serviciile medicale ambulatorii de specialitate, activitatea ambulatoriului
integrat al spitalului se va desfăşura, de regulă, în două ture, de către toţi
medicii, prin rotaţie. Programarea nominală a medicilor din secţiile de
specialitate pe parcursul unei zile, săptămâni, luni, în funcţie de organizarea
activităţii, este propusă de şeful secţiei, avizată de directorul medical şi
aprobată de managerul spitalului.
(4) Pentru specialităţile care au încadrare
insuficientă cu medici de specialitate sau pentru specialităţile cu
adresabilitate mare - reflectată în număr şi tip de servicii -, activitatea
medicului se poate desfăşura şi în afara programului normal de lucru, prin
contracte individuale de muncă cu timp parţial, în funcţie de adresabilitate.
(5) Personalul încadrat în actualul ambulatoriu de
specialitate, în cabinetele de specialitate care nu au corespondent în secţiile
sau compartimentele cu paturi, îşi desfăşoară activitatea în ambulatoriul
integrat al spitalului şi în regim de spitalizare de zi, după caz.
(6) In situaţia în care există dotările necesare şi
adresabilitate, iar condiţiile existente în spitalele generale permit desfăşurarea
actului medical în condiţii de siguranţă, medicii din ambulatoriul integrat al
spitalului, care îşi desfăşoară activitatea în cabinete fără corespondent în
secţiile sau compartimentele cu paturi, îşi pot trata şi supraveghea bolnavul
care îi solicită, iar responsabilitatea pentru cazul respectiv revine medicului
curant şi medicilor care asigură continuitatea prin linia de gardă, în cadrul
unui compartiment cu paturi care se poate organiza în specialităţile respective
şi care va face parte din structura secţiilor medicale sau chirurgicale ori în
cadrul spitalizării de zi, care vor fi aprobate de către Ministerul Sănătăţii
Publice.
(7) Personalul sanitar mediu încadrat în cabinetele
de specialitate din actualul ambulatoriu de specialitate al spitalului, care
devine ambulatoriu integrat al spitalului, precum şi restul personalului care
deserveşte ambulatoriul de specialitate al spitalului rămâne încadrat în
ambulatoriul integrat al spitalului.
(8) In situaţia în care la unele cabinete din
ambulatoriul integrat al spitalului adresabilitatea este redusă sau medicul
lipseşte pentru o anumită perioadă, personalul sanitar mediu poate completa
schema de personal pe secţii şi compartimente, cu respectarea profilului
medical, în vederea creşterii calităţii actului medical.
Art. 3. - (1) Activitatea ambulatoriului integrat al
spitalului constă în:
a) stabilirea diagnosticului şi
tratamentului pacienţilor care au venit cu bilet de trimitere către o unitate
spitalicească de la medicul de familie sau de la un medic specialist din
ambulatoriu, aflat în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate, şi care nu au necesitat internare în regim continuu sau de spitalizare
de zi;
b) monitorizarea şi controlul pacienţilor care au fost
internaţi în spital şi care au venit la controalele programate la solicitarea
medicului curant sau cu bilet de trimitere de la medicul de familie sau de la
un medic specialist din ambulatoriu, aflat în relaţie contractuală cu casa de
asigurări de sănătate, pentru afecţiunile pentru care au fost internaţi;
c) consultaţii interdisciplinare pentru pacienţii
internaţi în unitate sau pentru cei internaţi în alte spitale, în baza
relaţiilor contractuale stabilite între unităţile sanitare respective; acestea
se vor acorda prioritar;
d) stabilirea diagnosticului şi tratamentului
pacienţilor care au venit cu bilet de trimitere de la medicul de familie sau de
la un medic specialist din ambulatoriu, pentru specialităţile unice în
localitatea respectivă, şi care nu necesită internare în regim continuu sau de
spitalizare de zi.
(2) Aceste servicii vor fi evidenţiate distinct de
către ambulatoriul integrat al spitalului şi vor fi contractate şi raportate în
vederea decontării de către casa de asigurări de sănătate.
Art. 4. - (1) Fiecare unitate sanitară cu paturi are
obligaţia de a-şi organiza ambulatoriul integrat al spitalului conform
prevederilor art. 1.
(2) Unitatea sanitară cu paturi este unitatea sanitară
cu personalitate juridică care poate oferi servicii medicale spitaliceşti,
servicii medicale ambulatorii şi servicii medicale de spitalizare de zi,
asigurate de către personalul unităţii în sistem integrat. Comitetul director
al unităţii este obligat să asigure buna desfăşurare a activităţii medicale.
Art. 5. - Cabinetele de specialitate din ambulatoriul
de specialitate al spitalului, care nu se vor organiza conform prevederilor
art. 1, în funcţie de structura existentă, de încadrarea cu personal şi numai
după separarea completă a circuitelor organizatorice şi funcţionale, conform
legislaţiei în vigoare privind autorizarea sanitară şi prevenirea infecţiilor
nosocomiale în unităţile sanitare, se pot organiza conform Ordonanţei
Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor
medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi
funcţionarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe
actului medical, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 598/2001.
Art. 6. - (1) Laboratoarele de radiologie şi imagistică
medicală, analize medicale, explorări funcţionale, recuperare medicină fizică
şi balneologie unice, care deservesc atât spitalul, cât şi ambulatoriul
integrat al spitalului, rămân în structura spitalului, deservind în continuare
atât secţiile şi compartimentele cu paturi, paturile de spitalizare de zi, cât
şi pacienţii care se adresează ambulatoriului integrat al spitalului, în baza
unui program aprobat de managerul spitalului, care să permită prezentarea
pacienţilor din ambulatoriu într-un alt interval de timp decât cel pentru
pacienţii spitalizaţi. Inregistrările şi raportările se vor realiza separat.
(2) In situaţia în care există şi laboratoare care
funcţionează în ambulatoriul de specialitate al spitalului, acestea vor putea
fi comasate cu laboratorul care deserveşte unitatea sanitară cu paturi, dacă
este necesar pentru acoperirea capacităţii tehnice sau de personal, ori se organizează conform art. 5, dacă sunt
amplasate într-o clădire separată de cea a spitalului.
(3) Casele de asigurări de sănătate vor încheia un
contract de furnizare de servicii medicale paraclinice, separat cu spitalul,
pentru serviciile acordate în regim ambulatoriu, în condiţiile legii.
Art. 7. - (1) In situaţia în care cabinetele care nu
vor constitui ambulatoriul integrat al spitalului se vor reorganiza în
conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, şi cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
83/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 598/2001, spitalul
împreună cu autoritatea de sănătate publică şi autorităţile locale vor găsi
spaţii, de preferinţă în afara clădirii spitalului, pentru a permite spitalului
să îşi organizeze unitar activitatea.
(2) Spitalul este obligat să îşi utilizeze prioritar
spaţiile pentru organizarea activităţii, în vederea creşterii accesibilităţii
populaţiei la servicii medicale cât mai complete, a creşterii calităţii actului
medical şi a gradului de confort pentru pacienţi.
(3) Bunurile mobile aflate în dotarea structurilor medicale care se reorganizează în conformitate cu
prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 598/2001, rămân în
patrimoniul spitalului şi vor fi atribuite în folosinţă titularului cabinetului
.
(4) Aparatura medicală aflată în dotarea structurilor
care se reorganizează conform art. 5 rămâne în patrimoniul spitalului şi va fi
atribuită în folosinţă gratuită titularului cabinetului, numai dacă nu este
necesar a fi redistribuită în structurile medicale ale spitalului, în scopul
dotării corespunzătoare a acestora.
Art. 8. - In situaţia în care
clădirea în care se organizează ambulatoriul integrat al spitalului nu este
utilizată în totalitate de către ambulatoriul integrat al spitalului, în
spaţiile rămase neutilizate se pot organiza secţii sau compartimente cu paturi
ale spitalului, care funcţionează în alte clădiri, aflate la distanţă sau în
clădiri necorespunzătoare, cu respectarea circuitelor organizatorice şi
funcţionale conform reglementărilor legale în vigoare.
Art. 9. - (1) Medicii care îşi desfăşoară activitatea
în cabinete organizate conform art. 5 au obligaţia să suporte cheltuielile
aferente bunei funcţionări a structurii organizatorice în care îşi desfăşoară
activitatea, inclusiv părţile defalcate din cheltuielile comune, dacă rămân în
spaţii în care funcţionează şi structuri ale spitalului.
(2) Organizarea acestor cabinete se va face numai prin gruparea unitară a acestora şi separarea
completă a circuitelor organizatorice şi funcţionale.
Art. 10. - (1) Contractele individuale de muncă ale
personalului din ambulatoriul de specialitate al spitalului care se
reorganizează în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr.
124/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 598/2001, încetează în condiţiile art. 55 lit. (b) din Legea nr.
53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Beneficiarii contractelor de comodat vor prelua,
cu contract individual de muncă, personalul de specialitate medico-sanitar şi
auxiliar sanitar existent în unităţile sanitare
reorganizate.
(3) Beneficiarii contractelor de comodat au obligaţia
de a păstra personalul preluat, existent în unităţile sanitare reorganizate,
timp de 5 ani. Această obligaţie încetează în situaţia în care veniturile
cabinetului medical, timp de 3 luni consecutive, nu permit acordarea salariilor
negociate pentru întregul personal. Personalul, inclusiv personalul
administrativ, auxiliar sanitar şi muncitorii, care nu poate fi preluat va fi
redistribuit de către autoritatea de sănătate publică sau de Ministerul
Sănătăţii Publice, în funcţie de subordonare, în cadrul aceleiaşi unităţi
sanitare sau la alte unităţi sanitare, cu încadrarea în cheltuielile de
personal aprobate în bugetul de venituri şi cheltuieli.
(4) Medicii, farmaciştii şi medicii dentişti cu examen
de rezidenţiat pe post, care au încheiate contracte individuale de muncă pe
durată nedeterminată în cabinetele medicale din actualul ambulatoriu de
specialitate al spitalului care se reorganizează conform art. 5, vor fi
redistribuiţi pe perioada pregătirii în specialitate de către Ministerul
Sănătăţii Publice în cadrul aceleiaşi unităţi sanitare cu paturi.
(5) După confirmarea în specialitate aceştia rămân
încadraţi în spital sau în cabinetele de consultaţii interdisciplinare.
(6) Medicilor care beneficiază
de rezervare de post, în condiţiile legii, în actualul ambulatoriu de
specialitate al spitalului care se reorganizează în conformitate cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, li se va asigura rezervarea unui alt post în cadrul
ambulatoriului integrat al spitalului sau în structura organizată conform art.
5.
Art. 11. - Nu se reorganizează conform prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, următoarele unităţi fără personalitate juridică care
rămân în structura spitalului, medicii desfăşurând activitate integrată, după
caz, în vederea asigurării continuităţii în acordarea îngrijirilor medicale:
a) cabinete medicale în
specialităţile: oncologie medicală, diabet zaharat, nutriţie şi boli
metabolice, boli infecţioase;
b) cabinete de planificare familială; cabinete de
medicină sportivă; ambulatoriile de specialitate pentru sportivi;
c) cabinete medicale şi stomatologice din grădiniţe,
şcoli şi unităţi de învăţământ;
d) dispensarul TBC;
e) centrul de sănătate mintală - sau actualul
laborator de sănătate mintală - cu staţionar de zi, după caz;
f) cabinete de stomatologie de urgenţă;
g) ambulatoriile de stomatologie în care se desfăşoară activitate de învăţământ medical.
Art. 12. -Ambulatoriul integrat al spitalului este
coordonat de către directorul medical, care răspunde pentru activitatea
medicală desfăşurată în cadrul acestuia.
Art. 13. - Pentru personalul preluat de spital, unitatea sanitară cu personalitate juridică va încheia
un act adiţional la contractul individual de muncă, în condiţiile legii.
Art. 14. - Structurile care acordă asistenţă medicală
ambulatorie de specialitate au obligaţia să raporteze indicatorii de
morbiditate, precum şi alte date solicitate, conform reglementărilor legale în
vigoare, în vederea stabilirii necesarului de servicii medicale ambulatorii de
specialitate şi a condiţiilor în care se acordă asistenţă medicală ambulatorie.
Art. 15. - Autorităţile de
sănătate publică împreună cu unităţile sanitare cu personalitate juridică din
subordine, precum şi cu unităţile sanitare cu personalitate juridică din
subordinea Ministerului Sănătăţii Publice vor înainta propunerile de
reorganizare a ambulatoriilor de specialitate conform prevederilor prezentului
ordin, în vederea aprobării de către Ministerul Sănătăţii Publice, în termen de
15 zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin.
Art. 16. - Situaţiile de excepţie privind reorganizarea
ambulatoriului de specialitate al spitalului, conform prevederilor prezentului
ordin, vor fi analizate şi aprobate de la caz la caz de către conducerea
Ministerului Sănătăţii Publice.
Art. 17. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Ministerului Sănătăţii Publice, autorităţile de sănătate publică şi unităţile
sanitare cu personalitate juridică implicate vor duce la îndeplinire
dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 18. - Structurile rezultate ca urmare a
reorganizării ambulatoriului de specialitate vor fi aprobate în termen de 90 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin.
Art. 19. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului sănătăţii şi familiei nr. 35/2002 privind
reorganizarea asistenţei medicale în ambulatoriul de specialitate şi în
ambulatoriul de spital, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 63 din 29 ianuarie 2002, cu
modificările şi completările ulterioare, şi Ordinul ministrului sănătăţii nr.
933/2003 privind reorganizarea centrelor medicale,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 721 din 15 octombrie
2003.
Art. 20. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu