ORDIN Nr. 4
din 26 februarie 2009
pentru punerea in aplicare a
Normelor privind dobandirea calitatii sau renuntarea la calitatea de actionar
semnificativ la asiguratori/reasiguratori persoane juridice romane
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 164 din 17 martie 2009
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (27) şi ale art. 8
alin. (2) lit. f) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi
supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor din data de 24 februarie 2009, prin care s-au adoptat Normele
privind dobândirea calităţii sau renunţarea la calitatea de acţionar
semnificativ la asigurători/reasiguratori persoane juridice române,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se pun în aplicare Normele privind dobândirea
calităţii sau renunţarea la calitatea de acţionar semnificativ la
asigurători/reasiguratori persoane juridice române, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Normele privind dobândirea calităţii sau renunţarea la
calitatea de acţionar semnificativ la asigurători/reasiguratori persoane juridice române, puse în aplicare
prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr.
113.124/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 709 din 18 august 2006.
Art. 3. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor asigură ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
ANEXA
NORME
privind dobândirea calităţii sau renunţarea la
calitatea de acţionar semnificativ la asigurători/reasiguratori
persoane juridice române
Art. 1. - (1) Prezentele
norme stabilesc documentele şi informaţiile care trebuie transmise Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor de către o persoană juridică sau fizică, aflată în
una dintre următoarele situaţii:
a) este un potenţial achizitor;
b) doreşte să renunţe la calitatea de acţionar
semnificativ, direct sau indirect, al unui asigurător/reasigurator;
c) îşi propune diminuarea drepturilor sale de vot ori a
poziţiei de acţionar semnificativ, direct sau indirect, al unui
asigurător/reasigurator, astfel încât participaţia sa va atinge ori va scădea
sub 20%, o treime sau 50% din drepturile de vot sau din capitalul social al
acestuia.
(2) Documentele şi informaţiile prevăzute în prezentele
norme trebuie transmise Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor şi în cazul în
care, prin majorarea participaţiei de către o persoană juridică sau fizică, un
asigurător/reasigurator devine filială a acelei persoane ori în cazul în care,
prin diminuarea participaţiei unei persoane juridice sau fizice la un
asigurător/reasigurator, acesta îşi încetează statutul de filială a acelei
persoane.
Art. 2. -In înţelesul prezentelor norme, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. potenţial achizitor- orice persoane fizice sau juridice, care
acţionează singure ori concertat şi care:
a) doresc să devină acţionar semnificativ, direct sau
indirect, la un asigurător/reasigurator;
b) îşi propun să îşi majoreze, direct sau indirect,
drepturile de vot ori capitalul deţinut la un asigurător/reasigurator, astfel
încât participaţia lor va atinge sau va depăşi 20%, o treime ori 50% din
drepturile de vot sau din capitalul social al acestuia ori
asigurătorul/reasiguratorul va deveni filiala acestora;
2. persoane care
acţionează concertat - mai
multe persoane se consideră că acţionează concertat atunci când fiecare dintre ele decide să îşi exercite
drepturile de vot aferente participaţiei la capitalul social pe care
intenţionează să o achiziţioneze, în conformitate cu un acord, implicit sau
explicit, intervenit între aceste persoane, indiferent dacă acordul îmbracă
formă scrisă, verbală ori manifestă doar în fapt sau dacă persoanele în cauză
sunt legate între ele, în orice alt mod;
3. proiect de achiziţie - participaţia care urmează a fi deţinută, prin achiziţionarea sau
majorarea, directă ori indirectă, a drepturilor de vot deţinute la un
asigurător/reasigurator sau prin majorarea contribuţiei la capitalul social al
acestuia;
4. termen de evaluare -
perioada de 60 de zile lucrătoare, în care Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor realizează evaluarea proiectului de achiziţie, calculată de la
data confirmării scrise de primire a notificării intenţiei de achiziţie şi a
tuturor documentelor aferente;
5. evaluare -
analizarea calităţii adecvate a potenţialului achizitor şi a solidităţii
financiare a proiectului de achiziţie.
Art. 3. - (1) Potenţialul achizitor este obligat să
notifice în prealabil, în scris, intenţia sa cu privire la proiectul de
achiziţie şi să menţioneze mărimea participaţiei vizate.
(2) Notificarea prealabilă este însoţită de
informaţiile şi documentele prevăzute la art. 4 sau, după caz, la art. 5.
(3) Comisia de Supraveghere a Asigurărilor emite, în
scris, o confirmare de primire a notificării prevăzute la alin. (1) în termen
de două zile lucrătoare de la data primirii acesteia sau de la data ulterioară
de primire de documente şi informaţii suplimentare, menţionate în anexa nr. 2;
în confirmarea de primire se menţionează şi data expirării termenului de
evaluare.
(4) In cazul companiilor
listate pe piaţa de capital, în procesul de evaluare a proiectului de
achiziţie, drepturile de vot ale acţionarilor semnificativi sunt evaluate în
conformitate cu prevederile legislaţiei specifice din România, emise de Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare.
(5) Comisia de Supraveghere a Asigurărilor evaluează
calitatea adecvată a potenţialului achizitor şi soliditatea financiară a
acestuia, în raport cu proiectul de achiziţie, pe baza următoarelor criterii:
a) reputaţia, integritatea şi competenţa profesională
ale potenţialului achizitor;
b) reputaţia şi experienţa oricărei persoane care
urmează să exercite responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere în
cadrul unui asigurător/reasigurator, ca rezultat al achiziţiei propuse;
c) soliditatea financiară a
potenţialului achizitor, în special în raport cu tipul de activitate
desfăşurată în prezent şi cu cea preconizată a fi desfăşurată în viitor de
către asigurătorul/ reasiguratorul la care se referă proiectul de achiziţie;
d) capacitatea
asigurătorului/reasiguratorului de a respecta cerinţele prudenţiale stipulate
de prezentele norme şi de legislaţia privind supravegherea suplimentară a
grupurilor de asigurări şi conglomeratele financiare;
e) existenţa unor motive rezonabile de a suspecta că,
în ceea ce priveşte proiectul de achiziţie, este sau a fost săvârşită o
infracţiune ori o tentativă de spălare de bani sau de finanţare a terorismului,
în sensul prevederilor art. 2 lit. a), respectiv lit. a1) din Legea nr. 656/2002 pentru
prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi
pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor
de terorism, cu modificările şi completările ulterioare, sau că proiectul de
achiziţie ar putea dezvolta un astfel de risc.
(6) In cursul termenului de
evaluare, dar nu mai târziu de a cincizecea zi lucrătoare, pe lângă documentele
menţionate la art. 4 sau 5, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor poate
solicita, în scris, documente şi informaţii suplimentare, necesare finalizării
evaluării proiectului de achiziţie, conform anexei nr. 2 la prezentele norme şi
art. 12 alin. (2) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi
supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare.
(7) Potenţialul achizitor are obligaţia de a
transmite documentele şi informaţiile suplimentare, conform alin. (6), în
termen de 20 de zile lucrătoare de la data la care Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor i-a solicitat acest lucru; în această perioadă, termenul de
evaluare se întrerupe.
(8) Perioada de întrerupere a termenului de evaluare
poate fi prelungită până la 30 de zile lucrătoare, în cazul în care potenţialul
achizitor:
a) are sediul sau este reglementat într-un stat terţ;
b) nu este reglementat de o autoritate competentă în
domeniul financiar din spaţiul economic european.
(9) Comisia de Supraveghere a Asigurărilor poate
solicita şi alte informaţii sau documente, în vederea completării sau
clarificării informaţiilor primite, fără însă ca termenul de evaluare să fie
întrerupt.
(10) Evaluarea proiectului de achiziţie se efectuează
în mod nediscriminatoriu, în cazul în care Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor este notificată în legătură cu două sau mai multe proiecte de
achiziţie pentru acelaşi asigurător/reasigurator.
Art. 4. - Informaţiile şi
documentele care trebuie transmise de către potenţialul achizitor, persoană
fizică, sunt următoarele:
1. scrisoare de intenţie, în care se menţionează cota
de participare la care se va ajunge prin achiziţionare sau majorare, în care
sunt descrise responsabilităţile potenţialului achizitor şi activitatea ce
urmează a fi desfăşurată în cadrul asigurătorului/reasiguratorului, precum şi
orice alte informaţii pe care potenţialul achizitor le consideră necesare
pentru susţinerea proiectului de achiziţie;
2. copia actului de identitate; în cazul în care din
actul de identitate nu se pot identifica cetăţenia, adresa de domiciliu şi,
dacă este cazul, cea de reşedinţă, acestea vor fi specificate separat;
3. curriculum vitae, din care să rezulte activitatea
desfăşurată în ultimii 10 ani, inclusiv denumirea angajatorului, descrierea
activităţii desfăşurate, funcţia deţinută, persoane de contact şi alte
informaţii relevante;
4. lista cu participaţiile sale la capitalul social al
oricărei societăţi comerciale din ţară şi din străinătate, indicându-se
obiectul de activitate şi datele de identificare ale acesteia, la data
depunerii documentaţiei la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor;
5. cazierul judiciar valabil sau, în cazul cetăţenilor
străini, un document echivalent, emis de o autoritate administrativă ori
judiciară competentă a statului în care persoana fizică îşi are domiciliul sau
reşedinţa. In cazul în care persoana în cauză a domiciliat sau a avut reşedinţa
în mai multe state membre, este necesară prezentarea acestui document din toate
statele membre, în care a domiciliat în ultimii 5 ani, pe o perioadă mai mare
de 6 luni;
6. cazierul fiscal valabil, eliberat de statul în care
îşi are domiciliul şi reşedinţa;
7. declaraţia de venit pentru ultimul an fiscal
încheiat, întocmită în conformitate cu legislaţia din ţara de origine, vizată
de autoritatea fiscală sau, după caz, certificată conform legislaţiei din ţara
respectivă; în cazul în care legislaţia din ţara de origine nu prevede o astfel
de declaraţie, se va da în acea ţară o declaraţie autentificată notarial,
tradusă şi legalizată în limba română, care să ateste acest fapt şi în care să
se prezinte veniturile realizate în ultimul an fiscal încheiat, indiferent de
sursa de realizare a acestora;
8. documentele care dovedesc sursa fondurilor cu care
persoana intenţionează să participe la capitalul social al
asigurătorului/reasiguratorului;
9. declaraţia autentificată de un notar public sau
atestată de un avocat, din care să reiasă că fondurile cu care persoana
intenţionează să participe la capitalul social al
asigurătorului/reasiguratorului nu provin din împrumuturi, indiferent cu ce
titlu, de la alte persoane fizice, persoane fizice autorizate, persoane
juridice ori entităţi fără personalitate juridică, asociaţii, fundaţii, uniuni sau
ligi sindicale;
10. declaraţia sub semnătură privată, conform
formularului prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme;
11. studiul de fezabilitate pentru următorii 3 ani, în
cazul în care, în urma proiectului de achiziţie, cota de participare la care se
va ajunge va fi de peste 50%, conform anexei nr. 2 la Normele privind
autorizarea asigurătorilor, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 6/2007, anexei nr. 2 la Normele
privind autorizarea şi supravegherea reasiguratorilor, puse în aplicare prin
Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 5/2008, şi
art. 12 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 5. - Informaţiile şi
documentele care trebuie transmise de către potenţialul achizitor, persoană
juridică, sunt următoarele:
1. scrisoare de intenţie, în care se menţionează cota
de participare la care se va ajunge prin majorare;
2. extras din hotărârea Adunării generale a acţionarilor
sau, după caz, a consiliului de administraţie privind achiziţia de acţiuni şi
cota de participare la capitalul social al asigurătorului/reasiguratorului;
3. documentele oficiale, din care să rezulte denumirea
completă, numărul de înregistrare la oficiul registrului comerţului, codul unic
de înregistrare, iar în cazul persoanelor juridice străine, dovada de la
autoritatea competentă, emisă cu cel mult 3 luni înainte de data depunerii, din
care să rezulte că persoana juridică este legal constituită;
4. documentele oficiale din care să rezulte cotele de
participare la capitalul social ale celorlalţi acţionari semnificativi, direcţi şi indirecţi, ai
asigurătorului/reasiguratorului şi drepturile de vot aferente;
5. cazierul fiscal valabil;
6. situaţiile financiare aferente ultimelor 3 exerciţii
financiare, auditate şi înregistrate la autoritatea fiscală competentă;
7. declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului
legal, atestată de un consilier juridic/avocat sau autentificată de un notar public,
din care să rezulte denumirea, numărul de înregistrare la oficiul registrului
comerţului, codul unic de înregistrare, după caz, ale persoanelor juridice la
care este acţionar semnificativ, este în consiliul de administraţie sau are
răspundere nelimitată pentru obligaţiile acestora, împreună cu documentele
doveditoare ale acestor participaţii;
8. documentele care dovedesc sursa fondurilor cu care
persoana intenţionează să participe la capitalul social al
asigurătorului/reasiguratorului;
9. declaraţia reprezentantului legal, atestată de un
consilier juridic/avocat sau autentificată de un notar public, din care să
reiasă că fondurile cu care persoana intenţionează să participe la capitalul
social al asigurătorului/reasiguratorului nu provin din împrumuturi, indiferent
cu ce titlu, de la alte persoane fizice, persoane fizice autorizate, persoane
juridice ori entităţi fără personalitate juridică, asociaţii, fundaţii, uniuni
sau ligi sindicale, cu excepţia fondurilor puse la dispoziţia unei filiale de
către societatea-mamă, din sursele proprii ale acesteia;
10. studiul de fezabilitate pentru următorii 3 ani, în
cazul în care, potrivit proiectului de achiziţie, cota de participare la care
se va ajunge va depăşi 50%; studiul este întocmit conform anexei nr. 2 la
Normele privind autorizarea asigurătorilor, puse în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 6/2007, anexei nr. 2
la Normele privind autorizarea şi supravegherea reasiguratorilor, puse în
aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr.
5/2008, şi art. 12 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 6. - (1) Orice acţionar semnificativ, persoană
fizică sau juridică, ce intenţionează să renunţe la această calitate, în mod
direct ori indirect, trebuie să notifice în scris această intenţie Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor, indicând cota participaţiei vizate.
(2) Această notificare trebuie făcută şi în cazul în
care, prin diminuare, participaţia ori drepturile sale de vot vor scădea sub
20%, o treime sau 50%.
(3) Notificarea trebuie să cuprindă următoarele
informaţii: denumirea asigurătorului/reasiguratorului la al cărui capital
social intenţionează să îşi diminueze participaţia, precum şi, dacă este cazul,
numărul acţiunilor rămase, valoarea nominală a acestora, valoarea totală şi
procentul din totalul capitalului social al asigurătorului/reasiguratorului,
procentul din totalul drepturilor de vot pe care le conferă acestea.
(4) Notificarea pentru situaţiile prevăzute la acest
articol nu este urmată de o decizie a Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Art. 7. - (1) In cazul aprobării proiectului de
achiziţie, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor poate comunica un termen maxim
pentru finalizarea acesteia şi poate prelungi acest termen, dacă este necesar.
(2) Comisia de Supraveghere a Asigurărilor se poate
opune proiectului de achiziţie, prin decizie motivată, în cazul în care nu sunt
îndeplinite condiţiile art. 3 alin. (5) în ceea ce priveşte calificarea
persoanelor menţionate la art. 4 şi, respectiv, art. 5 sau dacă informaţiile
furnizate de potenţialul achizitor sunt incomplete, caz în care va informa în
scris potenţialul achizitor în termen de două zile lucrătoare de la data
emiterii deciziei, fără a depăşi termenul de evaluare, indicând motivele care
au stat la baza acestei decizii. Comisia de Supraveghere a Asigurărilor poate
pune la dispoziţia publicului o motivaţie corespunzătoare hotărârii fie la cererea potenţialului achizitor,
fie atunci când consideră necesar.
(3) In cazul în care Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor nu se va opune în scris proiectului de achiziţie în cursul
termenului de evaluare, acesta se consideră aprobat, urmând ca autoritatea de
supraveghere să emită o decizie de aprobare a proiectului de achiziţie.
(4) Achiziţia efectuată fără notificarea prealabilă a
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, precum şi nerespectarea deciziei
autorităţii de supraveghere de opoziţie faţă de proiectul de achiziţie sunt
nule de drept.
(5) Având în vedere prevederile alin. (4), Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor poate decide fie suspendarea exercitării
drepturilor de vot corespunzătoare, fie nulitatea voturilor exprimate ori
anularea acestora.
(6) Comisia de Supraveghere a Asigurărilor face publică
pe website-ul propriu o listă cuprinzând informaţiile necesare pentru
realizarea evaluării, menţionate în prezentele norme.
(7) Comisia de Supraveghere a Asigurărilor poate, pe
lângă măsurile prevăzute la alin. (4) şi (5), să aplice şi alte sancţiuni
prevăzute la art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 8. - (1) Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor consultă autorităţile competente ale altor state
membre, atunci când efectuează evaluarea unui potenţial achizitor care se află
în una dintre următoarele situaţii:
a) este un asigurător/reasigurator autorizat într-un alt stat membru;
b) este o societate de asigurare/reasigurare-mamă a
unui asigurător/reasigurator autorizat într-un alt stat membru;
c) este controlat de aceeaşi persoană, fizică sau
juridică, ce controlează un asigurător/reasigurator autorizat într-un alt stat membru.
(2) Comisia de Supraveghere a Asigurărilor consultă
autorităţile competente care supraveghează instituţiile de credit sau
societăţile de servicii şi investiţii financiare dintr-un stat membru, atunci
când efectuează evaluarea unui potenţial achizitor care se află în una dintre
următoarele situaţii:
a) este o instituţie de credit sau o societate de
servicii şi investiţii financiare autorizată în Uniunea Europeană;
b) este o societate de asigurare/reasigurare-mamă a
unei instituţii de credit sau a unei societăţi de servicii şi investiţii
financiare, autorizată în Uniunea Europeană;
c) este controlat de aceeaşi persoană, fizică sau
juridică, ce controlează o instituţie de credit ori o societate de servicii şi
investiţii financiare autorizată în Uniunea Europeană.
(3) Comisia de Supraveghere a Asigurărilor furnizează,
la cerere, orice informaţie relevantă şi, din oficiu, orice informaţie
esenţială şi comunică celorlalte autorităţi de supraveghere implicate opinia sa
şi orice rezervă cu privire la achiziţia propusă.
Art. 9. - (1) Consiliul de administraţie/supraveghere
al unui asigurător/reasigurator, care ia cunoştinţă despre una dintre
situaţiile menţionate la art. 1, este obligat să notifice această situaţie, în
scris, Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, în termen de 3 zile de la data
la care a luat cunoştinţă.
(2) In termen de 4 luni de la încheierea anului
financiar, asigurătorii/reasiguratorii au obligaţia de a transmite Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor situaţia acţionarilor direcţi şi procentul deţinut
de către aceştia din capitalul social, aşa cum este înscris în Registrul
acţionarilor sau conform reglementărilor privind societăţile listate pe piaţa
de capital.
(3) In cazul acţionarilor semnificativi se transmite
lista nominală, iar pentru acţionarii semnificativi persoane juridice se
transmite şi lista actionariatului semnificativ direct şi/sau indirect al
acestora.
(4) In cazul în care volumul de informaţii solicitat la
alin. (2) şi (3) este foarte mare, acestea se vor furniza
pe suport electronic de tip compact-disc (CD).
(5) Incălcarea prevederilor alin. (1) se sancţionează
în conformitate cu prevederile art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 10. - Persoanele fizice sau juridice care devin pentru prima dată acţionari semnificativi, direcţi ori
indirecţi, indiferent de cota de participare la capitalul social al unui
asigurător/reasigurator, trebuie să prezinte aceeaşi documentaţie şi li se
aplică aceleaşi condiţii pe care trebuie să le prezinte şi să le îndeplinească
fondatorii unui asigurător/ reasigurator, conform normelor privind autorizarea
asigurătorilor/ reasiguratorilor în vigoare la data evaluării intenţiei.
Art. 11. - Nerespectarea prevederilor prezentelor norme
se sancţionează în condiţiile şi potrivit prevederilor art. 39 din Legea nr.
32/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 12. - Prezentele norme transpun prevederile art.
1, 2 şi 4 din Directiva 2007/44 CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 5 septembrie 2007 de modificare a Directivei 92/49/CEE a Consiliului şi a directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE,
2005/68/CE şi 2006/48/CE în ceea ce priveşte normele de procedură şi criteriile
de evaluare aplicabile evaluării prudenţiale a achiziţiilor şi majorărilor de
participaţii în sectorul financiar, ale art. 15 pct. 3 şi 4 din Directiva
92/49/CEE a Consiliului din 18 iunie 1992 de coordonare a actelor cu putere de
lege şi a actelor administrative privind asigurarea generală directă şi de
modificare a directivelor 73/239/CEE şi 88/357/CEE, ale art. 15 pct. 3 şi 4 din
Directiva 2002/83/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 noiembrie
2002 privind asigurarea de viaţă şi ale art. 21 alin. (1) şi art. 22-23 din
Directiva 2005/68/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 noiembrie
2005 privind reasigurarea şi de modificare a directivelor 73/239/CEE şi 92/49/CEE'
ale Consiliului, precum şi a directivelor 98/78/CE şi 2002/83/CE.
Art. 13. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentele norme.
ANEXA Nr. 1 la norme
DECLARAŢIE1)
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va păstra
confidenţialitatea informaţiilor cuprinse în această declaraţie, cu excepţia
cazurilor prevăzute de legislaţia în vigoare.
Subsemnatul2)(denumirea
asigurătorului/reasiguratorului),............................................................................,
în calitate de3) ........................................, declar pe propria răspundere următoarele:
1. Deţin participaţii (acţiuni, părţi sociale) la
următoarele societăţi comerciale4):
a) în
România..................................................................;
b) în state
membre...........................................................;
c) în state
terţe.................................................................
2. Valoarea dividendelor încasate în ultimii 5 ani de
la societăţile comerciale la care deţin participaţii este următoarea5):
................................................
3. Veniturile obţinute din
activitatea de bază şi din alte activităţi cu scop lucrativ pe care le-am
desfăşurat în ultimii 5 ani sunt următoarele:
a) din activitatea de bază - defalcat, pe fiecare an:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
b) din alte activităţi cu scop lucrativ - defalcat, pe
fiecare activitate şi pe fiecare an:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
4. Deţin depozite în valută în străinătate, în sumă
de:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
5. Deţin depozite la instituţii de credit, participaţii
la fonduri de investiţii sau la alte organisme de plasament colectiv în valori
mobiliare din România, în sumă de:
- în
lei........................................................................;
- în valută..................................................................
6. Deţin alte creanţe, fiecare având o valoare egală
sau mai mare decât echivalentul în lei al sumei de 5.000 euro (inclusiv
obligaţiuni, titluri de stat etc), în România sau în străinătate:
7. Datorii/debite către:
a) persoane
juridice........................................................;
b) persoane
fizice............................................................;
c) alţi
terţi........................................................................
Subsemnatul,.......................................................................,
cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal privind falsul în declaraţii, declar pe propria răspundere că toate informaţiile
şi documentele sunt complete şi conforme cu realitatea şi că nu există alte
fapte relevante care trebuie aduse la cunoştinţa Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor.
Data
............................................................................
Semnătura
............................................................................
1) Această
declaraţie se completează personal de către persoanele fizice acţionari sau
acţionari semnificativi ai asigurătorului/reasiguratorului, precum şi de cele
care doresc să devină acţionari semnificativi pentru prima dată. Declaraţia se
întocmeşte potrivit acestui model, în formă tehnoredactată; este obligatoriu a
se furniza toate informaţiile solicitate.
2) Se înscriu:
numele şi prenumele, data şi locul naşterii, domiciliul stabil şi, dacă este
cazul, domiciliul de reşedinţă, seria şi numărul actului de identitate sau,
dacă este cazul, seria şi numărul paşaportului, data expirării şi emitentul
documentului de identificare, codul numeric personal (CNP).
3) Se înscrie:
acţionar sau acţionar semnificativ la.......; în cazul persoanelor prevăzute la
art. 3 din norme, se înscrie: notificator pentru........
4) Se înscriu:
denumirea completă, sediul social al societăţii comerciale, numărul de
înregistrare la oficiul registrului comerţului şi codul unic de înregistrare,
obiectul de activitate al acesteia, suma şi procentul participaţiei deţinute.
5) Se indică
valoarea dividendelor încasate anual de la fiecare societate comercială
precizată la pct. 1.
ANEXA Nr. 2 la norme
LISTA
informaţiilor suplimentare, necesare pentru
evaluarea proiectului de achiziţie
I. Informaţii cu privire la
potenţialul achizitor
A. In cazul potenţialului achizitor persoană fizică:
1. declaraţie autentificată de un notar public sau
atestată de un avocat, din care să reiasă dacă:
a) a fost supusă unor sancţiuni de către o autoritate
competentă;
b) i-a fost refuzată înregistrarea, autorizarea sau
acordarea unei licenţe de a efectua o activitate comercială ori profesională de
către o autoritate competentă;
c) i-a fost retrasă sau revocată autorizaţia/licenţa de
către o autoritate competentă;
d) a fost concediată dintr-un post sau dintr-o poziţie
de conducere ori i s-a solicitat să demisioneze dintr-o astfel de poziţie;
2. copie de pe dovada evaluării ca potenţial achizitor
sau ca persoană din conducerea executivă a unui asigurător/ reasigurator ori a
unei instituţii financiare, emisă de către o altă autoritate competentă, dacă
este cazul;
3. declaraţie de interese financiare şi nonfinanciare
sau relaţii cu:
a) oricare alţi acţionari ai
asigurătorului/reasiguratorului supus proiectului de achiziţie;
b) oricare persoană care are
dreptul de a-i exercita drepturile de vot;
c) oricare membru al consiliului de administraţie/
supraveghere din conducerea executivă a asigurătorului/ reasiguratorului care
face obiectul proiectului de achiziţie;
d) asigurătorul/reasiguratorul persoană juridică care
face obiectul proiectului de achiziţie;
4. lista companiilor la care potenţialul achizitor
deţine direct ori indirect 10% sau mai mult din capitalul social ori din
drepturile de vot.
B. In cazul potenţialului achizitor persoană juridică:
1. copie de pe raportul anual de activitate pe ultimul
an financiar;
2. lista completă, precum şi curriculum vitae ale
persoanelor din conducerea executivă, care să conţină descrierea carierei
profesionale desfăşurate în ultimii 10 ani, inclusiv denumirea angajatorului,
funcţia deţinută, persoane de contact şi alte informaţii relevante;
3. pentru persoanele din conducerea executivă a potenţialului
achizitor, cazierul judiciar valabil sau, în cazul cetăţenilor străini, un
document echivalent, emis de o autoritate administrativă sau judiciară
competentă a statului în care persoana fizică îşi are domiciliul. In cazul în
care cetăţeanul străin a domiciliat în mai multe state membre, este necesară
prezentarea acestui document din toate statele membre în care a domiciliat în
ultimii 5 ani, pe o perioadă mai mare de 6 luni;
4. declaraţia reprezentantului legal, atestată de un
consilier juridic/avocat sau autentificată de un notar public, din care să
reiasă dacă:
a) a fost supusă unor sancţiuni de către o autoritate
competentă;
b) i-a fost refuzată înregistrarea, autorizarea sau
acordarea unei licenţe de a efectua o activitate comercială ori profesională de
către o autoritate competentă;
c) i-a fost retrasă sau revocată autorizaţia/licenţa de
către o autoritate competentă;
5. copie de pe dovada evaluării ca potenţial achizitor
la un asigurător/reasigurator sau la o instituţie financiară emisă de către o
altă autoritate competentă, dacă este cazul;
6. declaraţia reprezentantului legal, atestată de un
consilier juridic/avocat sau autentificată de un notar public, din care să
reiasă descrierea intereselor financiare şi nonfinanciare sau a relaţiilor cu:
a) oricare alţi acţionari ai
asigurătorului/reasiguratorului supus proiectului de achiziţie;
b) oricare persoană care are
dreptul de a-i exercita drepturile de vot;
c) oricare membru al consiliului sau al unui organ
similar, din conducerea executivă a asigurătorului/reasiguratorului supus
proiectului de achiziţie;
d) asigurătorul/reasiguratorul persoană juridică
supus proiectului de achiziţie;
7. lista instituţiei/instituţiilor supravegheate în
cadrul grupului, numele autorităţii/autorităţilor competente din statul membru
de origine, dacă este cazul.
II. Informaţii cu privire la
proiectul de achiziţie
A. In cazul în care, în urma
proiectului de achiziţie, cota de participare la care se va ajunge este de până
la 20%:
1. prezentarea scopului general al proiectului de
achiziţie, precum şi numărul şi valoarea acţiunilor în capitalul total, în
procente, în lei şi în echivalent euro;
2. lista persoanelor care acţionează în mod
concertat, precum şi descrierea aranjamentelor financiare, a contribuţiilor
fiecărei persoane şi a eventualelor structuri organizatorice în cadrul
asigurătorului/reasiguratorului, dacă este cazul;
3. prezentarea strategiei cu privire la proiectul de
achiziţie, care să cuprindă şi informaţii referitoare la perioada în care
potenţialul achizitor intenţionează să păstreze acţiunile, la orice intenţie de
a creşte, de a reduce sau de a menţine nivelul cotei de participare în
următorii 3 ani sau la intenţia de a acţiona ca un deţinător activ de acţiuni,
precum şi informaţii privind capacitatea lui financiară de a susţine
asigurătorul/reasiguratorul cu fonduri proprii suplimentare, în cazul în care
acesta întâmpină dificultăţi financiare.
B. In cazul în care, în urma proiectului de achiziţie,
cota de participare la care se va ajunge este între 20% şi 50%:
1. documentele şi informaţiile menţionate la lit. A;
2. prezentarea intenţiilor potenţialului achizitor cu
privire la situaţia financiară a asigurătorului/reasiguratorului, precum şi
aşteptările acestuia în următorii 3 ani.
C. In cazul în care, în urma proiectului de achiziţie,
cota de participare la care se va ajunge este de peste 50%, documentele şi
informaţiile menţionate la lit. A şi B, inclusiv studiul de fezabilitate
menţionat în norme.