ORDIN Nr. 449
din 11 iunie 2010
privind aprobarea modelului
de contract de finantare a proiectelor strategice pentru Programul operational
sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 469 din 8 iulie 2010
Având în vedere:
- Decizia (CE) nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de
adoptare a programului operaţional de ajutor comunitar din partea Fondului
Social European în conformitate cu obiectivul „Convergenţă" în România;
- Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse şi al ministrului economiei şi finanţelor nr. 3/185/2008 pentru
stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în
cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", cu modificările ulterioare;
- Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările
şi completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 720/1991 privind aprobarea
Normelor de organizare şi exercitare a controlului financiar elaborate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind
gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora
pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009;
- Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi
recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr.
529/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul
intern şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
- Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 522/2003
pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea
controlului financiar preventiv, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei
sociale nr. 300/2010 privind aprobarea modelului de contract de finanţare
necesar implementării Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane 2007-2013";
- Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei
sociale nr. 1.389/2009 privind aprobarea ghidurilor solicitantului şi a
condiţiilor specifice pentru cererile de propuneri de proiecte nr. 79-98 pentru
implementarea Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013",
cu modificările ulterioare,
în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul de contract de finanţare a
proiectelor strategice pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013", prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Prevederile Ghidului solicitantului (Condiţii
generale şi Condiţii specifice) aprobate prin Ordinul ministrului muncii,
familiei şi protecţiei sociale nr. 1.389/2009 privind aprobarea ghidurilor
solicitantului şi a condiţiilor specifice pentru cererile de propuneri de
proiecte nr. 79-98 pentru implementarea Programului operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", cu modificările ulterioare, se
modifică în mod corespunzător. In caz de contradicţie între prevederile Ghidului
solicitantului şi prevederile anexei la prezentul ordin, acestea din urmă
prevalează.
Art. 3. - Pentru a putea beneficia de facilităţile
reglementate de anexa la prezentul ordin, beneficiarii de finanţare
nerambursabilă prin POSDRU cu care au fost semnate anterior lunii aprilie 2010
contracte de finanţare nerambursabilă în baza unor modele anterioare de
contract de finanţare nerambursabilă pentru proiecte strategice, indiferent de
formă, vor putea încheia acte adiţionale pentru includerea în întregime a
modificărilor incluse în anexa la prezentul ordin, având în vedere delegarea
defuncţii către organismele intermediare delegate realizată prin Ordinul
ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse nr. 600/2008 pentru
aprobarea unor acorduri de delegare de funcţii privind implementarea
Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane
2007-2013".
Art. 4. - Pentru beneficiarii de finanţare
nerambursabilă prin POSDRU cu care au fost semnate contracte ulterior sau în
cursul lunii aprilie 2010, AMPOSDRU/OIPOSDRU delegate vor transmite notificări,
în temeiul art. 12 alin. (1) din contractele de finanţare, către beneficiari,
pentru a le comunica modificările intervenite. Modificările contractului
transmise de AMPOSDRU/OIPOSDRU delegate vor produce efecte de drept de la data
transmiterii notificării către beneficiari.
Art. 5. -AMPOSDRU/OIPOSDRU delegate au dreptul de a
aduce modificări şi de a adapta modelul din anexă, prin decizie a ordonatorului
de credite al AMPOSDRU/OIPOSDRU delegate, pentru reglementarea situaţiilor
specifice rezultate din implementarea proiectelor strategice sau pentru
includerea modificărilor cauzate de legislaţia naţională ori comunitară aplicabilă.
OIPOSDRU delegate vor solicita în acest scop, în prealabil, avizul AMPOSDRU -
Direcţia contractare.
Art. 6. - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, prin Direcţia generală Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane", precum şi
organismele intermediare responsabile cu implementarea POSDRU vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan
ANEXĂ
Investeşte în oameni !
FONDUL SOCIAL EUROPEAN
Programul operaţional sectorial pentru dezvoltarea
resurselor umane 2007 - 2013
Axa prioritară ... „..."
Domeniul major de intervenţie ... "..."
CONTRACT DE FINANŢARE
a proiectelor strategice pentru Programul
operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013"
Numărul de identificare al contractului:
Nr. de înregistrare AMPOSDRU:
POSDRU/CPP/DMI/S/ID proiect
Titlul proiectului:
"...................................................."
Cererea de finanţare nr............din data de ... a
fost aprobată în data de..........pentru o finanţare nerambursabilă în valoare
de........, 00 lei.
Preambul
Baza legală pentru acordarea finanţării:
• Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013", aprobat prin Decizia (CE) nr. 5.811 din 22
noiembrie 2007de adaptare a programului operaţional de ajutor comunitar din
partea Fondului Social European în conformitate cu obiectivul
„Convergenţă" în România, denumit în continuare POSDRU;
• Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din
11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul
European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune
şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999, cu modificările şi
completările ulterioare;
• Regulamentul (CE) nr. 1.081/2006 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 5 iulie 2006 privind Fondul Social European şi de
abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.784/1999 (FSE);
• Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei din 8
decembrie 2006 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului
(CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale
privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi
Fondul de coeziune şi a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului
European şi al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regională;
• Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al
Consiliului din 25 iunie 2002 privind regulamentul financiar aplicabil
bugetului general al Comunităţilor Europene, cu modificările şi completările
ulterioare;
• Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 al Comisiei
din 23 decembrie 2002 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE,
Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil
bugetului general al Comunităţilor Europene, cu modificările şi completările
ulterioare;
• Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind
gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora
pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009,
cu modificările şi completările ulterioare;
• Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.548/2009
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a
instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă,
cu modificările şi completările ulterioare;
• Hotărârea Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul
instituţional de coordonare şi de gestionare a instrumentelor structurale;
• Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de
eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin
programele operaţionale, cu modificările şi completările ulterioare;
• Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de funcţii privind
implementarea Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane
2007-2013";
• Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse şi al ministrului economiei şi finanţelor nr. 3/185/2008 pentru
stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în
cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", cu modificările ulterioare;
• Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 31/2010
privind aprobarea Manualului de identitate vizuală pentru instrumentele
structurale 2007-2013 în România;
• celelalte reglementări comunitare şi naţionale
aplicabile.
Delegare de funcţii
(1) In conformitate cu prevederile Ordinului
ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse nr. 600/2008 pentru
aprobarea unor acorduri de delegare de funcţii privind implementarea
Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-
2013", AMPOSDRU a delegat o parte din competenţele, atribuţiile,
angajamentele, obligaţiile şi/sau drepturile sale prevăzute de prezentul
contract către organismul intermediar pentru Programul operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane" delegat, denumit în continuare OIPOSDRU
delegat.
(2) AMPOSDRU este responsabil cu gestionarea
proiectelor strategice din cadrul următoarelor axe prioritare şi domenii majore
de intervenţie din POSDRU:
• axa prioritară 3 „Creşterea adaptabilităţii
lucrătorilor şi a întreprinderilor", respectiv: domeniul major de
intervenţie 3.3 „Dezvoltarea parteneriatelor şi încurajarea iniţiativelor
pentru partenerii sociali şi societatea civilă";
• axa prioritară 5 „Promovarea măsurilor active de
ocupare", respectiv: domeniul major de intervenţie 5.2 „Promovarea sustenabilităţii
pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce priveşte dezvoltarea resurselor
umane şi ocuparea forţei de muncă";
• axa prioritară 6 „Promovarea incluziunii
sociale", respectiv: domeniul major de intervenţie 6.1 „Dezvoltarea
economiei sociale" şi domeniul major de intervenţie 6.4 „Iniţiative
transnaţionale pentru o piaţă inclusivă a muncii".
(3) Expresia AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz se
va citi AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat, în funcţie de încadrarea, respectiv
neîncadrarea în unul dintre domeniile majore de intervenţie precizate la alin.
(2).
In considerarea acestei delegări de funcţii dintre
AMPOSDRU şi OIPOSDRU delegat, OIPOSDRU delegat va exercita o parte din
atribuţiile, competenţele, drepturile, obligaţiile sau angajamentele prevăzute
în prezentul contract, care au legătură cu modificarea, rezilierea,
monitorizarea si derularea contractului.
CONDIŢII GENERALE ŞI SPECIALE
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale (MMFPS),
Direcţia generală Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional
Sectorial „Dezvoltarea resurselor umane", denumită în continuare AMPOSDRU,
cu sediul în Calea Plevnei nr. 46- 48, sectorul 1, Bucureşti, România, cod
poştal: 010222, telefon: (+40) 0213150209, fax: (+40) 0213150206, poşta
electronică: posdru@fseromania.ro, cod fiscal 4266669, prin reprezentant
legal, Anca Cristina Zevedei, director general, în calitate de ordonator de
credite, pe de o parte,
şi
...................................., cu sediul în
localitatea............., str........nr......,...........,
sectorul/judeţul....., România, telefon ..... fax......., poştă
electronică.........., cod de identificare fiscală..................,
înregistrat la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă
Tribunalul...........sub nr......./......./.........., în calitate de
beneficiar al finanţării, denumit în continuare Beneficiar, prin
reprezentant legal.........,......, pe de altă parte,
au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Obiectul contractului
(1) Obiectul acestui contract îl reprezintă acordarea
finanţării nerambursabile de către AMPOSDRU pentru implementarea proiectului
intitulat „....................", aşa cum este descris în anexa 1 „Cererea
de finanţare", denumit în continuare Proiect.
(2) Beneficiarului i se va acorda finanţarea
nerambursabilă în termenii şi condiţiile stabilite în prezentul contract şi în
anexele la acesta, pe care Beneficiarul declară că le cunoaşte şi le acceptă.
(3) Cererea de finanţare depusă de Beneficiar, aprobată
ca urmare a procesului de evaluare şi selecţie, devine anexa 1 la prezentul
contract.
(4) Beneficiarul acceptă finanţarea nerambursabilă şi
se angajează să implementeze Proiectul pe propria răspundere, în conformitate
cu prevederile cuprinse în prezentul contract, cu instrucţiunile emise de
AMPOSDRU şi cu legislaţia comunitară şi naţională.
ARTICOLUL 2
Durata contractului
(1) Prezentul contract de finanţare intră în vigoare la
data semnării de către reprezentantul legal al AMPOSDRU, după ce contractul a
fost semnat, în prealabil, de către reprezentantul legal al Beneficiarului, şi
încetează la data executării integrale a oricăreia şi a tuturor obligaţiilor pe
care contractul şi/sau legislaţia aplicabilă le stabilesc în sarcina părţilor
contractante, în legătură cu sau decurgând din implementarea Proiectului şi/sau
din acordarea finanţării nerambursabile prevăzute la art. 1.
(2) Data de începere a perioadei de implementare a
Proiectului va fi prima zi lucrătoare a lunii următoare datei intrării în
vigoare a contractului. In situaţii bine justificate, ca urmare a solicitării
Beneficiarului, AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat poate decide prelungirea acestui
termen cu cel mult 3 luni, prin notificare, în conformitate cu prevederile art.
9 lit. A alin. (14).
(3) Perioada maximă de implementare a Proiectului este
de 36 (treizeci şi şase) de luni.
(4) După expirarea perioadei de implementare se menţine
obligaţia Beneficiarului, în conformitate cu art. 90 din Regulamentul (CE) nr.
1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii
generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social
European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr.
1.260/1999, de a păstra până la data de 31 decembrie 2021 şi de a pune la
dispoziţia AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, Autorităţii de Certificare şi Plată,
Autorităţii de Audit, Comisiei Europene, Oficiului European de Luptă
Antifraudă, Curţii Europene de Conturi, precum şi oricărui alt organism
abilitat să efectueze verificări asupra modului de utilizare a finanţării
nerambursabile toate documentele corespunzătoare utilizării finanţării, cu
posibilitatea prelungirii acestui termen până la închiderea oficială a
Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane
2007-2013".
ARTICOLUL 3
Finanţarea Proiectului
(1) Valoarea totală eligibilă a Proiectului este
estimată la ......lei (fără TVA), după cum urmează:
Valoarea totală a Proiectului
|
Valoarea totală eligibilă
a Proiectului, din care:
|
Valoarea eligibilă a finanţării
nerambursabile acordate din FSE
|
Valoarea eligibilă a finanţării
nerambursabile acordate din bugetul naţional
|
Contribuţia eligibilă a
Beneficiarului
|
Valoarea neeligibilă a Proiectului
|
(lei)
|
(lei)
|
(lei)
|
(%)
|
(lei)
|
(%)
|
(lei)
|
(%)
|
(lei)
|
1=2 + 9
|
2 = 3 + 5+7
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) AMPOSDRU acordă o finanţare nerambursabilă în sumă
maximă de.......,00 lei (fără TVA), echivalentă cu ...,00 % din valoarea totală
eligibilă prevăzută la art. 3 alin. (1).
(3) Valoarea cheltuielilor generale de administraţie va
fi acordată în cuantum de......,00% din valoarea totală a costurilor directe
eligibile, mai puţin cheltuielile de tip FEDR.
(4) La finalizarea perioadei de implementare a
Proiectului, finanţarea nerambursabilă acordată de AMPOSDRU va fi limitată la
valoarea obţinută prin aplicarea procentului prevăzut la alin. (2)
cheltuielilor totale eligibile validate.
ARTICOLUL 4
Eligibilitatea cheltuielilor efectuate în cadrul
Proiectului
Cheltuielile angajate pe perioada de implementare a
Proiectului sunt eligibile în condiţiile stabilite de Hotărârea Guvernului nr.
759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu modificările şi
completările ulterioare, de Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii
de şanse şi al ministrului economiei şi finanţelor nr. 3/185/2008 pentru
stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în
cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007- 2013", cu modificările ulterioare, de
Ghidul solicitantului, de prezentul contract, de instrucţiunile AMPOSDRU,
precum şi de alte dispoziţii legale aplicabile.
ARTICOLUL 5
Acordarea prefinanţării
(1) Beneficiarul poate depune cererea de prefinantare
la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, în nume propriu, potrivit formatului
standard stabilit în Ghidul solicitantului, însoţită de documentele precizate
la alin. (3). Cererea de prefinantare se depune în termen de maximum 45 de zile
de la data începerii perioadei de implementare a Proiectului, aşa cum este
stabilit prin art. 2 alin. (2).
(2) Beneficiarii care au calitatea de ordonatori de
credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi ai
bugetelor fondurilor speciale şi entităţile aflate în subordine sau în coordonare,
finanţate integral din bugetele acestora, nu pot solicita sume cu titlu de
prefinantare, aceste fonduri fiind asigurate integral din bugetul propriu, în
conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009
privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea
acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări prin Legea nr.
362/2009.
(3) Sumele aferente prefinanţării se transferă
Beneficiarului, care nu face parte din categoriile prevăzute la alin. (2), în
baza următoarelor documente:
a) Cererea de prefinantare (conform Ghidului
solicitantului);
b) Formularul de identificare financiară (conform
Ghidului solicitantului) şi comunicarea/convenţia emisă de Trezoreria
Statului/banca comercială privind deschiderea unui cont dedicat Proiectului
pentru primirea prefinanţării.
(4) In cazul proiectelor implementate în parteneriat,
beneficiarii menţionaţi la alin. (2) pot solicita acordarea de prefinantare în
numele partenerilor care sunt îndreptăţiţi să solicite prefinantare, conform
art. 2 alin. (3) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009,
aprobată cu modificări prin Legea nr! 362/2009.
(5) In cazul contractelor cu o durată mai mare de un
an, în situaţia în care Beneficiarului i s-au acordat sume cu titlu de
prefinantare, în termen de cel mult un an de la data semnării contractului de
finanţare, Beneficiarul are obligaţia prezentării unui contract de achiziţie de
bunuri/prestare de servicii/execuţie de lucrări încheiat cu un operator economic.
In cazul contractelor cu o durată de implementare de până la un an, dar nu mai
puţin de 6 luni, în situaţia în care Beneficiarului i s-au acordat sume cu
titlu de prefinantare, în termen de cel mult 6 luni de la data semnării
contractului de finanţare, Beneficiarul are obligaţia prezentării unui contract
de achiziţie de bunuri/prestare de servicii/execuţie de lucrări încheiat cu un
operator economic.
(6) In cazul în care Beneficiarul, din motive
imputabile acestuia, nu a încheiat şi nu face dovada încheierii unui contract
de furnizare de bunuri/prestare de servicii/execuţie de lucrări cu un operator
economic, în termenul stabilit la alin. (5), acesta are obligaţia de a
restitui, la împlinirea termenului şi de îndată, întreaga prefinantare primită,
urmând să plătească şi penalităţi de întârziere în cuantum de 0,1% pentru
fiecare zi de întârziere până la restituirea integrală a prefinanţării,
penalităţi calculate la valoarea prefinanţării primite.
(7) In cazul proiectelor finanţate din cadrul axelor
prioritare 1-5 ale POSDRU, prefinanţarea se acordă într-o singură tranşă, în
cuantum de maximum 30% din valoarea totală eligibilă a contractului de
finanţare.
(8) In cazul proiectelor finanţate din cadrul axei
prioritare 6 a POSDRU, prefinanţarea se acordă într-o singură tranşă, în
cuantum de maximum 40% din valoarea totală eligibilă a contractului de
finanţare.
(9) Prefinanţarea se va plăti în lei în contul special
deschis în conformitate cu prevederile prezentului contract, cu prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 362/2009, şi ale Ordinului ministrului finanţelor publice nr.
2.548/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a
instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul
convergenţă, cu modificările şi completările ulterioare, şi va fi utilizat
exclusiv pentru Proiect de către Beneficiar şi partenerii săi.
Beneficiarul şi partenerii săi au obligaţia să deschidă
conturi dedicate pentru primirea sumelor aferente prefinanţării, precum şi
conturi pentru primirea rambursării cheltuielilor efectuate în cadrul
proiectului, în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (2)-(4), respectiv art.
34 şi 35 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a
instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul
convergenţă, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
2.548/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
ARTICOLUL 6
Recuperarea prefinanţării
(1) Sumele acordate cu titlu de prefinantare se vor
recupera prin deducerea din fiecare cerere de rambursare intermediară
solicitată a unui cuantum de 35% din valoarea cheltuielilor eligibile validate
de AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz (excluzând valoarea TVA). Prin excepţie,
pentru prima cerere de rambursare intermediară, mecanismul de recuperare a
prefinanţării nu se va aplica.
Cu ocazia transmiterii ultimei cereri de rambursare
intermediară AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, va putea aplica un procent de
recuperare a prefinanţării diferit de cel menţionat anterior, astfel încât suma
aferentă prefinanţării să fie recuperată integral înainte de depunerea cererii
finale de rambursare.
(2) La data prezentării fiecărei cereri de rambursare
intermediară, Beneficiarul va trebui să previzioneze fondurile disponibile care
să acopere necesarul de finanţare a activităţilor prevăzute în cererea de
finanţare la pct. 1.5 „Graficul activităţilor" pentru următoarele 3 luni
de implementare a Proiectului, luând în considerare prevederile art. 7 alin.
(1).
(3) Dacă prefinanţarea nu a fost recuperată integral
înainte de depunerea cererii finale de rambursare, diferenţa rămasă
nerecuperată trebuie plătită de către Beneficiar în contul AMPOSDRU, în termen
de 15 zile calendaristice de la notificarea transmisă de către AMPOSDRU.
Beneficiarul este obligat să transmită o copie a ordinului de plată şi una a
extrasului de cont aferent către AMPOSDRU, în termen de 5 zile lucrătoare de la
data efectuării plăţii.
In situaţia în care Beneficiarul nu efectuează plata
diferenţei rămase de recuperat din prefinanţare în termenul menţionat sau nu
transmite la AMPOSDRU o copie de pe ordinul de plată în termenul menţionat
anterior, acesta nu va depune cererea finală de rambursare sau, dacă depune
această cerere, termenul de plată al cererii finale de rambursare nu va începe
să curgă până la îndeplinirea acestor obligaţii de către Beneficiar.
In situaţia în care valoarea diferenţei de recuperat
din prefinanţare este mai mică sau egală cu valoarea cererii finale de
rambursare, AMPOSDRU are posibilitatea să opereze compensarea sumelor până la
concurenţa diferenţei de recuperat din prefinanţare, urmând a rambursa
Beneficiarului restul rămas în urma compensării.
(4) Prefinanţarea transferată se va restitui de către
Beneficiar în contul AMPOSDRU dacă nicio cerere de rambursare intermediară nu a
fost depusă în termen de 6 (şase) luni de la data primirii acesteia de către
Beneficiar sau de către partener/parteneri. Prefinanţarea se va restitui în
termen de maximum 10 zile de la împlinirea termenului de 6 luni menţionat
anterior, fără a fi necesară o notificare în acest sens din partea
AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz.
(5) Prefinanţarea va fi utilizată exclusiv pentru
implementarea activităţilor din cadrul Proiectului în conformitate cu
prevederile contractului de finanţare şi ale eventualelor acte adiţionale
ulterioare.
ARTICOLUL 7
Rambursarea cheltuielilor efectuate în cadrul
Proiectului şi rambursarea finală
(1) Beneficiarul are obligaţia de a completa şi de a
transmite OIPOSDRU delegat graficul estimativ privind depunerea cererilor de
rambursare (conform Ghidului solicitantului), în termen de 30 de zile de la
data depunerii cererii de prefinanţare sau în termen de maximum 90 de zile de
la data prevăzută la art. 2 alin. (2), în cazul în care Beneficiarul nu depune
cererea de prefinanţare, dar în niciun caz mai târziu de 30 de zile înainte de
depunerea primei cereri de rambursare. Nerespectarea acestui termen de 30 de
zile poate atrage prorogarea termenului de efectuare a plăţii aferente cererii
de rambursare intermediară, dar nu mai mult de 30 de zile.
(2) Beneficiarul are obligaţia, în cazul modificării
graficului estimativ privind depunerea cererilor de rambursare transmis
iniţial, să transmită în scris AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, cu
celeritate noile sale previziuni. In situaţia în care Beneficiarul nu depune
noile previziuni în cazul modificării graficului estimativ privind depunerea
cererilor de rambursare, iar cererile de rambursare intermediare depuse nu se
încadrează în graficul depus conform alin. (1), AMPOSDRU are dreptul să proroge
termenul de efectuare a plăţii aferente cererii de rambursare în cauză, dar nu
mai mult de 30 de zile.
(3) Beneficiarul va transmite prima cerere de
rambursare intermediară în maximum 6 luni de la data primirii prefinanţării sau
în maximum 6 luni de la data începerii perioadei de implementare a Proiectului.
In caz contrar, AMPOSDRU/ OIPOSDRU delegat, după caz, va rezilia prezentul
contract de plin drept, fără îndeplinirea altor formalităţi şi fără intervenţia
instanţei judecătoreşti, cu excepţia unei simple notificări de informare a Beneficiarului
asupra rezilierii contractului de finanţare.
(4) Cererile de rambursare intermediară vor fi
transmise la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, atunci când valoarea
cheltuielilor angajate şi plătite de Beneficiar şi partenerii săi reprezintă
cel puţin:
a) pentru proiectele cu durata de până la un an
inclusiv: 15% din valoarea totală eligibilă a Proiectului;
b) pentru proiectele cu durata între un an şi 2 ani
inclusiv: 10% din valoarea totală eligibilă a Proiectului;
c) pentru proiectele cu durata între 2 ani şi 3 ani
inclusiv: 5% din valoarea totală eligibilă a Proiectului.
Prevederile alin. (4) nu sunt obligatorii pentru prima
cerere de rambursare.
(5) Cererea de rambursare intermediară a cheltuielilor
va fi transmisă la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, conform formatului
standard prezentat în Ghidul solicitantului sau comunicat prin instrucţiuni
emise de AMPOSDRU.
(6) In cazuri excepţionale, ce vizează implementarea
continuă şi fără întrerupere a Proiectului, Beneficiarul va putea transmite' la
AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, o cerere de rambursare intermediară şi
atunci când cheltuielile declarate reprezintă un procent mai mic decât cel
stabilit din valoarea totală eligibilă a Proiectului conform alin. (4), cu o
justificare adecvată privind condiţiile de implementare a Proiectului, în
conformitate cu alin. (1). AMPOSDRU/ OIPOSDRU delegat, după caz, îşi rezervă
dreptul de a nu accepta cererea de rambursare respectivă dacă va considera că
justificarea transmisă de Beneficiar privind condiţiile de implementare a
Proiectului nu este fundamentată suficient.
(7) AMPOSDRU va face transferul sumelor aferente
plăţilor în contul deschis de către Beneficiar, în sistemul Trezoreriei
Statului, în cazul în care Beneficiarul are calitatea de instituţie publică,
indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, sau în contul special
deschis de către Beneficiar în sistemul Trezoreriei Statului ori la banca
comercială pentru care a optat, pentru celelalte categorii de beneficiari.
(8) Suma prefinanţării şi a plăţilor intermediare nu
poate să depăşească 95% din valoarea eligibilă a contractului.
(9) Beneficiarul va transmite la AMPOSDRU/OIPOSDRU
delegat, după caz, cererile de rambursare însoţite de evidenţa cheltuielilor
(conform Ghidului solicitantului), de raportul tehnico-financiar (conform
Ghidului solicitantului), precum şi de raportul de verificare a cheltuielilor
emis de auditorul financiar independent.
(10) In funcţie de categoria de risc stabilită pentru
Proiect de către AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, Beneficiarul, pe baza
solicitărilor AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, va transmite
documentele-suport justificative solicitate. Prin excepţie, pentru prima cerere
de rambursare intermediară, Beneficiarul va transmite toate documentele-suport
justificative de natură financiară.
(11) Toate documentele-suport justificative aferente
activităţilor derulate în cadrul Proiectului vor avea aplicată de către
responsabilul financiar ştampila cu menţiunea „Solicitat rambursare FSE -
POSDRU ID nr. xxxx" şi numărul de identificare al contractului, în vederea
evitării dublei finanţări.
(12) Cererea de rambursare finală va fi transmisă la
AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, în termen de 30 de zile de la finalizarea
perioadei de implementare a Proiectului, aşa cum a fost definită în cadrul art.
2.
(13) Odată cu transmiterea fiecărei cereri de
rambursare intermediară sau finală, Beneficiarul va transmite la
AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, un raport de verificare a cheltuielilor
aferente cererilor de rambursare respective, emis de către un auditor financiar
independent şi autorizat în condiţiile legii. Cererea de rambursare va purta
menţiunea „Transmis spre auditare" şi va fi semnată şi datată de către
auditorul financiar independent.
(14) Auditorul financiar independent şi autorizat în
condiţiile legii verifică faptul că toate cheltuielile declarate de Beneficiar
în cererea de rambursare intermediară sau finală sunt reale, înregistrate
corect şi eligibile în conformitate cu prevederile contractului de finanţare şi
emite un raport de verificare a cheltuielilor în conformitate cu formatul
standard furnizat de AMPOSDRU. Sunt exceptate de la verificare cheltuielile
aferente valorilor forfetare şi finanţărilor la rate forfetare.
(15) Raportul de verificare a cheltuielilor întocmit de
către auditor şi transmis odată cu cererea de rambursare intermediară sau
finală va viza toate cheltuielile declarate de Beneficiar care nu au fost
verificate prin raportul/rapoartele anterior/anterioare de verificare a
cheltuielilor.
(16) Beneficiarul trebuie să pună la dispoziţia
auditorului financiar independent şi autorizat în condiţiile legii toate
documentele şi/sau informaţiile solicitate şi să asigure toate condiţiile
pentru verificarea cheltuielilor de către acesta.
(17) Auditorul financiar independent va fi selectat cu
respectarea condiţiilor prevederilor legislaţiei în vigoare privind achiziţiile
publice sau ale instrucţiunilor emise de AMPOSDRU în cazul în care Beneficiarul
nu reprezintă autoritate contractantă în sensul legislaţiei naţionale privind
atribuirea contractelor de achiziţie publică.
Prin excepţie, pentru beneficiarii instituţii publice
care au constituit la nivelul instituţiei o structură specializată de audit
intern, auditorul financiar poate fi reprezentat de către şeful/auditorul
intern desemnat din cadrul acestei structuri pentru a verifica faptul că toate
cheltuielile declarate de Beneficiar în cererea de rambursare intermediară şi
finală sunt reale, înregistrate corect şi eligibile în conformitate cu prevederile
contractului de finanţare.
Prin decizia administrativă a conducătorului
instituţiei publice se poate angaja şi un auditor financiar independent, care
va fi selectat din cadrul membrilor activi ai Camerei Auditorilor Financiari
din România, pentru a verifica faptul că toate cheltuielile declarate de
Beneficiar în cererea de rambursare intermediară şi finală au fost efectuate în
conformitate cu prevederile contractului de finanţare.
(18) Auditorul financiar va fi selectat din cadrul
membrilor activi ai Camerei Auditorilor Financiari din România, cu o conduită
profesională corespunzătoare, respectiv, să nu fi fost sancţionat pentru
abateri disciplinare în ultimii 3 ani.
(19) In situaţia rezilierii contractului de servicii
încheiat cu auditorul financiar independent, Beneficiarul va transmite la
AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, o notificare, conform art. 9.A alin. (14)
lit. g), şi va justifica motivele care au condus la luarea acestei decizii.
Până la încheierea unui nou contract cu un auditor financiar independent, toate
plăţile aferente cererilor de rambursare intermediare/finale se suspendă.
(20) In cazul în care activităţile proiectului necesită
efectuarea de plăţi în valută, Beneficiarul va solicita spre rambursare
contravaloarea în lei a plăţii, la cursul Băncii Naţionale a României din data
întocmirii documentelor de plată în valută.
(21) AMPOSDRU poate restitui categoriilor de
beneficiari prevăzuţi la art. 15 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 64/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, sumele
aferente contravalorii TVA plătite, aferente cheltuielilor eligibile efectuate
în cadrul Proiectului, după încheierea unui act adiţional la prezentul contract
de finanţare.
ARTICOLUL 8
Informarea şi publicitatea Proiectului
(1) Beneficiarul are obligaţia de a respecta
prevederile regulamentelor comunitare şi ale legislaţiei naţionale în vigoare
cu privire la măsurile de informare şi publicitate, precum şi prevederile
Manualului de identitate vizuală pentru POSDRU 2007-2013.
(2) Beneficiarul are obligaţia:
a) să asigure vizibilitatea adecvată, transparenţa şi
promovarea corespunzătoare a Proiectului, a obiectivelor şi rezultatelor
obţinute;
b) să asigure informarea opiniei publice prin mijloace
de informare adecvate privind asistenţa financiară nerambursabilă obţinută din
fondurile europene;
c) să asigure, la demararea şi la finalizarea
Proiectului, informarea tuturor părţilor implicate în proiect cu privire la
finanţarea obţinută şi la rezultatele Proiectului, cu menţionarea faptului că
acordarea cofinanţării s-a realizat prin Programul operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane", din Fondul Social European;
obligativitatea asigurării de către beneficiari a publicităţii proiectelor este
prevăzută în Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei din 8 decembrie 2006
de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr.
1.083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind
Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de
coeziune şi a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi
al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regională şi se aplică
oricărui tip de proiect (lucrări, achiziţii, asistenţă tehnică etc). In cazul
proiectelor în care contribuţia publică depăşeşte 500.000 euro şi în cazul în
care cheltuielile cu informarea şi publicitatea sunt eligibile, Beneficiarul
are obligaţia de a asigura acţiuni de comunicare mai mult decât cerinţele
minime obligatorii. Mijloacele de informare rămân la alegerea Beneficiarului,
cu condiţia să se păstreze o dovadă a îndeplinirii acestei obligaţii;
d) să notifice în mod clar şi prin mijloace adecvate
faptul că Proiectul implementat a fost selectat în cadrul Programului
operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007- 2013" cofinanţat
din Fondul Social European;
e) să asigure că orice document, inclusiv certificatele
de participare sau diplomele, obţinute în cadrul Proiectului, vor include un
paragraf ori o menţiune care să facă referire la faptul că Proiectul este
cofinanţat din Fondul Social European prin Programul operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", însoţită de expresia „Investeşte
în oameni!";
f) să asigure resursele bugetare corespunzătoare pentru
activităţile şi produsele de informare şi comunicare.
(3) Toate măsurile de informare şi publicitate care vor
fi implementate în cadrul Proiectului vor respecta prevederile Manualului de
identitate vizuală pentru POSDRU 2007-2013 şi vor include următoarele:
a) sigla Uniunii Europene, în conformitate cu
standardele grafice prevăzute de regulamentele comunitare, însoţită de textul
„UNIUNEA EUROPEANĂ" (cu majuscule);
b) sigla Guvernului României, însoţită de textul
„GUVERNUL ROMÂNIEI, MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI Şl PROTECŢIEI
SOCIALE-AMPOSDRU" (cu majuscule);
c) sigla instrumentelor structurale în România,
însoţită de textul „Instrumente structurale 2007-2013";
d) sigla Fondului Social European, însoţită de textul
„Fondul Social European - POSDRU 2007-2013";
e) declaraţia „Proiect cofinanţat din Fondul Social
European prin Programul operaţional sectorial «Dezvoltarea resurselor umane
2007-2013»", însoţită de expresia „Investeşte în oameni!".
ARTICOLUL 9
Obligaţiile părţilor
A. Obligaţiile Beneficiarului
(1) Beneficiarul trebuie să asigure managementul şi
implementarea Proiectului în concordanţă cu prevederile acestui contract, ale
legislaţiei comunitare şi naţionale şi cu instrucţiunile emise de AMPOSDRU, cu
maximum de profesionalism, eficienţă şi în conformitate cu cele mai bune
practici în domeniu.
(2) Beneficiarul va fi singurul răspunzător în faţa
AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, pentru implementarea Proiectului atât
pentru acţiunile sau inacţiunile sale, cât şi ale partenerului/partenerilor.
(3) Beneficiarul are obligaţia de a solicita punctul de
vedere oficial al AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, cu privire la orice
aspect survenit în implementarea Proiectului de natură să afecteze buna
implementare a acestuia, precum şi în orice situaţie în care apar neclarităţi
cu privire la clauzele prezentului contract.
(4) Beneficiarul este obligat să respecte prevederile
cuprinse în cererea de finanţare şi să asigure conformitatea cu legislaţia şi
politicile Uniunii Europene şi naţionale, în special cele privind achiziţiile
publice, egalitatea de şanse şi nediscriminarea, informarea şi publicitatea,
concurenţa loială, dezvoltarea durabilă, acolo unde este cazul.
(5) Beneficiarul are obligaţia de a deschide conturi
dedicate Proiectului prin care va efectua plăţile aferente implementării
Proiectului, excluzând pe cele din contribuţia proprie, în conformitate cu
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 362/2009.
(6) Beneficiarul/Partenerii va/vor deschide contul/conturile
de proiect în sistemul Trezoreriei Statului, în cazul în care fac parte din
categoria instituţii publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de
subordonare. Celelalte categorii de beneficiari/parteneri pot opta pentru
deschiderea contului special de proiect în sistemul Trezoreriei Statului sau la
o bancă comercială.
(7) Beneficiarul/Partenerul este obligat să utilizeze
fondurile din contul/conturile Proiectului exclusiv pentru plăţile necesare
implementării activităţilor Proiectului, în conformitate cu anexa 1 - Cererea
de finanţare.
(8) Beneficiarul trebuie să ţină o evidenţă contabilă
analitică a Proiectului, utilizând conturi analitice pentru reflectarea tuturor
operaţiunilor referitoare la implementarea Proiectului, în conformitate cu dispoziţiile
legale. Inregistrările contabile aferente Proiectului vor fi realizate de către
un expert contabil în condiţiile legii, care va semna şi va data documentele
contabile aferente operaţiunilor din cadrul Proiectului.
Documentele originale pe baza cărora se înregistrează
în contabilitatea Beneficiarului cheltuielile efectuate în cadrul Proiectului
vor fi ştampilate cu menţiunea „Solicitat rambursare FSE - POSDRU ID nr.
xxxx" şi numărul de identificare al contractului în vederea evitării dublei
finanţări.
(9) Expertul contabil, în cazul achiziţionării de
servicii, va fi selectat cu respectarea condiţiilor prevederilor legislaţiei în
vigoare privind achiziţiile publice sau ale instrucţiunilor emise de AMPOSDRU
în cazul în care Beneficiarul nu reprezintă autoritate contractantă în sensul
legislaţiei naţionale privind atribuirea contractelor de achiziţii publice.
Prin excepţie, pentru beneficiarii instituţii publice
care au constituit la nivelul instituţiei un compartiment de contabilitate,
expertul contabil poate fi reprezentat de către şeful compartimentului
contabilitate/contabilul desemnat să asigure evidenţa contabilă a Proiectului.
Conducătorul instituţiei publice va putea angaja şi un
expert contabil/contabil autorizat, membru activ al Corpului Experţilor
Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, pentru a asigura
contabilitatea Proiectului, în conformitate cu prevederile prezentului contract
de finanţare.
(10) Expertul contabil, în cazul achiziţionării de
servicii, va fi selectat de către Beneficiar din cadrul membrilor activi ai
Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România.
In vederea efectuării reconcilierii contabile între
conturile contabile ale AMPOSDRU şi cele ale Beneficiarului pentru operaţiunile
gestionate în cadrul Proiectului, beneficiarii au obligaţia transmiterii unei
notificări cu privire la reconcilierea contabilă, conform formularului standard
prevăzut în legislaţia în vigoare, în termen de 30 de zile de la plata cererii
de rambursare finale.
(11) Beneficiarul are obligaţia de a include în echipa
de management a Proiectului un expert cu studii juridice aflat în raporturi
juridice de muncă sau civile cu Beneficiarul ori un consilier juridic angajat
al Beneficiarului sau de către Beneficiar, cu contract individual de muncă ori
numit în funcţie publică sau angajat temporar cu contract individual de muncă
cu normă întreagă ori cu timp parţial în cadrul Proiectului, care să asigure
suport specializat Beneficiarului, în vederea conformării cu toate prevederile
legale aplicabile, aferente implementării activităţilor Proiectului.
(12) Beneficiarul are obligaţia transmiterii tuturor
datelor şi informaţiilor la solicitarea de catre AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat,
după caz, în vederea efectuării reconcilierii contabile dintre conturile sale
contabile şi cele ale AMPOSDRU pentru operaţiunile gestionate în cadrul
Proiectului finanţat din POSDRU. Reconcilierea contabilă dintre AMPOSDRU şi
Beneficiar va viza numai sumele care au fost transferate ca prefinanţare şi
rambursare.
(13) In situaţia în care implementarea Proiectului
presupune achiziţionarea de bunuri, servicii ori execuţia de lucrări,
Beneficiarul are obligaţia de a respecta prevederile legislaţiei naţionale în
vigoare în domeniul achiziţiilor publice sau ale instrucţiunilor emise de
AMPOSDRU, în cazul în care Beneficiarul nu reprezintă autoritate contractantă
în sensul legislaţiei naţionale privind atribuirea contractelor de achiziţii
publice.
(14) Beneficiarul are obligaţia de a notifica în scris
la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, cu cel puţin 15 (cincisprezece) zile
înainte de data la care doreşte ca modificarea să producă efecte, în
următoarele situaţii:
a) modificări intervenite în bugetul estimat al
Proiectului, în limita a 15% între capitole bugetare, cu excepţia cheltuielilor
generale de administraţie şi a cheltuielilor de tip FEDR, cu justificarea
detaliată a motivelor care au condus la aceasta;
b) schimbarea adresei sediului social al
beneficiarului;
c) schimbarea contului special deschis pentru Proiect;
d) înlocuirea sau introducerea de membri noi în echipa
de management ori a experţilor pe termen lung din cadrul echipei de
implementare a Proiectului;
e) înlocuirea reprezentantului legal;
f) modificarea planului de implementare a
activităţilor;
g) înlocuirea auditorului;
h) orice alte modificări ale cererii de finanţare, cu
excepţia celor reglementate de alin. (16);
i) decalarea începerii implementării Proiectului, în
condiţiile prezentului contract.
(15) Orice notificare transmisă de Beneficiar către
AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, în conformitate cu alin. (14) va fi
considerată valabilă numai dacă a fost făcută în scris, în conformitate cu
prevederile Ghidului solicitantului şi/sau cu instrucţiunile AMPOSDRU, semnată
de către reprezentantul legal şi ştampilată corespunzător. Beneficiarul va
considera notificarea aprobată tacit dacă în termen de 15 (cincisprezece) zile
de la data înregistrării la sediul AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, nu sunt
formulate obiecţii cu privire la modificarea solicitată. Dacă sunt formulate
obiecţii cu privire la modificarea solicitată, Beneficiarul va proceda conform
instrucţiunilor AMPOSDRU.
(16) Beneficiarul are obligaţia de a solicita
încheierea unui act adiţional, în conformitate cu prevederile Ghidului
solicitantului, în următoarele situaţii:
a) orice modificare a bugetului estimat al Proiectului,
generată de:
- redistribuiri de sume care depăşesc limita a 15%
între capitolele bugetare aferente costurilor eligibile ale Proiectului, în
condiţiile în care se păstrează nemodificată valoarea totală eligibilă a
Proiectului, cu justificarea detaliată a motivelor care au condus la aceasta;
- modificarea cheltuielilor de tip FEDR, cu respectarea
procentului maxim permis, conform Ghidului solicitantului, cu justificarea
detaliată a motivelor care au condus la aceasta;
- modificarea cheltuielilor generale de administraţie,
cu respectarea procentului fix stabilit, conform Ghidului solicitantului, cu
justificarea detaliată a motivelor care au condus la aceasta;
- orice modificare ce are ca efect scăderea valorii
totale eligibile a Proiectului, faţă de varianta iniţială, cu justificarea
detaliată a motivelor care au condus la aceasta;
b) includerea de noi activităţi eligibile şi/sau
introducerea unor categorii de participanţi, în conformitate cu Ghidul
solicitantului aferent proiectului finanţat, care să contribuie la atingerea
rezultatelor şi obiectivului specific al Proiectului;
c) modificarea duratei de implementare a Proiectului în
conformitate cu prevederile art. 2 alin. (3);
d) la solicitarea explicită, exprimată în scris, a
AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat;
e) suspendarea executării contractului.
(17) Beneficiarul va solicita la AMPOSDRU/OIPOSDRU
delegat, după caz, încheierea unui act adiţional pentru aspectele menţionate la
alin. (16) cu cel puţin 30 (treizeci) de zile înainte de data la care doreşte
ca modificarea să producă efecte, cu excepţia solicitării de încheiere a unui
act adiţional privind prelungirea perioadei de implementare prevăzute la art. 2
alin. (3), care va fi realizată cu respectarea termenului prevăzut la art. 12
alin. (2). Actul adiţional va fi considerat valabil încheiat, va intra în
vigoare şi va produce efecte numai dacă a fost făcut în conformitate cu
prevederile Ghidului solicitantului, a fost semnat şi ştampilat de către
reprezentantul legal al Beneficiarului şi, ulterior, semnat şi ştampilat şi de
către reprezentantul legal al AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz. Un act
adiţional nu poate avea scopul sau efectul de a produce schimbări în contract
care ar pune în discuţie decizia de acordare a finanţării nerambursabile sau
care ar fi contrare principiului tratamentului egal al solicitanţilor. Actul
adiţional va intra în vigoare şi va produce efecte de la data semnării de către
reprezentantul legal al AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat.
(18) In orice altă situaţie care nu a fost enunţată la
alin. (14) şi (16), Beneficiarul are obligaţia de a solicita la
AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, un punct de vedere oficial şi de a nu lua
nicio măsură înainte de primirea din partea AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după
caz, a punctului de vedere solicitat.
(19) Beneficiarul are obligaţia de a raporta stadiul
implementării Proiectului prin transmiterea de rapoarte tehnico-financiare
(conform Ghidului solicitantului), în conformitate cu art. 7 alin. (8).
Raportul tehnico-financiar va fi însoţit de Formularul individual de
înregistrare a grupului-ţintă (conform Ghidului solicitantului) actualizat în
funcţie de modificările survenite în perioada raportată, în format electronic.
(20) Beneficiarul are obligaţia de a respecta
prevederile Directivei 95/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din
24 octombrie 1995 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte
prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date,
transpusă în legislaţia naţională prin Legea nr. 677/2001, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi prevederile Directivei 2002/58/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea
datelor personale şi protejarea confidenţialităţii în sectorul comunicaţiilor
publice, transpusă în legislaţia naţională prin Legea nr. 506/2004 privind
prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în
sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările
ulterioare. Beneficiarul va informa persoanele din grupul-ţintă al Proiectului
despre obligativitatea sa de a furniza datele lor personale, cu respectarea
dispoziţiilor legale menţionate. In acest sens, participanţii sau
reprezentanţii lor legali vor semna o declaraţie de consimţământ prin care îşi
dau acordul cu privire la utilizarea şi prelucrarea datelor personale.
(21) Pe toată perioada de implementare a Proiectului,
Beneficiarul va transmite la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, la fiecare 3
(trei) luni, previziuni actualizate privind cheltuielile care urmează a fi
efectuate în trimestrul următor, în conformitate cu prevederile Ghidului
solicitantului, luând în considerare şi prevederile art. 7 alin. (1), (3) şi
(4), privind termenele estimate de rambursare a cheltuielilor efectuate în
cadrul Proiectului.
(22) Beneficiarul are obligaţia de a pune la dispoziţia
la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, Autorităţii de Certificare şi Plată,
Autorităţii de Audit, Departamentului de Luptă Antifraudă, Comisiei Europene,
Curţii Europene de Conturi şi/sau oricărui alt organism abilitat să verifice
modul de utilizare a finanţării nerambursabile, la cerere şi în termen,
documentele şi/sau informaţiile solicitate şi să asigure toate condiţiile pentru
efectuarea verificărilor la faţa locului.
(23) In vederea efectuării verificărilor prevăzute la
alin. (22), Beneficiarul se angajează să acorde dreptul de acces la locurile şi
spaţiile unde se implementează sau a fost implementat Proiectul în conformitate
cu art. 2 alin. (2) şi alin. (24) şi (27) ale prezentului articol, inclusiv
acces la sistemele informatice, şi să pună la dispoziţie documentele solicitate
privind gestiunea tehnică şi financiară a Proiectului, atât pe suport hârtie,
cât şi în format electronic. Documentele trebuie să fie uşor accesibile şi
arhivate astfel încât să permită verificarea lor. Beneficiarul este obligat să
informeze la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, cu privire la locaţia
arhivării documentelor, în termen de 3 (trei) zile de la transmiterea
solicitării.
(24) Beneficiarul are obligaţia de a păstra toate
documentele originale, inclusiv documentele contabile, privind activităţile şi
cheltuielile eligibile în vederea asigurării unei piste de audit adecvate, în
conformitate cu regulamentele comunitare şi naţionale. Toate documentele vor fi
păstrate până la 31 decembrie 2021, cu posibilitatea prelungirii acestui termen
până la închiderea oficială a POSDRU.
(25) In cazul nerespectării prevederilor alin. (24),
Beneficiarul este obligat să restituie întreaga sumă primită, aferentă
Proiectului, reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă din cofinanţarea
FSE, precum şi cofinanţarea aferentă alocată din fonduri de la bugetul de stat,
inclusiv dobânzile şi/sau penalităţile aferente calculate conform legislaţiei
în vigoare.
(26) Beneficiarul este obligat să declare pe propria
răspundere că finanţarea obţinută pentru implementarea Proiectului nu se
suprapune cu alte finanţări primite din bugetul de stat sau din alte bugete ale
Comunităţii Europene, conform prevederilor Ghidului solicitantului.
(27) Beneficiarul se obligă să menţină destinaţia şi să
asigure exploatarea şi mentenanţa echipamentelor achiziţionate şi lucrărilor
efectuate în cadrul Proiectului pe o perioadă de cel puţin 3 (trei) ani după
împlinirea perioadei de implementare a Proiectului. In cazul nerespectării
acestei obligaţii, Beneficiarul se obligă să restituie AMPOSDRU contravaloarea
echipamentelor achiziţionate şi lucrărilor efectuate în cadrul Proiectului, în
termen de maximum 30 de zile de la data constatării de către AMPOSDRU a
încălcării acestei obligaţii de către Beneficiar.
(28) Beneficiarul îşi va asuma integral răspunderea
pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa pe parcursul implementării
Proiectului.' AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, va fi degrevată/degrevat de
orice responsabilitate pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa
Beneficiarului.
(29) Beneficiarul va asigura în implementarea Proiectului
respectarea prevederilor privind măsurile de informare şi publicitate în
conformitate cu prevederile art. 8.
(30) Beneficiarul declară pe propria răspundere şi
garantează că situaţia sa existentă la momentul depunerii cererii de finanţare
şi susţinută cu documentele-suport depuse pentru a dovedi îndeplinirea
condiţiilor de eligibilitate impuse în cadrul Programului operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013" pentru categoria beneficiarilor
în care se încadrează şi Beneficiarul nu s-a schimbat şi este aceeaşi şi la
data semnării prezentului contract de finanţare.
B. Obligaţiile AMPOSDRU şi OIPOSDRU delegat
(1) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, are obligaţia
de a informa Beneficiarul, în timp util, cu privire la orice decizie luată, care
poate afecta implementarea Proiectului.
(2) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, are obligaţia
de a informa Beneficiarul cu privire la rapoartele, concluziile şi
recomandările care au impact asupra Proiectului acestuia, formulate de către
Comisia Europeană şi de orice altă autoritate competentă.
(3) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, are obligaţia
de a sprijini Beneficiarul prin furnizarea informaţiilor sau clarificărilor pe
care acesta le consideră necesare pentru implementarea Proiectului.
(4) AMPOSDRU va efectua transferul prefinanţării, în
condiţiile prevăzute în prezentul contract de finanţare, în termen de maximum
15 (cincisprezece) zile de la data înregistrării cererii de prefinanţare la
AMPOSDRU, însoţită de toate documentele solicitate prin prezentul contract. In
situaţia nedepunerii acestor documente, AMPOSDRU nu va efectua plata
prefinanţării.
(5) AMPOSDRU va efectua rambursarea cheltuielilor în
termen de maximum 45 (patruzecişicinci) de zile de la data înregistrării
cererii de rambursare laAMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, însoţită de toate
documentele solicitate prin prezentul contract. Termenul de 45
(patruzecişicinci) de zile se suspendă în cazul în care Beneficiarul nu trimite
cererea de rambursare cu respectarea condiţiilor din prezentul contract.
Beneficiarul care are calitatea de ordonator de credite al bugetului de stat,
bugetului asigurărilor sociale de stat sau al bugetelor fondurilor speciale şi
beneficiarul care reprezintă o entitate aflată în subordinea sau în coordonarea
acestuia şi care este finanţat integral de la bugetele acestuia vor primi din
partea AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, o notificare privind validarea
cheltuielilor privind contribuţia comunitară la finanţarea acordată şi care au
fost declarate prin cererile de rambursare, iar ulterior au fost virate de
către AMPOSDRU ca venit la bugetul din care a fost finanţat proiectul
respectiv.
(6) In vederea validării cheltuielilor,
AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, are obligaţia verificării tuturor
operaţiunilor efectuate pentru implementarea Proiectului pe care le consideră
necesare, a cererilor de prefinanţare/rambursare intermediară/ rambursare
finală şi a rapoartelor tehnico-financiare transmise de către Beneficiar.
Documentele-suport justificative privind cheltuielile
declarate vor fi prezentate de către Beneficiar la solicitarea
AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, în conformitate cu prevederile art. 7.
(7) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz monitorizează
din punct de vedere tehnic şi financiar în vederea asigurării legalităţii,
regularităţii, conformităţii şi realităţii tuturor activităţilor aferente
implementării Proiectului care face obiectul prezentului contract de finanţare.
(8) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, are obligaţia
de a efectua verificarea la faţa locului a activităţilor aferente implementării
Proiectului, în conformitate cu prevederile art. 9 B alin. (7), asigurând cel
puţin o vizită de monitorizare pentru fiecare an de implementare a Proiectului.
(9) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, are obligaţia
de a răspunde la o solicitare prevăzută la art. 9 A alin. (18) în termen de
maximum 15 (cincisprezece) zile de la primirea acesteia. In cazuri urgente
justificate de către Beneficiar, OIPOSDRU delegat va răspunde solicitării
Beneficiarului în termen de 5 zile de la primirea solicitării.
(10) AMPOSDRU va informa despre data închiderii
oficiale/parţiale a POSDRU prin intermediul mijloacelor publice de informare.
ARTICOLUL 10
Subcontractarea şi cesiunea
(1) In cazul subcontractării unor activităţi din cadrul
Proiectului, responsabilitatea totală revine în exclusivitate Beneficiarului,
în conformitate cu dispoziţiile legale.
(2) Valoarea maximă care va face obiectul
subcontractării nu poate depăşi 30% din valoarea contractului.
(3) Prezentul contract, precum şi toate drepturile şi
obligaţiile decurgând din implementarea acestuia nu pot face obiectul cesiunii
totale ori parţiale, novaţiei, subrogaţiei sau a oricărui alt mecanism de
transmisiune şi/sau transformare a obligaţiilor şi drepturilor din contract.
ARTICOLUL 11
Nereguli
(1) Prin neregulă se înţelege orice abatere de
la legalitate, regularitate şi conformitate în raport cu dispoziţiile legale
naţionale şi/sau comunitare, precum şi cu prevederile contractelor ori ale
altor angajamente legale încheiate în baza acestor dispoziţii, care
prejudiciază bugetul general al Comunităţii Europene şi/sau bugetele
administrate de aceasta ori în numele ei, precum şi bugetele din care provine
cofinanţarea aferentă printr-o cheltuială necuvenită.
(2) Constatarea neregulilor şi recuperarea sumelor
plătite necorespunzător se realizează conform prevederilor legale în domeniu,
respectiv Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea
fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate
necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârii Guvernului nr. 1.306/2007
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr.
79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a
fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător.
(3) In cazul sumelor plătite necorespunzător de către
AMPOSDRU, Beneficiarul are obligaţia de a restitui sumele respective în termen
de 15 (cincisprezece) zile de la data transmiterii referatului de restituire de
către AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat în conformitate cu dispoziţiile legale.
Incepând cu ziua a 16-a (şaisprezecea) se vor calcula majorări de întârziere în
procentul stabilit conform dispoziţiilor legale în vigoare la data respectivă
pentru fiecare zi de întârziere.
ARTICOLUL 111
Conflictul de interese
(1) Reprezintă conflict de interese orice
situaţie care împiedică părţile contractante să aibă o atitudine profesionistă,
obiectivă şi imparţială sau să execute activităţile prevăzute în prezentul
contract într-o manieră profesionistă, obiectivă şi imparţială, din motive
referitoare la familie, viaţă personală, afinităţi politice ori naţionale,
interese economice sau orice alte interese. Interesele anterior menţionate
includ orice avantaj pentru persoana în cauză, soţul/soţia, rude ori afini până
la gradul al IV-lea inclusiv.
(2) Părţile contractante se obligă să întreprindă toate
diligentele necesare pentru a evita orice conflict de interese şi să se
informeze reciproc, cu celeritate, în legătură cu orice situaţie care dă
naştere sau este posibil să dea naştere unui astfel de conflict.
(3) Dispoziţiile menţionate la alin. (1) şi (2) se
aplică partenerilor, subcontractanţilor, angajaţilor Beneficiarului, precum şi
angajaţilor AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, implicaţi în realizarea
prevederilor prezentului contract.
(4) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat îşi rezervă dreptul de a
verifica dacă măsurile luate de Beneficiar sunt potrivite şi de a solicita
Beneficiarului să ia măsuri suplimentare, dacă este necesar, pentru evitarea
conflictului de interese sau de a rezilia contractul de plin drept, fără punere
în întârziere, fără intervenţia unui tribunal arbitrai/unei instanţe
judecătoreşti şi fără îndeplinirea altor formalităţi, cu excepţia transmiterii
către Beneficiar a unei simple informări cu privire la rezilierea contractului,
în cazul identificării unui conflict de interese sau unei incompatibilităţi.
ARTICOLUL 12
Modificări şi completări la contract
(1) Orice modificare a contractului se va face cu
acordul ambelor părţi, prin aprobarea unei notificări sau prin încheierea unui
act adiţional, cu excepţia modificărilor determinate de schimbări în legislaţia
naţională şi/sau europeană, care vor intra în vigoare la data menţionată în
actul normativ respectiv, fără a fi necesar în prealabil acordul
Beneficiarului.
In situaţia modificărilor determinate de schimbări în
legislaţia naţională, AMPOSDRU va notifica Beneficiarului în acest sens. Modelul-cadru
de notificare ce vizează modificări determinate de schimbări în legislaţia
naţională şi/sau europeană va fi elaborat şi aprobat prin ordin la nivelul
AMPOSDRU.
(2) Beneficiarul trebuie să informeze AMPOSDRU/
OIPOSDRU delegat, după caz, despre orice situaţie care poate determina
întârzierea executării Contractului în termen de 5 (cinci) zile de la data
luării la cunoştinţă despre aceasta. Beneficiarul poate solicita, cu cel puţin
60 de zile înainte de sfârşitul perioadei de implementare a Proiectului,
prelungirea duratei de implementare a acestuia, cu respectarea duratei maxime
de implementare a Proiectului specificată în Ghidul solicitantului, fără a
afecta bugetul Proiectului. Beneficiarul va transmite solicitarea însoţită de
documente justificative.
(3) Orice modificare a valorii totale a Proiectului nu
poate conduce la creşterea valorii totale eligibile a Proiectului, menţionată
la art. 3, efectuându-se exclusiv prin majorarea valorii neeligibile a
Proiectului.
(4) Beneficiarul este obligat să transmită, împreună cu
solicitarea de modificare a contractului, şi documentele din care să reiasă
angajamentul acestuia că va asigura, din resurse proprii pe toată durata
implementării Proiectului, fondurile suplimentare necesare, rezultate din
majorarea valorii neeligibile a Proiectului, precum şi disponibilitatea acestor
fonduri.
(5) In situaţii bine justificate, atunci când există
dificultăţi în selectarea numărului de persoane propus de Beneficiar în cadrul
grupului/grupurilor-ţintă, aşa cum a fost specificat în cadrul cererii de
finanţare (anexa 1 la prezentul contract), Beneficiarul va putea solicita o
reducere a indicatorilor propuşi pentru grupul/grupurile-ţintă într-un cuantum
de maximum 25% din valoarea stabilită iniţial pentru fiecare grup-ţintă, acolo
unde este cazul. Această reducere a numărului de persoane din cadrul
grupului/grupurilor-ţintă va determina şi o reducere corespunzătoare a valorii
totale eligibile a Proiectului.
ARTICOLUL 13
Forţa majoră
(1) Prin forţă majoră se înţelege acel eveniment
imprevizibil, insurmontabil şi imposibil de înlăturat independent de voinţa
părţilor, intervenit după data semnării contractului, care împiedică executarea
în tot sau în parte a contractului şi care exonerează de răspundere partea care
o invocă.
(2) Pot constitui cauze de forţă majoră evenimente cum
ar fi: calamităţile naturale (cutremure, inundaţii, alunecări de teren),
război, revoluţie, embargo, modificări legislative.
(3) Partea care invocă forţă majoră are obligaţia de a
notifica celeilalte părţi cazul de forţă majoră, în termen de 5 (cinci) zile de
la data apariţiei, şi de a dovedi existenţa situaţiei de forţă majoră, în
termen de cel mult 15 (cincisprezece) zile, în baza unui certificat eliberat de
autorităţile competente. De asemenea, are obligaţia de a comunica data
încetării situaţiei de forţă majoră, în termen de 5 (cinci) zile.
(4) Părţile au obligaţia de a lua orice măsuri care le
stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor acţiunii de forţă majoră.
(5) Dacă partea care invocă forţa majoră nu procedează
la notificarea începerii şi încetării cazului de forţă majoră, în condiţiile şi
în termenele prevăzute, va suporta toate daunele provocate celeilalte părţi
prin lipsa de notificare.
(6) Executarea contractului va fi suspendată de la data
apariţiei cazului de forţă majoră pe perioada de acţiune a acesteia, fără a
prejudicia drepturile ce se cuvin părţilor.
(7) In cazul în care forţa majoră şi/sau efectele
acesteia obligă la suspendarea executării prezentului contract pe o perioadă
mai mare de 3 (trei) luni, părţile se vor întâlni într-un termen de cel mult 10
(zece) zile de la expirarea acestei perioade, pentru a conveni asupra modului
de continuare, modificare sau reziliere a contractului.
ARTICOLUL 14
Incetarea şi suspendarea contractului
(1) In situaţia în care Beneficiarul, din motive
imputabile acestuia, nu a început implementarea Proiectului în termen de 3
(trei) luni de la data precizată la art. 2 alin. (2), contractul se consideră
reziliat de plin drept, fără îndeplinirea altor formalităţi şi fără intervenţia
instanţei, cu excepţia unei simple notificări de informare a Beneficiarului
asupra rezilierii contractului de finanţare.
(2) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, va rezilia
contractul de plin drept, fără intervenţia instanţei judecătoreşti şi fără
îndeplinirea altor formalităţi, cu excepţia unei simple notificări de informare
a Beneficiarului asupra rezilierii contractului de finanţare, dacă se constată
neconcordanţa între starea de fapt dovedită şi cele declarate de către
Beneficiar în cererea de finanţare, referitor la faptul că Proiectul nu face
obiectul unei alte finanţări din fonduri publice naţionale şi/sau comunitare
şi/sau nu a mai beneficiat de finanţare din alte programe naţionale ori
comunitare. In acest caz, Beneficiarul este obligat să restituie integral
sumele primite, în termen de 10 zile de la data constatării neconcordanţei la
care s-a făcut referire anterior. De asemenea, după împlinirea termenului de 10
zile la care s-a făcut referire anterior, Beneficiarul va plăti şi penalităţi
în cuantum de 0,1% pentru fiecare zi de întârziere până la restituirea
integrală a sumelor primite, penalităţi calculate la valoarea sumelor primite
de Beneficiar.
(3) In cazul nerespectării prevederilor prezentului
contract de către Beneficiar, inclusiv în situaţia prevăzută la alin. (1), după
notificarea prealabilă a Beneficiarului, AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz,
poate dispune rezilierea de plin drept a contractului, fără intervenţia
instanţei şi fără îndeplinirea altor formalităţi, cu excepţia unei simple
notificări de informare a Beneficiarului asupra rezilierii contractului de
finanţare. In situaţia rezilierii, Beneficiarul va fi obligat la restituirea în
întregime a sumelor deja primite în cadrul contractului din asistenţa
financiară nerambursabilă, la plata de majorări de întârziere şi/sau la plata
de daune interese.
(4) Anterior rezilierii contractului, AMPOSDRU poate
suspenda plăţile ca o măsură de precauţie, după notificarea prealabilă a
Beneficiarului.
(5) In cazul în care prezentul contract este reziliat
din culpa Beneficiarului, acesta poate fi exclus de la participarea la selecţia
publică de proiecte şi neacordarea finanţării nerambursabile pentru o perioadă
de 2 (doi) ani.
(6) Dacă partenerul transnaţional nu furnizează
documentele suport solicitate în timp de 30 de zile de la data semnării
contractului, AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, poate decide să declare
contractul de finanţare reziliat de plin drept, fără intervenţia instanţei şi
fără îndeplinirea altor formalităţi, cu excepţia unei simple notificări de
informare a Beneficiarului asupra rezilierii contractului de finanţare.
ARTICOLUL 15
Legea aplicabilă
(1) Prevederile prezentului contract vor fi
interpretate, înţelese şi aplicate în conformitate cu legislaţia comunitară
şi/sau naţională în vigoare.
(2) Contractul este guvernat de legea română.
ARTICOLUL 16
Anexele contractului
(1) Următoarele documente sunt anexate la prezentul
contract şi constituie parte integrantă a contractului:
Anexa 1 „Cererea de finanţare"
Anexa 2 „Bugetul proiectului"
Anexa 3 „Acord de parteneriat"
Anexa 4 „CV-urile echipei de management"
(2) In cazul unui conflict între prevederile anexelor
şi cele ale contractului, prevederile contractului prevalează.
(3) AMPOSDRU va comunica prin instrucţiuni modele şi
formate de formulare pentru aplicarea prevederilor prezentului contract. In
situaţia în care aceste modele nu există sau nu sunt comunicate, se vor utiliza
modelele-anexă la Ghidul solicitantului aprobat. In situaţia în care se vor
constata diferenţe între modelele-anexă la Ghidul solicitantului şi cele
comunicate de AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupa'caz, prin instrucţiuni, pentru
executarea prezentului contract se vor utiliza modelele şi formatele comunicate
prin instrucţiuni.
ARTICOLUL 17
Dispoziţii finale
(1) Proprietatea, titlurile şi drepturile de
proprietate intelectuală şi industrială privind rezultatele Proiectului,
raportările şi alte documente legate de acesta vor rămâne Beneficiarului. Beneficiarul
va acorda AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, dreptul de a utiliza gratuit şi,
după cum consideră necesar, toate documentele rezultate în urma Proiectului,
oricare ar fi forma acestora, dacă nu se încalcă drepturile existente de
proprietate industrială şi intelectuală.
(2) AMPOSDRU îşi rezervă dreptul de a aproba o
solicitare de modificare a procentului stabilit la art. 10 alin. (2) numai în
situaţia în care consideră acest lucru ca fiind oportun.
(3) AMPOSDRU îşi rezervă dreptul de a reduce parţial
sau total finanţarea dacă această diminuare este cauzată de dificultăţi în
cadrul bugetului de stat. In acest sens, semnarea contractului de finanţare nu
reprezintă în mod automat obligaţia necondiţionată a AMPOSDRU de a finanţa,
până la finalizarea Proiectului, valoarea angajată în cazul menţionat mai sus.
Riscul financiar asumat de Beneficiar va fi luat în calcul la semnarea
contractului, la modificarea sau prelungirea acestuia. Acordarea prezentei
finanţări nu presupune obligaţia AMPOSDRU/ OIPOSDRU delegat, după caz, de a
acorda şi alte finanţări similare în viitor.
(4) AMPOSDRU îşi rezervă dreptul de a diminua
corespunzător finanţarea acordată în situaţia în care indicatorii tehnici ai
Proiectului prevăzuţi în cererea de finanţare sunt neîndepliniţi şi/sau
nerealizaţi conform cererii de finanţare aprobate.
(5) In cazul în care una dintre prevederile prezentului
contract nu mai produce efecte juridice, celelalte prevederi rămân valabile,
iar părţile semnatare vor proceda în aşa fel încât să înlocuiască clauza fără
efecte juridice cu una permisă de lege, care să aibă scopul avut de clauza ce
nu mai produce efecte juridice.
(6) Termenul de zi reprezintă zi calendaristică,
dacă nu se specifică în mod distinct.
(7) In situaţia în care, pe parcursul implementării
prezentului contract, competenţele, atribuţiile, angajamentele, obligaţiile
şi/sau drepturile delegate OIPOSDRU ce vizează implementarea sau monitorizarea
derulării contractului sunt suspendate sau restrânse, acestea vor fi preluate
în mod automat de către AMPOSDRU, fără a fi necesară vreo formalitate
prealabilă în raporturile cu Beneficiarul.
(8) In eventualitatea unui litigiu între AMPOSDRU/
OIPOSDRU delegat, după caz, şi Beneficiar, survenit în executarea sau în
legătură cu executarea, interpretarea şi în orice mod aplicarea acestui
contract, se vor depune toate diligentele pentru soluţionarea acestuia pe cale
amiabilă. In situaţia în care nu se poate ajunge la o înţelegere pe cale
amiabilă în termen de 30 de zile de la data solicitării uneia dintre părţile
contractante, litigiul se supune spre soluţionare instanţelor judecătoreşti
competente din România.
(9) Prezentul contract constituie titlu executoriu.
(10) Prezentul contract a fost încheiat în 2 (două)
exemplare originale în limba română, un exemplar pentru AMPOSDRU şi un exemplar
pentru Beneficiar.
Autoritatea de management pentru Programul operaţional
sectorial „Dezvoltarea resurselor umane"
Reprezentant legal,
Anca Cristina Zevedei
Director general,
Semnătura...............
Data.................
Beneficiar,
Reprezentant legal,
Semnătura................
Data................