Având în vedere prevederile art. 22 alin. (2) lit. b), e) şi f), art. 53 alin. (1), art. 55 alin. (1), art. 75 alin. (1) lit. c) şi d), art. 76 alin. (1) şi (3) şi art. 79 alin. (3) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) şi c) şi ale art. 9 alin. (1) lit. b), d), g) şi h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin. Articolul IRegulamentul de organizare şi desfăşurare a licitaţiilor simultane cu preţ descrescător pe piaţa centralizată pentru serviciul universal, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 65/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 564 din 30 iulie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 6(1) Ofertarea de către FUI, în vederea cumpărării pe PCSU, este obligatorie pentru cel puţin jumătate din consumul de energie electrică prognozat a fi facturat la tarif CPC al clienţilor finali deserviţi de FUI în regim de serviciu universal.(2) Prognoza de consum avută în vedere la îndeplinirea obligaţiei prevăzute la alin. (1) este cea transmisă de FUI la ANRE conform prevederilor prezentului regulament 2. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 17Participarea FUI la PCSU este obligatorie pentru ofertarea, în vederea cumpărării, a cel puţin jumătate din consumul de energie electrică prognozat a fi facturat la tarif CPC al clienţilor finali deserviţi în regim de serviciu universal. 3. La articolul 32, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:(2) Cantităţile aferente ofertelor de cumpărare ale unui FUI se stabilesc astfel încât să se îndeplinească următoarea condiţie: unde: E = consumul total de energie electrică prognozat a fi facturat la tarif CPC al clienţilor finali deserviţi în regim de serviciu universal, în trimestrul calendaristic următor [MWh/trimestru]; Ni = necesarul aferent produsului de tranzacţionare i [MWh/h]; hi = numărul de intervale orare de livrare caracteristice produsului de tranzacţionare i, din trimestrul calendaristic următor [h]. 4. Articolul 33 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 33Propunerile de oferte de cumpărare ale FUI corespunzătoare fiecărui produs de tranzacţionare pot fi revizuite de ANRE în următoarele situaţii: a)dacă se constată nerespectarea condiţiei prevăzute la art. 32 alin. (2); b)dacă nivelul excedentului estimat pentru prima rundă de licitaţie pe baza ofertelor indicative corespunzătoare limitei maxime a preţului de pornire a licitaţiei este sub valoarea 1,5, în sensul reducerii ofertelor de cumpărare cu maximum 50% faţă de necesar. 5. La articolul 66, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:(2) În situaţiile prevăzute la alin. (1), OPCSU stabileşte noua valoare a cererii astfel încât să rezulte un excedent de ofertă de 1,5, ţinând cont de limitarea prevăzută la alin. (3). Acelaşi procent de diminuare se aplică la toate ofertele de cumpărare corespunzătoare respectivului produs.
(3) Diminuarea cererii aferente produsului de tranzacţionare în bandă se poate face cu maximum 50% din cererea iniţială. 6. Articolul 68 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 68(1) O sesiune de licitaţie poate fi anulată prin decizie a preşedintelui ANRE, în următoarele situaţii:a)înainte de deschiderea licitaţiei, dacă, după primirea ofertelor indicative, se estimează că în prima rundă de licitaţie nu poate exista excedent de ofertă pentru produsul de tranzacţionare în bandă; b)după închiderea licitaţiei, dar nu mai târziu de începutul perioadei pentru care aceasta a fost organizată, dacă apar suspiciuni privind comportamente anticoncurenţiale sau încercări de manipulare a pieţei. (2) În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. b), OPCSU anulează toate tranzacţiile de vânzare-cumpărare dintre FUI şi participanţii la licitaţie declaraţi câştigători, respectiv cantităţile stabilite şi comunicate conform prevederilor art. 62 alin (2). 7. Articolul 69 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 69OPCSU decide anularea unei sesiuni de licitaţie în cazul în care, prin aplicarea prevederilor art. 66, valoarea cererii pentru produsul de tranzacţionare în bandă a fost redusă la limita minimă de 50% din cererea iniţială şi excedentul de ofertă a rămas sub valoarea 1,5. Articolul IIMetodologia de stabilire a tarifelor aplicate de furnizorii de ultimă instanţă clienţilor finali, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 92/2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 452 din 24 iunie 2015, cu completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 3, după litera f) se introduce o nouă literă, litera f^1) , cu următorul cuprins: f^1) PC - pieţe la termen administrate de OPCOM, cu excepţia PCSU; 2. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 11(1) Achiziţia de către FUI a energiei electrice prognozată a fi furnizată la tarife CPC se face în condiţiile prevăzute de Regulamentul PCSU, prin contracte bilaterale încheiate pe PCSU şi prin contracte bilaterale încheiate pe PC. Diferenţele între consumul realizat şi cantitatea de energie electrică din contractele bilaterale încheiate pe PCSU şi PC se pot tranzacţiona, după caz, pe PZU, PI şi/sau la preţ de dezechilibru.(2) În cazul reducerii cererii aferente produselor de tranzacţionare sau în cazul anulării unei sesiuni de licitaţie conform prevederilor Regulamentului PCSU, energia electrică prognozată a fi furnizată la tarife CPC, care nu este achiziţionată prin contracte bilaterale încheiate pe PCSU, se achiziţionează pe PC, pe PZU, PI şi/sau la preţ de dezechilibru.(3) Pe perioada suspendării sau în cazul încetării unui contract bilateral încheiat de FUI pe PCSU înainte de expirarea perioadei de valabilitate, achiziţia de către respectivul FUI a cantităţilor corespunzătoare de energie electrică se face pe PC, pe PZU, PI şi/sau la preţ de dezechilibru. 3. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 13(1) Valoarea pCPCach luată în considerare în calculul costurilor previzionate cu achiziţia energiei electrice furnizate la tarife CPC nu poate depăşi cu mai mult de 8% media ponderată a preţurilor energiei electrice din contractele bilaterale încheiate pe PCSU şi pe PC cu livrare în perioada pentru care se determină valoarea VpCPC, calculată pentru fiecare FUI i astfel: unde: piPCSU+PC - media ponderată a preţurilor energiei electrice din contractele bilaterale încheiate pe PCSU şi pe PC cu livrare în perioada pentru care se determină valoarea VpCPC [lei/MWh]; EiCPC - consumul total de energie electrică facturat la tarife CPC corespunzător FUI i, previzionat în perioada pentru care se determină valoarea ViCPC [MWh]; EiPCSU - cantitatea totală de energie electrică din contractele bilaterale încheiate de FUI i pe PCSU cu livrare în perioada pentru care se determină valoarea VpCPC [MWh]; pmedPCSU - media ponderată a preţurilor energiei electrice din contractele încheiate pe PCSU cu livrare în perioada pentru care se determină valoarea VpCPC [lei/MWh]; pPCmed - media ponderată a preţurilor energiei electrice din toate contractele încheiate pe PC după data intrării în vigoare a prezentei metodologii şi până la data comunicării, cu livrare în perioada pentru care se determină valoarea VpCPC, publicată/comunicată de OPCOM [lei/MWh]. (2) Dacă sesiunea de licitaţie organizată pe PCSU pentru trimestrul următor a fost anulată conform prevederilor Regulamentului PCSU, valoarea pCPCach considerată în calculul costurilor previzionate cu achiziţia energiei electrice furnizate la tarife CPC nu poate depăşi cu mai mult de 8% valoarea pPCmed prevăzută la alin. (1). 4. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 14
(1) Preţul mediu de achiziţie a energiei electrice furnizate la tarife CPC, considerat justificat pentru o perioadă anterioară (trimestru/semestru) nu poate depăşi cu mai mult de 8% valoarea preţului mediu ponderat al energiei electrice achiziţionate de fiecare FUI i prin contractele bilaterale încheiate pe PCSU şi pe PC, cu livrare în perioada respectivă, calculat astfel: unde: piPCSU+PC-r - preţul mediu ponderat al energiei electrice achiziţionate de fiecare FUI i prin contractele bilaterale încheiate pe PCSU şi pe PC, cu livrare în perioada respectivă [lei/MWh]; EiCPR-r - consumul total de energie electrică facturat la tarife CPC corespunzător FUI i, realizat în perioada respectivă [MWh]; EiPCSU-r - cantitatea totală de energie electrică achiziţionată de FUI i prin contractele bilaterale încheiate pe PCSU cu livrare în perioada respectivă [MWh]; piPCSU - preţul mediu ponderat al energiei electrice achiziţionate de FUI i prin contractele bilaterale încheiate pe PCSU cu livrare în perioada respectivă [lei/MWh]; piPC - preţul mediu ponderat al energiei electrice achiziţionate de operatorul economic care prestează serviciile de FUI i prin toate contractele bilaterale încheiate pe PC după data intrării în vigoare a prezentei metodologii, cu livrare în perioada respectivă, publicat/comunicat de OPCOM [lei/MWh]; pPC-rmed - media ponderată a preţurilor energiei electrice din toate contractele încheiate pe PC după data intrării în vigoare a prezentei metodologii, cu livrare în perioada respectivă, publicată/comunicată de OPCOM [lei/MWh].
(2) Prin derogare de la dispoziţiile alin. (1), preţul mediu de achiziţie a energiei electrice poate depăşi limita prevăzută la alin. (1) în următoarele situaţii:a)dacă s-au înregistrat diferenţe de peste 10% între media ponderată a preţurilor de închidere a PZU şi media ponderată a preţurilor din contractele bilaterale încheiate pe PCSU şi pe PC, pentru perioada respectivă; b)dacă au existat avarii extinse în reţeaua de transport/distribuţie a energiei electrice, care au avut ca efect întreruperea alimentării cu energie electrică a clienţilor finali pentru care FUI asigura furnizarea energiei electrice la tarife CPC în perioada respectivă. (3) În situaţiile prevăzute la alin. (2), valoarea justificată a preţului mediu de achiziţie se stabileşte de către ANRE în urma analizei datelor şi informaţiilor din piaţa angro de energie electrică şi din documentaţia de fundamentare transmisă de FUI. Rezultatul analizei şi modul de determinare a valorii justificate a preţului mediu de achiziţie vor fi comunicate de către ANRE fiecărui FUI. 5. După articolul 25 se introduce un nou articol, articolul 251 , cu următorul cuprins: Articolul 251 (1) Pentru stabilirea valorii justificate a preţului mediu de achiziţie a energiei electrice furnizate la tarife CPC, cu verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 13, respectiv la art. 14, cu cel puţin 10 zile înainte de sfârşitul fiecărui semestru OPCOM transmite la ANRE:a)valoarea pPCmed, corespunzătoare tuturor contractelor încheiate pe PC după data intrării în vigoare a prezentei metodologii şi până la data comunicării, cu livrare în semestrul următor; b)valorile piPC, corespunzătoare tuturor contractelor bilaterale încheiate de fiecare dintre operatorii economici care prestează serviciile de FUI pe PC, după data intrării în vigoare a prezentei metodologii, cu livrare în semestrul anterior; c)valorile piPC, corespunzătoare tuturor contractelor bilaterale încheiate de fiecare dintre operatorii economici care prestează serviciile de FUI pe PC, după data intrării în vigoare a prezentei metodologii, cu livrare în semestrul curent; d)valorile pPC-rmed corespunzătoare tuturor contractelor încheiate pe PC după data intrării în vigoare a prezentei metodologii, cu livrare în semestrul anterior, respectiv cu livrare în semestrul curent.
(2) OPCOM publică în raportul lunar valoarea medie ponderată a preţurilor din toate contractele bilaterale încheiate după data intrării în vigoare a prezentei metodologii pe PCSU şi pe PC, cu livrare în luna respectivă. 6. Articolul 35 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 35(1) Prin derogare de la dispoziţiile art. 28 alin. (1), ANRE poate decide avizarea tarifelor CPC separat pe perioada fiecărui trimestru din cadrul unui semestru, în următoarele cazuri:a)la anularea unei sesiuni de licitaţie, în conformitate cu prevederile Regulamentului PCSU; b)dacă preţurile de achiziţie a energiei electrice din contractele bilaterale încheiate pe PCSU şi pe PC reflectă situaţii conjuncturale, caracterizate prin deficit sau excedent de ofertă; c)dacă unul sau mai mulţi participanţi la piaţa de energie electrică au declarat forţa majoră şi aceasta are efect semnificativ asupra nivelului preţurilor din pieţele centralizate. (2) În situaţiile prevăzute la alin. (1), termenele şi condiţiile de transmitere a datelor şi de stabilire a tarifelor se comunică de către ANRE la FUI şi respectiv OPCOM prin fax sau e-mail. 7. La articolul 351, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 351 (1) Pentru consumul de energie electrică înregistrat în lunile calendaristice în care se îndeplineşte condiţia potrivit căreia media ponderată a preţurilor de închidere a PZU să fie cu cel puţin 10% mai mare decât media ponderată a preţurilor din contractele bilaterale încheiate pe PCSU şi pe PC cu livrare în luna respectivă, FUI facturează clienţilor prevăzuţi la art. 5 lit. c) pct. ii, suplimentar faţă de tarifele UI aplicabile, un tarif PZU care trebuie să respecte relaţia matematică: unde: tPZU - valoarea tarifului PZU aplicabil clienţilor prevăzuţi la art. 5 lit. c) pct. ii [lei/kWh]; pmedPZU - media ponderată a preţurilor de închidere a PZU din luna respectivă, valoare publicată de OPCOM în raportul lunar [lei/MWh]; pmedPCSU+PC - media ponderată a preţurilor din contractele bilaterale încheiate pe PCSU şi pe PC după data intrării în vigoare a prezentei metodologii, cu livrare în luna respectivă, valoare publicată de OPCOM în raportul lunar [lei/MWh]. 8. Articolul 36 se abrogă. Articolul IIIProducătorii de energie electrică, furnizorii, furnizorii de ultimă instanţă şi Operatorul Pieţei de Energie Electrică şi de Gaze Naturale „OPCOM" - S.A. duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar direcţiile de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin. Articolul IV Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,Niculae Havrileţ