ORDIN Nr. 76
din 31 ianuarie 2008
privind aprobarea
regulamentelor de organizare si functionare a comisiilor de experti care
functioneaza pe langa Casa Nationala de Asigurari de Sanatate pentru
implementarea unor subprograme nationale de sanatate, din cadrul Programului
national de sanatate cu scop curativ
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 143 din 26 februarie 2008
Având în vedere Referatul de aprobare nr. 84 din 31
ianuarie 2008 al Direcţiei programe naţionale, aprobat de preşedintele Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate, prevederile art. 268 din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 281 alin. (2) din Legea
nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 17 alin.
(5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă
regulamentele de organizare şi funcţionare a comisiilor de experţi care
funcţionează pe lângă Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru implementarea unor
subprograme naţionale de sănătate, din cadrul Programului naţional de sănătate
cu scop curativ, prevăzute în anexele 1-6, care fac parte integrantă din
prezentul ordin.
(2) Regulamentele pot fi modificate la propunerea
justificată a membrilor comisiei de experţi, cu aprobarea preşedintelui CNAS.
Art. 2. - (1) Comisiile de experţi de pe lângă CNAS
sunt coordonate de preşedintele CNAS.
(2) Numirea şi revocarea persoanelor din componenţa
comisiilor de experţi se face prin ordin al preşedintelui CNAS.
(3) Activitatea comisiilor de experţi este coordonată
de către preşedintele acesteia, nominalizat prin ordin al preşedintelui CNAS.
(4) Comisiile de experţi îşi desfăşoară activitatea în
şedinţe organizate periodic, potrivit prevederilor regulamentelor comisiilor de
experţi, şi ori de câte ori este necesar, la solicitarea preşedintelui fiecărei
comisii de experţi şi a preşedintelui CNAS.
(5) Comisiile de experţi întocmesc pentru fiecare
şedinţă câte un proces-verbal semnat de membrii prezenţi, în care se
consemnează deciziile luate şi care sunt aduse la cunoştinţă preşedintelui
CNAS. La nivelul fiecărei comisii de experţi se va întocmi un registru de
procese-verbale.
(6) Şedinţele se desfăşoară numai în prezenţa
preşedintelui comisiei de experţi şi a cel puţin jumătate plus unu din numărul
membrilor săi.
(7) In situaţia în care, din motive obiective,
preşedintele nu poate participa la lucrările comisiei de experţi, deleagă
această competenţă unuia dintre membrii comisiei şi îl informează despre
aceasta pe preşedintele CNAS.
(8) Comisia de experţi poate invita la lucrările sale
şi alţi specialişti din domeniul său de activitate sau din alte domenii, în
funcţie de problematica abordată.
Art. 3. - (1) Comisiile de experţi se întrunesc la
sediul CNAS sau într-o altă locaţie, la propunerea membrilor comisiei, cu
acordul preşedintelui CNAS.
(2) Persoanele din componenţa
comisiilor de experţi beneficiază de o indemnizaţie lunară de 10% din
indemnizaţia preşedintelui CNAS, care se acordă proporţional cu numărul de
participări efective la şedinţe.
(3) In cazul în care un membru se retrage în timpul
şedinţei, acesta nu beneficiază de indemnizaţie.
(4) Cheltuielile reprezentând plata indemnizaţiei
lunare de 10% din indemnizaţia preşedintelui CNAS se suportă de la titlul
„Cheltuieli de personal" din bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate, pe baza situaţiei privind prezenţa nominală a membrilor
comisiei de experţi la şedinţele desfăşurate în fiecare lună.
(5) Situaţia prezenţei membrilor comisiei de experţi,
certificată prin semnătura preşedintelui acesteia şi cu avizul preşedintelui
CNAS este depusă la Direcţia financiar-contabilitate şi salarizare din cadrul
Direcţiei generale economice a CNAS, lunar, până la data de 5 a lunii curente
pentru luna precedentă.
(6) Cheltuielile de deplasare din şi în alte
localităţi, ocazionate de participarea în comisiile de experţi, sunt suportate
de CNAS.
(7) Specialiştii invitaţi la lucrările comisiilor de
experţi nu beneficiază de indemnizaţie şi de decontarea cheltuielilor de deplasare.
Art. 4. - Membrii comisiilor de experţi şi direcţiile de specialitate din cadrul CNAS vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Comisiei de experţi a
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea subprogramului „Tratamentul
persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere (profesională şi
verticală)"
1. Comisia de experţi a Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea subprogramului
„Tratamentul persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere
(profesională şi verticală)", denumită în continuare Comisie, are următoarele atribuţii:
a) elaborează împreună cu
Comisia naţională de luptă anti-SIDA, denumită în continuare CNLAS, criteriile de eligibilitate, de
excludere şi de prioritizare a pacienţilor eligibili în vederea includerii în
tratament, criteriile de schimbare a tratamentului, precum şi planul de
monitorizare;
b) evaluează semestrial corelarea dintre modificarea
schemelor terapeutice pentru medicamentele specifice şi bugetul aprobat pentru
asigurarea derulării subprogramului în condiţii de eficienţă economică;
c) evaluează necesităţile şi posibilităţile de
majorare a fondurilor destinate subprogramului, pe baza cererii fundamentate a
CNLAS;
d) evaluează împreună cu CNLAS necesitatea
implementării în cadrul subprogramului a procedeelor diagnostice şi terapeutice
noi, a noilor medicamente şi a tehnologiilor costisitoare, în vederea
optimizării actului medical în condiţii de eficienţă economică (încadrarea în
bugetul alocat); evaluează impactul bugetar al introducerii unor medicamente
noi şi/sau a unor indicaţii terapeutice noi;
e) evaluează necesarul şi
costurile terapeutice la nivel naţional şi pentru fiecare judeţ, pe baza
informaţiilor furnizate de CNLAS (număr de pacienţi aflaţi în tratament, scheme
terapeutice, pacienţi eligibili aflaţi în aşteptare etc);
f) fundamentează decizii în vederea asigurării
finanţării corespunzătoare, cu încadrarea în bugetul alocat, pe care le înaintează preşedintelui Casei Naţionale
de Asigurări Sociale, denumită în continuare CNAS, spre aprobare. Transmite deciziile aprobate de preşedintele CNAS
direcţiilor de specialitate din cadrul CNAS, caselor de asigurări de sănătate
şi CNLAS;
g) analizează noile scheme de tratament aprobate de
CNLAS, verifică încadrarea acestora în bugetul alocat subprogramului şi
informează preşedintele CNAS asupra acestor modificări, inclusiv şi asupra
celor ce implică creşteri bugetare;
h) analizează impactul asupra bugetului subprogramului
în urma introducerii în lista de medicamente ce se eliberează în cadrul subprogramului
a unor medicamente noi;
i) analizează stocurile raportate
la nivelul CNAS;
j) face propuneri pentru procedurile de raportare
lunară, în vederea monitorizării cantitativ-valorice a medicamentelor
eliberate;
k) analizează lunar, trimestrial şi anual indicatorii
raportaţi la nivelul CNAS, în raport cu fondurile alocate, şi prezintă
conducerii CNAS rezultatele acestor analize;
l) colaborează cu CNLAS la
fundamentarea propunerilor de buget necesare subprogramului pentru fiecare
unitate sanitară, inclusiv numărul de bolnavi, pe care o înaintează
preşedintelui CNAS;
m) elaborează circuitul documentelor care să asigure
funcţionarea adecvată a Comisiei.
2. In vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Comisia
va avea întâlniri ordinare lunare şi, după caz, întâlniri extraordinare, la
convocarea preşedintelui Comisiei sau a preşedintelui CNAS.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Comisiei de experţi a
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea subprogramului „Tratamentul bolnavilor cu
tuberculoză"
1. Comisia de experţi a Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate pentru implementarea subprogramului „Tratamentul bolnavilor cu
tuberculoză", denumită în continuare CTB, are următoarele atribuţii:
A. Atribuţii
tehnico-medicale:
a) stabileşte protocoalele de terapie ca bază de
decontare a medicamentelor specifice tuberculozei (TB),
practicate actualmente în ţară la TB cu germeni
sensibili (conform Programului naţional de control al tuberculozei);
b) stabileşte principiile de scheme individualizate
pentru bolnavii cu TB rezistenţă şi multidrogrezistentă (MDR);
c) evaluează, la solicitare sau prin sondaje,
colaborând cu managerii de judeţe ai Programului naţional de control al
tuberculozei, pertinenţa schemelor terapeutice folosite în MDR-TB;
d) analizează schemele terapeutice care includ
medicamente costisitoare, în vederea asigurării unui raport optim
cost/eficienţă.
B. Atribuţii de evaluare a costurilor actuale şi a
fondurilor necesare:
a) evaluează necesarul de medicamente şi costurile
terapeutice la nivel naţional şi pe fiecare judeţ;
b) elaborează propunerile de bugete anuale pentru
fiecare judeţ şi unitate sanitară. Metodologia de stabilire a bugetelor va avea
la bază criterii istorice (valoarea medie a comenzilor pe ultimul semestru,
valoarea medie a medicamentelor efectiv consumate pe ultimul semestru, valoarea
stocurilor la data evaluării, date privind raportările de bolnavi, date privind
raportările de bolnavi din modulul de supraveghere centralizată a Institutului
de Pneumoftiziologie „Marius Nasta").
2. Circuitul informaţiei şi al documentelor va fi
asigurat de secretarul CTB.
3. In vederea îndeplinirii atribuţiilor sale CTB va
avea întâlniri ordinare lunare şi, după caz, întâlniri extraordinare, la
convocarea preşedintelui CTB sau a preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate.
ANEXA Nr. 3
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Comisiei de experţi a
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea subprogramului „Tratamentul bolnavilor cu
afecţiuni oncologice"
1. Comisia de experţi a Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate pentru implementarea subprogramului „Tratamentul bolnavilor cu
afecţiuni oncologice", denumită în continuare Comisie,
are următoarele atribuţii:
a) aprobă iniţierea şi/sau continuarea tratamentelor,
cu respectarea normelor tehnice privind implementarea, evaluarea şi finanţarea
programelor naţionale de sănătate, responsabilităţile în monitorizarea şi
controlul acestora, detalierea pe subprograme şi activităţi, indicatorii
specifici, precum şi unităţile sanitare prin care se derulează acestea şi cu
respectarea protocoalelor naţionale, adaptate pe baza celor europene. Comisia
nu emite aprobări de terapie retroactive;
b) întocmeşte dosar pentru fiecare bolnav pentru care
a primit prin fax sau poştă referat de necesitate, în vederea aprobării
iniţierii sau continuării tratamentului;
c) elaborează criterii de eligibilitate, de excludere
şi de prioritizare a pacienţilor eligibili în vederea includerii în tratament,
precum şi a planului de monitorizare;
d) elaborează, pe bază de dovezi, protocoale
terapeutice şi scheme terapeutice, care vor fi utilizate în vederea decontării.
Protocoalele vor avea la bază Ghidurile Societăţii Europene de Oncologie
Medicală - ESMO;
e) aprobă şi modifică schemele terapeutice pentru
medicamentele specifice, în condiţii de eficienţă economică (buget aprobat);
f) evaluează sistematic tehnologiile medicale în
vederea susţinerii deciziilor privind proceduri diagnostice şi terapeutice,
medicamente;
g) evaluează necesarul şi costurile terapeutice la
nivel naţional, pentru fiecare judeţ;
h) elaborează un raport semestrial care conţine:
numărul pacienţilor intraţi în tratament, numărul pacienţilor aflaţi în tratament,
numărul estimat al pacienţilor care termină tratamentul în următorul semestru,
pe scheme terapeutice şi diagnostic;
i) informează casele de asigurări de sănătate şi
direcţiile din cadrul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) implicate în derularea
subprogramului asupra deciziilor emise, cu încadrarea în fondurile aprobate;
j) elaborează circuitul documentelor care să asigure
funcţionarea adecvată a Comisiei;
k) face propuneri pentru procedurile de raportare
lunară, în vederea monitorizării cantitativ-valorice a medicamentelor
prescrise;
l) analizează impactul asupra
bugetului alocat subprogramului în urma introducerii unor medicamente noi
şi/sau a unor indicaţii terapeutice noi.
2. In vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Comisia
va avea întâlniri ordinare lunare şi, după caz, întâlniri extraordinare, la
convocarea preşedintelui Comisiei sau a preşedintelui CNAS.
3. Actele Comisiei sunt semnate numai de membrii
acesteia.
4. Comisia elaborează formularul-tip al deciziilor de
aprobare pentru tratament.
5. Fiecare membru al Comisiei are drept de vot, dar nu şi de veto.
6. Circuitul documentelor:
a) casele de asigurări de sănătate au obligaţia şi
responsabilitatea să transmită la CNAS referatele completate ale pacienţilor,
în vederea aprobării iniţierii şi/sau continuării tratamentului solicitat;
b) referatele vor fi transmise
de către casele de asigurări de sănătate la CNAS prin poştă sau prin fax, în
timp util, având număr de înregistrare şi antetul casei de asigurări de
sănătate respective, astfel încât toţi pacienţii să fie luaţi în evidenţă atât
în teritoriu, cât şi la CNAS;
c) dosarele pacienţilor, întocmite la nivelul Comisiei,
pentru iniţierea tratamentului trebuie să conţină: referatul de justificare,
parafat şi semnat de medicul curant, validat de medicul coordonator,
investigaţiile care susţin diagnosticul şi evoluţia bolii;
d) pentru dosarele incomplete întreaga
responsabilitate pentru disfuncţionalităţi în asigurarea continuităţii
tratamentului revine în exclusivitate medicului curant şi caselor de asigurări
de sănătate în evidenţa cărora se află pacienţii.
ANEXA Nr. 4
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Comisiei de experţi a
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea subprogramului „Tratamentul de supleere a
funcţiei renale la
bolnavii cu insuficientă renală cronică"
1. Comisia de experţi a Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea subprogramului
„Tratamentul de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală
cronică", denumită în continuare Comisie, are următoarele atribuţii:
a) stabileşte schemele
terapeutice pentru modalităţile de supleere renală;
b) elaborează criteriile de eligibilitate pentru
terapia de supleere renală;
c) stabileşte criteriile de excludere din program a
bolnavilor dializaţi;
d) analizează lunar, trimestrial şi anual indicatorii
realizaţi, raportaţi la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
denumită în continuare CNAS;
e) analizează stocurile raportate de unităţile sanitare
publice caselor de asigurări de sănătate şi transmise de casele de asigurări de
sănătate către CNAS;
f) solicită lunar Direcţiei de programe naţionale din
cadrul CNAS situaţia bolnavilor hemodializaţi şi a celor dializaţi peritoneal;
g) realizează baza de date (Registrul bolnavilor cu
insuficientă renală cronică) utilizând softul pus la dispoziţie de CNAS;
h) stabileşte metodologia de derulare a subprogramului
„Tratamentul de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală
cronică";
i) evaluează şi fundamentează în raport cu numărul de
bolnavi propunerea de fonduri pentru anul următor.
2. In vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Comisia
va avea întâlniri ordinare lunare la sediul CNAS şi, după caz, întâlniri
extraordinare, la convocarea preşedintelui Comisiei sau a preşedintelui CNAS.
3. Comisia se va întâlni semestrial cu şefii centrelor de dializă aflaţi în relaţie contractuală cu
casele de asigurări de sănătate sau cu CNAS, la sediul CNAS, în vederea
analizei derulării subprogramului.
ANEXA Nr. 5
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Comisiei de experţi a
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea subprogramului „Tratamentul bolnavilor cu
diabet zaharat"
1. Comisia de experţi a Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate pentru implementarea subprogramului „Tratamentul bolnavilor cu diabet
zaharat", denumită în continuare Comisie, are următoarele atribuţii:
a) elaborează criterii de eligibilitate, de excludere
şi de prioritizare a pacienţilor eligibili în vederea includerii în tratament,
precum şi a planului de monitorizare;
b) verifică prin sondaj concordanţa dintre
prescripţia medicală şi diagnosticul pacientului, utilizând protocoale şi
scheme terapeutice elaborate de comisia de specialitate a Ministerului
Sănătăţii Publice şi de comisia de specialitate a Colegiului Medicilor din
România;
c) evaluează necesarul şi costurile terapeutice pe
fiecare tip de tratament (insulina, ADO şi mixt) pentru fiecare judeţ;
d) elaborează circuitul documentelor care să asigure
funcţionarea adecvată a Comisiei;
e) face propuneri pentru procedurile de raportare lunară, în vederea monitorizării cantitativ-valorice a
medicamentelor prescrise;
f) analizează impactul asupra bugetului alocat
subprogramului în urma introducerii unor medicamente noi şi/sau a unor
indicaţii terapeutice noi;
g) evaluează şi fundamentează în raport cu numărul de
bolnavi propunerea de fonduri pentru anul următor.
2. In vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Comisia
are întâlniri ordinare lunare şi, după caz, întâlniri extraordinare, la
convocarea preşedintelui Comisiei sau a preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate, denumită în continuare CNAS.
3. Documentele primite de la conducerea CNAS, casele
de asigurări de sănătate, unităţile sanitare (cu paturi), precum şi cele
elaborate de Comisie în vederea înaintării conducerii CNAS, caselor de
asigurări de sănătate şi unităţilor sanitare vor fi gestionate de secretariatul
Comisiei, la sediul CNAS.
ANEXA Nr. 6
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Comisiei de experţi a
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea subprogramului
„Tratamentul bolnavilor cu boli neurologice: scleroză multiplă"
1. Comisia de experţi a Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate pentru implementarea subprogramului „Tratamentul bolnavilor cu boli
neurologice: scleroză multiplă", denumită în continuare Comisie, are următoarele atribuţii:
a) stabileşte schemele terapeutice pentru prevenţia
secundară a pacienţilor cu scleroză multiplă;
b) elaborează criteriile de eligibilitate pentru
terapia imunomodulatoare;
c) stabileşte criteriile de excludere din program a
bolnavilor cu scleroză multiplă;
d) stabileşte criterii de schimbare a tratamentului cu
un alt imunomodulator;
e) stabileşte arondarea judeţelor la unităţile sanitare
prin care se derulează subprogramul, specializate în terapia
imunomodulatoare a sclerozei multiple;
f) analizează lunar, trimestrial şi anual indicatorii
realizaţi, raportaţi la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
denumită în continuare CNAS;
g) analizează stocurile raportate la nivelul CNAS;
h) solicită coordonatorilor
teritoriali situaţia bolnavilor cu scleroză multiplă;
i) realizează baza de date (Registrul bolnavilor cu
scleroză multiplă în format electronic) utilizând softul pus la dispoziţie de
CNAS;
j) analizează situaţia bolnavilor cu scleroză multiplă
introduşi în baza de date a Comisiei de coordonatorii teritoriali (bolnavi în
tratament, bolnavi în aşteptare pentru tratament, bolnavi aflaţi în studiu);
k) stabileşte metodologia de derulare a subprogramului
„Tratamentul bolnavilor cu boli neurologice: scleroză multiplă";
l) evaluează şi fundamentează
în raport cu numărul de bolnavi propunerea de fonduri pentru anul următor.
2. In vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Comisia
va avea întâlniri ordinare lunare şi, după caz, întâlniri extraordinare, la
convocarea preşedintelui Comisiei sau a preşedintelui CNAS.
3. Comisia se va întâlni trimestrial cu coordonatorii
teritoriali, la sediul CNAS, în vederea analizei derulării subprogramului.