ORDIN
Nr. 8 din 15 ianuarie 2002
pentru aprobarea Criteriilor de performanta pe baza carora se face evaluarea
performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici pentru anul
2002
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 76 din 31 ianuarie 2002
Ministrul administratiei publice,
avand in vedere prevederile art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 1.084/2001
privind aprobarea Metodologiei de evaluare a performantelor profesionale
individuale ale functionarilor publici, precum si de contestare a
calificativelor acordate,
in temeiul prevederilor art. 9 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.
8/2001 privind infiintarea, organizarea si functionarea Ministerului
Administratiei Publice,
emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Criteriile de performanta pe baza carora se face evaluarea
performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici pentru anul
2002, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
CRITERII DE PERFORMANTA
pe baza carora se face evaluarea performantelor profesionale individuale ale
functionarilor publici pentru anul 2002
I. Criterii de performanta pentru functionarii publici de executie
________________________________________________________________________________
Criterii de performanta
================================================================================
Definirea criteriului Definirea criteriului Definirea criteriului
pentru functionarii pentru functionarii pentru functionarii
publici de executie publici de executie publici de executie
din categoria A din categoria B din categoria C
________________________________________________________________________________
Realizarea obiectivelor
________________________________________________________________________________
se caracterizeaza prin se caracterizeaza prin se caracterizeaza prin
stabilirea gradului de stabilirea gradului de stabilirea gradului de
indeplinire a indeplinire a indeplinire a
obiectivelor
obiectivelor individuale obiectivelor individuale individuale stabilite
stabilite pentru stabilite pentru perioada pentru perioada evaluata
perioada evaluata evaluata
________________________________________________________________________________
Adaptabilitate
________________________________________________________________________________
capacitatea de a capacitatea de a capacitatea de a
indeplini activitatile indeplini activitatile indeplini activitatile pe
pe care le presupune pe care le presupune care le presupune
realizarea atributiilor realizarea atributiilor realizarea atributiilor
corespunzatoare functiei corespunzatoare functiei corespunzatoare functiei
publice, a atributiilor publice, a atributiilor publice si a unor
delegate, precum si a delegate; capacitatea de atributii delegate;
activitatilor sau a desfasura activitati capacitatea de a
lucrarilor cu caracter intr-un context desfasura eficient
neplanificat reglementat activitati de rutina
intr-un cadru strict
reglementat
________________________________________________________________________________
Asumarea responsabilitatii
________________________________________________________________________________
reprezinta capacitatea de reprezinta capacitatea de reprezinta capacitatea de
a accepta erorile sau, a accepta erorile sau, a accepta erorile sau,
dupa caz, deficientele dupa caz, deficientele dupa caz, deficientele
propriei activitati, de a propriei activitati, de a propriei activitati, de a
raspunde pentru acestea; raspunde pentru acestea; raspunde pentru acestea;
capacitatea de a invata capacitatea de a invata capacitatea de a invata
din greseli si de a nu le din greseli si de a nu le din greseli si de a nu le
mai repeta mai repeta mai repeta
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a rezolva problemele
________________________________________________________________________________
capacitatea de a depasi capacitatea de a depasi reprezinta capacitatea de
obstacolele sau obstacolele sau a depasi obstacolele sau
dificultatile intervenite dificultatile intervenite dificultatile intervenite
in activitatea curenta, in activitatea curenta, in activitatea curenta,
prin identificarea prin propunerea unor prin solicitarea
solutiilor adecvate de posibile solutii de solutiilor adecvate de
rezolvare si asumarea rezolvare si asumarea rezolvare
riscului riscului
________________________________________________________________________________
Capacitatea de implementare
________________________________________________________________________________
capacitatea de a pune capacitatea de a pune capacitatea de a pune
eficient in practica eficient in practica eficient in practica
solutiile proprii si pe solutiile proprii si pe solutiile dispuse pentru
cele dispuse pentru cele dispuse pentru desfasurarea
activitatilor
desfasurarea desfasurarea in mod corespunzator,
activitatilor in mod activitatilor in mod in scopul realizarii
corespunzator, in scopul corespunzator, in scopul obiectivelor
realizarii obiectivelor realizarii obiectivelor
________________________________________________________________________________
Capacitatea de autoperfectionare si de valorificare a experientei dobandite
________________________________________________________________________________
implica angajament in implica angajament in implica angajament in
realizarea obiectivelor; realizarea obiectivelor; realizarea obiectivelor;
dorinta permanenta de dorinta permanenta de dorinta permanenta de
perfectionare perfectionare perfectionare
profesionala, de profesionala, de profesionala, de
imbunatatire a imbunatatire a imbunatatire a
activitatii curente; activitatii curente; activitatii curente;
aptitudinea de a pune in aptitudinea de a pune in aptitudinea de a pune in
practica cunostintele si practica cunostintele si practica cunostintele si
deprinderile dobandite deprinderile dobandite deprinderile dobandite
________________________________________________________________________________
Capacitatea de analiza si sintetiza
________________________________________________________________________________
capacitatea de a capacitatea de a
interpreta un volum mare interpreta un volum mare
de informatii, de a de informatii, de a
identifica si de a identifica si de a
valorifica constantele si valorifica constantele si
elementele noi, de a elementele noi, de a
selecta aspectele selecta aspectele
esentiale pentru domeniul esentiale pentru domeniul
analizat analizat
________________________________________________________________________________
Creativitate si spirit de initiativa
________________________________________________________________________________
se caracterizeaza prin se caracterizeaza prin se caracterizeaza prin
atitudine activa in atitudine activa in atitudine activa in
solutionarea problemelor solutionarea problemelor solutionarea problemelor
si realizarea si realizarea si realizarea
obiectivelor prin crearea obiectivelor prin crearea obiectivelor prin gasirea
unor moduri alternative unor moduri alternative unor moduri alternative
de
de rezolvare a de rezolvare a rezolvare a problemelor
problemelor curente; problemelor curente; curente; atitudine fata
de
atitudine pozitiva fata atitudine pozitiva fata de idei noi; spirit
de idei noi; de idei noi; inventiv
inventivitate in gasirea inventivitate in gasirea
unor cai de optimizare a unor cai de optimizare a
activitatii desfasurate activitatii desfasurate
________________________________________________________________________________
Capacitatea de planificare si de a actiona strategic
________________________________________________________________________________
capacitatea de a capacitatea de a capacitatea de a organiza
previziona cerintele, previziona cerintele, timpul propriu pentru
oportunitatile si posibilele riscuri si indeplinirea eficienta a
constrangerile viitoare, consecintele acestora; atributiilor de serviciu
posibilele riscuri si capacitatea de a anticipa
consecintele acestora; solutii si de a organiza
capacitatea de a anticipa timpul propriu pentru
solutii si de a organiza indeplinirea eficienta a
timpul propriu sau, dupa atributiilor de serviciu
caz, al celorlalti,
pentru indeplinirea
eficienta a atributiilor
de serviciu
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a comunica
________________________________________________________________________________
aptitudinea de a aptitudinea de a aptitudinea de a
transmite si recepta cu transmite si recepta cu transmite si recepta cu
usurinta informatiile, usurinta informatiile, usurinta informatiile,
in scris si verbal in scris si verbal in scris si verbal
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a lucra independent
________________________________________________________________________________
capacitatea de a
desfasura activitati
pentru indeplinirea
atributiilor de serviciu
fara a solicita
coordonare, cu exceptia
cazurilor in care
activitatile implica
luarea unor decizii care
depasesc limitele de
competenta
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a lucra in echipa
________________________________________________________________________________
capacitatea de a se capacitatea de a se capacitatea de a se
integra intr-o echipa, de integra intr-o echipa, de integra intr-o echipa, de
a-si aduce contributia a-si aduce contributia a-si aduce contributia
prin participare efectiva, prin participare efectiva, prin participare
efectiva,
de a transmite si de a de a transmite si de a de a transmite si de a
influenta idei, pentru influenta idei, pentru influenta idei, pentru
realizarea obiectivelor realizarea obiectivelor realizarea obiectivelor
acesteia acesteia acesteia
________________________________________________________________________________
Competenta in redactare
________________________________________________________________________________
capacitatea de a se capacitatea de a se capacitatea de a se
exprima in scris fluent, exprima in scris fluent, exprima in scris fluent,
clar si concis, de a clar si concis, de a clar si concis, de a
utiliza corect utiliza corect utiliza corect
vocabularul si de a vocabularul si de a vocabularul si de a
folosi limbajul folosi limbajul folosi limbajul
corespunzator exigentelor corespunzator exigentelor corespunzator exigentelor
care trebuie sa care trebuie sa care trebuie sa
caracterizeze documentele caracterizeze documentele caracterizeze documentele
elaborate elaborate elaborate
________________________________________________________________________________
Capacitatea de consiliere
________________________________________________________________________________
capacitatea de a oferi
sprijin informational, cu
argumentare solida,
justificata corespunzator
si prezentata in mod
adecvat atunci cand este
solicitat
________________________________________________________________________________
Capacitatea de indrumare
________________________________________________________________________________
capacitatea de a oferi capacitatea de a oferi
informatia adecvata informatia adecvata
desfasurarii unei anumite desfasurarii unei anumite
activitati si de a oferi activitati si de a oferi
sprijin in valorificarea sprijin in valorificarea
acesteia acesteia
________________________________________________________________________________
Abilitati in utilizarea calculatoarelor si a altor echipamente informatice
________________________________________________________________________________
aptitudinea de a utiliza aptitudinea de a utiliza aptitudinea de a utiliza
calculatoarele, folosind calculatoarele, folosind calculatoarele, folosind
tehnici standard de tehnici standard de tehnici standard de
procesare; capacitatea procesare; capacitatea procesare; capacitatea
de a utiliza sisteme de a utiliza sisteme de a utiliza sisteme
specifice postului; specifice postului; specifice postului;
abilitatea de a utiliza abilitatea de a utiliza abilitatea de a utiliza
alte tipuri de echipament alte tipuri de echipament alte tipuri de echipament
de birou: copiatoare, de birou: copiatoare, de birou: copiatoare,
faxuri, proiectoare faxuri, proiectoare faxuri, proiectoare
________________________________________________________________________________
Respectul fata de lege si loialitatea fata de interesele institutiei
________________________________________________________________________________
presupune cunoasterea si presupune cunoasterea si presupune cunoasterea si
aplicarea consecventa a aplicarea consecventa a aplicarea consecventa a
reglementarilor specifice reglementarilor specifice reglementarilor specifice
activitatii curente, activitatii curente, activitatii curente,
precum si sustinerea precum si sustinerea precum si sustinerea
institutiei si a institutiei si a institutiei si a
obiectivelor ei prin obiectivelor ei prin obiectivelor ei
promovarea politicilor, promovarea politicilor,
strategiilor si a unei strategiilor si a unei
imagini favorabile imagini favorabile
________________________________________________________________________________
Conduita in timpul serviciului
________________________________________________________________________________
implica respectarea implica respectarea implica respectarea
normelor de disciplina normelor de disciplina normelor de disciplina
si a normelor etice in si a normelor etice in si a normelor etice in
indeplinirea atributiilor indeplinirea atributiilor indeplinirea atributiilor
si realizarea si realizarea si realizarea
obiectivelor, in obiectivelor, in obiectivelor, in
relatiile cu functionarii relatiile cu functionarii relatiile cu functionarii
publici, cu cetatenii, publici, cu cetatenii, publici, cu cetatenii,
precum si cu ceilalti precum si cu ceilalti precum si cu ceilalti
beneficiari ai beneficiari ai beneficiari ai
serviciilor prestate de serviciilor prestate de serviciilor prestate de
functionarii publici functionarii publici functionarii publici
________________________________________________________________________________
II. Criterii de performanta pentru functionarii publici de conducere
________________________________________________________________________________
Criterii de performanta Definirea criteriului
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a organiza reprezinta capacitatea de a identifica
activitatile
care trebuie desfasurate de structura condusa,
delimitarea lor in atributii, stabilirea pe baza
acestora a obiectivelor; repartizarea echilibrata
si echitabila a atributiilor si a obiectivelor in
functie de nivelul, categoria, clasa si gradul
functionarului public
Capacitatea de a conduce reprezinta abilitatea de a crea o viziune
realista,
de a o transpune in practica si de a o sustine;
abilitatea de a planifica si de a administra
activitatea unei echipe formate din personalitati
diferite, cu nivel diferit al capacitatii de a
colabora la indeplinirea unei atributii;
capacitatea de a adapta stilul de conducere la
situatii diferite, precum si de a actiona pentru
gestionarea si rezolvarea conflictelor
Capacitatea de coordonare se caracterizeaza prin armonizarea deciziilor si
actiunilor personalului, precum si a activitatilor
din cadrul unui compartiment, in vederea
realizarii
obiectivelor acestuia
Capacitatea de control reprezinta capacitatea de supraveghere a modului
de
transformare a deciziilor in solutii realiste;
depistarea deficientelor si luarea masurilor
necesare pentru corectarea la timp a acestora
Capacitatea de a obtine capacitatea de a motiva si de a incuraja
cele mai bune rezultate dezvoltarea performantelor personalului prin:
de la structura condusa cunoasterea aspiratiilor colectivului, asigurarea
unei perspective de dezvoltare si a unei
atitudini de incredere; aptitudinea de a asculta
si
de a lua in considerare diferite opinii, precum si
de a oferi sprijin pentru obtinerea unor rezultate
pozitive pentru colectiv; recunoasterea meritelor
si cultivarea performantelor
Competenta decizionala reprezinta capacitatea de a lua hotarari rapid, cu
simt de raspundere si conform competentei legale,
cu privire la desfasurarea activitatii structurii
conduse
Capacitatea de a delega reprezinta capacitatea de a transfera atributii
personalului din subordine care corespunde din
punct de vedere legal si al competentelor proprii,
in scopul realizarii la timp si in mod
corespunzator a obiectivelor structurii conduse
Abilitati in gestionarea reprezinta capacitatea de a planifica si de a
resurselor umane administra eficient activitatea personalului
subordonat, asigurand sprijinul si motivarea
corespunzatoare
Capacitatea de a dezvolta se caracterizeaza prin cunoasterea aptitudinilor
abilitatile personalului personalului din subordine, inclusiv prin
capacitatea de a crea, de a implementa si de a
mentine politici de personal eficiente, in scopul
motivarii acestuia
Competenta in gestionarea capacitatea de a utiliza eficient resursele
resurselor alocate materiale si financiare alocate
Abilitati in domeniul reprezinta capacitatea de a identifica nevoile de
instruirii instruire ale personalului din subordine si de a
formula propuneri privind tematica si formele
concrete de realizare a instruirii
Abilitati de mediere reprezinta capacitatea de a organiza si de a
si negociere conduce o intalnire, precum si de a o orienta
catre
o solutie comun acceptata, tinand seama de
pozitiile diferite ale partilor; capacitatea de a
planifica si de a desfasura interviuri
Obiectivitate in apreciere presupune corectitudine in luarea deciziilor;
impartialitate in evaluarea personalului din
subordine si in modul de acordare a recompenselor
pentru rezultate deosebite in activitate
________________________________________________________________________________
NOTA:
1. Criteriile de performanta prevazute la pct. I se aplica functionarilor
publici de executie in functie de categoria din care fac parte. Gradul de
importanta pentru fiecare criteriu se stabileste in raport cu aptitudinile
necesare in vederea indeplinirii atributiilor corespunzatoare clasei si gradului
functiei publice detinute de functionarul public evaluat.
2. Pentru functionarii publici de conducere se aplica criteriile de
performanta prevazute la pct. I, corespunzatoare categoriei functiei publice de
executie, si cele prevazute la pct. II.
3. La notarea criteriului de performanta "realizarea
obiectivelor" se vor avea in vedere urmatorii indicatori de performanta:
a) cantitatea, prin care se masoara volumul lucrarilor exprimate in unitati
de masura specifice operatiunilor sau activitatilor desfasurate;
b) calitatea, prin care se masoara nivelul completitudinii si
corectitudinii solutiilor prezentate in activitatile desfasurate pentru
realizarea obiectivelor;
c) costurile, prin care se masoara interesul functionarului public pentru a
limita costurile de functionare a institutiei; se raporteaza volumul de
activitate la costurile implicate;
d) timpul, prin care se masoara timpii de executie a lucrarilor, mai ales
pentru acele lucrari pentru care nu se pot stabili norme de timp.