ORDIN Nr. 87
din 4 februarie 2008
privind modificarea si
completarea anexei la Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate nr. 122/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
rambursarea si recuperarea cheltuielilor reprezentand asistenta medicala
acordata in baza documentelor internationale cu prevederi in domeniul sanatatii
la care Romania este parte
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 109 din 12 februarie 2008
Având în vedere:
- Referatul de aprobare al Direcţiei juridic şi
contencios şi al Serviciului relaţii internaţionale din cadrul Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate nr. VII 2.153/257 din 18 decembrie 2007,
- art. 236 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, în
temeiul dispoziţiilor art. 281 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, şi ale art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate emite următorul ordin:
Art. I. -Anexa la
Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 122/2007
pentru aprobarea Normelor metodologice privind rambursarea şi recuperarea
cheltuielilor reprezentând asistenţa medicală acordată în baza documentelor
internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii la care România este parte,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 16
aprilie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 3, alineatul
(2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru operaţiunile privind plăţile sau
rambursările se utilizează cursul valutar al băncii comerciale prevăzute la
alin. (1) ori cursul comunicat de Banca Naţională a României, după caz."
2. La articolul 6,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Casa de asigurări de sănătate virează în
contul deschis de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate la o bancă comercială
echivalentul în lei al sumelor în valută, reprezentând cheltuielile ocazionate
de acordarea prestaţiilor de boală şi maternitate asiguraţilor aflaţi în
evidenţa acestora de către furnizori de servicii medicale din alte state, în
baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii. In acest
caz se utilizează cursul valutar al băncii respective din ziua completării
solicitării pentru acordare de prevedere bugetară."
3. La articolul 6,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate transferă
către organismul de legătură din statul unde s-au acordat prestaţiile de boală
şi maternitate sumele în valută pentru cheltuielile menţionate la alin. (1) şi
(4), pe baza documentelor prevăzute în anexa nr. 2 la prezentele norme."
4. La articolul 6,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Sumele prevăzute la alin. (1) se suportă din
bugetul casei de asigurări de sănătate de la capitolul «materiale şi prestări
servicii cu caracter funcţional»."
5. La articolul 7, după
alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu
următorul cuprins:
„(3) Rambursarea cheltuielilor aferente serviciilor
medicale suportate de asiguratul din sistemul de
asigurări sociale de sănătate din România în condiţiile alin. (1) şi (2) se
efectuează de către casa de asigurări de sănătate unde este luată în evidenţă
persoana asigurată. Rambursarea se realizează către asigurat, la solicitarea
acestuia, în lei, la cursul Băncii Naţionale a României de la data efectuării
plăţii serviciului medical de către asigurat.
(4) Rambursarea prevăzută la alin. (3) se realizează în
termen de maximum 45 de zile lucrătoare de la finalizarea procedurii instituite pentru utilizarea formularului E 126."
6. După articolul 7 se
introduce un nou articol, articolul 71, cu următorul cuprins:
„Art. 71. - (1) In
condiţiile în care un asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate din
România se deplasează într-un stat membru al Uniunii Europene cu scopul de a
primi tratament medical, fără aprobarea prealabilă a casei de asigurări de
sănătate unde este luat în evidenţă ca persoană asigurată, acesta suportă
contravaloarea serviciilor medicale acordate.
(2) La solicitarea scrisă a asiguratului, însoţită de
documente justificative, casa de asigurări de sănătate rambursează
contravaloarea serviciilor medicale acordate potrivit alin. (1) şi plătite de
acesta, la nivelul tarifelor prevăzute la alin. (4).
(3) Rambursarea cheltuielilor
în condiţiile alin. (1) şi (2) se efectuează de către casa de asigurări de
sănătate unde este luată în evidenţă persoana asigurată către asiguratul care
solicită rambursarea, în lei.
(4) Nivelul la care se realizează operaţiunea de rambursare
prevăzută la alin. (3) se stabileşte după cum urmează:
a) pentru serviciile medicale de specialitate din
ambulatoriu, medicamentele în tratamentul ambulatoriu, precum şi dispozitivele
medicale destinate recuperării unor deficienţe organice sau funcţionale în
ambulatoriu: tarife exprimate prin valoarea definitivă a punctului, stabilită
în trimestrul anterior datei la care s-a plătit serviciul, tarife maximale,
tarife, procent din tarife, preţuri de referinţă, procent din preţurile de
referinţă, preţuri de decontare, prevăzute de actele normative în vigoare care
reglementează sistemul de asigurări sociale de sănătate în vigoare la data
efectuării plăţii serviciului de către asigurat;
b) pentru spitalizarea continuă: ICM x TCP, unde ICM este cel
mai mare indice de case - mix, aferent spitalelor din România şi prevăzut în
actele normative care reglementează sistemul de asigurări sociale de sănătate
în vigoare la data efectuării plăţii serviciului de către asigurat, iar TCP este tariful pe caz ponderat al aceluiaşi spital, aferent aceluiaşi an;
c) pentru spitalizarea de zi: o treime din suma
rezultată în urma aplicării procedurii prevăzute la lit. b).
(5) Rambursarea prevăzută la alin. (3) poate avea loc
numai în situaţia în care serviciul medical acordat într-un stat membru al
Uniunii Europene şi achitat de către asigurat face parte din pachetul de
servicii de bază din sistemul de asigurări sociale de sănătate din România.
(6) Rambursarea prevăzută la alin. (3) se realizează
în termen de maximum 45 de zile lucrătoare de la data înregistrării la casa de
asigurări de sănătate a cererii asiguratului, însoţită de actele
doveditoare."
7. La articolul 8 se
introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Pentru solicitările de acordare de prevederi
bugetare aferente rambursărilor prevăzute la art. 6, casele de asigurări de
sănătate vor utiliza modelul de cerere prevăzut în anexa nr. 3 la prezentele
norme, iar pentru rambursările prevăzute la art. 7 şi art. 71, vor utiliza modelul de cerere prevăzut în anexa nr. 4 la prezentele norme."
8. După anexa la Normele
metodologice privind rambursarea şi recuperarea cheltuielilor reprezentând
asistenţa medicală acordată în baza documentelor internaţionale cu prevederi în
domeniul sănătăţii la care România este parte, se introduc anexele nr. 2-4,
prevăzute în anexele nr. 1-3 care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 2 la norme)
CERERE PENTRU EFECTUAREA PLAŢII EXTERNE
Casa de Asigurări de Sănătate......................................, cu sediul în...................................,
prin reprezentanţii săi legali,
............................................, preşedinte-director general, şi
.........................., director executiv economic, (ca instituţie
competentă conform prevederilor legale în vigoare) autorizează Casa Naţională
de Asigurări de Sănătate (ca organism de legătură conform prevederilor legale
în vigoare) să efectueze în numele şi pentru ea plata sumei
de.................................(valuta în care
se face plata) pentru asiguratul ............................................,
conform cererii de rambursare nr.....................din
data de ................, emisă de.......................................din
ţara......................................................
In acest sens, cu Ordinul de plată
nr..................din data de...............v-am virat suma de.................lei în contul dvs.
nr......................................deschis
la.......................................
Suma de.................va fi virată:
In ţara..........................................................................
Beneficiar...................................................................,
având numărul de
cont.................................................
Banca
beneficiarului.....................................................
Adresa băncii..............................................................
Cod BIC
(SWIFT).....................................................
Anexăm următoarele documente:
- copia cererii de rambursare (formularul E 125 sau
similar);
- copia ordinului de plată cu care v-am virat
contravaloarea în lei a valutei necesare transferului.
Menţionăm că s-au parcurs toate procedurile conform
prevederilor legale în vigoare şi documentaţia existentă la sediul nostru
îndeplineşte toate condiţiile de realitate, legalitate şi regularitate pentru
efectuarea plăţii.
Preşedinte-director general,
...............................................
Director executiv economic,
................................................
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 3 la norme)
SOLICITARE PENTRU ACORDARE DE PREVEDERE
BUGETARĂ
Vă rugăm să aprobaţi majorarea bugetului Casei de
Asigurări de Sănătate.................cu suma de...........lei, pentru a putea efectua plăţile conform art. 6 din
anexa la Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr.
122/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind rambursarea şi recuperarea cheltuielilor reprezentând asistenţa
medicală acordată în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul
sănătăţii la care România este parte, cu modificările şi completările
ulterioare, astfel:
Această sumă este necesară pentru efectuarea plăţii
sumei de......(valuta în care se face plata) pentru serviciile medicale acordate
asiguratului......................................., la instituţia....................................................................................din
ţara......................................................................
In acest sens s-a primit Solicitarea de rambursare
nr..........................din data de...................................,
emisă de .................................din
ţara......................, pentru suma de...................
Asiguratul a efectuat acest tratament în baza:
- Cardului european de asigurări de sănătate
nr...............................;
-
formularului..................................................................................
Obiectul acestei plăţi îl constituie (se bifează
categoriile de prestaţii în natură):
|
Ingrijiri medicale
Ingrijiri dentare
Medicamente
Spitalizare
Alte prestaţii
|
|
|
|
|
Anexăm următoarele documente:
- copia cererii de rambursare (formularul E 125 sau
similar);
- copia formularului care a
deschis dreptul la prestaţii.
Menţionăm că s-au parcurs toate procedurile conform
prevederilor legale în vigoare şi documentaţia existentă la sediul nostru
îndeplineşte toate condiţiile de realitate, legalitate şi regularitate pentru
efectuarea plăţii.
Preşedinte-director general,
..............................................
Director executiv economic,
..............................................
Loc rezervat CNAS:
In urma verificării
documentelor anexate se constată îndeplinirea/neîndeplinirea
procedurii necesare realizării operaţiunii de
rambursare.
Serviciul relaţii internaţionale
LS
Semnătura
..............................................
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 4 la norme)
SOLICITARE PENTRU ACORDARE DE PREVEDERE
BUGETARA
Vă rugăm să aprobaţi majorarea bugetului Casei de
Asigurări de Sănătate........................cu
suma de ............. lei, pentru
a putea efectua plăţile conform ......................... (se completează cu art. 7 sau 71, după
caz,) din anexa la Ordinul preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 122/2007 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind rambursarea şi recuperarea cheltuielilor reprezentând
asistenţa medicală acordată în baza documentelor internaţionale cu prevederi în
domeniul sănătăţii la care România este parte, cu modificările şi completările
ulterioare, astfel:
Această sumă este necesară pentru efectuarea plăţii
sumei de.................lei [reprezentând contravaloarea a............. (valuta în care s-a efectuat plata)] asiguratului
........................................pentru serviciile medicale acordate
asiguratului la instituţia..........................................din
ţara.........................şi care au fost achitate de asigurat în data
de...................., conform Facturii nr........................Chitanţei
nr...............................
In acest sens s-a primit solicitarea scrisă a
asiguratului însoţită de documentele justificative, conform prevederilor legale în vigoare.
Anexăm următoarele documente:
- copia cererii de rambursare a asiguratului;
- copia formularului E 126 (pentru rambursările
prevăzute la art. 7 din Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 122/2007, cu modificările şi completările ulterioare);
- copiile documentelor care dovedesc efectuarea plăţii
de către asigurat (traduse în limba română);
- copiile documentelor din care rezultă serviciul
medical de care a beneficiat solicitantul (traduse în limba română);
- detalierea modalităţii de
calcul al sumei care se rambursează pentru rambursările care fac obiectul art.
71 din anexa la
Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 122/2007, cu
modificările şi completările ulterioare (nota de calcul se semnează de
preşedintele-director general, directorul executiv economic, directorul
executiv - medic şef şi directorul executiv relaţii contractuale).
Menţionăm că s-au parcurs toate procedurile conform
prevederilor legale în vigoare şi documentaţia existentă la sediul nostru
îndeplineşte toate condiţiile de realitate, legalitate şi regularitate pentru
efectuarea plăţii.
Preşedinte-director general,
..............................................
Director executiv economic,
..............................................
Loc rezervat CNAS:
Serviciile medicale pentru care se solicită rambursarea
cheltuielilor efectuate sunt cuprinse în pachetul de servicii de bază, iar
nivelul stabilit pentru rambursare este conform cu
prevederile art. 71 alin. (4) din anexa la
Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 122/2007, cu
modificările şi completările ulterioare (pentru rambursările ce fac obiectul
acestei prevederi).
In urma verificării
documentelor anexate se constată îndeplinirea/neîndeplinirea
procedurii necesare realizării operaţiunii de
rambursare.
Direcţia norme şi metodologii,
contractare şi relaţii cu furnizorii,
..............................................
Serviciul relaţii internaţionale,
..............................................
Serviciul medical,
..............................................