ORDONANTA Nr. 22 din 29 ianuarie 1999 * Republicata
privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, precum si desfasurarea
activitatilor de transport naval in porturi si pe cai navigabile
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 69 din 3 februarie 2003
*) Republicata in temeiul art. IV din Legea nr. 528 din 17 iulie 2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 591 din 9 august
2002, dandu-se textelor o noua numerotare. Legea nr. 528/2002 a fost
rectificata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 28 din 20 ianuarie
2003.
Ordonanta Guvernului nr. 22 din 29 ianuarie 1999 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 29 ianuarie 1999.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta reglementeaza administrarea si utilizarea
infrastructurii de transport naval, modul de organizare si functionare a
administratiilor portuare si/sau de cai navigabile, precum si modul de
autorizare si de desfasurare a activitatilor de transport naval.
Art. 2
Prevederile prezentei ordonante se aplica in porturi si pe cai navigabile,
navelor si activitatilor de transport naval care se desfasoara in aceste zone.
Art. 3
Prevederile prezentei ordonante nu se aplica in porturile militare si in
zonele in care se desfasoara in exclusivitate activitati militare, precum si
navelor militare, respectiv ale Ministerului Apararii Nationale si ale
Ministerului de Interne.
Art. 4
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, denumit in
continuare minister, este autoritatea de stat in domeniul transporturilor
navale, care elaboreaza si coordoneaza politica si programele de dezvoltare a
sistemului de transport naval si, ca autoritate de reglementare, elaboreaza si
promoveaza actele normative si normele specifice privind administrarea,
utilizarea si concesionarea infrastructurii de transport naval, desfasurarea
activitatilor de transport naval in porturile si apele nationale navigabile ale
Romaniei si asigura aducerea la indeplinire a obligatiilor care revin statului
din acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte.
(2) Ministerul isi indeplineste atributiile prevazute la alin. (1) direct,
prin Directia generala a transporturilor maritime, pe Dunare si cai navigabile,
denumita in continuare directie, sau, prin delegare de competenta, dupa caz,
prin institutiile publice, regiile autonome, companiile nationale sau societatile
comerciale aflate in subordinea ori sub autoritatea sa.
(3) Directia coordoneaza institutiile publice, companiile nationale,
regiile autonome si societatile comerciale din domeniul transportului naval
prevazute la alin. (2) si controleaza administratiile portuare si/sau de cai
navigabile in ceea ce priveste aplicarea prevederilor prezentei ordonante.
Art. 5
(1) Aplicarea politicilor portuare si a programelor de dezvoltare a
infrastructurilor portuare si a cailor navigabile, elaborate de catre minister,
asigurarea functionalitatii porturilor si a infrastructurii de transport naval,
administrarea acestora si urmarirea sau asigurarea furnizarii serviciilor de
siguranta si asigurarea desfasurarii activitatilor auxiliare prevazute la art.
19 alin. (1) lit. c) pct. 1 se fac de catre administratiile portuare si/sau de
cai navigabile, denumite in continuare administratii.
(2) Administratiile indeplinesc functia de autoritati portuare si/sau de
cai navigabile.
CAP. 2
Infrastructura de transport naval
Art. 6
Infrastructura de transport naval este constituita din apele nationale
navigabile ale Romaniei, zonele maritime sau de cai navigabile, terenurile pe
care sunt amplasate porturile, digurile, cheiurile, pereele si alte constructii
hidrotehnice destinate acostarii navelor, constructiile hidrotehnice aferente
porturilor, cailor si canalelor navigabile, ecluzele, apararile si
consolidarile de maluri si de taluzuri, senalele de acces spre porturi,
drumurile tehnologice din interiorul porturilor sau in lungul canalelor
navigabile si caile ferate din interiorul porturilor.
Art. 7
(1) Porturile sunt suprafete delimitate din teritoriul national, situate la
malul marii sau al unei cai navigabile, protejate natural sau artificial impotriva
valurilor, vanturilor, curentilor si gheturilor, construite si echipate astfel
incat sa permita, in principal, primirea si adapostirea navelor, incarcarea,
descarcarea, transbordarea, depozitarea marfurilor, primirea si expedierea
acestora cu mijloace de transport, imbarcarea si debarcarea pasagerilor.
(2) Portul cuprinde totalitatea acvatoriilor, terenurilor, constructiilor
hidrotehnice, senalelor de acces, radelor interioare, cladirilor, magaziilor,
platformelor, cailor ferate, drumurilor, instalatiilor si echipamentelor aflate
in perimetrul acestuia.
(3) Porturile se clasifica dupa cum urmeaza:
a) din punct de vedere al formei de proprietate asupra terenurilor
portuare:
1. porturi a caror infrastructura apartine domeniului public;
2. porturi a caror infrastructura este proprietate privata;
b) din punct de vedere al asezarii geografice:
1. porturi situate pe malul marii;
2. porturi situate pe cai navigabile interioare;
c) din punct de vedere al obiectului de activitate:
1. porturi comerciale, destinate in principal derularii traficului
comercial de marfuri si de pasageri;
2. porturi de agrement, destinate in principal navelor si ambarcatiunilor
de agrement;
3. porturi pescaresti, destinate in principal navelor de pescuit;
4. porturi militare;
d) din punct de vedere al accesului:
1. porturi deschise accesului public;
2. porturi inchise accesului public.
Art. 8
Limitele terenurilor portuare se stabilesc de catre minister.
Art. 9
(1) Radele portuare sunt acvatorii destinate adapostirii sau stationarii
navelor in vederea intrarii in port ori, in cazuri speciale, operarii navelor.
Radele din afara limitelor portului sunt rade exterioare, iar cele din
interiorul limitelor portului sunt rade interioare.
(2) Acvatoriile portuare sunt constituite din totalitatea suprafetelor
apelor incluse in limitele porturilor.
Art. 10
Ministerul stabileste limitele radelor portuare.
Art. 11
(1) Pentru a putea sa functioneze orice port trebuie sa obtina o
autorizatie emisa de minister pe baza unui caiet de sarcini.
(2) In caietul de sarcini ministerul stabileste criteriile si procedurile
de autorizare a porturilor.
(3) In caietul de sarcini al fiecarui port ministerul stabileste conditiile
de desfasurare a activitatilor si serviciile de siguranta care sunt obligatorii
in portul respectiv.
(4) Nerespectarea conditiilor inscrise in caietul de sarcini poate atrage
suspendarea sau anularea autorizatiei.
Art. 12
(1) Dezvoltarea fiecarui port se realizeaza pe baza unui plan de
dezvoltare, in concordanta cu politica si cu programele de dezvoltare elaborate
de minister si de administratiile publice locale.
(2) Planurile de construire sau de dezvoltare a porturilor, precum si
lucrarile privind modificarea infrastructurii de transport naval existente se
avizeaza de administratiile publice locale si se aproba de minister.
Art. 13
(1) Constituie zona maritima sau de cale navigabila fasia de teren,
indiferent de forma de proprietate asupra terenului, situata in lungul tarmului
marii sau al apelor interioare navigabile, pe o latime de 30 metri masurata de
la marginea apei spre interiorul uscatului. In cazul apelor cu nivel variabil,
marginea apei se considera linia apelor medii.
(2) In cazuri justificate, pe anumite portiuni, Guvernul poate decide
marirea latimii zonei maritime sau de cale navigabila.
(3) In porturi zona maritima sau de cale navigabila coincide cu incinta
portuara.
(4) Zona maritima sau de cale navigabila este destinata:
a) instalarii semnelor si semnalelor de navigatie necesare desfasurarii
navigatiei in conditii de siguranta;
b) accesului pentru supraveghere si interventii vizand siguranta
navigatiei;
c) asigurarii vizibilitatii semnelor si semnalelor de navigatie si pentru
desfasurarea navigatiei in conditii de siguranta;
d) asigurarii conditiilor de consolidare si protectie a cailor navigabile.
Art. 14
In zona maritima sau de cale navigabila, indiferent de forma de proprietate
asupra terenurilor, lucrarile si orice alte instalatii si amenajari care ar
putea periclita siguranta navigatiei prin incalcarea prevederilor art. 13 alin.
(4) se pot executa numai cu autorizarea ministerului.
Art. 15
(1) In zona maritima sau de cale navigabila administratiile instaleaza
semne si semnale de navigatie, de zi si de noapte, in punctele pe care le
considera necesare pentru siguranta navigatiei. In acest scop administratiile
pot solicita, potrivit dispozitiilor legale, efectuarea defrisarilor necesare
mentinerii vizibilitatii semnelor si semnalelor de navigatie.
(2) Proprietarii sau, dupa caz, administratorii terenurilor aflate in zona
maritima sau de cale navigabila au obligatia de a permite instalarea semnelor
si semnalelor de navigatie, de a evita obturarea acestora si de a permite
accesul persoanelor care efectueaza operatiuni de verificare si reparare a
acestora, de consolidare si de protectie a cailor navigabile, precum si a
utilajelor folosite la aceste operatiuni.
(3) Cheltuielile de instalare si de intretinere a semnelor si semnalelor de
navigatie sunt suportate de administratiile respective.
Art. 16
Lucrarile in acvatoriile portuare sau in albia cailor navigabile, dragajele
de extractie si altele asemenea se pot executa, in conditiile legii, numai dupa
autorizarea de catre minister. Pe perioada efectuarii lucrarilor executantul
are obligatia sa asigure semnalizarea conform cerintelor impuse de
administratiile respective.
Art. 17
Instalarea ori construirea de poduri sau instalarea de conducte ori de
cabluri peste sau sub caile navigabile interioare sau in porturi se face in
conditiile legii si cu autorizarea ministerului. Proprietarii sau
administratorii acestor instalatii si constructii au obligatia de a le marca si
de a le semnaliza conform regulilor privind semnalizarea de navigatie, de a
asigura vizibilitatea semnalelor si a marcajelor respective si de a le mentine
in functiune.
Art. 18
Terenurile pe care sunt amplasate porturile, digurile, cheiurile, pereele
si alte constructii hidrotehnice destinate acostarii navelor, senalele de acces
spre porturi, drumurile tehnologice si caile ferate din interiorul porturilor,
care fac parte din domeniul public, se pot concesiona, inchiria sau pot fi date
in administrare in conditiile legii.
CAP. 3
Activitati de transport naval
Art. 19
(1) In sensul prezentei ordonante, activitatile de transport naval care se
desfasoara in porturi si pe cai navigabile sunt clasificate astfel:
a) activitati de transport de marfuri si/sau de persoane cu nave, care
cuprind:
1. transporturile publice maritime sau fluviale de persoane si/sau de
marfuri, efectuate de persoane juridice;
2. transporturile maritime sau fluviale de persoane si/sau de marfuri, in
folos propriu;
3. transporturile maritime sau fluviale de bunuri si/sau de persoane, in
interes personal;
b) activitati conexe activitatilor de transport naval, care cuprind:
1. serviciile de siguranta in porturi si pe cai navigabile, denumite in
continuare servicii de siguranta, precum: pilotajul navelor maritime la
intrarea si iesirea din porturi, intre danele aceluiasi port si pe caile
navigabile, legarea-dezlegarea navelor maritime, remorcajul de manevra al
navelor maritime in porturi;
2. activitatile in legatura cu operarea navelor, cum ar fi:
incarcarea/descarcarea navelor, depozitarea, stivuirea, amararea, sortarea,
marcarea, paletizarea, pachetizarea, containerizarea, insacuirea si alte
activitati privind marfurile, expeditiile interne si internationale,
agenturarea, brocherajul, curatarea hambarelor si a magaziilor navelor,
buncherajul, curatarea si degazarea tancurilor navelor;
c) activitati auxiliare activitatilor de transport naval, care cuprind:
1. activitatile privind intretinerea infrastructurii de transport naval,
cum ar fi: intretinerea si repararea infrastructurilor de transport naval,
semnalizarea terestra si plutitoare pentru navigatie, dragajul de intretinere
pentru asigurarea adancimilor in porturi si pe caile navigabile, asistenta
navelor la operarea marfurilor periculoase, preluarea reziduurilor si a apelor
uzate de la nave, preluarea gunoiului si a resturilor menajere de la nave;
2. alte activitati, cum ar fi: executarea de constructii hidrotehnice
specifice transportului naval, lucrarile de scafandrerie, supravegherea navelor
fara echipaj, serviciile pentru nave de agrement si turism, dragajul de
extractie, refurnizarea de apa, energie electrica si termica, asistenta,
salvarea si ranfluarea navelor, reparatii la nave, aprovizionarea navelor.
(2) Agentii economici care desfasoara activitatile de transport naval
stabilite la alin. (1) lit. a) se autorizeaza de catre minister. O cerinta
obligatorie pentru autorizarea agentilor economici pentru activitatea de
transport maritim international este constituirea unei garantii banesti pentru
riscul de neplata si de abandonare a echipajelor in strainatate.
(3) Ministerul stabileste activitatile prevazute la alin. (1) lit. b) pct.
2 si lit. c) pct. 2, care pot fi executate numai de catre agenti economici
autorizati, precum si criteriile de autorizare.
Art. 20
(1) Activitatile prevazute la art. 19 alin. (1) lit. c) pct. 1 se executa
de administratii, direct sau prin intermediul unor agenti economici, in
conformitate cu legislatia in vigoare si sub controlul respectivelor
administratii.
(2) Se interzice administratiilor efectuarea activitatilor prevazute la
art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 2 si lit. c) pct. 2, cu exceptia refurnizarii de
apa, energie electrica si termica, serviciilor pentru nave de agrement si
turism, salvarii si ranfluarii navelor, care se efectueaza de administratii sau
de agenti economici, dupa caz.
Art. 21
(1) Activitatile de incarcare/descarcare a navelor si de imbarcare/debarcare
a pasagerilor se desfasoara, de regula, numai in porturi.
(2) In cazuri deosebite activitatile prevazute la alin. (1) se pot
desfasura, la cerere, si in afara porturilor, in puncte izolate la mal sau pe
caile navigabile.
(3) Criteriile si modalitatea de obtinere a aprobarii pentru infiintarea
unui punct izolat in vederea desfasurarii acestor activitati se stabilesc de
catre minister.
CAP. 4
Administrarea porturilor si a cailor navigabile
Art. 22
Administratiile prevazute la art. 5 pot fi institutii publice, regii
autonome, companii nationale sau societati comerciale.
Art. 23
(1) Administratiile din porturile sau de pe caile navigabile unde
infrastructura portuara apartine domeniului public se infiinteaza prin hotarare
a Guvernului.
(2) In porturile unde infrastructura apartine domeniului privat atributiile
administratiei sunt indeplinite de o persoana juridica, desemnata de catre
proprietarul infrastructurii.
(3) Administratiile prevazute la alin. (2) isi pot desfasura activitatea
numai cu avizul ministerului.
Art. 24
(1) Administratiile au obligatia sa intocmeasca regulamente de exploatare
portuara si sa le supuna spre aprobare ministerului.
(2) Prevederile regulamentelor prevazute la alin. (1) sunt obligatorii
pentru toate persoanele fizice si juridice care desfasoara activitati de
transport naval in portul respectiv.
Art. 25
(1) Administratiile au in principal urmatoarele atributii si obligatii:
a) de a asigura repararea, intretinerea si mentinerea caracteristicilor
tehnice minime ale infrastructurii de transport naval care le-a fost
concesionata sau data in administrare;
b) de a pune la dispozitie utilizatorilor infrastructura de transport naval
prevazuta la lit. a), in mod nediscriminatoriu, in conformitate cu
reglementarile in vigoare;
c) de a urmari sau de a asigura furnizarea permanenta a serviciilor de
siguranta;
d) de a tine evidenta muncitorilor portuari care efectueaza activitati de
incarcare/descarcare a navelor, de depozitare, stivuire, pachetizare,
paletizare a marfurilor, de curatare a navelor si altele asemenea;
e) de a asigura semnalizarea costiera si plutitoare, precum si adancimile
minime in porturi si pe caile navigabile;
f) de a asigura semnalizarea in mare larga in zona porturilor, activitate
pentru care pot percepe tarife.
(2) Administratiile pot desfasura si alte activitati care vor fi prevazute
in actele normative privind organizarea si functionarea acestora.
Art. 26
Prin delegare de competenta administratiile pot aduce la indeplinire si
unele obligatii ce revin statului din acordurile si conventiile internationale
la care Romania este parte, cum ar fi: cautarea si salvarea vietilor omenesti
pe mare, interventia in caz de poluare, preluarea reziduurilor, a apelor uzate,
a gunoiului si a resturilor menajere de la nave si altele asemenea.
Art. 27
Pentru desfasurarea activitatilor avand ca scop aducerea la indeplinire a
obligatiilor ce revin statului din acordurile si conventiile internationale la
care Romania este parte, administratiile primesc fonduri de la bugetul de stat,
prin bugetul ministerului.
Art. 28
(1) Pentru punerea la dispozitie utilizatorilor a infrastructurii de
transport naval si pentru prestarea de servicii administratiile percep tarife
stabilite conform legislatiei in vigoare.
(2) Administratiile au obligatia sa faca publice tarifele prevazute la
alin. (1), precum si facilitatile care se acorda privind plata acestor tarife.
(3) Facilitatile prevazute la alin. (2) se acorda in mod nediscriminatoriu.
Art. 29
(1) Agentii economici care desfasoara activitati de transport naval in
porturi si pe caile navigabile au obligatia sa transmita administratiilor in a
caror zona isi desfasoara activitatea toate datele solicitate de catre acestea
privind volumul de marfa operat, portul de incarcare/descarcare a marfurilor,
numarul de nave operate si normele de operare.
(2) Administratiile au obligatia sa centralizeze aceste date si sa le
publice anual.
(3) Veniturile realizate de administratiile portuare din subordinea
autoritatilor administratiei publice locale, pentru punerea la dispozitie a
infrastructurii de transport si prestari de servicii de siguranta, vor fi
utilizate cu prioritate pentru acoperirea cheltuielilor proprii de functionare,
pentru reparatia, intretinerea si dezvoltarea infrastructurilor si bunurilor
din folosinta sau administrare.
Art. 30
(1) Ministerul are dreptul de a controla administratiile in ceea ce
priveste modul de administrare si de utilizare a infrastructurii de transport
naval, modul in care respecta regulamentul de exploatare portuara, precum si
modul de indeplinire a obligatiilor ce revin statului din acordurile si
conventiile internationale la care Romania este parte, pe care administratiile
au fost mandatate sa le aduca la indeplinire.
(2) Din organele de conducere ale oricarei administratii trebuie sa faca
parte cel putin un reprezentant al ministerului.
CAP. 5
Exercitarea activitatii de control de catre administratii
Art. 31
Procedurile ce trebuie indeplinite pentru intrarea si iesirea navelor
in/din porturi, precum si documentele aferente acestor proceduri se stabilesc
prin hotarare a Guvernului.
Art. 32
(1) Administratiile portuare aloca danele in care navele urmeaza sa opereze
si elibereaza permisul de acostare la aceste dane pe baza acceptului de intrare
in port, eliberat de catre capitania de port.
(2) Stabilirea ordinii de intrare a navelor in port si alocarea danelor de
operare se fac in functie de solicitarile agentilor economici care desfasoara
activitati de transport naval in portul respectiv.
Art. 33
Administratiile urmaresc si iau masurile necesare pentru ca traficul de
marfuri in port si modul de depozitare a acestora sa nu afecteze securitatea
infrastructurii portuare si operarea navelor.
Art. 34
Administratiile au dreptul de a interzice sau de a opri operatiunile de
incarcare/descarcare a navelor daca se constata ca:
a) navele au gaura de apa la corp;
b) continuarea incarcarii/descarcarii pericliteaza securitatea
infrastructurilor si a instalatiilor portuare;
c) pescajul navei depaseste pescajul maxim admis in dana de operare sau in
orice alte cazuri in care se constata ca este periclitata securitatea
infrastructurii portuare;
d) exista pericol de poluare.
Art. 35
In porturile sau in zonele din porturi in care nu s-a instituit
obligativitatea pilotajului sau a remorcajului administratia poate impune ca
navele, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, sa ia un pilot si/sau sa
fie asistate in timpul manevrelor de un remorcher, in cazurile in care:
a) navele sau incarcatura acestora constituie o amenintare iminenta pentru
mediu; aceste categorii de nave si de marfuri trebuie facute publice in
prealabil prin regulamentul de exploatare a portului sau prin avize catre
navigatori;
b) navele au corpul, masinile sau echipamentele deteriorate si acestea
influenteaza in mod substantial siguranta navigatiei, caz in care se va
solicita si avizul capitaniei de port.
CAP. 6
Concesionarea infrastructurii de transport naval
Art. 36
(1) Infrastructura de transport naval care apartine domeniului public poate
fi:
a) data in administrare administratiilor organizate ca institutii publice
sau regii autonome;
b) concesionata, in conditiile legii, administratiilor organizate ca
societati comerciale sau companii nationale;
c) concesionata, in conditiile legii, altor persoane juridice de drept
privat, romane sau straine.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) lit. b) si c) calitatea de
concedent o poate avea:
a) ministerul, pentru infrastructura de transport naval care apartine
domeniului public al statului;
b) autoritatile administratiei publice locale, pentru infrastructura de
transport naval care apartine domeniului public al judetelor, comunelor,
oraselor si municipiilor.
Art. 37
In cazurile prevazute la art. 36 alin. (1) lit. c) concedentul poate
desemna administratiile ca reprezentant al sau in raporturile cu concesionarii.
Art. 38
Reprezentarea ministerului sau a autoritatilor administratiei publice
locale de catre administratii in raporturile cu concesionarii se face pe baza
de contract.
Art. 39
In calitatea lor de reprezentant al autoritatilor concedente
administratiile au urmatoarele obligatii:
a) verifica respectarea de catre concesionari a prevederilor contractului
de concesiune, cum ar fi: modul de derulare a lucrarilor de investitii
prevazute in contractul de concesiune si calitatea acestor lucrari,
intretinerea si repararea de catre concesionari a bunurilor concesionate;
b) avizeaza documentele de plata a redeventei.
Art. 40
(1) Pentru efectuarea, in numele ministerului sau al autoritatilor administratiei
publice locale, a activitatilor prevazute la art. 39 administratiile au dreptul
la plata unei sume in cuantum de 25% din redeventa incasata.
(2) Modul de plata se stabileste prin contractul de reprezentare, incheiat
intre minister sau autoritatile administratiei publice locale si administratii.
CAP. 7
Serviciile de siguranta in porturi si pe cai navigabile
Art. 41
Serviciile de siguranta sunt servicii de interes national si se desfasoara
sub controlul statului, prin minister.
Art. 42
Serviciile de siguranta sunt prestate tuturor utilizatorilor care apeleaza
la ele, pe o baza permanenta, nediscriminatorie, uniforma si continua, in
conditii egale in ceea ce priveste calitatea, timpul si pretul.
Art. 43
Ministerul stabileste porturile, caile navigabile, zonele sau portiunile
din aceste zone, precum si categoriile de nave, pentru care serviciile de
siguranta sunt obligatorii.
Art. 44
Serviciile de siguranta pentru care s-a instituit obligativitatea conform
art. 43 sunt servicii publice de interes national, care pot fi concesionate de
catre minister, in conditiile legii, persoanelor juridice romane care
indeplinesc conditiile stabilite prin caietul de sarcini al concesiunii.
Art. 45
Ministerul poate desemna administratiile ca reprezentant al sau in
raporturile cu concesionarii serviciilor de siguranta.
Art. 46
(1) Reprezentarea ministerului de catre administratii in raporturile cu
concesionarii serviciilor de siguranta se face pe baza de contract.
(2) In calitatea lor de reprezentant al ministerului administratiile au
urmatoarele obligatii:
a) urmaresc respectarea de catre concesionari a prevederilor din contractul
de concesiune;
b) urmaresc efectuarea serviciilor de siguranta in conditii de continuitate
si securitate;
c) avizeaza documentele de plata a redeventei;
d) urmaresc respectarea tarifelor stabilite prin contract si modul de
aplicare a acestora.
Art. 47
(1) Pentru efectuarea, in numele ministerului sau al autoritatilor
administratiei publice locale, a activitatilor prevazute la art. 46
administratiile au dreptul la plata unei sume in cuantum de 25% din redeventa
incasata.
(2) Modul de plata se stabileste prin contractul de reprezentare, incheiat
intre minister sau autoritatile administratiei publice locale si administratia
respectiva.
Art. 48
(1) In cazul in care intr-un port sau intr-o zona dintr-o cale navigabila
nu exista persoane juridice autorizate sa efectueze serviciile de siguranta
prevazute la art. 44 sau in situatia imposibilitatii derularii contractelor de
concesiune incheiate, furnizarea acestor servicii va fi asigurata de catre
administratii.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) ministerul concesioneaza temporar
administratiilor, prin incredintare directa, serviciile publice respective.
Art. 49
Furnizarea serviciilor de siguranta, altele decat serviciile publice
prevazute la art. 44, se asigura de catre administratii.
Art. 50
In cazul in care prin acordurile sau conventiile internationale la care
Romania este parte se stabileste un anumit regim al serviciilor de siguranta,
acest regim se aplica intocmai pentru porturile sau caile navigabile
respective.
CAP. 8
Marfuri periculoase
Art. 51
Toti agentii economici care transporta sau opereaza marfuri periculoase in
apele nationale navigabile sau in porturile romanesti au obligatia sa respecte
prevederile legislatiei nationale si ale acordurilor si conventiilor
internationale la care Romania este parte. Aceste operatiuni se executa sub
supravegherea administratiilor.
Art. 52
Orice nava, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, care urmeaza sa
incarce sau sa descarce marfuri periculoase in porturile romanesti ori sa
tranziteze cu substante periculoase apele nationale navigabile, are obligatia
sa respecte prevederile legislatiei nationale, ale acordurilor si conventiilor
internationale la care Romania este parte si sa informeze corespunzator
administratiile.
CAP. 9
Agenturarea navelor
Art. 53
Agenturarea navelor se efectueaza numai de agenti economici specializati si
autorizati in acest sens, denumiti in continuare agenti, persoane juridice
romane care isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile legale.
Art. 54
(1) Agentul este singurul indreptatit sa reprezinte nava, precum si pe
comandantul, proprietarul sau operatorul acesteia in fata autoritatilor
publice, a administratiilor, a tuturor agentilor economici care presteaza
servicii pentru nava, echipaj, proprietar sau operator si actioneaza in
limitele mandatului de imputernicire dat de acestia.
(2) Agentul are obligatia sa asiste nava si pe comandantul acesteia in
toate actiunile sale, de la sosire si pana la plecarea din port.
(3) Agentul este obligat sa acorde asistenta tuturor reprezentantilor
autoritatilor publice in raporturile acestora cu nava. Orice vizita la nava a
reprezentantilor autoritatilor publice se va face numai in prezenta agentului.
Art. 55
Agentul are obligatia sa aduca la cunostinta comandantului navei agenturate
prevederile legale aplicabile din domeniul transportului naval, activitatea
autoritatilor publice si administratiilor, precum si ordinele si dispozitiile
autoritatilor locale, care actioneaza in porturi si pe caile navigabile.
Art. 56
Pentru navele pe care le agentureaza agentul garanteaza plata tarifelor, a
taxelor si a celorlalte cheltuieli portuare catre autoritatile publice,
administratiile si agentii economici care presteaza servicii de siguranta,
stabilite in conformitate cu reglementarile in vigoare sau prevazute in
contractele incheiate.
Art. 57
Pentru serviciile de agenturare prestate agentul percepe tarife stabilite
in conformitate cu prevederile legale.
CAP. 10
Munca in porturi
Art. 58
Munca in porturi este reglementata de prezenta ordonanta, de legislatia
muncii si de acordurile si conventiile internationale la care Romania este
parte.
Art. 59
(1) Munca specifica in porturi este prestata de muncitorii portuari.
(2) Muncitorii portuari participa la operatiunile de incarcare/descarcare a
marfurilor si/sau a containerelor in si din nave, de manipulare in si din
magaziile portuare sau in si din alte mijloace de transport, de depozitare,
stivuire, amarare, sortare, paletizare, pachetizare, containerizare, slinguire,
insacuire a marfurilor, precum si la operatiunile de curatare a hambarelor si a
magaziilor navelor, efectuate manual sau mecanizat.
Art. 60
Poate fi muncitor portuar orice persoana care a implinit varsta de 18 ani
si indeplineste criteriile de sanatate si de pregatire profesionala stabilite
prin reglementarile emise de autoritatile competente.
Art. 61
(1) Muncitorii portuari isi desfasoara activitatea in port numai daca detin
carnet de lucru.
(2) Administratia portuara elibereaza fiecarui muncitor portuar carnetul de
lucru in port, pe baza caruia il inregistreaza.
(3) Eliberarea unui carnet de lucru pentru un muncitor portuar se face
numai la solicitarea, in scris, a angajatorului acestuia, care trebuie sa fie
un agent economic ce desfasoara in port activitatile prevazute la art. 59 alin.
(2).
(4) Metodologia de eliberare a carnetelor de lucru in port si de
inregistrare a muncitorilor portuari se elaboreaza de minister.
(5) Pentru eliberarea carnetului de lucru in port administratia percepe
tarife stabilite conform prevederilor legale.
(6) Carnetul de lucru eliberat este valabil numai pe perioada in care
muncitorul portuar are contract de munca la agentul economic.
(7) In cazul intreruperii contractului de munca agentul economic este
obligat sa instiinteze in scris administratia, in vederea scoaterii din
evidenta a muncitorului portuar.
Art. 62
(1) Agentii economici care desfasoara in porturi activitatile prevazute la
art. 59 alin. (2) au obligatia sa aiba angajat numai personal care poseda
carnet de lucru in port si este inregistrat la administratii. Carnetele de
lucru eliberate de capitaniile de port vor fi preschimbate de administratii
fara perceperea unor tarife. Capitaniile de port vor preda administratiilor
documentatia privind carnetele de lucru eliberate si inregistrate.
(2) Agentii economici pot utiliza muncitori portuari angajati cu contract
de munca pe durata determinata sau nedeterminata.
(3) Agentii economici pot utiliza si muncitori portuari furnizati de catre
o agentie de ocupare si formare profesionala a muncitorilor portuari, pe durate
limitate, de cel putin o zi, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice.
Art. 63
Pentru optimizarea folosirii muncitorilor portuari in functie de variatia
traficului portuar se infiinteaza agentii de ocupare si formare profesionala a
muncitorilor portuari, denumite in continuare agentii, asociatii profesionale
constituite conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire
la asociatii si fundatii.
Art. 64
(1) Agentiile se pot infiinta in orice port.
(2) Agentiile au ca obiect principal de activitate furnizarea fortei de
munca de rezerva din randul muncitorilor portuari, care nu sunt angajati cu
contracte de munca, agentilor economici portuari care necesita forta de munca
suplimentara.
(3) Furnizarea fortei de munca de rezerva conform alin. (2), pe perioada
stabilita prin prezenta ordonanta, se realizeaza pe baza de contract incheiat
intre agentul economic si agentie.
(4) Pentru muncitorii portuari inscrisi administratia va elibera, la
cererea agentiei, carnete de lucru in conditiile prevazute la art. 61 alin. (3)
pentru o perioada de maximum 30 de zile calendaristice. Valabilitatea
carnetelor de lucru poate fi prelungita, la cererea agentiei, pentru perioade
de cate 30 de zile calendaristice.
(5) Agentiile pot desfasura si activitati de calificare, perfectionare,
policalificare si reconversie profesionala a muncitorilor portuari, in
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 42/1997 privind navigatia
civila*).
(6) Agentiile pot plati ajutoare sociale din sursele pe care si le
constituie muncitorilor portuari inscrisi la agentie, care nu au reusit un plasament
sub nici o forma de angajare si care nu beneficiaza de indemnizatie de somaj,
in conformitate cu legislatia in vigoare.
------------
*) Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 a fost aprobata si modificata prin
Legea nr. 412/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
500 din 11 iulie 2002.
Art. 65
(1) Sursele de venituri ale agentiilor sunt:
a) contributii lunare ale muncitorilor portuari inscrisi la agentii;
b) contributii lunare ale asociatilor pentru constituirea fondului destinat
platii indemnizatiilor personalului de rezerva;
c) contributii de la Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca
pentru programele de calificare, recalificare, reconversie si policalificare a
muncitorilor portuari, in conditiile legii;
d) venituri din activitatile pentru care au fost autorizate, in completarea
surselor prevazute la lit. a) si b);
e) alte venituri provenite din donatii, plasamente, dobanzi si altele
asemenea.
(2) Cotele de participare ale asociatilor si ale muncitorilor portuari
inscrisi la agentii se stabilesc anual de adunarea generala a asociatilor.
CAP. 11
Contraventii
Art. 66
(1) Constituie contraventii la normele prezentei ordonante urmatoarele
fapte, daca acestea nu intrunesc elementele constitutive ale unei infractiuni:
a) construirea unui port sau a unei instalatii portuare fara avizele
corespunzatoare;
b) efectuarea de lucrari sau construirea de instalatii si amenajari care
impiedica navigatia;
c) distrugerea sau deteriorarea semnelor si semnalelor de navigatie;
d) refuzul de a permite accesul pentru instalarea, repararea sau
verificarea semnelor si semnalelor de navigatie;
e) executarea neautorizata de lucrari in albia cailor navigabile;
f) efectuarea de activitati de transport naval fara autorizare;
g) efectuarea incarcarii/descarcarii marfurilor si a imbarcarii/debarcarii
pasagerilor in afara locurilor autorizate;
h) nerespectarea procedurilor la intrarea/iesirea navelor;
i) nerespectarea interdictiei de oprire a operatiunilor de
incarcare/descarcare;
j) realizarea de constructii si de instalatii noi, precum si orice
modificari aduse constructiilor hidrotehnice sau capacitatilor portuare
existente si destinatiei acestora, fara aprobarea ministerului;
k) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 29 si la art. 61 alin. (7);
l) folosirea de personal neinregistrat la administratii pentru operatiunile
prevazute la art. 59 alin. (2);
m) modificarea planului de dezvoltare a portului fara aprobarea
ministerului sau neinregistrarea modificarilor facute planului de dezvoltare.
Art. 67
(1) Contraventiile prevazute la art. 66 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 30.000.000 lei la 60.000.000 lei, pentru faptele
prevazute la lit. c), d), h), k) si l);
b) cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, pentru faptele
prevazute la lit. a), b), e), f), g), i), j) si m).
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) pot fi aplicate si persoanelor
juridice.
(3) Aplicarea sanctiunii contraventionale nu inlatura obligatia de
despagubire, daca prin savarsirea faptei s-au produs pagube.
Art. 68
Contraventiile se constata si se sanctioneaza de persoane special
imputernicite de catre minister.
Art. 69
Impotriva procesului-verbal de contraventie se poate face plangere, in
termen de 15 zile lucratoare de la data comunicarii, la instantele
judecatoresti competente.
Art. 70
Dispozitiile art. 66 si 67 se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 180/2002.
Art. 71
Aplicarea sanctiunilor contraventionale prevazute in acest capitol nu
inlatura dreptul ministerului de a retrage sau de a suspenda autorizatiile
acordate agentilor economici.
CAP. 12
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 72
(1) Pana la concesionare serviciile de siguranta, care constituie servicii
publice prevazute in prezenta ordonanta, se pot executa in regim concurential
de agenti economici autorizati in mod corespunzator de catre minister. Dupa
concesionare serviciul de siguranta se executa numai de catre concesionar, in
baza contractului incheiat cu ministerul.
(2) Contractele de concesiune a serviciilor de siguranta, incheiate inainte
de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, raman valabile pana la data
expirarii.
Art. 73
In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonante Ordinul ministrului transporturilor nr. 507/1999 pentru
aprobarea Metodologiei de inregistrare si de tinere a evidentei unor categorii
de muncitori portuari si de personal care lucreaza in porturi se modifica in
mod corespunzator.
Art. 74
(1) In termen de 90 de zile de la publicarea legii de aprobare a prezentei
ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, ministerul va elabora
Normele metodologice de autorizare a agentilor economici care desfasoara
activitati de transport naval in porturi si pe cai navigabile.
(2) La data intrarii in vigoare a Normelor metodologice de autorizare a
agentilor economici care desfasoara activitati de transport naval in porturi si
pe cai navigabile se abroga Hotararea Guvernului nr. 112/1996 pentru aprobarea
Normelor metodologice de acordare a licentelor si a autorizatiilor privind
efectuarea transporturilor navale de marfuri si calatori si de autorizare a
functionarii agentilor economici in perimetrul infrastructurilor portuare si de
cai navigabile, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 47
din 6 martie 1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 75
Prezenta ordonanta intra in vigoare dupa 30 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
NOTA:
Reproducem mai jos art. II si III din Legea nr. 528/2002 pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si
serviciile in porturi:
"Art. 2
Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea acesteia in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va elabora si va
supune spre aprobare Guvernului actele normative privind organizarea si
functionarea administratiilor."