ORDONANTA Nr. 51 din 19 august 1999
privind investigatia tehnica a accidentelor si incidentelor din aviatia civila
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 420 din 31 august 1999
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. H pct. 3 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta se aplica oricarei investigatii tehnice a
accidentelor si incidentelor din aviatia civila, produse pe teritoriul si in
spatiul aerian al Romaniei.
(2) Prezenta ordonanta se aplica si oricarei investigatii tehnice a
accidentelor si incidentelor din aviatia civila, produse in afara teritoriului
si spatiului aerian al Romaniei, in conditii de reciprocitate si conform
reglementarilor internationale la care Romania este parte, atunci cand:
a) este implicata o aeronava inregistrata in Romania, iar statul care are
jurisdictia teritoriala asupra cazului nu efectueaza investigatia tehnica;
b) este implicata o aeronava operata de un operator aerian roman, iar
statul pe teritoriul caruia s-a produs evenimentul sau statul de inmatriculare
a aeronavei nu efectueaza investigatia tehnica.
(3) Investigatia tehnica a accidentelor si incidentelor grave din aviatia
civila este obligatorie. Alte incidente din aviatia civila pot fi investigate
tehnic atunci cand organismul permanent prevazut la art. 2 alin. (2) apreciaza
ca se pot formula concluzii necesare pentru siguranta zborului.
Art. 2
(1) Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat responsabila cu
organizarea, conducerea si controlul activitatilor de investigatie tehnica a
accidentelor si incidentelor din aviatia civila in cazurile prevazute la art.
1.
(2) Ministerul Transporturilor asigura, direct sau prin delegare, printr-un
organism specializat si permanent, conducerea sau controlul, dupa caz, al investigatiilor
tehnice.
(3) Organismul permanent prevazut la alin. (2) poate fi asistat, in caz de
nevoie, de o comisie de investigatie tehnica numita prin ordin al ministrului
transporturilor si poate apela la specialisti din domenii conexe.
(4) In cadrul activitatii de investigatie tehnica organismul permanent si
membrii comisiei de investigatie tehnica functioneaza independent de agentii
aeronautici civili responsabili cu pregatirea si cu licentierea personalului,
autorizarea operatorilor aerieni, certificarea, operarea si intretinerea
aeronavelor civile, controlul traficului aerian, exploatarea aeroportului si,
in general, vor actiona independent de orice persoana fizica sau juridica ale
carei interese pot intra in conflict cu activitatea desfasurata.
Art. 3
(1) Organismul permanent poate delega efectuarea, totala sau partiala, a
investigatiei tehnice organismului echivalent al unui alt stat care este parte
contractanta la Conventia privind aviatia civila internationala, semnata la
Chicago la 7 decembrie 1944, cu aprobarea ministrului transporturilor.
(2) Organismul permanent poate accepta efectuarea totala sau partiala a
investigatiei tehnice in baza unei delegari primite din partea organismului
echivalent al unui alt stat care este parte contractanta la Conventia privind
aviatia civila internationala, semnata la Chicago la 7 decembrie 1944, cu
aprobarea ministrului transporturilor.
Art. 4
In sensul prezentei ordonante, termenii utilizati se definesc astfel:
1. conducatorul investigatiei - persoana fizica care, pe baza calificarilor
sale, a primit responsabilitatea de a organiza, conduce si controla o
investigatie tehnica;
2. cauze - actiuni, omisiuni, evenimente sau conditii, precum si/sau orice
combinatie a acestora, care conduc la un accident sau incident;
3. incident grav*) - un incident ale carui circumstante arata ca un
accident ar fi fost pe cale de a se produce;
4. inregistrator de date de zbor - orice tip de dispozitiv de inregistrare
instalat pe o aeronava in scopul sprijinirii investigatiei tehnice a
accidentelor si incidentelor;
5. investigatie tehnica - actiunea desfasurata in scopul prevenirii
accidentelor sau incidentelor, care include colectarea si analiza
informatiilor, elaborarea unor concluzii, inclusiv stabilirea cauzelor si, daca
este cazul, stabilirea unor recomandari de siguranta a zborului;
6. ranire grava - o rana suferita de o persoana in cursul unui accident si
care:
a) in intervalul de 7 zile de la data accidentului a necesitat spitalizarea
pentru o perioada mai mare de 48 de ore;
b) are ca rezultat o fractura de os (cu exceptia fracturilor simple la
degete sau la nas);
c) implica ruperi sau sfasieri ale tesuturilor, care sunt cauza unor
hemoragii grave, leziuni ale nervilor, muschilor sau tendoanelor;
d) implica leziunea oricarui organ intern;
e) implica arsuri de gradul doi sau trei sau orice alte arsuri care acopera
mai mult de 5% din suprafata corpului;
f) rezulta din expunerea la material biologic infectios sau la radiatii
periculoase;
7. ranire mortala - ranirea unei persoane intr-un accident care are ca
urmare decesul acesteia in decurs de 30 de zile de la data producerii
accidentului;
8. recomandari privind siguranta zborului - orice propunere a organismului
permanent care efectueaza investigatia tehnica, bazata pe informatii rezultate
din investigatie, facuta in scopul prevenirii altor accidente si incidente.
------------
*) Lista cuprinzand exemple de incidente grave este prevazuta in anexa care
face parte integranta din prezenta ordonanta.
CAP. 2
Desfasurarea investigatiei tehnice a accidentelor si incidentelor din
aviatia civila
Art. 5
(1) Obiectivul investigatiei tehnice il reprezinta prevenirea producerii
accidentelor sau incidentelor prin determinarea reala a cauzelor si
imprejurarilor care au dus la producerea acestora si prin stabilirea
recomandarilor necesare pentru siguranta zborului.
(2) Investigatia tehnica nu urmareste stabilirea de vinovatii si
responsabilitati.
Art. 6
In scopul protejarii probelor si a locului accidentului sunt interzise
accesul altor persoane decat al celor autorizate potrivit legii, precum si
orice actiune asupra aeronavei, epavei, resturilor aeronavei si continutului
acesteia, cu exceptia urmatoarelor cazuri:
a) atunci cand interventia are ca scop:
- salvarea vietii omenesti si a animalelor;
- limitarea distrugerilor datorate incendiului sau altor cauze;
- recuperarea si protejarea materialelor periculoase, trimiterilor postale
si a valorilor transportate de aeronava;
b) atunci cand interventia este autorizata de organele judiciare,
tinandu-se seama de propunerile conducatorului investigatiei tehnice sau, in
lipsa acestuia, ale investigatorului aflat la fata locului.
Art. 7
(1) Urmatoarele persoane au obligatia sa notifice orice accident sau
incident grav:
a) comandantul aeronavei implicate ori, daca acesta este decedat sau in
imposibilitate de a notifica, operatorul aeronavei;
b) administratorul aerodromului civil, in cazul in care accidentul sau
incidentul grav s-a produs pe aerodrom sau in vecinatatea acestuia.
(2) Notificarea se transmite prin orice mijloc de comunicatie organismului
permanent, in cel mult 6 ore de la producerea evenimentului.
(3) Notificarea va contine, pe cat posibil, urmatoarele informatii:
a) tipul evenimentului: accident sau incident;
b) constructorul, modelul, nationalitatea, inmatricularea, numarul de serie
al aeronavei;
c) numele detinatorului, al operatorului aeronavei;
d) numele pilotului comandant;
e) data si ora producerii accidentului sau incidentului;
f) ultimul punct de decolare si punctul planificat de aterizare;
g) pozitia aeronavei fata de puncte definite geografic, latitudinea si
longitudinea;
h) numarul membrilor echipajului si al pasagerilor aflati la bord, decedati
sau raniti grav, numarul altor persoane decedate sau ranite grav;
i) descrierea cat mai amanuntita a modului in care s-a produs evenimentul
si a distrugerilor cauzate aeronavei;
j) masuri imediate intreprinse pentru inlaturarea consecintelor
evenimentului, precum si organele de interventie si salvare, organele de
constatare si de cercetare penala sau orice alte organe autorizate, potrivit
legii, sesizate si/sau care au intervenit la locul producerii evenimentului;
k) caracteristicile fizice ale locului accidentului sau incidentului,
posibilitati de acces;
l) identificarea persoanei care transmite notificarea.
Art. 8
Ministerul Transporturilor stabileste criteriile pe baza carora sunt
selectionate persoanele competente pentru activitatea de investigatie tehnica.
Persoanele astfel selectionate sunt imputernicite si isi exercita atributiile
in baza legitimatiei speciale, ale carei model si continut se aproba prin ordin
al ministrului transporturilor.
Art. 9
In vederea efectuarii investigatiei tehnice conducatorul investigatiei si
membrii comisiei de investigatie tehnica colaboreaza cu organele judiciare in
situatiile in care acest lucru este necesar, potrivit legii, si au urmatoarele
drepturi:
a) acces liber la locul producerii accidentului sau incidentului, la
aeronava, la continutul si la resturile acesteia;
b) inventarierea probelor si controlul indepartarii componentelor si incarcaturii
aeronavei;
c) acces imediat la inregistratoarele de zbor si la continutul acestora,
precum si la orice fel de alte inregistrari;
d) acces imediat la rezultatele examinarii victimelor si ale analizelor
efectuate pe probe prelevate de la acestea;
e) acces imediat la rezultatele testelor efectuate asupra persoanelor
implicate in operarea aeronavei sau asupra probelor prelevate de la acestea;
f) audierea martorilor;
g) acces liber la orice informatii necesare investigatiei tehnice, detinute
de proprietarul, operatorul sau de producatorul aeronavei si de catre
autoritatile responsabile pentru aviatia civila, traficul aerian si exploatarea
aeroportuara.
Art. 10
(1) Personalul din cadrul organismului permanent, membrii comisiilor de
investigatie tehnica si specialistii solicitati, dupa caz, sunt obligati sa
pastreze confidentialitatea in ceea ce priveste desfasurarea investigatiei
tehnice, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(2) In scopul prevenirii altor accidente sau incidente organismul permanent
poate comunica unele informatii rezultate din investigatia tehnica
autoritatilor responsabile pentru siguranta zborurilor, organismelor interne
sau internationale din domeniul aviatiei civile, constructorilor de aeronave,
unitatilor care asigura servicii de intretinere tehnica a aeronavelor ori a
echipamentelor acestora, persoanelor fizice si juridice care opereaza aeronave
sau asigura formarea profesionala a personalului din aviatia civila, precum si
oricaror persoane fizice sau juridice care desfasoara activitati in domeniul
aviatiei civile.
(3) In timpul investigatiei tehnice organismul permanent poate emite
recomandari privind siguranta zborului, daca, prin aplicarea imediata a
acestora, se poate preveni producerea altor accidente sau incidente.
Art. 11
Durata investigatiei tehnice si procedurile folosite se stabilesc de catre
organismul permanent, avand in vedere obiectivul investigatiei tehnice prevazut
la art. 5.
Art. 12
Pentru orice accident sau incident activitatea de investigatie tehnica se
va incheia cu un raport, in functie de tipul si de gravitatea accidentului sau
incidentului, care va contine, dupa caz, recomandarile necesare privind
siguranta zborului. La redactarea raportului se va tine seama de prevederile
art. 5.
Art. 13
(1) Organismul permanent va face public raportul investigatiei tehnice in
cel mai scurt timp, pe cat posibil in decurs de 12 luni de la data producerii
evenimentului.
(2) Inainte de a se face public raportul, organismul permanent poate cere
autoritatilor, institutiilor si persoanelor implicate direct in evenimentul
investigat sa faca observatii asupra raportului. Acestea au obligatia sa
pastreze confidentialitatea in ceea ce priveste continutul raportului.
(3) Raportul facut public va asigura confidentialitatea asupra identitatii
persoanelor implicate direct in evenimentul investigat si va contine numai
acele informatii necesare stabilirii cauzelor accidentului sau incidentului
investigat, precum si prezentarea masurilor de siguranta a zborului.
Art. 14
Recomandarile privind siguranta zborului, emise de organismul permanent, se
aplica de catre persoanele juridice sau fizice, dupa caz, care desfasoara
activitati in domeniul aviatiei civile, iar Autoritatea Aeronautica Civila
Romana - R.A. va urmari aplicarea acestora.
Art. 15
In cazul in care, dupa finalizarea investigatiei tehnice, sunt puse la
dispozitie organismului permanent date sau documente de natura sa aduca
elemente noi sau sa infirme concluziile comisiei de investigatie, conducatorul
organismului permanent poate decide redeschiderea investigatiei tehnice.
Art. 16
(1) Constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii
incat, potrivit legii, sa constituie infractiune, si se sanctioneaza cu amenda
de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei obstructionarea in orice mod si prin
orice mijloace a activitatii de investigatie tehnica prin incalcarea
prevederilor art. 9.
(2) Constatarea contraventiei, precum si aplicarea sanctiunii se fac de
organele abilitate de Ministerul Transporturilor.
(3) Dispozitiile prezentului capitol se completeaza cu prevederile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
si completarile ulterioare.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 17
Cheltuielile ocazionate de investigatia tehnica a accidentelor si
incidentelor din aviatia civila, cu exceptia cheltuielilor de personal, vor fi
suportate de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana - R.A si vor fi deduse
corespunzator din contributia acesteia la Fondul special al aviatiei civile.
Art. 18
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministru de interne,
Constantin Dudu-Ionescu
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand exemple de incidente grave
Incidentele enumerate mai jos sunt exemple tipice de incidente grave.
Aceasta lista nu este exhaustiva si serveste numai ca orientare pentru
definitia incidentului grav:
- conflict de trafic aerian (coliziune posibila), care impune o manevra de
evitare a abordajului sau a unei situatii periculoase;
- evitarea in ultimul moment a contactului cu solul in zbor controlat
(CFIT);
- intreruperea decolarii pe o pista inchisa ori ocupata sau orice decolare
in timpul careia nu au fost asigurate separarile minime ale aeronavei fata de
obstacole;
- incercarea de aterizare sau aterizarea pe o pista inchisa ori ocupata;
- defectiuni grave care afecteaza performantele aeronavei in timpul
decolarii sau urcarii;
- incendiu sau fum in compartimentele aeronavei sau incendiu la motor,
chiar daca acesta a fost stins prin mijloace proprii;
- orice eveniment care impune folosirea de catre echipajul de conducere a instalatiei
de oxigen pentru cazuri de urgenta;
- cedari structurale ale aeronavei, deteriorari sau avarii ale motoarelor,
care nu constituie accidente;
- functionarea necorespunzatoare a unuia sau mai multor sisteme ale
aeronavei, care afecteaza grav operarea acesteia;
- orice caz de incapacitate, in timpul zborului, a unui membru din
echipajul de conducere;
- zborul in limita de combustibil care impune declararea unei stari de
urgenta;
- incidente la decolare sau la aterizare, precum depasirea limitelor pistei
de decolare/aterizare;
cedari ale sistemelor, fenomene meteorologice, operarea in afara
anvelopei de zbor autorizate sau alte evenimente care ar fi putut determina
dificultati de control al aeronavei;
cedarea mai multor subsisteme ale unui sistem redundant indispensabil
pentru controlul zborului si al navigatiei aeronavei.