E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a modificat niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 51 din 19 august 1999

privind investigatia tehnica a accidentelor si incidentelor din aviatia civila

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 420 din 31 august 1999


SmartCity3


    In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1 lit. H pct. 3 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Prezenta ordonanta se aplica oricarei investigatii tehnice a accidentelor si incidentelor din aviatia civila, produse pe teritoriul si in spatiul aerian al Romaniei.
    (2) Prezenta ordonanta se aplica si oricarei investigatii tehnice a accidentelor si incidentelor din aviatia civila, produse in afara teritoriului si spatiului aerian al Romaniei, in conditii de reciprocitate si conform reglementarilor internationale la care Romania este parte, atunci cand:
    a) este implicata o aeronava inregistrata in Romania, iar statul care are jurisdictia teritoriala asupra cazului nu efectueaza investigatia tehnica;
    b) este implicata o aeronava operata de un operator aerian roman, iar statul pe teritoriul caruia s-a produs evenimentul sau statul de inmatriculare a aeronavei nu efectueaza investigatia tehnica.
    (3) Investigatia tehnica a accidentelor si incidentelor grave din aviatia civila este obligatorie. Alte incidente din aviatia civila pot fi investigate tehnic atunci cand organismul permanent prevazut la art. 2 alin. (2) apreciaza ca se pot formula concluzii necesare pentru siguranta zborului.
    Art. 2
    (1) Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat responsabila cu organizarea, conducerea si controlul activitatilor de investigatie tehnica a accidentelor si incidentelor din aviatia civila in cazurile prevazute la art. 1.
    (2) Ministerul Transporturilor asigura, direct sau prin delegare, printr-un organism specializat si permanent, conducerea sau controlul, dupa caz, al investigatiilor tehnice.
    (3) Organismul permanent prevazut la alin. (2) poate fi asistat, in caz de nevoie, de o comisie de investigatie tehnica numita prin ordin al ministrului transporturilor si poate apela la specialisti din domenii conexe.
    (4) In cadrul activitatii de investigatie tehnica organismul permanent si membrii comisiei de investigatie tehnica functioneaza independent de agentii aeronautici civili responsabili cu pregatirea si cu licentierea personalului, autorizarea operatorilor aerieni, certificarea, operarea si intretinerea aeronavelor civile, controlul traficului aerian, exploatarea aeroportului si, in general, vor actiona independent de orice persoana fizica sau juridica ale carei interese pot intra in conflict cu activitatea desfasurata.
    Art. 3
    (1) Organismul permanent poate delega efectuarea, totala sau partiala, a investigatiei tehnice organismului echivalent al unui alt stat care este parte contractanta la Conventia privind aviatia civila internationala, semnata la Chicago la 7 decembrie 1944, cu aprobarea ministrului transporturilor.
    (2) Organismul permanent poate accepta efectuarea totala sau partiala a investigatiei tehnice in baza unei delegari primite din partea organismului echivalent al unui alt stat care este parte contractanta la Conventia privind aviatia civila internationala, semnata la Chicago la 7 decembrie 1944, cu aprobarea ministrului transporturilor.
    Art. 4
    In sensul prezentei ordonante, termenii utilizati se definesc astfel:
    1. conducatorul investigatiei - persoana fizica care, pe baza calificarilor sale, a primit responsabilitatea de a organiza, conduce si controla o investigatie tehnica;
    2. cauze - actiuni, omisiuni, evenimente sau conditii, precum si/sau orice combinatie a acestora, care conduc la un accident sau incident;
    3. incident grav*) - un incident ale carui circumstante arata ca un accident ar fi fost pe cale de a se produce;
    4. inregistrator de date de zbor - orice tip de dispozitiv de inregistrare instalat pe o aeronava in scopul sprijinirii investigatiei tehnice a accidentelor si incidentelor;
    5. investigatie tehnica - actiunea desfasurata in scopul prevenirii accidentelor sau incidentelor, care include colectarea si analiza informatiilor, elaborarea unor concluzii, inclusiv stabilirea cauzelor si, daca este cazul, stabilirea unor recomandari de siguranta a zborului;
    6. ranire grava - o rana suferita de o persoana in cursul unui accident si care:
    a) in intervalul de 7 zile de la data accidentului a necesitat spitalizarea pentru o perioada mai mare de 48 de ore;
    b) are ca rezultat o fractura de os (cu exceptia fracturilor simple la degete sau la nas);
    c) implica ruperi sau sfasieri ale tesuturilor, care sunt cauza unor hemoragii grave, leziuni ale nervilor, muschilor sau tendoanelor;
    d) implica leziunea oricarui organ intern;
    e) implica arsuri de gradul doi sau trei sau orice alte arsuri care acopera mai mult de 5% din suprafata corpului;
    f) rezulta din expunerea la material biologic infectios sau la radiatii periculoase;
    7. ranire mortala - ranirea unei persoane intr-un accident care are ca urmare decesul acesteia in decurs de 30 de zile de la data producerii accidentului;
    8. recomandari privind siguranta zborului - orice propunere a organismului permanent care efectueaza investigatia tehnica, bazata pe informatii rezultate din investigatie, facuta in scopul prevenirii altor accidente si incidente.
------------
    *) Lista cuprinzand exemple de incidente grave este prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta.

    CAP. 2
    Desfasurarea investigatiei tehnice a accidentelor si incidentelor din aviatia civila

    Art. 5
    (1) Obiectivul investigatiei tehnice il reprezinta prevenirea producerii accidentelor sau incidentelor prin determinarea reala a cauzelor si imprejurarilor care au dus la producerea acestora si prin stabilirea recomandarilor necesare pentru siguranta zborului.
    (2) Investigatia tehnica nu urmareste stabilirea de vinovatii si responsabilitati.
    Art. 6
    In scopul protejarii probelor si a locului accidentului sunt interzise accesul altor persoane decat al celor autorizate potrivit legii, precum si orice actiune asupra aeronavei, epavei, resturilor aeronavei si continutului acesteia, cu exceptia urmatoarelor cazuri:
    a) atunci cand interventia are ca scop:
    - salvarea vietii omenesti si a animalelor;
    - limitarea distrugerilor datorate incendiului sau altor cauze;
    - recuperarea si protejarea materialelor periculoase, trimiterilor postale si a valorilor transportate de aeronava;
    b) atunci cand interventia este autorizata de organele judiciare, tinandu-se seama de propunerile conducatorului investigatiei tehnice sau, in lipsa acestuia, ale investigatorului aflat la fata locului.
    Art. 7
    (1) Urmatoarele persoane au obligatia sa notifice orice accident sau incident grav:
    a) comandantul aeronavei implicate ori, daca acesta este decedat sau in imposibilitate de a notifica, operatorul aeronavei;
    b) administratorul aerodromului civil, in cazul in care accidentul sau incidentul grav s-a produs pe aerodrom sau in vecinatatea acestuia.
    (2) Notificarea se transmite prin orice mijloc de comunicatie organismului permanent, in cel mult 6 ore de la producerea evenimentului.
    (3) Notificarea va contine, pe cat posibil, urmatoarele informatii:
    a) tipul evenimentului: accident sau incident;
    b) constructorul, modelul, nationalitatea, inmatricularea, numarul de serie al aeronavei;
    c) numele detinatorului, al operatorului aeronavei;
    d) numele pilotului comandant;
    e) data si ora producerii accidentului sau incidentului;
    f) ultimul punct de decolare si punctul planificat de aterizare;
    g) pozitia aeronavei fata de puncte definite geografic, latitudinea si longitudinea;
    h) numarul membrilor echipajului si al pasagerilor aflati la bord, decedati sau raniti grav, numarul altor persoane decedate sau ranite grav;
    i) descrierea cat mai amanuntita a modului in care s-a produs evenimentul si a distrugerilor cauzate aeronavei;
    j) masuri imediate intreprinse pentru inlaturarea consecintelor evenimentului, precum si organele de interventie si salvare, organele de constatare si de cercetare penala sau orice alte organe autorizate, potrivit legii, sesizate si/sau care au intervenit la locul producerii evenimentului;
    k) caracteristicile fizice ale locului accidentului sau incidentului, posibilitati de acces;
    l) identificarea persoanei care transmite notificarea.
    Art. 8
    Ministerul Transporturilor stabileste criteriile pe baza carora sunt selectionate persoanele competente pentru activitatea de investigatie tehnica. Persoanele astfel selectionate sunt imputernicite si isi exercita atributiile in baza legitimatiei speciale, ale carei model si continut se aproba prin ordin al ministrului transporturilor.
    Art. 9
    In vederea efectuarii investigatiei tehnice conducatorul investigatiei si membrii comisiei de investigatie tehnica colaboreaza cu organele judiciare in situatiile in care acest lucru este necesar, potrivit legii, si au urmatoarele drepturi:
    a) acces liber la locul producerii accidentului sau incidentului, la aeronava, la continutul si la resturile acesteia;
    b) inventarierea probelor si controlul indepartarii componentelor si incarcaturii aeronavei;
    c) acces imediat la inregistratoarele de zbor si la continutul acestora, precum si la orice fel de alte inregistrari;
    d) acces imediat la rezultatele examinarii victimelor si ale analizelor efectuate pe probe prelevate de la acestea;
    e) acces imediat la rezultatele testelor efectuate asupra persoanelor implicate in operarea aeronavei sau asupra probelor prelevate de la acestea;
    f) audierea martorilor;
    g) acces liber la orice informatii necesare investigatiei tehnice, detinute de proprietarul, operatorul sau de producatorul aeronavei si de catre autoritatile responsabile pentru aviatia civila, traficul aerian si exploatarea aeroportuara.
    Art. 10
    (1) Personalul din cadrul organismului permanent, membrii comisiilor de investigatie tehnica si specialistii solicitati, dupa caz, sunt obligati sa pastreze confidentialitatea in ceea ce priveste desfasurarea investigatiei tehnice, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
    (2) In scopul prevenirii altor accidente sau incidente organismul permanent poate comunica unele informatii rezultate din investigatia tehnica autoritatilor responsabile pentru siguranta zborurilor, organismelor interne sau internationale din domeniul aviatiei civile, constructorilor de aeronave, unitatilor care asigura servicii de intretinere tehnica a aeronavelor ori a echipamentelor acestora, persoanelor fizice si juridice care opereaza aeronave sau asigura formarea profesionala a personalului din aviatia civila, precum si oricaror persoane fizice sau juridice care desfasoara activitati in domeniul aviatiei civile.
    (3) In timpul investigatiei tehnice organismul permanent poate emite recomandari privind siguranta zborului, daca, prin aplicarea imediata a acestora, se poate preveni producerea altor accidente sau incidente.
    Art. 11
    Durata investigatiei tehnice si procedurile folosite se stabilesc de catre organismul permanent, avand in vedere obiectivul investigatiei tehnice prevazut la art. 5.
    Art. 12
    Pentru orice accident sau incident activitatea de investigatie tehnica se va incheia cu un raport, in functie de tipul si de gravitatea accidentului sau incidentului, care va contine, dupa caz, recomandarile necesare privind siguranta zborului. La redactarea raportului se va tine seama de prevederile art. 5.
    Art. 13
    (1) Organismul permanent va face public raportul investigatiei tehnice in cel mai scurt timp, pe cat posibil in decurs de 12 luni de la data producerii evenimentului.
    (2) Inainte de a se face public raportul, organismul permanent poate cere autoritatilor, institutiilor si persoanelor implicate direct in evenimentul investigat sa faca observatii asupra raportului. Acestea au obligatia sa pastreze confidentialitatea in ceea ce priveste continutul raportului.
    (3) Raportul facut public va asigura confidentialitatea asupra identitatii persoanelor implicate direct in evenimentul investigat si va contine numai acele informatii necesare stabilirii cauzelor accidentului sau incidentului investigat, precum si prezentarea masurilor de siguranta a zborului.
    Art. 14
    Recomandarile privind siguranta zborului, emise de organismul permanent, se aplica de catre persoanele juridice sau fizice, dupa caz, care desfasoara activitati in domeniul aviatiei civile, iar Autoritatea Aeronautica Civila Romana - R.A. va urmari aplicarea acestora.
    Art. 15
    In cazul in care, dupa finalizarea investigatiei tehnice, sunt puse la dispozitie organismului permanent date sau documente de natura sa aduca elemente noi sau sa infirme concluziile comisiei de investigatie, conducatorul organismului permanent poate decide redeschiderea investigatiei tehnice.
    Art. 16
    (1) Constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa constituie infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei obstructionarea in orice mod si prin orice mijloace a activitatii de investigatie tehnica prin incalcarea prevederilor art. 9.
    (2) Constatarea contraventiei, precum si aplicarea sanctiunii se fac de organele abilitate de Ministerul Transporturilor.
    (3) Dispozitiile prezentului capitol se completeaza cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

    CAP. 3
    Dispozitii finale

    Art. 17
    Cheltuielile ocazionate de investigatia tehnica a accidentelor si incidentelor din aviatia civila, cu exceptia cheltuielilor de personal, vor fi suportate de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana - R.A si vor fi deduse corespunzator din contributia acesteia la Fondul special al aviatiei civile.
    Art. 18
    Prezenta ordonanta intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                PRIM-MINISTRU
                 RADU VASILE

                      Contrasemneaza:
                      Ministrul transporturilor,
                      Traian Basescu

                      Ministru de interne,
                      Constantin Dudu-Ionescu

    ANEXA 1

                      LISTA
cuprinzand exemple de incidente grave

    Incidentele enumerate mai jos sunt exemple tipice de incidente grave. Aceasta lista nu este exhaustiva si serveste numai ca orientare pentru definitia incidentului grav:
    - conflict de trafic aerian (coliziune posibila), care impune o manevra de evitare a abordajului sau a unei situatii periculoase;
    - evitarea in ultimul moment a contactului cu solul in zbor controlat (CFIT);
    - intreruperea decolarii pe o pista inchisa ori ocupata sau orice decolare in timpul careia nu au fost asigurate separarile minime ale aeronavei fata de obstacole;
    - incercarea de aterizare sau aterizarea pe o pista inchisa ori ocupata;
    - defectiuni grave care afecteaza performantele aeronavei in timpul decolarii sau urcarii;
    - incendiu sau fum in compartimentele aeronavei sau incendiu la motor, chiar daca acesta a fost stins prin mijloace proprii;
    - orice eveniment care impune folosirea de catre echipajul de conducere a instalatiei de oxigen pentru cazuri de urgenta;
    - cedari structurale ale aeronavei, deteriorari sau avarii ale motoarelor, care nu constituie accidente;
    - functionarea necorespunzatoare a unuia sau mai multor sisteme ale aeronavei, care afecteaza grav operarea acesteia;
    - orice caz de incapacitate, in timpul zborului, a unui membru din echipajul de conducere;
    - zborul in limita de combustibil care impune declararea unei stari de urgenta;
    - incidente la decolare sau la aterizare, precum depasirea limitelor pistei de decolare/aterizare;
      cedari ale sistemelor, fenomene meteorologice, operarea in afara anvelopei de zbor autorizate sau alte evenimente care ar fi putut determina dificultati de control al aeronavei;
      cedarea mai multor subsisteme ale unui sistem redundant indispensabil pentru controlul zborului si al navigatiei aeronavei.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 51/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 51 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu