ORDONANTA Nr. 58 din 21 august 1998
privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 309 din 26 august 1998
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei, precum si al
art. 1 pct. 14 lit. b) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Turismul reprezinta un domeniu prioritar al economiei nationale.
(2) Organizarea, coordonarea si dezvoltarea turismului se realizeaza in
conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos semnifica
dupa cum urmeaza:
a) turismul - ramura a economiei nationale, cu functii complexe, ce
reuneste un ansamblu de bunuri si servicii oferite spre consum persoanelor care
calatoresc in afara mediului lor obisnuit pe o perioada mai mica de un an si al
caror motiv principal este altul decat exercitarea unei activitati remunerate
in interiorul locului vizitat;
b) resurse turistice - componente ale mediului natural si antropic, care,
prin calitatile si specificul lor, sunt recunoscute, inscrise si valorificate
prin turism, in masura in care nu sunt supuse unui regim de protectie
integrala.
Resursele turistice pot fi:
- naturale: elemente geomorfologice, de clima, de flora si de fauna,
peisaje, zacaminte de substante minerale si alti factori;
- antropice: monumente arheologice, situri arheologice, monumente,
ansambluri si rezervatii de arhitectura, monumente si ansambluri memoriale,
monumente tehnice si de arta, muzee, elemente de folclor si arta populara etc.;
c) patrimoniu turistic - resursele turistice si structurile realizate in
scopul valorificarii lor prin activitati de turism;
d) structura de primire turistica - orice constructie si amenajare
destinata, prin proiectare si executie, cazarii turistilor, servirii mesei
pentru turisti, agrementului, transportului special destinat turistilor,
tratamentului balnear pentru turisti, impreuna cu serviciile aferente.
Structurile de primire turistica includ:
- structuri de primire turistica cu functiuni de cazare turistica:
hoteluri, hoteluri-apartament, moteluri, vile turistice, cabane, bungalouri,
sate de vacanta, campinguri, camere de inchiriat in locuinte familiale, nave
fluviale si maritime, pensiuni turistice si pensiuni agroturistice si alte
unitati cu functiuni de cazare turistica;
- structuri de primire turistica cu functiuni de alimentatie publica:
unitati de alimentatie din incinta structurilor de primire cu functiuni de
cazare, unitati de alimentatie publica situate in statiuni turistice, precum si
cele administrate de societati comerciale de turism, indiferent de amplasament
(restaurante, baruri, unitati tip fast-food, cofetarii, patiserii etc.);
- structuri de primire turistica cu functiuni de agrement: cluburi,
cazinouri, sali polivalente, instalatii si dotari specifice agrementului
turistic;
- structuri de primire turistica cu functiuni de transport:
1. transport rutier: autocare etc.;
2. transport feroviar: trenulete, trenuri cu cremaliera etc.;
3. transport fluvial si maritim: vapoare etc.;
4. transport pe cablu: telecabine, teleschi etc.;
- structuri de primire turistica cu functiuni de tratament balnear: unitati
de prestari de servicii pentru tratament balnear, componente integrate sau
arondate complexurilor de turism balnear.
Complexuri de turism balnear: cladiri care includ in acelasi edificiu sau
in edificii legate fizic sau functional structuri turistice de primire
turistica (de cazare, de alimentatie si de tratament balnear, eventual de agrement);
e) zona turistica - teritoriu caracterizat printr-o concentrare de resurse
turistice, care poate fi delimitat distinct ca oferta, organizare si protectie
turistica;
f) zona de recreere periurbana - areal situat in teritoriul preorasenesc,
care beneficiaza de un cadru atractiv si dispune de dotari corespunzatoare
pentru petrecerea timpului liber (in special la sfarsit de saptamana);
g) obiectiv turistic - element al resursei turistice, individualizat si
introdus in circuitul turistic;
h) punct turistic - obiectiv turistic si amenajarile aferente necesare
activitatii de primire turistica;
i) localitate turistica - asezare urbana sau rurala cu functii turistice
dezvoltate pe baza resurselor specifice de care dispune;
j) statiune turistica - localitate sau parte a unei localitati cu functii
turistice specifice, in care activitatile economice sustin exclusiv realizarea
produsului turistic;
k) functia turistica - expresia calitativa si cantitativa a resurselor
turistice si este determinata de structura, volumul si calitatile resurselor;
l) oferta turistica - totalitatea serviciilor prin care este pus in valoare
patrimoniul turistic, prin utilizarea de personal specializat;
m) produs turistic - complex de bunuri materiale si de servicii,
concentrate intr-o activitate specifica si oferite pachet consumului turistic;
n) pachet de servicii - combinatie prestabilita a cel putin doua din
elementele urmatoare: cazare, alimentatie, transport, tratament balnear,
agrement, alte servicii reprezentand o parte semnificativa din pachet, atunci
cand sunt vandute sau oferite spre vanzare la un pret global si atunci cand
aceste prestatii depasesc 24 de ore.
CAP. 2
Patrimoniul turistic
Art. 3
Patrimoniul turistic este constituit din bunuri proprietate publica si
bunuri proprietate privata si este valorificat si protejat in conditiile legii.
Art. 4
Atestarea, evidentierea si monitorizarea valorificarii si protejarii
patrimoniului turistic se realizeaza de catre Ministerul Turismului.
Art. 5
(1) Evidentierea elementelor de patrimoniu se realizeaza prin inscrierea in
Registrul general al patrimoniului turistic, care se infiinteaza in cadrul
Ministerului Turismului.
(2) Detinatorii de patrimoniu turistic au obligatia de a solicita
inscrierea acestuia, prezentand in acest scop documentele necesare.
Art. 6
Atestarea se realizeaza prin certificatul de patrimoniu turistic, care da
dreptul proprietarului sau administratorului legal la organizarea exploatarii
turistice si il obliga la protejarea patrimoniului inscris.
Art. 7
Metodologia de inscriere, atestare si criteriile de evidentiere a
patrimoniului turistic se elaboreaza de catre Ministerul Turismului.
Art. 8
Patrimoniul turistic se valorifica si se dezvolta numai pe baza si in
cadrul Programului anual de dezvoltare a turismului.
Art. 9
In scopul stabilirii calitatii de statiune turistica, Ministerul Turismului
elaboreaza norme si criterii specifice de atestare.
Art. 10
Atestarea statiunilor turistice se face de catre Ministerul Turismului,
impreuna cu autoritatile administratiei publice locale, si se aproba prin
hotarare a Guvernului.
Art. 11
In scopul protejarii si valorificarii resurselor turistice cuprinse in unele
zone si statiuni turistice, acestea vor fi declarate zone protejate, conform
legii.
Art. 12
Ministerul Turismului avizeaza documentatiile de urbanism privind zonele si
statiunile turistice, precum si documentatiile tehnice privind constructiile
din domeniul turismului.
Art. 13
Omologarea partiilor de schi si a traseelor turistice se face de catre
Ministerul Turismului impreuna cu consiliile judetene sau, dupa caz, cu
Consiliul General al Municipiului Bucuresti pe raza carora acestea se afla,
conform metodologiei elaborate de Ministerul Turismului.
Art. 14
Utilizarea plajei litoralului Marii Negre in scop turistic se face pe baza
normelor de specialitate, elaborate de catre Ministerul Turismului si aprobate
prin hotarare a Guvernului.
CAP. 3
Cadrul institutional
Art. 15
Coordonarea dezvoltarii turismului si controlul activitatii de turism se
realizeaza de catre Ministerul Turismului, ca organ central de specialitate al
administratiei publice.
Art. 16
Organizarea si atributiile Ministerului Turismului se stabilesc prin
hotarare a Guvernului.
Art. 17
In subordinea Ministerului Turismului functioneaza institutii publice cu
atributii in domeniile: autorizare si control, promovare, formare si
management, cercetare pentru turism, organizate prin hotarari ale Guvernului.
Art. 18
Pe langa ministrul turismului functioneaza Consiliul Consultativ al
Turismului, organism de consultanta care coreleaza la nivel national Programul
anual de dezvoltare a turismului cu strategiile ramurilor economice implicate
in activitatea turistica.
Art. 19
Componenta, organizarea, functionarea si atributiile Consiliului
Consultativ al Turismului sunt stabilite prin statut, aprobat de ministrul
turismului.
Art. 20
Consiliile judetene si, respectiv, Consiliul General al Municipiului
Bucuresti au urmatoarele atributii in domeniul turismului:
- inventarierea principalelor resurse turistice;
- administrarea registrelor locale ale patrimoniului turistic;
- elaborarea de propuneri de dezvoltare a turismului, care stau la baza
Programului anual de dezvoltare a turismului;
- participarea la omologarea traseelor turistice si a partiilor de schi;
- contribuirea la cresterea calitatii produselor turistice;
- urmarirea activitatii turistice, in asa fel incat agentii economici cu
activitate in domeniul turismului sa aiba acces la resursele turistice, cu
respectarea normelor de punere in valoare si protectie a acestora.
Art. 21
Pentru indeplinirea atributiilor prevazute la art. 20 consiliile judetene
si, respectiv, Consiliul General al Municipiului Bucuresti pot crea servicii de
specialitate, potrivit legii.
CAP. 4
Organizarea activitatii de turism
Art. 22
Ministerul Turismului elaboreaza Strategia de dezvoltare a turismului pe
termen mediu si lung, precum si Programul anual de dezvoltare a turismului,
care vor fi aprobate de Guvern.
Art. 23
Actiunile cu caracter turistic, initiate la nivel teritorial de catre
autoritatile administratiei publice locale, trebuie sa se inscrie in Strategia
de dezvoltare a turismului pe termen mediu si lung si sa respecte
reglementarile specifice pentru toate formele de turism practicate in Romania.
Art. 24
Agentii economici din turism sunt obligati sa foloseasca pentru servicii
care presupun raspunderi privind protectia turistului numai personal
specializat, potrivit normelor elaborate de Ministerul Turismului.
Art. 25
Profesiunile specifice activitatilor de turism sunt cele cuprinse in
clasificarea ocupatiilor din Romania si, respectiv, in nomenclatorul de
calificare pentru meseriile si functiile din activitatile hoteliere si de
turism din Romania.
Art. 26
Pregatirea profesionala din domeniul activitatilor de turism va fi facuta
de unitatile de invatamant private sau de stat, autorizate de Ministerul
Educatiei Nationale si de Ministerul Turismului.
Art. 27
(1) Persoana fizica care asigura conducerea operativa a unei agentii de
turism sau a unei structuri de primire turistica trebuie sa detina brevet de
turism, prin care i se atesta capacitatea profesionala.
(2) Capacitatea unei agentii de turism de a efectua servicii de calitate si
in conditii de siguranta pentru turisti se atesta prin licenta de turism.
(3) Conditiile de acordare a licentei si brevetului de turism se aproba
prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Turismului.
Art. 28
In scopul protectiei turistilor, oferirea, comercializarea, vanzarea
serviciilor si a pachetelor de servicii turistice, precum si crearea de produse
turistice pe teritoriul Romaniei pot fi realizate numai de catre agentii
economici din turism autorizati de Ministerul Turismului, posesori de licente
in turism sau de certificat de clasificare, dupa caz.
Art. 29
Agentii economici cu activitate de turism au urmatoarele drepturi:
a) sa presteze si sa comercializeze servicii turistice, in conditiile
legii;
b) sa primeasca asistenta de specialitate si informatii generale privind
strategia si programele de dezvoltare a turismului din partea Ministerului
Turismului si a institutiilor din subordinea sa;
c) sa fie inclusi, la cerere, in programele de pregatire profesionala
initiate de Ministerul Turismului;
d) sa participe la actiunile de promovare, nationale si internationale, si
sa fie inclusi in cataloage, ghiduri si alte mijloace de lansare a ofertei
nationale de servicii turistice;
e) sa beneficieze de facilitati acordate de stat si de alte organisme si
organizatii, conform prevederilor legale, in scopul stimularii activitatii de
turism;
f) sa obtina certificatul de clasificare pentru fiecare unitate proprie in
care presteaza servicii turistice, corespunzator criteriilor indeplinite de
unitatea respectiva;
g) sa obtina reclasificarea unitatilor proprii, ca urmare a imbunatatirilor
aduse nivelului de dotare si calitatii serviciilor.
Art. 30
Agentii economici din turism au urmatoarele obligatii:
a) sa realizeze servicii turistice la nivelul si in limitele prevederilor
licentei de turism, prin care au fost stabiliti ca prestatori sau
comercializatori de servicii turistice, si sa constituie integral garantia
financiara prevazuta de dispozitiile legale in vigoare;
b) sa presteze serviciile turistice la nivelul categoriei unitatii
respective, potrivit certificatului de clasificare;
c) sa functioneze numai cu structuri de primire turistica clasificate;
d) sa functioneze cu personal brevetat, in conformitate cu reglementarile
si normele de specialitate ale Ministerului Turismului;
e) sa afiseze, intr-o forma vizibila si clara, lista serviciilor si
tarifelor practicate;
f) sa informeze turistii corect si adecvat cu privire la serviciile
turistice pe care le presteaza;
g) sa asigure protectia turistilor care utilizeaza structurile sale de
primire turistice;
h) sa protejeze turistul care beneficiaza de servicii tip excursii, pe
perioada programului turistic, conform normelor pentru ghizii de turism;
i) sa protejeze bunurile turistilor impotriva deteriorarii sau furtului si
sa asigure despagubirea acestora in cazul aparitiei unor prejudicii, conform
legii;
j) sa realizeze, potrivit prezentei ordonante, exploatarea patrimoniului
turistic, asigurand totodata protectia si conservarea acestuia si a mediului
inconjurator;
k) sa transmita datele statistice, conform Sistemului informational pentru
turism si reglementarilor Comisiei Nationale pentru Statistica;
l) sa realizeze publicitatea proprie cu obiectivitate si respect fata de
resursele turistice, in scopul protejarii calitatii produsului turistic
romanesc.
Art. 31
(1) Structurile de primire turistica sunt clasificate pe baza normelor
elaborate de Ministerul Turismului si aprobate prin hotarare a Guvernului.
(2) Structurile de primire clasificate pentru activitatea de turism nu pot
fi folosite pentru alte destinatii. Modificarea destinatiei, partial sau
integral, se poate face numai dupa confirmarea operarii acesteia de catre
organul care a eliberat certificatul de clasificare.
Art. 32
In vederea corelarii, stocarii si difuzarii informatiilor privind piata
turistica si a evaluarii activitatii turistice, va functiona la nivel national
Sistemul informational pentru turism, care va cuprinde datele si indicatorii
stabiliti de Ministerul Turismului si Comisia Nationala pentru Statistica.
Art. 33
(1) Asigurarea protectiei si salvarii turistilor in zonele si statiunile
turistice montane si de litoral se face de catre consiliile locale de care
apartin, prin organizarea de echipe de salvare.
(2) Organizarea echipelor si conditiile de desfasurare a activitatilor
specifice sunt prevazute in Regulamentul de functionare a echipelor de salvare,
elaborat de catre Ministerul Turismului impreuna cu Departamentul pentru
Administratie Publica Locala si aprobat prin hotarare a Guvernului.
(3) Finantarea activitatii desfasurate de echipele de salvare se asigura
din bugetele unitatilor administratiei locale pe teritoriul carora isi
desfasoara activitatea.
Art. 34
In zone, statiuni si pe trasee turistice camparea turistilor este permisa
numai in structuri de campare, dotate conform normelor aprobate de Ministerul
Turismului, sau, in zona montana, in perimetre amenajate in acest scop.
Art. 35
(1) In domeniul turismului pot fi create asociatii si organizatii fara scop
lucrativ sau patrimonial, cu caracter profesional, stiintific, cultural,
religios sau social, care au rol activ in activitatile desfasurate de catre
Ministerul Turismului.
(2) Asociatiile si organizatiile prevazute la alin. (1) pot fi autorizate
de Ministerul Turismului sa presteze servicii turistice pentru membrii lor,
exclusiv prin mijloace proprii.
(3) Asociatiile si organizatiile prevazute la alin. (1) dobandesc
personalitate juridica, in conditiile legii, cu avizul Ministerului Turismului.
CAP. 5
Mijloace financiare si sprijinul statului
Art. 36
Statul sprijina activitatea de turism prin politici si mecanisme
economico-financiare si actiuni pentru amenajarea si protectia patrimoniului
turistic.
Art. 37
In scopul protejarii activitatii de turism si al crearii bazei de
dezvoltare turistica, instrainarea structurilor de primire din cadrul
statiunilor turistice se poate face cu obligarea noului proprietar la
mentinerea obiectului de activitate si a functiunii structurii de primire
turistica.
Art. 38
Zonele si statiunile turistice beneficiaza de prioritati pentru:
- realizarea infrastructurii generale necesare dezvoltarii turismului;
- acordarea de asistenta tehnica de specialitate de catre Ministerul
Turismului pentru dezvoltarea functiei turistice si promovarea produsului
turistic propriu;
- ameliorarea si protectia mediului inconjurator prin masuri si programe
speciale, care vizeaza asigurarea si incurajarea dezvoltarii functiei
turistice, elaborate de Ministerul Turismului in colaborare cu autoritatile
administratiei publice locale si cu alte organisme interesate.
Art. 39
Statul sprijina si incurajeaza libera initiativa in domeniul promovarii si
dezvoltarii activitatii de turism si, indeosebi, in stimularea si atragerea
turistilor straini in Romania, precum si in dezvoltarea activitatii statiunilor
turistice, prin:
- adoptarea unor reglementari specifice privind aplicarea asigurarii
sociale de sanatate in domeniul trimiterilor medicale in statiunile turistice
balneare;
- organizarea de actiuni de promovare turistica atat pe plan intern, cat si
prin birourile de promovare turistica din strainatate;
- concesionarea pe o perioada de 49 de ani, in conditiile legii, a unor
terenuri care fac parte din domeniul public sau privat al statului ori al
unitatilor administrativ-teritoriale, pentru construirea de structuri de
primire turistica in zonele stabilite ca prioritati prin Programul anual de
dezvoltare a turismului.
CAP. 6
Raspunderi si sanctiuni
Art. 40
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante atrage raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 41
Constituie contraventii in activitatea turistica prevazuta de prezenta
ordonanta si se sanctioneaza cu amenda intre 10.000.000 lei si 15.000.000 lei
urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat,
potrivit legii penale, sa constituie infractiuni:
a) oferirea, comercializarea, vanzarea serviciilor si a pachetelor de
servicii turistice, precum si crearea de produse turistice de catre agenti
economici neautorizati de catre Ministerul Turismului;
b) desfasurarea activitatii turistice in structuri de primire neclasificate
potrivit dispozitiilor legale;
c) inscrierea de informatii nereale in materialele de promovare, pe firmele
structurilor turistice si ale agentiilor de turism;
d) refuzul nejustificat de a acorda despagubiri turistilor pentru daune provenind
din neasigurarea integrala sau asigurarea la o calitate inferioara a pachetului
de servicii cumparat;
e) comercializarea serviciilor turistice de catre agentii economici care nu
au constituit integral garantia financiara care sa asigure repatrierea
turistilor si/sau rambursarea sumelor platite de acestia in caz de
insolvabilitate sau faliment.
Art. 42
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre organele
de control ale Ministerului Turismului, ale institutiilor subordonate, ale
Ministerului Finantelor si de organele de politie.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 43
(1) Prezenta ordonanta intra in vigoare dupa 90 de zile de la publicarea ei
in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) In termenul prevazut la alin. (1) Ministerul Turismului va elabora
norme metodologice pentru aplicarea prezentei ordonante, care se vor publica in
Monitorul Oficial al Romaniei si vor intra in vigoare o data cu ordonanta.
Art. 44
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante orice dispozitii contrare
se abroga.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul turismului,
Sorin Frunzaverde
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Secretar de stat,
seful Departamentului
pentru Administratie
Publica Locala,
Vlad Rosca