Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 61 din 24 august 1999

pentru ratificarea Memorandumului de finantare PHARE privind Facilitatea de recuperare (Pre-Ins Facility) pentru anul 1998, incheiat la Bucuresti la 24 decembrie 1998 intre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 415 din 30 august 1999


SmartCity3


    In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1 lit. C pct. 18 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Memorandumul de finantare PHARE privind Facilitatea de recuperare (Pre-Ins Facility) pentru anul 1998, incheiat la Bucuresti la 24 decembrie 1998 intre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei.

                 PRIM-MINISTRU
                  RADU VASILE

                       Contrasemneaza:
                       p. Ministru delegat
                       pe langa primul-ministru
                       pentru integrare europeana,
                       Aurel Ciobanu Dordea,
                       secretar de stat

                       p. Ministrul afacerilor externe,
                       Mihai Rasvan Ungureanu,
                       secretar de stat

                       Ministrul industriei si comertului,
                       Radu Berceanu

                       Ministrul finantelor,
                       Decebal Traian Remes

                       Presedintele
                       Consiliului de administratie
                       al Fondului Proprietatii de Stat,
                       Radu Sarbu

                       p. Presedintele
                       Agentiei pentru Intreprinderi Mici
                       si Mijlocii,
                       Joszef Birtalan

                         MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
    au convenit urmatoarele:

    Masura la care se face referire la art. 1 de mai jos va fi executata si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in acest memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 de mai jos este stabilit de Conditiile generale, anexate la Acordul-cadru dintre Comisie si Beneficiar si completate prin prevederile acestui memorandum si ale Prevederilor speciale anexate la acesta.
    Art. 1
    Natura si subiectul
    Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui, sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
    Numarul Programului: RO - 9809
    Titlul:              Facilitatea Pre-Ins 1998
    Durata:              pana la 31 decembrie 2000
    Art. 2
    Angajamentul Comunitatii
    Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim de 16 MECU, denumita in continuare Finantarea gratuita.
    Art. 3
    Durata si data de expirare
    Pentru prezenta masura Finantarea gratuita este disponibila pentru contractare pana la 31 decembrie 2000. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile ramase din Finantarea gratuita, care nu au fost contractate pana la aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din cadrul Finantarii gratuite este 31 decembrie 2001. Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului limita. Comisia poate insa, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a acestei date de expirare, daca aceasta este ceruta in timp util si este justificata in mod adecvat de catre Beneficiar. Acest memorandum va expira la data expirarii perioadei de efectuare a platilor din Finantarea gratuita. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
    Art. 4
    Adrese
    Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul masurii, va fi adresata:
    Pentru Comunitate:
    Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti
    Dl Fokion Fotiadis
    Seful Delegatiei CE
    Str. Grigore Mora nr. 11
    71278 Bucuresti
    Romania
    e-mail: office@ecdel.eunet.ro
    Fax: (40 - 1) 230 2453

    Pentru Beneficiar:
    Guvernul Romaniei
    Dl Alexandru Herlea
    Ministru pentru integrare europeana
    Departamentul pentru Integrare Europeana
    Piata Victoriei nr. 1
    Sectorul 1, Bucuresti
    Romania
    Fax: (40 - 1) 312 6929

    Art. 5
    Numarul de exemplare
    Acest memorandum este intocmit in limba engleza in doua exemplare.
    Art. 6
    Intrarea in vigoare
    Acest memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila pentru finantare gratuita.
    Anexele reprezinta parte integranta din acest memorandum.
    Intocmit la Bucuresti la 24 decembrie 1998.

                     Pentru Beneficiar,
                     Alexandru Herlea,
                     ministru pentru integrare europeana

                     Pentru Comunitate,
                     Fokion Fotiadis,
                     seful Delegatiei CE

    Anexa nr. 1 - Acordul-cadru si Arbitraj (anexele A si B)
    Anexa nr. 2 - Prevederi speciale (anexa C)

    ANEXA 1

                              ACORD-CADRU

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si impreuna denumite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat de Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul de mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de finantare), pentru care este oferit un model in anexa C.
    Romania ia toate masurile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum ar fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord Comisia va fi reprezentata de Delegatia sa, o data ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri unei terte parti, stat sau agentii.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionate intr-un acord ce urmeaza a fi incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice disputa legata de acest acord, ce nu poate fi rezolvata prin consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in dublu exemplar in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare in ziua in care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti contractante. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu i se pune capat prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor forme de cooperare, convenite intre partile contractante, care, prin natura lor, nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
    Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.

                        Eugen Dijmarescu,
                        ministru de stat
                        Romania

                        Frans Andriessen,
                        vicepresedinte
                        al Comisiei Europene
                        Comunitatea

    ANEXA A

                      CONDITII GENERALE
privind memorandumurile de finantare

    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    TITLUL I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza Finantarea gratuita a CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc Finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea asistentei nerambursabile a CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, Finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Cheltuirea
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data de expirare a memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru Finantarea gratuita a CEE cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei Comisiei de catre Beneficiar conform agendei stabilite in memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata directa de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar, Autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data de expirare a memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga Finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care memorandumul de finantare nu prevede altfel, o prima transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate fi executata in favoarea Beneficiarului pentru a facilita lansarea masurii. Alte transe de plata vor fi disponibilizate, la cererea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    TITLUL II
    Achizitionarea

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, urmand principiile de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea, in timp util, a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare, in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua stagii, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si livrari
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punctul de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, costului si calitatii serviciilor, naturii si conditiilor de executie a lucrarilor sau livrarilor, costului lor de utilizare si valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui sa fie publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele de cooperare tehnica vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele de cooperare tehnica urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in chestiune.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga, dintre cei propusi, candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul de cooperare tehnica va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    TITLUL III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari, livrari sau servicii, persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului necesar in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor; acest drept va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, livrari sau servicii, finantate de Comunitate, si membrilor familiei acestuia apropiate sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si al schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava Macedonia.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi finantata din Finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din Finantarea gratuita a CEE vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent. Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata, conform celor cerute pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau dispute asupra stabilirii taxelor vamale, platilor sau impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau romanesti, finantate din Finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat, din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din Finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele recrutate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, taxe si alte impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara, conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, asa cum este definit in legislatia nationala a Beneficiarului, fata de echipamentul respectiv.

    TITLUL IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea livrarilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava Macedonia.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din Finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului sau in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri, fie in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    TITLUL V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica din timp autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile ivite pentru a facilita munca persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii mai sus mentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatilor Europene in executarea evaluarilor contabile privind utilizarea Finantarii gratuite a CEE. Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite, care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarirea masurilor
    In urmarirea executarii masurii Comisia poate solicita orice explicatie si, unde este necesar, poate agrea cu Beneficiarul asupra unei noi orientari pentru masura care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, si asupra completarii acesteia dupa incheiere.
    Comisia, in lumina rapoartelor si, unde este potrivit, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    TITLUL VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari - dispute
    1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, ducand, unde este necesar, la un amendament al memorandumului de finantare.
    2. Acolo unde se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii, dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt - adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si titlul masurii. Astfel de anunturi sau acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                            ARBITRAJ

    Orice disputa intre partile contractante rezultand din acordul-cadru sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale referitoare la memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru (denumit in continuare si conducator) va fi numit prin acordul partilor contractante sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre partile contractante nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 2
    ANEXA C

                           PREVEDERI SPECIALE

    1. Procesul evaluarii obiectivelor si descriere
    1.1. Obiective
    Obiectivul Facilitatii Pre-Ins il constituie inclusiv sprijinirea naturii procesului de largire a Uniunii Europene prin finantarea unui numar de actiuni specifice si vizibile in sectoare sensibile, identificate de Comisia Uniunii Europene in Avizul pentru Bulgaria, Letonia, Lituania, Romania si Slovacia, sectoare in care aceste tari trebuie sa faca eforturi speciale in procesul de pregatire a aderarii lor.
    1.2. Descriere
    BULGARIA
    Asistenta pentru reforma sistemului bancar si a intreprinderilor (continuarea Programului SARA - program de reforma si modificari structurale)
    Proiectul isi propune continuarea si consolidarea Programului SARA aflat in derulare, in vederea sprijinirii procesului de implementare a Programului de reforma structurala al Guvernului. In principal, proiectul se va concentra pe:
    A. Continuarea procesului de privatizare a marilor intreprinderi de stat care desfasoara activitati de importanta strategica:
    - Sprijin pentru maximum 20 de intreprinderi; activitatea se va desfasura in trei faze: strategia de privatizare; tranzactii; faza de lichidare.
    B. Incheierea procesului de privatizare a bancilor:
    - Acordarea de asistenta tehnica pentru sprijinirea implementarii activitatilor prevazute in studiul strategic Sparkassen, pentru a transforma banca intr-o banca comerciala cu amanuntul, specializata in imprumuturi pentru intreprinderi mici si mijlocii
    Echipa de asistenta tehnica isi va concentra activitatile pe: gestionarea creditelor, managementul riscului, dezvoltarea resurselor umane, marketing si dezvoltare de produse noi, control si contabilitate, operatiuni si administrare, audit intern/inspectie.
    Actiunile propuse sunt in concordanta cu obiectivele Parteneriatului pentru aderare si Programului national de aderare la Uniunea Europeana, prin contribuirea la imbunatatirea competitivitatii sectorului financiar.
    Conditionalitati:
    - Continuarea angajarii Guvernului in procesul de privatizare a bancilor si intreprinderilor de stat
    - Existenta unor mecanisme de coordonare corespunzatoare pentru toate institutiile implicate in procesul de privatizare. In prezent coordonarea se realizeaza de catre unitatea SARA din cadrul Consiliului de Ministri
    - Necesitatea corelarii cu activitatile si recomandarile Fondului Monetar International si ale Bancii Mondiale.
    Finalizarea procesului de restituire a terenurilor (faza 1) si sprijinirea procesului de creare a pietei funciare in Bulgaria
    Obiectivul proiectului se refera la:
    - acordarea de asistenta Guvernului pentru elaborarea unei politici si implementarea strategiei in domeniul reformei funciare;
    - sprijin pentru dezvoltarea capabilitatilor privind monitorizarea oficiala, supervizarea, publicitatea pentru cadastru si reforma funciara;
    - pregatirea planurilor pentru terenurile restituibile.
    Rezultatele scontate se refera la crearea unei piete funciare facile, care sa faciliteze tranzactiile si investitiile private.
    Conditionalitate:
    - Existenta unei capacitati de supraveghere adecvate, ca si a unei capacitati juridice, administrative si notariale corespunzatoare pentru inregistrarea titlurilor si a tranzactiilor funciare.
    Lupta impotriva coruptiei din cadrul Administratiei Bulgare a Vamilor (ABV)
    Proiectul va urmari restrangerea posibilitatilor de coruptie din cadrul ABV prin introducerea treptata a unei strategii interne, insotita de reglementari interne, menite sa combata coruptia si crima organizata. Proiectul va include elaborarea si implementarea legislatiei vamale si urmarirea, in conformitate cu angajamentele prevazute in Parteneriatul pentru aderare, modernizarii, pe baza alinierii la practicile Uniunii Europene, a functiilor privind informarea din cadrul serviciului vamal. Proiectul este in concordanta cu propunerea de introducere a unui sistem vamal computerizat, prevazuta in Programul national PHARE 1998.
    Activitatile proiectului vizeaza: legislatia si reglementarile, elaborarea unui plan strategic, training, sistem informational pentru departamentele antifrauda si de inspectie. Proiectul prevede, de asemenea, achizitionarea echipamentelor necesare.
    Conditionalitati:
    - Continuarea angajarii Guvernului in lupta impotriva coruptiei si a crimei organizate, in conformitate cu prevederile Programului national 2000 al Bulgariei
    - Coordonarea corespunzatoare dintre administratia vamala, Ministerul de Interne si autoritatile de control financiar.

    LETONIA
    Sprijin pentru restructurarea industriala
    Proiectul vizeaza cresterea performantelor economice ale industriei din Letonia, in special ale industriei prelucratoare. Proiectul cuprinde doua componente principale:
    - sprijinirea intreprinderilor industriale in procesul de restructurare dupa privatizare si facilitarea reorientarii strategice in materie de marketing, managementul si asigurarea calitatii, asumarea riscului, accesul la credite. Se vor elabora, de asemenea, scheme de recalificare si reangajare a lucratorilor afectati de procesul de restructurare;
    - incurajarea inovatiei in domenii specifice de interes national: tehnologii noi si bioenergie. Acest obiectiv se va realiza prin sprijinirea de grupuri de companii din acelasi sector, in combinatie cu asociatiile industriale.
    Conditionalitati:
    - Functionarea corespunzatoare a Comitetului de coordonare interministerial (economie, invatamant, agricultura) si interagentii (privatizare, dezvoltare) este esentiala pentru succesul proiectului. Comitetul este coordonat de Ministerul Economiei.
    - Gradul de diseminare si utilizare a rezultatelor va depinde de selectarea corespunzatoare a companiilor si a tehnicilor si tehnologiilor orizontale. O importanta deosebita o va avea colaborarea cu asociatiile industriale si asigurarea sinergiei cu fondurile nationale, in vederea promovarii inovatiei si dezvoltarii.
    - Proiectul consta intr-un program cuprinzator de masuri anticoruptie, incluzand: (i) o componenta legislativa menita sa imbunatateasca cadrul legal si implementarea acestuia; (ii) o componenta de training pentru cresterea performantelor profesionale ale functionarilor si angajarea publicului larg in dialogul pe tema coruptiei si prevenirii acesteia, prin furnizarea de informatii si crearea unor proceduri transparente in cadrul administratiei publice.
    - Activitatile specifice ale proiectului se refera la:
    - training: elaborarea de programe de instruire pentru formare profesionala si formare de formatori. Este propus un program-pilot de formare profesionala in domeniul veniturilor de stat si al achizitiilor publice, destinat judecatorilor, cu participarea unor experti din Uniunea Europeana si a unor profesori letoni;
    - in domeniul legislativ: pregatiri pentru inventarierea actelor normative si evaluarea transpozitiei legislatiei Uniunii Europene; pregatirea unei strategii pentru prevenirea coruptiei;
    - campanie de constientizare: pregatirea unor documente informative in domeniile-cheie ale administratiei (naturalizare, imigrare, cadastru, vama, curti de apel politienesti); realizarea unui barometru al opiniei publice si de campanii de constientizare.
    Conditionalitati:
    - Angajarea Guvernului in Programul de prevenire a coruptiei si oferirea unui sprijin adecvat Consiliului de prevenire a coruptiei din cadrul Guvernului
    - Consistenta reglementarilor curente existente care urmeaza a fi armonizate cu legislatia Uniunii Europene.

    LITUANIA
    Dezvoltarea sectorului financiar
    Proiectul vizeaza incheierea procesului de restructurare/privatizare si consolidarea sectorului financiar. Acest obiectiv se va realiza prin: elaborarea si implementarea legislatiei specifice, restructurarea si dezvoltarea institutionala a diferitelor institutii implicate, imbunatatirea capacitatii autoritatilor de supervizare din sectorul financiar si privatizarea companiilor de stat din sectorul financiar.
    Institutiile implicate vor fi: Banca Lituaniei, Ministerul Finantelor, Trezoreria Centrala, Bursa de Valori, Comisia de Valori Mobiliare, autoritatea de supervizare a asigurarilor, Banca de Economii si Compania Nationala de Asigurari.
    Rezultatul scontat al proiectului vizeaza restructurarea/privatizarea sectorului bancar si de asigurari, cresterea eficientei intregului sistem financiar, cu impact pozitiv asupra economiei si investitiilor straine directe.
    Conditionalitati:
    - Angajamentul continuu al Guvernului in incheierea procesului de privatizare in sectorul bancar si de asigurari
    - Functionarea unei unitati de implementare corespunzatoare in Ministerul Finantelor, care sa colaboreze cu toate institutiile vizate.
    Elaborarea unei politici nationale cuprinzatoare in domeniul reducerii si eliminarii coruptiei
    Obiectivul principal al proiectului este elaborarea unei politici nationale integrate pentru reducerea si eventuala eliminare a coruptiei din cadrul sectoarelor public si privat din Lituania.
    Prima faza a proiectului se refera la constituirea unui grup de experti, alcatuit din experti ai Uniunii Europene si lituanieni, specializati in diferite discipline vizand combaterea coruptiei, in vederea analizarii si determinarii acelor domenii ale Guvernului, afacerilor si societatii in general care sunt expuse in cea mai mare masura coruptiei. Faza a doua consta in elaborarea unei strategii nationale anticoruptie si elaborarea politicilor vizand reducerea si eventuala eliminare a coruptiei. In final, grupul de experti si autoritatile nationale vor elabora o strategie de comunicare in vederea implicarii publicului lituanian si a organizatiilor neguvernamentale in problemele legate de lupta impotriva coruptiei.
    Conditionalitati:
    - Realizarea unei coordonari corespunzatoare intre diferitele agentii si ministere implicate in lupta impotriva coruptiei la nivel national
    - Angajarea Guvernului in implementarea masurilor propuse si realizarea schimbarilor organizatorice si legislative necesare.
    Infiintarea unui grup de investigare si analiza a crimei economice
    Crearea si implementarea unui sistem de training care va conduce la formarea profesionala a unui numar restrans de ofiteri care sa se ocupe de organizarea si angajarea de personal al noii Unitati pentru investigarea si analizarea crimei economice. Unitatea va fi localizata in Departamentul Securitatii de Stat. Asistenta oferita in cadrul acestui program de asistenta tehnica se va concentra pe dobandirea expertizei profesionale necesare. Pentru implementarea proiectului se vor realiza urmatoarele activitati:
    - infiintarea unui centru de pregatire profesionala in cadrul departamentului;
    - pregatirea profesionala a instructorilor din acest centru;
    - achizitionarea de echipamente si literatura de specialitate;
    - pregatirea unui program de training pentru 25 de ofiteri.
    Conditionalitate:
    - Crearea Unitatii pentru investigarea si analizarea crimei economice in cadrul Departamentului Securitatii de Stat; angajamentul Departamentului Securitatii de Stat privind crearea centrului, elaborarea unei strategii de training si disponibilitatea formatorilor si a personalului care urmeaza sa fie instruit.

    ROMANIA
    Privatizarea bancilor cu capital de stat, supravegherea si privatizarea societatilor de asigurare
    Obiectivul proiectului este restructurarea sectorului financiar prin:
    1. privatizarea celor mai mari trei banci cu capital majoritar de stat: Banca Agricola, Banca Comerciala Romana si Banca Romana de Comert Exterior (BANCOREX). Banca Agricola este o prima prioritate pe lista Guvernului, planificata la privatizare pentru sfarsitul anului 1998. Celelalte doua banci vor fi privatizate in cursul anului viitor;
    2. privatizarea a doua societati de asigurare cu capital majoritar de stat (ASIROM si ASTRA), combinata cu infiintarea Oficiului pentru Supravegherea Activitatii de Asigurare. ASIROM va fi privatizata in 1998, iar ASTRA va fi pregatita pentru privatizare in 1999;
    3. supraveghere si monitorizare - Oficiul pentru Supravegherea Activitatii de Asigurare este in prezent departament in cadrul Ministerului Finantelor. Acesta va fi transformat intr-o institutie de sine statatoare, potrivit prevederilor noii legi a asigurarilor.
    Proiectul va asigura asistenta tehnica Fondului Proprietatii de Stat si/sau comisiilor de privatizare in procesul de vanzare a cel putin 51% din actiunile bancilor selectionate. Se va lua in considerare restructurarea anterioara a bancii si se va implica in activitatea de pregatire, de structurare a vanzarii, va implementa procesul de vanzare si activitatile corespunzatoare postvanzare.
    Se va asigura asistenta Fondului Proprietatii de Stat pentru depunerea diligentelor necesare, expertizarea financiara, restructurarea si privatizarea la ASIROM si ASTRA.
    Conditionalitati:
    - Angajamentul Guvernului pentru procesul de restructurare/privatizare a celor cinci institutii. Acest angajament ar trebui sa se reflecte in hotarari ale Guvernului, inclusiv intr-o programare a intregului proces.
    - Constituirea comisiilor respective de privatizare
    - Constituirea unui departament pentru supravegherea activitatii de asigurare independent.
    Fond pentru restructurarea zonelor miniere
    Scopul acestui proiect este diminuarea somajului din zonele miniere care sunt cel mai mult afectate de procesul de restructurare.
    Fondul MARR (Mining Affected Regions Reconstruction - Reconstructia regiunilor miniere afectate) va reprezenta un instrument financiar pentru asistenta tehnica, investitii si activitati de instruire, din care vor fi finantate proiecte viabile pentru crearea de locuri de munca, pentru dezvoltarea regionala, crearea de intreprinderi mici si mijlocii, crearea si dezvoltarea calitatilor antreprenoriale.
    Fondul, compus atat din contributia financiara a acestei facilitati, cat si din contributiile Guvernului, va fi gestionat de Agentia Nationala pentru Dezvoltarea si Implementarea Programului de Reconstructie a Zonelor Miniere.
    Fondul MARR acopera urmatoarele zone miniere: regiunea Valea Jiului, judetul Gorj, judetul Maramures, zona miniera centrala, care include 4 judete: Harghita, Covasna, Brasov si Arges.
    Conditionalitati:
    - Existenta unor institutii stabile la nivel regional, care sa aiba un rol conducator in procesul de identificare a proiectelor, in implementarea si continuarea lor
    - Angajamentul Guvernului, al autoritatilor locale, al institutiilor si organizatiilor neguvernamentale privind acest proiect
    - Stabilirea unor structuri de coordonare potrivite, cu personal suficient si adecvat instruit la toate nivelurile
    - Existenta unei institutii sau agentii potrivite pentru coordonarea, elaborarea si implementarea efectiva a programelor.
    NOTA:
    Nu exista nici un proiect in domeniul luptei impotriva coruptiei. Cateva propuneri au fost prezentate, dar nici una nu a fost considerata suficient de dezvoltata pentru a fi inclusa in aceasta etapa. Expertii Comisiei vor lucra cu autoritatile romane pentru dezvoltarea unei propuneri mai concrete si mai clare in domeniul luptei impotriva coruptiei pentru bugetul anului 1999.

    SLOVACIA
    Lupta impotriva coruptiei in Republica Slovaca
    Proiectul vizeaza desfasurarea de activitati de pregatire profesionala si furnizarea de echipamente pentru Biroul Suprem de Control.
    Rezultatul proiectului va consta in consolidarea luptei Guvernului impotriva coruptiei prin:
    - imbunatatirea cunostintelor personalului in materie de metodologie profesionala, norme internationale, standarde si jurisdictie in lupta impotriva coruptiei;
    - imbunatatirea schimbului de experienta si informatii cu specialistii in domeniu din statele membre ale Uniunii Europene si din alte tari din Europa Centrala si de Est.
    Conditionalitate:
    - Angajamentul tuturor instantelor de lupta impotriva coruptiei; existenta unui cadru legislativ si institutional adecvat; asigurarea suportului logistic necesar pentru organizarea si buna functionare a pregatirii profesionale si a altor activitati din domeniul schimbului de informatii.
    Consolidarea capacitatii Consiliului National al Republicii Slovace
    Obiectivul acestui proiect consta in: cresterea competentei si a nivelului de informare, a membrilor si personalului din Parlamentul Slovaciei, cresterea transparentei procesului legislativ pentru publicul larg si crearea conditiilor pentru un acces mai bun la informatii privind Parlamentul si afacerile europene.
    In cadrul proiectului se vor acorda asistenta tehnica, training in Slovacia si in strainatate si se vor achizitiona echipamente pentru consolidarea capacitatii institutionale si administrative a membrilor Parlamentului si a personalului permanent si cresterea nivelului de constientizare a opiniei publice privind activitatile Parlamentului. Rezultatul va consta in cresterea competentei personalului implicat in procesul legislativ si asigurarea participarii unui personal informat la intregul proces de integrare si aproximare.
    Conditionalitate:
    - Angajament in consolidarea procesului democratic; angajarea de personal adecvat si motivat la Consiliul National.
    Fondul slovac de postprivatizare (FSP)
    Acesta este un fond cu capital mixt constituit cu participarea financiara a Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare si a Fundatiei (formata din Comisie si Guvernul Slovaciei). Fondurile furnizate vor contribui la investitii in actiuni la companiile care au fost privatizate, asistenta tehnica si o contributie la costurile administratorului fondului. FSP functioneaza de 2 ani, demonstrand o capacitate mare de absorbtie si oportunitate pentru investitii.
    Conditionalitate:
    - Existenta unei retele adecvate de companii in care sa se investeasca; cofinantare acordata de Banca Mondiala; performante adecvate ale administratorului fondului in executarea functiilor de management, identificare, evaluare si monitorizare a investitiilor.
    Spisska Nova Ves - Proiect de dezvoltare regionala pentru imbunatatirea situatiei rromilor
    Proiectul este o actiune-pilot care se concentreaza pe o regiune cu un inalt procentaj de rromi. Are ca obiectiv abordarea comprehensiva a problemelor pe care le au rromii: lipsa de locuinte, formare profesionala continua si somaj. Districtul-tinta este a doua concentrare de rromi din tara. Proiectul implica masuri de creare a locurilor de munca prin sprijinirea infiintarii de intreprinderi mici si mijlocii. Proiectul are in vedere si asigurarea de documentatie tehnica pentru constructia de case pentru imbunatatirea situatiei locative.
    Guvernul Olandei finanteaza o parte din acest proiect.
    Conditionalitate:
    - Angajamentul guvernamental fata de imbunatatirea situatiei sociale si economice a rromilor
    - Coordonare adecvata intre organizatiile guvernamentale si organizatiile neguvernamentale.
    2. Buget
    2.1. Buget disponibil
    Comisia a prevazut 100 MECU din bugetul general PHARE pentru 1998 si 1999. Din bugetul pentru anul 1998 este prevazuta suma de 42,002 MECU, din care pentru Romania sunt alocate 16 MECU, dupa cum urmeaza:

    Bulgaria
----------------------------------------------------------------------------
  Titlul                                   CI*1)  IV     PHARE  Cofinantare
----------------------------------------------------------------------------
Finalizarea procesului de restituire
a terenurilor agricole (faza I) si
sprijinirea pietei terenurilor agricole    2,0           2,0     2,0
Asistenta pentru reforma sectorului
bancar si a intreprinderilor
(continuarea Programului de ajustare
structurala si reforma)                    6,0           6,0     Win-free
Combaterea coruptiei din cadrul
administratiei vamale bulgare              2,5           2,5
----------------------------------------------------------------------------
 TOTAL:                                   10,5          10,5
----------------------------------------------------------------------------
    *1) Constructie institutionala.

    Letonia
----------------------------------------------------------------------------
  Titlul                                   CI     IV     PHARE  Cofinantare
----------------------------------------------------------------------------
Sprijinirea restructurarii industriale
"cluster"                                  2,0           2,0     > 0,5
Program privind formarea, legislatia si
informarea in domeniul combaterii
coruptiei                                  2,0           2,0     0,22
----------------------------------------------------------------------------
 TOTAL:                                    4,0           4,0
----------------------------------------------------------------------------

    Lituania
----------------------------------------------------------------------------
  Titlul                                   CI     IV     PHARE  Cofinantare
----------------------------------------------------------------------------
Dezvoltarea sectorului financiar           3,0    0,4    3,4
Formularea unei politici comprehensive
de reducere si eliminare a coruptiei       0,3           0,3
Infiintarea unui grup de investigare si
analiza a crimei economice                 0,3           0,3
----------------------------------------------------------------------------
 TOTAL:                                    3,6    0,4    4,0
----------------------------------------------------------------------------

    Romania
----------------------------------------------------------------------------
  Titlul                                   CI     IV     PHARE  Cofinantare
----------------------------------------------------------------------------
Privatizarea bancilor de stat si
privatizarea si supravegherea
societatilor de asigurare                  6               6       2
Fond pentru reconstructia zonelor
miniere                                    2,7    7,3     10       2,5
----------------------------------------------------------------------------
 TOTAL:                                    8,7    7,3     16       4,5
----------------------------------------------------------------------------

    Slovacia
----------------------------------------------------------------------------
  Titlul                                   CI     IV     PHARE  Cofinantare
----------------------------------------------------------------------------
Combaterea coruptiei                       0,7    0,352  1,052
Intarirea capacitatii Consiliului
National al Republicii Slovace             0,8    1,2    2       0,2
Fondul slovac postprivatizare                     4      4       > 4
Proiect de dezvoltare regionala pentru
imbunatatirea situatiei rromilor           0,15   0,3    0,45    0,1
----------------------------------------------------------------------------
 TOTAL:                                    1,65   5,852  7,502   4,5
----------------------------------------------------------------------------

    N.B.: Pana la 2,5% din buget poate fi contractat direct de Comisie si, in consecinta, nu va fi transferat catre Fondul national.
    Sprijinul din aceasta facilitate va fi suplimentar programelor nationale PHARE ce vor fi agreate in 1998 si 1999, precum si programelor multibeneficiar care sunt prevazute de noile orientari PHARE. Bugetul national PHARE pentru 1998 si 1999 pentru fiecare dintre tarile asociate nu va fi afectat de aceasta facilitate.
    3. Implementare
    Facilitatea Pre-Ins va fi administrata la nivel national prin semnarea unui memorandum de finantare, separat pentru fiecare tara in parte.

----------------------------------------------------------------------------
  Tara    Programul        Proiecte                                 Buget
----------------------------------------------------------------------------
Bulgaria  BG 9812    1. Finalizarea procesului de restituire a
                     terenurilor agricole                            10,5
                     2. Asistenta pentru reforma sectorului bancar
                     si a intreprinderilor
                     3. Combaterea coruptiei in administratia
                     vamala
Letonia   LE 9812    1. Restructurarea industriala "cluster"          4
Lituania  LI 9809    1. Dezvoltarea sectorului financiar              4
                     2. Reducerea si eliminarea coruptiei
                     3. Grup de investigare si analiza a crimei
                     economice
Romania   RO 9809    1. Privatizarea bancilor de stat si
                     privatizarea si supravegherea societatilor
                     de asigurare                                    16
                     2. Fond pentru reconstructia zonelor miniere
Slovacia  SK 9813    1. Combaterea coruptiei                          7,502
                     2. Intarirea capacitatii Consiliului National
                     al Republicii Slovace
                     3. Fondul slovac postprivatizare
                     4. Imbunatatirea situatiei rromilor
----------------------------------------------------------------------------

    In fiecare tara programul va fi administrat in concordanta cu procedurile Sistemului de implementare decentralizat (SID) al PHARE. Coordonatorul national al asistentei (CNA) va avea responsabilitatea globala pentru programare, monitorizare si implementare a programelor PHARE.
    Fondul national (FN), condus de responsabilul national cu autorizarea (RNA), va superviza managementul financiar al programului si va raspunde de raportarea financiara catre CE. Autoritatile nationale de control competente vor derula operatiuni de control financiar privind implementarea programului.
    Comisia va transfera fonduri catre FN in concordanta cu Memorandumul de intelegere semnat inainte de sfarsitul anului 1998. Fondurile vor fi transferate in urma solicitarii de catre RNA, dupa cum urmeaza:
    Bulgaria:
    O suma de pana la 2.047.500 euro va fi transferata catre FN dupa semnarea memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 2.047.500 euro sau soldul contului, care suma este mai mica.
    Letonia:
    O suma de pana la 0,8 Meuro va fi transferata catre FN dupa semnarea memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 0,8 Meuro sau soldul contului, care suma este mai mica.
    Lituania:
    O suma de pana la 0,8 Meuro va fi transferata catre FN dupa semnarea memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 0,8 Meuro sau soldul contului, care suma este mai mica.
    Romania:
    O suma de pana la 3,2 MECU va fi transferata catre FN ca urmare a semnarii memorandumului de finantare. Se vor face 4 realimentari ale contului de pana la 3,2 MECU sau soldul contului, care suma este mai mica.
    Slovacia
    O suma de pana la 1.500.400 euro va fi transferata catre FN ca urmare a semnarii memorandumului de finantare. Se vor face 4 realimentari ale contului de pana la 1.500.400 euro sau soldul contului, care suma este mai mica.
    Prima realimentare va fi facuta cand 10% din buget au fost cheltuite de catre agentiile de implementare (AI) si Oficiul de plati si contractare PHARE (OPCP). A doua realimentare poate fi solicitata cand 30% din bugetul alocat au fost contractate. Pentru a treia realimentare a contului este necesar ca 50% din buget sa fie contractate, iar a patra si ultima realimentare, cand s-au contractat 75% din bugetul alocat. Cu exceptia autorizarii exprese a Comisiei, nici o realimentare a contului nu poate fi solicitata, daca fondurile totale din FN si AI depasesc 10% din bugetul angajat. In mod exceptional, RNA poate solicita o plata in avans de mai mult de 20% in concordanta cu procedurile stipulate in memorandumul de intelegere mentionat anterior.
    Agentiile de implementare vor fi responsabile pentru programele si proiectele pe care le constituie dupa cum urmeaza:

    Bulgaria:
-----------------------------------------------------------------------------
    Titlul                                           Agentia de implementare
-----------------------------------------------------------------------------
Finalizarea procesului de restituire a terenurilor   Ministerul Agriculturii,
agricole (faza I) si sprijinirea pietei terenurilor  Silviculturii si
agricole                                             Reformei Agrare
Asistenta pentru reforma sectorului bancar si a      Secretariatul pentru
intreprinderilor (continuarea Programului de         Ajustare Structurala si
ajustare structurala si reforma)                     Reforma
Combaterea coruptiei din cadrul administratiei       OPCP
vamale
-----------------------------------------------------------------------------

    Letonia:
-----------------------------------------------------------------------------
    Titlul                                           Agentia de implementare
-----------------------------------------------------------------------------
Sprijinirea restructurarii industriale "cluster"     OPCP
Program privind formarea, legislatia si informarea   OPCP
in domeniul combaterii coruptiei
-----------------------------------------------------------------------------

    Lituania:
-----------------------------------------------------------------------------
    Titlul                                           Agentia de implementare
-----------------------------------------------------------------------------
Dezvoltarea sectorului financiar                     OPCP
Formularea unei politici comprehensive de reducere   OPCP
si eliminare a coruptiei
Infiintarea unui grup de investigare si analiza a    OPCP
crimei economice
-----------------------------------------------------------------------------

    Romania:
-----------------------------------------------------------------------------
    Titlul                                           Agentia de implementare
-----------------------------------------------------------------------------
Privatizarea bancilor de stat si privatizarea si     OPCP
supravegherea societatilor de asigurare
Fond pentru reconstructia zonelor miniere            OPCP
-----------------------------------------------------------------------------

    Slovacia:
-----------------------------------------------------------------------------
    Titlul                                           Agentia de implementare
-----------------------------------------------------------------------------
Combaterea coruptiei                                 OPCP
Intarirea capacitatii Consiliului National al        OPCP
Republicii Slovace
Fondul slovac postprivatizare                        Fondul slovac
                                                     postprivatizare
Proiect de dezvoltare regionala pentru               OPCP
imbunatatirea situatiei rromilor
-----------------------------------------------------------------------------

    Fondul national va transfera fonduri agentiilor de implementare (AI), inclusiv Oficiului de plati si contractare PHARE (OPCP), in conformitate cu acordurile financiare semnate intre FN si AI/OPCP, dupa caz. Fiecare acord financiar individual va fi andosat in prealabil de catre Comisia Europeana. In cazul in care FN este agentul de plata pentru OPCP, nu se vor face transferuri de fonduri de la FN catre OPCP. OPCP si AI vor fi conduse de un responsabil cu autorizarea programului (RAP), numit de responsabilul national cu autorizarea (RNA) dupa consultare cu CNA. RAP va raspunde de toate operatiunile derulate de OPCP/AI relevante.
    FN va deschide si va administra un cont separat, purtator de dobanda, in ECU, la una dintre bancile agreate de Comisie. Dobanda va fi raportata Comisiei Europene. Daca aceasta decide in acest sens si pe baza propunerii RNA, dobanda poate fi reinvestita in program. Aceleasi proceduri se aplica si in cazul fondurilor transferate catre AI sau OPCP.
    RNA si RAP vor asigura pregatire tuturor contractelor, in concordanta cu procedurile stipulate in manualul SID, cu exceptia acordurilor privind infratirea institutionala pentru care Comisia a definit masuri diferite.
    Toate contractele trebuie incheiate pana la 31 decembrie 2000. Toate derularile de fonduri trebuie facute pana la 31 decembrie 2001. Contractele vor fi mai mari de 2 MECU, cu exceptia acelora din sectorul antifrauda si anticoruptie, sprijinul minoritatilor si sprijinul procesului democratic.
    Fondurile date programului, nefolosite la expirare, vor fi recuperate de catre Comisie. In cazul contractelor cu fonduri retinute pe o perioada de garantie care depaseste data de sfarsit a perioadei de utilizare a fondurilor, volumul total al fondurilor privind aceste contracte, dupa cum a fost calculat de catre RNA si stabilit de Comisie, se va plati catre AI inainte de inchiderea oficiala a programului.
    AI raspunde in totalitate de depozitarea fondurilor pana la plata finala, precum si de asigurarea ca aceste fonduri se vor folosi numai pentru plati in legatura cu clauzele de retinere. AI raspunde fata de contractori in indeplinirea obligatiilor privind clauzele de retinere. Dobanzile acumulate de fondul depozitat se vor plati Comisiei dupa plata finala a contractorilor. Fondurile care nu sunt platite contractorilor dupa ce plata finala a fost facuta se vor rambursa Comisiei. RNA va raporta anual in legatura cu situatia generala a utilizarii fondurilor depozitate in conturi de garantie - si mai ales privind platile efectuate din aceste conturi -, precum si asupra dobanzii acumulate.
    4. Monitorizarea si aprecierea
    Se va infiinta un comitet comun de monitorizare, cu participarea fiecarei tari in parte. Acesta va include Coordonatorul national al asistentei (CNA), RNA si Comisia. Comitetul comun de monitorizare (CCM) se va intalni cel putin o data pe an pentru a revizui toate programele finantate din fonduri PHARE, in vederea aprecierii progresului acestora pentru indeplinirea obiectivelor stabilite prin memorandumurile de finantare si prin documentul de aderare. CCM poate recomanda o schimbare a prioritatilor si/sau realocarea fondurilor PHARE.
    CCM va fi asistat de Subcomitetul de monitorizare (SCM) si va include CNA, RAP al fiecarei autoritati de implementare (si al OPCP, unde este cazul), precum si serviciile Comisiei. SCM va revizui in detaliu progresul fiecarui program, inclusiv componentele sale si contractele, in baza unor rapoarte periodice de monitorizare si apreciere elaborate cu asistenta unor consultanti externi (in conformitate cu prevederile manualului SID) si va inainta recomandari privind aspecte legate de management si proiectare, asigurand ca acestea sa se puna in practica. SCM va raporta CCM, caruia ii va prezenta rapoarte detaliate asupra tuturor programelor finantate din fonduri PHARE.
    5. Audit si evaluare
    Conturile si operatiunile Fondului national si, acolo unde este cazul, ale OPCP si ale tuturor agentiilor de implementare relevante pot fi controlate din dispozitia Comisiei de catre un auditor din afara, contractat de catre Comisie, fara a prejudicia responsabilitatile Comisiei si ale Curtii de Conturi a Uniunii Europene, asa cum este prevazut in Conditiile generale referitor la memorandumul de finantare, anexate la acordul-cadru.
    Serviciile Comisiei vor asigura ca se va efectua o evaluare ex-post dupa incheierea programului.
    6. Vizibilitate/publicitate
    RAP al programului respectiv va fi responsabil pentru luarea tuturor masurilor necesare in vederea asigurarii publicitatii corespunzatoare pentru toate activitatile finantate in cadrul programului. Aceasta se va face in stransa legatura cu Delegatia Comisiei.
    7. Conditii speciale
    In situatia in care angajamentele convenite nu se indeplinesc, din motive care se afla sub controlul Guvernului respectiv, Comisia poate, din proprie initiativa, sa revizuiasca programul in vederea anularii sale totale sau partiale si/sau sa realoce fondurile nefolosite altor scopuri coerente cu obiectivele Programului PHARE in ansamblu.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 61/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 61 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu