ORDONANTA Nr. 61 din 24 august 1999
pentru ratificarea Memorandumului de finantare PHARE privind Facilitatea de
recuperare (Pre-Ins Facility) pentru anul 1998, incheiat la Bucuresti la 24
decembrie 1998 intre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 415 din 30 august 1999
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. C pct. 18 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
ARTICOL UNIC
Se ratifica Memorandumul de finantare PHARE privind Facilitatea de
recuperare (Pre-Ins Facility) pentru anul 1998, incheiat la Bucuresti la 24
decembrie 1998 intre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
p. Ministru delegat
pe langa primul-ministru
pentru integrare europeana,
Aurel Ciobanu Dordea,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Rasvan Ungureanu,
secretar de stat
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Presedintele
Consiliului de administratie
al Fondului Proprietatii de Stat,
Radu Sarbu
p. Presedintele
Agentiei pentru Intreprinderi Mici
si Mijlocii,
Joszef Birtalan
MEMORANDUM DE FINANTARE*)
*) Traducere.
Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in
numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte,
si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
au convenit urmatoarele:
Masura la care se face referire la art. 1 de mai jos va fi executata si
finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse
in acest memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa
in aplicare masura la care se face referire la art. 1 de mai jos este stabilit
de Conditiile generale, anexate la Acordul-cadru dintre Comisie si Beneficiar
si completate prin prevederile acestui memorandum si ale Prevederilor speciale
anexate la acesta.
Art. 1
Natura si subiectul
Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui,
sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
Numarul Programului: RO - 9809
Titlul: Facilitatea Pre-Ins 1998
Durata: pana la 31 decembrie 2000
Art. 2
Angajamentul Comunitatii
Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim
de 16 MECU, denumita in continuare Finantarea gratuita.
Art. 3
Durata si data de expirare
Pentru prezenta masura Finantarea gratuita este disponibila pentru
contractare pana la 31 decembrie 2000. Toate contractele trebuie semnate pana
la aceasta data. Fondurile ramase din Finantarea gratuita, care nu au fost
contractate pana la aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru
efectuarea platilor din cadrul Finantarii gratuite este 31 decembrie 2001.
Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului limita.
Comisia poate insa, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire
a acestei date de expirare, daca aceasta este ceruta in timp util si este
justificata in mod adecvat de catre Beneficiar. Acest memorandum va expira la
data expirarii perioadei de efectuare a platilor din Finantarea gratuita. Toate
fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
Art. 4
Adrese
Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si
titlul masurii, va fi adresata:
Pentru Comunitate:
Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti
Dl Fokion Fotiadis
Seful Delegatiei CE
Str. Grigore Mora nr. 11
71278 Bucuresti
Romania
e-mail: office@ecdel.eunet.ro
Fax: (40 - 1) 230 2453
Pentru Beneficiar:
Guvernul Romaniei
Dl Alexandru Herlea
Ministru pentru integrare europeana
Departamentul pentru Integrare Europeana
Piata Victoriei nr. 1
Sectorul 1, Bucuresti
Romania
Fax: (40 - 1) 312 6929
Art. 5
Numarul de exemplare
Acest memorandum este intocmit in limba engleza in doua exemplare.
Art. 6
Intrarea in vigoare
Acest memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele
parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila
pentru finantare gratuita.
Anexele reprezinta parte integranta din acest memorandum.
Intocmit la Bucuresti la 24 decembrie 1998.
Pentru Beneficiar,
Alexandru Herlea,
ministru pentru integrare europeana
Pentru Comunitate,
Fokion Fotiadis,
seful Delegatiei CE
Anexa nr. 1 - Acordul-cadru si Arbitraj (anexele A si B)
Anexa nr. 2 - Prevederi speciale (anexa C)
ANEXA 1
ACORD-CADRU
Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia,
actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele
ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si
impreuna denumite parti contractante,
avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de
Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul
nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene,
modificat de Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a
cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate
in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul
sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile
contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii
financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in
regulamentul de mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul
tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale
fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va
fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de
finantare), pentru care este oferit un model in anexa C.
Romania ia toate masurile necesare pentru a asigura executarea
corespunzatoare a tuturor masurilor.
Art. 2
Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate
cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in
fiecare memorandum de finantare.
Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale,
dupa cum ar fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
Art. 3
Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord
Comisia va fi reprezentata de Delegatia sa, o data ce aceasta este infiintata
in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata
in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
Art. 4
Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega
responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri
unei terte parti, stat sau agentii.
In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi
mentionate intr-un acord ce urmeaza a fi incheiat intre Comisie si terta parte,
stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
Art. 5
Orice disputa legata de acest acord, ce nu poate fi rezolvata prin
consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj
mentionata in anexa B.
Art. 6
Acest acord este intocmit in dublu exemplar in limba engleza.
Art. 7
Acest acord va intra in vigoare in ziua in care partile contractante se vor
informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau
procedura interna a fiecarei parti contractante. Acordul va continua sa fie in
vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu i se pune capat prin notificarea
scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata
inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor
memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin
prezentul acord.
Art. 8
Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor
forme de cooperare, convenite intre partile contractante, care, prin natura
lor, nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului
de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.
Eugen Dijmarescu,
ministru de stat
Romania
Frans Andriessen,
vicepresedinte
al Comisiei Europene
Comunitatea
ANEXA A
CONDITII GENERALE
privind memorandumurile de finantare
In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor
la Guvernul Romaniei.
TITLUL I
Finantarea proiectelor
Art. 1
Obligatia Comunitatii
Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza Finantarea gratuita a
CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina
limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin
contracte si devize aprobate corespunzator.
Orice cheltuieli ce depasesc Finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de
Beneficiar.
Art. 2
Disponibilitatea asistentei nerambursabile a CEE
Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra
resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri,
Finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin
disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri,
conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
Art. 3
Cheltuirea
Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de
finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a
memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea
loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data de expirare a
memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade
trebuie sa fie aprobata de Comisie.
In cadrul limitei stabilite pentru Finantarea gratuita a CEE cererile pentru
fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei Comisiei
de catre Beneficiar conform agendei stabilite in memorandumul de finantare.
Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei
anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri,
atunci cand Comisia o solicita.
Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta
plata directa de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica
proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative
necesare.
Pentru partea de program implementata de Beneficiar, Autoritatea de
implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data
de expirare a memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a
contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului.
Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor
nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu
conditia ca intreaga Finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in
conditiile in care memorandumul de finantare nu prevede altfel, o prima transa
de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate
fi executata in favoarea Beneficiarului pentru a facilita lansarea masurii.
Alte transe de plata vor fi disponibilizate, la cererea Beneficiarului, in
aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.
TITLUL II
Achizitionarea
Art. 4
Generalitati
Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari,
livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare,
urmand principiile de mai jos.
Art. 5
Conditii de participare
1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua
masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la
astfel de contracte, in special prin publicarea, in timp util, a invitatiilor
la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare, in
jurnalul oficial corespunzator.
2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in
conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile
generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile
PHARE.
Art. 6
Derogarea de la procedurile standard
Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este
justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici
particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua
stagii, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale
contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze
in mod exceptional:
- acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
- incheierea contractelor prin acord direct;
- realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de
finantare.
Art. 7
Acordarea contractelor de lucrari si livrari
Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta
selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din
punctul de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori,
costului si calitatii serviciilor, naturii si conditiilor de executie a
lucrarilor sau livrarilor, costului lor de utilizare si valorii tehnice.
Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui sa fie publicate in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
Art. 8
Contractele de cooperare tehnica
1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru
studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate
dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de
vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
2. Contractele de cooperare tehnica vor trebui sa fie intocmite, negociate
si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel
in memorandumul de finantare.
3. In situatia in care contractele de cooperare tehnica urmeaza sa fie
intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista
scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a
calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de
disponibilitatea acestora pentru proiectul in chestiune.
4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai
multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga, dintre cei propusi,
candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul de cooperare
tehnica va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de
Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere
economic.
TITLUL III
Acordarea de facilitati
Art. 9
Privilegii generale
Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si
membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri
nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini
angajati in statul Beneficiarului in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale
sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de
cooperare tehnica.
Art. 10
Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
In cazul contractelor de lucrari, livrari sau servicii, persoanele fizice
sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea
drept de instalare temporara si rezidenta in cazurile in care importanta
contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea
invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului necesar in
vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor; acest
drept va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de
lucrari, livrari sau servicii, finantate de Comunitate, si membrilor familiei
acestuia apropiate sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in
stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica
natura contractului.
Art. 11
Importul si reexportul de echipament
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament
profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile,
regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au
executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru
reexportul echipamentului mentionat.
Art. 12
Controlul importurilor si al schimburilor valutare
Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de
import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa
aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare
fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria,
Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia,
Slovenia si fosta Republica Iugoslava Macedonia.
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor
primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al
schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
Art. 13
Impozitare si vama
1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi
finantata din Finantarea gratuita a CEE.
2. Importurile in baza contractelor de livrari incheiate de autoritatile
Beneficiarului si finantate din Finantarea gratuita a CEE vor putea intra in
statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import,
impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent. Beneficiarul va asigura
ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi
livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta
imediata, conform celor cerute pentru implementarea normala a contractului,
fara a tine seama de intarzieri sau dispute asupra stabilirii taxelor vamale,
platilor sau impozitelor mentionate mai sus.
3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau
romanesti, finantate din Finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul
Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori
altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista
sau urmeaza sa fie instituite.
4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat, din
statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare
tehnica finantate din Finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata
impozitului pe profit si venit in statul Beneficiarului.
5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre
persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele recrutate
local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare
tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, taxe si alte impozite
fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand
sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara, conform reglementarilor in
vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa
cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de
admitere temporara, asa cum este definit in legislatia nationala a
Beneficiarului, fata de echipamentul respectiv.
TITLUL IV
Executarea contractelor
Art. 14
Originea livrarilor
Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza
altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor sa fie
originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria,
Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si fosta Republica
Iugoslava Macedonia.
Art. 15
Proceduri de efectuare a platilor
1. Pentru contractele finantate din Finantarea gratuita a CEE documentele
de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati
europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul
valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului sau in valuta statului in
care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri, fie in valuta statului
in care sunt produse livrarile.
2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza
vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe
baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura
executia platilor in cel mai scurt timp posibil.
TITLUL V
Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar
Art. 16
Inspectie si evaluare
1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau
reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice
misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru
a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica din timp
autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care
vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile ivite pentru a facilita
munca persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau
inspectiile.
2. Beneficiarul:
a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru
identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului
de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
b) va asigura ca agentii sau reprezentantii mai sus mentionati ai Comisiei
sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile
relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si
va asista Curtea de Conturi a Comunitatilor Europene in executarea evaluarilor
contabile privind utilizarea Finantarii gratuite a CEE. Comisia va putea, de
asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a
programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor
programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului
implicat.
Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale
programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si
compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor
cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili
balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite, care vor fi rambursate
Comisiei.
Art. 17
Urmarirea masurilor
In urmarirea executarii masurii Comisia poate solicita orice explicatie si,
unde este necesar, poate agrea cu Beneficiarul asupra unei noi orientari pentru
masura care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in
memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, si asupra
completarii acesteia dupa incheiere.
Comisia, in lumina rapoartelor si, unde este potrivit, a evaluarii
ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara
beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.
TITLUL VI
Prevederi generale si finale
Art. 18
Consultari - dispute
1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea memorandumului de
finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre
Beneficiar si Comisie, ducand, unde este necesar, la un amendament al
memorandumului de finantare.
2. Acolo unde se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in
memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost
subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea
suspenda finantarea masurii, dupa consultarea cu Beneficiarul.
3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii.
Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un
schimb de scrisori.
Art. 19
Anunt - adrese
Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma
unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si titlul masurii.
Astfel de anunturi sau acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii
autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de
partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax,
comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile cu
conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in
memorandumul de finantare.
ANEXA B
ARBITRAJ
Orice disputa intre partile contractante rezultand din acordul-cadru sau
din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea
procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale referitoare la
memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de
arbitraj, dupa cum urmeaza:
Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de
alta parte.
Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri numiti dupa cum urmeaza:
- un arbitru va fi numit de Beneficiar;
- un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
- al treilea arbitru (denumit in continuare si conducator) va fi numit prin
acordul partilor contractante sau, in cazul unui dezacord, de secretarul
general al O.N.U.
Daca oricare dintre partile contractante nu reuseste sa numeasca un
arbitru, acesta va fi numit de conducator.
Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau
devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in
acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea
toate puterile si indatoririle arbitrului initial.
ANEXA 2
ANEXA C
PREVEDERI SPECIALE
1. Procesul evaluarii obiectivelor si descriere
1.1. Obiective
Obiectivul Facilitatii Pre-Ins il constituie inclusiv sprijinirea naturii
procesului de largire a Uniunii Europene prin finantarea unui numar de actiuni
specifice si vizibile in sectoare sensibile, identificate de Comisia Uniunii
Europene in Avizul pentru Bulgaria, Letonia, Lituania, Romania si Slovacia,
sectoare in care aceste tari trebuie sa faca eforturi speciale in procesul de
pregatire a aderarii lor.
1.2. Descriere
BULGARIA
Asistenta pentru reforma sistemului bancar si a intreprinderilor
(continuarea Programului SARA - program de reforma si modificari structurale)
Proiectul isi propune continuarea si consolidarea Programului SARA aflat in
derulare, in vederea sprijinirii procesului de implementare a Programului de
reforma structurala al Guvernului. In principal, proiectul se va concentra pe:
A. Continuarea procesului de privatizare a marilor intreprinderi de stat
care desfasoara activitati de importanta strategica:
- Sprijin pentru maximum 20 de intreprinderi; activitatea se va desfasura
in trei faze: strategia de privatizare; tranzactii; faza de lichidare.
B. Incheierea procesului de privatizare a bancilor:
- Acordarea de asistenta tehnica pentru sprijinirea implementarii
activitatilor prevazute in studiul strategic Sparkassen, pentru a transforma
banca intr-o banca comerciala cu amanuntul, specializata in imprumuturi pentru
intreprinderi mici si mijlocii
Echipa de asistenta tehnica isi va concentra activitatile pe: gestionarea
creditelor, managementul riscului, dezvoltarea resurselor umane, marketing si
dezvoltare de produse noi, control si contabilitate, operatiuni si
administrare, audit intern/inspectie.
Actiunile propuse sunt in concordanta cu obiectivele Parteneriatului pentru
aderare si Programului national de aderare la Uniunea Europeana, prin
contribuirea la imbunatatirea competitivitatii sectorului financiar.
Conditionalitati:
- Continuarea angajarii Guvernului in procesul de privatizare a bancilor si
intreprinderilor de stat
- Existenta unor mecanisme de coordonare corespunzatoare pentru toate
institutiile implicate in procesul de privatizare. In prezent coordonarea se
realizeaza de catre unitatea SARA din cadrul Consiliului de Ministri
- Necesitatea corelarii cu activitatile si recomandarile Fondului Monetar
International si ale Bancii Mondiale.
Finalizarea procesului de restituire a terenurilor (faza 1) si sprijinirea
procesului de creare a pietei funciare in Bulgaria
Obiectivul proiectului se refera la:
- acordarea de asistenta Guvernului pentru elaborarea unei politici si
implementarea strategiei in domeniul reformei funciare;
- sprijin pentru dezvoltarea capabilitatilor privind monitorizarea
oficiala, supervizarea, publicitatea pentru cadastru si reforma funciara;
- pregatirea planurilor pentru terenurile restituibile.
Rezultatele scontate se refera la crearea unei piete funciare facile, care
sa faciliteze tranzactiile si investitiile private.
Conditionalitate:
- Existenta unei capacitati de supraveghere adecvate, ca si a unei
capacitati juridice, administrative si notariale corespunzatoare pentru inregistrarea
titlurilor si a tranzactiilor funciare.
Lupta impotriva coruptiei din cadrul Administratiei Bulgare a Vamilor (ABV)
Proiectul va urmari restrangerea posibilitatilor de coruptie din cadrul ABV
prin introducerea treptata a unei strategii interne, insotita de reglementari
interne, menite sa combata coruptia si crima organizata. Proiectul va include
elaborarea si implementarea legislatiei vamale si urmarirea, in conformitate cu
angajamentele prevazute in Parteneriatul pentru aderare, modernizarii, pe baza
alinierii la practicile Uniunii Europene, a functiilor privind informarea din
cadrul serviciului vamal. Proiectul este in concordanta cu propunerea de
introducere a unui sistem vamal computerizat, prevazuta in Programul national
PHARE 1998.
Activitatile proiectului vizeaza: legislatia si reglementarile, elaborarea
unui plan strategic, training, sistem informational pentru departamentele
antifrauda si de inspectie. Proiectul prevede, de asemenea, achizitionarea
echipamentelor necesare.
Conditionalitati:
- Continuarea angajarii Guvernului in lupta impotriva coruptiei si a crimei
organizate, in conformitate cu prevederile Programului national 2000 al
Bulgariei
- Coordonarea corespunzatoare dintre administratia vamala, Ministerul de Interne
si autoritatile de control financiar.
LETONIA
Sprijin pentru restructurarea industriala
Proiectul vizeaza cresterea performantelor economice ale industriei din
Letonia, in special ale industriei prelucratoare. Proiectul cuprinde doua componente
principale:
- sprijinirea intreprinderilor industriale in procesul de restructurare
dupa privatizare si facilitarea reorientarii strategice in materie de
marketing, managementul si asigurarea calitatii, asumarea riscului, accesul la
credite. Se vor elabora, de asemenea, scheme de recalificare si reangajare a
lucratorilor afectati de procesul de restructurare;
- incurajarea inovatiei in domenii specifice de interes national:
tehnologii noi si bioenergie. Acest obiectiv se va realiza prin sprijinirea de
grupuri de companii din acelasi sector, in combinatie cu asociatiile
industriale.
Conditionalitati:
- Functionarea corespunzatoare a Comitetului de coordonare interministerial
(economie, invatamant, agricultura) si interagentii (privatizare, dezvoltare)
este esentiala pentru succesul proiectului. Comitetul este coordonat de
Ministerul Economiei.
- Gradul de diseminare si utilizare a rezultatelor va depinde de selectarea
corespunzatoare a companiilor si a tehnicilor si tehnologiilor orizontale. O
importanta deosebita o va avea colaborarea cu asociatiile industriale si
asigurarea sinergiei cu fondurile nationale, in vederea promovarii inovatiei si
dezvoltarii.
- Proiectul consta intr-un program cuprinzator de masuri anticoruptie, incluzand:
(i) o componenta legislativa menita sa imbunatateasca cadrul legal si
implementarea acestuia; (ii) o componenta de training pentru cresterea
performantelor profesionale ale functionarilor si angajarea publicului larg in
dialogul pe tema coruptiei si prevenirii acesteia, prin furnizarea de
informatii si crearea unor proceduri transparente in cadrul administratiei
publice.
- Activitatile specifice ale proiectului se refera la:
- training: elaborarea de programe de instruire pentru formare profesionala
si formare de formatori. Este propus un program-pilot de formare profesionala
in domeniul veniturilor de stat si al achizitiilor publice, destinat
judecatorilor, cu participarea unor experti din Uniunea Europeana si a unor
profesori letoni;
- in domeniul legislativ: pregatiri pentru inventarierea actelor normative
si evaluarea transpozitiei legislatiei Uniunii Europene; pregatirea unei
strategii pentru prevenirea coruptiei;
- campanie de constientizare: pregatirea unor documente informative in
domeniile-cheie ale administratiei (naturalizare, imigrare, cadastru, vama,
curti de apel politienesti); realizarea unui barometru al opiniei publice si de
campanii de constientizare.
Conditionalitati:
- Angajarea Guvernului in Programul de prevenire a coruptiei si oferirea
unui sprijin adecvat Consiliului de prevenire a coruptiei din cadrul Guvernului
- Consistenta reglementarilor curente existente care urmeaza a fi
armonizate cu legislatia Uniunii Europene.
LITUANIA
Dezvoltarea sectorului financiar
Proiectul vizeaza incheierea procesului de restructurare/privatizare si
consolidarea sectorului financiar. Acest obiectiv se va realiza prin:
elaborarea si implementarea legislatiei specifice, restructurarea si
dezvoltarea institutionala a diferitelor institutii implicate, imbunatatirea
capacitatii autoritatilor de supervizare din sectorul financiar si privatizarea
companiilor de stat din sectorul financiar.
Institutiile implicate vor fi: Banca Lituaniei, Ministerul Finantelor, Trezoreria
Centrala, Bursa de Valori, Comisia de Valori Mobiliare, autoritatea de
supervizare a asigurarilor, Banca de Economii si Compania Nationala de
Asigurari.
Rezultatul scontat al proiectului vizeaza restructurarea/privatizarea
sectorului bancar si de asigurari, cresterea eficientei intregului sistem
financiar, cu impact pozitiv asupra economiei si investitiilor straine directe.
Conditionalitati:
- Angajamentul continuu al Guvernului in incheierea procesului de
privatizare in sectorul bancar si de asigurari
- Functionarea unei unitati de implementare corespunzatoare in Ministerul
Finantelor, care sa colaboreze cu toate institutiile vizate.
Elaborarea unei politici nationale cuprinzatoare in domeniul reducerii si
eliminarii coruptiei
Obiectivul principal al proiectului este elaborarea unei politici nationale
integrate pentru reducerea si eventuala eliminare a coruptiei din cadrul
sectoarelor public si privat din Lituania.
Prima faza a proiectului se refera la constituirea unui grup de experti,
alcatuit din experti ai Uniunii Europene si lituanieni, specializati in
diferite discipline vizand combaterea coruptiei, in vederea analizarii si
determinarii acelor domenii ale Guvernului, afacerilor si societatii in general
care sunt expuse in cea mai mare masura coruptiei. Faza a doua consta in
elaborarea unei strategii nationale anticoruptie si elaborarea politicilor
vizand reducerea si eventuala eliminare a coruptiei. In final, grupul de
experti si autoritatile nationale vor elabora o strategie de comunicare in
vederea implicarii publicului lituanian si a organizatiilor neguvernamentale in
problemele legate de lupta impotriva coruptiei.
Conditionalitati:
- Realizarea unei coordonari corespunzatoare intre diferitele agentii si ministere
implicate in lupta impotriva coruptiei la nivel national
- Angajarea Guvernului in implementarea masurilor propuse si realizarea
schimbarilor organizatorice si legislative necesare.
Infiintarea unui grup de investigare si analiza a crimei economice
Crearea si implementarea unui sistem de training care va conduce la
formarea profesionala a unui numar restrans de ofiteri care sa se ocupe de
organizarea si angajarea de personal al noii Unitati pentru investigarea si
analizarea crimei economice. Unitatea va fi localizata in Departamentul
Securitatii de Stat. Asistenta oferita in cadrul acestui program de asistenta
tehnica se va concentra pe dobandirea expertizei profesionale necesare. Pentru
implementarea proiectului se vor realiza urmatoarele activitati:
- infiintarea unui centru de pregatire profesionala in cadrul
departamentului;
- pregatirea profesionala a instructorilor din acest centru;
- achizitionarea de echipamente si literatura de specialitate;
- pregatirea unui program de training pentru 25 de ofiteri.
Conditionalitate:
- Crearea Unitatii pentru investigarea si analizarea crimei economice in
cadrul Departamentului Securitatii de Stat; angajamentul Departamentului
Securitatii de Stat privind crearea centrului, elaborarea unei strategii de
training si disponibilitatea formatorilor si a personalului care urmeaza sa fie
instruit.
ROMANIA
Privatizarea bancilor cu capital de stat, supravegherea si privatizarea
societatilor de asigurare
Obiectivul proiectului este restructurarea sectorului financiar prin:
1. privatizarea celor mai mari trei banci cu capital majoritar de stat:
Banca Agricola, Banca Comerciala Romana si Banca Romana de Comert Exterior
(BANCOREX). Banca Agricola este o prima prioritate pe lista Guvernului,
planificata la privatizare pentru sfarsitul anului 1998. Celelalte doua banci
vor fi privatizate in cursul anului viitor;
2. privatizarea a doua societati de asigurare cu capital majoritar de stat
(ASIROM si ASTRA), combinata cu infiintarea Oficiului pentru Supravegherea
Activitatii de Asigurare. ASIROM va fi privatizata in 1998, iar ASTRA va fi
pregatita pentru privatizare in 1999;
3. supraveghere si monitorizare - Oficiul pentru Supravegherea Activitatii
de Asigurare este in prezent departament in cadrul Ministerului Finantelor.
Acesta va fi transformat intr-o institutie de sine statatoare, potrivit
prevederilor noii legi a asigurarilor.
Proiectul va asigura asistenta tehnica Fondului Proprietatii de Stat si/sau
comisiilor de privatizare in procesul de vanzare a cel putin 51% din actiunile
bancilor selectionate. Se va lua in considerare restructurarea anterioara a
bancii si se va implica in activitatea de pregatire, de structurare a vanzarii,
va implementa procesul de vanzare si activitatile corespunzatoare postvanzare.
Se va asigura asistenta Fondului Proprietatii de Stat pentru depunerea
diligentelor necesare, expertizarea financiara, restructurarea si privatizarea
la ASIROM si ASTRA.
Conditionalitati:
- Angajamentul Guvernului pentru procesul de restructurare/privatizare a
celor cinci institutii. Acest angajament ar trebui sa se reflecte in hotarari
ale Guvernului, inclusiv intr-o programare a intregului proces.
- Constituirea comisiilor respective de privatizare
- Constituirea unui departament pentru supravegherea activitatii de
asigurare independent.
Fond pentru restructurarea zonelor miniere
Scopul acestui proiect este diminuarea somajului din zonele miniere care
sunt cel mai mult afectate de procesul de restructurare.
Fondul MARR (Mining Affected Regions Reconstruction - Reconstructia
regiunilor miniere afectate) va reprezenta un instrument financiar pentru
asistenta tehnica, investitii si activitati de instruire, din care vor fi
finantate proiecte viabile pentru crearea de locuri de munca, pentru
dezvoltarea regionala, crearea de intreprinderi mici si mijlocii, crearea si
dezvoltarea calitatilor antreprenoriale.
Fondul, compus atat din contributia financiara a acestei facilitati, cat si
din contributiile Guvernului, va fi gestionat de Agentia Nationala pentru
Dezvoltarea si Implementarea Programului de Reconstructie a Zonelor Miniere.
Fondul MARR acopera urmatoarele zone miniere: regiunea Valea Jiului,
judetul Gorj, judetul Maramures, zona miniera centrala, care include 4 judete:
Harghita, Covasna, Brasov si Arges.
Conditionalitati:
- Existenta unor institutii stabile la nivel regional, care sa aiba un rol
conducator in procesul de identificare a proiectelor, in implementarea si
continuarea lor
- Angajamentul Guvernului, al autoritatilor locale, al institutiilor si
organizatiilor neguvernamentale privind acest proiect
- Stabilirea unor structuri de coordonare potrivite, cu personal suficient
si adecvat instruit la toate nivelurile
- Existenta unei institutii sau agentii potrivite pentru coordonarea,
elaborarea si implementarea efectiva a programelor.
NOTA:
Nu exista nici un proiect in domeniul luptei impotriva coruptiei. Cateva
propuneri au fost prezentate, dar nici una nu a fost considerata suficient de
dezvoltata pentru a fi inclusa in aceasta etapa. Expertii Comisiei vor lucra cu
autoritatile romane pentru dezvoltarea unei propuneri mai concrete si mai clare
in domeniul luptei impotriva coruptiei pentru bugetul anului 1999.
SLOVACIA
Lupta impotriva coruptiei in Republica Slovaca
Proiectul vizeaza desfasurarea de activitati de pregatire profesionala si
furnizarea de echipamente pentru Biroul Suprem de Control.
Rezultatul proiectului va consta in consolidarea luptei Guvernului
impotriva coruptiei prin:
- imbunatatirea cunostintelor personalului in materie de metodologie
profesionala, norme internationale, standarde si jurisdictie in lupta impotriva
coruptiei;
- imbunatatirea schimbului de experienta si informatii cu specialistii in
domeniu din statele membre ale Uniunii Europene si din alte tari din Europa
Centrala si de Est.
Conditionalitate:
- Angajamentul tuturor instantelor de lupta impotriva coruptiei; existenta
unui cadru legislativ si institutional adecvat; asigurarea suportului logistic
necesar pentru organizarea si buna functionare a pregatirii profesionale si a
altor activitati din domeniul schimbului de informatii.
Consolidarea capacitatii Consiliului National al Republicii Slovace
Obiectivul acestui proiect consta in: cresterea competentei si a nivelului
de informare, a membrilor si personalului din Parlamentul Slovaciei, cresterea
transparentei procesului legislativ pentru publicul larg si crearea conditiilor
pentru un acces mai bun la informatii privind Parlamentul si afacerile
europene.
In cadrul proiectului se vor acorda asistenta tehnica, training in Slovacia
si in strainatate si se vor achizitiona echipamente pentru consolidarea
capacitatii institutionale si administrative a membrilor Parlamentului si a
personalului permanent si cresterea nivelului de constientizare a opiniei
publice privind activitatile Parlamentului. Rezultatul va consta in cresterea
competentei personalului implicat in procesul legislativ si asigurarea
participarii unui personal informat la intregul proces de integrare si
aproximare.
Conditionalitate:
- Angajament in consolidarea procesului democratic; angajarea de personal
adecvat si motivat la Consiliul National.
Fondul slovac de postprivatizare (FSP)
Acesta este un fond cu capital mixt constituit cu participarea financiara a
Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare si a Fundatiei (formata din
Comisie si Guvernul Slovaciei). Fondurile furnizate vor contribui la investitii
in actiuni la companiile care au fost privatizate, asistenta tehnica si o
contributie la costurile administratorului fondului. FSP functioneaza de 2 ani,
demonstrand o capacitate mare de absorbtie si oportunitate pentru investitii.
Conditionalitate:
- Existenta unei retele adecvate de companii in care sa se investeasca;
cofinantare acordata de Banca Mondiala; performante adecvate ale
administratorului fondului in executarea functiilor de management,
identificare, evaluare si monitorizare a investitiilor.
Spisska Nova Ves - Proiect de dezvoltare regionala pentru imbunatatirea
situatiei rromilor
Proiectul este o actiune-pilot care se concentreaza pe o regiune cu un
inalt procentaj de rromi. Are ca obiectiv abordarea comprehensiva a problemelor
pe care le au rromii: lipsa de locuinte, formare profesionala continua si
somaj. Districtul-tinta este a doua concentrare de rromi din tara. Proiectul
implica masuri de creare a locurilor de munca prin sprijinirea infiintarii de
intreprinderi mici si mijlocii. Proiectul are in vedere si asigurarea de
documentatie tehnica pentru constructia de case pentru imbunatatirea situatiei
locative.
Guvernul Olandei finanteaza o parte din acest proiect.
Conditionalitate:
- Angajamentul guvernamental fata de imbunatatirea situatiei sociale si
economice a rromilor
- Coordonare adecvata intre organizatiile guvernamentale si organizatiile
neguvernamentale.
2. Buget
2.1. Buget disponibil
Comisia a prevazut 100 MECU din bugetul general PHARE pentru 1998 si 1999.
Din bugetul pentru anul 1998 este prevazuta suma de 42,002 MECU, din care
pentru Romania sunt alocate 16 MECU, dupa cum urmeaza:
Bulgaria
----------------------------------------------------------------------------
Titlul CI*1) IV PHARE Cofinantare
----------------------------------------------------------------------------
Finalizarea procesului de restituire
a terenurilor agricole (faza I) si
sprijinirea pietei terenurilor agricole 2,0 2,0 2,0
Asistenta pentru reforma sectorului
bancar si a intreprinderilor
(continuarea Programului de ajustare
structurala si reforma) 6,0 6,0 Win-free
Combaterea coruptiei din cadrul
administratiei vamale bulgare 2,5 2,5
----------------------------------------------------------------------------
TOTAL: 10,5 10,5
----------------------------------------------------------------------------
*1) Constructie institutionala.
Letonia
----------------------------------------------------------------------------
Titlul CI IV PHARE Cofinantare
----------------------------------------------------------------------------
Sprijinirea restructurarii industriale
"cluster" 2,0 2,0 >
0,5
Program privind formarea, legislatia si
informarea in domeniul combaterii
coruptiei 2,0 2,0 0,22
----------------------------------------------------------------------------
TOTAL: 4,0 4,0
----------------------------------------------------------------------------
Lituania
----------------------------------------------------------------------------
Titlul CI IV PHARE Cofinantare
----------------------------------------------------------------------------
Dezvoltarea sectorului financiar 3,0 0,4 3,4
Formularea unei politici comprehensive
de reducere si eliminare a coruptiei 0,3 0,3
Infiintarea unui grup de investigare si
analiza a crimei economice 0,3 0,3
----------------------------------------------------------------------------
TOTAL: 3,6 0,4 4,0
----------------------------------------------------------------------------
Romania
----------------------------------------------------------------------------
Titlul CI IV PHARE Cofinantare
----------------------------------------------------------------------------
Privatizarea bancilor de stat si
privatizarea si supravegherea
societatilor de asigurare 6 6 2
Fond pentru reconstructia zonelor
miniere 2,7 7,3 10 2,5
----------------------------------------------------------------------------
TOTAL: 8,7 7,3 16 4,5
----------------------------------------------------------------------------
Slovacia
----------------------------------------------------------------------------
Titlul CI IV PHARE Cofinantare
----------------------------------------------------------------------------
Combaterea coruptiei 0,7 0,352 1,052
Intarirea capacitatii Consiliului
National al Republicii Slovace 0,8 1,2 2 0,2
Fondul slovac postprivatizare 4 4 > 4
Proiect de dezvoltare regionala pentru
imbunatatirea situatiei rromilor 0,15 0,3 0,45 0,1
----------------------------------------------------------------------------
TOTAL: 1,65 5,852 7,502 4,5
----------------------------------------------------------------------------
N.B.: Pana la 2,5% din buget poate fi contractat direct de Comisie si, in
consecinta, nu va fi transferat catre Fondul national.
Sprijinul din aceasta facilitate va fi suplimentar programelor nationale
PHARE ce vor fi agreate in 1998 si 1999, precum si programelor multibeneficiar
care sunt prevazute de noile orientari PHARE. Bugetul national PHARE pentru
1998 si 1999 pentru fiecare dintre tarile asociate nu va fi afectat de aceasta
facilitate.
3. Implementare
Facilitatea Pre-Ins va fi administrata la nivel national prin semnarea unui
memorandum de finantare, separat pentru fiecare tara in parte.
----------------------------------------------------------------------------
Tara Programul Proiecte Buget
----------------------------------------------------------------------------
Bulgaria BG 9812 1. Finalizarea procesului de restituire a
terenurilor agricole 10,5
2. Asistenta pentru reforma sectorului bancar
si a intreprinderilor
3. Combaterea coruptiei in administratia
vamala
Letonia LE 9812 1. Restructurarea industriala "cluster"
4
Lituania LI 9809 1. Dezvoltarea sectorului financiar 4
2. Reducerea si eliminarea coruptiei
3. Grup de investigare si analiza a crimei
economice
Romania RO 9809 1. Privatizarea bancilor de stat si
privatizarea si supravegherea societatilor
de asigurare 16
2. Fond pentru reconstructia zonelor miniere
Slovacia SK 9813 1. Combaterea coruptiei 7,502
2. Intarirea capacitatii Consiliului National
al Republicii Slovace
3. Fondul slovac postprivatizare
4. Imbunatatirea situatiei rromilor
----------------------------------------------------------------------------
In fiecare tara programul va fi administrat in concordanta cu procedurile
Sistemului de implementare decentralizat (SID) al PHARE. Coordonatorul national
al asistentei (CNA) va avea responsabilitatea globala pentru programare,
monitorizare si implementare a programelor PHARE.
Fondul national (FN), condus de responsabilul national cu autorizarea
(RNA), va superviza managementul financiar al programului si va raspunde de
raportarea financiara catre CE. Autoritatile nationale de control competente
vor derula operatiuni de control financiar privind implementarea programului.
Comisia va transfera fonduri catre FN in concordanta cu Memorandumul de
intelegere semnat inainte de sfarsitul anului 1998. Fondurile vor fi
transferate in urma solicitarii de catre RNA, dupa cum urmeaza:
Bulgaria:
O suma de pana la 2.047.500 euro va fi transferata catre FN dupa semnarea
memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 2.047.500
euro sau soldul contului, care suma este mai mica.
Letonia:
O suma de pana la 0,8 Meuro va fi transferata catre FN dupa semnarea
memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 0,8 Meuro
sau soldul contului, care suma este mai mica.
Lituania:
O suma de pana la 0,8 Meuro va fi transferata catre FN dupa semnarea
memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 0,8 Meuro
sau soldul contului, care suma este mai mica.
Romania:
O suma de pana la 3,2 MECU va fi transferata catre FN ca urmare a semnarii
memorandumului de finantare. Se vor face 4 realimentari ale contului de pana la
3,2 MECU sau soldul contului, care suma este mai mica.
Slovacia
O suma de pana la 1.500.400 euro va fi transferata catre FN ca urmare a
semnarii memorandumului de finantare. Se vor face 4 realimentari ale contului
de pana la 1.500.400 euro sau soldul contului, care suma este mai mica.
Prima realimentare va fi facuta cand 10% din buget au fost cheltuite de
catre agentiile de implementare (AI) si Oficiul de plati si contractare PHARE
(OPCP). A doua realimentare poate fi solicitata cand 30% din bugetul alocat au
fost contractate. Pentru a treia realimentare a contului este necesar ca 50%
din buget sa fie contractate, iar a patra si ultima realimentare, cand s-au
contractat 75% din bugetul alocat. Cu exceptia autorizarii exprese a Comisiei,
nici o realimentare a contului nu poate fi solicitata, daca fondurile totale
din FN si AI depasesc 10% din bugetul angajat. In mod exceptional, RNA poate
solicita o plata in avans de mai mult de 20% in concordanta cu procedurile
stipulate in memorandumul de intelegere mentionat anterior.
Agentiile de implementare vor fi responsabile pentru programele si
proiectele pe care le constituie dupa cum urmeaza:
Bulgaria:
-----------------------------------------------------------------------------
Titlul Agentia de implementare
-----------------------------------------------------------------------------
Finalizarea procesului de restituire a terenurilor Ministerul Agriculturii,
agricole (faza I) si sprijinirea pietei terenurilor Silviculturii si
agricole Reformei Agrare
Asistenta pentru reforma sectorului bancar si a Secretariatul pentru
intreprinderilor (continuarea Programului de Ajustare Structurala si
ajustare structurala si reforma) Reforma
Combaterea coruptiei din cadrul administratiei OPCP
vamale
-----------------------------------------------------------------------------
Letonia:
-----------------------------------------------------------------------------
Titlul Agentia de implementare
-----------------------------------------------------------------------------
Sprijinirea restructurarii industriale "cluster" OPCP
Program privind formarea, legislatia si informarea OPCP
in domeniul combaterii coruptiei
-----------------------------------------------------------------------------
Lituania:
-----------------------------------------------------------------------------
Titlul Agentia de implementare
-----------------------------------------------------------------------------
Dezvoltarea sectorului financiar OPCP
Formularea unei politici comprehensive de reducere OPCP
si eliminare a coruptiei
Infiintarea unui grup de investigare si analiza a OPCP
crimei economice
-----------------------------------------------------------------------------
Romania:
-----------------------------------------------------------------------------
Titlul Agentia de implementare
-----------------------------------------------------------------------------
Privatizarea bancilor de stat si privatizarea si OPCP
supravegherea societatilor de asigurare
Fond pentru reconstructia zonelor miniere OPCP
-----------------------------------------------------------------------------
Slovacia:
-----------------------------------------------------------------------------
Titlul Agentia de implementare
-----------------------------------------------------------------------------
Combaterea coruptiei OPCP
Intarirea capacitatii Consiliului National al OPCP
Republicii Slovace
Fondul slovac postprivatizare Fondul slovac
postprivatizare
Proiect de dezvoltare regionala pentru OPCP
imbunatatirea situatiei rromilor
-----------------------------------------------------------------------------
Fondul national va transfera fonduri agentiilor de implementare (AI),
inclusiv Oficiului de plati si contractare PHARE (OPCP), in conformitate cu
acordurile financiare semnate intre FN si AI/OPCP, dupa caz. Fiecare acord
financiar individual va fi andosat in prealabil de catre Comisia Europeana. In
cazul in care FN este agentul de plata pentru OPCP, nu se vor face transferuri
de fonduri de la FN catre OPCP. OPCP si AI vor fi conduse de un responsabil cu
autorizarea programului (RAP), numit de responsabilul national cu autorizarea
(RNA) dupa consultare cu CNA. RAP va raspunde de toate operatiunile derulate de
OPCP/AI relevante.
FN va deschide si va administra un cont separat, purtator de dobanda, in
ECU, la una dintre bancile agreate de Comisie. Dobanda va fi raportata Comisiei
Europene. Daca aceasta decide in acest sens si pe baza propunerii RNA, dobanda
poate fi reinvestita in program. Aceleasi proceduri se aplica si in cazul
fondurilor transferate catre AI sau OPCP.
RNA si RAP vor asigura pregatire tuturor contractelor, in concordanta cu
procedurile stipulate in manualul SID, cu exceptia acordurilor privind infratirea
institutionala pentru care Comisia a definit masuri diferite.
Toate contractele trebuie incheiate pana la 31 decembrie 2000. Toate
derularile de fonduri trebuie facute pana la 31 decembrie 2001. Contractele vor
fi mai mari de 2 MECU, cu exceptia acelora din sectorul antifrauda si
anticoruptie, sprijinul minoritatilor si sprijinul procesului democratic.
Fondurile date programului, nefolosite la expirare, vor fi recuperate de
catre Comisie. In cazul contractelor cu fonduri retinute pe o perioada de
garantie care depaseste data de sfarsit a perioadei de utilizare a fondurilor,
volumul total al fondurilor privind aceste contracte, dupa cum a fost calculat
de catre RNA si stabilit de Comisie, se va plati catre AI inainte de inchiderea
oficiala a programului.
AI raspunde in totalitate de depozitarea fondurilor pana la plata finala,
precum si de asigurarea ca aceste fonduri se vor folosi numai pentru plati in
legatura cu clauzele de retinere. AI raspunde fata de contractori in
indeplinirea obligatiilor privind clauzele de retinere. Dobanzile acumulate de
fondul depozitat se vor plati Comisiei dupa plata finala a contractorilor.
Fondurile care nu sunt platite contractorilor dupa ce plata finala a fost
facuta se vor rambursa Comisiei. RNA va raporta anual in legatura cu situatia
generala a utilizarii fondurilor depozitate in conturi de garantie - si mai
ales privind platile efectuate din aceste conturi -, precum si asupra dobanzii
acumulate.
4. Monitorizarea si aprecierea
Se va infiinta un comitet comun de monitorizare, cu participarea fiecarei
tari in parte. Acesta va include Coordonatorul national al asistentei (CNA),
RNA si Comisia. Comitetul comun de monitorizare (CCM) se va intalni cel putin o
data pe an pentru a revizui toate programele finantate din fonduri PHARE, in
vederea aprecierii progresului acestora pentru indeplinirea obiectivelor
stabilite prin memorandumurile de finantare si prin documentul de aderare. CCM
poate recomanda o schimbare a prioritatilor si/sau realocarea fondurilor PHARE.
CCM va fi asistat de Subcomitetul de monitorizare (SCM) si va include CNA,
RAP al fiecarei autoritati de implementare (si al OPCP, unde este cazul),
precum si serviciile Comisiei. SCM va revizui in detaliu progresul fiecarui
program, inclusiv componentele sale si contractele, in baza unor rapoarte
periodice de monitorizare si apreciere elaborate cu asistenta unor consultanti
externi (in conformitate cu prevederile manualului SID) si va inainta
recomandari privind aspecte legate de management si proiectare, asigurand ca
acestea sa se puna in practica. SCM va raporta CCM, caruia ii va prezenta
rapoarte detaliate asupra tuturor programelor finantate din fonduri PHARE.
5. Audit si evaluare
Conturile si operatiunile Fondului national si, acolo unde este cazul, ale
OPCP si ale tuturor agentiilor de implementare relevante pot fi controlate din
dispozitia Comisiei de catre un auditor din afara, contractat de catre Comisie,
fara a prejudicia responsabilitatile Comisiei si ale Curtii de Conturi a Uniunii
Europene, asa cum este prevazut in Conditiile generale referitor la
memorandumul de finantare, anexate la acordul-cadru.
Serviciile Comisiei vor asigura ca se va efectua o evaluare ex-post dupa
incheierea programului.
6. Vizibilitate/publicitate
RAP al programului respectiv va fi responsabil pentru luarea tuturor
masurilor necesare in vederea asigurarii publicitatii corespunzatoare pentru
toate activitatile finantate in cadrul programului. Aceasta se va face in
stransa legatura cu Delegatia Comisiei.
7. Conditii speciale
In situatia in care angajamentele convenite nu se indeplinesc, din motive
care se afla sub controlul Guvernului respectiv, Comisia poate, din proprie
initiativa, sa revizuiasca programul in vederea anularii sale totale sau
partiale si/sau sa realoce fondurile nefolosite altor scopuri coerente cu
obiectivele Programului PHARE in ansamblu.