ORDONANTA Nr. 9 din 7 august 1992 * Republicata
privind organizarea statisticii oficiale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 763 din 18 octombrie 2002
*) Republicata in temeiul art. IV din Legea nr. 311/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 379 din 5 iunie 2002, dandu-se
textelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 9/1992 a fost republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994 si a fost modificata si
completata ulterior prin:
- Ordonanta Guvernului nr. 83/1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 423 din 31 august 1999, respinsa prin Legea nr.
150/2002 si abrogata prin Legea nr. 311/2002;
- Ordonanta Guvernului nr. 111/2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 426 din 2 septembrie 2000, abrogata prin Legea nr.
311/2002 si respinsa prin Legea nr. 330/2002;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 283 din 31 mai 2001, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 311/2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 379 din 5 iunie 2002.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Activitatea organizata pentru culegerea, prelucrarea, analiza,
difuzarea si constituirea seriilor de date statistice oficiale cu caracter
demografic, social, economic, financiar, juridic, necesare fundamentarii si
evaluarii politicilor economice si sociale, deciziilor guvernamentale si ale
agentilor economici, informarii opiniei publice, elaborarii cercetarilor
stiintifice, prognozelor si strategiilor de dezvoltare, transmiterii de date
statistice organismelor internationale, potrivit obligatiilor asumate de statul
roman, precum si altor categorii de utilizatori interni si externi, se
desfasoara cu respectarea dispozitiilor prezentei ordonante.
(2) Ordonanta privind organizarea statisticii oficiale se aplica tuturor
persoanelor fizice si juridice care isi desfasoara activitatea pe teritoriul
Romaniei.
Art. 2
(1) Statistica oficiala in Romania este organizata si coordonata de
Institutul National de Statistica, organ de specialitate al administratiei
publice centrale in subordinea Guvernului, finantat de la bugetul de stat.
(2) Institutul National de Statistica este condus de un presedinte cu rang
de secretar de stat, ajutat de 2 vicepresedinti cu rang de subsecretar de stat,
dintre care unul pentru coordonarea activitatii de integrare europeana, numiti
prin decizie a primului-ministru.
(3) In subordinea Institutului National de Statistica functioneaza
directiile generale de statistica organizate la nivelul judetelor-centre ale
regiunilor de dezvoltare stabilite potrivit Legii nr. 151/1998 privind
dezvoltarea regionala in Romania si directiile judetene de statistica
organizate la nivelul celorlalte judete, ca servicii publice descentralizate,
finantate de la bugetul de stat, precum si editura "Revista Romana de Statistica"
si Centrul National de Pregatire in Statistica, finantate din venituri
extrabugetare.
(4) In sensul prezentei ordonante, prin servicii de statistica oficiala se
intelege Institutul National de Statistica, directiile generale de statistica,
directiile judetene de statistica, precum si compartimentele statistice din
cadrul Bancii Nationale a Romaniei si al institutiilor si autoritatilor
publice, coordonate metodologic de Institutul National de Statistica.
Art. 3
(1) In scopul formarii profesionale continue a personalului din serviciile
de statistica oficiala, precum si al promovarii unei culturi statistice in
sistemul administratiei publice centrale si locale, in companii si societati
nationale, regii autonome, societati comerciale, in alte unitati cu
personalitate juridica de drept public sau privat, se infiinteaza Centrul
National de Pregatire in Statistica, in subordinea Institutului National de
Statistica, finantat din venituri extrabugetare.
(2) Centrul National de Pregatire in Statistica are ca obiect de activitate
organizarea, promovarea activitatilor de formare profesionala continua prin
sistemul educational in domeniile statisticii, demografiei, economiei,
econometriei, sociologiei cantitative si tehnologiei informatiei, contribuind
la raspandirea cunostintelor stiintifice si tehnice din aceste domenii.
(3) Centrul National de Pregatire in Statistica poate elibera, in
conditiile legii, diplome educationale sau certificate de absolvire, dupa caz,
cu evidentierea competentelor dobandite, cu valabilitate nationala.
(4) Formarea profesionala continua, prin Centrul National de Pregatire in
Statistica, este asigurata de formatori, specialisti in domeniile prevazute la
alin. (2), din administratia publica sau de catre colaboratori din tara ori din
strainatate, remunerati potrivit legislatiei in materie.
Art. 4
Organizarea si functionarea Institutului National de Statistica si a
Centrului National de Pregatire in Statistica se aproba prin hotarare a
Guvernului.
Art. 5
(1) Organizarea statisticii oficiale se intemeiaza pe principiile
autonomiei, confidentialitatii, transparentei, relevantei, proportionalitatii,
deontologiei statistice si raportului cost/eficienta.
(2) Potrivit principiului autonomiei Institutul National de Statistica este
autorizat sa stabileasca in mod impartial si independent, fara ingerinte de pe
pozitii de interes ale Guvernului, partidelor politice, gruparilor etnice,
sindicatelor, organizatiilor patronale si ale altor organizatii sau persoane
fizice, sistemele de indicatori, nomenclatoarele, clasificarile, metodologiile,
tehnicile de inregistrare si prelucrare, sa publice si sa difuzeze datele si
informatiile statistice. Acest principiu implica obligativitatea ca datele si
informatiile statistice oficiale sa fie puse la dispozitie tuturor categoriilor
de utilizatori, in conditii de egalitate, simultaneitate si nediscriminare in
privinta calitatii si a termenelor de difuzare.
(3) Potrivit principiului confidentialitatii serviciile de statistica
oficiala si personalul statistic au obligatia sa adopte si sa asigure, pe
parcursul intregii perioade a cercetarii statistice - de la inregistrare pana
la publicare -, masuri de protectie a datelor care se refera la subiecti
statistici individuali (persoane fizice sau juridice), date obtinute direct
prin cercetari statistice sau indirect, din surse administrative ori din alte
surse.
(4) Potrivit principiului transparentei serviciile de statistica oficiala
sunt obligate sa respecte si sa asigure dreptul furnizorilor de date
statistice, al utilizatorilor si al altor categorii de persoane fizice sau
juridice de a avea acces la temeiul legal si la scopul organizarii cercetarilor
statistice, la metodologiile, tehnicile si metodele folosite la elaborarea informatiilor
statistice, la masurile adoptate de protectie a datelor si la modul si
termenele de difuzare a datelor si a informatiilor statistice.
(5) Potrivit principiului relevantei serviciile de statistica oficiala sunt
obligate sa asigure producerea de date si informatii statistice, conform
domeniilor, termenelor si gradului de detaliere a datelor statistice, stabilite
in functie de evolutia continua a fenomenelor demografice, economice, sociale
si de mediu.
(6) Potrivit principiului proportionalitatii serviciile de statistica
oficiala au obligatia sa asigure corelarea dintre cantitatea de informatii
individuale ce se solicita si cantitatea de informatii prelucrate ce se ofera
utilizatorilor.
(7) Potrivit principiului deontologiei statistice serviciile de statistica
oficiala sunt obligate sa instituie si sa aplice criterii stiintifice la
selectarea surselor, a metodelor si procedurilor pentru realizarea cercetarilor
statistice si sa faca cunoscute, intr-o forma larg accesibila, sursele de date,
sfera de cuprindere, metodologiile de calcul si gradul de exactitate a
rezultatelor.
(8) Potrivit principiului raportului cost/eficienta serviciile de
statistica oficiala sunt obligate sa limiteze volumul datelor statistice culese
de la subiectii statistici la nivelul care se justifica prin obiectivul
cercetarilor statistice si in conditiile utilizarii optime a resurselor
disponibile.
Art. 6
(1) Pentru asigurarea caracterului obiectiv, transparent si stiintific al
metodologiilor, indicatorilor, nomenclatoarelor si clasificarilor utilizate in
activitatea de statistica se infiinteaza Consiliul de Coordonare a Activitatii
de Statistica, organ consultativ care are, in principal, ca obiect de
activitate analiza si avizarea strategiei de dezvoltare a sistemului statistic
national, a rapoartelor de activitate ale Institutului National de Statistica
si a Programului anual de cercetari statistice.
(2) Consiliul de Coordonare a Activitatii de Statistica are urmatoarea
componenta:
a) 3 reprezentanti ai Academiei Romane;
b) 6 reprezentanti ai invatamantului superior de specialitate;
c) 6 reprezentanti ai institutelor de cercetare;
d) 6 reprezentanti ai ministerelor si/sau ai organelor de specialitate din
subordinea Guvernului;
e) un reprezentant al Bancii Nationale a Romaniei;
f) 3 reprezentanti ai organismelor sindicale;
g) 3 reprezentanti ai organizatiilor patronale;
h) 3 reprezentanti ai mijloacelor de informare in masa;
i) 3 reprezentanti ai asociatiilor profesionale.
(3) Presedintele Institutului National de Statistica este membru de drept.
(4) Membrii Consiliului de Coordonare a Activitatii de Statistica sunt
numiti prin decizie a primului-ministru, la propunerea organismelor si
institutiilor prevazute la alin. (2), pe o perioada de 2 ani.
(5) Membrii Consiliului de Coordonare a Activitatii de Statistica
beneficiaza de o indemnizatie de participare la sedinta, egala cu salariul
minim brut pe economie.
(6) Consiliul de Coordonare a Activitatii de Statistica se intruneste
trimestrial sau ori de cate ori este necesar si isi poate constitui grupe de
lucru pe domenii statistice, potrivit atributiilor sale.
(7) Consiliul de Coordonare a Activitatii de Statistica elaboreaza si
aproba regulamentul propriu de functionare.
CAP. 2
Cercetari statistice
Art. 7
(1) Pentru asigurarea datelor si a informatiilor necesare tuturor
categoriilor de utilizatori de date statistice Institutul National de
Statistica elaboreaza programe anuale de cercetari statistice la nivel
national, pe regiuni de dezvoltare, judete si alte structuri teritoriale.
(2) Programul anual de cercetari statistice reprezinta cadrul elaborarii,
producerii si diseminarii statisticilor oficiale in Romania.
(3) Programul anual de cercetari statistice va acoperi datele si
informatiile statistice necesare in vederea observarii, cuantificarii si
analizei fenomenelor economice, sociale, demografice si ale mediului
inconjurator, luand in considerare principiul cost/eficienta.
(4) Programul anual de cercetari statistice prevede obiectivul cercetarii,
organizatorul cercetarii, categoriile de unitati statistice incluse in
cercetare, sursa datelor statistice si formularele, datele calendaristice si
periodicitatea de culegere a datelor statistice, responsabilitatile unitatilor
statistice cercetate pentru a furniza si a transmite datele statistice, tipul
informatiilor statistice, forma si datele de difuzare, inclusiv principalii
indicatori, precum si costul si sursa de finantare.
Art. 8
Cercetarile statistice se efectueaza lunar, trimestrial, anual sau la alte
periodicitati, in functie de necesitatea informatiilor, natura indicatorilor si
posibilitatile de organizare si efectuare; periodicitatile se coreleaza cu
practica statistica internationala.
Art. 9
(1) Programul anual de cercetari statistice, dupa avizarea acestuia de
catre Consiliul de Coordonare a Activitatii de Statistica, se aproba prin
hotarare a Guvernului si se da publicitatii.
(2) Realizarea Programului anual de cercetari statistice se finanteaza de
la bugetul de stat, precum si din alte surse interne sau externe.
CAP. 3
Culegerea datelor statistice
Art. 10
Serviciile de statistica oficiala sunt autorizate, in baza si cu
respectarea prevederilor prezentei ordonante, sa solicite si sa obtina gratuit
datele si informatiile statistice de la toate persoanele fizice si juridice
care se afla, detin capital sub orice forma sau desfasoara o activitate de
orice fel pe teritoriul Romaniei.
Art. 11
(1) Persoanele juridice - regii autonome, companii si societati nationale,
societati comerciale, indiferent de forma de proprietate, institutii ale
administratiei publice centrale sau locale, partide politice, organizatii
sindicale si patronale, organizatii neguvernamentale si alte tipuri de
organizatii - sunt obligate sa furnizeze gratuit serviciilor de statistica
oficiala, la termenele, periodicitatile si in forma solicitata, datele si
informatiile statistice, in conformitate cu metodologia cuprinsa in
instructiunile emise de Institutul National de Statistica in baza prezentei
ordonante.
(2) Serviciile de statistica oficiala sunt autorizate sa efectueze
cercetari statistice prin culegerea directa a datelor statistice, persoanele
juridice de drept public sau privat fiind obligate sa permita accesul
personalului statistic in unitatile respective si la documentele de evidenta a
datelor primare, respectandu-se prevederile prezentei ordonante.
(3) Pentru asigurarea calitatii datelor statistice comunicate serviciilor
de statistica oficiala personalul acestora are dreptul sa verifice modul de
determinare a datelor raportate si corespondenta lor cu evidentele
detinatorilor de date primare, iar in cazul constatarii unor abateri au
obligatia sa incheie procese-verbale de constatare a contraventiilor si sa
aplice prevederile cap. VI din prezenta ordonanta.
(4) Persoanele fizice sunt obligate sa furnizeze serviciilor de statistica
oficiala datele personale si cele privind gospodaria si activitatea economica,
necesare efectuarii recensamintelor si anchetelor statistice. Datele personale
de natura celor privind convingerile ideologice, apartenenta politica, cazierul
judiciar, sanatatea si viata intima pot fi culese si prelucrate numai cu
acordul persoanelor, respectandu-se prevederile din prezenta ordonanta
referitoare la confidentialitatea datelor statistice.
(5) Pentru utilizarea datelor personale in scopuri statistice, stiintifice
sau istorice serviciile de statistica oficiala sunt obligate sa asigure
stocarea acestora in conditii de siguranta.
(6) In exercitarea atributiilor si activitatilor serviciile de statistica
oficiala sunt autorizate sa utilizeze agenti statistici, in calitate de
colaboratori, si sa contracteze servicii pentru culegerea datelor din
gospodariile populatiei si de la persoanele juridice cuprinse in cercetarile
statistice.
(7) Angajarea agentilor statistici pentru culegerea datelor se face
potrivit legii, iar cuantumul remuneratiei brute pentru activitatea desfasurata
de acestia se stabileste prin ordin al presedintelui.
(8) Pentru realizarea balantei de venituri si cheltuieli a gospodariilor si
pentru completarea pe o perioada determinata a formularelor tip jurnal,
gospodariile participante la ancheta bugetelor de familie si la alte anchete
similare vor fi recompensate cu o suma bruta corespunzatoare efortului depus,
stabilita prin ordin al presedintelui.
(9) Agentii statistici angajati in calitate de colaboratori nu se cuprind
in numarul anual de salariati ai Institutului National de Statistica si ai
directiilor teritoriale de statistica.
Art. 12
(1) Cercetarea fenomenelor si proceselor economice, sociale, demografice si
de mediu se efectueaza, dupa caz, prin recensaminte, microrecensaminte,
monografii statistice, cercetari statistice selective si prin alte anchete
statistice.
(2) Pentru completarea volumului de date necesare si reducerea gradului de
solicitare a subiectilor statistici serviciile de statistica oficiala au acces
la datele primare din evidentele administrative ale institutiilor
administratiei publice centrale si locale (bilanturi contabile, documente de
impozitare, registre agricole, registre comerciale, registre de evidenta a
populatiei si alte forme de evidenta a datelor), inclusiv la datele individuale
de identificare, cu respectarea principiului confidentialitatii statistice.
Datele confidentiale obtinute din surse administrative se utilizeaza numai in
scopuri statistice, fara sa afecteze scopurile pentru care ele au fost initial
colectate.
Art. 13
Cercetarile statistice totale de interes national, regional sau la nivelul
unei alte structuri teritoriale de tipul recensamantului populatiei si
locuintelor, al cladirilor, recensamintelor din agricultura, al
intreprinderilor, patrimoniului se aproba prin hotarare a Guvernului sau prin
lege, dupa caz.
Art. 14
(1) Pentru acoperirea nevoilor de date si informatii statistice ale
institutiilor administratiei publice, Institutul National de Statistica va tine
seama de cerintele de informare ale acestora la intocmirea programelor anuale
de cercetari statistice.
(2) O cercetare statistica prevazuta in Programul anual al cercetarilor
statistice va fi realizata de compartimentele statistice din cadrul
institutiilor si autoritatilor publice sau al Bancii Nationale a Romaniei, daca
cercetarea statistica respectiva necesita o experienta de specialitate de care
dispune compartimentul statistic in cauza sau are la dispozitie datele culese
in acest scop.
(3) Institutia care organizeaza o cercetare statistica potrivit procedurii
prevazute la alin. (2) este obligata:
a) sa transmita spre avizare metodologia cercetarii statistice Institutului
National de Statistica;
b) sa aplice clasificarile statistice de interes general;
c) sa furnizeze rezultatele cercetarii statistice Institutului National de
Statistica si, in consultare cu acesta, sa le transmita organizatiilor
internationale.
Art. 15
Pentru domeniile specifice de cercetare statistica aflate in competenta
ministerelor si a altor institutii si autoritati publice, cum sunt: statistica
judiciara, statistica sanitara, statistica invatamantului, statistica
financiara, statistica somajului, statistica asigurarilor sociale, statistica
mediului inconjurator si alte statistici, autoritatile respective au obligatia
de a transmite Institutului National de Statistica, in scopul, forma si la
termenele specificate in Programul anual al cercetarilor statistice, datele si
informatiile statistice ce urmeaza sa fie incluse in seriile de date
statistice, in publicatiile statistice sau sa fie transmise organismelor
internationale.
CAP. 4
Confidentialitatea datelor statistice
Art. 16
(1) Datele si informatiile statistice utilizate de serviciile de statistica
oficiala sunt considerate confidentiale daca permit identificarea subiectilor
statistici, in mod direct sau indirect, dezvaluind astfel informatii cu
caracter individual. Pentru a se stabili daca un subiect statistic este
identificabil se vor avea in vedere toate mijloacele care pot fi utilizate de o
terta parte pentru a identifica subiectul statistic respectiv.
(2) Datele si informatiile statistice confidentiale nu pot servi ca probe
in justitie sau la stabilirea unor drepturi sau obligatii pentru subiectii
statistici la care se refera.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (1), nu sunt considerate
confidentiale datele individuale ale persoanelor juridice, referitoare la
denumire, adresa, profilul activitatii, capitalul social, cifra de afaceri si
numarul de personal, date ce isi pastreaza caracterul public, potrivit
prevederilor legale.
Art. 17
(1) Datele confidentiale culese de serviciile de statistica oficiala se
utilizeaza numai in scopuri statistice.
(2) Datele statistice rezultate din prelucrarea datelor individuale vor
putea fi publicate sau diseminate numai in conditiile in care identificarea
directa ori indirecta a persoanelor fizice sau juridice nu este posibila.
Art. 18
(1) Serviciile de statistica oficiala sunt obligate sa adopte masurile
administrative, organizatorice si tehnice privind asigurarea confidentialitatii
datelor statistice individuale, prevenirea accesului neautorizat la informatii,
prevenirea difuzarii distorsionate a datelor statistice si a distrugerii
intentionate sau neautorizate a acestora.
(2) Personalul cuprins in activitatea serviciilor statisticii oficiale,
care, potrivit statutului legal, ia cunostinta de continutul datelor
statistice, este obligat sa respecte confidentialitatea acestora. Aceasta
prevedere se refera si la persoanele antrenate temporar in activitatea de
culegere si procesare a datelor si a informatiilor statistice si se extinde si
dupa incetarea activitatii personalului statistic in respectivele posturi.
CAP. 5
Accesul la datele statistice
Art. 19
(1) Datele si informatiile statistice reprezinta un bun national, accesibil
Parlamentului, Presedintelui Romaniei, Guvernului, institutiilor administratiei
publice centrale si locale, partidelor politice, sindicatelor, organizatiilor
patronale, organizatiilor neguvernamentale, mijloacelor de informare in masa,
unitatilor de invatamant si cercetare stiintifica, intreprinderilor si altor
persoane juridice, cadrelor didactice, cercetatorilor, studentilor si altor
categorii de populatie, cu respectarea confidentialitatii datelor.
(2) Datele si informatiile statistice obtinute pe baza programelor de
cercetari statistice ale serviciilor de statistica oficiala vor fi transmise,
in limita resurselor financiare, in mod gratuit, catre Parlament, Presedintele
Romaniei, Guvern, ministere, alte organe de specialitate din subordinea
Guvernului ori a ministerelor si vor fi publicate in volume si structuri cat
mai largi posibil, pentru a satisface nevoile de informare a utilizatorilor de
date statistice si a populatiei.
Art. 20
(1) Institutul National de Statistica si unitatile teritoriale de
statistica asigura, cu plata, difuzarea datelor si a informatiilor statistice,
obtinute potrivit programelor anuale de cercetari statistice, catre diferitele
categorii de utilizatori, prin publicatii pe suport de hartie sau electronice,
in conditiile specifice ale protectiei si confidentialitatii datelor si
informatiilor statistice. Pretul va fi stabilit in scopul recuperarii nivelului
cheltuielilor necesare pentru editarea si difuzarea datelor si a informatiilor
statistice solicitate, precum si a suportului pe care acestea sunt difuzate.
(2) Pe baza rezultatelor acelorasi cercetari statistice cuprinse in
programele anuale de cercetari statistice, la cererea expresa a utilizatorilor
interni si externi Institutul National de Statistica si directiile teritoriale
de statistica pot edita publicatii, altele decat cele cuprinse in programul
cercetarilor statistice, si pot furniza date si informatii statistice din
bazele de date statistice, in conditiile specifice ale respectarii protectiei
si confidentialitatii datelor. Plata se va efectua pe baza unui tarif stabilit
de Institutul National de Statistica, tarif care va cuprinde si costul
prelucrarii suplimentare a datelor si informatiilor.
Art. 21
(1) Institutul National de Statistica si unitatile teritoriale de
statistica sunt autorizate sa realizeze, cu plata, pe baza de contract, la
cererea unor beneficiari interni sau externi, lucrari statistice in afara celor
cuprinse in programul anual aprobat. Valoarea contractului va acoperi toate
cheltuielile implicate de realizarea lucrarilor prevazute in contract.
(2) Sumele incasate din cercetari statistice, realizate potrivit
prevederilor alin. (1), precum si cele aferente publicatiilor statistice si
serviciilor privind furnizarea de informatii si date statistice pe suport de
hartie, magnetic sau prin acces direct la bazele de date raman la dispozitia
Institutului National de Statistica si a unitatilor teritoriale de statistica
si se gestioneaza in regim extrabugetar.
(3) Din veniturile extrabugetare astfel constituite Institutul National de
Statistica si unitatile teritoriale de statistica pot efectua cheltuieli
curente si de capital; soldul ramas la finele anului se reporteaza in anul
urmator cu aceeasi destinatie.
CAP. 6
Obligatii si sanctiuni
Art. 22
Persoanele juridice sunt obligate sa organizeze evidenta activitatii pe
care o desfasoara, astfel incat sa poata determina si comunica serviciilor de
statistica oficiala datele, in forma si la termenele stabilite prin normele
emise in baza prezentei ordonante.
Art. 23
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate
infractiuni:
a) refuzul sau intarzierea din culpa a transmiterii datelor statistice
solicitate, potrivit programului de cercetari statistice aprobat;
b) refuzul de a prezenta persoanelor autorizate de catre conducerea
serviciilor de statistica oficiala documentele si evidentele necesare
verificarii datelor statistice;
c) comunicarea de date eronate sau incomplete;
d) neaplicarea masurilor dispuse de serviciile de statistica oficiala;
e) nerespectarea de catre personalul serviciilor de statistica oficiala a
dispozitiilor legale cu privire la pastrarea caracterului confidential al
datelor si informatiilor statistice individuale, potrivit principiului
confidentialitatii si reglementarilor cuprinse in cap. IV din prezenta
ordonanta.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la
10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(3) Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (1) si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre personalul serviciilor de statistica oficiala
anume imputernicit pentru aceasta.
(4) Dispozitiile privind contraventiile prevazute in prezentul articol se
completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 24
Incalcarea cu vinovatie a prevederilor prezentei ordonante de catre
personalul serviciilor de statistica oficiala atrage dupa sine raspunderea
disciplinara, administrativa, civila, contraventionala sau penala, dupa caz, a
persoanelor vinovate.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 25
Salariatii serviciilor de statistica oficiala si agentii statistici
folositi la efectuarea de recensaminte si alte cercetari statistice se bucura,
pe tot timpul indeplinirii acestei activitati, de protectia legii, fiind
socotiti ca indeplinind o functie ce implica exercitiul autoritatii de stat.
Art. 26
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. La aceeasi data se
abroga Decretul nr. 152/1970, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte
dispozitii contrare.