REGULAMENT din 17 noiembrie 1994 * Republicat
de functionare a Consiliului Superior al Magistraturii
ACT EMIS DE: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 284 din 8 decembrie 1995
*) Republicat in temeiul art. II din Hotararea Consiliului Superior al
Magistraturii nr. 11 din 22 noiembrie 1995, publicata in acest numar la pag.
13, dandu-se articolelor o noua numerotare.
Regulamentul de functionare a Consiliului Superior al Magistraturii a fost
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 335 din 5 decembrie
1994.
In temeiul art. 132 si 133 din Constitutia Romaniei si al art. 71-74 din
Legea nr. 92 din 4 august 1992 pentru organizarea judecatoreasca,
Consiliul Superior al Magistraturii adopta prezentul regulament de
functionare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Consiliul Superior al Magistraturii este alcatuit din 15 magistrati alesi,
pentru o durata de 4 ani, de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta comuna,
cu atributiile prevazute de Constitutie si de lege, in cadrul autoritatii
judecatoresti.
Art. 2
In raporturile cu Ministerul Justitiei, Ministerul Public si Curtea Suprema
de Justitie, precum si cu alte autoritati publice, Consiliul Superior al
Magistraturii este independent si se supune in activitatea sa numai
Constitutiei si legii.
Art. 3
Membrii Consiliului Superior al Magistraturii se bucura de statutul si
demnitatile prevazute de lege pentru persoanele alese de Parlament in functii
publice.
Art. 4
Consiliul Superior al Magistraturii poate sesiza pe Presedintele Romaniei,
Parlamentul si Guvernul Romaniei cu privire la orice problema care intra in
atributiile sale potrivit legii.
Art. 5
Consiliul Superior al Magistraturii este organizat si functioneaza ca organ
colegial, care isi exercita atributiile prevazute de lege in plenul sau.
Consiliul Superior al Magistraturii isi desfasoara activitatea in sesiuni
deschise, de regula in sedinte bilunare.
Cvorumul necesar functionarii consiliului este de doua treimi din numarul
membrilor sai.
Consiliul adopta hotarari si da avize cu votul majoritatii membrilor sai.
Consiliul poate hotari ca votul sa fie secret.
Art. 6
Pentru aducerea la indeplinire a atributiilor prevazute de lege, lucrarile
Consiliului Superior al Magistraturii sunt prezidate, prin rotatie, de catre
membrii acestuia. Cand prezideaza sedintele, acestia au calitatea de presedinte
de sedinta in exercitiu.
Lucrarile consiliului sunt prezidate, fara drept de vot, de catre ministrul
justitiei in cazurile prevazute la art. 73 alin. 1 lit. a), b) si c) din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca.
In cazul prevazut la lit. d) a aceluiasi articol, lucrarile sunt prezidate
de presedintele Curtii Supreme de Justitie.
In cursul unei sesiuni, atributiile de reprezentare a Consiliului Superior
al Magistraturii, cele de coordonare a activitatii de secretariat si altele
stabilite in sedintele de lucru vor fi exercitate de un secretar general, ales
din randul membrilor sai cu votul a doua treimi din numarul acestora.
Art. 7
Convocarea Consiliului Superior al Magistraturii si comunicarea ordinii de
zi se fac de catre ministrul justitiei atunci cand prezideaza lucrarile
consiliului, iar in celelalte cazuri, de catre presedintele de sedinta in
exercitiu, in ambele situatii cu 5 zile inainte de data sedintei.
Consiliul poate fi convocat si la initiativa a cel putin o treime dintre
membrii acestuia.
Ordinea de zi se stabileste de consiliu pentru sedinta urmatoare.
Cand Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste rolul de consiliu de
disciplina, convocarea se face de catre presedintele Curtii Supreme de
Justitie.
Art. 8
Consiliul Superior al Magistraturii poate avea legaturi cu organisme
similare din alte tari, in probleme care intereseaza functionarea si
administrarea justitiei.
Art. 9
Consiliul Superior al Magistraturii are sediul propriu in municipiul
Bucuresti.
Consiliul este reprezentat, in raporturile cu alte institutii de stat si
organisme internationale, de catre presedintele de sedinta in exercitiu.
Corespondenta consiliului cu autoritatile publice se semneaza de catre
presedintele de sedinta in exercitiu.
Consiliul Superior al Magistraturii are sigiliu propriu.
CAP. 2
Activitatea Consiliului Superior al Magistraturii privind numirea,
promovarea, transferarea, suspendarea si eliberarea din functie a magistratilor
Art. 10
In cazul in care Consiliul Superior al Magistraturii isi exercita
atributiile de a propune Presedintelui Romaniei numirea in functia de
magistrat, ministrul justitiei prezinta consiliului lista candidatilor, precum
si dosarele profesionale ale acestora, din care sa rezulte indeplinirea
conditiilor prevazute de lege pentru numirea in functie.
Consiliul poate face si alte propuneri de numire in functia de magistrat
decat cele inscrise in lista prezentata de ministrul justitiei cu privire la
alte persoane care indeplinesc conditiile prevazute de lege.
Consiliul exercita, in conditiile legii, atributiile de a propune
Presedintelui Romaniei numirea in functiile de presedinte, vicepresedinte si
presedinte de sectie la Curtea Suprema de Justitie, precum si in functiile de
procuror general si adjuncti ai acestuia. Votul este secret.
Art. 11
Dupa ce verifica dosarele profesionale ale candidatilor si ii audiaza,
Consiliul Superior al Magistraturii delibereaza si hotaraste asupra
propunerilor pe care le va inainta Presedintelui Romaniei.
Lista propunerilor si un exemplar al procesului-verbal, semnate de membrii
consiliului, insotite de scurte prezentari ale activitatii celor propusi, se
inainteaza Presedintelui Romaniei de catre presedintele de sedinta in exercitiu
al consiliului.
Art. 12
Dupa inaintarea propunerilor Presedintelui Romaniei, magistratii care nu au
fost propusi vor fi invitati in sedinta Consiliului Superior al Magistraturii
pentru a li se comunica motivele acestei hotarari.
In termen de 15 zile de la data cand au luat cunostinta de hotarare, in
forma prevazuta in alin. 1, magistratii pot formula cerere de reexaminare, care
se va solutiona de catre consiliu, in termen de cel mult 60 de zile.
Hotararea data in reexaminare este irevocabila si va fi comunicata
magistratului in cauza si, dupa caz, ministrului justitiei sau procurorului
general.
Art. 13
Dupa publicarea decretului de numire a magistratilor propusi, Consiliul
Superior al Magistraturii va solicita Presedintiei Romaniei motivele de
respingere pentru fiecare caz in parte.
Consiliul Superior al Magistraturii va aduce la cunostinta magistratilor
motivele pentru care nu au fost numiti.
La cererea acestora, Consiliul Superior al Magistraturii va putea efectua
noi verificari si reanaliza fiecare situatie, hotarand, dupa caz, in
conformitate cu art. 73 lit. a) din Legea nr 92/1992.
Hotararea prin care s-a respins cererea pentru o noua propunere este
irevocabila si va fi comunicata magistratului in cauza si, dupa caz, ministrului
justitiei sau procurorului general.
Art. 14
In cazurile in care Consiliul Superior al Magistraturii isi exercita
atributiile cu privire la promovarea si transferarea judecatorilor, suspendarea
din functie sau incetarea functiei de magistrat, ministrul justitiei prezinta
consiliului propuneri motivate, insotite de notele calificative acordate celor
in cauza, rapoarte si alte acte care stau la baza propunerilor facute si care
atesta indeplinirea conditiilor prevazute de lege pentru luarea masurilor
propuse.
Art. 15
Este considerata promovare trecerea judecatorului intr-o functie superioara
de executie sau intr-o functie de conducere.
Avansarea pe loc, in conditiile prevazute la art. 78 alin. 2 din Legea nr.
92/1992, se poate dispune la propunerea ministrului justitiei.
Art. 16
In situatiile cand se fac promovari in functii de conducere, ministrul
justitiei va prezenta Consiliului Superior al Magistraturii, de regula, mai
multe propuneri de judecatori care indeplinesc conditiile prevazute de lege
pentru ocuparea functiei respective.
Consiliul poate lua in discutie si poate hotari cu privire si la alte
candidaturi.
Art. 17
In cazul transferului judecatorilor inamovibili, la cererea acestora,
Consiliul Superior al Magistraturii va hotari dupa examinarea avizului
consultativ al ministrului justitiei.
Art. 18
Suspendarea din functie a judecatorului, in conditiile prevazute la art. 76
alin. 2 din Legea nr. 92/1992, se hotaraste de catre Consiliul Superior al
Magistraturii, la propunerea ministrului justitiei, daca exista dovada scrisa
ca impotriva acestuia s-a pus in miscare actiunea penala.
In cazul in care se constata nevinovatia judecatorului, consiliul ia act,
de indata, de incetarea suspendarii din functie, la sesizarea ministrului
justitiei sau a celui interesat, urmand a se aplica dispozitiile art. 7O alin 3
din Legea nr. 92/1992.
Art. 19
Consiliul Superior al Magistraturii, sesizat de ministrul justitiei pentru
a hotari eliberarea din functie a unui magistrat, in conditiile art. 80 alin. 1
sau 2 din Legea nr. 92/1992, va asculta pe magistrat.
Art. 20
Hotararile luate de Consiliul Superior al Magistraturii cu privire la
promovarea, transferarea si suspendarea, facute in conditiile art. 76 alin. 2
din Legea nr. 92/1992, sau eliberarea din functie a magistratului in conditiile
art. 80 alin. 1 si 2 din aceeasi lege se comunica Ministerului Justitiei,
precum si magistratilor interesati.
Art. 21
Contestatiile formulate de magistrati impotriva masurilor dispuse de
Consiliul Superior al Magistraturii in temeiul art. 80 alin. 1 si 2 din Legea
nr. 92/1992 se depun la secretariatul consiliului in termen de 30 de zile de la
comunicarea hotararii.
Dosarele, impreuna cu contestatiile formulate, se inainteaza, de indata,
Curtii Supreme de Justitie, pentru solutionare.
CAP. 3
Activitatea Consiliului Superior al Magistraturii privind validarea
examenului de capacitate al magistratilor si recomandarea de numire in functie
Art. 22
In exercitarea atributiilor ce-i revin potrivit legii, Consiliul Superior
al Magistraturii verifica rezultatele examenului de capacitate al
magistratilor, stabilite de comisia de examinare, care ii sunt comunicate de
catre Ministerul Justitiei.
In cazul in care apreciaza ca este necesar, consiliul poate cere sa i se
prezinte lucrarile scrise si sa solicite relatii de la membrii comisiei cu
privire la modul de desfasurare a examenului.
Art. 23
Membrii comisiei pentru examenul de capacitate al magistratilor pot fi
invitati la sedinta in care Consiliul Superior al Magistraturii hotaraste
asupra validarii examenului.
Art. 24
Dupa indeplinirea cerintelor prevazute la art. 64 si 65 din Legea nr.
92/1992, Consiliul Superior al Magistraturii inainteaza Presedintelui Romaniei
propunerile de numire in functie a magistratilor care au promovat examenul de
capacitate, cu respectarea dreptului de optiune prevazut de lege, in ordinea
mediilor obtinute, trecute in tabelul de clasificare a candidatilor.
Art. 25
In cazul in care Consiliul Superior al Magistraturii invalideaza examenul,
in tot sau in parte, acesta se va pronunta prin hotarare motivata si va stabili
masuri pentru organizarea unui nou examen cu toti candidatii sau, dupa caz, cu
o parte dintre ei, sesizarea autoritatilor competente pentru sanctionarea
persoanelor care se fac vinovate de fraude sau de nerespectarea conditiilor de
desfasurare a examenului, precum si alte masuri pe care le considera necesare.
CAP. 4
Activitatea Consiliului Superior al Magistraturii de a da avize privind
administrarea justitiei
Art. 26
Ministrul justitiei poate solicita Consiliului Superior al Magistraturii sa
dea avize in probleme privind administrarea justitiei.
Consiliul, in avizele prezentate potrivit alin. 1, poate sa sesizeze pe
ministrul justitiei si cu alte probleme privind buna administrare a justitiei.
Art. 27
In vederea intocmirii avizelor, Consiliul Superior al Magistraturii poate
desemna pe unii dintre membrii sai sa se documenteze la sediul instantelor si
al parchetelor sau sa ceara orice informatii in legatura cu problemele care
formeaza obiectul avizelor.
Art. 28
Proiectele de avize vor fi discutate in plenul Consiliului Superior al
Magistraturii si, dupa adoptare, vor fi inaintate ministrului justitiei, prin
grija presedintelui de sedinta in exercitiu al consiliului.
CAP. 5
Activitatea Consiliului Superior al Magistraturii cand indeplineste rolul
de
consiliu de disciplina a judecatorilor
Art. 29
Cand isi exercita rolul de consiliu de disciplina a judecatorilor,
Consiliul Superior al Magistraturii se reuneste la sediul sau, lucrarile fiind
prezidate de presedintele Curtii Supreme de Justitie.
In acest caz, convocarea consiliului se face de catre presedintele Curtii
Supreme de justitie, care comunica membrilor consiliului si ministrului
justitiei lista dosarelor.
Art. 30
La sedinta Consiliului Superior al Magistraturii partile sunt citate in mod
obligatoriu cu cel putin 5 zile libere inainte de data cand are loc judecata.
Judecatorului impotriva caruia s-a exercitat actiunea disciplinara i se
comunica, o data cu citatia, o copie de pe actiunea introdusa de ministerul
justitiei.
Art. 31
Judecatorul poate cere Consiliului Superior al Magistraturii sa fie
asistat, in cursul judecatii, de un magistrat ales de el.
Art. 32
Ministrul justitiei nu participa la deliberarile Consiliului Superior al
Magistraturii cand acesta indeplineste rolul de instanta disciplinara.
Actiunea disciplinara va fi sustinuta in fata consiliului de catre
ministrul justitiei sau de catre un reprezentant desemnat de acesta.
Art. 33
Judecatorul citat si magistratul care il asista pot lua cunostinta de
continutul dosarului si pot cere probe in aparare.
Ministrul justitiei sau reprezentantul acestuia are dreptul sa ia
cunostinta de actele depuse in aparare de judecatorul citat si sa ceara
administrarea altor probe.
Art. 34
Consiliul Superior al Magistraturii, constituit in instanta disciplinara,
solutioneaza actiunea introdusa de ministrul justitiei prin hotarare motivata,
care se comunica partilor.
Hotararile pronuntate se semneaza de presedintele Curtii Supreme de
Justitie si de catre membrii consiliului care au adoptat-o.
In cazul in care un membru al consiliului face opinie separata, aceasta va
fi motivata.
Art. 35
Dispozitivul hotararilor pronuntate de Consiliul Superior al Magistraturii
in materie disciplinara se consemneaza intr-un registru special, prin grija
presedintelui Curtii Supreme de Justitie.
Dosarele privind cauzele solutionate vor fi pastrate separat la sediul
consiliului.
Art. 36
Contestatiile impotriva hotararilor pronuntate in materie disciplinara se
depun la Consiliul Superior al Magistraturii .
Art. 37
Consiliul Superior al Magistraturii, prin grija presedintelui de sedinta in
exercitiu, va comunica Presedintelui Romaniei hotararile definitive prin care
s-a dispus inlaturarea din magistratura, in vederea emiterii decretului de
eliberare din functie.
Art. 38
Dispozitiile cuprinse in acest capitol se completeaza in mod corespunzator
cu prevederile Codului de procedura civila, in masura in care, prin Legea nr.
92/1992 si prin prezentul regulament, nu se dispune altfel.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 39
Lucrarile Consiliului Superior al Magistraturii nu sunt publice.
La propunerea celui care prezideaza lucrarile, consiliul poate aproba
participarea la sedinta a unor persoane a caror prezenta este considerata
utila.
Art. 40
Membrii Consiliului Superior al Magistraturii, ceilalti magistrati si
personalul care participa la activitatea consiliului sunt obligati sa pastreze
secretul deliberarii si confidentialitatea lucrarilor.
Hotararile, avizele si celelalte acte emise de consiliu se redacteaza de
catre un membru al acestuia si se definitiveaza de plenul consiliului.
Actele emise se redacteaza in numarul de exemplare necesar, pentru a se
asigura pastrarea la dosar, la mapele speciale, si pentru comunicarea lor
partilor sau, dupa caz, persoanelor si autoritatilor indreptatite.
Art. 41
Membrii Consiliului Superior al Magistraturii au dreptul la o indemnizatie
lunara, potrivit legii.
Plata indemnizatiilor, diurnelor si cheltuielilor de deplasare la care sunt
indreptatiti, potrivit legii, membrii consiliului se asigura de instantele sau
parchetele in care acestia isi exercita functiile de magistrati.
Art. 42
Activitatea de secretariat a Consiliului Superior al Magistraturii se indeplineste
de catre consilieri ai directiei care raspunde de activitatea de personal din
Ministerul Justitiei, desemnati prin ordin al ministrului justitiei.
In cazul in care Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste rolul de
consiliu de disciplina, consemnarea dezbaterilor si efectuarea celorlalte acte
procedurale necesare solutionarii cauzei, inclusiv redactarea hotararilor, se
efectueaza de catre un magistrat asistent, desemnat de presedintele Curtii
Supreme de Justitie.
Consiliul Superior al Magistraturii va inainta ministrului justitiei, pana
la 1 decembrie 1995, propuneri privind adoptarea unei hotarari a Guvernului
referitoare la atribuirea spatiului necesar pentru sediu, a unui personal
tehnic si de secretariat (cel mult 5 posturi), cat si pentru individualizarea
bugetului propriu, determinat, ca atare, in bugetul Ministerului Justitiei.
Art. 43
Lucrarile Consiliului Superior al Magistraturii se consemneaza, in toate
cazurile, intr-un proces-verbal care se intocmeste pe baza stenogramei
dezbaterilor, prin grija celui care prezideaza lucrarile.
In procesul-verbal se vor consemna prezenta membrilor consiliului si a
altor persoane participante la sedinta, continutul dezbaterilor si hotararile
adoptate.
Procesul-verbal se semneaza de cel care a prezidat lucrarile, de membrii
consiliului si se contrasemneaza de catre secretar.
Dosarele si registrele privind activitatea consiliului se pastreaza la
sediul acestuia.
Art. 44
Hotararile adoptate de Consiliul Superior al Magistraturii vor fi
consemnate, in sinteza, in registre separate care se pastreaza la sediul
acestuia.
Art. 45
Calitatea de membru al Consiliului Superior al Magistraturii inceteaza,
potrivit legii, in urmatoarele cazuri:
a) la expirarea mandatului;
b) cand inceteaza functia de judecator sau de procuror;
c) prin demisie din functia de membru al Consiliului Superior al
Magistraturii.
In cazul in care intervine o vacanta inainte de data expirarii mandatului
unuia dintre membrii Consiliului Superior al Magistraturii, se procedeaza,
intr-un termen de 30 de zile, la desemnarea candidatilor in vederea alegerii
unui alt membru in consiliu, urmandu-se procedura prevazuta de lege pentru
alegerea acestuia; membrul consiliului astfel ales va incheia mandatul
antecesorului sau.
In situatia reglementata de alin. 2, consiliul stabileste procedura
desemnarii candidatilor.
Art. 46
In exercitarea atributiilor lor, membrii Consiliului Superior al
Magistraturii se pot informa la sediul instantelor si parchetelor cu privire la
problemele care intra in competenta consiliului, urmand sa prezinte rapoarte in
fata acestuia.
Membrii consiliului pot participa la instalarea in functie si la depunerea
juramantului de catre magistrati.
Art. 47
Rechizitele si celelalte materiale necesare activitatii Consiliului
Superior al Magistraturii se asigura prin grija Ministerului Justitiei.
Art. 48
Modificarea sau completarea prezentului regulament se poate face la
initiativa unui numar de cel putin 8 membri, hotararea urmand a se adopta cu
votul a doua treimi din numarul membrilor Consiliului Superior al
Magistraturii.
Art. 49
Prezentul regulament a fost adoptat de catre Consiliul Superior al
Magistraturii in sedinta din 17 noiembrie 1994, in unanimitate, si intra in
vigoare la data publicarii lui in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.*)
Pe aceeasi data isi inceteaza aplicarea Regulamentul de functionare a
Consiliului Superior al Magistraturii, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 84 din 4 mai 1993.
--------------------
*) Regulamentul a intrat in vigoare la data de 5 decembrie 1994, cu
exceptia prevederilor art. 5 alin. 2, art. 6 alineatul ultim, art. 10 alin. 3
(astfel cum a fost modificat), art. 12, art. 13, art. 40 alineatul ultim si
art. 43 alin. 1, care intra in vigoare la data de 8 decembrie 1995.