HOTARARE Nr. 437 din 4 august 1992
pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 340/1992 privind
regimul de import al deseurilor si reziduurilor de orice natura, precum si al
altor marfuri periculoase pentru sanatatea populatiei si pentru mediul
inconjurator
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 201 din 18 august 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Hotararea Guvernului nr. 340/1992 privind regimul de import al deseurilor
si reziduurilor de orice natura, precum si al altor marfuri periculoase pentru
sanatatea populatiei si pentru mediul inconjurator, se modifica si se
completeaza, avand continutul alaturat.
PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN
Contrasemneaza:
Ministrul mediului,
Marcian Bleahu
Ministrul comertului
si turismului,
Constantin Fota
Ministrul economiei
si finantelor,
George Danielescu
Ministrul industriei,
Dan Constantinescu
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Petru Marculescu
p. Ministrul de interne,
Nicolae Craciun
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
p. Ministrul sanatatii,
George Iacob
HOTARARE Nr. 340 din 20 iunie 1992
privind regimul de import al deseurilor si reziduurilor de orice natura, precum
si al altor marfuri periculoase pentru sanatatea populatiei si pentru mediul
inconjurator
Art. 1
Importul in Romania de deseuri si reziduuri de orice natura, in stare bruta
sau prelucrata, este interzis.
Prin deseuri si reziduuri de orice natura, in sensul prezentei hotarari, se
inteleg resturile tehnologice de orice natura, produsele si materialele cu
termene de garantie depasite, produsele uzate fizic care nu mai au valoare de intrebuintare,
precum si resturile menajere.
Art. 2
Fac exceptie de la prevederile art. 1 anumite categorii de deseuri: de
minereuri, de metale feroase sau neferoase, precum si alte deseuri, care
urmeaza a fi prelucrate de importatori prin capacitatile de productie
existente, pentru obtinerea unor materii prime si materiale utile, cu conditia
ca prin transport, depozitare si prelucrare pe teritoriul tarii aceste deseuri
sa nu prezinte risc toxicologic si ecologic.
Categoriile de deseuri exceptate prin dispozitiile alin. 1 sunt prevazute
in anexa nr. 1.
Anexa nr. 1 poate fi revizuita la propunerea ministerelor interesate, cu
acordul Ministerului Mediului, prin hotarare a Guvernului.
Art. 3
Importul deseurilor mentionate la art. 2 se face pe baza licentei de
import, care se elibereaza numai cu acordul Ministerului Mediului si al
Ministerului Sanatatii.
Licenta de import va contine obligatoriu declaratia importatorului, facuta
pe proprie raspundere, prin care se specifica denumirea produsului ce urmeaza a
fi introdus in tara, cu mentiunea expresa "deseuri de ...".
Art. 4
Importatorul este obligat sa se asigure la contractare, ambalare, incarcare
si expediere, pentru categoriile de deseuri prevazute la art. 2, ca acestea
corespund in totalitate caracteristicilor din documentatia prezentata
Ministerului Mediului si Ministerului Sanatatii, in vederea obtinerii acordului
prevazut la art. 3 alin. 1.
Totodata, importatorul este obligat sa obtina, de la organismele autorizate
din tara de origine, declaratia de conformitate, certificate care sa ateste ca
aceste marfuri nu prezinta risc toxicologic si ecologic, precum si viza
organelor vamale din tara exportatorului.
Art. 5
La incheierea contractului de vanzare-cumparare, importatorul este obligat
sa puna in mod expres in vedere exportatorului necesitatea verificarii, la
incarcare si expeditie, a existentei documentelor de transport international,
precum si a celor prevazute la art. 4.
Documentele de transport, inclusiv cele prevazute la art. 4, vor insoti
incarcatura pe tot timpul transportului.
Intrarea in tara a mijloacelor de transport, incarcate cu astfel de
marfuri, va fi permisa de organele vamale, numai daca li se prezinta licenta de
import, cu acordul scris al Ministerului Mediului si Ministerului Sanatatii,
precum si documentele prevazute la art. 4.
In lipsa oricaruia dintre aceste documente, nu se va permite intrarea pe
teritoriul Romaniei a mijloacelor de transport in cauza.
Importatorul este obligat ca, la incheierea contractului de
vanzare-cumparare, sa puna in mod expres in vedere exportatorului necesitatea
ca acesta:
a) sa mentioneze in documentul de transport dispozitia de returnare la
punctul de incarcare a mijlocului de transport, in cazul in care continuarea
transportului pe teritoriul Romaniei este interzisa de catre autoritatile
publice romane, din cauza nerespectarii prevederilor prezentei hotarari;
b) sa inscrie elementele prevazute la art. 3 si 4 in rubricile special
rezervate din documentul de transport.
In cazul transportului pe caile ferate, in lipsa oricaruia dintre
documentele prevazute in prezentul articol, mijlocul de transport va fi primit
si retinut in punctele de frontiera de intrare ale Romaniei, urmand ca
importatorul sa prezinte documentele necesare in cel mult 48 de ore, in caz
contrar, mijlocul de transport fiind redirijat in afara teritoriului tarii,
potrivit conventiilor internationale feroviare la care Romania este parte.
Art. 6
Importul marfurilor periculoase pentru sanatatea populatiei si pentru
mediul inconjurator, prevazute in anexa nr. 2, se va putea face numai pe baza
documentelor si avizelor stabilite prin dispozitiile legale pentru fiecare
grupa de marfuri, pe baza certificatelor de calitate eliberate de organismele
autorizate din tara de origine, anexate declaratiei de conformitate, precum si
a inscriptionarii, dupa caz, a termenului de garantie sau de valabilitate.
In lipsa oricaruia dintre aceste documente, organele vamale nu vor permite
intrarea marfurilor pe teritoriul Romaniei.
Importatorul este obligat ca, la incheierea contractului de
vanzare-cumparare sau a intelegerii de livrare, sa puna in mod expres in vedere
exportatorului necesitatea ca acesta:
a) sa mentioneze in documentul de transport dispozitia de returnare la
punctul de incarcare a mijlocului de transport, in cazul in care continuarea
transportului pe teritoriul Romaniei este interzisa de catre autoritatile
publice romane, din cauza nerespectarii prevederilor prezentei hotarari;
b) sa inscrie elementele prevazute la alin. 1 in rubricile special
rezervate din documentul de transport.
In cazul transportului pe caile ferate, in lipsa oricaruia dintre
documentele prevazute in prezentul articol, mijlocul de transport va fi retinut
in punctele de frontiera de intrare ale Romaniei, urmand ca importatorul sa
prezinte documentele necesare in cel mult 48 de ore, in caz contrar, mijlocul
de transport fiind redirijat in afara teritoriului tarii, potrivit conventiilor
internationale feroviare la care Romania este parte.
Art. 7
Pentru marfurile care, pe baza documentelor prevazute la art. 4, 5 si 6 din
prezenta hotarare, indeplinesc conditiile de a intra in tara, mijloacele de
transport vor fi dirijate la unitatile vamale din interiorul tarii, in vederea
efectuarii operatiunilor de vamuire.
La controlul vamal participa, la solicitarea organelor vamale, impreuna cu
acestea, specialisti din cadrul Comisiei Nationale pentru Standarde, Metrologie
si Calitate, Ministerului Mediului, Ministerului Sanatatii, Ministerului
Industriei, Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, precum si ai altor
ministere si organe centrale ale administratiei publice, dupa caz.
Art. 8
Transporturile care, la punctele de trecere a frontierei, creeaza
suspiciuni privind continutul marfurilor, vor fi controlate la frontiera,
conform prevederilor art. 7 alin. 2.
Art. 9
In cazurile in care, la control, se constata incalcari ale prevederilor
legale, toate cheltuielile ocazionate de operatiunile de verificare,
expertizare, returnare a marfurilor si de stationare a mijloacelor de transport
vor fi suportate de importator.
Art. 10
Pentru aducerea la indeplinire a prevederilor prezentei hotarari,
Ministerul Economiei si Finantelor - Directia Generala a Vamilor, Comisia
Nationala pentru Standarde, Metrologie si Calitate, Ministerul Mediului,
Ministerul Sanatatii, Ministerul Industriei, Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei, Ministerul Comertului si Turismului, precum si alte ministere si
organe centrale ale administratiei publice vor aplica normele metodologice
prevazute in anexa nr. 3 si vor asigura pregatirea personalului de
specialitate.
Art. 11
In termen de 30 de zile de la publicarea prezentei hotarari, agentii
economici care au incheiat contracte pentru importul marfurilor prevazute in
anexa nr. 1 sunt obligati sa obtina avizele de la Ministerul Mediului si
Ministerul Sanatatii si sa solicite reconfirmarea licentelor de import.
Art. 12
Nerespectarea regimului de import al marfurilor ce fac obiectul prezentei
hotarari atrage raspunderea contraventionala, civila sau penala, dupa caz, a
persoanelor vinovate.
Art. 13
Constituie contraventii, daca, potrivit legii penale, nu sunt infractiuni,
si se sanctioneaza cu amenda de la 250.000 la 1.000.000 lei urmatoarele fapte:
a) omisiunea inscrierii in documentatia importatorului a datelor complete
privind caracteristicile si denumirea exacta a produsului ce urmeaza a se
importa;
b) neluarea, de catre importator, a masurilor de asigurare la contractare,
ambalare, incarcare si expediere, pentru ca marfurile prevazute in anexele nr.
1 si 2 sa corespunda in totalitate caracteristicilor prevazute in documentatia
de aprobare a importului;
c) omisiunea importatorului de a pune, in mod expres, in vedere
exportatorului sa verifice, la incarcare si expeditie, existenta documentelor
de transport international, precum si a certificatelor prevazute de prezenta
hotarare;
d) incalcarea, de catre transportator, a obligatiilor prevazute in art. 5;
e) permiterea intrarii pe teritoriul Romaniei, de catre functionarii
organelor vamale, a mijloacelor de transport incarcate cu produse din cele
prevazute la art. 2 si art. 6, in lipsa oricaruia dintre documentele cerute
prin prezenta hotarare;
f) nerespectarea termenului de reconfirmare a licentelor de import si a
obtinerii avizelor de la Ministerul Mediului si Ministerul Sanatatii;
g) primirea, de catre persoane fizice sau juridice, spre depozitare, sub
orice forma, a deseurilor si reziduurilor prevazute la art. 1 si provenite din
import.
Art. 14
Constatarea contraventiilor prevazute la art. 13 lit. a), b), c), d), f) si
g) si aplicarea amenzilor se fac de catre organele vamale, ofiterii si
subofiterii de politie, precum si de catre personalul anume imputernicit din
cadrul Ministerului Mediului, Ministerului Sanatatii, Comisiei Nationale pentru
Standarde, Metrologie si Calitate si al Ministerului Comertului si Turismului.
Constatarea contraventiei prevazute la art. 13 lit. e) si aplicarea amenzii
se fac de catre ofiterii si subofiterii de politie.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia.
Plangerea, insotita de copia procesului-verbal de constatare a
contraventiei, se depune la organul din care face parte agentul constatator,
care o inainteaza judecatoriei in a carei raza teritoriala a fost savarsita
contraventia, spre solutionare.
Art. 15
Contraventiilor prevazute in prezenta hotarare le sunt aplicabile
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor.
Art. 16
In cazuri deosebite, in afara raspunderilor prevazute la art. 12 si 13,
Ministerul Comertului si Turismului, la propunerea Ministerului Mediului, este
autorizat sa refuze agentului economic in cauza eliberarea licentei de import
pe o perioada de la 2 la 10 ani ori, dupa caz, sa-i retraga avizul acordat,
potrivit legii, de a efectua operatiuni de comert exterior.
Art. 17
Organele Ministerului de Interne si ale Garzii Financiare sunt obligate sa
acorde sprijin organelor de control prevazute la art. 7, la solicitarea
acestora, in timpul exercitarii atributiilor ce le revin.
Art. 18
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 19
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, orice prevederi contrare
isi inceteaza aplicarea.
ANEXA 1
CATEGORII
de deseuri valorificabile, admise la import, conditionat
1. Deseuri din otel (fier vechi);
2. Deseuri din fonta (fonta veche);
3. Deseuri din cupru;
4. Deseuri din alama;
5. Deseuri din bronz;
6. Deseuri din plumb;
7. Deseuri din zinc;
8. Deseuri din aluminiu;
9. Deseuri din metale dure;
10. Deseuri din metale pretioase;
11. Deseuri din cioburi de sticla, incolore si mate;
12. Deseuri din hartii si cartoane;
13. Deseuri din filatura de bumbac si de lina cu continut 100% fibra
naturala si curate;
14. Deseuri din fabricile de tricotaje tip bumbac si tip lina curata.
NOTA:
a) Se interzice prezenta in deseuri a substantelor nominalizate in anexa
nr. 1 a documentului elaborat de a II-a Sesiune a O.E.C.D., din 17-20
septembrie 1991, privind importul de compusi chimici periculosi.
b) La categoriile de deseuri, de la poz. 1-11, nu se admite prezenta
substantelor organice (materiale plastice, uleiuri si altele).
c) Licentele de import se elibereaza numai agentilor economici comunicati
Ministerului Comertului si Turismului de catre ministerele de resort.
ANEXA 2
CATEGORII
de produse periculoase pentru sanatatea populatiei si pentru mediul
inconjurator, codificate prin pozitiile vamale ale acestora
-----------------------------------------------------------------------------
Nr. Categoria de produse Cod pozitii
crt. - denumire generica - (de la ... inclusiv -
la ... inclusiv)
-----------------------------------------------------------------------------
0 1 2
-----------------------------------------------------------------------------
1. Diverse produse de origine animala 05.01-05.11
2. Seve si extracte vegetale 13.02
3. Gudroane, uleiuri, cocs de petrol, bitum 27.06-27.10; 27.13-27.15
4. Produse chimice anorganice si compusi organici 28.01; 28.04.70-28.04.90;
si anorganici 28.05-28.09; 28.11.11;
28.11.19; 28.11.23;
28.11.29
5. Sulfuri de metaloizi 28.13
6. Baze anorganice si oxizi, hidroxizi si peroxizi 28.14-28.16; 28.22; 28.24
7. Saruri ale acizilor anorganici 28.28; 28.29; 28.37; 28.38
8. Diversi compusi anorganici 28.43.90; 28.44; 28.45;
28.48; 28.50; 28.51
9. Hidrocarburi si derivati 29.02-29.04
10. Fenoli si derivati 29.07; 29.08
11. Eteri si epoxizi 29.09; 29.10
12. Acizi carboxilici, halogenuri, peroxizi,
peroxiacizi si esteri 29.18-29.20
13. Compusi cu azot 29.24; 29.27-29.29
14. Compusi organo-anorganici, compusi 29.31; 29.34; 29.35
heterociclici
15. Vitamine si hormoni 29.36; 29.37
16. Heteroide si alcaloide 29.38; 29.39
17. Antibiotice si alti compusi organici 29.41; 29.42
18. Produse farmaceutice 30.01-30.06
19. Ingrasaminte 31.01-31.05
20. Coloranti, culori, lacuri si vopsele 32.04-32.10
21. Uleiuri esentiale, produse si preparate de
parfumerie si cosmetice 33.01-33.07
22. Sapunuri, preparate pentru spalat si paste
pentru modelat 34.01; 34.02; 34.07
23. Substante albuminoide, amidon, enzime 35.01-35.07
24. Diverse articole din materiale inflamabile 36.06
25. Lesii reziduale si gudroane 38.04; 38.07
26. Pesticide 38.08
27. Produse diverse ale industriei chimice 38.11; 38.13; 38.14; 38.17;
38.21; 38.23.90
28. Materiale plastice si articole din materiale 39.01-39.14; 39.17.10
plastice
29. Piei brute 41.01-41.03
30. Blanuri brute 43.01
31. Diverse sprayuri 96.16
-------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Importurile acestor produse pot fi efectuate numai de agenti economici
abilitati de catre ministerele de resort, conform anexei nr. 3.
ANEXA 3
NORME METODOLOGICE
privind regimul de import al deseurilor si reziduurilor de orice natura, precum
si al altor marfuri periculoase pentru sanatatea populatiei si pentru mediul
inconjurator
CAP. 1
Atributii ale ministerelor
I. 1. Ministerul Mediului
1. Emite, prin Directia evaluare impact ecologic si avizare, acordul scris
necesar eliberarii sau reconfirmarii licentei de import pentru categoriile de
deseuri prevazute in anexa nr. 1 a hotararii, pe baza documentatiei specificate
in anexa A.
2. Inscrie, prin Directia evaluare impact ecologic si avizare, in cazul
acceptarii importului, pe versoul celor trei exemplare ale cererii de licenta,
urmatoarele: "Se avizeaza favorabil pentru importul de ........".
3. Refuza emiterea, suspenda sau, dupa caz, anuleaza acordul, daca
importatorul nu respecta conditiile legale si informeaza Directia Generala a
Vamilor si Ministerul Comertului si Turismului asupra masurii luate.
4. Participa la controlul vamal cu personal de specialitate, instruit si
imputernicit in aplicarea hotararii, la solicitarea organelor vamale.
5. Inainteaza Guvernului proiectul de hotarare privind revizuirea anexei
nr. 1 a hotararii, pe baza propunerilor ministerelor interesate.
I. 2. Ministerul Sanatatii
6. Emite, prin Directia medicinii preventive sau, dupa caz, Directia
farmaceutica, acordul scris necesar eliberarii sau reconfirmarii licentei de
import pentru deseurile prevazute in anexa nr. 1 a hotararii, precum si pentru
produsele din anexa nr. 2 a hotararii, la pozitiile cu urmatoarele coduri:
29.36; 29.37; 29.41; 29.42; 30.01-30.06; 33.01-33.07; 34.01; 34.02; 34.07;
38.08, pe baza documentatiei specificate in anexa B.
7. Inscrie, prin Directia medicinii preventive sau, dupa caz, Directia
farmaceutica, in cazul acceptarii importului, pe versoul celor trei exemplare
ale cererii de licenta, urmatoarele: "Se avizeaza favorabil importul de
...... " (se specifica obligatoriu denumirea comerciala a fiecarui produs
admis la import).
8. Refuza emiterea, suspenda sau, dupa caz, anuleaza acordul, daca
importatorul nu respecta conditiile legale si informeaza Directia Generala a
Vamilor si Ministerul Comertului si Turismului asupra masurii luate.
9. Abiliteaza agentii economici, pe baza documentatiei specificate in anexa
C, pentru importul de produse prevazute in anexa nr. 2 a hotararii, la
pozitiile cu urmatoarele coduri: 29.35; 29.36; 29.37; 29.41; 29.42;
30.01-30.06; 33.01-33.07; 34.01; 34.02; 34.07; 38.08; 38.21; 96.16.
10. Participa la controlul vamal cu personal de specialitate, instruit si
imputernicit in aplicarea hotararii, la solicitarea organelor vamale.
I. 3. Ministerul Agriculturii si Alimentatiei
11. Emite, prin Directia de protectie a plantelor si carantina fitosanitara
sau, dupa caz, prin Directia generala sanitara veterinara, acordul scris pe
baza documentatiei specificate in anexa D si inscrie pe versoul celor trei
exemplare ale cererii de licenta de import, in cazul acceptarii importului,
pentru produsele prevazute in anexa nr. 2 a hotararii, la nr. crt. 15, 18, 26
urmatoarele: "Se avizeaza favorabil importul de ............" (se
specifica obligatoriu denumirea comerciala a fiecarui produs admis la import).
12. Abiliteaza agentii economici, pe baza documentatiei specificate in
anexa E, pentru importul de produse prevazute in anexa nr. 2 a hotararii, la
nr. crt. 1, 15, 18, 19, 23, 26, 29 si 30.
13. Participa la controlul vamal cu personal de specialitate, instruit si
imputernicit in aplicarea hotararii, la solicitarea organelor vamale.
I. 4. Ministerul Industriei
14. Abiliteaza agentii economici, pe baza documentatiei specificate in
anexa F, pentru importul de deseuri prevazute in anexa nr. 1 a hotararii si de
produse prevazute in anexa nr. 2 a hotararii (cu exceptia celor de la nr. crt.
1, 15, 18, 19, 23 si 26).
15. Participa, dupa caz, la controlul vamal, cu personal de specialitate
instruit si imputernicit in aplicarea hotararii, la solicitarea organelor
vamale.
I. 5. Ministerul Comertului si Turismului
16. Elibereaza, prin Directia generala de politica comerciala, pentru
deseurile prevazute in anexa nr. 1 a hotararii, licente de import agentilor
economici care au obtinut acordul Ministerului Mediului si al Ministerului Sanatatii,
precum si certificatul de abilitare, emis de Ministerul Industriei.
17. Elibereaza, prin Directia generala de politica comerciala, pentru
produsele de la nr. crt. 15, 17, 18, 21, 22 si 26 din anexa nr. 2 a hotararii,
licente de import agentilor economici care au obtinut, dupa caz, acordul
Ministerului Sanatatii sau al Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, precum
si certificatul de abilitare emis de ministerul de resort.
18. Elibereaza licentele de import in stricta conformitate cu acordurile
obtinute si metodologia prevazuta in anexa G.
19. Tine evidenta si comunica "lista neagra" a agentilor
economici carora li s-au aplicat sanctiuni sau restrictii in desfasurarea de
activitati de comert exterior prin mass-media, inclusiv la ministerele si
organismele guvernamentale interesate.
I. 6. Ministerul Economiei si Finantelor - Directia Generala a Vamilor
20. Dispune unitatilor vamale de frontiera interzicerea intrarii in tara a
mijloacelor de transport incarcate cu deseuri si reziduuri de orice natura,
potrivit hotararii si prezentelor norme.
21. Dispune unitatilor vamale de frontiera interzicerea intrarii in tara a
mijloacelor de transport incarcate cu deseuri prevazute in anexa nr. 1 a
hotararii, precum si cu produse prevazute in anexa nr. 2 a hotararii, in cazul
nerespectarii conditiilor prevazute la art. 5 si 6 din hotarare.
22. Solicita unitatilor ministerelor de resort, in scris sau pe baza de
nota telefonica, participarea la controlul vamal a specialistilor instruiti si
imputerniciti, potrivit dispozitiilor art. 7 si 8 din hotarare, conform
modelului din anexa J.
23. Instruieste organele vamale pentru efectuarea controlului vamal, in
sensul respectarii dispozitiilor hotararii.
I. 7. Comisia Nationala pentru Standarde, Metrologie si Calitate
24. Participa la controlul vamal cu personal de specialitate, instruit si
imputernicit in aplicarea hotararii, la solicitarea organelor vamale.
CAP. 2
Metodologii de avizare a importurilor, de abilitare a agentilor economici
si de emitere si reconfirmare a licentelor de import
Metodologiile sunt prezentate dupa cum urmeaza:
1. Ministerul Mediului
Anexa A - metodologie de emitere a acordului de mediu
2. Ministerul Sanatatii
Anexa B - metodologie de emitere a acordului
Anexa C - metodologie de abilitare a agentilor economici
3. Ministerul Agriculturii si Alimentatiei
Anexa D - metodologie de emitere a acordului
Anexa E - metodologie de abilitare a agentilor economici
4. Ministerul Industriei
Anexa F - metodologie de abilitare a agentilor economici
5. Ministerul Comertului si Turismului
Anexa G - metodologie de emitere si reconfirmare a licentelor de import.
CAP. 3
Procedura de control
Procedura de control se aplica in unitatile vamale din punctele de
frontiera si din interiorul tarii, precum si, dupa caz, la importator.
Terminologia utilizata in procedura de control este definita in anexa H.
Unitatile vamale solicita, dupa caz, prin convocare scrisa sau nota
telefonica (anexa I), specialistii imputerniciti sa participe la controlul
vamal, potrivit art. 7 si 8 din hotarare, care au obligatia sa se prezinte la
data fixata prin apel.
La stabilirea datei efectuarii controlului, unitatile vamale vor tine seama
de timpul efectiv necesar deplasarii specialistilor imputerniciti, solicitati
la punctele de control.
Convocarea specialistilor imputerniciti pentru participarea la controlul
vamal se va face conform anexei J.
III. 1. Conditii prealabile
III. 1. 1. Ministerele de resort vor pune la dispozitia unitatilor vamale
si organelor interesate urmatoarele documente:
- Lista organismelor autorizate in alte tari sa emita certificate care sa
ateste ca deseurile din anexa nr. 1 a hotararii nu prezinta risc toxicologic si
ecologic.
Lista va fi elaborata pana la 1 septembrie 1992, actualizata si transmisa
anual prin grija Ministerului Comertului si Turismului.
- Lista detaliata a produselor prevazute la nr. crt. 26 din anexa nr. 2 a
hotararii, elaborata si avizata de catre Ministerul Sanatatii si Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei, pe baza reglementarilor in vigoare.
- Lista substantelor nominalizate prin documentul elaborat de a II-a
sesiune a O.E.C.D., din 17-20 septembrie 1991, a caror prezenta in deseuri este
interzisa.
Lista va fi transmisa prin grija Ministerului Mediului.
III. 1.2. Importatorul are obligatia sa asigure originalul si traducerea in
limba romana, pe proprie raspundere, a urmatoarelor documente: declaratia de
conformitate, certificatul de calitate, certificatul de garantie sau
valabilitate, precum si certificatul care atesta ca deseurile nu prezinta risc
toxicologic sau ecologic.
III. 2. Desfasurarea controlului
Potrivit art. 1 al hotararii, unitatile vamale interzic introducerea in
Romania a produselor si materialelor cu termen depasit de garantie sau de
valabilitate, precum si a produselor uzate fizic.
Unitatile vamale interzic introducerea in Romania a produselor uzate fizic,
daca acestea nu sunt nominalizate prin anexa nr. 1 a hotararii.
III. 2.1. La unitatile vamale de frontiera
III. 2.1.1. Organele vamale
A. La intrarea in tara a mijloacelor de transport incarcate cu marfuri,
organele vamale vor efectua controlul dupa cum urmeaza:
a) Daca marfurile nu se incadreaza in nici una din categoriile prevazute in
hotarare, se procedeaza in conformitate cu reglementarile vamale in vigoare.
b) Daca marfurile se incadreaza in categoria celor prevazute in art. 1
alin. 2 si nu sunt nominalizate in anexa nr. 1 a hotararii, nu se va permite
intrarea pe teritoriul Romaniei a mijloacelor de transport.
c) Daca marfurile fac parte din listele cuprinse in anexele nr. 1 si 2 ale
hotararii, organele vamale verifica, pe langa documentele de transport
international, si existenta urmatoarelor documente:
c. 1) pentru deseurile din anexa nr. 1 a hotararii:
- licenta de import, cu inscrierea acordurilor Ministerului Mediului si
Ministerului Sanatatii;
- certificatul de abilitare a agentului economic, eliberat de Ministerul
Industriei;
- declaratia de conformitate;
- certificatul care atesta ca deseurile nu prezinta risc toxicologic si
ecologic;
c. 2) pentru produsele din anexa nr. 2 a hotararii:
- licenta de import, numai pentru produsele de la nr. crt. 15, 17, 18, 21,
22 si 26, avand inscrise acordurile ministerelor de resort, astfel:
- acordul Ministerului Sanatatii, pentru produsele de la nr. crt. 17 (cod
vamal 29.41; 29.42), 21 (cod vamal 33.01-33.07) si 22 (cod vamal 34.01; 34.02
si 34.07);
- acordul Ministerului Sanatatii sau al Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei, pentru produsele de la nr. crt. 15, 18 si 26*);
- certificatul de abilitare a agentului economic, eliberat, dupa caz, de
ministerul de resort, in conformitate cu anexele C, E si F;
- declaratia de conformitate;
- certificatul de calitate;
- dupa caz, inscriptionarea termenului de garantie sau valabilitate.
In lipsa oricaruia dintre documentele mentionate, unitatile vamale nu vor
permite intrarea in tara a mijloacelor de transport.
--------------
*) Pentru produsele de uz uman, acordul se emite de Ministerul Sanatatii;
pentru produsele de uz zoo-veterinar, acordul se emite de Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei.
Pentru pesticidele utilizate in profilaxia sanitar-umana, acordul se emite
de Ministerul Sanatatii; pentru pesticidele utilizate in agricultura si
zootehnie, acordul se emite de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
B. In cazul in care mijloacele de transport incarcate cu marfuri sunt
insotite de toate documentele mentionate la pct. III 2.1.1. lit. A.c), organele
vamale de frontiera le vor dirija la unitatile vamale din interiorul tarii, in
vederea efectuarii operatiunilor de vamuire.
Daca transporturile creeaza suspiciuni privind continutul marfurilor sau
dificultati de incadrare in prevederile hotararii, organele vamale vor solicita
specialistii imputerniciti conform anexei J si vor proceda, impreuna cu
acestia, la efectuarea controlului.
III. 2.1.2. Specialistii imputerniciti de catre ministerele de resort
A. Verifica documentele de insotire care atesta calitatea produselor
(declaratie de conformitate, certificat de calitate), urmarind:
a) valabilitatea acestora (antet, stampila, data emiterii, continutul
lizibil, existenta traducerii in limba romana, pe propria raspundere, daca se
refera la lotul de marfuri transportate etc.);
b) in cazul deseurilor din anexa nr. 1 a hotararii, daca certificatele
atesta ca acestea nu prezinta risc toxicologic si ecologic si daca sunt emise
de organismele autorizate din tara de origine, prevazute in lista existenta la
vama.
B. Verifica, dupa desigilarea efectuata de organele vamale:
- identitatea marfurilor;
- inscriptionarea pe etichete, ambalaje sau pe produse a denumirii
produselor, a termenului de valabilitate sau garantie, a denumirii furnizorului
etc.;
- incadrarea in termenul de valabilitate sau de garantie;
- tipul si starea ambalajelor si a mijloacelor de transport, pentru
asigurarea mentinerii integritatii si calitatii marfurilor, precum si pentru
protectia mediului, pana la destinatie.
C. Preleveaza esantioane pentru verificare, in cazurile de prezumtie de
neconformitate cu documentele de insotire care atesta calitatea (conform
procedurii de aplicare a Hotararii Guvernului nr. 545/1991 privind
supravegherea calitatii produselor si serviciilor, in scopul prevenirii si
combaterii faptelor care pot afecta viata sau sanatatea oamenilor, animalelor
ori calitatea mediului inconjurator):
a) Orice prelevare contine, de regula, trei esantioane bune, identificabile
oricand, in afara cazurilor cand natura produselor sau cantitatea lor nu
permite prelevarea decat a unui singur esantion. Din aceste esantioane, unul
este destinat verificarii in laboratorul de incercari, al doilea este destinat
pastrarii la laborator ca proba martor, iar al treilea, pastrarii de catre
detinatorul produselor, ca proba martor.
Marimea esantioanelor, modul de prelevare, ambalare, transport si pastrare
a acestora vor fi in stricta conformitate cu standardele sau normele de produs
si cu metodele de incercari ale laboratoarelor autorizate sau acreditate si vor
fi mentionate in procesul-verbal de constatare-esantionare-contraventie (anexa
K).
Importatorul este obligat sa emita comanda pentru testarea, de catre un
laborator autorizat sau acreditat, comanda care va fi specificata in
procesul-verbal.
Agentul constatator se va asigura ca transportul si conservarea
esantioanelor sa se faca la timp si corect, eliminindu-se astfel posibilitatea
deprecierii acestora.
In toate cazurile, esantioanele prelevate vor fi corect sigilate. Aceste
sigilii se vor aplica pe o eticheta compusa din doua taloane (anexa L), ce se
vor separa dupa completare si semnare, astfel:
- un talon va fi preluat de catre specialistul laboratorului, dupa ce
acesta verifica integritatea sigiliului;
- cel de-al doilea talon ramane la agentul constatator.
Posesorii celor 3 esantioane nu au dreptul sa distruga sau sa modifice
starea esantionului dat in grija lor.
Agentul constatator este obligat sa se asigure ca esantioanele vor ajunge
la laboratoarele in profilul carora intra efectuarea incercarilor in maximum 24
de ore de la prelevare, daca perisabilitatea probei sau normativele de produse
nu obliga un termen mai scurt de ajungere a esantioanelor la laborator.
b) Dupa prelevarea esantioanelor, mijlocul de transport cu marfuri poate
parasi unitatea vamala spre destinatia importatorului, numai insotit de un proces-verbal
(anexa K), in care se specifica expres interdictia de comercializare sau
utilizare a produselor respective pana la sosirea si interpretarea raportului
de incercari (buletinului de analiza) de la laborator, de catre specialistii
imputerniciti.
Totodata, agentul constatator va comunica (fax, telex, telefon etc.), la
inspectiile teritoriale de specialitate pe raza carora se afla destinatarul
marfii, interdictia de comercializare sau utilizare pana la sosirea de la
laborator a rezultatelor analizelor.
c) Laboratoarele de incercari autorizate sau acreditate sunt obligate sa
efectueze imediat analiza sau incercarea esantioanelor trimise de organele de
control.
Pentru verificarea esantioanelor, laboratoarele vor folosi numai metodele
precizate in procedurile tehnice specifice, mentionate in documentele de
autorizare sau acreditare a laboratoarelor respective.
Laboratorul desemnat pentru a efectua analizele unui anumit esantion va
intocmi un raport de incercari (buletin de analiza) imediat ce a terminat
examinarile respective, dar nu mai tarziu de 3 ore de la incheierea incercarii
esantionului, consemnind rezultatele examinarilor si analizelor ajutatoare
efectuate asupra esantionului.
Raportul de incercari sau buletinul de analiza vor fi puse la dispozitia
organului care a prelevat esantioanele imediat ce a fost intocmit, dar nu mai
tarziu de a doua zi dimineata pana la orele 9,00.
D. Stabilesc masuri in functie de rezultatele operatiunilor de mai sus:
a) Neconformitatile, rezultate in urma verificarilor de la pct. III.
2.1.2., lit. A si B, vor fi mentionate in procesul-verbal (anexa K) si se va
stabili returnarea transportului de marfuri. Daca nu sunt neconformitati,
transportul va fi dirijat spre punctul de destinatie. Procesul-verbal, intocmit
in 4 exemplare, va fi transmis:
- unitatii vamale;
- importatorului si transportatorului;
- unitatii din care face parte specialistul imputernicit care a efectuat
constatarea;
- organelor de cercetare penala, dupa caz.
b) In cazul pct. III. 2.1.2. lit. C, pe baza rezultatelor din raportul de
incercari (buletin de analiza), sosit de la laboratorul autorizat sau
acreditat, organele de control din judetul de destinatie al transportului
stabilesc una dintre masurile:
b. 1) ridicarea interdictiei de comercializare sau utilizare si acordarea
liberului de vama;
b. 2) mentinerea interdictiei de comercializare sau utilizare, cu aplicarea
sanctiunilor prevazute de lege si dispunerea masurii de returnare a
transportului la furnizor.
In ambele cazuri, masura se aduce la cunostinta importatorului prin
proces-verbal (anexa K).
c) In cazul de neconformitati constatate la pct. III. 2.1.2. lit. A, B sau
C, dupa caz, se va extinde controlul la importator, pentru verificarea
respectarii prevederilor art. 4, 5 si 6 din hotarare.
III. 2.2. La unitatile vamale din interiorul tarii
Organele vamale, impreuna cu specialistii imputerniciti conform anexei J,
efectueaza controlul marfurilor, aplicand procedura de la pct. III. 2.1.
Daca nu se constata neconformitati, organele de control acorda liberul de
vama pe declaratia vamala de import, care va fi semnata si de specialistii
imputerniciti.
CAP. 4
Dispozitii finale
Dispozitiile prezentelor norme se aplica si pentru deseurile si produsele
prevazute in hotarare, care urmeaza sa fie introduse in tara sub forma de
ajutoare si donatii, importuri temporare si in regim de mostre.
Produsele inscrise in anexa nr. 2 a hotararii, care urmeaza sa fie
introduse in tara sub forma de ajutoare cu caracter umanitar, medical si
social, vor fi admise pe baza urmatoarelor documente:
- avizul emis de Comisia interdepartamentala pentru coordonarea activitatii
cu caracter umanitar, medical si social, desfasurata de persoane fizice,
persoane juridice si organizatii neguvernamentale din strainatate;
- declaratia donatorului de ajutoare umanitare, prin care sa certifice, pe
proprie raspundere, ca produsele nu prezinta risc toxicologic si ecologic;
- dupa caz, inscriptionarea termenului de garantie sau de valabilitate.
In cazul in care organele de control constata ca faptele savarsite de catre
agentii economici sau alte persoane constituie infractiuni, procesele-verbale
de constatare-esantionare-contraventie vor fi inaintate imediat organelor de
cercetare penala, care vor actiona, in continuare, conform Codului de procedura
penala.
ANEXA A
MINISTERUL MEDIULUI
METODOLOGIE
de emitere a acordului de mediu
1. Modul de eliberare a acordului de mediu
Acordul de mediu se emite numai pentru importul categoriilor de deseuri
valorificabile, cuprinse in anexa nr. 1 a hotararii, in termen de 20 de zile de
la data depunerii documentatiei dupa modelul din anexa A 1.
2. Continutul documentatiilor ce se prezinta pentru obtinerea acordului de
mediu
2.1. Cerere scrisa a agentului economic importator.
2.2. Declaratia agentului economic importator, facuta pe propria
raspundere, prin care specifica: denumirea deseului ce urmeaza a fi introdus in
tara, furnizorul, cantitatea, mijlocul de transport folosit, modul de ambalare,
locul de depozitare final si de tranzit, caracteristicile fizico-chimice,
bacteriologice si de radioactivitate.
2.3. Declaratia de accept a beneficiarului pentru produsul importat,
referitor la calitate si cantitate, si asumarea responsabilitatii asupra
respectarii legislatiei in vigoare din punct de vedere al protectiei mediului
si sanatatii in procesul de transport, valorificare si depozitare a deseului
importat, precum si a subproduselor rezultate.
2.4. Avizul Ministerului Sanatatii.
2.5. Certificat de abilitare, eliberat de Ministerul Industriei.
2.6. Certificat de inmatriculare de la Camera de Comert si Industrie.
2.7. Declaratia de conformitate din tara de origine a deseului, cu
traducere in limba romana, pe propria raspundere, a importatorului.
2.8. Certificat care sa ateste ca deseul importat nu prezinta risc
toxicologic si ecologic, eliberat de organisme autorizate din tara de orgine,
cu traducerea in limba romana, pe propria raspundere, a importatorului.
2.9. Punctul de vedere al agentiilor judetene sau al Agentiei municipiului
Bucuresti pentru supravegherea si protectia mediului, care sa ateste ca deseul
si subprodusele rezultate din prelucrare indeplinesc conditiile legale de
protectie a mediului.
3. Directia de evaluare impact ecologic si avizare va solicita, dupa caz,
agentului economic importator referinte si alte acte suplimentare referitoare
la deseurile importate, inclusiv buletine de analiza si certificate de
calitate.
4. Refuzul emiterii, suspendarea sau, dupa caz, anularea acordului de mediu
se fac in urmatoarele cazuri:
- documentatie incompleta;
- documente prezentate cu modificari, stersaturi sau care creeaza
suspiciuni;
- anularea unuia din acordurile, accepturile sau buletinele de calitate
solicitate;
- nerespectarea conditiilor impuse.
ANEXA A1
MINISTERUL MEDIULUI
Directia evaluare impact ecologic si avizare
Nr. ....... / ..........
ACORD DE MEDIU
Nr. ........ din .........
Se avizeaza agentul economic (denumire, localitate, certificat de
inmatriculare la Camera de Comert si Industrie) pentru importul urmatoarelor
categorii de deseuri valorificabile conform anexei nr. 1 din Hotararea
Guvernului nr. 340/1992, dupa cum urmeaza:
--------------------------------------------------------------------------------
Denumirea deseului Nr. crt. din anexa nr. 1 Cantitatea
U/M
--------------------------------------------------------------------------------
................. ........................ .............
................. ........................ .............
In urmatoarele conditii obligatorii:
...............................................................................
Prezentul acord de mediu este valabil pana la data de ................
Director,
..............
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA B
MINISTERUL SANATATII
METODOLOGIE
de emitere a acordului
Acordul Ministerului Sanatatii reprezinta actul de autoritate sanitara de
stat, care conditioneaza obtinerea licentei de import de catre agentii
economici care importa deseuri admise conditionat (anexa nr. 1 a hotararii) si
produse periculoase pentru sanatatea populatiei (nr. crt. 15, 17, 18, 21, 22 si
26 din anexa nr. 2 a hotararii).
Acordul Ministerului Sanatatii se emite in baza prevederilor Legii nr. 73/1969
privind regimul stupefiantelor, Legii nr. 3/1979 privind asigurarea sanatatii
populatiei, Legii nr. 5/1982 privind regimul pesticidelor, Decretului nr.
466/1979 privind regimul substantelor toxice, Hotararii Guvernului nr. 961/1990
privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, precum si a
prezentei hotarari.
Acordul Ministerului Sanatatii are drept scop prevenirea importului de
deseuri admise conditionat, contaminate chimic sau biologic (bacteriologic), si
de produse considerate periculoase, care nu corespund normelor in vigoare in
Romania, deci produse care ar influenta negativ sanatatea populatiei.
Sunt supuse avizarii:
1. deseurile valorificabile, admise conditionat, prevazute in anexa nr. 1 a
hotararii;
2. urmatoarele categorii de produse din anexa nr. 2 a hotararii:
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. crt din Categoria de produse Pozitia din tariful vamal
anexa nr. 2
-------------------------------------------------------------------------------
15 Vitamine si hormoni 29.36; 29.37
17 Antibiotice si alti compusi organici 29.41; 29.42
18 Produse farmaceutice 30.01-30.06
21 Uleiuri esentiale, produse si preparate
de parfumerie si cosmetice 33.01-33.07
22 Sapunuri, preparate pentru spalat si
paste pentru modelat 34.01; 34.02; 34.07
26 Pesticide (pentru profilaxia
sanitar-umana) 38.08
-------------------------------------------------------------------------------
Acordul se solicita de catre agentul economic abilitat de ministerul de
resort sa faca importul respectiv.
Documentatia pe baza careia se emite acordul:
1. Cerere scrisa, in care se mentioneaza numele agentului economic
importator (firma), adresa, numarul de telefon, telex, fax, denumirea
comerciala a produsului si pozitia din tariful vamal in care se incadreaza,
furnizorul extern, beneficiarul produsului din tara, caracteristicile
fizico-chimice, bacteriologice si de radioactivitate.
2. Certificatul de abilitare emis de ministerul de resort.
3. Certificatul de inmatriculare la Camera de Comert si Industrie.
4. Declaratia de conformitate din tara de origine pentru deseuri, cu
traducerea in limba romana, pe propria raspundere, a importatorului.
5. Certificatul emis de organisme autorizate din tara de origine, prin care
sa ateste ca deseurile nu prezinta risc toxicologic, bacteriologic si ecologic,
cu traducerea in limba romana, pe propria raspundere, a importatorului.
Acordul se emite de catre:
A. Directia medicinii preventive, pentru deseurile prevazute in anexa nr. 1
a hotararii si pentru produsele prevazute in anexa nr. 2 a hotararii la nr.
crt. 22: sapunuri, preparate pentru spalat si paste pentru modelat si nr. crt.
26: pesticide (pentru profilaxia sanitar-umana).
B. Directia farmaceutica, pentru produsele prevazute in anexa nr. 2 a
hotararii la nr. crt. 15: vitamine si hormoni; nr. crt. 17: antibiotice si alti
compusi organici; nr. crt. 18: produse farmaceutice; nr. crt. 21: uleiuri
esentiale, produse si preparate de parfumerie si cosmetice.
Acordul se emite in cazul existentei tuturor documentelor mentionate mai
sus, a continutului lor corespunzator si a concordantei cu prevederile
legislatiei din Romania (norme).
Pe cererea prezentata de agentul economic se inscrie concluzia-referat.
Acordul se formuleaza conform modelului anexat, in 2 exemplare, din care un
exemplar se inainteaza agentului economic si un exemplar ramane la emitent.
Pe versoul fiecarui exemplar al cererii de licenta de import se inscrie:
"Se avizeaza favorabil importul de ......." (se inscrie, dupa caz,
denumirea deseului sau denumirea comerciala si forma de prezentare a
produselor).
Termenul maxim de la prezentarea documentatiei complete pana la emiterea
acordului nu trebuie sa depaseasca 10 zile.
ANEXA B1
MINISTERUL SANATATII
ACORD
nr. ..... din ......
Avand in vedere cererea (denumirea agentului economic) nr. ...... din
.....,
inregistrata la Ministerul Sanatatii sub nr. ..... din ........,
in baza prevederilor H.G. nr. 340/1992 privind regimul de import al
deseurilor si reziduurilor de orice natura, precum si al altor marfuri
periculoase pentru sanatatea populatiei si pentru mediul inconjurator si a H.G.
nr. 961/1990 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii,
expertizind documentatia prezentata,
SE AVIZEAZA FAVORABIL IMPORTUL DE:
...............................................................................
...............................................................................
In urmatoarele conditii obligatorii:
...............................................................................
Prezentul acord este valabil pana la data de: .............................
Director,
ANEXA C
MINISTERUL SANATATII
METODOLOGIE
de abilitare a agentilor economici
1. Domeniu de aplicare
Prezenta metodologie se aplica tuturor agentilor economici avand ca obiect
de activitate importul, care au intentia sa importe produse cuprinse in anexa
nr. 2 a hotararii la urmatoarele pozitii din tariful vamal: 29.35; 29.36;
29.37; 29.41; 29.42; 30.01-30.06; 33.01-33.07; 34.01; 34.02; 34.07; 38.08;
38.21; 96.16.
In acest scop functioneaza, in cadrul Ministerului Sanatatii, Comisia de
abilitare a agentilor importatori, numita prin ordin al ministrului sanatatii,
care emite certificate de abilitare, conform modelului din anexa C 1 la
prezenta metodologie.
2. Conditii de acordare a certificatelor de abilitare
In scopul obtinerii certificatelor de abilitare, agentii economici
importatori vor prezenta la Ministerul Sanatatii, cu mentiunea "pentru
Comisia de abilitare", urmatoarele documente:
a) solicitarea in scris a agentului economic importator, din care sa
rezulte:
- numele si sediul social al firmei;
- numarul de inregistrare la Camera de Comert si Industrie;
- scopul, obiectul si profilul de activitate;
- grupa de produse si pozitia din tariful vamal pentru care solicita
abilitarea;
- experienta in domeniu a firmei;
b) copie xeroxata dupa certificatul de inmatriculare a agentului economic
la Camera de Comert si Industrie;
c) fisa de prezentare a specialistilor angajati ai agentului economic, ce
urmeaza a se ocupa de importul produselor pentru care solicita abilitarea; se
vor anexa in copie carnetele de munca;
d) declaratia agentului economic, facuta pe propria raspundere, ca nu a
suferit sanctiuni in legatura cu activitatea pentru care solicita abilitarea;
e) declaratia agentului economic ca si-a insusit prevederile hotararii.
Nu se elibereaza certificate de abilitare agentilor economici care:
- depun documentatie incompleta fata de cele prezentate mai sus;
- nu sunt autorizati sa desfasoare activitate de comert exterior;
- nu au angajat farmacist in cazul importului de medicamente si specialist
in comert exterior pentru toate categoriile de produse.
3. Desfasurarea activitatii de abilitare
Certificatele de abilitare se elibereaza in 5-7 zile de la depunerea
documentatiei.
Comisia are dreptul sa solicite agentilor economici importatori informatii
suplimentare legate de profilul de activitate, experienta in domeniu, cu
respectarea prevederilor Legii sanitare, a prezentei hotarari si a altor
prevederi legale privind circulatia produselor din anexa nr. 2 a hotararii.
Abilitarea agentului economic se concretizeaza in eliberarea, de catre
comisie, a certificatului de abilitare (anexa C 1).
4. Anularea certificatului de abilitare
Incalcarea prevederilor hotararii, precum si a legislatiei in domeniul
circulatiei produselor farmaceutice, a regimului pesticidelor si a regimului
substantelor toxice atrage dupa sine - la sesizarea agentilor constatatori
prevazuti in art. 14 din hotarare - anularea sau, dupa caz, suspendarea, pe o
perioada limitata, a certificatului de abilitare.
Comisia de abilitare va comunica Ministerului Comertului si Turismului,
Directiei Generale a Vamilor, Ministerului Mediului si Ministerului de Interne,
in termen de 48 de ore, masura luata.
Comisia de abilitare are obligatia de a tine si actualiza evidenta
agentilor economici carora li s-au eliberat, anulat sau suspendat, temporar,
certificatele de abilitare.
ANEXA C1
MINISTERUL SANATATII
Comisia de abilitare
Nr. ...... din .......
CERTIFICAT DE ABILITARE
Se abiliteaza agentul economic (denumire, localitate, certificat de
inmatriculare la Camera de Comert si Industrie) pentru importul urmatoarelor
grupe de produse:
-------------------------------------------------------------------------------
Denumirea grupei de produse Pozitia din tariful vamal
Prezentul certificat este valabil pana la data de ........, cu drept de
prelungire.
Prezentul certificat nu exonereaza agentul economic importator de
raspunderile ce-i revin, potrivit legii, pentru introducerea in tara si
utilizarea in mod necorespunzator a produselor pentru importul carora a fost
abilitat.
Agentul economic abilitat este obligat sa anunte Comisia de abilitare
despre
orice modificare intervenita in documentatia solicitata la abilitare, in termen
de 15 zile de la schimbarea produsa.
Presedinte/director,
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA D
MINISTERUL AGRICULTURII
SI ALIMENTATIEI
METODOLOGIE
de emitere a acordului
A. Conditii de import de produse de origine animala (nr. crt. 1 din anexa
nr. 2 a hotararii) si de alte produse de uz veterinar (nr. crt. 15 si 18 din
anexa nr. 2 a hotararii)
Acordul se emite de Directia generala sanitara veterinara din Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei agentilor economici care sunt abilitati sa importe
asemenea produse.
Importatorul are obligatia de a solicita Directiei generale sanitare
veterinare conditiile sanitare veterinare pentru realizarea operatiunii de import
anterior contractarii importului.
In baza Legii sanitare veterinare nr. 75/1991, a conventiilor si
acordurilor sanitare veterinare incheiate intre Romania si tarile exportatoare,
Directia generala sanitara veterinara stabileste conditiile specifice si le
transmite solicitantului. Acesta are obligatia de a trata aceste conditii cu
exportatorul si de a comunica emitentului acceptarea lor asa cum au fost
stabilite de acesta sau cu modificarile propuse de autoritatea tarii
exportatoare. Aceste modificari se analizeaza de Directia generala sanitara
veterinara si, dupa caz, se decide.
Produsele mentionate la nr. crt. 15 si 18 din anexa nr. 2 a hotararii sunt
acceptate la import numai daca sunt inregistrate in Romania pe baza
certificatului de inregistrare a produsului in cauza, emis de Directia generala
sanitara veterinara din Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
Dupa stabilirea conditiilor, Directia generala sanitara veterinara emite si
transmite in scris importatorului acordul sanitar veterinar de import si
modelul de certificat sanitar veterinar care va insoti marfa. Aceste documente
se comunica in scris si inspectoratelor de politie sanitara veterinara de la
punctele de trecere a frontierei si directiilor sanitare veterinare din
judetele beneficiare a importurilor.
B. Conditii de import de pesticide (nr. crt. 26 din anexa nr. 2 a
hotararii)
Se emite acordul pentru importul (si introducerea in Romania) a
pesticidelor de catre Directia de protectie a plantelor si carantina
fitosanitara din Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, cu respectarea
intocmai de catre cei abilitati a urmatoarei metodologii:
1. se admite importul (si introducerea in tara) a pesticidelor numai la
parametrii de calitate prezentati la omologare si cu termen de garantie pentru
o perioada in care ele pot fi folosite;
2. pesticidele nu se importa (si nu se introduc in tara) in ambalaje
folosite in Romania pentru ambalarea produselor alimentare, farmaceutice si
cosmetice;
3. pesticidele se pot introduce in tara in urmatoarele categorii de
ambalaje:
- butoaie de tabla (vernisate in interior), capacitate maxima 200 l, cu
minimum doua cercuri sau nervuri pentru protectia la rostogolire;
- bidoane din polietilena sau din tabla (vernisata in interior), capacitate
maxima 60 l, cu 1-2 minere (in functie de capacitate) comode pentru manipulare
normala;
- saci de polietilena (cu minimum o folie rezistenta si cu maximum doua
suduri la capete) sau de hartie (cu minimum patru foi in interior) cusuti sau
legati la gura de umplere cu sfoara, capacitate maxima 30 kg;
- sticle, flacoane, pungi de polietilena (minimum doua folii), fiole (una
sau mai multe bucati intr-o punga de plastic transparent, etansata perfect);
4. ambalajele trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- anterior sa nu fi fost folosite pentru alte produse;
- sa reziste la multiple manipulari pe timpul de garantie al continutului
si sa asigure in aceasta perioada integritatea calitatilor fizico-chimice ale
pesticidului;
- sa poarte (prin inscriptionare sau turnare) insemnele STAS: CAP DE MORT -
OTRAVA, INFLAMABIL (daca este cazul) si chiar unele delimitari sau gradatii de
continut de ml sau grame;
- sa fie etansate si cu posibilitati de sigilare a orificiilor de umplere si
de aerisire; sigiliul aplicat trebuie sa prezinte siguranta pe timpul
transportului si al depozitarii la beneficiar;
- dopul si busonul (unde este cazul) sa aiba imprimat insemnul STAS: CAP DE
MORT - OTRAVA;
- ambalajele pentru pulberi si granule sa aiba o singura gura de umplere;
- tipul si dimensiunea ambalajului sunt la dispozitia importatorului, dar
trebuie sa corespunda celor mentionate mai sus; in prealabil, se solicita
avizul Directiei de protectie a plantelor si carantina fitosanitara din
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei;
- fiecare ambalaj va avea (daca este posibil) culoarea grupei de toxicitate
din care face parte continutul sau alta culoare, in afara de rosu, verde,
albastru sau negru;
- mai multe sticle, flacoane, fiole, pungi pot fi livrate in cutii (de
carton, tabla, plastic etc.), cu cartoane sau alte placi izolatoare intre ele;
cutiile trebuie sa fie rezistente la multiple manipulari si sa poarte - bine
lipita - cate o eticheta cu instructiunile cuprinse in anexa D 1 si anexa D
2;
- continutul ambalajului trebuie sa corespunda cantitativ cu datele
inscrise pe eticheta, precum si in actul de transport;
5. este interzis transportul pesticidelor cu cisterne (cai ferate, auto
etc.) sau in ambalaje care nu indeplinesc conditiile prezentei metodologii;
6. fiecare ambalaj ce contine pesticide va purta obligatoriu doua etichete
scrise in limba romana si cat mai vizibil:
- eticheta a) (anexa D 1): prezentarea pesticidului;
- eticheta b) (anexa D 2): cu instructiuni de manipulare, transport,
depozitare, folosire, protectie a muncii, prevenire si stingere a incendiilor,
modul de decontaminare sau de distrugere a ambalajului dupa golire.
Textul pentru etichetele a) si b) se inscriptioneaza pe fond alb, in
culoarea grupei de toxicitate din care face parte pesticidul respectiv, si
trebuie sa se refere la legislatia valabila pentru Romania; se pot introduce si
pictograme acceptate pentru Romania;
7. personalul folosit la manipularea si transportul pesticidelor trebuie sa
fie instruit in acest sens de catre importator sau expeditor, iar mijlocul de
transport trebuie sa corespunda pentru aceste produse;
8. importatorii de pesticide raspund de respectarea intocmai a
obligatiilor de mai sus, care au ca scop pastrarea sanatatii oamenilor si
protectia mediului inconjurator.
NOTA:
Aceasta metodologie se aplica si pentru pesticidele cate intra in tara sub
forma de "ajutoare".
ANEXA D1
ETICHETA a)
-------------------------------------------------------------------------------
Producator ........... Furnizor ...............
Denumire comerciala
contine % s.a.
Inflamabil
Toxic Grupa .........
Pentru ........ de toxicitate
Omologat cu autorizatia nr. ........../anul
Lot nr. ........ data fabricatiei .........
Termen de garantie ..... contine ....+(-) 1
Atentie, inainte de folosirea continutului
consultati recomandarile din eticheta
alaturata !.
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA D2
ETICHETA b)
-------------------------------------------------------------------------------
Producator ............... Furnizor ...............
Inflamabil
Punct de inflamabilitate ......grade C OTRAVA
CAP DE MORT
Denumire comerciala
Grupa de toxicitate
...................
- conform omologarii -
Omologat in Romania cu autorizatia nr. ........./ anul
Toxic pentru albine, pasari, animale de curte, vinat, pesti - dupa caz.
Proprietati fizico-chimice
(..... produsul .....) este un concentrat emulsionabil, o pulbere muiabila
....... ce contine ........% s.a. (se trece numele comun international al s.a.)
si se prezinta sub forma de lichid limpede, omogen, mobil (sau pulbere fina,
omogena sau .......) de culoare ........., cu miros ....... . Este (sau nu)
corosiv (se trec si alte proprietati specifice).
Timp de pauza
Dupa aplicarea ultimului tratament si pana la recoltare trebuie sa treaca
....... zile.
Mod de actiune
(.... produsul.....) actioneaza prin contact, ingestie, sistemic etc.
Mod de intrebuintare
(.... produsul.....) se aplica prin stropiri-prafuiri (la avertizare) in
timpul de repaus, vegetatie, la urmatoarele culturi ..... si in doza de .....
(se trec culturile, testele si dozele omologate pentru Romania).
Compatibilitate
(.... produsul.....) este compatibil cu majoritatea insectofungicidelor
folosite in mod curent in Romania, cu exceptia ..........
Masuri de igiena si protectie a muncii
A se evita inhalarea sau contactul produsului cu ochii si pielea. In timpul
lucrului se poarta obligatoriu echipament de protectie, nu se bea, nu se
maninca
si nu se fumeaza.
Dupa terminarea lucrului se spala bine miinile si fata cu multa apa si
sapun, fara a freca.
In caz de intoxicare prin ingestie, cutanat sau inhalare, se iau
urmatoarele
masuri:
- scoaterea accidentatului din mediul toxic sau poluat;
- scoaterea imbracamintei contaminate;
- spalarea tegumentelor cu apa multa sau cu solutii alcaline, daca sunt la
indemina;
- transportarea de urgenta a acidentatului la cea mai apropiata unitate
sanitara: tratament sub supraveghere medicala.
Nu se foloseste lapte ca antidot.
A nu se lasa produsul la indemina copiilor, persoanelor bolnave, femeilor
gravide sau care alapteaza, batrinilor etc.
A nu se contamina apa, alimentele, furajele, semintele si ambalajele
acestora.
A nu se imprastia produsul in apropierea surselor de apa sau pe alte
culturi
decat pe cea recomandata.
Masuri de prevenire si stingere a incendiilor
Se trec masurile specifice fiecarui produs, dar cu aplicabilitate in
Romania.
Conditii de depozitare si transport
Produsul se depoziteaza in ambalajul original, sigilat, in incaperi uscate,
destinate in exclusivitate pentru pesticide, fara actiunea directa a razelor
solare si a caldurii (pesticidele din grupa I de toxicitate se depoziteaza
separat de alte pesticide). Transportul se efectueaza ferit de intemperii si
caldura. Pe timpul manipularii, transportului si al depozitarii se iau
obligatoriu toate masurile de protectie a muncii, p.s.i. etc.
Se trec metode de decontaminare sau distrugere a ambalajelor dupa golire,
precum si alte obligatii specifice.
Temperatura de depozitare intre ....... grade C si ....... grade C.
Termen de garantie
Produsul este garantat ...... luni de la livrare, in conditiile de
depozitare mentionate mai sus.
.............................. Nota: Orice nerespectare a indicatiilor de
mai sus va duce la diminuarea
eficacitatii sau la un esec total.
Textul de mai sus poate fi Pentru lamuriri suplimentare va
completat si cu alte date adresati la ........................
C. Documentatia de baza necesara emiterii acordului
Acordul se solicita de catre agentul economic abilitat de ministerul de
resort sa faca importul respectiv.
Documentatia pe baza careia se emite acordul:
1. Cerere scrisa, in care se mentioneaza numele agentului importator
(firma), adresa, nr. telefon, telex, fax, denumirea comerciala a produsului si
pozitia din tariful vamal in care se incadreaza, furnizorul extern,
beneficiarul
produsului din tara, caracteristicile fizico-chimice, bacteriologice si
radioactivitatea.
2. Certificatul de abilitare emis de ministerul de resort.
3. Certificatul de inmatriculare la Camera de Comert si Industrie.
4. Declaratia de conformitate din tara de origine pentru produse, cu
traducerea in limba romana, pe propria raspundere, a importatorului.
Acordul se emite de catre Directia de protectie a plantelor si carantina
fitosanitara din cadrul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA D3
MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
Directia ...............
ACORD
nr. ...... din ..........
-------------------------------------------------------------------------------
Avand in vedere cererea (denumirea agentului economic) nr. ...... din
........., inregistrata la Ministerul Agriculturii si Alimentatiei sub nr.
...... din ..............,
in baza prevederilor H.G. nr. 340/1992 privind regimul de import al
deseurilor si reziduurilor de orice natura, precum si al altor marfuri
periculoase pentru sanatatea populatiei si pentru mediul inconjurator,
expertizind documentatia prezentata,
SE AVIZEAZA FAVORABIL IMPORTUL DE:
...............................................................................
...............................................................................
In urmatoarele conditii obligatorii:
...............................................................................
Prezentul acord este valabil pana la data de ................
Director,
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA E
MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
METODOLOGIE
de abilitare a agentilor economici
1. Domeniul de aplicare
Prezenta metodologie se aplica agentilor economici avand ca obiect de
activitate importul de produse prevazute in anexa nr. 2 a hotararii, care intra
in sfera de competenta a Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
In acest scop functioneaza, in cadrul Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei, Comisia de abilitare a agentilor importatori, numita prin ordin
al ministrului, care va elibera certificate de abilitare, conform modelului din
anexa E 1.
2. Conditii de acordare a certificatelor de abilitare
In scopul obtinerii certificatului de abilitare, agentii economici
importatori vor prezenta la Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, cu
mentiunea "pentru Comisia de abilitare", urmatoarele documente:
a) solicitarea, in scris, a agentului economic importator pentru abilitare,
din care sa rezulte:
- numele si sediul firmei;
- numarul de inregistrare la Camera de Comert si Industrie;
- scopul, obiectul si profilul de activitate;
- produsele pentru care solicita abilitarea;
- experienta in domeniu a firmei;
b) copie xeroxata dupa certificatul de inmatriculare a agentului economic
la Camera de Comert si Industrie;
c) fisa de prezentare a specialistilor angajati ai agentului economic, ce
urmeaza a se ocupa de importul produselor pentru care solicita abilitarea;
d) declaratia agentului economic, facuta pe propria raspundere, ca nu a
suferit sanctiuni in legatura cu activitatea pentru care solicita abilitarea;
e) lista agentilor economici interni specializati, utilizatori directi ai
produselor pentru care se efectueaza importul, insotita de angajamentul scris
al acestora de preluare a produselor ce fac obiectul importului;
f) declaratia agentului economic, facuta pe propria raspundere, ca si-a
insusit prevederile hotararii.
Nu se elibereaza certificate de abilitare agentilor economici care:
- depun documentatie incompleta fata de cele solicitate mai sus;
- nu sunt autorizati sa desfasoare activitate de comert exterior;
- nu au angajati specialisti in domeniul importului de produse pentru care
solicita abilitarea.
3. Desfasurarea activitatii de abilitare
Certificatele de abilitare se elibereaza in 5-7 zile de la depunerea
documentatiei.
Comisia are dreptul sa solicite agentilor economici importatori si alte
informatii legate de profilul de activitate si de experienta in domeniu.
4. Anularea certificatului de abilitare
Comiterea de catre agentul economic a unor contraventii in sensul
prevederilor hotararii, precum si al legislatiei in domeniul circulatiei
produselor, atrage anularea sau, dupa caz, suspendarea pe o perioada limitata a
certificatului de abilitare.
Comisia de abilitare va comunica celorlalte ministere interesate, in termen
de 48 de ore, decizia luata.
Comisia de abilitare are obligatia de a tine si actualiza evidenta
agentilor economici carora li s-au eliberat, anulat sau suspendat temporar
certificatele de abilitare.
ANEXA E1
MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
Comisia de abilitare
Nr. ....../..........
CERTIFICAT DE ABILITARE
-------------------------------------------------------------------------------
Se abiliteaza agentul economic (denumire, localitate, certificat de
inmatriculare la Camera de Comert si Industrie) pentru importul urmatoarelor
grupe de produse:
Denumirea grupei de produse Pozitia din tariful vamal
Prezentul certificat este valabil pana la data de ............, cu drept de
prelungire.
Prezentul certificat nu exonereaza agentul economic importator de
raspunderile ce-i revin, potrivit legii, pentru introducerea in tara si
utilizarea in mod corespunzator a produselor pentru importul carora a fost
abilitat.
Agentul economic abilitat este obligat sa anunte Comisia de abilitare
despre
orice modificare intervenita in documentatia solicitata la abilitare, in termen
de 15 zile.
Director,
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA F
MINISTERUL INDUSTRIEI
METODOLOGIE
de abilitare a agentilor economici
1. Domeniul de aplicare
Prezenta metodologie se aplica agentilor economici avand ca obiect de
activitate importul de produse prevazute in anexele nr. 1 si nr. 2 ale
hotararii, care intra in sfera de competenta a Ministerului Industriei.
In acest scop functioneaza, in cadrul Ministerului Industriei, Comisia de
abilitare a agentilor importatori, numita prin ordin al ministrului, care va elibera
certificatul de abilitare, conform modelului din anexa F 1.
2. Documentatii necesare
In scopul obtinerii certificatului de abilitare, agentii economici vor
prezenta la Ministerul Industriei, cu mentiunea "pentru Comisia de
abilitare", urmatoarea documentatie:
a) solicitarea, in scris, a agentului economic importator pentru abilitare,
din care sa rezulte: denumirea si sediul firmei; numarul de inregistrare la
Camera de Comert si Industrie; scopul, obiectul si profilul de activitate;
produsele pentru care solicita abilitarea si codul vamal al acestora;
experienta in domeniu a firmei;
b) copie xeroxata dupa certificatul de inmatriculare a agentului economic
la Camera de Comert si Industrie;
c) fisa de prezentare a specialistilor angajati ai agentului economic ce
urmeaza a se ocupa de importul substantelor pentru care solicita abilitarea; se
vor anexa in copie carnetele de munca;
d) declaratia agentului economic, facuta pe propria raspundere, ca nu a
suferit sanctiuni in legatura cu activitatea pentru care solicita abilitare;
e) declaratia agentului economic, facuta pe propria raspundere, ca si-a
insusit prevederile hotararii.
Nu se elibereaza certificate de abilitare agentilor economici care:
- depun documentatii incomplete fata de cele prezentate mai sus;
- nu sunt autorizati sa desfasoare activitate de comert exterior;
- nu au angajati specialisti in domeniul importului de substante pentru
care solicita abilitarea.
3. Desfasurarea activitatii de abilitare
Certificatele de abilitare se elibereaza in maximum 7 zile de la depunerea
documentatiei.
Comisia solicita agentilor economici importatori, dupa caz, informatii
suplimentare legate de profilul de activitate, experienta in domeniu,
caracteristicile produselor pentru care solicita abilitarea, potentialii
consumatori ai acestor produse, cu respectarea prevederilor hotararii.
Abilitarea agentului economic se concretizeaza in eliberarea de catre
comisie a certificatului de abilitare, prezentat in anexa F 1.
4. Anularea certificatului de abilitare
Comiterea de catre agentul economic a unor contraventii in sensul
prevederilor hotararii atrage dupa sine, la solicitarea agentilor constatatori
prevazuti in art. 14 al hotararii, anularea sau, dupa caz, suspendarea pe o
perioada limitata a certificatului de abilitare.
Comisia de abilitare va comunica Ministerului Comertului si Turismului si
Ministerului Economiei si Finantelor - Directia Generala a Vamilor, in termen
de 48 de ore de la primirea instiintarii, decizia luata.
Comisia de abilitare are obligatia de a tine si actualiza permanent
evidenta agentilor economici carora li s-au eliberat anual sau suspendat
temporar certificate de abilitare.
ANEXA F1
MINISTERUL INDUSTRIEI
Comisia de abilitare
Nr. ..... / .........
CERTIFICAT DE ABILITARE
-------------------------------------------------------------------------------
Se abiliteaza agentul economic (denumire, localitate, numarul de
inmatriculare la Camera de Comert si Industrie) pentru importul urmatoarelor
categorii de deseuri si/sau produse periculoase pentru sanatatea populatiei si
pentru mediul inconjurator.
Denumirea categoriei de deseuri/produse Pozitie
(Nr. crt. din anexa nr. 1)
(Pozitia din tariful vamal
- anexa nr. 2)
Prezentul certificat este valabil pana la data de ............., cu drept
de
prelungire.
Prezentul certificat nu exonereaza agentul economic importator de
raspunderile ce-i revin, potrivit legii, pentru introducerea in tara si
utilizarea in mod necorespunzator a deseurilor si produselor periculoase pentru
importul carora a fost abilitat.
Agentul economic abilitat este obligat sa anunte Comisia de abilitare
despre
orice modificare intervenita in documentatia solicitata la abilitare, in termen
de 15 zile.
Presedinte/director,
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA G
MINISTERUL COMERTULUI SI TURISMULUI
METODOLOGIE
de emitere si reconfirmare a licentelor de import
1. Importul deseurilor prevazute in anexa nr. 1 si al produselor prevazute
in anexa nr. 2, nr. crt. 15, 17, 18, 21, 22 si 26 este supus, conform Ordinului
ministrului comertului si turismului nr. 62/1992, licentelor de import emise de
Ministerul Comertului si Turismului.
2. Eliberarea licentelor de import, in conformitate cu Ordinul ministrului
comertului si turismului nr. 49/1991, pentru deseurile prevazute la anexa nr.
1, se face prin Directia generala de politica comerciala, numai cu conditia
prezentarii de catre agentii economici solicitanti a urmatoarelor:
- certificatul de abilitare a agentului economic pentru efectuarea acestor
importuri, emis de Ministerul Industriei;
- acordurile Ministerului Mediului si Ministerului Sanatatii, care trebuie
mentionate si certificate cu semnatura si stampila pe versoul tuturor celor 3
exemplare ale cererilor de licenta.
3. Eliberarea licentelor de import, in conformitate cu Ordinul ministrului
comertului si turismului nr. 49/1991, pentru produsele prevazute in anexa nr. 2
la nr. crt. 15, 17, 18, 21, 22 si 26, se face prin Directia generala de
politica comerciala, numai cu conditia prezentarii de catre agentii economici
solicitanti a urmatoarelor:
- certificatul de abilitare a agentului economic pentru efectuarea acestor
importuri, emis de ministerele de resort, dupa caz;
- avizul Ministerului Sanatatii sau al Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei, dupa caz. Acordurile trebuie mentionate si certificate cu
semnatura si stampila pe versoul tuturor celor 3 exemplare ale cererilor de
licenta si vor contine, in mod obligatoriu, denumirea comerciala a produselor
admise la import prin acordul respectiv.
4. Eliberarea licentelor de import se va face in stricta conformitate cu
avizele obtinute.
ANEXA H
TERMINOLOGIA
utilizata in procedura de control
- Declaratie de conformitate - declaratie scrisa, facuta de un furnizor din
tara de origine informand, pe propria raspundere, ca produsul este conform unei
norme sau altui document specificat.
- Certificat de calitate (raport de incercari sau buletin de analiza) -
document care prezinta rezultatele si concluziile tuturor incercarilor si alte
informatii referitoare la acestea, eliberat de un laborator de incercari
autorizat din tara de orgine.
- Esantion - portiunea sau cantitatea de produse extrase dintr-un anumit
lot, pe baza unor criterii stabilite prin standarde sau proceduri specifice, si
care, ca urmare a incercarilor (verificarilor) efectuate asupra sa, permite sa
se estimeze calitatea intregului lot.
In lipsa altor prevederi ale unor proceduri sau norme specifice, modul de
prelevare a esantioanelor va fi in conformitate cu metodele prevazute in STAS
6085/1986.
- Neconformitate - abatere de la caracteristicile calitative declarate de
furnizor, de la conditiile contractuale sau de la alte cerinte devenite
obligatorii prin reglementari legale.
- Termen de garantie - limita de timp stabilita de catre producator, in
cadrul caruia produsul achizitionat trebuie sa-si pastreze caracteristicile
calitative prescrise, iar cumparatorul are dreptul la remedierea sau inlocuirea
acestuia, daca defectiunile nu-i sunt imputabile.
- Termen de valabilitate - limita de timp stabilita de catre producator, in
care produsul poate fi consumat si in care acesta trebuie sa-si mentina
caracteristicile calitative prescrise, daca au fost respectate conditiile de
transport, manipulare, depozitare si consum.
ANEXA I
DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
Vama ......................
Nr. ......./...............
CONVOCARE
(Nota telefonica)
In conformitate cu prevederile art. 7 si 8 din Hotararea Guvernului nr.
340/1992, va solicitam participarea la controlul vamal al importului de
..........., importat de ..................., incarcat pe mijlocul de transport
.................., in ziua de .............. pana la ora ............, la
sediul nostru situat in .................... .
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Organul teritorial*) de control Numele si prenumele Semnatura
crt. specialistului
------------------------------------------------------------------------------
1. Inspectoratul judetean si al municipiului
Bucuresti pentru calitatea produselor si
serviciilor
2. Inspectia judeteana si a municipiului
Bucuresti din Agentia pentru supravegherea
si protectia mediului
3. Centrul judetean si al municipiului
Bucuresti de medicina preventiva
4. Inspectia Nationala a Medicamentului -
laboratoarele interjudetene
5. Politia judeteana si a municipiului
Bucuresti sanitar-veterinara
6. Politia judeteana si a municipiului
Bucuresti fitosanitara din inspectoratele
de protectie a plantelor si carantina
fitosanitara.
-------------------------------------------------------------------------------
Sef vama,
------------
*) Specialistii Ministerului Industriei vor fi convocati, dupa caz, in
situatii speciale, intrucat acesta nu are organe teritoriale.
ANEXA J
DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
REPARTIZAREA
specialistilor imputerniciti, potrivit competentelor, sa participe la
controlul vamal
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Organul teritorial de control*) Nr. crt. din anexa Nr. crt. din anexa
crt. nr. 1 a hotararii nr. 2 a hotararii
------------------------------------------------------------------------------
1. Inspectoratul judetean si al 1, 2, 3, 4, 5, 6, 2, 3, 4, 5, 6, 7,
8,
municipiului Bucuresti pentru 7, 8, 9, 10, 11, 10, 11, 12, 13, 14,
calitatea produselor si 12, 13, 14. 15, 16, 17, 20, 22,
serviciilor 23, 24, 25, 27, 28,
31.
2. Inspectia judeteana si a 1, 2, 3, 4, 5, 6, 2, 3, 4, 5, 6, 7,
8,
municipiului Bucuresti din Agentia 7, 8, 9, 10, 11, 9, 10, 11, 12, 13,
pentru supravegherea si protectia 12, 13, 14. 14, 17, 20, 24, 25,
mediului 26, 27, 28.
3. Centrul judetean si al municipiului
Bucuresti de medicina preventiva 12, 13, 14. 22, 26.
4. Inspectia Nationala a Medicamentului
- laboratoarele interjudetene - 15, 17, 18, 21, 31.
5. Politia judeteana si a municipiului 1, 15, 18, 23, 29,
Bucuresti sanitar-veterinara - 30.
6. Politia judeteana si a municipiului
Bucuresti fitosanitara din
inspectoratele de protectie a
plantelor si carantina fitosanitara. - 19, 26.
-------------------------------------------------------------------------------
----------------------------
*) Specialistii imputerniciti ai Ministerului Industriei vor fi convocati,
dupa caz, in situatii speciale, avand competente pentru toate categoriile de
deseuri din anexa nr. 1 a hotararii, precum si pentru produsele din anexa nr. 2
a hotararii, cu exceptia celor prevazute la nr. crt. 1, 15, 18, 19, 23 si 26.
ANEXA K
DENUMIREA ORGANULUI IMPUTERNICIT CU APLICAREA
HOTARARII GUVERNULUI Nr. 340/1992
.................................
.................................
PROCES-VERBAL
DE CONSTATARE-ESANTIONARE-CONTRAVENTIE
Nr. ............
--------------------------------------------------------------------------------
Incheiat azi ........... 199..., orele ........, la unitatea vamala
.................. . Firma transportatoare
.....................................
(denumirea completa, adresa, telefon, fax, telex). Reprezentantul
transportatorului .................................... (numele, prenumele,
actul
de identitate, seria/nr). Mijlocul de transport .............. seria/nr.
.......
A. Elemente referitoare la produsele supuse verificarii
Produsul ..........................., cantitatea supusa controlului:
......;
metoda de control aplicata: .............; marimea esantionului
................
Documente la baza controlului ......................... .
B. S-au preluat esantioane pentru analizarea/incercarea in laborator
-------------------------------------------------------------------------------
Persoanele
care au fost
prezente la
Nr. Produsul/ Cantitatea aflata Marimea Marcajul/sigiliul esantionare
crt. producator la detinator esantionului si au primit
spre pastrare
probele
martor
-------------------------------------------------------------------------------
...............................................................................
...............................................................................
-------------------------------------------------------------------------------
Agentul economic a emis comanda nr. ............/.......
Esantioanele au fost expediate prin ...................
Rezultatele analizelor si incercarilor vor fi comunicate telex/prin B.A.,
pana la data de ...........................
C. Constatari facute in timpul desfasurarii controlului:
...............................................................................
...............................................................................
D. Masuri stabilite in baza constatarilor:
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
E. S-au aplicat urmatoarele sanctiuni contraventionale:
-------------------------------------------------------------------------------
Numele si prenumele Actul de Valoarea Articolul din Luat
persoanei, ocupatia Adresa identitate amenzii Hotararea
cunostinta
si locul de munca completa nr., data, Guvernului Nr.
emitentul nr. 545/1991 chitanta
H.G. nr. achitat
340/1992
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Conform Legii nr. 32/1968, cel in cauza poate achita in termen de 48 de ore
jumatatea amenzii in contul B.C. 60.22.1.03, judet (sector) Ministerul
Finantelor, iar chitanta va fi prezentata la .................. in termen de 10
zile.
In caz contrar, se va proceda la executarea silita, prin Administratia
financiara, cu amenda integrala.
MARTOR OCULAR
(cand se refera la semnarea P.V.)
--------------------------------------------------------------------------------
D-l (d-na) ......................, domiciliat(a) in ......................,
str. ........... nr. ......., bloc ........, scara ......., apartament
........,
sector .........., telefon ............, act de identitate ............ seria
..... nr. ........., emis de ............., la data de .............. .
Semnatura
.......................
.......................
Prezentul proces-verbal s-a intocmit in ......... exemplare, din care au
fost difuzate la ......................... .
Agent constatator Importator/transportator
.................. Am luat cunostinta de continutul
(semnatura) procesului-verbal ................
(nume, prenume, functie) .............
......................................
Am urmatoarele observatii ............
......................................
Semnatura ............................
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA L
ORGANUL INSARCINAT CU APLICAREA
HOTARARII GUVERNULUI nr. 340/1992
ETICHETA PENTRU ESANTION
--------------------------------------------------------------------------------
(Talonul care ramane pe esantion - la agentul constatator)
Denumirea produsului ....................................................
Locul prevalarii ........................................................
Data prevalarii ............................. ora .......................
Numerele aplicate esantioanelor prevalate ...............................
.........................................................................
Proces-verbal de prevalare: nr. .................. data .................
Nr. de inregistrare la laborator ........................................
Data .............. ora ........... valoarea esantioanelor ..............
Declarata de detinatorul marfii .........................................
Numele, functia si semnatura agentului constatator,
.........................................................................
Numele, functia si semnatura primitorului de la laborator,
.........................................................................
--------------------------------------------------------------------------------
ORGANUL INSARCINAT CU APLICAREA
HOTARARII GUVERNULUI nr. 340/1992
Loc pentru
sigiliu
ETICHETA PENTRU ESANTION
(Talonul volant - pentru laborator)
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. de inregistrare la laborator .........................................
Data ................. ora ........... denumirea produsului ..............
..........................................................................
Denumirea destinatarului marfii: .........................................
Denumirea expeditorului: .................................................
Denumirea transportatorului: .............................................
Numele, functia si semnatura Semnatura transportatorului
agentului constatator, marfii,
............................. ...........................
Numele, functia si semnatura
primitorului de la laborator,
.............................
Nr. P.V. de prelevare ...........................