HOTARARE Nr. 479 din 16 mai 2002
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Oficiului
National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 382 din 5 iunie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale Legii nr.
21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, cu modificarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Oficiului National de
Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Paza sediului Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii
Banilor si controlul accesului se asigura permanent si in mod gratuit de catre
Comandamentul National al Jandarmeriei.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 413/1999 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si
functionare a Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
si a structurilor sale teritoriale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 249 din 2 iunie 1999.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Presedintele Oficiului National de
Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor,
Ioan Melinescu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Oficiului National de Prevenire si Combatere a
Spalarii Banilor
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, denumit
in continuare Oficiu, infiintat in baza Legii nr. 21/1999 pentru prevenirea si
sanctionarea spalarii banilor, cu modificarile ulterioare, denumita in
continuare lege, se organizeaza si functioneaza ca organ de specialitate cu
personalitate juridica, in subordinea Guvernului.
(2) Sediul Oficiului este in municipiul Bucuresti, Splaiul Independentei
nr. 202A, et. 8, sectorul 6.
Art. 2
Oficiul are ca obiect de activitate prevenirea si combaterea spalarii
banilor, scop in care primeste, analizeaza, prelucreaza informatii si sesizeaza
autoritatile abilitate prin lege.
Art. 3
(1) Oficiul este condus de un presedinte cu rang de secretar de stat, numit
de Guvern din randul membrilor Oficiului. Presedintele Oficiului are si
calitatea de ordonator principal de credite.
(2) Oficiul este format din cate un reprezentant al Ministerului Finantelor
Publice, Ministerului Justitiei, Ministerului de Interne, Parchetului de pe langa
Curtea Suprema de Justitie, Bancii Nationale a Romaniei, Asociatiei Romane a
Bancilor si Curtii de Conturi, numiti in functii pe o perioada de 5 ani, prin
hotarare a Guvernului. Membrii Oficiului indeplinesc functii de demnitate
publica.
(3) Plenul Oficiului, constituit conform art. 19 alin. (6) din Legea nr.
21/1999, cu modificarile ulterioare, este structura deliberativa si de decizie
a Oficiului.
(4) Personalul angajat al Oficiului cuprinde personal de specialitate,
personal auxiliar de specialitate si personal care ocupa functii specifice
sectorului bugetar si este format din analisti financiari, asistenti analisti,
functionari publici si personal contractual.
(5) Numarul maxim de posturi este de 84.
(6) Oficiul isi constituie aparat propriu la nivel central.
Art. 4
(1) Structura organizatorica a Oficiului este prevazuta in anexa care face
parte integranta din prezentul regulament.
(2) In cadrul acesteia, prin decizie a Plenului Oficiului, se pot organiza
servicii, birouri si compartimente.
CAP. 2
Atributiile Oficiului
Art. 5
Pentru indeplinirea obiectului sau de activitate Oficiul are urmatoarele
atributii principale:
a) primeste date si informatii de la persoanele fizice si juridice
prevazute la art. 8 si 17 din Legea nr. 21/1999, cu modificarile ulterioare,
referitoare la operatiuni si tranzactii efectuate in lei si/sau valuta;
b) analizeaza si prelucreaza datele si informatiile primite;
c) examineaza din proprie initiativa cazurile care intra in sfera sa de
competenta;
d) solicita oricarei institutii competente furnizarea de date si informatii
necesare in vederea indeplinirii obiectului sau de activitate;
e) colaboreaza cu Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Justitiei,
Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie, Ministerul de Interne,
Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Banca Nationala
a Romaniei, Curtea de Conturi, Asociatia Romana a Bancilor, Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si Camera de Comert
si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti;
f) coopereaza si promoveaza schimbul de informatii si experiente cu
institutiile straine care au functii asemanatoare si cu institutiile
internationale europene si regionale care au atributii in domeniul spalarii
banilor;
g) emite, in conditiile legii, decizii de suspendare a efectuarii
tranzactiilor asupra carora exista suspiciunea ca ar avea drept scop spalarea
banilor;
h) informeaza Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie in cazurile
prevazute de lege;
i) intocmeste si actualizeaza liste cuprinzand persoane fizice si juridice
suspecte de savarsirea sau finantarea actelor de terorism, care se transmit
Ministerului Finantelor Publice conform prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 159/2001 pentru prevenirea si combaterea utilizarii sistemului
financiar-bancar in scopul finantarii de acte de terorism;
j) constata contraventiile savarsite in domeniul sau de activitate si aplica
sanctiunile stabilite de lege, prin persoane desemnate in acest scop;
k) urmareste aplicarea unitara a dispozitiilor legale din sfera sa de
activitate, prin emitere de decizii;
l) urmareste aplicarea efectiva a deciziilor proprii;
m) face propuneri Guvernului si organelor administratiei publice centrale
pentru adoptarea de masuri in scopul prevenirii si combaterii spalarii banilor,
avizeaza proiectele de acte normative care au legatura cu domeniul sau de
activitate;
n) organizeaza programe speciale de instruire a persoanelor fizice si a
reprezentantilor persoanelor juridice prevazute la art. 8 din Legea nr.
21/1999, cu modificarile ulterioare, precum si a personalului propriu;
o) intocmeste raport de activitate, anual sau atunci cand Guvernul
hotaraste, si realizeaza studii, analize si sinteze privind domeniul sau de
activitate;
p) stabileste forma rapoartelor pentru tranzactiile care pot fi legate de
spalarea banilor;
r) elaboreaza, negociaza si incheie conventii, protocoale, intelegeri cu
institutiile similare din alte tari, in limita mandatului dat de Guvern.
CAP. 3
Organizarea si functionarea Oficiului
Art. 6
Organizarea, structura si procedurile de functionare ale Oficiului trebuie
sa asigure realizarea atributiilor prevazute de lege si de prezentul
regulament.
Art. 7
(1) Presedintele reprezinta Oficiul in relatiile cu autoritatile
legislative, judiciare si administrative, precum si cu persoanele fizice si
juridice din tara si din strainatate, inclusiv cu organismele si organizatiile
internationale.
(2) Presedintele reprezinta Oficiul ca persoana juridica si il angajeaza
patrimonial, prin semnatura sa, in raporturile cu tertii.
(3) Presedintele conduce sedintele Plenului Oficiului si controleaza
aplicarea efectiva a deciziilor adoptate, dispunand masuri adecvate.
(4) Presedintele poate delega puteri de reprezentare si altor membri ai
Plenului Oficiului.
(5) Presedintele emite ordine de angajare si de incetare a raporturilor de
munca, aproba transferul si aplica sanctiunile disciplinare prevazute de lege
pentru personalul angajat al Oficiului.
Art. 8
(1) Sedintele Plenului Oficiului se desfasoara in prezenta a cel putin 4
membri. Deciziile Plenului Oficiului se adopta cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti.
(2) Membrii Oficiului asigura si coordoneaza colaborarea cu institutiile ai
caror reprezentanti sunt.
(3) Plenul Oficiului dezbate si, dupa caz, decide asupra:
a) rapoartelor privind tranzactii suspecte, inclusiv asupra eventualelor
obiectii formulate la acestea, si decide asupra masurilor care se impun;
b) suspendarii efectuarii tranzactiilor pentru 24 de ore si asupra
formularii cererii de prelungire a suspendarii, adresata Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie;
c) informarii Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie in
cazurile in care exista date si indicii temeinice referitoare la spalarea
banilor;
d) listelor cuprinzand persoanele suspecte de savarsirea actelor de terorism
sau de finantare a organizatiilor teroriste;
e) punctelor de vedere, recomandarilor si avizelor de formulat privind
aplicarea prevederilor legale in materie;
f) categoriilor de intelegeri, deciziilor de asociere si practicilor
concertate propuse pentru adoptare;
g) proiectelor de reglementari in vederea propunerii spre aprobare
institutiilor abilitate;
h) raportului de activitate;
i) proiectului bugetului propriu de venituri si cheltuieli;
j) elaborarii, adoptarii si actualizarii strategiilor si programelor de
prevenire si combatere a spalarii banilor;
k) stabilirii criteriilor de selectare, promovare si de pregatire
profesionala a personalului;
l) elaborarii si actualizarii formelor de colaborare cu autoritatile
interne, pentru indeplinirea obiectului de activitate al Oficiului;
m) stabilirii liniilor generale de cooperare a Oficiului cu autoritatile
din alte tari si cu organizatiile si organismele internationale, pentru
armonizarea legislatiei in domeniu;
n) repartizarii unor atributii din domeniile de competenta ale Oficiului
fiecarui membru al acestuia;
o) masurilor privind angajarea raspunderii materiale si disciplinare a
personalului angajat.
Art. 9
(1) In cadrul Oficiului functioneaza urmatoarele directii:
a) Directia informatica, sinteza si evidenta operativa;
b) Directia operativa - analiza I;
c) Directia operativa - analiza II;
d) Directia cooperare si relatii internationale;
e) Directia economico-administrativa.
(2) In subordinea presedintelui Oficiului functioneaza compartimentul de
audit public intern si biroul juridic.
Art. 10
(1) Directia informatica, sinteza si evidenta operativa indeplineste
urmatoarele atributii principale:
a) realizeaza studii in vederea cunoasterii: structurii entitatilor si a
mediului functional din sfera de activitate a Oficiului; tendintelor generale
ale fenomenului spalarii banilor; efectelor fenomenului spalarii banilor asupra
mediului financiar-bancar; evolutiei fenomenului, in vederea identificarii
situatiilor in care este justificata luarea unor masuri;
b) propune Plenului Oficiului forma rapoartelor care sunt utilizate in
procesul de sesizare si raportare;
c) organizeaza evidenta centralizata si administrarea bazelor de date al
Oficiului;
d) organizeaza si coordoneaza sistemul informatic al Oficiului;
e) organizeaza activitatea de registratura, secretariat, birou de documente
secrete si arhiva;
f) elaboreaza materiale de analiza si sinteza in domeniul de activitate al
Oficiului;
g) realizeaza evidenta specifica a persoanelor fizice si juridice care
intra sub incidenta art. 8 din Legea nr. 21/1999, cu modificarile ulterioare;
h) primeste, analizeaza si proceseaza rapoartele pentru tranzactii suspecte
si rapoartele de depunere si retragere in numerar, transmise de persoanele
fizice si juridice prevazute la art. 8 si 17 din Legea nr. 21/1999, cu
modificarile ulterioare;
i) propune Plenului Oficiului analiza cazurilor in care exista suspiciuni
de spalare a banilor.
(2) Directiile operative indeplinesc urmatoarele atributii principale:
a) primesc, analizeaza si prelucreaza cazurile suspecte de spalare a
banilor aprobate de Plenul Oficiului;
b) solicita, in conditiile art. 5 din Legea nr. 21/1999, cu modificarile
ulterioare, oricarei institutii competente datele necesare verificarii
cazurilor suspecte de spalare a banilor;
c) intocmesc note cu privire la rezultatul verificarilor si le supun
dezbaterii Plenului Oficiului;
d) constata contraventiile si aplica sanctiunile contraventionale prevazute
la art. 22 din Legea nr. 21/1999, cu modificarile ulterioare, prin persoanele
desemnate in acest scop de Plenul Oficiului;
e) in baza deciziei Plenului Oficiului, transmit de indata Parchetului de
pe langa Curtea Suprema de Justitie cazurile in care sunt indicii temeinice
referitoare la spalarea banilor.
(3) Directia cooperare si relatii internationale indeplineste urmatoarele
atributii principale:
a) asigura legatura si colaborarea pentru realizarea schimbului de
informatii si experienta cu institutiile straine cu functii asemanatoare, cu
alte organisme internationale de specialitate;
b) primeste, transmite si administreaza informatiile de la si catre
institutiile straine care au functiuni asemanatoare Oficiului;
c) organizeaza baza de date privind legislatia si practica internationala
in materie;
d) elaboreaza materialele necesare in vederea participarii reprezentantilor
Oficiului la seminarii, conferinte internationale, schimburi de experienta, in
colaborare cu directiile de specialitate, si aduce la indeplinire programele de
asistenta din strainatate.
4) Directia economico-administrativa are urmatoarele atributii principale:
a) asigura, in conditiile legii, fundamentarea si elaborarea proiectului de
buget privind veniturile si cheltuielile Oficiului si urmareste executia
acestuia;
b) intocmeste darile de seama contabile, potrivit legii;
c) analizeaza si urmareste cheltuirea cu eficienta a fondurilor aprobate;
d) asigura aplicarea prevederilor legale cu privire la selectionarea,
angajarea si salarizarea personalului;
e) asigura achizitionarea, gestionarea si administrarea mijloacelor fixe, a
obiectelor de inventar si a altor materiale;
f) asigura intretinerea si exploatarea parcului auto;
g) exercita controlul financiar preventiv asupra operatiunilor din care se
nasc, se sting sau se modifica raporturi patrimoniale;
h) organizeaza inventarierea mijloacelor materiale si banesti ale
Oficiului;
i) participa la activitatea de licitatii;
j) pastreaza si completeaza carnetele de munca;
k) intocmeste documentele si indeplineste activitatile necesare pentru
angajari, transferari si pentru incetarea raporturilor de munca.
(5) Biroul juridic are urmatoarele atributii principale:
a) asigura asistenta de specialitate in relatiile Oficiului cu tertii;
b) reprezinta Oficiul in fata instantelor judecatoresti;
c) avizeaza pentru legalitate deciziile administrative ale Oficiului;
d) prezinta si difuzeaza in cadrul Oficiului actele normative care au
incidenta asupra activitatii acestuia.
(6) Compartimentul de audit public intern are urmatoarele atributii
principale:
a) certificarea trimestriala si anuala, insotita de raport de audit, a
bilantului contabil si a contului de executie bugetara, prin verificarea
legalitatii, realitatii si exactitatii evidentelor contabile si ale actelor
financiare si de gestiune;
b) examinarea legalitatii, regularitatii si conformitatii operatiunilor,
identificarea erorilor, risipei, gestiunii defectuoase si fraudelor si, pe
aceste baze, propunerea de masuri si solutii pentru recuperarea pagubelor si
sanctionarea celor vinovati;
c) supravegherea regularitatii sistemelor de fundamentare a deciziei,
planificare, programare, organizare, coordonare, urmarire si control al
indeplinirii deciziilor;
d) evaluarea economicitatii, eficacitatii si eficientei cu care sistemele
de conducere si executie utilizeaza resursele financiare, umane si materiale
pentru indeplinirea obiectivelor si obtinerea rezultatelor stabilite;
e) identificarea slabiciunilor sistemelor de conducere si de control,
precum si a riscurilor asociate unor astfel de sisteme, unor programe sau
operatiuni si propunerea de masuri pentru corectarea acestora si pentru
diminuarea riscurilor, dupa caz.
Art. 11
Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului
Oficiului se stabilesc prin fisa postului, care se intocmeste in baza Legii nr.
21/1999, cu modificarile ulterioare, si a prezentului regulament si se semneaza
de catre salariat si seful ierarhic.
CAP. 4
Conditii de recrutare, de angajare si de promovare a personalului
Art. 12
Angajarea personalului in functii se face prin concurs, in conditiile
legii.
Art. 13
In vederea participarii la concursul de angajare in cadrul Oficiului,
candidatii trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa aiba numai cetatenie romana;
b) sa fie absolventi cu diploma de licenta ai unei institutii de invatamant
superior economic sau juridic, cu vechimea minima in specialitatea mentionata
in nomenclatorul de functii pentru personalul de specialitate si personalul
auxiliar de specialitate, prevazut in anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 237/2000, iar pentru personalul care ocupa functii specifice sectorului
bugetar, cu conditiile de vechime minime si studiile stabilite de Plenul
Oficiului;
c) sa aiba exercitiul drepturilor civile si politice;
d) sa se bucure de o reputatie profesionala si morala nestirbita;
e) sa nu fi fost condamnati pentru savarsirea vreunei infractiuni;
f) sa fie declarati admisi la examenul medical si la testul psihologic.
Art. 14
Dosarul de inscriere la concursul pentru angajarea in cadrul Oficiului va
cuprinde:
a) cererea candidatului;
b) diploma de licenta, in cazul absolventilor invatamantului superior, iar
pentru absolventii invatamantului liceal sau profesional, diploma de
bacalaureat, respectiv diploma de absolvire a scolii profesionale, in original
si in copie;
c) copie de pe livretul militar, dupa caz;
d) curriculum vitae;
e) caracterizare - recomandare de la ultimul loc de munca;
f) certificatul de cazier judiciar;
g) fisa medicala;
h) copie de pe carnetul de munca;
i) declaratie pe propria raspundere ca nu a fost judecat sau condamnat in
cauze penale si ca nu se afla in curs de cercetare sau de judecata penala.
Art. 15
La angajare personalul Oficiului va semna un angajament privind obligatia
de a nu divulga informatiile primite in timpul activitatii decat in cazul unei
proceduri judiciare, inclusiv dupa incetarea functiei, pe o durata de 5 ani.
Art. 16
Personalul angajat in cadrul Oficiului nu poate ocupa nici un post si nu va
indeplini nici o functie in institutiile prevazute la art. 8 din Legea nr.
21/1999, cu modificarile ulterioare, concomitent cu calitatea de salariat al
Oficiului.
CAP. 5
Salarizarea si alte drepturi ale personalului angajat in cadrul Oficiului
Art. 17
(1) Salarizarea personalului de specialitate si a personalului auxiliar de
specialitate se realizeaza in acelasi mod ca si salarizarea personalului din
organele autoritatii judecatoresti, potrivit anexei la Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 237/2000.
(2) Personalul din cadrul Oficiului, altul decat cel de specialitate
prevazut la alin. (1), va fi salarizat conform actelor normative de salarizare
aplicabile personalului din ministere si din alte organe de specialitate din
subordinea Guvernului.
(3) Indemnizatiile de incadrare si salariile de baza se stabilesc pe
functii, in raport cu structura din care face parte personalul angajat.
Art. 18
Personalul angajat al Oficiului are dreptul, in fiecare an calendaristic,
la un concediu de odihna si la alte concedii stabilite pentru salariatii din
administratia publica, in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr.
250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din
administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din
unitatile bugetare, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 19
(1) Membrii Plenului Oficiului, analistii financiari, care sunt detasati
sau delegati, beneficiaza de o diurna de 2% din indemnizatia de incadrare, de
decontarea cheltuielilor de cazare la structuri de primire turistice de
categorie de pana la 3 stele inclusiv, precum si a transportului cu trenul
clasa I, vagon de dormit clasa I, avion ori alte mijloace de transport, dupa
caz.
(2) Pentru analistii financiari cheltuielile de deplasare in strainatate,
diurna, cheltuielile de transport si de cazare se acorda potrivit dispozitiilor
art. 49 alin. (3) din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi
ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, republicata.
(3) Celelalte categorii de personal beneficiaza de drepturile de deplasare
in tara si strainatate, precum si de drepturile de detasare, potrivit
reglementarilor aplicabile personalului institutiilor publice.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 20
Oficiul are in dotare un parc auto de 8 autoturisme cu un consum maxim de
300 litri/luna/ autoturism.
ANEXA 1
la regulament
Numarul maxim de posturi = 84
OFICIUL NATIONAL DE PREVENIRE SI COMBATERE A SPALARII BANILOR
STRUCTURA ORGANIZATORICA
__________________
_________________________| PRESEDINTE |
| |__________________|
| |
| _________|________
| | PLENUL OFICIULUI |
| |__________________|
_________________|_______________ |
______|_______ _______|______ ______|_______ |
| COMPARTIMENT | | DIRECTIA | | | |
| DE AUDIT | | ECONOMICO- | |BIROUL JURIDIC| |
| PUBLIC INTERN| |ADMINISTRATIVA| | | |
|______________| |______________| |______________| |
|
___________________________________|__________
_____|______ _____|______ _____|______ _______|______
| DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA
|
|INFORMATICA,| | OPERATIVA -| | OPERATIVA -| | COOPERARE SI
|
| SINTEZA SI | | ANALIZA I | | ANALIZA II | | RELATII
|
| EVIDENTA | | | | |
|INTERNATIONALE|
| OPERATIVA | | | | | |
|
|____________| |____________| |____________|
|______________|