HOTARARE Nr. 55 din 29 ianuarie 1999
privind organizarea si functionarea Directiei generale de prognoza in
subordinea Ministerului Finantelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 48 din 30 ianuarie 1999
In temeiul prevederilor art. 115 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Directia generala de prognoza se organizeaza si functioneaza ca organ de
specialitate cu personalitate juridica in subordinea Ministerului Finantelor,
prin reorganizarea Comisiei Nationale de Prognoza, care se desfiinteaza.
Directia generala de prognoza fundamenteaza si elaboreaza studii si
prognoze pe termen scurt, mediu si lung, privind evolutia economiei romanesti
in ansamblu si a sectoarelor acesteia, necesare fundamentarii strategiei
programului de guvernare.
Art. 2
Directia generala de prognoza are urmatoarele atributii principale:
1. elaboreaza prognoze si studii referitoare la echilibrul macroeconomic,
sectorial si regional; pentru fundamentarea studiilor de prognoza intocmeste
studii privind dezvoltarea ramurilor si subramurilor, inclusiv pe forme de
proprietate; estimeaza potentialul productiv si propune solutii de utilizare a
acestuia, corespunzator resurselor si programelor de restructurare si
retehnologizare; estimeaza cheltuielile de capital pentru investitiile totale
in economie si pentru investitiile publice, pe destinatii ale acestora;
participa la elaborarea propunerilor pentru ierarhizarea prioritatii
proiectelor de investitii publice;
2. elaboreaza si utilizeaza modele economico-matematice pentru proiectia
formarii si utilizarii produsului intern brut, a veniturilor nominale si reale
ale populatiei, a consumului de marfuri si servicii; intocmeste balanta avutiei
nationale; determina eficienta utilizarii factorilor de productie la nivel
macroeconomic; asigura compararea internationala a principalilor indicatori in
Sistemul Conturilor Nationale;
3. elaboreaza prognoze referitoare la resursele de munca, formarea
profesionala si echilibrul pietei fortei de munca; intocmeste studii si analize
privind activitatile cu profil social si de protectie sociala;
4. elaboreaza prognoze privind echilibrul valutar si relatiile economice
externe, precum si impactul acestora asupra economiei reale; analizeaza
conjunctura economica pe plan mondial si implicatiile previzibile ale acesteia
asupra exportului, importului si dezvoltarii economice a Romaniei;
5. analizeaza efectele politicilor financiare, monetare, valutare, bugetare
asupra economiei reale; efectueaza studii privind eficienta utilizarii
capitalului in economia reala, pe ramuri si forme de proprietate, si elaboreaza
prognoze pe baza analizelor efectuate; analizeaza fluxurile financiare si
influenta acestora asupra ansamblului economiei; intocmeste analize privind
efectele procesului inflationist asupra echilibrelor financiare, monetare si
valutare;
6. elaboreaza si editeaza un buletin de informare in care publica studii,
analize, prognoze proprii, precum si sinteze referitoare la experiente,
orientari si previziuni pe plan mondial;
7. indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative pentru
domeniul sau de activitate.
Art. 3
Directia generala de prognoza, in colaborare cu directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat, impreuna cu prefecturile
vor asigura pregatirea si constituirea unor nuclee cu atributii privind
furnizarea elementelor necesare elaborarii prognozelor in profil teritorial,
care sa fundamenteze strategiile de dezvoltare regionala si zonala in vederea
unei dezvoltari echilibrate pe termen lung.
Art. 4
Directia generala de prognoza este condusa de un director general, numit
prin ordin al ministrului finantelor, in conditiile legii.
Art. 5
Structura organizatorica a Directiei generale de prognoza se stabileste
prin ordin al ministrului finantelor.
Numarul maxim de posturi pentru Directia generala de prognoza este de 120,
dintre care 15 pentru personalul administrativ.
In cadrul Directiei generale de prognoza se organizeaza directii, servicii
si birouri, prin ordin al ministrului finantelor.
Atributiile, sarcinile si raspunderile compartimentelor din Directia
generala de prognoza se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare, aprobat prin ordin al ministrului finantelor.
Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului din
Directia generala de prognoza se stabilesc prin fisa postului, intocmita in
urma evaluarii posturilor pe baza regulamentului de organizare si functionare
prevazut la alin. 4.
Art. 6
Directia generala de prognoza are in dotare un numar de doua autoturisme.
Art. 7
Directia generala de prognoza are sediul in municipiul Bucuresti, Bd.
Libertatii nr. 12, sectorul 5, latura sud, tronsoanele 5 - 6, etajele IV si V.
Suprafata de 1.380 mp, ocupata de Comisia Nationala de Prognoza in imobilul
prevazut la alineatul precedent, trece din administrarea Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului in administrarea Ministerului Finantelor, pe
baza de protocol.
Art. 8
Personalul angajat in cadrul Comisiei Nationale de Prognoza se transfera la
Directia generala de prognoza, prin mentinerea gradelor profesionale si a treptelor
profesionale.
Prevederile legale privind regimul de selectionare, angajare si avansare a
personalului din Ministerul Finantelor si din unitatile sale subordonate se
aplica in mod corespunzator si personalului Directiei generale de prognoza.
Salariul de baza al personalului din Directia generala de prognoza va fi
corelat cu cel acordat personalului din Ministerul Finantelor si din unitatile
sale subordonate, ca urmare a aplicarii prevederilor Legii nr. 154/1998, cu
modificarile ulterioare.
Normele metodologice privind constituirea si utilizarea fondurilor
destinate stimularii personalului din aparatul propriu al Ministerului
Finantelor si din unitatile subordonate acestuia, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 154/1997, cu modificarile ulterioare, se aplica si personalului
Directiei generale de prognoza, prin asimilare cu personalul directiilor
generale si directiilor din Ministerul Finantelor. Modalitatea concreta de
aplicare se stabileste si se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
Art. 9
Hotararea Guvernului nr. 214/1995 privind organizarea si functionarea
Comisiei Nationale de Prognoza, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 70 din 10 aprilie 1995, se abroga.
Art. 10
Hotararea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 197 din 18 august 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La anexa nr. 2*) "Unitati in subordinea sau sub autoritatea
Ministerului Finantelor" capitolul I "Institutii publice finantate de
la bugetul de stat", dupa punctul 2 se introduce punctul 3 cu urmatorul
cuprins:
"3. Directia generala de prognoza 105"
2. La anexa nr. 3*) "Mijloacele de transport si consumul de
carburanti", dupa numarul curent 5 se introduce numarul curent 6 cu
urmatorul cuprins:
-----------------------------------------------------------------------
"Nr. Unitatea Tipul Numarul Consumul maxim de
crt. mijlocului maxim carburant pentru
de aprobat un autovehicul
transport (bucati) (litri/luna)
-----------------------------------------------------------------------
6. Directia generala
de prognoza autoturisme 2 300"
-----------------------------------------------------------------------
*) Anexele nr. 2 si 3 au fost inlocuite prin Hotararea Guvernului nr.
864/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 474 din 9
decembrie 1998.
Art. 11
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, pct. 7 din anexa la
Hotararea Guvernului nr. 566/1998 privind institutiile publice din subordinea
Guvernului si denumirile functiilor de conducere utilizate in cadrul acestora,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 10 septembrie
1998, se elimina.
p. PRIM-MINISTRU,
VICTOR BABIUC
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor,
Bujor Bogdan Teodoriu
secretar de stat
p. Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Simona Marinescu,
secretar de stat