ORDIN Nr. 1737
din 25 noiembrie 2009
pentru aprobarea Normelor de
aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 161/2008 privind alocarea de
la bugetul de stat a fondurilor necesare pentru continuarea si finalizarea
proiectelor PHARE
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 848 din 8 decembrie 2009
In temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 12
alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, cu modificările
ulterioare, ale art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 161/2008 privind alocarea de la bugetul
de stat a fondurilor necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor
PHARE, aprobată prin Legea nr. 132/2009,
ministrul finanţelor publice, ministrul dezvoltării
regionale şi locuinţei şi ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
interimar, emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele de aplicare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 161/2008 privind alocarea de la bugetul de stat a
fondurilor necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE,
aprobată prin Legea nr. 132/2009, prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Ordonatorii principali de credite ai
autorităţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare
şi cele în cadrul cărora funcţionează agenţii de implementare, precum şi
celelalte instituţii publice implicate vor urmări punerea în aplicare a
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
interimar,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
ANEXĂ
NORME
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
161/2008 privind alocarea de la bugetul de stat a fondurilor necesare pentru
continuarea si finalizarea proiectelor PHARE
CAPITOLUL I
Definiţii
Art. 1. -In sensul prezentelor norme, termenii
şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) agenţie de implementare înseamnă structura
din cadrul administraţiei publice centrale, responsabilă cu organizarea şi
desfăşurarea licitaţiilor, în vederea selectării contractantului pentru
contractele de servicii, furnizare şi lucrări, negocierea şi semnarea
contractului cu acesta, precum şi pentru monitorizarea contractelor, elaborarea
şi transmiterea cererilor de fonduri la Autoritatea de certificare şi plată şi
de executare a plăţilor;
b) autoritate de implementare înseamnă
autoritatea din cadrul administraţiei publice centrale sau locale, precum şi
unităţile subordonate ori aflate în coordonarea unei autorităţi publice
centrale şi organizaţii neguvernamentale nonprofit de utilitate publică,
nominalizate în memorandumul/acordul de finanţare, care deţin întreaga
responsabilitate pentru implementarea contractului, din cadrul componentei/
componentelor programului, din punct de vedere tehnic şi în condiţiile legii;
c) beneficiar înseamnă oricare dintre
autorităţile sau entităţile menţionate limitativ la art. 2 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 161/2008 privind alocarea de la bugetul
de stat a fondurilor necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor
PHARE, aprobată prin Legea nr. 132/2009, care beneficiază de rezultatele
implementării proiectului şi răspunde împreună cu autoritatea de implementare
de implementarea tehnică a acestuia;
d) contribuţia financiară a beneficiarului reprezintă
acea parte din valoarea proiectului, suportată de beneficiar în scopul
realizării obiectivelor proiectului, reflectată în valorile absolute ale
angajamentelor de cofinanţare asumate, stipulate în anexele
memorandumului/acordului de finanţare „Prevederi speciale" şi în fişele de
proiect sectoriale, Standard Summary Project Fiches, sau în Acordul-cadru
tripartit;
e) contractor reprezintă persoana juridică care
în calitate de contractant/prestator/consultant/contractor sau antreprenor
încheie un contract cu agenţia de implementare, autoritatea de implementare şi
beneficiarul în scopul realizării obiectivelor proiectului;
f) inginer reprezintă persoana juridică sau
fizică, după caz, care a încheiat un contract de asistenţă tehnică cu agenţia
de implementare, autoritatea de implementare şi beneficiar, şi pe care îi
reprezintă pe durata implementării unui contract de lucrări, asigurând
supervizarea acestuia în conformitate cu condiţiile generale de contract FIDIC;
g) memorandum/acord de finanţare înseamnă
documentul încheiat între Guvernul României şi Comisia Europeană privind
asistenţa financiară nerambursabilă acordată României prin PHARE, aprobat
printr-un act normativ intern;
h) contractant/prestator/consultant/contractor/furnizor
reprezintă persoana juridică care se obligă, pe baza unor clauze şi
condiţii contractuale, să livreze o marfă, un produs sau să presteze un anumit
serviciu, în schimbul unei sume de bani convenite contractual;
i) antreprenor/executant reprezintă persoana
juridică care se obligă, pe baza unor clauze şi condiţii contractuale, să
execute lucrări în beneficiul altei persoane sau organizaţii, în schimbul unei
sume de bani convenite contractual;
j) autoritate contractantă reprezintă organismul
responsabil pentru implementarea şi derularea procedurii de achiziţie,
licitaţie, contractare şi efectuare de plăţi eligibile, desemnat în
memorandumurile de finanţare/acordurile de finanţare/deciziile Comisiei
Europene;
k) acord-cadru de finanţare reprezintă
documentul semnat între agenţia de implementare şi beneficiarii proiectelor
PHARE, care prevede suma necesară şi perioada estimată pentru care sumele de la
bugetul de stat vor înlocui sumele provenite de la bugetele locale, precum şi
condiţiile de acordare şi utilizare a finanţării;
l) revendicare reprezintă, în conformitate cu
condiţiile generale aplicabile pentru contractele finanţate din fonduri PHARE,
instrumentul contractual care stă la baza justificării şi determinării
ulterioare a compensaţiilor financiare la care un contractor poate fi
îndreptăţit potrivit prevederilor contractului şi al cărui cuantum financiar
poate fi stabilit, în funcţie de natura contractului, prin determinarea
inginerului, prin hotărârile instanţelor competente, prin Decizia Comisiei de
adjudecare a disputelor sau prin hotărârile instanţelor de arbitraj.
CAPITOLUL II
Alocarea sumelor de la bugetul de stat pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE
Art. 2. -In sensul prezentelor norme, sumele alocate de
la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE sunt
reprezentate de:
a) costuri aferente finalizării investiţiei pentru contractele
încheiate între agenţiile de implementare şi furnizorii de produse, prestatorii
de servicii şi executanţii de lucrări, cu care aceştia au încheiat contracte,
care au fost reziliate, inclusiv costuri legate de relansarea procesului de
achiziţie, în vederea atingerii obiectivelor proiectelor, în baza unei
justificări întemeiate;
b) finanţarea costurilor suplimentare necesare semnării
contractelor ca urmare a depăşirii bugetelor alocate iniţial;
c) finanţarea costurilor declarate neeligibile din
fondurile nerambursabile PHARE şi cofinanţare de la bugetul de stat, costuri
necesare pentru finalizarea unor activităţi şi/sau furnizarea de bunuri după
expirarea perioadei de implementare a proiectelor, prevăzute în
memorandumurile/acordurile de finanţare, sub condiţia ca respectivele costuri
să fie necesare finalizării obiectivelor proiectelor şi să nu fie imputabile
contractorului, aprecierea urmând a fi făcută de la caz la caz, în baza unei
justificări întemeiate;
d) pretenţii financiare ale firmelor contractate
conform prevederilor contractuale, aprobate/acceptate în prealabil de
autoritatea contractantă şi/sau stabilite de comisia de adjudecare a
disputelor, de instanţele de arbitraj şi/sau de judecată;
e) costuri suplimentare necesare finalizării lucrărilor
din motive neimputabile contractorului, beneficiarului sau autorităţii de
implementare şi care nu pot fi acoperite de beneficiar, printr-o justificare
temeinică;
f) costurile de asistenţă şi expertiză juridică şi
tehnică pentru arbitraj, procedura de soluţionare a disputelor existente între
părţi şi/sau judecată;
g) sumele necesare finanţării proiectelor în cazul
indisponibilităţii temporare a contribuţiei financiare a beneficiarilor
prevăzuţi la art. 2 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
161/2008, aprobată prin Legea nr. 132/2009, cu excepţia celor din cadrul
administraţiei publice centrale, unităţi subordonate, în coordonarea acestora;
h) suplimentarea bugetelor contractelor de asistenţă
tehnică şi supervizare pentru atingerea obiectivelor proiectelor, din motive
neimputabile contractorului şi beneficiarului, de la caz la caz, în baza unei
justificări întemeiate;
i) cheltuieli neeligibile declarate de misiunile de
audit/verificare, rezultate ca urmare a unor schimbări de natură legislativă
sau de orice natură, neimputabile părţilor implicate în implementarea
contractelor;
j) alte sume necesare continuării şi finalizării
proiectelor PHARE.
Art. 3. - (1) Contractele încheiate între agenţiile de
implementare şi furnizorii de produse, prestatorii de servicii şi executanţii
de lucrări la care se face referire la art. 2 lit. a) sunt contracte de
lucrări, contracte de furnizare şi contracte de servicii.
(2) Pentru contractele de lucrări, agenţia de
implementare încheie cu beneficiarul proiectului şi cu autoritatea de
implementare un acord-cadru de finanţare în care vor fi stipulate
responsabilităţile fiecărei părţi pentru fiecare tip de activitate ce va fi
derulată în vederea finalizării lucrărilor şi îndeplinirii obiectivului
proiectului; de asemenea, acordul de finanţare va stipula modul de efectuare a
plăţilor de către agenţia de implementare către beneficiarul proiectului pe
fiecare tip de activitate; acest acord-cadru de finanţare va fi anexă la
hotărârea Guvernului prin care se vor aloca sumele necesare continuării şi
finalizării proiectului respectiv, conform art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 161/2008, aprobată prin Legea nr. 132/2009; activităţile ce
urmează a fi implementate în vederea finalizării proiectului se vor decide în
funcţie de stadiul şi specificul proiectului în cauză; costurile care vor fi
acoperite în această situaţie sunt legate de:
a) pregătirea documentaţiei de atribuire de către
beneficiarul proiectului, pentru încredinţarea contractului de servicii, în
vederea realizării unei expertize tehnice şi a unui studiu de fezabilitate care
să evidenţieze stadiul proiectului la momentul realizării expertizei,
diferenţele dintre documentaţia iniţială şi situaţia de pe teren, lucrări
executate şi rest de executat, precum şi să propună soluţiile de intervenţie
adecvate pentru continuarea lucrărilor; beneficiarul proiectului va parcurge
etapele impuse de legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice în vederea
pregătirii documentaţiei de atribuire, evaluare şi atribuirea contractului de
servicii;
b) contractul de servicii prevăzut la lit. a);
c) pregătirea documentaţiei de atribuire de către
beneficiarul proiectului, pentru încredinţarea contractului de servicii, în
vederea realizării proiectului tehnic în baza expertizei tehnice, a studiului
de fezabilitate şi a documentaţiei de atribuire pentru încredinţarea
contractului de lucrări; de asemenea, în colaborare cu proiectantul desemnat,
se vor întocmi documentaţiile necesare în vederea obţinerii avizelor şi
acordurilor necesare; beneficiarul proiectului va parcurge etapele impuse de
legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice în vederea pregătirii
documentaţiei de atribuire, evaluare şi atribuire a contractului de servicii;
d) contractul de servicii prevăzut la lit. c);
e) organizarea achiziţiei publice în vederea atribuirii
contractului de lucrări necesar pentru finalizarea proiectului;
f) organizarea achiziţiei publice în vederea atribuirii
contractului de servicii pentru asistenţă tehnică pentru supervizarea lucrărilor;
g) contractul de servicii pentru asistenţă tehnică
pentru supervizarea lucrărilor prevăzute la lit. f);
h) contractul de lucrări prevăzut la lit. g).
(3) Pentru contractele de furnizare, costurile care
sunt acoperite în această situaţie sunt legate de:
a) pregătirea documentaţiei de atribuire de către
beneficiarul proiectului, pentru încredinţarea contractului de servicii, în
vederea realizării specificaţiilor tehnice şi a documentaţiei de atribuire
pentru încredinţarea contractului de furnizare; beneficiarul proiectului
parcurge etapele impuse de legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice în
vederea pregătirii documentaţiei de atribuire, evaluare şi atribuire a
contractului de servicii;
b) contractul de servicii prevăzut la lit. a);
c) organizarea achiziţiei publice în vederea atribuirii
contractului de servicii prevăzut la lit. b);
d) organizarea achiziţiei publice în vederea atribuirii
contractului de furnizare necesar pentru finalizarea proiectului;
e) contractul de furnizare prevăzut la lit. d).
(4) Pentru contractele de servicii, costurile care sunt
acoperite în această situaţie sunt legate de:
a) pregătirea documentaţiei de atribuire de către
beneficiarul proiectului, în vederea realizării termenilor de referinţă şi a
documentaţiei de atribuire pentru încredinţarea contractului de servicii.
Beneficiarul proiectului va parcurge etapele impuse de legislaţia în vigoare
privind achiziţiile publice în vederea pregătirii documentaţiei de atribuire,
evaluare şi atribuire a contractului de servicii;
b) contractul de servicii prevăzut la lit. a);
c) organizarea achiziţiei publice în vederea atribuirii
contractului de servicii prevăzut la lit. b).
(5) Contractele încheiate între agenţiile de
implementare, beneficiari şi autorităţile de implementare şi contractanţi,
prestatorii de servicii şi executanţii de lucrări, care au fost reziliate şi
care urmează a fi finanţate în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
161/2008, aprobată prin Legea nr. 132/2009, sunt cele pentru care au fost
demarate activităţile în vederea atingerii obiectivelor proiectului finanţat
din fonduri comunitare şi care pe parcursul implementării contractului au
întâmpinat probleme care au condus la rezilierea acestuia şi implicit la
nefinalizarea proiectului, în măsura în care există o justificare temeinică a
neîndeplinirii obiectivelor proiectelor.
(6) Alocarea sumelor este justificată prin importanţa
proiectelor şi în scopul evitării emiterii de către Comisia Europeană a unei
note de debit, în vederea recuperării în întregime a fondurilor PHARE cheltuite
în cadrul proiectului iniţial.
Art. 4. - (1) Costurile suplimentare necesare semnării
contractelor, ca urmare a depăşirii bugetelor alocate iniţial, prevăzute la
art. 2 lit. b), se calculează şi se aprobă în condiţiile prevăzute în prezentul
articol.
(2) Contractele finanţate prin Programul PHARE se
regăsesc în planurile de achiziţii aferente fiecărei autorităţi contractante/
agenţii de implementare, în conformitate cu prevederile
memorandumurilor/acordurilor/deciziei de finanţare, iar modificarea/
actualizarea acestor planuri de achiziţii se face doar cu aprobarea prealabilă
a responsabilului cu autorizarea programului; în cele ce urmează, prin contracte
se face referire exclusiv la contractele de achiziţie publică incluse în
planurile de achiziţii bazate pe fişele de proiect aprobate de Comisia
Europeană.
(3) Dacă la momentul calculării valorii estimate a
contractului de achiziţie publică aceasta depăşeşte suma disponibilă prevăzută
în fişele de proiect, anexa la memorandumurile/ acordurile/decizia de
finanţare, autoritatea contractantă va avea dreptul de a lansa procedura de
atribuire, pe baza surselor de finanţare cumulate PHARE, bugetul de stat şi
bugetele beneficiarilor proiectelor; sursa de finanţare suplimentară pentru
contractul în cauză va fi asigurată din resursele bugetate la capitolul 80.01
„Acţiuni generale economice, comerciale şi de muncă", titlul „Alte
transferuri", alineatul „Programe PHARE şi alte programe cu finanţare
nerambursabilă", în bugetele proprii ale ordonatorilor principali de
credite ai autorităţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de
implementare sau în cadrul cărora funcţionează agenţii de implementare,
bugetele beneficiarilor de proiecte suportând această suplimentare faţă de
bugetul iniţial alocat.
(4) Oferta nu va fi în mod necesar considerată
inacceptabilă în sensul prevederilor art. 36 alin. (1) lit. e) din Hotărârea
Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor
referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia
în care preţul acesteia depăşeşte valoarea estimată a contractului de achiziţie
publică, în condiţiile în care valoarea fondurilor care pot fi disponibilizate
pentru ducerea la îndeplinire a contractului respectiv poate fi suplimentată de
la bugetul de stat în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) lit. b) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 161/2008, aprobată prin Legea nr.
132/2009.
(5) Dacă în urma procesului de evaluare a ofertelor se
constată că toate ofertele care îndeplinesc criteriile de calificare şi
cerinţele minime din caietul de sarcini depăşesc ca preţ valoarea estimată a
contractului de achiziţie publică, comisia de evaluare va putea fie să declare
ofertele ca fiind inacceptabile şi să anuleze procedura de atribuire, fie să
continue procedura de evaluare, în baza unei justificări care să expună
motivele pentru care anularea procedurii iniţiale nu este oportună.
(6) In acest din urmă caz, comisia va înainta către
conducătorul autorităţii contractante un referat motivat privind necesitatea
suplimentării resurselor financiare alocate procedurii de atribuire.
(7) Pe baza referatului comisiei de evaluare,
autoritatea contractantă va solicita ordonatorului principal de credite, în
baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 161/2008, aprobată prin Legea nr.
132/2009, sumele necesare pentru acoperirea de la bugetul de stat a fondurilor
reprezentând diferenţa dintre suma disponibilă în cadrul deciziei de finanţare
şi preţul ofertei care întruneşte atât criteriile de calificare, cât şi
cerinţele din caietul de sarcini pentru a fi desemnată câştigătoare; în
situaţia nealocării de la bugetul de stat a sumelor necesare suplimentării
resurselor financiare aferente procedurii de atribuire ca urmare a neaprobării
finanţării de către ordonatorul principal de credite, comisia de evaluare poate
decide anularea procedurii de atribuire, aceasta urmând a fi reluată după
identificarea sursei suplimentare de finanţare.
(8) Autoritatea contractantă va înştiinţa beneficiarii
proiectelor cu privire la alocarea suplimentară de la bugetul de stat pentru
completarea sumelor disponibile în bugetele acestora pentru cofinanţarea
proiectului în vederea respectării obligaţiilor ce le revin.
Art. 5. - In situaţia descrisă la art. 2 lit. c) se pot
afla următoarele cazuri:
a) contracte pentru care, din diverse motive, ordinul
de începere al lucrărilor a fost emis cu întârziere şi, prin urmare, termenul
de finalizare depăşeşte perioada de implementare, execution deadline, prevăzută
în memorandumurile/acordurile/ decizia de finanţare;
b) contractele de lucrări pentru care a fost extinsă
prin act adiţional, semnat de toate părţile contractante, perioada de execuţie
a lucrărilor în baza determinării inginerului, emisă în urma revendicărilor
contractorilor, iar extinderea depăşeşte perioada de implementare prevăzută în
memorandumurile/ acordurile/decizia de finanţare;
c) contractele de lucrări în care lucrările au fost
executate în conformitate cu prevederile contractuale şi certificate de inginer
după perioada de implementare prevăzută în memorandumurile/ acordurile/decizia
de finanţare, nefiind eligibile spre finanţare din fonduri PHARE, dar
susceptibile a fi plătite de agenţia de implementare; suma aferentă lucrărilor
executate după expirarea perioadei de implementare a memorandumurilor/
acordurilor/deciziei de finanţare va fi certificată de inginerul responsabil cu
supervizarea lucrărilor şi va face obiectul unui act adiţional la contractul de
lucrări sau, după caz, la acordul-cadru tripartit, în vederea înlocuirii
fondurilor PHARE cu fondurile alocate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 161/2008, aprobată prin Legea nr. 132/2009;
d) contractele pentru care lucrările sunt executate cu
întârziere şi pentru care au fost aplicate majorări de întârziere, în
conformitate cu prevederile contractuale, urmând ca acestea să fie recuperate
potrivit normelor legale în vigoare, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
63/2007 privind regimul veniturilor încasate de autorităţile contractante pe
parcursul licitării şi implementării contractelor din cadrul proiectelor
ex-ISPA şi PHARE finanţate de Uniunea Europeană, aprobată prin Legea nr.
367/2007;
e) contractele de supervizare a unor lucrări, pentru
acele servicii de supervizare executate în conformitate cu prevederile
contractuale, care vor trebui plătite de agenţia de implementare, în cazul în
care fie contractul de lucrări în întregime a fost declarat neeligibil, fie
numai o parte din lucrările executate de antreprenor a fost declarată
neeligibilă; conformitatea serviciilor prestate de prestatori/consultanţi cu
prevederile contractuale poate fi certificată prin aprobarea rapoartelor de
activitate şi/sau, după caz, a foilor de prezenţă ale experţilor de către
beneficiar şi autoritatea de implementare; prestatorii/consultanţii nu sunt
îndreptăţiţi la plata acestor servicii, dacă însăşi culpa lor a determinat
neeligibilitatea lucrărilor efectuate;
f) contractele de servicii cu o componentă de
furnizare, în cazul cărora componenta de servicii a fost finalizată în cadrul
perioadei de implementare a contractului, dar componenta de furnizare a fost
finalizată după expirarea perioadei de implementare a contractului sau a
perioadei de execuţie a memorandumurilor/acordurilor/deciziei de finanţare,
contractantul fiind îndreptăţit la plata echipamentelor furnizate cu
întârziere; dovada furnizării produselor se face prin procesele-verbale de
recepţie/punere în funcţiune şi/sau prin rapoartele de activitate ale
contractantului aprobate de beneficiar şi/sau de autoritatea de implementare,
în care se menţionează furnizarea produselor respective; în aceste cazuri,
agenţia de implementare rămâne îndreptăţită la încasarea majorărilor de
întârziere;
g) contractele de servicii, pentru prestaţiile
realizate după expirarea perioadei de execuţie a memorandumurilor/
acordurilor/deciziei de finanţare şi ca atare neeligibile din fonduri PHARE, în
cazul în care agenţia de implementare sau, după caz, autoritatea de
implementare nu a informat, din orice motive, contractantul să înceteze orice
activitate după expirarea perioadei de execuţie a
memorandumurilor/acordurilor/deciziei de finanţare, contractantul respectiv
fiind îndreptăţit la plata prestaţiilor sale, după deducerea corespunzătoare,
dacă este cazul, a majorărilor de întârziere de către agenţia de implementare.
Art. 6. - (1) Pretenţiile financiare ale firmelor
contractate prevăzute la art. 2 lit. d) sunt acoperite de la bugetul
autorităţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare
sau în cadrul cărora funcţionează agenţii de implementare, suplimentări ale
bugetelor contractelor finanţate prin fonduri PHARE sau din sume incluse în
preţul contractelor pentru cheltuieli neprevăzute, în baza prevederilor art. 1
alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 161/2008, aprobată
prin Legea nr. 132/2009, în situaţia îndeplinirii următoarelor condiţii:
a) încadrarea în prevederile regulilor aplicabile
achiziţiei publice, în măsura în care costurile asociate unei revendicări sunt
asociate unor lucrări suplimentare instructate de inginer, agreate de
proiectant şi/sau solicitate de beneficiarul proiectului;
b) neeligibilitatea la rambursare din bugetul eligibil
prevăzut în memorandumurile/acordurile/decizia de finanţare a acestor sume sau
insuficienţa sumelor disponibile în cadrul
memorandumurilor/acordurilor/deciziei de finanţare sau indisponibilitatea
fondurilor ca urmare a expirării termenului de plată în cadrul
memorandumurilor/acordurilor/deciziei de finanţare;
c) respectarea prevederilor contractuale şi a principiului
cheltuielii eficiente a fondurilor publice în determinarea cuantumului
financiar asociat unei revendicări.
(2) Pentru acoperirea de la bugetul autorităţilor
administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul
cărora funcţionează agenţii de implementare a sumelor necesare pentru
suplimentarea valorii unui contract în vederea acoperirii revendicărilor
contractorului, este necesară respectarea mecanismului contractual de
determinare a costurilor de compensare, ce presupune ca etape înaintarea unei
revendicări de către contractor, detaliată corespunzător şi substanţiată cu
documente justificative, potrivit prevederilor contractului încheiat cu
autoritatea contractantă, şi stabilirea modului de soluţionare a acesteia pe
palierele de mediere şi decizie constituite conform contractului.
(3) In conformitate cu prevederile contractuale,
cuantumul financiar asociat unei revendicări poate fi stabilit, în funcţie de
natura contractului, prin determinare a inginerului, prin hotărârile instanţelor
competente, prin decizia Comisiei de adjudecare a disputelor, în aceste cazuri
fiind necesar acceptul ambelor părţi, sau prin hotărârile instanţei de
arbitraj; părţile sunt, de asemenea, îndreptăţite din punct de vedere
contractual să stingă în orice moment disputa prin negociere directă pe
marginea aspectelor aflate în litigiu.
Art. 7. - (1) Costurile suplimentare necesare
finalizării lucrărilor descrise la art. 2 lit. e) sunt acoperite de la bugetul
de stat, prin bugetul autorităţilor administraţiei publice centrale cu rol de
agenţii de implementare sau în cadrul cărora funcţionează agenţii de
implementare, suplimentări ale bugetelor contractelor de lucrări finanţate prin
fonduri PHARE, în baza prevederilor art. 1 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 161/2008, aprobată prin Legea nr. 132/2009, în
situaţia îndeplinirii următoarelor condiţii:
a) încadrarea în prevederile regulilor aplicabile
achiziţiei publice referitoare la suplimentarea bugetului contractului;
b) valoarea suplimentară să fie determinată de inginer
şi agreată de antreprenor, beneficiar de proiect/local şi autoritate de
implementare;
c) beneficiarul de proiect/local să se afle în
imposibilitatea acoperirii acestor fonduri suplimentare, justificând temeinic
acest lucru.
(2) Valoarea suplimentară, astfel determinată de
inginer şi agreată de toate părţile, va face obiectul unui act adiţional în
vederea revizuirii valorii contractului şi stabilirii modalităţii de plată a
sumei suplimentare.
(3) In cazul în care pe parcursul derulării
contractului apar lucrări suplimentare necesare atingerii obiectivului final,
concretizate în detalii tehnice şi liste de cantităţi, şi care nu au fost
incluse nici în studiul de fezabilitate şi nici în proiectul tehnic, anexă la
documentaţia de atribuire, determinate de cauze obiective şi care se impun a fi
finanţate prin creşterea cofinanţării beneficiarului proiectului/local,
autoritatea contractantă va solicita, în baza Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 161/2008, aprobată prin Legea nr. 132/2009, sumele necesare
pentru acoperirea de la bugetul de stat a fondurilor şi va transfera aceste
fonduri beneficiarilor proiectului/locali pentru completarea sumelor
disponibile în bugetele locale pentru cofinanţarea proiectului, în vederea
respectării obligaţiilor ce le revin, în conformitate cu prevederile Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 76/2006 privind stabilirea obligaţiilor
beneficiarilor contractelor de lucrări finanţate din fonduri PHARE componenta
Coeziune economică şi socială şi PHARE Cooperare transfrontalieră, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 226/2007.
(4) Transferul sumelor se va face numai după încheierea
unui act adiţional la contractul de lucrări, în conformitate cu prevederile
PRAG sau ale legislaţiei naţionale în vigoare privind achiziţiile publice,
acceptat de toate părţile prin care sunt incluse aceste lucrări.
(5) In cazul în care alocările bugetare ale
beneficiarilor proiectelor/locali ai contractelor de lucrări sunt insuficiente
din cauza creşterii cursului de schimb valutar, se vor acoperi şi sumele
suplimentare apărute ca urmare a diferenţelor nefavorabile de curs valutar.
Art. 8. - (1) Costurile de asistenţă şi expertiză
juridică şi tehnică descrise la art. 2 lit. f) se acoperă de la bugetul de
stat, prin bugetul autorităţilor administraţiei publice centrale cu rol de
agenţii de implementare sau în cadrul cărora funcţionează agenţii de
implementare, şi includ costurile de asistenţă şi expertiză juridică şi tehnică
şi costurile de mediere conform prevederilor contractuale, arbitraj şi/sau
judecată necesare pentru prevenirea şi soluţionarea disputelor contractuale,
atât la nivelul autorităţilor contractante, cât şi la nivelul autorităţilor de
implementare/beneficiarilor implicaţi în gestionarea Programului PHARE.
(2) In acest sens, vor fi acoperite de la bugetul de
stat, prin bugetul autorităţilor administraţiei publice centrale cu rol de
agenţii de implementare sau în cadrul cărora funcţionează agenţii de
implementare, următoarele tipuri de cheltuieli:
a) articole de cheltuieli legate de medierea şi
adjudecarea disputelor contractuale incluse în contractele finanţate prin
Programul PHARE şi considerate neeligibile pentru a fi rambursate din bugetul
eligibil aferent memorandumurilor/ acordurilor/deciziei de finanţare PHARE; în
această situaţie, autorităţile de implementare/beneficiarii vor face referire
în nota de fundamentare aferentă hotărârii Guvernului de aprobare a fondurilor
la următoarele documente care atestă obligaţia contractuală de plată a cheltuielilor
aferente acestor articole de cheltuieli, şi anume dovada faptului că acestea
sunt incluse în contractele din cadrul memorandumurilor/acordurilor/deciziei de
finanţare PHARE, o declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă că nu au
fost încă plătite şi că nu există resursele necesare acoperirii lor, iar
părţile au intrat într-un acord de mediere şi adjudecare a disputelor cu unul
sau mai mulţi adjudecători, în vederea suportării acestor plăţi de la bugetul
de stat, ori dovada realizării plăţii aferente acestor articole de cheltuieli
din conturile de cheltuieli eligibile ale programului în vederea reîntregirii
acestor conturi cu sumele respective sau din sursele proprii ale beneficiarului
proiectului/local în vederea rambursării acestora;
b) sume aferente plăţii serviciilor de arbitraj şi de
conciliere, în relaţie exclusivă cu contractele finanţate prin Programul PHARE,
pe baza acordului contractual de mediere şi adjudecare a disputelor
contractuale anterior momentului semnării acestuia;
c) sume aferente unor contracte de servicii vizând
acordarea de asistenţă şi expertiză juridică şi/sau tehnică de specialitate
pentru autorităţile contractante în relaţie exclusivă cu implementarea
contractelor din planurile de achiziţii ale Programului PHARE;
d) sume aferente cheltuielilor de judecată şi/sau
arbitraj, în conformitate cu hotărârile în acest sens ale instanţelor,
respectiv regulile aplicabile de arbitraj.
Art. 9. - (1) Pentru sumele necesare finanţării
proiectelor descrise la art. 2 lit. g), dacă din motive temeinice beneficiarii
proiectelor PHARE nu pot să îşi îndeplinească atribuţiile în conformitate cu
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 76/2006, aprobată cu
modificări' prin Legea nr. 226/2007, aceştia vor transmite autorităţii contractante
o notă prin care justifică indisponibilitatea contribuţiei financiare aferente
cofinanţării locale. Pe baza acestei justificări, autoritatea contractantă va
cere disponibilizarea fondurilor necesare pentru ducerea la îndeplinire a
contractului respectiv, pentru suplimentarea de la bugetul de stat, în
conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 161/2008, aprobată prin Legea'nr. 132/2009, a bugetelor locale
până la rezolvarea situaţiei bugetare care a dus la indisponibilitatea
temporară a contribuţiei acestora.
(2) In acest sens, agenţia de implementare va încheia
un acord-cadru de finanţare cu beneficiarii proiectelor PHARE, care va prevedea
suma necesară şi perioada estimată pentru care sumele de la bugetul de stat vor
înlocui sumele provenite de la bugetele locale.
(3) Beneficiarii proiectelor/locali ai contractelor de
lucrări, care au obligaţia legală de virare a contribuţiei financiare proprii
în termen de 5 zile de la data emiterii certificatului de plată, dar care se
află în imposibilitatea virării sumei respective (întreaga sumă specificată în
certificatul de plată sau o parte din aceasta), datorită lipsei de venituri în
cadrul bugetului propriu, vor transmite agenţiei de implementare, cu avizul prealabil
al autorităţii de implementare, o solicitare de acceptare a plăţii sumei
respective din bugetul autorităţilor administraţiei publice centrale cu rol de
agenţii de implementare sau în cadrul cărora funcţionează agenţii de
implementare.
(4) Solicitarea se transmite în acelaşi termen de 5
zile de la data emiterii certificatului de plată şi va fi însoţită de o
expunere a motivelor care au determinat indisponibilitatea financiară, orice
acte doveditoare a acestei stări financiare, precum şi o declaraţie pe propria
răspundere a reprezentantului legal al beneficiarului privind imposibilitatea
temporară a achitării obligaţiei financiare asumate în cadrul respectivului
contract PHARE.
(5) In cazul în care beneficiarul final estimează că nu
îşi va putea achita contribuţia financiară o perioadă mai lungă de timp, mai
mult de 30 de zile calendaristice, atunci va specifica în clar perioada de timp
pentru care se face această solicitare.
(6) Agenţia de implementare va analiza solicitarea
transmisă de beneficiar, însoţită de avizul prealabil al autorităţii de
implementare şi, în cazul acceptării acesteia, va iniţia hotărârea Guvernului
necesară pentru aprobarea finanţării de la bugetul de stat; după intrarea în
vigoare a hotărârii Guvernului se vor aloca în bugetele autorităţilor
administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul
cărora funcţionează agenţii de implementare sumele prevăzute, necesare
finalizării proiectului.
(7) La expirarea perioadei pentru care a fost acceptată
solicitarea de plată a contribuţiei financiare din bugetul autorităţilor
administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul
cărora funcţionează agenţii de implementare, beneficiarul proiectului va
efectua transferul sumelor de care a beneficiat pe perioada indisponibilităţii
fondurilor, în contul de trezorerie al agenţiei de implementare, în termen de 5
zile; în caz contrar se vor aplica prevederile Ordonanţei Guvernului nr.
79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a
fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 10. - Suplimentarea bugetelor contractelor de
asistenţă tehnică şi supervizare pentru atingerea obiectivelor proiectelor
descrise la art. 2 lit. h) se face în baza prevederilor art. 1 alin. (1) lit.
h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 161/2008, aprobată prin Legea nr.
132/2009, fiind acoperite de la bugetul de stat suplimentări ale bugetelor
contractelor de asistenţă tehnică şi supervizare finanţate prin programele
PHARE, în următoarele condiţii:
a) încadrarea în prevederile regulilor aplicabile
pentru achiziţie publică;
b) neeligibilitatea la rambursare din bugetul eligibil
al memorandumurilor/acordurilor/deciziei de finanţare pentru Programul PHARE a
acestor sume sau insuficienţa resurselor financiare alocate în acest sens prin
aceste acorduri;
c) respectarea prevederilor contractuale şi a
principiului cheltuirii eficiente a fondurilor publice în determinarea
cuantumului suplimentării de buget.
Art. 11. - (1) In categoria cheltuielilor neeligibile
descrise la art. 2 lit. i) sunt incluse cheltuieli de orice natură, care fac
dovada că sunt incluse în proiectul aprobat, că au fost realizate în scopul
contractului, respectă principiile de bază privind legalitatea, regularitate,
realitatea şi conformitatea şi care conduc la atingerea obiectivelor
proiectului, care ulterior efectuării lor au fost declarate ca fiind
neeligibile de către misiuni de audit/verificare din motive neimputabile
părţilor contractante.
(2) Intră în această categorie cheltuielile suportate
de beneficiarii finali, în conformitate cu prevederile memorandumului de
finanţare, puse în sarcina acestora prin acte de control întocmite de
autorităţile cu competenţe de control al utilizării fondurilor comunitare.
Art. 12. - (1) In cazuri excepţionale susţinute cu
documente justificative temeinice şi pe baza certificărilor şi autorizărilor
acordate de autorităţile de implementare, agenţia de implementare, cu acceptul
prealabil al secretarului de stat coordonator al acesteia, poate efectua plăţi
pentru finanţarea altor categorii de cheltuieli necesare pentru continuarea şi
finalizarea proiectelor PHARE descrise la art. 1 alin. (1) lit. j) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 161/2008, aprobată prin Legea nr.
132/2009, cu respectarea principiilor de bază privind legalitatea,
regularitatea, realitatea şi conformitatea, şi care conduc la atingerea
obiectivelor proiectului.
(2) Alocarea sumelor se va face de către ordonatorii
principali de credite ai autorităţilor administraţiei publice centrale cu rol
de agenţii de implementare sau în cadrul cărora funcţionează agenţii de
implementare, prin includerea în bugetele proprii la liniile bugetare „Programe
PHARE şi alte programe cu finanţare nerambursabilă", la propunerea
agenţiilor de implementare.
(3) Autorităţile administraţiei publice centrale cu rol
de agenţii de implementare sau în cadrul cărora funcţionează agenţii de
implementare vor asigura execuţia plăţilor în baza certificărilor şi
autorizărilor acordate de beneficiari şi autorităţi de implementare.
(4) Autorităţile de implementare cărora li s-a delegat
prin acordurile de implementare managementul tehnic în vederea implementării
proiectelor vor asigura certificarea bunurilor livrate, lucrărilor executate şi
serviciilor prestate în conformitate cu Ordinul ministrului finanţelor publice
nr. 1.792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea,
lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum
şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, cu
modificările şi completările ulterioare.
(5) Autorităţile de implementare şi/sau beneficiarii
vor fi răspunzători de aplicarea prevederilor contractuale, de respectarea
condiţiilor din contracte pentru acele servicii prestate/bunuri
furnizate/lucrări executate ce depăşesc termenele-limită de eligibilitate
impuse prin memorandumurile/ acordurile/decizia de finanţare.
(6) După aprobarea hotărârii Guvernului privind
aprobarea şi alocarea sumelor în vederea finalizării proiectelor, documentele
de plată ce vor fi înaintate agenţiei de implementare şi care urmează a fi
decontate din sumele prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
161/2008, aprobată prin Legea nr. 132/2009, vor purta menţiunea „Bun de plată
pentru suma de....."şi semnătura ordonatorului de credite al
beneficiarului, precum şi menţiunea „citit şi aprobat" şi semnătura
persoanei responsabile de program, SPO, din cadrul autorităţii de implementare.
CAPITOLUL III
Sistemul de conturi
Art. 13. - (1) In scopul gestionării fondurilor
necesare pentru continuarea şi finalizarea programelor PHARE, ordonatorii
principali de credite ai autorităţilor administraţiei publice centrale cu rol
de agenţii de implementare sau în cadrul cărora funcţionează agenţii de
implementare deschid conturi la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate
Publică a Municipiului Bucureşti şi la societatea bancară, dacă se vor efectua
plăţi în valută.
(2) La Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate
Publică a Municipiului Bucureşti se deschide contul 50.38 „Disponibil din
fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor
PHARE" şi se creditează cu:
a) sume de la bugetul de stat alocate pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, în concordanţă cu prevederile
memorandumurilor/acordurilor de finanţare aferente destinaţiilor prevăzute la
art. 1 alin. (1) lit. a)-j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 161/2008,
aprobată prin Legea'nr. 132/2009, incluzând TVA aferentă, precum şi diferenţele
de curs valutar dintre cursul practicat de societatea bancară şi cursul
leu/euro al Băncii Naţionale a României utilizat la deschiderea creditelor
bugetare şi comisioanele şi spezele bancare, în cuantum de 5%;
b) sumele transferate de beneficiarii prevăzuţi la art.
2 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 161/2008, aprobată prin
Legea nr. 132/2009, pentru reîntregirea contului cu fondurile utilizate în
cazul indisponibilităţii temporare a contribuţiei financiare a beneficiarilor;
c) sume neutilizate rezultate în urma schimbului
valutar, returnate din conturile de disponibil în lei 264.xxx ale fiecărui
program;
d) dobânda bonificată de societatea bancară la
conturile de disponibil în lei 264.xxx ale fiecărui program returnată din
aceste conturi;
e) sume neutilizate transferate din contul 50.92.04.
(3) La Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate
Publică a Municipiului Bucureşti contul 50.38 „Disponibil din fonduri de la
bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" se
debitează cu:
a) sume de la bugetul de stat alocate pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, în concordanţă cu prevederile
memorandumurilor/acordurilor de finanţare aferente destinaţiilor prevăzute la
art. 1 alin (1) lit. a)-j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 161/2008,
aprobată prin Legea nr. 132/2009, incluzând diferenţele de curs valutar dintre
cursul practicat de societatea bancară şi cursul leu/euro al Băncii Naţionale a
României utilizat la deschiderea creditelor bugetare şi comisioanele şi spezele
bancare, în cuantum de 5%, transferate în conturile de disponibil în lei
264.xxx ale fiecărui program;
b) sume de la bugetul de stat alocate pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, în concordanţă cu prevederile
memorandumurilor/acordurilor de finanţare aferente sumelor prevăzute la art. 1
alin. (1) lit. a)-j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 161/2008,
aprobată prin Legea nr. 132/2009, reprezentând TVA aferentă şi diferenţele de
curs valutar dintre cursul practicat de societatea bancară şi cursul leu/euro
al Băncii Naţionale a României utilizat la deschiderea creditelor bugetare şi
comisioanele şi spezele bancare, în cuantum de 5%, transferate în contul bancar
264.TVAxxx deschis în lei în vederea efectuării schimbului valutar pentru plata
TVA în euro, după caz;
c) sume de la bugetul de stat alocate pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, în concordanţă cu prevederile memorandumurilor/acordurilor
de finanţare aferente sumelor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-j) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 161/2008, aprobată prin Legea nr.
132/2009, reprezentând TVA aferentă, transferată în contul de trezorerie 50.92.04,
pentru plata în lei, după caz;
d) sume de la bugetul de stat rămase neutilizate la
sfârşitul programelor PHARE, care provin din finanţarea bugetară a anului
curent, returnate în contul 23.80.01.55 „Cheltuieli ale bugetului de stat -
Acţiuni generale, economice, comerciale şi de muncă - alte transferuri";
e) sume de la bugetul de stat rămase neutilizate la
sfârşitul programelor PHARE, care provin din finanţarea bugetară a anilor
precedenţi, returnate în conturile corespunzătoare de cheltuieli bugetare, potrivit
prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.199/2008
privind normele metodologice de aplicare a prevederilor art. 8 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri
financiare în domeniul bugetar.
(4) La Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate
Publică a Municipiului Bucureşti se deschide contul în lei 50.92.04 „Disponibil
din fonduri de la bugetul de stat pentru acoperirea plăţii TVA aferente sumelor
necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" şi se
creditează cu sumele alocate în lei de la bugetul de stat reprezentând TVA
aferentă sumelor necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE
transferate din contul 50.38 şi se debitează cu sumele reprezentând TVA în lei
plătită contractorilor/bugetului de stat şi cu sume rămase neutilizate
transferate în contul 50.38 în termen de 6 zile lucrătoare de la efectuarea
plăţii către contractori sau beneficiarii finali.
(5) Dacă se vor efectua plăţi în valută se deschid la
societatea bancară următoarele conturi:
a) un cont 264.xxx de „disponibil în lei din fonduri de
la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE",
deschis pentru fiecare program PHARE;
b) un cont 264.xxx de „disponibil în euro din fonduri
de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor
PHARE", deschis pentru fiecare program PHARE";
c) un cont 264.CBxxx de „disponibil în euro din fonduri
de la bugetul de stat pentru finanţarea comisioanelor şi spezelor bancare aferente
plăţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE";
d) un cont 264.TVAxxx de „disponibil în lei din fonduri
de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plăţilor pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE";
e) contul 264.TVAxxx de „disponibil în euro din fonduri
de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plăţilor pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE".
(6) Contul 264.xxx de „disponibil în lei din fonduri de
la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE",
deschis pentru fiecare program PHARE, se creditează cu:
a) sume de la bugetul de stat alocate pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, în concordanţă cu prevederile
memorandumurilor/acordurilor de finanţare aferente destinaţiilor prevăzute la
art. 1 alin. (1) lit. a)-j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 161/2008,
aprobată prin Legea nr. 132/2009, incluzând diferenţele de curs valutar dintre
cursul practicat de societatea bancară şi cursul leu/euro al Băncii Naţionale a
României utilizat la deschiderea creditelor bugetare şi comisioanele şi spezele
bancare, în cuantum de 5%, transferate din contul 50.38;
b) dobânda bonificată de societatea bancară la
disponibilităţile din cont;
c) sume rămase disponibile în contul 264xxx în euro
transferate în lei după efectuarea schimbului valutar.
(7) Contul 264.xxx de „disponibil în lei din fonduri de
la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE",
deschis pentru fiecare program PHARE, se debitează cu:
a) sume supuse schimbului valutar în vederea efectuării
plăţilor în euro către contractori sau beneficiarii finali;
b) sume supuse schimbului valutar reprezentând
comisioanele şi spezele bancare aferente plăţilor în euro către contractori sau
beneficiari;
c) sume rămase neutilizate, inclusiv dobânda bonificată
de societatea bancară, ce urmează a fi transferate în contul 50.38 în termen de
9 zile lucrătoare de la efectuarea plăţii către contractori sau beneficiarii
finali.
(8) Contul 264.xxx de „disponibil în euro din fonduri
de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor
PHARE", deschis pentru fiecare program PHARE, se creditează cu:
a) sume în euro, reprezentând sumele rezultate în urma
schimbului valutar din contul în lei 264.xxx pentru continuarea şi finalizarea
proiectelor PHARE în vederea efectuării plăţilor în euro către contractori sau
beneficiarii finali;
b) sume în euro, reprezentând sumele rezultate în urma
schimbului valutar din contul în lei 264.xxx pentru continuarea şi finalizarea
proiectelor PHARE pentru comisioanele şi spezele bancare aferente plăţilor în
euro către contractori sau beneficiarii finali;
c) dobânda bonificată de societatea bancară la
disponibilităţile din cont.
(9) Contul 264.xxx de „disponibil în euro din fonduri
de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor
PHARE", deschis pentru fiecare program PHARE, se debitează cu:
a) sume în euro care se transferă contractorilor sau
beneficiarilor finali;
b) sume reprezentând comisioanele şi spezele bancare
transferate în contul bancar aferent comisioanelor şi spezelor, denominat în
euro, 264CXxxx;
c) sume rămase neutilizate, inclusiv dobânda bonificată
de societatea bancară, care se transferă în contul 264xxx în lei ca urmare a
schimbului valutar, în termen de 6 zile lucrătoare de la efectuarea plăţii
către contractori sau beneficiarii finali.
(10) Contul 264.CBxxx de „disponibil în euro din
fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea comisioanelor şi spezelor
bancare aferente plăţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor
PHARE" se creditează cu:
a) sume reprezentând comisioanele şi spezele bancare
aferente plăţilor în euro către contractori sau beneficiari, transferate din
contul 264.xxx de „disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE";
b) sume reprezentând comisioanele şi spezele bancare
pentru plata TVA în euro către contractori sau beneficiari, transferate din
contul 264.TVAxxx de „disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat
pentru finanţarea TVA aferente plăţilor pentru continuarea şi finalizarea
proiectelor PHARE";
c) dobânda bonificată de societatea bancară la
disponibilităţile din cont.
(11) Contul 264.CBxxx de „disponibil în euro din
fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea comisioanelor şi spezelor
bancare aferente plăţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor
PHARE" se debitează cu:
a) sume reprezentând comisioanele şi spezele bancare
aferente plăţilor în euro către contractori sau beneficiari, percepute de
bancă;
b) sume reprezentând comisioanele şi spezele bancare
pentru plata TVA în euro către contractori sau beneficiari, percepute de bancă;
c) sume rămase neutilizate, inclusiv dobânda bonificată
de societatea bancară, ce urmează a fi transferate în contul 264.xxx de
„disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi
finalizarea proiectelor PHARE" în termen de 3 zile lucrătoare de la
efectuarea plăţii către contractori sau beneficiarii finali.
(12) Contul 264.TVAxxx de „disponibil în lei din
fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plăţilor pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" se creditează cu:
a) sume reprezentând TVA şi diferenţele de curs valutar
dintre cursul practicat de societatea bancară şi cursul leu/euro al Băncii
Naţionale a României utilizat la deschiderea creditelor bugetare şi
comisioanele şi spezele bancare, în cuantum de 5%, transferate din contul
50.38;
b) dobânda bonificată de societatea bancară la disponibilităţile
din cont;
c) sume rămase disponibile în contul 264TVAxxx în euro
transferate în lei după efectuarea schimbului valutar.
(13) Contul 264.TVAxxx de „disponibil în lei din
fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plăţilor pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" se debitează cu:
a) sume supuse schimbului valutar în vederea efectuării
plăţii TVA aferente plăţilor în euro către contractori sau beneficiari;
b) sume supuse schimbului valutar reprezentând comisioanele
şi spezele bancare aferente plăţii TVA în euro către contractori sau
beneficiari;
c) sume rămase neutilizate, inclusiv dobânda bonificată
de societatea bancară, care urmează a fi transferate în contul 50.38 în termen
de 6 zile lucrătoare de la efectuarea plăţii către contractori sau beneficiarii
finali.
(14) Contul 264.TVAxxx de „disponibil în euro din
fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plăţilor pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" se creditează cu:
a) sumele în euro, reprezentând sumele rezultate în
urma schimbului valutar din contul 264.TVAxxx de „disponibil în lei din fonduri
de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plăţilor pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" în vederea efectuării plăţii
TVA aferente plăţilor în euro către contractori sau beneficiari;
b) sumele în euro, reprezentând sumele rezultate în
urma schimbului valutar din contul în lei 264.TVAxxx de „disponibil în lei din
fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plăţilor pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" pentru plata comisioanelor
şi spezelor bancare aferente plăţii TVA în euro către contractori sau
beneficiarii finali;
c) dobânda bonificată de societatea bancară la
disponibilităţile din cont.
(15) Contul 264.TVAxxx de „disponibil în euro din
fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plăţilor pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" se debitează cu:
a) sume reprezentând TVA aferentă plăţilor în euro către
contractori sau beneficiari;
b) sume reprezentând comisioanele şi spezele bancare
pentru plata TVA transferate în contul bancar aferent comisioanelor şi
spezelor, denominat în euro, 264CXxxx;
c) sume rămase neutilizate, inclusiv dobânda bonificată
de societatea bancară, care urmează a fi transferate în contul 264.TVAxxx de
„disponibil în lei din fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA
aferente plăţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" ca
urmare a schimbului valutar, în termen de 3 zile lucrătoare de la efectuarea
plăţii către contractori sau beneficiarii finali.
CAPITOLUL IV
Programarea şi execuţia bugetară a fondurilor
necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE
Art. 14. - (1) Autorităţile administraţiei publice
centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cărora funcţionează
agenţii de implementare prevăd sumele necesare pentru continuarea şi
finalizarea programelor PHARE, conform metodologiei elaborate anual de
Ministerul Finanţelor Publice, în vederea elaborării proiectului anual de
buget; fondurile vor fi fundamentate pe baza unei prognoze de flux financiar şi
vor fi prevăzute în proiectul de buget în urma avizului prealabil al
Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Sumele aferente fondurilor necesare pentru
continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE sunt prevăzute în bugetele proprii
ale ordonatorilor principali de credite ai autorităţilor administraţiei publice
centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cărora funcţionează agenţii
de implementare la capitolul 80.01 „Acţiuni generale economice, comerciale şi
de muncă", titlul „Alte transferuri", alineatul „Programe PHARE şi
alte programe cu finanţare nerambursabilă", cod 55.01.XX.
(3) Agenţiile de implementare îşi stabilesc temeinic şi
fundamentat necesităţile de sume necesare acoperirii de la bugetul de stat a
plăţii sumelor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, în baza
propunerilor de sume estimate de către autorităţile de implementare.
(4) Ordonatorii principali de credite se asigură că
sumele solicitate se încadrează în prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 161/2008, aprobată prin Legea nr. 132/2009, şi înaintează
Ministerului Finanţelor Publice proiectul de buget supus spre aprobare.
(5) Sumele necesare pentru continuarea şi finalizarea
proiectelor PHARE, prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-j) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 161/2008, aprobată prin Legea nr. 132/2009, se aprobă
prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerelor cu rol de agenţie de
implementare sau care au calitatea de autoritate de implementare sau
beneficiar.
(6) După aprobarea proiectului de buget, direcţia de
specialitate din cadrul autorităţilor administraţiei publice centrale cu rol de
agenţii de implementare sau în cadrul cărora funcţionează agenţii de
implementare responsabilă cu efectuarea plăţilor realizează deschiderea de
credite bugetare necesare finanţării de la bugetul de stat a sumelor necesare
pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, cu încadrarea în limitele
creditelor bugetare aprobate în buget pentru anul curent şi ţinând cont de
disponibilul din cont, pe baza următoarelor documente:
a) cererea de deschidere de credite bugetare;
b) angajamentul bugetar;
c) propunerea de angajare;
d) nota de lichidare;
e) ordonanţarea de plată.
(7) Documentele menţionate la alin. (6) se supun vizei
de control financiar preventiv propriu şi delegat şi se prezintă spre aprobare
ordonatorului principal de credite, pentru finanţarea din poziţia bugetară „Programe
PHARE şi alte programe cu finanţare nerambursabilă".
(8) Direcţia de specialitate din cadrul autorităţilor
administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul
cărora funcţionează agenţii de implementare transmite documentaţia prevăzută la
alin. (6) la Direcţia generală de programare bugetară care, după avizare, o
transmite Direcţiei generale trezorerie şi contabilitate publică pentru a
efectua deschiderea creditelor bugetare de la capitolul 80.01 „Acţiuni generale
economice, comerciale şi de muncă", titlul „Alte transferuri",
alineatul „Programe PHARE şi alte programe cu finanţare nerambursabilă",
cod 55.01.XX, conform metodologiei în vigoare.
(9) Agenţia de implementare întocmeşte ordinul de plată
pentru Trezoreria Statului (OPT) de virare a sumelor din contul 23.80.01.55
„Cheltuieli ale bugetului de stat -Acţiuni generale, economice, comerciale şi
de muncă -Alte transferuri", deschis la Activitatea de Trezorerie şi
Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti în contul propriu 50.38
„Disponibil din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea
proiectelor PHARE".
(10) Agenţia de implementare efectuează transferul
fondurilor din contul 50.38 în contul de disponibil în lei 264.xxx din fonduri
de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE şi,
respectiv, în contul în lei 50.92.04 „Disponibil din fonduri de la bugetul de
stat pentru acoperirea plăţii TVA aferente sumelor necesare pentru continuarea
şi finalizarea proiectelor PHARE", în baza ordonanţării de plată avizată
de controlul financiar preventiv propriu şi aprobată de ordonatorul principal
de credite.
CAPITOLUL V
Gestionarea fondurilor necesare pentru continuarea
şi finalizarea proiectelor PHARE
Art. 15. - (1) La sfârşitul anului, creditele bugetare
aprobate în bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de agenţie de
implementare, conform art. 13 alin. (6), şi neutilizate sunt anulate de drept.
(2) Sumele rămase neutilizate în contul de disponibil
50.38 la sfârşitul anului se reportează în anul următor având aceeaşi
destinaţie.
(3) Sumele rămase neutilizate la sfârşitul Programului
PHARE, care provin din finanţarea bugetară a anului curent, se transferă din
contul de disponibil 50.38 în contul 23.80.01.55 „Cheltuieli ale bugetului de
stat -Acţiuni generale, economice, comerciale şi de muncă - alte
transferuri".
(4) Sumele rămase neutilizate la sfârşitul Programului
PHARE, care provin din finanţarea bugetară a anilor precedenţi, se transferă
din contul de disponibil 50.38 în conturile corespunzătoare de cheltuieli
bugetare, potrivit prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor
nr. 1.199/2008.
CAPITOLUL VI
Prevederi finale
Art. 16. -Autorităţile contractante sunt responsabile,
în condiţiile legii, de corectitudinea sumelor solicitate de la bugetul de stat
conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 161/2008, aprobată prin Legea
nr. 132/2009.