ORDIN Nr. 445
din 28 aprilie 2010
privind aprobarea Regulilor
de validare a cazurilor spitalizate în regim de spitalizare continua si a
Metodologiei de evaluare a cazurilor invalidate pentru care se solicita
revalidarea
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 301 din 10 mai 2010
Având în vedere:
- Referatul de aprobare al Serviciului medical al Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. DGE/SM/464 din 22
aprilie 2010;
- Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare;
- art. 70 alin. (1) lit. a) şi b) din
Contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei
medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate
pentru anul 2010, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 262/2010;
- Ordinul ministrului sănătăţii
publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 1.782/576/2006 privind înregistrarea şi raportarea
statistică a pacienţilor care primesc servicii medicale în regim de
spitalizare continuă şi spitalizare de zi, cu modificările
şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 281 alin. (2) din
titlul VIII al Legii nr. 95/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale art. 17 alin. (5) din Statutul Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi
completările ulterioare,
preşedintele Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate emite
următorul ordin:
Art. 1. -In vederea finanţării cazurilor
spitalizate în regim de spitalizare continuă în anul 2010 se aprobă
Regulile de validare a cazurilor spitalizate în regim de spitalizare
continuă şi Metodologia de evaluare a cazurilor invalidate pentru
care se solicită revalidarea, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2,
care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Spitalele vor raporta în format
electronic setul minim de date la nivel de pacient în spitalizarea
continuă (SMDPC), aferent pacienţilor externaţi, conform
prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii publice
şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 1.782/576/2006 privind înregistrarea şi raportarea
statistică a pacienţilor care primesc servicii medicale în regim de
spitalizare continuă şi spitalizare de zi, cu modificările
şi completările ulterioare, până la data de 5 a lunii
următoare celei pentru care se face raportarea.
(2) Trimestrial, în perioada 15-19 a lunii
următoare trimestrului încheiat, spitalele vor transmite în format
electronic cazurile invalidate pentru care se solicită revalidarea, precum
şi cazurile neraportate din lunile anterioare. In perioada 10-14 decembrie
2010, spitalele vor transmite în format electronic cazurile invalidate pentru
care se solicită revalidarea, precum şi cazurile neraportate
până la data de 30 noiembrie 2010. Cazurile invalidate pentru care se
solicită revalidarea, precum şi cele neraportate până la
sfârşitul anului pot fi raportate în perioada 15-19 ianuarie a anului
următor.
(3) Lunar, până la data de 15, spitalele vor primi
de la Şcoala Naţională de Sănătate Publică,
Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti,
denumită în continuare SNSPMPDSB, în format electronic şi
tipărit, rapoartele de validare a activităţii aferente lunii
precedente, în conformitate cu formularul 1.1 prevăzut în anexa 3-a
şi cu formularele prevăzute în anexele 3-c şi 3-e la Ordinul
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
nr. 428/2010 pentru aprobarea documentelor justificative privind raportarea
activităţii realizate de către furnizorii de servicii medicale -
formulare unice pe ţară, fără regim special.
(4) Trimestrial, până la data de 23 a lunii
următoare trimestrului încheiat, iar pentru trimestrul IV până la
data de 18 decembrie 2010, respectiv până la data de 23 ianuarie 2011,
spitalele vor primi de la SNSPMPDSB, în format electronic şi tipărit
(fax), rapoartele de validare a activităţii de la începutul anului
până la sfârşitul trimestrului respectiv, în conformitate cu
formularul 1.2 prevăzut în anexa 3-a şi cu formularele prevăzute
în anexele 3-c şi 3-e la Ordinul preşedintelui Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate nr. 428/2010.
(5) Lunar, respectiv trimestrial, SNSPMPDSB va
transmite spitalelor rapoarte cu detalierea cauzelor de invalidare pentru
fiecare caz, conform regulilor de validare prevăzute în anexa nr. 1.
(6) Pentru decontarea activităţii lunare,
spitalele vor utiliza, după caz, desfăşurătoarele 2.1
şi 2.2 prevăzute în anexa 3-b, desfăşurătoarele
1.1-1.3 prevăzute în anexa 3-d şi desfăşurătoarele 1.1
şi 1.2 prevăzute în anexa 3-f la Ordinul preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 428/2010.
(7) Pentru decontarea activităţii
trimestriale, spitalele vor utiliza, după caz, desfăşurătorul
prevăzut în anexa 3-b bis, desfăşurătorul 1.3 prevăzut
în anexa 3-d, desfăşurătorul prevăzut în anexa 3-d bis
şi desfăşurătorul prevăzut în anexa 3-g la Ordinul
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
nr. 428/2010.
(8) Regulile de validare prevăzute în anexa nr. 1
se aplică pentru cazurile care se externează începând cu data de 1
aprilie 2010.
Art. 3. - Pentru cazurile care fac obiectul
internării prin spitalizare de zi şi au fost rezolvate prin
spitalizare continuă la solicitarea asiguratului în condiţiile art.
70 alin. (2) din Contractul-cadru privind condiţiile acordării
asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate pentru anul 2010, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
262/2010, se va întocmi şi se va raporta doar fişa de spitalizare de
zi, conform prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii
publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 1.782/576/2006, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 4. - Direcţiile de specialitate ale Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate, casele de
asigurări de sănătate, spitalele, precum şi SNSPMPDSB vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 6. - Incepând cu data intrării în vigoare a
prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 649/2009 privind
aprobarea Regulilor de validare a cazurilor spitalizate în regim de spitalizare
continuă şi a Metodologiei de evaluare a cazurilor invalidate pentru
care se solicită revalidarea, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 412 din 17 iunie 2009.
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurari de
Sănătate,
Nicolae Lucian Duţă
ANEXA Nr. 1
REGULI DE VALIDARE
a cazurilor spitalizate în regim de spitalizare
continuă
Sunt invalidate următoarele cazuri:
A01 Cazuri ale căror date încalcă
specificaţiile tehnice ale setului minim de date la nivel de pacient
Motiv: Aceste cazuri nu pot fi colectate în baza de
date naţională din cauza existenţei unor erori (de exemplu,
lipsa unor date obligatorii sau neconcordanţa cu nomenclatoarele în
vigoare). Sub incidenţa acestei reguli intră şi foile care nu
respectă criteriul de număr unic de foaie pe spital şi an,
deoarece numărul unic de foaie pe spital şi an face parte din
specificaţiile setului minim de date la nivel de pacient (Ordinul
ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.782/576/2006
privind înregistrarea şi raportarea statistică a pacienţilor
care primesc servicii medicale în regim de spitalizare continuă şi
spitalizare de zi, cu modificările şi completările ulterioare).
A02 Cazuri raportate pe secţii în care nu se
întocmeşte foaia de observaţie clinică generală,
denumită în continuare FOCG (de exemplu, cazurile care sunt
raportate pe secţiile ATI, secţii paraclinice, structuri de
urgenţă etc.)
Motiv: Conform reglementărilor în vigoare, FOCG se
întocmeşte doar pentru pacienţii spitalizaţi în secţii
clinice: medicale sau chirurgicale (cu excepţia secţiilor ATI).
A03 Cazuri cu data intervenţiei chirurgicale
principale în afara intervalului de spitalizare
Motiv: Cel puţin una dintre următoarele date
este eronată: data internării, data externării, data
intervenţiei chirurgicale principale.
A04 Cazuri decedate, pentru care nu există
concordanţă între tipul externării şi starea la externare
Motiv: Pentru cazurile decedate, informaţia
privind decesul este cuprinsă atât în rubrica „Tip externare", cât
şi în rubrica „Stare la externare". In situaţia în care cele
două informaţii nu concordă, este vorba de o eroare în cel
puţin una dintre rubrici.
A05 Cazuri cu vârsta negativă
Motiv: Cel puţin una dintre următoarele date
este eronată: data naşterii, data internării.
A06 Cazuri cu durata de spitalizare negativă
Motiv: Cel puţin una dintre următoarele date
este eronată: data internării, data externării.
A07 Cazuri concomitente
Motiv: Aceste cazuri reprezintă episoade de
spitalizare pentru acelaşi pacient, care se suprapun în timp.
A08 Cazuri neclasificabile
Motiv: Aceste cazuri au erori pe datele care
influenţează clasificarea lor.
A09 Cazuri pentru care nu s-au înregistrat complet
datele privind tipul de asigurare CNAS a pacientului
Explicaţii: Sunt invalidate cazurile în care
statutul de asigurat al pacientului - asigurat CNAS, asigurat CNAS şi
asigurare voluntară - impune completarea tipului de asigurare. De
asemenea, sunt invalidate cazurile în care nu a fost completată informaţia
privind casa de asigurări de sănătate, deşi tipul de
asigurare - „Obligatorie CAS", „Facultativă CAS" - o impune.
Motiv: Informaţia privind tipul asigurării de
sănătate a pacientului este inclusă în setul minim de date la
nivel de pacient, a cărui raportare este obligatorie.
A10 Cazuri pentru care nu s-au înregistrat datele
privind categoria de asigurat a pacientului
Explicaţii: Sunt invalidate cazurile pentru care
categoria de asigurat a pacientului nu a fost completată, deşi tipul
de asigurare „Obligatorie CAS" o impune.
Motiv: Informaţia privind categoria de asigurat a
pacientului este inclusă în setul minim de date la nivel de pacient, a
cărui raportare este obligatorie.
A11 Cazurile internate la cerere, inclusiv pentru
serviciile solicitate în vederea expertizei capacităţii de
muncă, a încadrării şi reevaluării gradului de handicap
Motiv: Conform legislaţiei în vigoare, serviciile
spitaliceşti efectuate la cerere, precum şi serviciile solicitate în
vederea expertizei capacităţii de muncă, a încadrării
şi reevaluării gradului de handicap nu sunt suportate din Fondul
naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
A12 Cazurile care nu îndeplinesc condiţiile
finanţării din Fondul naţional unic de asigurări sociale de
sănătate din punctul de vedere al asigurării de sănătate
şi al criteriului de internare
Motiv: Serviciile spitaliceşti suportate din
Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate
furnizate pacienţilor neasiguraţi, respectiv pacienţilor cu
asigurare facultativă CAS sunt cele prevăzute la cap. II şi III
din anexa 16 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
nr. 265/408/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei
medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate
pe anul 2010, cu modificările şi completările ulterioare.
A13 Cazuri pentru care nu s-a înregistrat criteriul de
internare a pacientului
Explicaţii: Se aplică tuturor
asiguraţilor CNAS (cu sau fără asigurare voluntară).
Motiv: Conform reglementărilor în vigoare,
informaţia privind criteriul de internare a pacientului este inclusă
în setul minim de date la nivel de pacient, a cărui raportare este
obligatorie.
A14 Cazuri de transplant de organe şi
ţesuturi, cu excepţia grefelor prevăzute în Ordinul ministrului
sănătăţii şi al preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 265/408/2010, cu
modificările şi completările ulterioare, a serviciilor medicale
aferente stării posttransplant şi a cazurilor prevăzute în
hotărârea Guvernului pentru aprobarea programelor naţionale de
sănătate pentru anul 2010
Motiv: Conform legislaţiei în vigoare,
transplanturile sunt finanţate de către Ministerul
Sănătăţii, cu excepţia grefelor şi a serviciilor
medicale aferente stării posttransplant. De asemenea, nu sunt
finanţate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de
sănătate procedurile de prelevare de organe de la donatori
decedaţi.
A15 Cazuri pentru care nu s-au înregistrat
corespunzător informaţiile cu privire la intervenţia
chirurgicală principală
Excepţii: Cazurile fără intervenţie
chirurgicală principală
Motiv: Conform reglementărilor în vigoare,
informaţiile privind intervenţia chirurgicală principală -
data intervenţiei chirurgicale principale şi codul de parafă al
medicului operator - sunt incluse în setul minim de date la nivel de pacient, a
cărui raportare este obligatorie.
A16 Cazuri pentru care nu s-au înregistrat complet
datele despre cetăţenia pacientului
Explicaţii: Se aplică exclusiv cazurilor cu
cetăţenie străină sau dublă (română şi
străină), pentru care nu s-a înregistrat şi ţara.
Motiv: Informaţia privind cetăţenia
pacientului este inclusă în setul minim de date la nivel de pacient, a
cărui raportare este obligatorie.
B01 Cazuri cu vârsta peste 124 de ani
Motiv: In cele mai multe situaţii de acest fel
este vorba de o eroare în cel puţin una dintre următoarele rubrici:
data naşterii, data internării.
B02 Cazuri cu durata de spitalizare peste 365 de zile
Motiv: In cele mai multe situaţii de acest fel este
vorba de o eroare în cel puţin una dintre următoarele rubrici: data
internării, data externării.
B03 Pacienţii pentru care nu a fost înregistrat
codul numeric personal (CNP)
Excepţii: Fac excepţie de la această
regulă cazurile de nou-născuţi (cu vârsta între 0 şi 28 de
zile) şi cazurile de cetăţeni străini.
Motiv: Conform prevederilor legale, furnizorii de
servicii medicale trebuie să înregistreze codul numeric personal al
asiguraţilor.
B04 Transferuri intraspitaliceşti şi
reinternări în aceeaşi zi sau la un interval de o zi în acelaşi
tip de îngrijiri
Motiv: Aceste cazuri sunt considerate ca un episod de
spitalizare unic.
Excepţii: Fac excepţie cazurile care sunt
transferate/reinternate în acelaşi spital, dar între/în secţii cu tip
de îngrijiri diferit (din secţii cu îngrijiri de tip acut în secţii
cu îngrijiri de tip cronic/de recuperare sau invers).
Explicaţii: Specificarea secţiilor unde se
întocmesc FOCG pentru îngrijiri de tip cronic, reglementată de Ordinul
ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr.
1.782/576/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
B05 Cazuri pentru care niciuna dintre
intervenţiile chirurgicale efectuate nu este în concordanţă cu
diagnosticul principal
Motiv: In cele mai multe situaţii de acest fel,
cel puţin una dintre următoarele informaţii este eronată:
diagnosticul principal, procedurile efectuate.
B06 Cazuri cu diagnostic principal inacceptabil
Motiv: Diagnosticul principal contravine regulilor de
codificare.
Algoritm: Se invalidează cazurile clasificate în
DRG 961Z (diagnostice principale inacceptabile).
B07 Cazuri cu diagnostic neonatal neconcordant cu
vârsta/greutatea
Motiv: Diagnosticul principal contravine regulilor de
codificare.
Algoritm: Se invalidează cazurile clasificate în
DRG 963Z (diagnostice neonatale neconcordante cu vârsta/greutatea).
B08 Cazuri internate şi externate în aceeaşi
zi
Motiv: In cele mai multe situaţii de acest fel
este vorba de o eroare de înregistrare a datei de internare şi/sau de externare
ori de un caz cu posibilitate de rezolvare în spitalizare de zi.
Excepţii: De la această regulă fac
excepţie cazurile decedate şi cazurile care sunt clasificate în
grupurile de diagnostice specifice spitalizării de zi.
B09 Cazuri clasificate în DRG B40Z Plasmafereza cu
boli neurologice
Motiv: In majoritatea situaţiilor, cazurile
respective se clasifică în DRG B40Z Plasmafereza cu boli neurologice datorită
codificării unei proceduri de rutină 13839-00 Prelevarea de sânge în
scop diagnostic.
Excepţii: De la această regulă fac
excepţie cazurile pentru care clasificarea în DRG B40Z s-a făcut
datorită altei proceduri decât 13839-00.
B10 Cazuri cu diagnostic principal de tipul agent
infectios (B95_-B97_)
Motiv: Conform listei tabelare a diagnosticelor, aceste
coduri sunt utilizate ca diagnostice secundare, pentru precizare, drept coduri
adiţionale pentru un alt diagnostic principal.
B11 Cazuri cu diagnostic principal de tipul
sechelă de AVC (I69_)
Motiv: Conform standardelor de codificare, aceste
coduri sunt utilizate ca diagnostice secundare, pentru diagnostice principale
ce definesc concret tipul de sechelă a AVC.
B12 Cazuri clasificate în DRG A41Aşi A41B, care au
avut o intervenţie chirurgicală asociată cu o procedură de
anestezie generală împreună cu o procedură de intubaţie.
Motiv: Conform standardelor de codificare, anestezia
generală include şi procedura de intubaţie.
B13 Cazuri cu diagnostic principal de deshidratare
şi unul dintre diagnosticele secundare de tipul gastroenterită
Motiv: Conform standardelor de codificare,
gastroenterită ar trebui codificată întotdeauna ca diagnostic
principal, înaintea celui de deshidratare. Rehidratarea, care se
efectuează oricum pentru tratamentul acestui tip de afecţiuni, nu
permite alocarea codului de deshidratare, acesta din urmă codificându-se
numai când există documentare clinică şi este menţionat în
mod expres de medicul curant.
B14 Cazuri clasificate într-un DRG de tipul „cu
complicaţii/comorbidităţi", care au codificat ca diagnostic
secundar Z71.3.
Motiv: Conform listei tabelare a diagnosticelor,
codurile de tipul Z71_se alocă pentru persoane care recurg la serviciile
de sănătate pentru consiliere, inclusiv medicală,
neclasificată altundeva.
Excepţii: De la această regulă fac
excepţie cazurile care au diagnosticul principal sau unul dintre celelalte
diagnostice secundare de tipul: colită, diabet, alergii, gastrită,
obezitate, hipercolesterolemie, malnutriţie.
B15 Cazuri care au un diagnostic (principal sau
secundar) de tipul neoplasm secundar, fără a avea codificat şi
neoplasmul primar.
Motiv: Conform standardelor de codificare, în momentul
în care se codifică un neoplasm secundar este obligatorie şi
codificarea celui primar. In cazul în care neoplasmul primar nu a fost
identificat, se va utiliza codul C80.
B16 Cazuri aferente corecţiilor estetice efectuate
persoanelor cu vârsta peste 18 ani
Motiv: Aceste servicii nu sunt decontate din Fondul
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, conform
Hotărârii Guvernului nr. 262/2010 pentru aprobarea Contractului-cadru
privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2010.
B17 Cazuri aferente serviciilor de fertilizare in
vitro Motiv: Aceste servicii nu sunt decontate din Fondul naţional
unic de asigurări sociale de sănătate, conform Hotărârii
Guvernului nr. 262/2010 pentru aprobarea Contractului-cadru privind
condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate pentru anul 2010.
ANEXA Nr. 2
METODOLOGIE
de evaluare a cazurilor invalidate pentru care se
solicită revalidarea
Evaluarea cazurilor invalidate de către SNSPMPDSB,
pentru care se solicită revalidarea, cât şi a cazurilor pentru care
casele de asigurări de sănătate judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, Casa Asigurărilor de Sănătate a
Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi
Autorităţii Judecătoreşti şi Casa Asigurărilor de
Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, denumite în continuare case de asigurări de
sănătate, au constatat nereguli privind corectitudinea datelor
înregistrate se realizează în cadrul unei comisii de analiză. Comisia
de analiză este formată din reprezentanţi ai casei de
asigurări de sănătate şi reprezentanţi ai spitalului,
cu excepţia medicului curant al cazului respectiv. Membrii comisiei de
analiză vor fi desemnaţi în scris de către cele două
instituţii.
Spitalul este obligat să pună în aplicare
deciziile comisiei de analiză.
1. Descrierea generală a procesului
Inregistrările electronice transmise de spitale
către SNSPMPDSB sunt supuse procesului de validare în conformitate cu
regulile de validare prevăzute în anexa nr. 1. Inregistrările sunt
returnate spitalelor, împreună cu rezultatul validării (validat sau
invalidat).
Pentru cazurile invalidate se specifică şi
motivul invalidării. Pentru cazurile invalidate spitalele vor revedea
datele care au determinat invalidarea şi vor putea revalida cazurile
respective prin retransmiterea lor către SNSPMPDSB, după ce le
corectează şi/sau cer aviz de revalidare din partea comisiei de
analiză.
Avizul de revalidare se poate obţine numai
după evaluarea cazurilor respective de către comisia de analiză.
Retransmiterea cazurilor pentru revalidare se face doar
cu ocazia regularizărilor trimestriale.
Trimestrial, SNSPMPDSB va informa casele de
asigurări de sănătate cu privire la cazurile revalidate, prin
aviz de revalidare, precizând pentru fiecare caz următoarele: numărul
FOCG, data internării, data externării, secţia. Pe baza acestor
informări, casele de asigurări de sănătate au
obligaţia de a verifica dacă datele puse la dispoziţie de
SNSPMPDSB coincid cu informaţiile din deciziile de validare ale Comisiei
de analiză. In cazul constatării unor neconcordanţe între cele
două documente, casele de asigurări de sănătate vor
anunţa spitalul pentru ca acesta din urmă să modifice
înregistrările respective în conformitate cu deciziile comisiei de
analiză.
Nerespectarea reglementărilor privind datele
clinice la nivel de pacient (neconcordanţa dintre datele colectate
electronic şi datele din FOCG, neconcordanţa dintre datele înscrise
în FOCG şi serviciile efectuate în realitate, codificări care nu
respectă reglementările în vigoare şi orice alte situaţii
de acest fel), constatate în urma controalelor efectuate la spital de
către casele de asigurări de sănătate, pot fi contestate de
spital şi se soluţionează prin intermediul comisiei de
analiză, convocată la iniţiativa spitalului.
2. Aspecte tehnice
2.1. Clasificarea regulilor de validare
Regulile de validare sunt clasificate în două
grupe, în funcţie de posibilitatea supunerii datelor respective spre
evaluare de către comisia de analiză:
- grupa A- reguli pentru care datele respective nu pot
fi supuse evaluării;
- grupa B - reguli pentru care datele respective pot fi
supuse evaluării.
De exemplu:
- un caz cu vârsta negativă va fi invalidat pe
regula A05, dar datele care au determinat invalidarea (data naşterii
şi data internării) nu pot fi supuse evaluării de către
comisia de analiză, ci ele trebuie verificate şi corectate de spital;
- un caz pentru care nu a fost înregistrat CNP va fi
invalidat pe regula B03, dar cauza invalidării (lipsa CNP) poate fi
supusă evaluării de către comisia de analiză şi, în
situaţia în care spitalul prezintă o justificare pertinentă
pentru lipsa acestuia, comisia de analiză poate aviza cazul pe regula
respectivă;
- un caz invalidat pe regula B12 poate fi supus
evaluării de către comisia de analiză şi, în situaţia
în care se constată că procedura de intubaţie s-a realizat
anterior sau ulterior intervenţiei chirurgicale (nu este asociată
anesteziei generale), pentru alte complicaţii ale cazului, comisia de
analiză poate aviza cazul pe regula respectivă.
Observaţie: Avizul de revalidare se referă la
caz şi nu la regulile de validare, ceea ce înseamnă că avizul de
revalidare nu se poate da decât atunci când cazul este avizat pe toate regulile
de tip B. Concret, dacă un caz este invalidat pe mai multe reguli de tip
B, iar pe cel puţin una dintre aceste reguli cazul nu primeşte un
aviz favorabil, acesta nu va fi avizat pentru revalidare şi, implicit, el
nu va mai fi retransmis către SNSPMPDSB.
2.2. Proceduri
Spitalul poate acţiona după cum urmează:
a) Pentru cazurile invalidate la SNSPMPDSB
Intervenţia spitalului asupra datelor cazurilor
invalidate trebuie să ţină cont de următoarele reguli:
- datele care vor fi corectate sunt cele care au
încălcat regulile din grupa A;
- datele pentru care se poate cere avizul casei de
asigurări de sănătate în vederea revalidării sunt cele care
au încălcat regulile din grupa B. Cererea avizului de revalidare presupune
ca datele respective să nu fie modificate.
Deoarece un caz invalidat poate avea date incorecte
care trebuie corectate şi/sau date corecte pentru care se va cere avizul
de revalidare, înseamnă că există 3 situaţii:
1. Cazul invalidat are exclusiv date incorecte.
In această situaţie se corectează datele
respective şi se retransmite cazul cu corecturile efectuate la SNSPMPDSB.
2. Cazul invalidat are exclusiv date corecte.
In această situaţie nu se fac niciun fel de
modificări şi se cere avizul de revalidare.
Dacă avizul este nefavorabil, cazul nu se va mai
retransmite la SNSPMPDSB.
Dacă avizul este favorabil, cazul se va
retransmite ca „Cerere de validare" la SNSPMPDSB.
3. Cazul invalidat are atât date incorecte, cât şi
date corecte.
In această situaţie se corectează datele
incorecte şi se cere avizul de revalidare pentru datele corecte
(fără a se face niciun fel de modificări pe acestea).
Dacă avizul este nefavorabil, cazul nu se va mai
retransmite la SNSPMPDSB.
Dacă avizul este favorabil, cazul se va
retransmite ca „Cerere de validare" la SNSPMPDSB.
Observaţii:
- Retransmiterea unui caz cu modificări efectuate
nu asigură validarea lui decât dacă modificările au corectat
eroarea. De exemplu, dacă se modifică un cod de diagnostic eronat cu
alt cod de diagnostic tot eronat, cazul va fi din nou invalidat.
- Retransmiterea unui caz cu date corectate nu
asigură validarea lui decât pe regulile corespunzătoare acelor date.
De exemplu, dacă pentru un caz invalidat pe regulile A03 şi A05 se
corectează eroarea referitoare la data intervenţiei chirurgicale
principale, dar nu şi eroarea referitoare la vârstă (sau invers),
cazul va fi din nou invalidat.
-„Cererea de validare" are efect doar pe regulile
din grupa B. Dacă invalidarea cazului s-a produs şi pe alte reguli,
retransmiterea ca „Cerere de validare" fără corectarea
celorlalte cauze de invalidare se va solda tot cu invalidarea cazului.
b) Pentru cazurile invalidate la solicitarea casei
de asigurări de sănătate
In situaţia în care în urma evaluării
cazurilor respective de către casa de asigurări de
sănătate/comisia de analiză se decide modificarea/anularea
acestora, spitalul le va retransmite la SNSPMPDSB astfel: cazurile care trebuie
anulate se vor transmite ca „Anulat", iar cazurile care trebuie modificate
se vor retransmite ca „Anulat şi retransmis".
Spitalele trebuie să transmită
înregistrările electronice modificate ale acestor cazuri la SNSPMPDSB cu
ocazia următoarei regularizări trimestriale pentru anul în curs.
Pentru cazurile aferente anului precedent, spitalele trebuie să
transmită înregistrările electronice modificate ale acestor cazuri la
SNSPMPDSB, la termenele prevăzute în prezentul ordin.
SNSPMPDSB va genera către spital şi casa de
asigurări de sănătate un raport cu clasificarea grupelor de
diagnostic a acestor cazuri.
3. Obţinerea avizului de revalidare prin
comisia de analiză a cazurilor invalidate la SNSPMPDSB
Primul pas în obţinerea avizului de revalidare îl
constituie sesizarea de către spital a medicului-şef din cadrul
caselor de asigurări de sănătate, pe baza modelului prezentat
mai jos:
Spitalul.........................................................................................
Către: medicul-şef al Casei de Asigurări
de Sănătate............................................
Lista cazurilor invalidate pentru care se solicită
revalidarea prin Comisia de analiză, conform Ordinului preşedintelui
Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate
nr............................................
Nr.
crt..........................................................................................
Cod
spital.....................................................................................
Secţia...........................................................................................
Nr.
FOCG...................................................................................
Data externării
pacientului.............................................................
Reguli pentru care se solicită
validarea*).......................................
Motivul pentru care se solicită
validarea........................................
Data..............................................
Director general,
.....................................................
(semnătura şi ştampila)
Medicul-şef din cadrul casei de asigurări de
sănătate are obligaţia de a organiza o întâlnire a comisiei de
analiză în termen de maximum 10 zile de la primirea
înştiinţării de la spital. Modalitatea practică de evaluare
a cazurilor externate este decisă de comisia de analiză şi va
consta, după caz, în:
- evaluarea dosarelor medicale originale, prin
vizitarea spitalelor vizate;
- evaluarea cazurilor pe baza dosarelor trimise de
spitale (copie de pe dosarul medical al pacienţilor invalidaţi).
Informaţiile urmărite în evaluare de
către comisia de analiză includ:
- motivul internării;
- diagnosticele principale şi secundare,
acordându-se atenţie relaţiei dintre acestea atât din punct de vedere
medical, cât şi din punctul de vedere al cronologiei acestora;
- secţia/secţiile în care a fost îngrijit
şi din care a fost externat pacientul;
- motivul externării;
- intervenţiile chirurgicale - tipul acestora,
eventualele complicaţii;
- alte informaţii pe care comisia de analiză
le consideră utile.
Analiza fiecărui caz se încheie cu un raport scris
al comisiei de analiză, în care sunt menţionate argumentele care au
condus la avizarea sau neavizarea cazului, raport semnat de toţi membrii
comisiei care au participat la evaluarea cazului respectiv. Raportul va fi
elaborat în două exemplare, pentru spital şi, respectiv, pentru casa
de asigurări de sănătate, şi va conţine în mod
explicit decizia de avizare sau neavizare pentru revalidare a fiecărui
caz.
*) Se va nota în câte un rând separat fiecare
regulă pentru care se solicită revalidarea.