ORDIN Nr. 968
din 19 noiembrie 2009
pentru modificarea si
completarea Ordinului presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
nr. 438/2008 privind aprobarea conditiilor si documentelor necesare
furnizorilor de servicii medicale de dializa în vederea intrarii în relatii
contractuale pentru furnizarea de servicii de dializa în regim ambulatoriu cu
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 840 din 7 decembrie 2009
Având în vedere:
- Referatul de aprobare nr. RN./1.596/JA/6.367 din 17
noiembrie 2009 al Direcţiei programe naţionale şi al Direcţiei juridic
contencios şi acorduri internaţionale;
- art. 246 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 367/2009 pentru aprobarea
programelor naţionale de sănătate în anul 2009, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 417/431/2009 pentru aprobarea
Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate în anul 2009,
cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 967/2009 pentru aprobarea Normelor privind condiţiile şi
modalitatea de decontare a serviciilor de dializă, contractate de Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate cu furnizorii din sectorul privat,
câştigători ai licitaţiei naţionale pentru centrele-pilot şi alţi furnizori
privaţi de servicii de dializă, autorizaţi şi evaluaţi în condiţiile legii;
- Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.718/2004 privind
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă
publice şi private, cu modificările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 281 alin. (2) din Legea
nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu
modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate nr. 438/2008 privind aprobarea condiţiilor şi
documentelor necesare furnizorilor de servicii medicale de dializă în vederea
intrării în relaţii contractuale pentru furnizarea de servicii de dializă în
regim ambulatoriu cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 519 din 10 iulie 2008, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 2 alineatul (1), punctul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„4. avizul eliberat de Ministerul Sănătăţii, cu avizul
Comisiei de Nefrologie a Ministerului Sănătăţii, pentru unităţile sanitare
private;".
2. La articolul 2
alineatul (1) punctul 10, lit. a) şi c) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
,,a) documente privind încadrarea personalului potrivit
Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă publice şi
private;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
c) dovada că asistenţii medicali angajaţi au pregătire
de bază în Medicină internă, Chirurgie, Terapie intensivă sau Pediatrie şi
specializare în hemodializă (hemodializă convenţională şi/sau hemodiafiltrare
intermitentă on-line) şi dializă peritoneală (continuă şi/sau automată) şi au
urmat un stagiu de cel puţin 6 săptămâni în centre de dializă autorizate
(atestat semnat de medicul coordonator al centrului) şi, respectiv, dovada că
au efectuat independent cel puţin 7 şedinţe de hemodiafiltrare intermitentă
on-line şi au instruit cel puţin 5 bolnavi pentru dializă peritoneală
automată;".
3. La articolul 2
alineatul (1) punctul 12.1, lit. a) şi g) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
,,a) contract(e) cu furnizori autorizaţi potrivit legii
pentru distribuirea de medicamente şi materiale sanitare specifice hemodializei
(hemodializă convenţională şi/sau hemodiafiltrare intermitentă on-line) şi
dializei peritoneale (continuă şi/sau automată);
........................................................................................................................................................................ .........................................................
g) contract (e) cu transportatori autorizaţi potrivit
legii, pentru transportul nemedicalizat al pacienţilor hemodializaţi prin
hemodializă convenţională sau hemodiafiltrare intermitentă on-line de la şi la
domiciliul pacienţilor şi transportul lunar al medicamentelor şi materialelor
sanitare specifice dializei peritoneale continue sau automate la domiciliul
pacienţilor. In situaţia în care transportul se realizează de către furnizor se
vor prezenta documente care să ateste că acesta deţine în mod legal vehiculele
folosite pentru transport autorizat şi că este autorizat şi evaluat pentru
activitatea de transport sanitar nemedicalizat."
4. La articolul 2,
după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu
următorul cuprins:
„(4) Pentru contractarea serviciilor de hemodiafiltrare
intermitentă on-line, furnizorii vor prezenta şi următoarele documente:
a) dovada deţinerii aparatului/aparatelor de dializă
echipate pentru tratament prin hemodiafiltrare intermitentă on-line (seria
aparatului/aparatelor) sau certificatul de conformitate emis de producător prin
care se face dovada că aparatul de dializă este prevăzut cu dispozitiv pentru
hemodiafiltrare intermitentă on-line; şi
b) dovada deţinerii unui contract cu un laborator
acreditat pentru analiza apei produse şi încadrarea în nivelele maxime admise,
menţionate în tabelul nr. 1, şi cu frecvenţa menţionată în tabelul nr. 2.
Tabelul nr. 1
Nivele maxim admise pentru puritatea microbiologică
a apei
Nivel maxim admis
|
Framacopeea europeană
|
Apă obişnuită
|
Apă ultrapură
|
Apă sterilă
|
Contaminare microbiană (CFU/ml)
|
<100
|
<0,1
|
0,000001
|
Endotoxine bacteriene (IU/ml*)
|
<0,25
|
<0,03
|
<0,03
|
* 1IU endoxină este standardizată din 1982 de către OMS
ca reprezentând reactivitatea a 0,1 ng de endotoxină standard EC-5 a tulpinii
0113: H10: K de E. Coli reacţionând cu reactivul LAL (Limulus
Amoebocyte Lysate - un lizat de celule imunocompetente al crabului Limulus
polyphemus, care are habitatul natural în ape cu o mare concentraţie de
endotoxine, dezvoltând astfel o imunitate naturală împotriva acestora).
Tabelul nr. 2
Frecvenţa de urmărire a calităţii microbiologice a
apei în perioadele de validare si de monitorizare
Frecvenţa
|
Validare
(3 luni)
|
Monitorizare (12 luni)
|
Apa de la robinet
|
săptămânal
|
lunar
|
Apa dedurizată
|
săptămânal
|
-
|
Apa filtrată/deionizată/prin osmoză inversă
|
săptămânal
|
-
|
Intrarea în reţeaua de distribuţie
|
săptămânal
|
-
|
Apa care alimentează aparatul de dializă
|
săptămânal
|
lunar
|
Drenajul dializantului
|
săptămânal
|
lunar
|
(5) Pentru contractarea serviciilor de dializă
peritoneală automată, furnizorii vor prezenta şi următoarele documente:
a) dovada deţinerii aparatelor care pot efectua
tratament prin dializă peritoneală automată;
b) procesul-verbal de predare-primire al aparatului
încheiat cu bolnavul, precum şi consemnarea că bolnavul a fost instruit cu
privire la modul de utilizare al acestui aparat."
5. Anexa nr. 1 se
modifică şi va avea cuprinsul prevăzut în anexa nr. 1, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
6. Anexa nr. 2 se modifică şi va avea cuprinsul
prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Direcţiile de specialitate din cadrul Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate, precum şi furnizorii de servicii medicale
de dializă care intră în contract cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Irinel Popescu
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 438/2008)
ADEZIUNEA PACIENTULUI
Subsemnatul(a),..........................................,
pacient(ă) al(a) Centrului de Dializă.......................................,
tratat(ă) prin:
O - Hemodializă convenţională
O - Hemodiafiltrare intermitentă on-line*
O - Dializă peritoneală continuă
O - Dializă peritoneală automată,*
posesor(posesoare) al(a) C.I. seria........nr......,
eliberată de............................la data de.................,
CNP..............., domiciliat(ă)
în.............................................................., dializat(ă)
cronic din data de................., solicit efectuarea şedinţelor de dializă
în Centrul de
Dializă.................................................................
Data
................................................
Semnătura
................................................
* In această situaţie adeziunea va fi însoţită de
Referatul medical elaborat de medicul şef al centrului de dializă din care să
rezulte că sunt întrunite criteriile medicale, aprobate prin Ordinul
ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 417/431/2009 pentru aprobarea Normelor tehnice de realizare a
programelor naţionale de sănătate în anul 2009, cu modificările şi completările
ulterioare, cu menţionarea expresă a acestor criterii de includere. Referatul
medical poate fi întocmit pentru maximum 7% din totalul bolnavilor trataţi în
centru şi incluşi în contract cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 438/2008)
CONTRACT
pentru furnizarea de servicii de dializă în regim
ambulatoriu între Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS)
şi
......................................................
Părţile contractante:
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), cu
sediul în municipiul Bucureşti, Calea Călăraşilor nr. 248, sectorul 3, cont nr.
RO02TREZ70027660520XXXXX, deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate
Publică a Municipiului Bucureşti, cod fiscal nr. 11697800, reprezentată legal
prin preşedinte.............................,
şi
......................................................(Furnizorul),
cu sediul
în...............................................................................................,
cont nr................................., deschis
la..............................................., cod unic de înregistrare
nr.........................., reprezentată legal prin......................,
având în vedere:
- art. 246 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 367/2009 pentru aprobarea
programelor naţionale de sănătate în anul 2009, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 417/431/2009 pentru aprobarea
Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate în anul 2009,
cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate nr. 438/2008 privind aprobarea condiţiilor şi documentelor necesare
furnizorilor de servicii medicale de dializă în vederea intrării în relaţii
contractuale pentru furnizarea de servicii de dializă în regim ambulatoriu cu
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 967/2009 pentru aprobarea Normelor privind condiţiile şi
modalitatea de decontare a serviciilor de dializă, contractate de Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate cu furnizorii din sectorul privat,
câştigători ai licitaţiei naţionale pentru centrele-pilot, şi alţi furnizori
privaţi de servicii de dializă, autorizaţi şi evaluaţi în condiţiile legii;
- Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.718/2004 privind
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă
publice şi private, cu modificările ulterioare,
CNAS şi Furnizorul au încheiat prezentul contract
pentru furnizarea serviciilor în următorii termeni şi condiţii:
Contractul este format din:
- Partea 1 - Volumul estimat de servicii;
- Partea a 2-a - Prevederi operaţionale;
- Anexe:
- anexa A - Condiţii suspensive;
- anexa B - Descrierea centrului.
Fiecare parte şi anexa la prezentul contract sunt parte
integrantă a prezentului contract.
PARTEA 1
Volumul estimat de servicii
I. Bolnavi beneficiari ai Programului naţional de
supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică
contractaţi
Tabelul de mai jos prezintă volumul estimat de servicii
corespunzător perioadei contractate (astfel cum este definit în partea a 2-a a
prezentului contract).
Serviciul
|
Volumul contractat estimat
|
Valoarea contractată estimată
- lei -
|
Nr. bolnavi pentru hemodializă convenţională
|
|
|
Nr. şedinţe de hemodializă convenţională
|
|
|
Nr. bolnavi pentru hemodiafiltrare intermitentă on-line
|
|
|
Nr. şedinţe de hemodiafiltrare intermitentă on-line
|
|
|
Nr. bolnavi pentru dializă peritoneală continuă
|
|
|
Nr. bolnavi pentru dializă peritoneală automată
|
|
|
Valoarea totală a contractului pentru
perioada..........................este de.....................lei, calculată la
tarifele prevăzute la clauza 6.1.1, clauza 6.1.2, clauza 6.1.3 şi clauza 6.1.4,
respectiv 472 lei/şedinţa de hemodializă convenţională, 536 lei/şedinţa de
hemodiafiltrare intermitentă on-line, 50.800 lei pentru dializa peritoneală
continuă tarif/pacient/an şi 63.500 lei pentru dializa peritoneală automată
tarif/pacient/an.
II. Modificări ale
volumului estimat
A. Furnizorul trebuie să aibă o capacitate suficientă
pentru furnizarea volumului estimat de servicii pentru pacienţii asiguraţi în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.
B. Volumul efectiv al serviciilor furnizate conform
prezentului contract depinde de numărul de servicii solicitate Furnizorului
pentru pacienţii asiguraţi în sistemul de asigurări sociale de sănătate, sub
condiţia plafonului de plăţi, conform clauzei 6.4.
C. 1. In cazul în care pe durata executării
contractului există situaţia în care un bolnav constant a întrerupt tratamentul
(transplant renal, deces sau alte cauze), Furnizorul va notifica CNAS despre
această situaţie în primele 10 zile de la întreruperea tratamentului.
2. In cazul în care pe durata executării contractului,
Furnizorul primeşte noi adeziuni de la bolnavii beneficiari ai Programului
naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală
cronică, pentru efectuarea dializei în centru, Furnizorul va notifica CNAS
despre aceste solicitări şi va preciza:
a) dacă este un bolnav nou introdus pe un post
vacantat;
b) dacă este un bolnav nou, suplimentar numărului de
bolnavi contractat, dar cu încadrare în valoarea contractată estimată;
c) dacă este un bolnav nou, suplimentar numărului de
bolnavi contractat şi valoarea contractată estimată, şi va informa CNAS dacă
poate sau nu să onoreze această cerere suplimentară.
3. Dacă Furnizorul poate onora cererea suplimentară
pentru bolnavii prevăzuţi la lit. c) al pct. 2, părţile pot conveni să majoreze
serviciile furnizate în baza acestui contract prin încheierea unui act
adiţional, cu încadrarea în limita numărului de pacienţi cuprinşi în Programul
naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală
cronică şi a fondurilor aprobate cu această destinaţie prin buget, în anul în
curs, după analiza efectuată la nivelul CNAS. Actul adiţional se încheie cu
luna următoare celei în care se transmite notificarea prevăzută la pct. 2.
4. Furnizorul nu va raporta bolnavii noi incluşi până
la întocmirea actului adiţional prevăzut la pct. 2, iar CNAS nu va deconta
serviciile prestate de Furnizor pentru pacienţii existenţi în Programul
naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală
cronică de la care a primit noi adeziuni.
D. Furnizorul acceptă riscul ca cererea de servicii să
fie mai mică decât volumul estimat, situaţie în care CNAS va deconta serviciile
ce fac obiectul prezentului contracţia nivelul realizat. CNAS va plăti
Furnizorului tariful contractual, stabilit la clauzele 6.1.1, 6.1.2, 6.1.3 şi
6.1.4, pentru toate serviciile furnizate până la plafonul prevăzut în clauza
6.4 - partea a 2-a, dar nu îşi asumă nicio obligaţie de a garanta că volumul
serviciilor solicitate va atinge întotdeauna volumul estimat.
PARTEA a 2-a
Prevederi operaţionale
1. Definiţii
1.1. In scopul interpretării prezentului contract:
Caz de forţă majoră înseamnă
orice eveniment independent de voinţa părţilor, excepţional şi imprevizibil, şi
în afara puterii de control a părţii care îl invocă, al cărui efect nu a putut
fi evitat şi care afectează substanţial executarea obligaţiilor părţii conform
prezentului contract. Cazurile de forţă majoră includ, fără a se limita la
acestea, următoarele: a) cutremure; b) explozii, incendii sau inundaţii (cu
excepţia celor cauzate de Furnizor); c) contaminare nucleară, chimică sau
biologică (cu excepţia celor cauzate de Furnizor); d) bombe neexplodate sau
alte muniţii ori descoperirea unor vestigii arheologice sau antice; e) război
sau război civil (fie declarat sau nedeclarat) sau conflicte armate, invazii,
blocade şi embargouri; f) revoltă civilă sau tulburare sau rebeliune; g) orice
act terorist sau ameninţare credibilă privind un act terorist asupra
Furnizorului sau a unităţilor sale; sau h) greve sau alte acţiuni industriale
la nivel naţional.
Data intrării în vigoare este data prevăzută în clauza 3 la care contractul intră în
vigoare.
Data încetării are
înţelesul prevăzut în clauza 2.
Data semnării este data
la care contractul este semnat de ambele părţi.
Garanţia de bună execuţie înseamnă o garanţie constituită de către Furnizor în favoarea CNAS
pentru îndeplinirea serviciilor conform prezentului contract sub formă de: (i)
depozit în numerar într-un cont în lei în favoarea CNAS, la o bancă comercială
română sau o bancă comercială internaţională având o sucursală în România,
acceptabilă pentru CNAS; (ii) scrisoare de garanţie bancară necondiţionată,
irevocabilă, independentă şi plătibilă la prima cerere, fără beneficiul de
discuţiune şi diviziune, într-o formă rezonabil acceptabilă pentru CNAS, emisă
de o bancă comercială înregistrată în România sau o bancă comercială
internaţională având o sucursală în România, acceptabilă pentru CNAS; sau (iii)
orice modalitate care să îmbine cele prezentate mai sus, valabilă pe durata
contractului şi reînnoită pentru orice modificare apărută în derularea acestuia
şi pe o durată de 30 de zile de la data încetării contractului, în cuantum de
5% din valoarea estimată a serviciilor de dializă pentru perioada respectivă,
în valoare de......lei.
Furnizorul înseamnă
prestatorul de servicii definit potrivit prezentului contract.
Legile includ toate
actele normative ale Parlamentului României, acte ale Guvernului României,
precum şi toate reglementările şi hotărârile de guvern mai jos amintite şi
reglementările cu caracter juridic ale autorităţilor publice, municipale şi ale
altor autorităţi competente care afectează în orice mod sau sunt aplicabile
serviciilor, astfel cum acestea ar putea fi modificate, completate, înlocuite
şi/sau republicate din când în când.
Materiale înseamnă
toate materialele şi documentaţia furnizată de către Furnizor pentru
îndeplinirea serviciilor.
Norme de dializă înseamnă
regulamentul de funcţionare şi organizare al unităţilor de dializă, cu anexele
aferente, precum şi Ghidul de bună practică, astfel cum acestea sunt aprobate
prin ordin al ministrului sănătăţii publice.
Servicii înseamnă
pachetul complet de servicii de dializă, incluse în pachetul de bază, cuprins
în Normele de dializă, care include servicii de hemodializă: hemodializă
convenţională sau hemodiafiltrare intermitentă on-line şi pentru servicii de
dializă peritoneală: continuă sau automată, precum şi furnizarea medicamentelor
şi materialelor sanitare specifice, ce urmează a fi efectuate de către Furnizor
în regim ambulatoriu pentru pacienţi asiguraţi în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate, inclusiv transportul nemedicalizat al
pacienţilor hemodializaţi prin hemodializă convenţională sau hemodiafiltrare
intermitentă online de la şi la domiciliul pacienţilor şi transportul lunar al
medicamentelor şi materialelor sanitare specifice dializei peritoneale continuă
sau automată la domiciliul pacienţilor. Serviciile de dializă cuprind:
a) serviciul de hemodializă convenţională şi
hemodiafiltrarea intermitentă on-line: medicamente şi materiale sanitare
specifice, investigaţii de laborator, toate cheltuielile necesare realizării
serviciului medical de hemodializă şi transportului nemedicalizat al bolnavilor
de la domiciliul bolnavilor la unitatea sanitară şi retur, excepţie făcând copiii
cu vârsta cuprinsă între 0-18 ani şi persoanele peste 18 ani cu nanism, care nu
pot fi preluate în centrele de dializă de adulţi, în vederea efectuării
dializei în unităţile sanitare situate în alt judeţ decât cel de domiciliu al
persoanei respective, pentru care transportul se suportă din fondul alocat
asistenţei medicale de urgenţă şi transport sanitar, în condiţiile stabilite
prin normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile
acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate pentru anul 2009, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.714/2008, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) serviciul de dializă peritoneală, continuă şi
automată: medicamente şi materiale sanitare specifice, investigaţii de
laborator şi transportul lunar al medicamentelor şi materialelor sanitare
specifice dializei peritoneale la domiciliul pacienţilor.
Tariful-contractualînseamnă tariful plătibil de către CNAS Furnizorului pentru serviciile
furnizate, conform clauzei 6 din această parte a 2-a.
Volumul estimat înseamnă
volumul estimat al serviciilor ce urmează să fie furnizate de către Furnizor în
condiţiile prezentului contract.
Zi lucrătoare înseamnă
o zi (dar nu sâmbăta sau duminica, în condiţiile în care prin acte normative nu
se stabileşte altfel) în care băncile sunt deschise în mod normal pentru
activitatea bancară în România.
1.2. Titlurile articolelor din prezentul contract au
doar scopul de a înlesni citirea şi nu vor afecta interpretarea acestuia.
1.3. In cazul unor neconcordanţe în ce priveşte
termenii prezentului contract, acestea vor fi soluţionate ţinându-se cont de
următoarea ordine:
a) prezentele clauze, incluse în această parte a 2-a;
b) toate celelalte părţi în ordinea numerotării.
2. Durata contractului
2.1. Sub rezerva clauzei 3, obligaţiile Furnizorului în
baza acestui contract se vor naşte la Data intrării în vigoare.
2.2. Durata prezentului contract este de la data
intrării în vigoare şi până la......şi poate fi prelungită prin acte adiţionale,
în limita creditelor aprobate prin buget pentru anul respectiv, în condiţiile
respectării dispoziţiilor legale în vigoare.
3. Condiţii suspensive
3.1. Data intrării în vigoare a contractului este data
la care CNAS confirmă primirea, într-o formă şi conţinut acceptabile, a tuturor
documentelor şi dovezilor care atestă îndeplinirea de către Furnizor a tuturor
condiţiilor suspensive prevăzute în anexa A. Data intrării în vigoare nu poate
fi mai târziu de 15 zile lucrătoare de la data semnării, dacă părţile nu convin
altfel.
3.2. Nedepunerea tuturor documentelor şi dovezilor
care atestă îndeplinirea de către Furnizor a tuturor condiţiilor suspensive
prevăzute în anexa A, în termenul prevăzut la clauza 3.1, atrage rezilierea de
drept a contractului.
4. Locaţia serviciilor
4.1. Furnizorului i se solicită să furnizeze servicii
în Centrul............................, cu sediul
în.............................................
5. Obligaţiile părţilor
5.1. Furnizorul:
a) va depune toată diligentele şi va acţiona pe toată
durata contractului în conformitate cu cele mai înalte principii şi standarde
profesionale;
b) va respecta şi se va conforma tuturor legilor
aplicabile;
c) va furniza serviciile în conformitate cu toate
normele, incluzând, fără a se limita la Normele de dializă, standardele, legile
şi reglementările privind evaluarea, certificarea sau licenţierea medicală a
furnizorilor de servicii medicale privind operarea centrelor de dializă sau
furnizarea serviciilor şi va utiliza numai medicamente şi materiale sanitare,
aparatură şi echipament aferent, autorizate pentru a fi utilizate în România;
pentru a se evita orice îndoială, orice norme de evaluare, certificare sau
licenţiere medicală ulterioare datei prezentului contract vor fi aplicabile
Furnizorului;
d) va furniza serviciile pacienţilor asiguraţi
cuprinşi în Programul naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu
insuficienţă renală cronică, ce optează pentru efectuarea tratamentului în
prezentul centru, fără niciun fel de discriminare, folosind metodele cele mai
eficiente de tratament, în limita valorii de contract;
e) va furniza serviciile pacienţilor titulari ai
cârdului european de asigurări de sănătate, ai certificatului provizoriu de
înlocuire a acestuia, emise în aplicarea regulamentelor (CEE) nr.
1.408/71/CEEal Consiliului din 14 iunie 1971 privind aplicarea regimurilor de
securitate socială în raport cu lucrătorii salariaţi şi cu familiile acestora
care se deplasează în cadrul Comunităţii şi nr. 574/72/CEE al Consiliului din
21 martie 1972 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CEE) nr.
1.408/71 privind aplicarea regimurilor de securitate socială în raport cu
salariaţii şi cu membrii familiilor acestora care se deplasează în interiorul
Comunităţii de unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau ale
Spaţiului Economic European, în perioada de valabilitate a cârdului şi în
aceleaşi condiţii ca pentru persoanele asigurate în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate din România, urmând a evidenţia şi raporta distinct
caselor de asigurări sociale de sănătate serviciile medicale acordate pentru
această categorie de persoane;
f) va solicita documente care să ateste că pacienţii
sunt asiguraţi în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate;
g) va pregăti şi va depune la autorităţile relevante
rapoartele cerute de normele de dializă şi alte legi aplicabile;
h) va angaja personalul de specialitate în proporţie cu
cerinţele minimale de personal prevăzute în normele de dializă şi va asigura
instruirea tehnică corespunzătoare a acestora pentru utilizarea echipamentelor
din dotare;
i) va respecta atât criteriile medicale de calitate
prevăzute în normele de dializă, cât şi criteriile de calitate a serviciilor de
dializă în conformitate cu art. 238 şi 239 din Legea nr. 95/2006, cu
modificările şi completările ulterioare;
j) va crea, implementa, documenta şi menţine un sistem
de control intern al calităţii;
k) va oferi relaţii asiguraţilor despre serviciile
acordate, precum şi despre modul în care vor fi furnizate acestea şi va acorda
consilierea în scopul prevenirii îmbolnăvirilor şi al păstrării sănătăţii;
l) va respecta confidenţialitatea prestaţiei medicale;
m) va respecta normele de raportare a bolilor, conform
prevederilor legale în vigoare;
n) va stabili programul de activitate şi îl va afişa la
loc vizibil, va stabili programul de activitate şi sarcinile de serviciu pentru
personalul angajat;
o) va anunţa CNAS despre orice modificare a datelor
privind Furnizorul, astfel cum au fost trimise către CNAS;
p) va informa pacienţii cu privire la pachetul de
servicii de bază şi obligaţiile sale în relaţie contractuală cu CNAS, precum şi
obligaţiile pacienţilor referitoare la actul medical;
q) are obligaţia de a permite personalului CNAS şi
caselor de asigurări de sănătate verificarea scriptică şi faptică a modului de
îndeplinire a obligaţiilor contractuale asumate de acesta în baza prezentului
contract;
r) răspunde de efectuarea şi calitatea transportului
nemedical al pacienţilor pentru hemodializă (hemodializă convenţională sau
hemodiafiltrare intermitentă on-line), cuprinşi în prezentul contract, cât şi
de transportul lunar al medicamentelor şi materialelor sanitare pentru
pacienţii cu dializă peritoneală (continuă sau automată), cuprinşi în prezentul
contract;
s) să organizeze evidenţa indicatorilor de performanţă
a tratamentului elaboraţi de comisia de specialitate a Ministerului Sănătăţii
şi să raporteze datele on-line la Registrul Renal Român în formatul cerut de
acesta;
t) să transmită CNAS raportări lunare, trimestriale
(cumulat de la începutul anului) şi anuale privind indicatorii realizaţi, în
primele 10 zile lucrătoare ale lunii următoare încheierii perioadei pentru care
se face raportarea;
u) are obligaţia de a respecta prevederile Legii nr.
677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi a legislaţiei subsecvente în acest domeniu.
5.2. Furnizorul nu are obligaţia de a furniza servicii
de dializă în sistem de internare. Includerea de pacienţi noi în cadrul
programului pentru tratament specific va fi realizată conform prevederilor
Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă publice şi
private, aprobat prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.718/2004, cu
modificările ulterioare, cu avizul medicului coordonator al judeţului.....şi al
comisiei de specialitate a CNAS, mecanismul fiind reglementat prin act
adiţional, care va face parte integrantă din prezentul contract.
5.3. CNAS, prin reprezentanţii săi, respectiv casele de
asigurări de sănătate:
a) va monitoriza activitatea şi calitatea serviciilor
efectuate de Furnizor, incluzând, dar fără a se limita la monitorizarea
sistemului de control intern al calităţii şi evidenţele Furnizorului;
b) va urmări derularea Contractului şi modul de
îndeplinire a obligaţiilor asumate de Furnizor;
c) CNAS va deconta Furnizorului serviciile contractate
şi prestate, pe baza facturii însoţite de desfăşurătoarele privind activitatea
realizată, în urma verificării şi validării acestora de către casa de asigurări
de sănătate;
d) va monitoriza numărul serviciilor medicale furnizate
de Furnizor; trimestrial se reevaluează volumul serviciilor, ţinându-se cont de
serviciile furnizate în trimestrul respectiv, proporţional cu perioada de
contract rămasă de executat;
e) va verifica scriptic şi faptic modul de îndeplinire
a obligaţiilor contractuale asumate de Furnizor în baza prezentului contract.
6. Plata
6.1. Plata serviciilor
6.1.1. Pentru bolnavii care sunt supuşi tratamentului
de hemodializă convenţională, CNAS decontează serviciile medicale prin
tarif/şedinţă de hemodializă convenţională de 472 lei, în funcţie de numărul de
şedinţe de hemodializă efectuate (tariful hemodializei convenţionale) şi
în limita valorii de contract.
6.1.2. Pentru bolnavii care sunt supuşi tratamentului
de hemodiafiltrare intermitentă on-line, CNAS decontează serviciile medicale
prin tarif/şedinţă de hemodiafiltrare intermitentă on-line de 536 lei, în
funcţie de numărul de şedinţe de hemodializă efectuate (tariful
hemodiafiltrării intermitente on-line) şi în limita valorii de contract.
Hemodiafiltrarea intermitentă on-line este indicată următoarelor categorii de
bolnavi (maximum 7% din totalul bolnavilor hemodializaţi):
a) bolnavi la care ţintele de eficienţă a dializei
(eKt/V >/= 1,4 sau fosfatemie < 5,5 mg/dl) nu pot fi atinse 3 luni
consecutiv;
b) bolnavi tineri cu şanse mari de supravieţuire prin
dializă, dar cu şanse mici de transplant renal;
c) bolnavi cu polineuropatie „uremică" în ciuda
tratamentului eficient prin hemodializă convenţională;
d) bolnavi cu comorbidităţi cardiovasculare sau cu
diabet zaharat.
6.1.3. Pentru bolnavii care sunt supuşi tratamentului
de dializă peritoneală continuă, CNAS va deconta o sumă în funcţie de numărul
de bolnavi cu dializă peritoneală şi tariful/bolnav cu dializă peritoneală
continuă de 50.800 lei (tariful dializei peritoneale continue), în
limita valorii de contract.
6.1.4. Pentru bolnavii care sunt supuşi tratamentului
de dializă peritoneală automată, CNAS va deconta o sumă în funcţie de numărul
de bolnavi cu dializă peritoneală şi tariful/bolnav cu dializă peritoneală
automată de 63.500 lei (tariful dializei peritoneale automate), în
limita valorii de contract. Dializa peritoneală automată este indicată
următoarelor categorii de bolnavi dializati peritoneal (maximum 7% din totalul
bolnavilor dializati peritoneal):
a) bolnavi la care ţintele de eficienţă a dializei
peritoneale continue ambulatorii (Kt/Vuree < 1,7; clearance creatinină 60
l/săptămână sau ultrafiltrat < 1.000 ml/24 ore ori absent sau negativ după
un schimb de 4 ore cu dextroză 4,25%) nu pot fi atinse 3 luni consecutiv;
b) copii preşcolari la care hemodializă şi dializa
peritoneală continuă ambulatorie sunt dificil de aplicat din punct de vedere
tehnic şi cu multiple posibile accidente şi complicaţii;
c) bolnavi cu hernii sau eventraţii abdominale, care nu
suportă presiunea intraabdominală crescută din DPCA;
d) bolnavi dializati care pot şi vor să urmeze studiile
şcolare şi universitare;
e) bolnavi dializati care pot şi vor să presteze
activitate profesională;
f) bolnavi cu dizabilităţi care nu îşi pot efectua
schimburile manuale de dializă peritoneală continuă ambulatorie şi la care
familia sau asistenţa la domiciliu poate efectua conectarea şi deconectarea de
la aparatul de dializă peritoneală automată.
6.1.5. Furnizorul ia la cunoştinţă şi consimte că
fiecare tarif acoperă toate costurile suportate de Furnizor în legătură cu
prestarea serviciilor, incluzând, dar fără a se limita la echipament, personal,
consumabile medicale, produse farmaceutice (inclusiv EPO atunci când este
prescris medical), întreţinere, utilităţi şi orice transport necesar pentru
personalul medical şi/sau echipament de la/către domiciliul pacienţilor
dializati peritoneal (continuu sau automat), respectiv transportul
nemedicalizat al pacienţilor hemodializaţi (hemodializă convenţională sau
hemodiafiltrare intermitentă on-line) de la/la domiciliul asiguratului, şi
nicio altă plată suplimentară nu va fi făcută de către CNAS.
6.1.6. CNAS va plăti tariful contractual pentru
serviciile furnizate bolnavilor asiguraţi în sistemul de asigurări sociale de
sănătate şi cuprinşi în Programul naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii
cu insuficienţă renală cronică. Tariful pentru hemodializă include toate
cheltuielile aferente acestui serviciu, inclusiv cheltuielile pentru
medicamente [agenţi stimulatori ai eritropoiezei (epoetin, darbepoetin),
preparate de fier, heparine fracţionate sau nefracţionate, chelatori ai
fosfaţilor (sevelamer), agonişti ai receptorilor vitaminei D (alfa calcidol,
calcitriol, paricalcitol), calcimimetice (cinacalcet)], investigaţii de
laborator, materiale sanitare specifice, precum şi transportul dializaţilor de
la domiciliul acestora până la centrul de dializă şi retur, cu excepţia
cheltuielilor aferente serviciilor de transport al copiilor cu vârsta cuprinsă
între 0-18 ani şi al persoanelor peste 18 ani cu nanism care nu pot fi preluate
în centrele de dializă de adulţi, în vederea efectuării dializei în unităţile
sanitare situate în alt judeţ decât cel de domiciliu al persoanei respective,
pentru care transportul se suportă din fondul alocat asistenţei medicale de
urgenţă şi transport sanitar, în condiţiile stabilite prin normele metodologice
de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei
medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul
2009, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.714/2008, cu modificările şi
completările ulterioare. Tariful pentru dializă peritoneală include
cheltuielile aferente medicamentelor specifice [agenţi stimulatori ai
eritropoiezei (epoetin, darbepoetin), preparate de fier, heparine fracţionate
sau nefracţionate, chelatori ai fosfaţilor (sevelamer), agonişti ai
receptorilor vitaminei D (alfa calcidol, calcitriol, paricalcitol),
calcimimetice (cinacalcet)], investigaţiilor de laborator, materialelor
sanitare specifice, precum şi transportului lunar al medicamentelor şi al materialelor
sanitare la domiciliul pacienţilor.
6.2. Modalităţile de plată
6.2.1. Furnizorul va depune la casele de asigurări de
sănătate declaraţii de servicii lunare, în formatul prevăzut prin ordin al
preşedintelui CNAS, care vor include tipul şi volumul serviciilor furnizate
bolnavilor asiguraţi în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate
pentru luna anterioară, incluzând numărul bolnavilor hemodializaţi şi al celor
dializaţi peritoneal şi prevăzând suma ce urmează a fi plătită de către CNAS. Această
sumă va fi în funcţie de: (i) numărul şedinţelor de hemodializă convenţională
înmulţite cu tariful hemodializei convenţionale; (ii) numărul şedinţelor de
hemodiafiltrare intermitentă on-line înmulţite cu tariful hemodiafiltrării
intermitente on-line; (iii) numărul bolnavilor supuşi dializei peritoneale
continue trataţi multiplicat cu 1/12 (o douăsprezecime) din tariful dializei
peritoneale continue, şi (iv) numărul bolnavilor supuşi dializei peritoneale
automate trataţi multiplicat cu 1/12 (o douăsprezecime) din tariful dializei
peritoneale automate, cu următoarele excepţii:
6.2.1.1. bolnavul tratat prin ambele proceduri
(hemodializă şi dializă peritoneală), la care numărul de zile în care s-au
efectuat şedinţe de hemodializă (plătite la tarif/şedinţă) se scad din numărul
de zile din lună cu dializă peritoneală (tariful dializei peritoneale pe an/365
x nr. zile cu DP);
6.2.1.2. bolnavul care începe tratamentul de dializă
peritoneală în altă zi decât data de întâi a lunii, pentru care tariful
dializei peritoneale devine tarif per bolnav per zi şi se calculează astfel:
tariful dializei peritoneale împărţit la 365 de zile x numărul de zile în care
s-a efectuat dializa peritoneală (tariful dializei peritoneale pe an/365 x nr.
zile cu DP);
6.2.1.3. bolnavul cu dializă peritoneală continuă sau
automată care decedează în decursul lunii de tratament, pentru care calculul se
face pentru numărul de zile în care a efectuat dializă peritoneală;
6.2.1.4. bolnavul cu hemodializă care schimbă
modalitatea de tratament în cursul lunii va fi decontat prin tariful/şedinţă
aferent tipului de hemodializă efectuat, cu încadrarea în numărul lunar de
şedinţe de hemodializă.
6.2.2. Furnizorul are obligaţia ca în termen de 3 zile
lucrătoare ale lunii următoare să depună declaraţia de servicii privind
serviciile furnizate în timpul unei luni la casele de asigurări de sănătate,
care le va transmite CNAS, în 4 zile lucrătoare. CNAS va notifica în scris
observaţiile sale în 5 zile lucrătoare de la primirea în original şi validarea declaraţiei
de servicii lunare de la casele de asigurări. Furnizorul va emite o factură în
lei pentru suma prevăzută în notificarea transmisă de CNAS. In termen de 30 de
zile calendaristice de la data primirii facturii, CNAS va efectua plata în
contul deschis de Furnizor la Trezoreria Statului, potrivit indicaţiilor de pe
factura emisă de acesta.
6.2.3. Pentru nerespectarea termenelor de plată, CNAS
va plăti majorări de întârziere pentru fiecare zi de întârziere, egale cu
majorările ce se aplică pentru întârzierea plăţii impozitelor către stat.
6.2.4. In condiţiile în care Furnizorul nu îndeplineşte
obligaţiile prevăzute la clauza 5.1 lit. j), valoarea de contract se diminuează
corespunzător în funcţie de numărul de servicii care nu au respectat aceste
criterii.
6.3. Finanţare
6.3.1. Plăţile de la CNAS pentru serviciile furnizate
conform prezentului contract sunt sub condiţia aprobării bugetului anual al
CNAS.
6.3.2. In cazul în care: (a) bugetul anual CNAS nu este
aprobat în termen de 90 de zile lucrătoare de la începutul anului
calendaristic, sau (b) CNAS stabileşte că este o alocaţie bugetară insuficientă
în bugetul său anual pentru a finanţa serviciile, conform prezentului contract,
orice parte poate înceta contractul în conformitate cu clauza 10 de mai jos sau
părţile pot conveni un volum mai mic de servicii.
6.4. Plafonul aplicabil plăţilor făcute de către
CNAS
6.4.1. Plata totală ce poate fi făcută de către CNAS
este de.......lei, calculată ca suma dintre volumul estimat total al şedinţelor
de hemodializă convenţională înmulţit cu tariful hemodializei convenţionale,
respectiv.....lei, volumul estimat total al şedinţelor de hemodiafiltrare
intermitentă on-line înmulţit cu tariful hemodiafiltrării intermitente on-line,
respectiv.....lei, volumul estimat total al pacienţilor dializaţi peritoneal
continuu înmulţit cu tariful dializei peritoneale continue, respectiv .... lei,
şi volumul estimat total al pacienţilor dializaţi peritoneal automat înmulţit
cu tariful dializei peritoneale automate, respectiv .... lei.
6.4.2. Plata totală maximă efectuată de către CNAS
poate creşte în cazul în care părţile convin să majoreze volumul estimat,
astfel cum este prevăzut în partea 1.
6.4.3. In situaţia în care cererea de servicii este mai
mică decât volumul estimat, CNAS va deconta serviciile ce fac obiectul
prezentului contract la nivelul realizat.
6.5. Interzicerea plăţilor neoficiale
Furnizorului nu îi este permis să solicite sau să
accepte orice plăţi neoficiale de la pacienţii asiguraţi în cadrul sistemului
de asigurări sociale de sănătate.
7. Garanţia de bună execuţie
Pe durata contractului, precum şi pentru o perioadă de
30 de zile calendaristice după data încetării contractului, Furnizorul va
menţine în vigoare şi pentru întreaga sumă garanţia de bună execuţie, indiferent
dacă CNAS a înaintat cereri de plată în baza acestei garanţiei de bună
execuţie. CNAS poate fnainta cereri de plată în baza acestei garanţii de bună
execuţie pentru neîndeplinirea obligaţiilor contractuale de către Furnizor.
CNAS va notifica Furnizorul în scris cu 5 zile înainte de emiterea cererii de
plată, Furnizorul având la dispoziţie 30 de zile calendaristice pentru a
remedia încălcarea.
8. Despăgubiri
8.1. Furnizorul despăgubeşte CNAS, precum şi
directorii, angajaţii şi asiguraţii CNAS împotriva oricărei pretenţii rezultând
din toate acţiunile, procedurile, litigiile, reclamaţiile şi cererile, de orice
natură, incluzând, dar fără a se limita la orice pretenţie, obligaţie, pierdere
sau prejudiciu cu privire la:
a) rănirea sau moartea oricărei persoane; şi
b) pierderea sau prejudicierea oricărei proprietăţi,
rezultând în orice mod din încălcarea de către Furnizor a obligaţiilor sale din
prezentul contract, ca urmare a unei acţiuni sau omisiuni cu intenţie sau din
neglijenţă sau a oricărei acţiuni contrare legii a Furnizorului sau a oricărui
membru al personalului salarizat sau contractat de către Furnizor în cursul
furnizării serviciilor.
8.2. Despăgubirile prevăzute în prezenta clauză 8 nu
sunt prevăzute cu scopul de a înlocui sau de a limita orice drept al CNAS, al
angajaţilor acestuia sau al pacienţilor de a cere orice despăgubire sau
contribuţie.
8.3. Despăgubirile prevăzute în prezenta clauză 8 au
caracter permanent şi sunt separate şi independente de celelalte obligaţii ale
părţilor şi, de asemenea, subzistă încetării prezentului contract.
8.4. Furnizorul trebuie să îndeplinească şi să
respecte toate obligaţiile şi cerinţele legale în legătură cu statutul său şi
cu angajaţii săi, incluzând, dar fără a se limita la plata tuturor taxelor,
salariilor şi îndatoririlor, precum şi obţinerea şi menţinerea în vigoare a
tuturor asigurărilor necesare.
9. Asigurare
9.1. De la data intrării în vigoare, Furnizorul va
încheia o poliţă de asigurare de răspundere civilă pentru o sumă asigurată de
cel puţin.....euro pe an (sau pentru orice altă valoare aprobată prin ordin al
preşedintelui CNAS pentru furnizorii de servicii către CNAS) pentru astfel de
riscuri şi în astfel de termeni şi condiţii, cu un asigurător autorizat de
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor. Poliţa de asigurare va fi în vigoare
pentru o perioada de 6 luni după data încetării.
9.2. Furnizorul va plăti primele de asigurare, în mod
prompt, şi va îndeplini toate cerinţele necesare pentru a menţine în vigoare
toate asigurările prevăzute în clauza 9.1 de mai sus.
9.3. Furnizorul se va asigura că toţi membrii
personalului său medical şi farmaceutic îndeplinesc cerinţele de asigurare de
răspundere civilă aplicabile lor.
9.4. Furnizorul nu va acţiona şi nu va omite să
acţioneze în niciun fel care ar putea determina anularea, anulabilitatea sau
imposibilitatea de executare a oricărei asigurări solicitate conform clauzei 9.
10. Incetarea şi forţa majoră
Denunţare unilaterală
10.1. CNAS poate înceta prezentul contract în orice
moment şi la discreţia sa prin trimiterea către Furnizor a unei notificări
scrise cu şaizeci (60) de zile calendaristice înainte de încetarea
contractului, contractul fiind desfiinţat de drept fără a mai fi necesară
punerea în întârziere şi fără îndeplinirea vreunei alte formalităţi prealabile.
Incetarea de către CNAS
10.2. CNAS poate înceta imediat, prin notificare către
Furnizor, prezentul contract, dacă Furnizorul încalcă una dintre obligaţiile
sale conform prezentului contract, iar o astfel de încălcare nu este remediată
în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii unei notificări de
la CNAS arătând obligaţia încălcată, contractul fiind desfiinţat de drept fără
a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără îndeplinirea vreunei alte
formalităţi prealabile. Pe perioada de la încălcarea oricărei obligaţii până la
remediere sau încetare, CNAS are dreptul să deducă din sumele datorate
Furnizorului pentru servicii penalităţi pe zi egale cu majorările ce se aplică
pentru întârzierea plăţii impozitelor către stat.
10.3. CNAS poate înceta prezentul contract, în orice
moment, prin notificare către Furnizor, fără a afecta orice alte drepturi, în
cazul în care: (i) Furnizorul este în stare de insolvenţă şi/sau orice formă de
faliment, lichidare fără faliment, insolvabilitate sau procedura dizolvării
este iniţiată în legătură cu Furnizorul sau de către Furnizor însuşi; sau (ii)
organele în drept ridică autorizaţia sanitară de funcţionare, valabilitatea
acesteia expiră sau evaluarea Furnizorului încetează, contractul fiind
desfiinţat de drept fără a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără
îndeplinirea vreunei alte formalităţi prealabile.
Drepturile prevăzute în prezenta clauză 10.3 sunt
suplimentare faţă de orice alte drepturi şi pot fi exercitate chiar dacă nu a
fost nicio încălcare a prezentului contract.
Incetarea de către Furnizor
10.4. Furnizorul poate înceta prezentul contract prin
notificare către CNAS dacă:
a) CNAS nu a efectuat plata, prin încălcarea clauzei 6,
în termen de 60 de zile calendaristice de la data la care factura a fost emisă
de către Furnizor; şi
b) încălcarea prevăzută în clauza 10.4 lit. a) nu este
remediată în termen de 60 de zile calendaristice de la data primirii
notificării de la Furnizor, contractul fiind desfiinţat de drept fără a mai fi necesară
punerea în întârziere şi fără îndeplinirea vreunei alte formalităţi prealabile.
Obligaţiile Furnizorului la încetarea contractului
10.5. Imediat, odată cu încetarea prezentului
contract, Furnizorul:
a) va lua toate măsurile pentru a diminua orice
pierdere rezultată din încetare; şi
b) va livra către CNAS orice documentaţie pusă la
dispoziţia Furnizorului de către CNAS sau întocmită de către Furnizor în baza
acestui contract, fie că această documentaţie este în curs de a fi întocmită în
baza acestui contract sau este finalizată de către Furnizor la data încetării,
şi care nu a fost pusă la dispoziţia CNAS şi va asigura că este în măsură să
acţioneze, în acelaşi mod, în privinţa oricărei astfel de documentaţii
pregătite de orice furnizor subcontractat de către Furnizor. O astfel de
documentaţie poate include documente medicale, administrative şi orice alte
documente prevăzute şi permise de către lege.
Plata la încetarea contractului
10.6. Dacă CNAS încetează prezentul contract conform
clauzei 10.1 sau Furnizorul încetează prezentul contract conform clauzei 10.4,
CNAS va fi răspunzătoare doar pentru plata serviciilor prestate până la data
încetării.
10.7. Dacă CNAS încetează prezentul contract conform
clauzei 10.2 sau 10.3, CNAS va fi răspunzătoare doar pentru plata serviciilor
prestate până la data încetării. Pentru costurile suportate de către CNAS în
legătură cu încetarea contractului, CNAS va executa garanţia de bună execuţie.
Condiţii suspensive aplicabile plăţii la încetarea
contractului
10.8. Este o condiţie suspensivă la orice plată către
Furnizor a oricărei sume datorate la data încetării ca Furnizorul să
îndeplinească obligaţiile sale conform clauzei 10.5.
10.9. Incetarea prezentului contract nu va prejudicia
sau afecta drepturile dobândite, pretenţiile cu privire la răspunderea oricărei
părţi potrivit prezentului contract.
Forţa majoră
10.10. Un caz de forţă majoră exonerează de răspundere
partea care îl invocă, cu condiţia ca cealaltă parte să fie informată în termen
de 5 zile lucrătoare de la data la care un astfel de eveniment a apărut.
Fiecare parte are dreptul să solicite părţii care invocă un caz de forţă majoră
să prezinte un certificat emis de Camera de Comerţ şi Industrie a României
şi/sau orice altă autoritate competentă în termen de 10 zile lucrătoare de la
data primirii notificării de la Furnizor cu privire la cazul de forţă majoră.
In cazul în care Furnizorul sesizează existenţa sau posibilitatea existenţei
unei cauze de natură să conducă la imposibilitatea serviciilor, va notifica de
îndată acest fapt CNAS în vederea luării măsurilor ce se impun pentru
continuitatea serviciilor.
10.11. In cazul apariţiei unui caz de forţă majoră,
obligaţiile părţii care invocă un caz de forţă majoră se suspendă pe o perioadă
de până la 90 de zile calendaristice. Dacă evenimentul de forţă majoră subzistă
pe o perioadă mai mare de 90 de zile calendaristice, fiecare dintre părţi poate
înceta contractul prin notificare scrisă cu 30 de zile calendaristice înainte
de data încetării contractului către cealaltă parte.
Continuitatea serviciilor
10.12. La încetarea prezentului contract din alte
cauze decât prin ajungere la termen, excluzând forţa majoră, Furnizorul este
obligat să asigure continuitatea prestării serviciilor, în condiţiile stipulate
în prezentul contract, până la preluarea acestora de către un alt furnizor
selectat sau numit, în condiţiile legii.
11. Confidenţialitate
11.1. Părţile convin să menţină confidenţialitatea tot
timpul după data încheierii acestui contract şi pe o perioadă de 2 ani după
încetarea acestui contract, indiferent de cauză, şi să nu dezvăluie, să nu
raporteze, să nu facă publice, direct sau indirect, să nu transfere, să nu
folosească în scopuri personale sau ale terţilor informaţii confidenţiale în
condiţiile legii, primite sau obţinute ca rezultat al încheierii sau executării
acestui contract sau furnizate de către sau în numele unei părţi în negocierile
care au dus la încheierea prezentului contract şi care se referă la:
(i) obiectul şi/sau prevederile prezentului contract;
(ii) părţi şi/sau activităţile comerciale ale acestora.
11.2. Fiecare parte este răspunzătoare de respectarea
prevederilor clauzei 11.1 de către oricare dintre reprezentanţii săi sau dintre
terţele persoane cărora le-au fost dezvăluite informaţii confidenţiale în
scopul acestui contract.
11.3. Obligaţiile stipulate în clauzele 11.1 şi 11.2 nu
se aplică în cazul unei informaţii care:
(i) face parte din informaţiile publice la data
încheierii acestui contract;
(ii) devin informaţii publice ulterior, altfel decât ca
rezultat al încălcării acestui contract;
(iii) este cerută a fi dezvăluită de către o autoritate
publică competentă.
12. Notificări
12.1. Orice notificare către o parte la prezentul
contract va fi transmisă după cum urmează:
a) înmânată persoanelor de contact, prevăzute pe pagina
de semnături, ale părţii căreia îi este adresată comunicarea; sau
b) prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire
la adresa părţii, pentru persoanele prevăzute pe pagina de semnături, sau la o
astfel de adresă notificată de către partea în cauză în scris; sau
c) prin fax trimis la numerele de fax sau la un număr
de fax notificat de către partea în cauză, pentru persoanele prevăzute pe
pagina de semnături, în scris.
12.2. Fiecare parte trebuie să notifice cealaltă parte
cu privire la orice modificare a datelor sale în termen de 5 zile lucrătoare de
la data apariţiei acestor modificări.
13. Integralitatea contractului
13.1. Prezentul contract şi părţile la prezentul
contract reprezintă întreaga voinţă şi singura înţelegere între părţi şi
înlocuieşte toate reprezentările, contractele, declaraţiile şi înţelegerile
anterioare ale părţilor.
14. Cesiunea sau subcontractarea
14.1. Furnizorul nu are dreptul să cesioneze, în tot
sau în parte, drepturile sale în baza prezentului contract ori să transfere, în
tot sau în parte, obligaţiile sale în baza prezentului contract ori să
contracteze în întregime sau orice parte a lucrărilor ori sarcinilor legate de
prestarea serviciilor, fără acordul scris prealabil al CNAS, cu excepţia
contractelor prevăzute în anexa A.
14.2. Sub rezerva acordului scris prealabil al CNAS,
cesionarul trebuie să îndeplinească toate condiţiile asumate de către Furnizor.
14.3. Furnizorul va fi ţinut răspunzător, în
continuare, faţă de CNAS, în mod solidar cu cesionarul pentru îndeplinirea
obligaţiilor de către acesta, cu drept de regres împotriva cesionarului.
15. Obiectul sau durata serviciilor
In cazul în care una dintre părţi are cunoştinţă despre
orice aspect care ar putea modifica volumul de muncă sau durata necesară pentru
finalizarea serviciilor, va trimite o notificare scrisă cu privire la acest
aspect către cealaltă parte, cât de repede posibil, în mod rezonabil, ţinând
cont de circumstanţe.
16. Renunţări
Nicio renunţare de către o parte, expresă sau
implicită, de a invoca orice încălcare a oricărui termen, condiţie, obligaţie
de către cealaltă parte nu se va interpreta ca fiind o renunţare la invocarea
unei încălcări ulterioare, de natură similară sau diferită, a acelui termen,
condiţie sau obligaţie a contractului.
17. Modificarea contractului
17.1. Prezentul contract poate fi modificat prin
acordul scris al părţilor, sub rezerva notificării scrise a intenţiei de
modificare şi a propunerilor de modificare cu cel puţin 15 zile lucrătoare înaintea
datei de la care se doreşte modificarea.
17.2. Dacă pe parcursul derulării prezentului contract
apar acte normative noi în materie, clauzele contrare se vor modifica şi se vor
completa în mod corespunzător.
18. Legea aplicabilă
18.1. Prezentul contract este guvernat şi va fi
interpretat în conformitate cu legile şi reglementările din România.
19. Soluţionarea litigiilor
19.1. Fiecare dintre părţi va depune toate eforturile
pentru a soluţiona pe cale amiabilă orice litigiu.
19.2. In cazul apariţiei unei litigiu, partea
reclamantă trebuie să notifice în scris, iar litigiul va fi supus spre
soluţionare directorului general al Furnizorului şi preşedintelui CNAS.
19.3. In urma notificării trimise în'conformitate cu
clauza 19.2, nicio parte nu va începe nicio procedură litigioasă cu privire la
orice dispută, până când părţile nu vor fi depus toate eforturile pentru
soluţionarea disputei, iar litigiul nu a fost soluţionată în termen de 15 zile
calendaristice'(sau alt interval de timp convenit de părţi).
19.4. In cazul în care nu se ajunge la un acord astfel
cum este prevăzut mai sus, disputa va fi soluţionată de către Comisia de
arbitraj. Hotărârile Comisiei de arbitraj pot fi atacate la instanţele
judecătoreşti competente, cu acţiune în anulare.
19.5. Până la soluţionarea disputei, părţile vor
continua să îndeplinească obligaţiile din prezentul contract.
20. Dispoziţii finale
20.1. In cadrul Furnizorului, pe baza mecanismului
stabilit de comun acord de părţi - definit ulterior prin act adiţional, care va
face parte integrantă din prezentul contract, - pot fi acceptaţi la tratament
şi bolnavi trataţi temporar, potrivit normelor legale în vigoare.
20.2. Trimestrial, prin acte adiţionale, se poate
realiza regularizarea care se aplică perioadei de la începutul derulării
contractului până la sfârşitul trimestrului respectiv sau perioadei de la
ultima regularizare până la sfârşitul trimestrului respectiv, inclusiv pentru
pacienţii transferaţi temporar, cu încadrarea în bugetul alocat programului.
Prezentul contract a fost încheiat
azi,................, în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
Furnizor,
............................................................
Reprezentant legal,
............................................................
Preşedinte,
............................................................
Director general,
............................................................
Direcţia generală relaţii cu furnizorii
Director general adjunct,
............................................................
Direcţia generală evaluare - medic-şef
Director general adjunct,
............................................................
Direcţia programe naţionale
Director,
............................................................
Direcţia evaluare furnizori
Director,
............................................................
Aviz de legalitate
Direcţia juridic, contencios şi acorduri internaţionale
Director,
............................................................
ANEXA A
CONDIŢII SUSPENSIVE
ANEXA B
Descrierea centrului
(a se introduce planul centrului)
............................................................