ORDIN Nr. 438
din 30 iunie 2008
privind aprobarea
conditiilor si documentelor necesare furnizorilor de servicii medicale de
dializa in vederea intrarii in relatii contractuale pentru furnizarea de
servicii de dializa in regim ambulatoriu cu Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 519 din 10 iulie 2008
Având în vedere:
- art. 246 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 236/2006 pentru aprobarea Normelor privind condiţiile şi
modalitatea de decontare a serviciilor de hemodializă şi dializă peritoneală în
sistem ambulatoriu, contractate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate cu
furnizorii din sectorul privat, câştigători ai licitaţiei naţionale pentru
centrele-pilot, cu modificările ulterioare;
- Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.718/2004 privind
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă
publice şi private,
în temeiul dispoziţiilor art. 281 alin. (2) din Legea
nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu
modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate emite următorul ordin:
Art. 1. - In vederea intrării în relaţii contractuale
pentru furnizarea de servicii de dializă în regim ambulatoriu cu Casa Naţională
de Asigurări de Sănătate, furnizorii de servicii medicale de dializă trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii de eligibilitate:
a) să fie organizaţi în una dintre structurile aprobate
conform prevederilor legale în vigoare;
b) să fie autorizaţi şi evaluaţi potrivit
dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 2. - (1) Furnizorii de servicii medicale de
dializă care intenţionează să intre în relaţii contractuale cu Casa Naţională
de Asigurări de Sănătate pentru furnizarea de servicii de dializă în regim
ambulatoriu au obligaţia de a depune următoarele documente:
1. cerere pentru a intra în relaţii contractuale cu
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate pentru furnizarea de servicii de
dializă în regim ambulatoriu;
2. codul unic de înregistrare (copie de pe certificatul
de înmatriculare/înregistrare);
3. autorizaţia sanitară de funcţionare, eliberată de
autoritatea de sănătate publică, prin care se confirmă îndeplinirea condiţiilor
igienico-sanitare prevăzute de lege, sau certificatul constatator eliberat
potrivit Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la
înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor
familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi
la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi
completările ulterioare, după caz;
4. avizul de funcţionare eliberat de autoritatea de
sănătate publică;
5. dovada de evaluare a furnizorului;
6. certificatul de înregistrare în Registrul unic al
cabinetelor medicale;
7. dovada contului deschis la Trezoreria Statului;
8. titlu valabil asupra spaţiului în care îşi
desfăşoară activitatea centrul de dializă, pentru o perioadă cel puţin egală cu
durata contractului;
9. acordul scris al pacienţilor existenţi în Programul
naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală
cronică, pentru efectuarea dializei în centru, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin;
10. documente din care să
reiasă existenţa personalului în centru, respectiv medici, asistente şi
personal auxiliar, cu respectarea normativului minimal de personal prevăzut de
Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă publice şi
private:
a) contracte de muncă;
b) dovada că medicii angajaţi au specializare în
Nefrologie;
c) dovada că asistenţii medicali angajaţi au pregătire
de bază în Medicină internă, Chirurgie, Terapie intensivă sau Pediatrie şi
specializare în hemodializa şi dializă peritoneală şi au urmat un stagiu de cel
puţin 6 săptămâni în centre de dializă autorizate (atestat semnat de medicul
coordonator al centrului);
d) dovada că personalul tehnic are pregătire de bază
(în cazul în care activitatea de întreţinere a aparatului tehnic nu este
externalizată): electronică, electro-mecanică, automatică (medicală sau nu) şi
atestat de specializare pentru tipul de aparate din folosinţa unităţii, conform
specificaţiilor producătorului şi normativelor în vigoare;
e) dovada că personalul care prepară soluţia
concentrată pentru hemodializa are atestat de specializare în operarea
aparaturii din dotarea unităţii, numai în unităţile care prepară local soluţia
concentrată de dializă;
11. dovada asigurării de răspundere civilă în domeniul
medical, atât pentru furnizor, cât şi pentru personalul medico-sanitar angajat,
valabile pe toată durata contractului, însoţite de dovada că primele de
asigurare au fost plătite;
12.1. dovada existenţei următoarelor contracte,
încheiate de furnizor în vederea acordării serviciilor de dializă:
a) contract(e) cu furnizori autorizaţi potrivit legii
pentru distribuirea de medicamente şi materiale sanitare specifice hemodializei
şi dializei peritoneale;
b) contract(e) cu producători sau distribuitori
autorizaţi potrivit legii, pentru furnizarea de aparatură de dializă şi piese
de schimb, precum şi aparatură aferentă;
c) contract(e) pentru întreţinerea aparaturii de
dializă încheiat(e) cu organizaţii de întreţinere autorizate potrivit legii;
d) contract(e) cu laboratoare de analiză evaluate şi autorizate potrivit legii, pentru serviciile cerute
conform Normelor de dializă;
e) contract(e) cu unităţi de tratare a deşeurilor
autorizate potrivit legii;
f) contract(e) cu unităţi de catering autorizate
potrivit legii;
g) contract(e) cu transportatori
autorizaţi potrivit legii, pentru transportul nemedicalizat al pacienţilor
hemodializaţi de la şi la domiciliul pacienţilor şi transportul lunar al
medicamentelor şi materialelor sanitare specifice dializei peritoneale la
domiciliul pacienţilor. In situaţia în care transportul se realizează de către
furnizor se vor prezenta documente care să ateste că acesta deţine în mod legal
vehiculele folosite pentru transport autorizat şi că sunt autorizaţi şi
evaluaţi pentru activitatea de transport sanitar
nemedicalizat.
12.2. se vor depune contractele însoţite de documente
din care să rezulte că partenerii contractuali ai furnizorului sunt autorizaţi
potrivit legii. Contractele vor trebui să aibă o durată de valabilitate cel
puţin egală cu durata contractului încheiat cu Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate.
13. dovada că furnizorul are în dotare în întregime
aparate de dializă noi şi nefolosite, cu o dată de fabricaţie care să nu fie
mai mare de 12 luni de la data intrării în vigoare a contractului. Pentru
următoarele contracte încheiate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate cu
acelaşi furnizor şi pentru acelaşi centru acesta trebuie să facă dovada că
aparatele de dializă din dotare se află în cadrul duratei de funcţionare
prevăzute de producător şi că respectă parametrii tehnici funcţionali prevăzuţi
de acesta;
14. dovada existenţei unui sistem informatic pentru
evidenţa pacienţilor, a serviciilor furnizate şi a produselor;
15. depunerea la Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate a garanţiei de bună execuţie, constituită de către furnizor în
favoarea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru îndeplinirea
serviciilor conform contractului, valabilă pe durata contractului şi pe o
durată de 30 de zile de la data încetării contractului,
în cuantum de 5% din valoarea estimată a serviciilor
de dializă pentru anul respectiv, exprimată în euro.
(2) Documentele prevăzute la pct. 2-9 se depun
obligatoriu odată cu cererea de a intra în relaţii contractuale cu Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate pentru furnizarea de servicii de dializă în
regim ambulatoriu.
(3) Documentele prevăzute la pct. 10-15 reprezintă
condiţii suspensive prevăzute în contract şi trebuie depuse în termenul prevăzut
în contract. Nedepunerea acestor documente în termenul prevăzut în contract
atrage rezilierea de drept a acestuia. Data intrării în vigoare a contractului
este data la care Casa Naţională de Asigurări de Sănătate certifică printr-un
înscris îndeplinirea condiţiilor suspensive.
Art. 3. - Documentele prevăzute la art. 2 vor fi depuse
la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate în copii certificate pentru
conformitate cu originalul prin semnătura reprezentantului legal al
furnizorului.
Art. 4. - Contractele dintre Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate şi furnizorii de servicii medicale de dializă se încheie
după modelul prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 5. - Direcţiile de specialitate din cadrul Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate, precum şi furnizorii de servicii medicale
de dializă care intră în contract cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 6. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea
ANEXA Nr. 1
ADEZIUNEA PACIENTULUI
Subsemnatul(a)...........................................................................................,
pacient(ă) al(a) Centrului de
Dializă .......................................................,
tratat(ă) prin:
O - Hemodializă
O - Dializă peritoneală,
posesor(posesoare) al (a)C.I.
seria..........nr.............................., eliberată
de............................. la data de.................,
CNP........................................, domiciliat(ă) în
............................................. dializat(ă) cronic din data
de......................................., solicit efectuarea şedinţelor de
dializă în Centrul de
Dializă.......................................................
Data
.........................................................
Semnătura
.........................................................
ANEXA Nr. 2
CONTRACT
pentru furnizarea de servicii de dializă în regim
ambulatoriu între
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) şi
................................................................
Părţile contractante:
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), cu sediul în Bucureşti, Calea
Călăraşilor nr. 248, sectorul 3, cont nr. RO02TREZ70027660520XXXXX, deschis la
Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a municipiului Bucureşti,
cod fiscal nr. 11697800, reprezentată legal prin
preşedinte......................................,
şi
...................................................... (Furnizorul),
cu sediul în .............................................., cont
nr.......................ROL deschis
la..............................., cod unic de înregistrare
nr......................, reprezentată legal
prin............................................,
având în vedere:
- art. 246 alin. (3) din Legea
nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 357/2008 pentru aprobarea
programelor naţionale de sănătate în anul 2008, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Ordinul ministrului sănătăţii publice şi al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 574/269/2008 pentru
aprobarea Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate în
anul 2008;
- Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 236/2006 pentru aprobarea Normelor privind condiţiile şi
modalitatea de decontare a serviciilor de hemodializă şi dializă peritoneală în
sistem ambulatoriu, contractate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate cu
furnizorii din sectorul privat, câştigători ai licitaţiei naţionale pentru
centrele-pilot, cu modificările ulterioare;
- Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.718/2004 privind
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă
publice şi private,
CNAS şi Furnizorul au încheiat prezentul contract
pentru furnizarea serviciilor în următorii termeni şi condiţii:
- Contractul este format din:
• Partea I - Volumul anual estimat de servicii;
• Partea a II-a - Prevederi
operaţionale;
• Anexe
- anexa A - Condiţii suspensive;
- anexa B - Descrierea centrului.
Fiecare parte şi anexă la prezentul contract este parte
integrantă a prezentului contract.
PARTEA I
Volumul Anual Estimat de servicii
Tabelul de mai jos prezintă Volumul Anual Estimat (astfel cum este definit în partea a II-a a prezentului contract) de
servicii pentru fiecare an contractual.
Serviciul
|
Volumul Anual Estimat
|
Valoarea
anuală
estimată
- lei -
|
Valoarea
anuală
estimată
- euro -
|
Nr. de pacienţi pentru hemodializa
|
|
|
|
Nr. de servicii de hemodializa
|
|
|
|
Nr. de pacienţi pentru dializă peritoneală
|
|
|
|
Valoarea totală a contractului pentru
perioada..................... este
de.................lei, echivalentul a.................euro, calculat pe baza cursului de schimb prevăzut la
clauza 6.1.4., la tarifele de la clauzele 6.1.1. şi
6.1.2., respectiv ...... lei/şedinţa de hemodializa .................. lei pentru dializa
peritoneală tarif/pacient/an.
Modificări ale Volumului Anual Estimat
Furnizorul trebuie să aibă o capacitate suficientă pentru
furnizarea Volumului Anual Estimat de Servicii pentru pacienţii asiguraţi în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.
Volumul efectiv al serviciilor furnizate conform
prezentului contract depinde de numărul de servicii solicitate Furnizorului
pentru pacienţii asiguraţi în sistemul de asigurări sociale de sănătate, sub
condiţia plafonului de plăţi, conform clauzei 6.4.
In cazul în care pe durata executării contractului
Furnizorul primeşte noi adeziuni de la pacienţii existenţi în Programul naţional
de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică,
pentru efectuarea dializei în centru, Furnizorul va notifica CNAS despre aceste
solicitări şi va informa CNAS dacă poate sau nu să onoreze această cerere
suplimentară. Dacă Furnizorul poate onora cererea suplimentară, părţile pot
conveni să majoreze serviciile furnizate în baza acestui contract prin
încheierea unui act adiţional, cu încadrarea în limita numărului de pacienţi
cuprinşi în Programul naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu
insuficienţă renală cronică şi a fondurilor aprobate cu această destinaţie prin
buget în anul în curs.
Furnizorul acceptă riscul ca cererea de servicii să fie
mai mică decât Volumul Anual Estimat, situaţie în care CNAS va deconta serviciile
ce fac obiectul prezentului contract la nivelul realizat. CNAS va plăti
Furnizorului tariful contractual, stabilit la clauzele 6.1.1 şi 6.1.2, pentru
toate serviciile furnizate până la plafonul prevăzut în clauza 6.4 - Partea a
II-a, dar nu îşi asumă nicio obligaţie de a garanta că volumul serviciilor
solicitate va atinge întotdeauna Volumul Anual Estimat.
PARTEA a II-a
Prevederi operaţionale
1. Definiţii
1.1. In scopul interpretării
prezentului contract:
Caz de forţă majoră înseamnă orice eveniment independent de voinţa părţilor, excepţional
şi imprevizibil şi în afara puterii de control al părţii care îl invocă, al
cărui efect nu a putut fi evitat şi care afectează substanţial executarea
obligaţiilor părţii conform prezentului contract. Cazurile de forţă majoră
includ, fără a se limita la, următoarele: a) cutremure; b) explozii, incendii
sau inundaţii (cu excepţia celor cauzate de Furnizor); c) contaminare nucleară,
chimică ori biologică (cu excepţia celor cauzate de Furnizor); d) bombe
neexplodate sau alte muniţii ori descoperirea unor vestigii arheologice sau
antice; e) război ori război civil (fie declarat sau nedeclarat) sau conflicte
armate, invazii, blocade şi embargouri; f) revoltă civilă ori tulburare sau
rebeliune; g) orice act terorist ori ameninţare credibilă privind un act
terorist asupra Furnizorului sau a unităţilor sale; sau h) greve ori alte
acţiuni industriale la nivel naţional.
Data intrării în vigoare este data prevăzută în clauza 3, la care contractul intră în vigoare.
Data încetării are
înţelesul prevăzut în clauza 2.
Data semnării este data
la care contractul este semnat de ambele părţi.
Garanţia de bună execuţie înseamnă o garanţie constituită de către Furnizor în favoarea CNAS
pentru îndeplinirea serviciilor conform prezentului contract, sub formă de: (i)
depozit în numerar într-un cont în lei în favoarea CNAS, la o bancă comercială
română sau la o bancă comercială internaţională având o sucursală în România,
acceptabilă pentru CNAS; (ii) scrisoare de garanţie bancară necondiţionată,
irevocabilă, independentă şi plătibilă la prima cerere, fără beneficiul de
discuţiune şi diviziune, într-o formă rezonabil acceptabilă pentru CNAS, emisă
de o bancă comercială înregistrată în România sau de o bancă comercială internaţională
având o sucursală în România, acceptabilă pentru CNAS; sau (iii) orice
modalitate care să îmbine cele prezentate mai sus, valabilă pe durata primului
an contractual şi reînnoită anual pentru durata fiecărui an contractual şi pe o
durată de 30 de zile de la data încetării contractului, în cuantum de 5% din
valoarea estimată a serviciilor de dializă pentru anul respectiv, exprimat în
euro, respectiv în valoare de.................euro;
Furnizorul înseamnă
prestatorul de servicii definit potrivit prezentului
contract.
Legile includ toate
actele normative ale Parlamentului României, acte ale Guvernului României,
precum şi toate reglementările şi hotărârile Guvernului mai jos amintite şi
reglementările cu caracter juridic ale autorităţilor publice, municipale şi ale
altor autorităţi competente, care afectează în orice mod sau sunt aplicabile
serviciilor, astfel cum acestea ar putea fi modificate, completate, înlocuite
şi/sau republicate din când în când.
Materiale înseamnă toate
materialele şi documentaţia furnizate de către Furnizor pentru îndeplinirea
serviciilor.
Norme de dializă înseamnă
Regulamentul de funcţionare şi organizare a unităţilor de dializă, cu anexele
aferente, precum şi Ghidul de bună practică, astfel cum acestea sunt aprobate
prin ordin al ministrului sănătăţii publice.
Servicii înseamnă
pachetul complet de servicii de dializă, incluse în pachetul de bază prevăzut
în art. 8.1 al normelor de dializă, care include serviciile de hemodializa şi
dializă peritoneală, precum şi furnizarea medicamentelor şi materialelor
sanitare specifice, ce urmează a fi efectuate de către Furnizor în regim
ambulatoriu pentru pacienţi asiguraţi în cadrul sistemului de asigurări sociale
de sănătate, inclusiv transportul nemedicalizat al pacienţilor hemodializaţi de
la şi la domiciliul pacienţilor
şi transportul lunar al medicamentelor şi materialelor sanitare specifice
dializei peritoneale la domiciliul pacienţilor.
Tariful contractual înseamnă
tariful plătibii de CNAS Furnizorului pentru serviciile furnizate, conform clauzei 6 - partea a II-a.
Volumul Anual Estimat înseamnă
volumul estimat al serviciilor ce urmează să fie furnizate de către Furnizor în
condiţiile prezentului contract.
Zi lucrătoare înseamnă
o zi (dar nu sâmbătă sau duminică, în condiţiile în care prin acte normative nu
se stabileşte altfel) în care băncile sunt deschise în mod normal pentru
activitatea bancară în România.
1.2. Titlurile articolelor din prezentul contract au
doar scopul de a înlesni citirea şi nu vor afecta interpretarea acestuia.
1.3. In cazul unor neconcordanţe în ceea ce priveşte
termenii prezentului contract, acestea vor fi soluţionate ţinând cont de
următoarea ordine:
a) prezentele clauze;
b) toate celelalte părţi, în ordinea numerotării.
2. Durata contractului
2.1. Sub rezerva clauzei 3,
obligaţiile Furnizorului în baza prezentului contract se vor naşte la data
intrării în vigoare.
2.2. Durata prezentului contract este de la data
intrării în vigoare şi până
la...................şi poate fi prelungită prin acte adiţionale, în limita creditelor aprobate prin buget pentru anul
respectiv, în condiţiile respectării dispoziţiilor legale în vigoare.
3. Condiţii
suspensive
3.1. Data intrării în vigoare a contractului este data
la care CNAS confirmă primirea, într-o formă şi conţinut acceptabile, a tuturor
documentelor şi dovezilor care atestă îndeplinirea de către Furnizor a tuturor
condiţiilor suspensive prevăzute în anexa A. Data intrării în vigoare nu poate
fi mai târziu de 15 zile de la data semnării, dacă părţile nu convin altfel.
4. Locaţia
serviciilor
4.1. Furnizorului i se solicită să furnizeze servicii
în Centrul..............................., cu sediul
în..................................
5. Obligaţiile
părţilor
5.1 Furnizorul:
a) va depune toată diligentele şi va acţiona pe toată
durata contractului în conformitate cu cele mai înalte principii şi standarde
profesionale;
b) va respecta şi se va conforma tuturor legilor
aplicabile;
c) va furniza serviciile în conformitate cu toate
normele, incluzând, dar fără a se limita la, normele de dializă, standardele,
legile şi reglementările privind evaluarea, certificarea sau licenţierea
medicală a furnizorilor de servicii medicale privind operarea centrelor de
dializă sau furnizarea serviciilor şi va utiliza numai medicamente şi materiale
sanitare, aparatură şi echipament aferent autorizate pentru a fi utilizate în
România; pentru a evita orice îndoială, orice norme de evaluare, certificare
sau licenţiere medicală ulterioare datei prezentului contract vor fi aplicabile
Furnizorului;
d) va furniza serviciile pacienţilor asiguraţi
cuprinşi în subprogramul „Tratamentul de supleere a funcţiei renale la bolnavii
cu insuficienţă renală cronică", care optează pentru efectuarea
tratamentului în prezentul centru, fără niciun fel de discriminare, folosind metodele cele mai eficiente de tratament, în limita
valorii de contract;
e) va solicita documente care să ateste că pacienţii
sunt asiguraţi în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate;
f) în scopul controlului calităţii tratamentului, va
pregăti şi va depune la CNAS rapoarte periodice, potrivit prevederilor
Ordinului preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 236/2006,
cu modificările şi completările ulterioare; aceste rapoarte periodice vor
include, dar fără a se limita la, numărul de identificare al pacientului,
numărul tratamentelor de dializă pe lună, o fişă a tratamentului furnizat ce va
prezenta procentul de reducere a ureei (URR) şi procentul Kt/V, alte elemente
ale serviciului furnizat (de exemplu, serviciile de nutriţie şi cele conexe, servicii psihologice etc);
g) va pregăti şi va depune la autorităţile relevante
rapoartele cerute de normele de dializă şi alte legi aplicabile;
h) va angaja personalul de specialitate în proporţie cu
cerinţele minimale de personal prevăzute în normele de dializă şi va asigura
instruirea tehnică corespunzătoare a acestora pentru utilizarea echipamentelor
din dotare;
i) va respecta criteriile medicale de calitate
prevăzute în normele de dializă;
j) va crea, implementa, documenta şi menţine un sistem de control intern al calităţii;
k) va oferi relaţii asiguraţilor despre serviciile
acordate, precum şi despre modul în care vor fi furnizate acestea şi va acorda
consilierea în scopul prevenirii îmbolnăvirilor şi al păstrării sănătăţii;
l) va respecta
confidenţialitatea prestaţiei medicale;
m) va respecta normele de raportare a bolilor, conform
prevederilor legale în vigoare;
n) va stabili programul de activitate şi îl va afişa la
loc vizibil şi va stabili programul de activitate şi sarcinile de serviciu
pentru personalul angajat;
o) va anunţa CNAS despre orice modificare a datelor
privind Furnizorul, astfel cum au fost trimise către CNAS;
p) va informa pacienţii cu privire la pachetul de
servicii de bază şi obligaţiile lor în relaţie contractuală cu CNAS, precum şi
obligaţiile pacienţilor referitoare la actul medical;
r) are obligaţia de a permite personalului CNAS
verificarea scriptică şi faptică a modului de îndeplinire a obligaţiilor
contractuale asumate de acesta în baza prezentului contract;
s) răspunde atât de efectuarea şi calitatea
transportului medical al pacienţilor pentru hemodializă, cuprinşi în prezentul
contract, cât şi de transportul lunar al medicamentelor şi materialelor
sanitare pentru pacienţii cu dializă peritoneală, cuprinşi în prezentul
contract.
5.2. Furnizorul nu are obligaţia de a furniza servicii
de dializă în sistem de internare.
Includerea de pacienţi noi în cadrul programului pentru
tratament specific va fi realizată conform prevederilor Regulamentului de organizare
şi funcţionare a unităţilor de dializă, cu avizul medicului coordonator al
judeţului..............şi al comisiei de specialitate a
CNAS, mecanismul fiind reglementat prin act adiţional,
care va face parte integrantă din prezentul contract.
5.3. CNAS:
a) va monitoriza activitatea şi calitatea serviciilor
efectuate de Furnizor, incluzând, dar fără a se limita la, monitorizarea
sistemului de control intern al calităţii şi evidenţele Furnizorului;
b) va urmări derularea contractului şi modul de îndeplinire
a obligaţiilor asumate de Furnizor;
c) va deconta Furnizorului serviciile contractate şi
prestate, pe baza facturii însoţite de desfăşurătoarele privind activitatea
realizată, în urma verificării acestora;
d) va monitoriza numărul serviciilor medicale oferite
de Furnizor; trimestrial se reevaluează volumul serviciilor, ţinându-se cont de
serviciile furnizate în trimestrul respectiv, proporţional cu perioada de
contract rămasă de executat;
e) va verifica scriptic şi faptic modul de
îndeplinire a obligaţiilor contractuale asumate de Furnizor în baza prezentului
contract.
6. Plata
6.1. Plata serviciilor
6.1.1. Pentru pacienţii care sunt supuşi tratamentului
de hemodializă, CNAS decontează serviciile medicale prin tarif/serviciu de ......... lei, echivalentul a
..................euro, în funcţie de numărul de
servicii efectuate (tariful hemodializei) şi în limita valorii de contract.
6.1.2. Pentru pacienţii care
sunt supuşi tratamentului de dializă peritoneală, CNAS va deconta o sumă fixă
anuală per pacient de...............lei, echivalentul
a......................euro (tariful dializei peritoneale), în limita valorii
de contract.
6.1.3. Furnizorul ia
cunoştinţă şi consimte că fiecare tarif acoperă toate costurile suportate de
Furnizor în legătură cu prestarea serviciilor, incluzând, dar fără a se limita
la, echipament, personal, consumabile medicale, produse farmaceutice (inclusiv
EPO, atunci când este prescris medical), întreţinere, utilităţi şi orice
transport necesar pentru personalul medical şi/sau echipament de la/către
domiciliul pacienţilor dializaţi peritoneal, respectiv transportul
nemedicalizat al pacienţilor hemodializaţi de la/la domiciliul asiguratului, şi
nicio altă plată suplimentară nu va fi făcută de CNAS.
6.1.4. CNAS va plăti tariful contractual pentru
serviciile furnizate pacienţilor asiguraţi în sistemul de asigurări sociale de
sănătate şi cuprinşi în Programul naţional de supleere a funcţiei renale la
bolnavii cu insuficienţă renală cronică. Tariful contractual este calculat în
lei la cursul de schimb 1 euro =..............lei.
6.2. Modalităţile de plată
6.2.1. Furnizorul va depune la CNAS declaraţii de
servicii lunare, în formatul prevăzut prin ordin al preşedintelui CNAS, care
vor include tipul şi volumul serviciilor furnizate pacienţilor asiguraţi în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru luna anterioară,
incluzând numărul pacienţilor hemodializaţi şi al celor dializaţi peritoneal şi
prevăzând suma ce urmează a fi plătită de către CNAS. Această sumă va fi în
funcţie de: (i) numărul tratamentelor de hemodializă înmulţite cu tariful
hemodializei; şi (ii) numărul pacienţilor supuşi dializei peritoneale trataţi
multiplicat cu 1/12 (o douăsprezecime) din tariful dializei peritoneale, cu excepţia
bolnavului tratat prin ambele proceduri (hemodializă şi dializă peritoneală) şi
a bolnavului care începe tratamentul de dializă peritoneală în altă zi decât
data de întâi a lunii, pentru care tariful dializei peritoneale devine tarif
per bolnav per zi şi care se calculează astfel: tariful dializei peritoneale
împărţit la 365 de zile x numărul de zile în care s-a efectuat dializa
peritoneală.
6.2.2. Declaraţia de servicii privind serviciile
furnizate în timpul unei luni se va depune în primele 5 zile lucrătoare ale
lunii următoare. CNAS va confirma informaţiile prevăzute în declaraţia lunară
sau va furniza observaţiile sale către Furnizor, în termen de 5 zile de la
primirea acestei declaraţii, în caz contrar declaraţia fiind considerată
confirmată. La primirea confirmării declaraţiei de servicii de la CNAS (sau,
după caz, după trecerea celor 5 zile), Furnizorul va emite o factură în lei
pentru suma prevăzută în declaraţia lunară, pe baza cursului de schimb prevăzut
la clauza 6.1.4. In termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii
facturii, CNAS va efectua plata în contul deschis de Furnizor la Trezoreria
Statului, potrivit indicaţiilor de pe factura emisă de
acesta.
6.2.3. Pentru nerespectarea termenelor de plată, CNAS
va plăti majorări de întârziere pentru fiecare zi de întârziere, egale cu
majorările ce se aplică pentru întârzierea plăţii impozitelor către stat.
6.3. Finanţare
6.3.1. Plăţile de la CNAS pentru serviciile furnizate
conform prezentului contract sunt sub condiţia aprobării bugetului anual al
CNAS.
6.3.2. In cazul în care: a) bugetul anual al CNAS nu
este aprobat în termen de 90 de zile lucrătoare de la începutul anului
calendaristic; sau b) CNAS stabileşte că este o alocaţie bugetară insuficientă
în bugetul său anual pentru a finanţa serviciile, conform prezentului contract,
orice parte poate înceta contractul în conformitate cu clauza 10 de mai jos sau
părţile pot conveni un volum mai mic de servicii.
6.4. Plafonul
aplicabil plăţilor făcute de CNAS
6.4.1. Plata totală ce poate fi făcută de către CNAS
pe an este de............lei,
echivalentul a................euro, calculată ca suma
dintre volumul anual estimat total al tratamentelor de hemodializă înmulţit cu tariful hemodializei, respectiv de ............... euro, echivalentul a
.................. lei, şi volumul anual estimat total al pacienţilor dializaţi peritoneal înmulţit cu tariful dializei peritoneale, respectiv .................
euro, echivalentul a..............lei, calculat pe baza cursului de schimb prevăzut la clauza 6.1.4.
6.4.2. Plata totală maximă pe an, efectuată de către
CNAS, poate creşte în cazul în care părţile convin să majoreze volumul anual
estimat, astfel cum este prevăzut în partea I.
6.4.3. In situaţia în care cererea de servicii este mai
mică decât volumul anual estimat, CNAS va deconta serviciile ce fac obiectul
prezentului contract la nivelul realizat.
6.5. Interzicerea plăţilor
neoficiale
Furnizorului nu îi este permis
să solicite sau să accepte orice plăţi neoficiale de la pacienţii asiguraţi în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.
7. Garanţia de bună
execuţie
Pe durata contractului, precum şi pentru o perioadă de
30 de zile calendaristice după data încetării contractului, Furnizorul va
menţine în vigoare şi pentru întreaga sumă garanţia de bună execuţie,
indiferent dacă CNAS a înaintat cereri de plată în baza acestei garanţii de
bună execuţie. CNAS poate înainta cereri de plată în baza acestei garanţii de
bună execuţie pentru neîndeplinirea obligaţiilor contractuale de către
Furnizor. CNAS va notifica Furnizorul în scris cu 5 zile înainte de emiterea
cererii de plată, Furnizorul având la dispoziţie 30 de zile calendaristice
pentru a remedia încălcarea.
8. Despăgubiri
8.1. Furnizorul despăgubeşte CNAS, precum şi pe directorii,
angajaţii şi asiguraţii CNAS împotriva oricărei pretenţii rezultând din toate
acţiunile, procedurile, litigiile, reclamaţiile şi cererile, de orice natură,
incluzând, dar fără a se limita la, orice pretenţie, obligaţie, pierdere sau
prejudiciu cu privire la:
a) rănirea sau moartea oricărei persoane; şi
b) pierderea sau prejudicierea oricărei proprietăţi,
rezultând în orice mod din încălcarea de către Furnizor a obligaţiilor sale din
prezentul contract, ca urmare a unei acţiuni sau omisiuni cu intenţie ori din
neglijenţă sau a oricărei acţiuni contrare legii a Furnizorului ori a oricărui
membru al personalului salarizat sau contractat de către Furnizor în cursul
furnizării serviciilor.
8.2. Despăgubirile prevăzute în prezenta clauză nu
sunt prevăzute cu scopul de a înlocui sau de a limita orice drept al CNAS, al
angajaţilor acestuia sau al pacienţilor de a cere orice despăgubire sau
contribuţie.
8.3. Despăgubirile prevăzute în prezenta clauză au
caracter permanent şi sunt separate şi independente de celelalte obligaţii ale
părţilor şi, de asemenea, subzistă încetării prezentului contract.
8.4. Furnizorul trebuie să îndeplinească şi să
respecte toate obligaţiile şi cerinţele legale în legătură cu statutul său şi
cu angajaţii săi, incluzând, dar fără a se limita la, plata tuturor taxelor,
salariilor şi îndatoririlor, precum şi obţinerea şi menţinerea în vigoare a
tuturor asigurărilor necesare.
9. Asigurare
9.1. De la data intrării în
vigoare, Furnizorul va încheia o poliţă de asigurare de răspundere civilă
pentru o sumă asigurată de
cel puţin.................euro pe an (sau pentru orice altă valoare aprobată prin ordin al preşedintelui CNAS
pentru furnizorii de servicii către CNAS), pentru astfel de riscuri şi în
astfel de termeni şi condiţii, cu un asigurător autorizat de Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor. Poliţa de asigurare va fi în vigoare pentru o
perioadă de 6 luni după data încetării.
9.2. Furnizorul va plăti
primele de asigurare în mod prompt şi va îndeplini toate cerinţele necesare
pentru a menţine în vigoare toate asigurările prevăzute în clauza 9.1.
9.3. Furnizorul va asigura că toţi membrii
personalului său medical şi farmaceutic îndeplinesc cerinţele de asigurare de
răspundere civilă aplicabile lor.
9.4. Furnizorul nu va acţiona şi nu va omite să
acţioneze în niciun fel care ar putea determina anularea, anulabilitatea sau
imposibilitatea de executare a oricărei asigurări solicitate conform prezentei clauze.
10. Incetarea şi
forţa majoră Denunţare unilaterală
10.1. CNAS poate înceta prezentul contract în orice
moment şi la discreţia sa prin trimiterea către Furnizor a unei notificări
scrise cu şaizeci (60) de zile calendaristice înainte de încetarea
contractului, acesta fiind desfiinţat de drept fără a mai fi necesară punerea
în întârziere şi fără îndeplinirea vreunei alte formalităţi prealabile.
Incetarea de către CNAS
10.2. CNAS poate înceta imediat, prin notificare
către Furnizor, prezentul contract, dacă Furnizorul încalcă una dintre
obligaţiile sale conform prezentului contract, iar o astfel de încălcare nu
este remediată în termen de treizeci (30) de zile de la data primirii unei
notificări din partea CNAS arătând obligaţia încălcată, contractul fiind
desfiinţat de drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără îndeplinirea
vreunei alte formalităţi prealabile. Pe perioada de la încălcarea oricărei
obligaţii până la remediere sau încetare, CNAS are dreptul să deducă din sumele
datorate Furnizorului pentru servicii penalităţi pe zi egale cu majorările ce
se aplică pentru întârzierea plăţii impozitelor către stat.
10.3. CNAS poate înceta prezentul contract în orice
moment, prin notificare către Furnizor, fără a afecta orice alte drepturi, în
cazul în care: (i) Furnizorul este în stare de insolvenţă şi/sau orice formă de
faliment, lichidare fără faliment, insolvabilitate sau procedura dizolvării
este iniţiată în legătură cu Furnizorul ori de către Furnizorul însuşi; sau
(ii) organele în drept ridică autorizaţia sanitară de funcţionare,
valabilitatea acesteia expiră sau evaluarea Furnizorului încetează, contractul
fiind desfiinţat de drept fără a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără
îndeplinirea vreunei alte formalităţi prealabile.
Drepturile prevăzute în prezenta clauză sunt
suplimentare faţă de orice alte drepturi şi pot fi exercitate chiar dacă nu a
fost nicio încălcare a prezentului contract.
Incetarea de către Furnizor
10.4. Furnizorul poate înceta prezentul contract prin
notificare către CNAS, dacă:
a) CNAS nu a efectuat plata, prin încălcarea clauzei
6, în termen de 60 de zile calendaristice de la data la care factura a fost
emisă de către Furnizor; şi
b) încălcarea prevăzută la lit. a) nu este remediată în
termen de şaizeci (60) de zile calendaristice de la data primirii notificării
de la Furnizor, contractul
fiind desfiinţat de drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără
îndeplinirea vreunei alte formalităţi prealabile.
Obligaţiile Furnizorului la încetarea contractului
10.5. Odată cu încetarea prezentului contract
Furnizorul:
a) va lua imediat toate măsurile pentru a diminua
orice pierdere rezultată din încetare; şi
b) va livra imediat către CNAS orice documentaţie pusă
la dispoziţia Furnizorului de către CNAS sau întocmită de către Furnizor în
baza prezentului contract, fie că această documentaţie este în curs de a fi
întocmită în baza prezentului contract, fie că este finalizată de către
Furnizor la data încetării, care nu a fost pusă la dispoziţia CNAS, şi va
asigura că este în măsură să acţioneze în acelaşi mod în privinţa oricărei astfel
de documentaţii pregătite de orice furnizor subcontractat de către Furnizor. O astfel de documentaţie poate
include documente medicale, administrative şi orice alte documente prevăzute şi
permise de lege.
Plata la încetarea contractului
10.6. Dacă CNAS încetează prezentul contract conform
clauzei 10.1 sau Furnizorul încetează prezentul contract conform clauzei 10.4,
CNAS va fi răspunzătoare doar pentru plata serviciilor prestate până la data
încetării.
10.7. Dacă CNAS încetează prezentul contract conform
clauzei 10.2 sau 10.3, CNAS va fi răspunzătoare doar pentru plata serviciilor
prestate până la data încetării. Pentru costurile suportate de CNAS în legătură
cu încetarea contractului, CNAS va executa garanţia de bună execuţie.
Condiţii suspensive aplicabile plăţii la încetarea
contractului
10.8. Este o condiţie suspensivă la orice plată către
Furnizor a oricărei sume datorate la data încetării ca Furnizorul să
îndeplinească obligaţiile sale conform clauzei 10.5.
Diverse
10.9. Incetarea prezentului contract nu va prejudicia
sau afecta drepturile dobândite, pretenţiile cu privire la răspunderea oricărei
părţi potrivit prezentului contract.
Forţa majoră
10.10. Un caz de forţă majoră
exonerează de răspundere partea care îl invocă, cu condiţia ca cealaltă parte
să fie informată în termen de 5 zile lucrătoare de la data la care un astfel de
eveniment a apărut. Fiecare parte are dreptul să solicite părţii care invocă un
caz de forţă majoră să prezinte un certificat emis de Camera de Comerţ şi
Industrie a României şi/sau de orice altă autoritate competentă, în termen de
10 zile lucrătoare de la data primirii notificării de la Furnizor cu privire la
cazul de forţă majoră. In cazul în care Furnizorul sesizează existenţa sau
posibilitatea existenţei unei cauze de natură să conducă la imposibilitatea
serviciilor, va notifica de îndată acest fapt CNAS în vederea luării măsurilor
ce se impun pentru continuitatea serviciilor.
10.11. In cazul apariţiei unui
caz de forţă majoră, obligaţiile părţii care invocă un caz de forţă majoră se
suspendă pe o perioadă de până la 90 de zile calendaristice. Dacă evenimentul
de forţă majoră subzistă pe o perioadă mai mare de 90 de zile calendaristice,
fiecare dintre părţi poate înceta contractul prin notificare scrisă către
cealaltă parte cu treizeci (30) de zile calendaristice înainte de data
încetării contractului.
Continuitatea serviciilor
10.12. La încetarea prezentului contract din alte cauze
decât prin ajungere la termen, excluzând forţa majoră,
Furnizorul este obligat să asigure continuitatea prestării serviciilor, în
condiţiile stipulate în prezentul contract, până la preluarea acestora de către
un alt furnizor selectat sau numit, în condiţiile legii.
11. Confidenţialitate
11.1. Părţile convin să menţină confidenţiale tot
timpul după data încheierii prezentului contract şi pe o perioadă de 2 (doi)
ani după încetarea acestuia, indiferent de cauză, şi să nu dezvăluie, să nu
raporteze, să nu facă publice, direct sau indirect, să nu transfere, să nu folosească
în scopuri personale sau ale terţilor informaţii confidenţiale în condiţiile
legii, primite sau obţinute ca rezultat al încheierii sau executării
prezentului contract ori furnizate de către sau în numele unei părţi în
negocierile care au dus la încheierea prezentului contract şi care se referă
la:
(i) obiectul şi/sau prevederile prezentului contract;
(ii) părţile şi/sau activităţile comerciale ale
acestora.
11.2. Fiecare parte este răspunzătoare de respectarea
prevederilor clauzei 11.1 de către oricare dintre reprezentanţii săi sau dintre
terţele persoane cărora le-au fost dezvăluite informaţii confidenţiale în
scopul prezentului contract.
11.3. Obligaţiile stipulate în clauzele 11.1 şi 11.2 nu
se aplică în cazul unei informaţii care:
(i) face parte din informaţiile publice la data
încheierii prezentului contract;
(ii) devin informaţii publice ulterior, altfel
decât ca rezultat al
încălcării prezentului contract;
(iii) este cerută a fi dezvăluită de către o autoritate
publică competentă.
12. Notificări
12.1. Orice notificare către o parte la prezentul
contract va fi transmisă după cum urmează:
a) înmânată persoanelor de contact, prevăzute pe pagina
de semnături, ale părţii căreia îi este adresată comunicarea; sau
b) prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire
la adresa părţii, pentru persoanele prevăzute pe pagina de semnături, sau la o
astfel de adresă notificată de către partea în cauză în scris; sau
c) prin fax trimis la numerele
de fax sau la un număr de fax notificat de către partea în cauză, pentru
persoanele prevăzute pe pagina de semnături, în scris.
12.2. Fiecare parte trebuie să notifice cealaltă parte
cu privire la orice modificare a datelor sale, în termen de 5 zile lucrătoare
de la data apariţiei acestor modificări.
13. Integralitatea contractului
13.1. Prezentul contract şi părţile la prezentul
contract reprezintă întreaga voinţă şi singura înţelegere între părţi şi
înlocuiesc toate reprezentările, contractele, declaraţiile şi înţelegerile
anterioare ale părţilor.
14. Cesiunea sau subcontractarea
14.1. Furnizorul nu are dreptul să cesioneze, în tot
sau în parte, drepturile sale în baza prezentului contract sau să transfere, în
tot sau în parte, obligaţiile sale în baza prezentului contract ori să
contracteze în întregime sau orice parte a lucrărilor ori sarcinilor legate de
prestarea serviciilor fără acordul scris prealabil al CNAS, cu excepţia
contractelor prevăzută în anexa A.
14.2. Sub rezerva acordului scris prealabil al CNAS, cesionarul trebuie să îndeplinească toate
condiţiile asumate de către Furnizor.
14.3. Furnizorul va fi ţinut răspunzător, în
continuare, faţă de CNAS, în mod solidar cu cesionarul, pentru îndeplinirea
obligaţiilor de către acesta, cu drept de regres
împotriva cesionarului.
15. Obiectul sau durata serviciilor
In cazul în care una dintre părţi are cunoştinţă despre
orice aspect care ar putea modifica volumul de muncă sau durata necesară pentru
finalizarea serviciilor, va trimite o notificare scrisă cu privire la acest
aspect către cealaltă parte, cât de repede posibil, în mod rezonabil,
ţinându-se cont de circumstanţe.
16. Renunţări
Nicio renunţare de către o parte, expresă sau
implicită, de a invoca orice încălcare a oricărui termen, condiţie, obligaţie
de către cealaltă parte nu se va interpreta ca fiind o renunţare la invocarea
unei încălcări ulterioare, de natură similară sau diferită, a acelui termen,
condiţie sau obligaţie a contractului.
17. Modificarea contractului
17.1. Prezentul contract poate
fi modificat prin acordul scris al părţilor, sub rezerva notificării scrise a
intenţiei de modificare şi a propunerilor de modificare cu cel puţin 15 zile
lucrătoare înaintea datei de la care se doreşte modificarea.
17.2. Dacă pe parcursul prezentului contract apar
acte normative noi în materie, clauzele contrare se vor modifica şi se vor
completa în mod corespunzător.
18.. Legea aplicabilă
18.1. Prezentul contract este guvernat şi va fi
interpretat în conformitate cu legile şi reglementările
din România.
19. Soluţionarea litigiilor
19.1. Fiecare dintre părţi va depune toate eforturile
pentru a soluţiona pe cale amiabilă orice litigiu.
19.2. In cazul apariţiei unei litigiu, partea
reclamantă trebuie să notifice în scris, iar litigiul va fi supus spre
soluţionare directorului general al Furnizorului şi preşedintelui CNAS.
19.3. In urma notificării trimise în conformitate cu
clauza 19.2, nicio parte nu va începe nicio procedură litigioasă cu privire la
orice dispută până când părţile nu vor fi depus toate eforturile pentru soluţionarea
disputei, iar aceasta nu a fost soluţionată în termen de cincisprezece (15) zile calendaristice (sau alt interval
de timp convenit de părţi).
19.4. In cazul în care nu se ajunge la un acord astfel
cum este prevăzut mai sus, disputa va fi soluţionată de către Comisia de
arbitraj. Hotărârile Comisiei de arbitraj pot fi atacate la instanţele
judecătoreşti competente, cu acţiune în anulare.
19.5. Până la soluţionarea disputei, părţile vor
continua să îndeplinească obligaţiile din prezentul contract.
20. Dispoziţii finale
20.1. In cadrul Furnizorului, pe baza mecanismului
stabilit de comun acord de părţi, definit ulterior prin act adiţional, care va
face parte integrantă din prezentul contract, pot fi acceptaţi la tratament şi
bolnavi trataţi temporar, potrivit normelor legale în vigoare.
Prezentul contract a fost încheiat
astăzi,..............., în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate
Preşedinte,
..........................................................
Direcţia generală economică
Director general adjunct,
..........................................................
Aviz
Direcţia generală relaţii cu furnizorii, planificare şi prognoză
..........................................................
Direcţia programe naţionale
Director,
..........................................................
Aviz de legalitate
Direcţia juridic contencios
Director,
..........................................................
Furnizor
..........................................................
Reprezentant legal,
..........................................................
ANEXA A
Condiţii suspensive
ANEXA B
Descrierea centrului (a se introduce planul
centrului)