LEGE
Nr. 58 din 5 martie 1998
Legea bancara
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 121 din 23 martie 1998
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Sectiunea 1
Domeniul de aplicare
Art. 1
Activitatea bancara in Romania se desfasoara prin Banca Nationala a
Romaniei si prin banci.
Prin lege se poate autoriza desfasurarea activitatii bancare si de catre
alte persoane juridice, cu respectarea principiilor prezentei legi.
Art. 2
Prezenta lege se aplica bancilor, persoane juridice romane, constituite ca
societati comerciale, precum si sucursalelor din Romania ale bancilor, persoane
juridice straine.
Prevederile cap. X din prezenta lege se aplica si persoanelor juridice care
fac transfer interbancar de fonduri.
Sectiunea a 2-a
Definitii
Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) Banca Nationala a Romaniei - banca centrala a statului roman, avand
personalitate juridica; atributiile acesteia sunt cele prevazute in Legea
privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei si in prezenta lege;
b) banca - persoana juridica autorizata sa desfasoare, in principal,
activitati de atragere de depozite si de acordare de credite in nume si cont
propriu;
c) filiala - persoana juridica in care o alta persoana sau grup de persoane
care actioneaza impreuna detine 50% sau mai mult din actiunile cu drept de vot
sau o participatie semnificativa care permite acestora sa exercite controlul
efectiv asupra conducerii sau politicilor filialei;
d) sucursala - unitate operationala fara personalitate juridica a unei
banci si care efectueaza in mod direct toate sau unele dintre activitatile
bancii, in limita mandatului dat de aceasta;
e) afiliata a unei banci - o filiala a bancii respective sau o societate
comerciala pentru care banca este filiala ori o societate comerciala care,
impreuna cu banca respectiva, se afla sub controlul comun al altei societati
comerciale;
f) depozit - suma de bani incredintata in urmatoarele conditii:
- sa fie rambursata in totalitate, cu sau fara dobanda sau orice alte
facilitati, la cerere sau la un termen convenit de catre deponent cu
depozitarul;
- sa nu se refere la transmiterea proprietatii, la furnizarea de servicii
sau la acordarea de garantii;
g) credit - orice angajament de plata a unei sume de bani in schimbul
dreptului la rambursarea sumei platite, precum si la plata unei dobanzi sau a
altor cheltuieli legate de aceasta suma sau orice prelungire a scadentei unei
datorii si orice angajament de achizitionare a unui titlu care incorporeaza o
creanta sau a altui drept la plata unei sume de bani.
Din punct de vedere al scadentei, creditul poate fi:
- pe termen scurt, a carui durata de rambursare nu depaseste 12 luni;
- pe termen mediu, a carui durata de rambursare este cuprinsa intre 1 si 5
ani;
- pe termen lung, a carui durata de rambursare depaseste 5 ani;
h) conducatorii bancii - persoanele, cel putin doua, care, potrivit actelor
constitutive si/sau hotararii organelor statutare ale bancii, sunt
imputernicite sa conduca si sa coordoneze activitatea zilnica a acesteia si
sunt investite cu competenta de a angaja raspunderea bancii. Acestia sunt
presedintele si vicepresedintele/vicepresedintii consiliului de administratie,
in cazul bancilor, persoane juridice romane, si directorii imputerniciti sa
angajeze legal in Romania banca straina autorizata sa functioneze pe teritoriul
Romaniei, printr-o sucursala;
i) actionar semnificativ - persoana care detine cel putin 5% din actiunile
unei banci;
j) persoana - persoana fizica, juridica si orice grup de persoane care
actioneaza impreuna si care constituie sau nu constituie o persoana juridica;
k) grup de persoane care actioneaza impreuna - doua sau mai multe persoane
care au incheiat un acord, in vederea obtinerii sau exercitarii drepturilor de
vot, pentru a infaptui o politica comuna fata de banca.
Se considera existenta unui acord:
- intre soti, rude si afini pana la gradul al doilea inclusiv, precum si
intre acestia si societatile aflate sub controlul efectiv al acestora;
- intre o societate, presedintele consiliului de administratie si
administratorii acesteia;
- intre o societate si societatile asupra carora ea detine direct sau
indirect puterea efectiva de control;
- intre societati aflate sub controlul efectiv al aceleiasi sau al
acelorasi persoane;
l) societate aflata sub control efectiv - societatea in care o persoana
fizica sau juridica:
- detine cel putin 50% din drepturile de vot;
- are dreptul de a numi sau de a inlocui majoritatea membrilor consiliului
de administratie;
- poate decide asupra gestiunii si politicii financiar-bancare in baza unui
acord incheiat cu alti actionari sau asociati;
m) autorizatie - actul emis de Banca Nationala a Romaniei, care acorda
dreptul de a desfasura activitatile specificate in aceasta;
n) reglementare - act normativ emis de Banca Nationala a Romaniei in
aplicarea prezentei legi si care este obligatoriu pentru toate bancile. In
aceasta categorie se includ: regulamente, norme, circulare si alte acte cu
caracter general, emise de Banca Nationala a Romaniei;
o) ordin - act emis de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea prezentei
legi sau a unei reglementari emise in baza prezentei legi si care este
obligatoriu pentru una sau mai multe banci;
p) capital - valoarea patrimoniului net, calculata ca diferenta intre total
active si pasivele reprezentand obligatii, evidentiate in bilantul contabil
conform reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei. La constituire, acesta
reprezinta capitalul social;
r) fonduri proprii - fondurile proprii ale caror metodologie de calcul si
nivel minim sunt stabilite de Banca Nationala a Romaniei;
s) documentatie de credit - documentatia care sta la baza unei conventii
intervenite intre o banca si o alta persoana pentru acordarea unui credit si
cuprinde cel putin:
- situatii financiare curente ale solicitantului de credit si ale oricarui
garant al acestuia, inclusiv proiectia fluxurilor financiare pentru perioada de
rambursare, a creditului si de plata a dobanzilor;
- o descriere a modalitatilor de garantare pentru plata integrala a
datoriei si, dupa caz, o evaluare a bunurilor care fac obiectul garantiei;
- o descriere a conditiilor creditului, cuprinzand valoarea creditului,
rata dobanzii, schema de rambursare si obiectivul debitorului sau scopul pentru
care a solicitat creditul;
- semnatura fiecarei persoane care a autorizat creditul in numele bancii;
t) masuri de remediere - masuri de inlaturare a consecintelor uneia sau
unora dintre faptele prevazute la art. 69 si care pot include:
- stabilirea unui plan de majorare a fondurilor proprii;
- infiintarea de catre consiliul de administratie al bancii a unor comitete
pentru supravegherea administrarii creditului, gestiunea activelor si pasivelor
sau a controlului intern;
- suspendarea administratorilor pe o perioada care sa nu depaseasca un an
sau inlocuirea acestora;
- inlocuirea directorilor executivi si a cenzorilor;
- imbunatatirea masurilor de control intern;
u) un singur debitor - orice persoana sau grup de persoane fizice si/sau juridice
fata de care banca are o expunere si care sunt legate economic intre ele in
sensul ca:
- una dintre persoane exercita asupra celorlalte, direct sau indirect,
putere de control;
- nivelul cumulat al imprumuturilor acordate reprezinta un singur risc de
credit pentru banca, intrucat persoanele sunt legate intr-o asemenea masura
incat, daca unele dintre ele vor intampina dificultati de rambursare, alta sau
celelalte vor intampina dificultati similare. In cazul acestor persoane se vor
lua in considerare, fara a fi limitative, urmatoarele situatii:
- sunt filialele aceleiasi persoane;
- au aceeasi conducere;
- garantii incrucisate;
- interdependenta comerciala directa, care nu poate fi substituita intr-un
termen scurt;
v) expunere - orice angajament asumat de o banca fata de un singur debitor,
indiferent daca este efectiv sau potential, evidentiat in bilantul contabil sau
in afara bilantului, incluzand, fara a se limita la acestea:
- credite;
- efecte de comert scontate;
- investitii in actiuni si alte valori mobiliare;
- efecte de comert avalizate;
- garantii emise;
- acreditive deschise sau confirmate;
x) supraveghere prudentiala bancara - stabilirea unor norme si indicatori
de prudenta bancara si urmarirea respectarii acestora, in scopul prevenirii si
limitarii riscurilor bancare si, prin acestea, asigurarea stabilitatii si
viabilitatii intregului sistem bancar.
Sectiunea a 3-a
Interdictii
Art. 4
Se interzice oricarei persoane sa desfasoare activitate bancara pe
teritoriul Romaniei fara o autorizatie emisa de Banca Nationala a Romaniei.
Art. 5
Se interzice oricarei persoane, care nu are autorizatie emisa de Banca
Nationala a Romaniei, sa utilizeze denumirea de banca sau derivatele denumirii
de banca, in legatura cu o activitate, un produs sau un serviciu, cu exceptia
cazului in care aceasta utilizare este stabilita sau recunoscuta prin lege sau
printr-un acord international, sau cand, din contextul in care este folosit
cuvantul banca, rezulta neindoielnic ca nu este vorba de activitati bancare.
Art. 6
Se interzice oricarei banci straine sa se angajeze direct intr-o activitate
bancara in Romania, cu exceptia cazului in care activitatea este desfasurata
printr-o filiala constituita ca banca, persoana juridica romana, sau printr-o
sucursala, pentru care a fost emisa o autorizatie de catre Banca Nationala a
Romaniei.
Art. 7
Se interzice oricarei persoane, alta decat o banca autorizata sau o
societate autorizata conform legii, sa se angajeze in activitati de acceptare
de depozite.
CAP. 2
Activitati permise bancilor
Art. 8
Bancile, persoane juridice romane, si sucursalele bancilor straine pot
desfasura, in limita autorizatiei acordate, urmatoarele activitati:
a) acceptarea de depozite;
b) contractarea de credite, operatiunile de factoring si scontarea
efectelor de comert, inclusiv forfetare;
c) emiterea si gestiunea instrumentelor de plata si de credit;
d) plati si decontari;
e) leasing financiar;
f) transferuri de fonduri;
g) emiterea de garantii si asumarea de angajamente;
h) tranzactii in cont propriu sau in contul clientilor cu:
- instrumente monetare negociabile (cecuri, cambii, certificate de
depozit);
- valuta;
- instrumente financiare derivate;
- metale pretioase, obiecte confectionate din acestea, pietre pretioase;
- valori mobiliare;
i) intermedierea in plasamentul de valori mobiliare si oferirea de servicii
legate de acesta;
j) administrarea de portofolii ale clientilor, in numele si pe riscul
acestora;
k) custodia si administrarea de valori mobiliare;
l) depozitar pentru organismele de plasament colectiv de valori mobiliare;
m) inchirierea de casete de siguranta;
n) consultanta financiar-bancara;
o) operatiuni de mandat.
Bancile pot desfasura activitatile prevazute de legislatia privind valorile
mobiliare si bursele de valori prin societati distincte, specifice pietei de
capital, care vor functiona sub reglementarea si supravegherea Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare, cu exceptia activitatilor care, potrivit
acestei legislatii, pot fi desfasurate in mod direct de catre banci.
Operatiunile de leasing financiar vor fi desfasurate de catre banci, prin
societati distincte, constituite in acest scop.
CAP. 3
Autorizarea bancilor
Art. 9
Bancile, persoane juridice romane, pot functiona numai pe baza autorizatiei
emise de Banca Nationala a Romaniei. Ele se constituie sub forma juridica de
societate comerciala pe actiuni, in baza aprobarii Bancii Nationale a Romaniei,
cu respectarea prevederilor legale in vigoare, aplicabile societatilor
comerciale.
Prevederile alineatului precedent se aplica in mod corespunzator si in
cazul sucursalelor bancilor, persoane juridice straine.
Art. 10
Bancile straine au obligatia sa notifice Bancii Nationale a Romaniei
deschiderea de reprezentante in Romania, in conformitate cu reglementarile date
de aceasta.
Reprezentantele bancilor straine isi vor limita activitatea la acte de
informare, de legatura sau de reprezentare si nu vor efectua nici un fel de
operatiuni supuse dispozitiilor prezentei legi.
Art. 11
Cererea de autorizare va fi inaintata Bancii Nationale a Romaniei in forma
stabilita de aceasta. Documentatia care trebuie sa insoteasca cererea,
termenele si procedura de autorizare vor fi stabilite prin reglementarile
Bancii Nationale a Romaniei.
Conditiile in care autorizatia poate fi acordata vor fi reglementate de
Banca Nationala a Romaniei si se vor referi, fara a fi limitative, la:
a) calificarea si experienta profesionala a conducatorilor bancii;
b) nivelul minim al capitalului social subscris, care trebuie varsat, in
forma baneasca, in totalitate, la momentul constituirii;
c) studiul de fezabilitate al bancii;
d) actionarii semnificativi si fondatorii bancii;
e) structura actionariatului;
f) sediul bancii;
g) auditorul independent, potrivit art. 61.
Art. 12
Banca Nationala a Romaniei poate cere unui solicitant sa prezinte orice
informatie si documente suplimentare, daca cele prezentate sunt incomplete sau
insuficiente.
Art. 13
In termen de cel mult 4 luni de la primirea cererii, Banca Nationala a
Romaniei va aproba constituirea unei banci sau va respinge cererea si va
comunica in scris solicitantului hotararea sa, impreuna cu motivele care au
stat la baza acesteia, in cazul respingerii cererii.
In termen de doua luni de la comunicarea aprobarii de constituire, in
vederea obtinerii autorizatiei de functionare vor fi prezentate Bancii
Nationale a Romaniei documentele care atesta constituirea legala a bancii. In
cazul bancilor care se constituie pe calea subscriptiei publice, termenul de
prezentare a acestor documente este de 8 luni.
Banca Nationala a Romaniei decide cu privire la autorizarea functionarii
unei banci in termen de cel mult 4 luni de la data primirii documentelor
prevazute la alin. 2.
Art. 14
Cererea de autorizare va fi respinsa, daca:
a) documentatia prezentata este incompleta sau nu este intocmita in
conformitate cu dispozitiile legale in vigoare;
b) documentatia prezentata este insuficienta pentru a determina daca:
- banca va desfasura o activitate in conformitate cu prezenta lege;
- onorabilitatea, pregatirea si experienta profesionala a conducatorilor
bancii si calitatea actionarilor semnificativi sunt corespunzatoare pentru
indeplinirea obiectivelor prevazute in studiul de fezabilitate si a
activitatilor financiar-bancare propuse a fi desfasurate;
c) capitalul social este mai mic decat nivelul minim stabilit de Banca
Nationala a Romaniei;
d) forma juridica este alta decat cea prevazuta la art. 9;
e) din evaluarea studiului de fezabilitate si/sau din rapoartele anuale ale
bancii straine, dupa caz, rezulta ca banca nu poate asigura realizarea
obiectivelor propuse in conditii compatibile cu buna functionare a sistemului
bancar si cu regulile unei practici bancare prudente, care sa asigure
clientelei o siguranta satisfacatoare, sau acestea nu corespund conditiilor
existente in cadrul segmentului de piata ce urmeaza a fi acoperit de serviciile
oferite de banca;
f) conducatorii bancii, administratorii sau cenzorii acesteia nu au
onorabilitatea necesara, calificarea si experienta profesionala adecvate
functiei lor, potrivit art. 25, sau cu privire la care a fost luata una dintre
masurile prevazute la art. 69 sau 70;
g) calitatea fondatorilor sau a actionarilor semnificativi nu corespunde
nevoii garantarii unei gestiuni sanatoase si prudente a bancii, pentru cauze
cum ar fi:
- puterea financiara a acestora nu este suficienta pentru a evita
dependenta de dividendele distribuite sau de alte avantaje pe care le-ar putea
obtine de la banca, in vederea satisfacerii obligatiilor lor financiare in
primii 3 ani de activitate a bancii;
- sursa fondurilor utilizate pentru obtinerea participatiei este un credit
intern;
- condamnari penale;
- persoanele juridice care au calitatea de fondator sau de actionar
semnificativ sunt in functiune de mai putin de 3 ani;
h) inainte de obtinerea aprobarii de constituire, fondatorii au facut
comunicari publice asupra infiintarii sau functionarii bancii;
i) nu sunt respectate prevederile prezentei legi sau reglementarile date in
aplicarea acesteia.
Art. 15
Prevederile art. 11-14 se aplica, in mod corespunzator, si in cazul
sucursalelor bancilor straine, cererea de autorizare fiind inaintata Bancii
Nationale a Romaniei de catre banca straina respectiva.
CAP. 4
Retragerea autorizatiei
Art. 16
Banca Nationala a Romaniei poate retrage autorizatia unei banci sau unei
filiale romanesti, unei filiale sau sucursale a unei banci straine:
- la cererea bancii;
- ca sanctiune, potrivit art. 69 alin. 2 lit. e);
- pe baza unuia dintre urmatoarele motive:
a) banca nu a inceput operatiunile pentru care a fost autorizata, in termen
de un an de la primirea autorizatiei, sau nu si-a exercitat, de mai mult de 6
luni, activitatea de acceptare de depozite;
b) autorizatia a fost obtinuta pe baza unor declaratii false sau prin orice
alt mijloc ilegal;
c) actionarii au decis sa dizolve si sa lichideze banca;
d) a avut loc o fuziune sau o divizare a bancii;
e) autoritatea competenta din tara in care are sediul banca straina ce a
infiintat o sucursala in Romania i-a retras acesteia autorizatia de a desfasura
activitati bancare;
f) s-a retras autorizatia bancii a carei filiala este.
Art. 17
Hotararea Bancii Nationale a Romaniei de retragere a autorizatiei se comunica
in scris bancii, filialei sau sucursalei in cauza, impreuna cu motivele care au
stat la baza acesteia, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, precum si in doua publicatii de circulatie nationala.
Hotararea de retragere a autorizatiei produce efecte de la data publicarii
ei in Monitorul Oficial al Romaniei sau de la o data ulterioara, specificata in
hotararea respectiva.
Art. 18
Incepand cu data intrarii in vigoare a hotararii de retragere a
autorizatiei, bancii, filialei sau sucursalei respective i se interzice
angajarea in orice operatiune financiara.
CAP. 5
Fuziunea si divizarea bancilor
Art. 19
Fuziunea sau divizarea bancilor se va efectua potrivit dispozitiilor
legale, precum si cu respectarea reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 20
Fuziunea a doua sau mai multe banci sau divizarea unei banci se decide de
fiecare banca, conform statutului propriu. Inaintea inceperii activitatii,
banca sau bancile rezultate ca urmare a fuziunii sau a divizarii sunt obligate
sa obtina autorizatia Bancii Nationale a Romaniei.
CAP. 6
Organizarea si conducerea bancilor
Art. 21
Organizarea si conducerea bancilor se stabilesc prin actele constitutive
ale bancilor, in conformitate cu legislatia comerciala si cu respectarea
dispozitiilor prezentei legi.
Art. 22
In toate actele ei oficiale, banca trebuie sa se identifice in mod clar
printr-un minim de date: firma sub care banca este inmatriculata in registrul
comertului, capitalul social, adresa sediului principal, numarul si data
inmatricularii in registrul comertului, numarul si data inmatricularii in
registrul bancar.
Art. 23
Banca este angajata prin semnatura a cel putin doi conducatori, avand
competentele stabilite prin actele constitutive proprii, sau a cel putin doua
persoane imputernicite de catre acestia, in conformitate cu regulamentele
proprii ale bancii si cu reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in
acest sens.
Art. 24
Fiecare banca va avea un regulament propriu de functionare, aprobat de
organele statutare, prin care va stabili cel putin:
a) structura organizatorica a bancii;
b) atributiile fiecarui compartiment al bancii si relatiile dintre acestea;
c) atributiile sucursalelor si ale altor sedii secundare ale bancii;
d) atributiile comitetului de risc, comitetului de administrare a activelor
si pasivelor, comitetului de credite; infiintarea acestor comitete este
obligatorie in desfasurarea activitatii bancii;
e) competentele si raspunderea conducatorilor bancii, directorilor
executivi, sefilor sucursalelor si ai altor sedii secundare ale bancii si ale
altor salariati care se angajeaza in operatiuni financiar-bancare in numele si
contul bancii;
f) sistemul de control intern al bancii.
Art. 25
Conducatorii bancii trebuie sa fie rezidenti in Romania, sa exercite
exclusiv functia in care au fost numiti si cel putin unul dintre acestia sa fie
cetatean roman. Ei trebuie sa fie licentiati, sa fi lucrat cel putin 5 ani in activitatea
financiar-bancara si sa nu fi cauzat, prin activitatea lor, falimentul unei
societati comerciale.
Persoanele desemnate in calitate de conducatori ai bancii trebuie sa fie
aprobate de Banca Nationala a Romaniei inainte de inceperea exercitarii
functiei.
Banca Nationala a Romaniei poate sa stabileasca si alte reguli si norme
etice si profesionale pentru calitatea si activitatea personalului bancar.
Art. 26
In cazul in care consiliul de administratie al bancii deleaga o parte
dintre competentele sale unui comitet de directie, potrivit legii, toti
conducatorii bancii vor face parte din acesta.
In acest caz, presedintele consiliului de administratie conduce si
comitetul de directie.
Art. 27
Administratorii bancii pot fi numai persoane fizice, in numar de cel mult
11. Termenul mandatului lor nu poate fi mai mare de 4 ani, cu posibilitatea de
a fi realesi.
In afara de conditiile prevazute de legislatia in vigoare referitoare la
administratori, o persoana nu poate fi aleasa in consiliul de administratie al
unei banci, iar daca a fost aleasa, decade din mandatul sau, daca:
a) este salariat al bancii in cauza, cu exceptia conducatorilor acesteia;
b) este salariat, administrator sau cenzor la o alta banca. Fac exceptie salariatii
si administratorii unei banci, in cazul in care sunt alesi administratori la o
filiala a bancii;
c) in ultimii 5 ani i s-a retras aprobarea de catre Banca Nationala a
Romaniei, potrivit art. 69, sau a fost inlocuita, potrivit art. 70, ca urmare a
unei masuri de remediere luate de banca.
Art. 28
Pot fi cenzori ai unei banci numai persoanele fizice care au calitatea de
expert contabil sau contabil autorizat cu studii superioare, in conditiile
legii, si au experienta de cel putin 5 ani in domeniul financiar-bancar, precum
si societatile de expertiza contabila autorizate sa desfasoare aceasta
activitate pe teritoriul Romaniei.
Nu pot fi cenzori ai unei banci persoanele care, potrivit art. 70 din
prezenta lege, au fost in ultimii 5 ani inlocuite ca urmare a unei masuri de
remediere luate de o banca.
CAP. 7
Conflictul de interese
Art. 29
Administratorul notifica in scris bancii natura si intinderea interesului
sau relatiei sale materiale, daca:
a) este parte a unui contract cu banca;
b) este administrator al unei persoane juridice care este parte a unui
contract cu banca;
c) are un interes material sau o relatie materiala cu o persoana care este
parte intr-un contract cu banca, cu exceptia contractelor de depozit sau de
pastrare de valori.
Art. 30
Obligatia prevazuta la art. 29 revine administratorului atunci cand a
cunoscut sau trebuia sa cunoasca faptul ca a fost incheiat sau este in curs de
a fi incheiat un astfel de contract.
Art. 31
Administratorul unei banci este obligat ca, ori de cate ori este necesar,
dar nu mai putin de o data pe an, sa prezinte, in scris, consiliului de
administratie al bancii o declaratie din care sa rezulte numele si adresa
asociatilor sai si date referitoare la interesele materiale de natura
financiara, comerciala, agricola, industriala sau de alta natura ale
administratorului si ale familiei sale.
Art. 32
Un administrator care are un interes material sau o relatie materiala, in
sensul art. 29, 31 si 33, nu va participa la dezbaterile asupra contractului si
se va abtine de la vot asupra oricarei probleme legate de acest contract.
In scopul realizarii cvorumului necesar luarii unei decizii asupra
contractului in cauza, administratorul va fi considerat prezent.
Art. 33
Un interes este considerat material, in sensul prevederilor art. 29 si 31,
daca se refera la averea, afacerea sau interesele familiei (sotului/sotiei,
rudelor si afinilor pana la gradul al doilea inclusiv) persoanei care are
interes.
Art. 34
Cand un administrator nu declara un conflict de interese, in conformitate
cu prevederile prezentului capitol:
a) banca, un actionar al acesteia sau Banca Nationala a Romaniei poate cere
instantei judecatoresti anularea oricarui contract in care acesta are un
interes material nedeclarat, potrivit celor prevazute in prezentul capitol;
b) Banca Nationala a Romaniei, potrivit art. 70, poate cere bancii
suspendarea administratorului pe o perioada care sa nu depaseasca un an sau
inlocuirea acestuia.
CAP. 8
Secretul profesional
Art. 35
Banca va pastra confidentialitatea tuturor tranzactiilor si serviciilor pe
care le ofera, inclusiv cu privire la identitatea titularilor conturilor.
Art. 36
Personalul unei banci, supus prevederilor prezentei legi, nu are dreptul de
a folosi sau de a dezvalui, nici in timpul activitatii, nici dupa incetarea
acesteia, fapte sau date care, devenite publice, ar dauna intereselor ori
prestigiului unei banci sau vreunui client al acesteia.
Prevederile de mai sus se aplica si persoanelor care obtin informatii de
natura celor aratate, din rapoarte ori alte documente ale bancii.
Art. 37
Orice membru al consiliului de administratie al unei banci, precum si toate
persoanele care participa la activitatea bancii sunt obligate sa pastreze
secretul profesional. Informatii privind sumele depuse si operatiunile
efectuate pe numele persoanelor fizice si juridice se vor transmite numai
titularilor sau reprezentantilor lor legali, iar in cauzele penale in care s-a
pus in miscare actiunea penala impotriva titularului, la cererea scrisa a
procurorului sau a instantei judecatoresti. Personalul bancii nu poate uza, in
folos personal, de informatiile bancare pe care le detine sau de care a luat
cunostinta in orice mod.
Prevederile alin. 1 se aplica si persoanelor care obtin, din activitatea de
control si supraveghere sau din rapoarte ori documente ale bancii, informatii
de natura celor aratate mai sus.
CAP. 9
Cerinte operationale
Sectiunea 1
Dispozitii generale
Art. 38
In activitatea lor, bancile se supun reglementarilor si ordinelor emise de
Banca Nationala a Romaniei, date in aplicarea legislatiei privind politica
monetara, de credit, valutara, de plati, de asigurare a prudentei bancare si de
supraveghere bancara.
Bancile isi organizeaza intreaga activitate in conformitate cu regulile
unei practici bancare prudente si sanatoase si cu cerintele legii.
Modificarile in situatia bancii sunt supuse aprobarii Bancii Nationale a
Romaniei, in conditiile stabilite de aceasta prin reglementari. Inregistrarea
in registrul comertului a mentiunilor privind respectivele modificari se va
face numai dupa obtinerea acestei aprobari.
In statutele lor, bancile nu vor putea stabili exceptii de la principiul
potrivit caruia o actiune da dreptul la un singur vot.
Actiunile emise de banci vor putea fi numai nominative.
Art. 39
In vederea functionarii, in termen de 30 de zile de la data obtinerii
autorizatiei, fiecare banca este obligata sa deschida cont curent la Banca
Nationala a Romaniei, conform reglementarilor emise de aceasta. Transferurile
banesti operate prin inscrieri in contul curent deschis in evidentele Bancii
Nationale a Romaniei sunt irevocabile si neconditionate.
Bancile pot deschide la Banca Nationala a Romaniei si alte conturi, in
conditiile stabilite de aceasta.
Sectiunea a 2-a
Cerinte de capital
Art. 40
Capitalul social al unei banci trebuie varsat, integral si in forma
baneasca, la momentul subscrierii.
Capitalul social minim este stabilit de Banca Nationala a Romaniei.
La constituire, aportul de capital va fi varsat intr-un cont, cu dobanda la
vedere sau la termen, deschis la o banca, persoana juridica romana, sau la o
sucursala a unei banci straine autorizate sa functioneze pe teritoriul
Romaniei. Contul de capital va fi blocat pana la inmatricularea bancii in
registrul comertului.
Bancile trebuie sa mentina in permanenta un nivel minim al capitalului
social, in forma baneasca, in conformitate cu reglementarile Bancii Nationale a
Romaniei.
Sucursalele bancilor straine vor mentine in permanenta un capital de
dotare, la nivelul prevazut prin reglementarile Bancii Nationale a Romaniei,
pentru capitalul social minim al bancilor, persoane juridice romane.
Art. 41
Bancile pot majora capitalul social, pe langa subscrierea de noi aporturi
in forma baneasca, potrivit legislatiei in vigoare, si prin utilizarea
urmatoarelor surse:
a) primele de emisiune sau de aport si alte prime legate de capital,
integral incasate, ramase dupa plata si acoperirea cheltuielilor neamortizate
efectuate cu astfel de operatiuni, precum si rezervele constituite pe seama
unor astfel de prime;
b) dividendele din profitul net cuvenit actionarilor dupa plata impozitului
pe dividende potrivit legii;
c) rezervele din influentele de curs valutar aferente aprecierii
disponibilitatilor in valuta reprezentand capital social in valuta;
d) rezervele constituite din profitul net, existente in sold potrivit
ultimului bilant contabil;
e) diferentele favorabile din reevaluarea patrimoniului pot fi incluse in
rezerve si utilizate pentru majorarea capitalului social.
Art. 42
Orice modificare a nivelului capitalului social al unei banci este supusa
aprobarii Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 43
Bancile repartizeaza 20% din profitul brut pentru constituirea unui fond de
rezerva, pana cand fondul astfel constituit egaleaza capitalul social, apoi,
maximum 10%, pana in momentul in care fondul a ajuns de doua ori mai mare decat
capitalul social. Dupa atingerea acestui nivel, alocarea de sume pentru fondul
de rezerva se face din profitul net.
Bancile repartizeaza din profitul brut sumele destinate constituirii
rezervei generale pentru riscul de credit, in limita a 2% din soldul creditelor
acordate.
Sectiunea a 3-a
Cerinte prudentiale
Art. 44
La acordarea creditelor, bancile urmaresc ca solicitantii sa prezinte
credibilitate pentru rambursarea acestora la scadenta. In acest scop bancile
cer solicitantilor garantarea creditelor in conditiile stabilite prin normele
lor de creditare.
Art. 45
Bancile trebuie sa respecte urmatoarele cerinte prudentiale atunci cand
acestea sunt prevazute de reglementarile Bancii Nationale a Romaniei:
a) nivelul minim de solvabilitate, determinat ca raport intre nivelul
fondurilor proprii si totalul activelor si elementelor in afara bilantului,
ponderate in functie de gradul lor de risc;
b) expunerea maxima fata de un singur debitor, exprimata procentual, ca
raport intre valoarea totala a acesteia si nivelul fondurilor proprii ale
bancii;
c) expunerea maxima agregata, exprimata procentual, ca raport intre
valoarea totala a expunerilor mari si nivelul fondurilor proprii;
d) nivelul minim de lichiditate, determinat in functie de scadentele
creantelor si angajamentelor bancii;
e) clasificarea creditelor acordate si a dobanzilor neincasate aferente
acestora si constituirea provizioanelor specifice de risc;
f) pozitia valutara, exprimata procentual in functie de nivelul fondurilor
proprii;
g) administrarea resurselor si plasamentelor bancii;
h) extinderea retelei de sucursale si alte sedii secundare ale bancii.
Art. 46
Bancile, persoane juridice romane, pot deschide pe teritoriul Romaniei
sucursale si alte sedii secundare (agentii si altele asemenea) in conditiile
prevazute de reglementarile Bancii Nationale a Romaniei.
Dispozitiile alin. 1 se aplica in mod corespunzator si in cazul
sucursalelor bancilor straine.
Bancile, persoane juridice romane, pot deschide reprezentante si sucursale
sau pot infiinta filiale in strainatate, numai cu aprobarea prealabila a Bancii
Nationale a Romaniei, conform reglementarilor emise de aceasta.
Art. 47
O banca nu poate efectua repartizari din profit pentru dividende, daca, in
urma acestei repartizari, banca inregistreaza un nivel de solvabilitate sub cel
minim prevazut de reglementarile Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 48
Valoarea totala a investitiilor pe termen lung ale unei banci, in valorile
mobiliare emise de o societate comerciala care nu este angajata in una sau mai
multe din activitatile financiare prevazute la art. 8, nu poate depasi:
a) 20% din capitalul social al societatii comerciale respective; si
b) 10% din fondurile proprii ale bancii.
Valoarea totala a investitiilor pe termen lung ale bancii, in valorile
mobiliare emise de asemenea societati comerciale, nu poate depasi 50% din
fondurile proprii ale bancii.
Art. 49
Valoarea totala a investitiilor unei banci in valori mobiliare, efectuate
in nume si cont propriu, nu poate depasi nivelul de 100% din fondurile sale
proprii, cu exceptia celor in titluri de stat.
Art. 50
Imprumuturile acordate persoanelor aflate in relatii speciale cu banca sau
personalului acesteia, inclusiv familiilor acestora, pot fi permise numai in
conditiile stabilite de reglementarile Bancii Nationale a Romaniei.
Sectiunea a 4-a
Actionari semnificativi
Art. 51
Orice persoana, care intentioneaza sa achizitioneze o participatie de cel
putin 5% din capitalul social al bancii, trebuie sa obtina aprobarea prealabila
a Bancii Nationale a Romaniei, in conformitate cu reglementarile emise de
aceasta.
Art. 52
Orice actionar semnificativ, care intentioneaza sa-si majoreze participatia
sa, astfel incat proportia capitalului social detinut sa atinga sau sa
depaseasca niveluri reprezentand multipli de 5%, trebuie sa obtina aprobarea
prealabila a Bancii Nationale a Romaniei.
Sectiunea a 5-a
Tranzactii interzise
Art. 53
Bancile nu pot desfasura urmatoarele operatiuni:
a) angajarea in tranzactii cu bunuri mobile si imobile. Se excepteaza
tranzactiile cu astfel de bunuri necesare desfasurarii activitatii si pentru
folosinta salariatilor, precum si tranzactiile cu bunuri mobile si imobile
dobandite ca urmare a executarii creantelor bancii.
Bunurile mobile si imobile, dobandite ca urmare a executarii silite a
creantelor, altele decat cele necesare desfasurarii activitatii si pentru
folosinta salariatilor, se vand de catre banca in termen de un an de la data
dobandirii lor. Pentru bunurile imobile, termenul poate fi prelungit cu
aprobarea Bancii Nationale a Romaniei;
b) achizitionarea propriilor actiuni sau gajarea lor in contul datoriilor
bancii. Se excepteaza rascumpararea actiunilor proprii in vederea reducerii
capitalului social, care face obiectul unei aprobari prealabile a Bancii
Nationale a Romaniei;
c) acordarea de imprumuturi sau furnizarea altor servicii clientilor,
conditionata de vanzarea sau cumpararea actiunilor bancii;
d) acordarea de credite garantate cu actiunile emise de banca;
e) primirea de depozite, titluri sau alte valori, cand banca se afla in
incetare de plati;
f) angajarea in acceptarea de depozite, daca majoritatea depozitelor
provine de la angajatii bancii. Se excepteaza operatiunile fondurilor de
plasament si alte operatiuni financiare bazate pe principiul mutualitatii.
Sectiunea a 6-a
Documente contractuale, registre si evidente
Art. 54
Fiecare banca intocmeste si pastreaza, la sediul sau principal, documente
si evidente, in limba romana, cuprinzand:
a) contractul de societate si statutul, precum si toate actele aditionale
prin care acestea au fost modificate;
b) un registru al actionarilor sai, potrivit legii;
c) minutele si hotararile adunarii generale a actionarilor;
d) minutele sedintelor si hotararile consiliului de administratie;
e) registrele si inregistrarile contabile care evidentiaza clar si corect
situatia activitatii sale, explicarea tranzactiilor si situatiei sale
financiare, astfel incat sa permita Bancii Nationale a Romaniei sa determine
daca banca s-a conformat prevederilor prezentei legi;
f) reglementarile proprii referitoare la desfasurarea activitatii, precum
si toate amendamentele acestora;
g) alte inregistrari care sunt cerute potrivit prezentei legi ori
prevederilor reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei.
Documentele prevazute la lit. a) si f) se transmit la Banca Nationala a
Romaniei, iar documentele reprezentand evidentierea zilnica a inregistrarilor
pentru fiecare client al bancii, caracteristicile tranzactiilor sale cu acel
client ori in contul acestuia si soldul datorat clientului sau de catre acesta se
pastreaza la sediul principal al bancii sau la sediile secundare.
Art. 55
Fiecare banca intocmeste si pastreaza la sediul principal sau la sediile
sale secundare un exemplar al documentatiei de credit adecvate si orice
informatii privitoare la relatiile sale de afaceri cu clientii si cu alte
persoane pe care Banca Nationala a Romaniei le poate prevedea prin reglementari
si care se pun la dispozitie personalului autorizat al Bancii Nationale a
Romaniei, la cererea acestuia.
Art. 56
Toate operatiunile de credit si garantie ale bancilor trebuie consemnate in
documente contractuale din care sa rezulte clar toti termenii si toate
conditiile respectivelor tranzactii. Aceste documente trebuie pastrate de banci
si puse la dispozitie personalului autorizat al Bancii Nationale a Romaniei, la
cererea acestuia.
Contractele de credit bancar, precum si garantiile reale si personale,
constituite in scopul garantarii creditului bancar, constituie titluri
executorii.
De la data investirii cu formula executorie a contractului de credit,
dobanzile se vor calcula in continuare si se vor evidentia de catre banca, in
afara bilantului contabil, impreuna cu creditele respective.
Sectiunea a 7-a
Conturi, situatii financiare si controlul acestora
Art. 57
Bancile trebuie sa tina permanent evidenta contabila, in concordanta cu
prevederile legii contabilitatii si ale reglementarilor specifice date in
aplicarea acesteia, si sa intocmeasca situatii financiare adecvate, pentru a
reflecta in mod corespunzator operatiunile si conditia lor financiara. Evidenta
contabila si situatiile financiare ale unei banci trebuie sa reflecte, de
asemenea, operatiunile si situatia financiara a filialelor, sucursalelor si a
celorlalte sedii secundare, pe baza individuala si, dupa caz, pe baza
consolidata.
Art. 58
Banca Nationala a Romaniei stabileste reguli privind tinerea contabilitatii
si a bilantului contabil, care trebuie aprobate in prealabil de catre
Ministerul Finantelor.
Bancile sunt obligate sa prezinte Bancii Nationale a Romaniei situatiile
lor financiare constand in elemente ale bilantului contabil, precum si alte
date cerute de Banca Nationala a Romaniei, la termenele si in forma stabilite
prin reglementari.
Art. 59
Bilantul contabil al bancilor nu va fi acceptat ca avand valabilitatea
legala de catre autoritatile in drept, fara sa fi fost verificate si semnate de
cenzorii bancii.
Art. 60
Prevederile art. 58 si 59 se aplica si sucursalelor bancilor straine,
atributiile cenzorilor fiind indeplinite de experti contabili, de contabili
autorizati cu studii superioare sau de societati de expertiza contabila,
autorizate sa desfasoare aceasta activitate pe teritoriul Romaniei.
Sucursalele bancilor straine intocmesc bilant contabil, care va cuprinde
atat activitatea lor, cat si a sediilor secundare subordonate acestora.
Art. 61
Fiecare banca va numi un auditor independent. Nu poate fi numit auditor al
unei banci decat o societate de expertiza contabila, autorizata in conditiile
legii sa desfasoare aceasta activitate in Romania.
Auditorul independent:
a) va acorda asistenta bancii in tinerea evidentei contabile, in
conformitate cu legislatia contabila din Romania si cu reglementarile Bancii
Nationale a Romaniei;
b) va intocmi un raport anual impreuna cu opinia sa, din care sa rezulte
daca situatiile financiare prezinta o imagine fidela a conditiei bancii;
c) va analiza practicile si procedurile controlului intern si ale
cenzorilor si, daca considera ca acestea nu sunt corespunzatoare, va face
recomandari bancii pentru remedierea acestora;
d) va informa Banca Nationala a Romaniei cu privire la orice act fraudulos
al unui administrator sau angajat, care ar putea avea drept consecinta o
pierdere de importanta semnificativa pentru banca.
Art. 62
Fiecare banca publica bilantul contabil, dupa aprobarea lui de catre
adunarea generala a actionarilor, impreuna cu opinia auditorului independent
asupra acestuia, in forma si la termenele stabilite de Banca Nationala a Romaniei
si de Ministerul Finantelor.
CAP. 10
Transferul de fonduri
Art. 63
Transferul de fonduri este organizat ca parte a activitatii bancare, in
scopul finalizarii decontarii si prevenirii riscurilor de neplata. Fiecare
banca poarta raspunderea pentru legalitatea si disciplina transferului de
fonduri intre sediile sale.
Autorizarea sistemelor de transfer de fonduri si a persoanelor juridice
care fac transfer interbancar de fonduri se face de catre Banca Nationala a
Romaniei.
Mijloacele de plata scripturale si circuitele de transfer de fonduri se
aproba, in prealabil, pentru fiecare banca, de catre Banca Nationala a
Romaniei, in interesul protejarii consumatorului de astfel de servicii si
incurajarii unor plati, fara numerar, eficiente.
Art. 64
In vederea intaririi disciplinei platilor fara numerar si a reducerii
costului activitatii bancare, Banca Nationala a Romaniei poate autoriza, la
cerere, o persoana juridica sa functioneze in calitate de casa de compensatii
interbancare.
Nici un aranjament colectiv de efectuare a compensarilor reciproce si
decontarilor interbancare nu poate functiona pe teritoriul Romaniei fara
autorizarea prealabila a Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 65
In afara decontarilor, persoanele juridice prevazute la art. 64 pot primi,
la cerere, autorizatia Bancii Nationale a Romaniei de a efectua si alte
servicii de administrare de fonduri pe termen de maximum o zi lucratoare,
precum si orice alte servicii care ar putea contribui la indeplinirea scopului
prevazut in actele lor constitutive si in normele lor de lucru.
CAP. 11
Supravegherea prudentiala a bancilor
Art. 66
Banca Nationala a Romaniei supravegheaza activitatea bancilor, persoane
juridice romane, si a sucursalelor bancilor straine, pe baza raportarilor de
prudenta bancara facute potrivit prezentei legi si reglementarilor Bancii
Nationale a Romaniei date in aplicarea acesteia, precum si prin inspectii:
- la sediul bancilor, al sucursalelor si al altor sedii secundare din tara
si din strainatate;
- la sediul sucursalelor bancilor straine si al sediilor secundare
subordonate acestora.
Art. 67
Inspectiile la sediul bancii se efectueaza de catre personalul Bancii
Nationale a Romaniei, imputernicit in acest sens, sau de catre auditori
independenti numiti de Banca Nationala a Romaniei.
In cazul sucursalelor si filialelor bancilor straine, echipele de inspectie
pot include si reprezentanti ai autoritatii de supraveghere din tara de origine
a bancii straine.
Pentru supravegherea bancilor romane care functioneaza in strainatate,
Banca Nationala a Romaniei coopereaza cu autoritatile de supraveghere bancara
ale statelor respective.
Informatiile referitoare la bancile straine care desfasoara activitati in
Romania pot fi furnizate autoritatilor de supraveghere bancara din tara de
origine, numai in conditii de reciprocitate.
Art. 68
Bancile sunt obligate sa permita personalului Bancii Nationale a Romaniei
si auditorilor independenti, numiti potrivit prevederilor art. 67, care
efectueaza inspectia, sa le examineze evidentele, conturile si operatiunile si
sa furnizeze toate documentele si informatiile legate de administrarea,
controlul intern si operatiunile bancii, astfel cum vor fi solicitate de catre
acestia.
CAP. 12
Masuri de remediere si sanctiuni
Art. 69
In situatia in care Banca Nationala a Romaniei constata ca o banca si/sau
oricare dintre administratorii, directorii executivi sau cenzorii acesteia se
fac vinovati de:
a) incalcarea unei prevederi a prezentei legi ori a reglementarilor sau
ordinelor emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea prezentei legi;
b) incalcarea oricarei conditii sau restrictii prevazute in autorizatia
emisa bancii;
c) efectuarea de operatiuni fictive si fara acoperire reala;
d) neraportarea, raportarea cu intarziere sau raportarea de date eronate
privind indicatorii de prudenta bancara ori alti indicatori prevazuti in
reglementarile Bancii Nationale a Romaniei;
e) nerespectarea masurilor stabilite prin actele de control sau in urma
acestora;
f) periclitarea credibilitatii si viabilitatii bancii prin administrarea
necorespunzatoare a fondurilor ce i-au fost incredintate,
Banca Nationala a Romaniei poate aplica urmatoarele sanctiuni:
a) avertisment scris dat bancii;
b) limitarea operatiunilor bancii;
c) amenda aplicabila bancii, intre 0,1 si 1% din capitalul social, sau
administratorilor, directorilor executivi sau cenzorilor, intre 1-6 salarii
medii/banca din luna precedenta, la data constatarii faptei. Amenzile incasate
se fac venit la bugetul de stat;
d) retragerea aprobarii date conducatorilor bancii;
e) retragerea autorizatiei bancii.
Art. 70
Banca Nationala a Romaniei, in urma constatarilor, poate lua urmatoarele
masuri:
a) incheierea unui acord scris cu consiliul de administratie al bancii,
care sa cuprinda un program de masuri de remediere;
b) obligarea bancii aflate in culpa sa ia masuri de remediere a
consecintelor faptelor constatate;
c) instituirea masurilor de supraveghere speciala si de administrare,
potrivit dispozitiilor cuprinse in cap. XIII.
Art. 71
Constatarea faptelor descrise in prezentul capitol, care constituie
incalcari ale disciplinei bancare, se face de catre personalul Bancii Nationale
a Romaniei, imputernicit in acest sens de persoanele mentionate la alin. 2.
Actele de aplicare a masurilor si sanctiunilor prevazute in prezentul
capitol se emit de catre guvernator sau viceguvernatori, in cazurile prevazute in
reglementarile Bancii Nationale a Romaniei emise in acest sens.
Art. 72.
Aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 69 se prescrie in termen de 2 ani
de la data savarsirii faptei.
Aplicarea sanctiunilor nu inlatura raspunderea materiala, civila,
administrativa sau penala, dupa caz.
Art. 73
Exercitiul dreptului de vot al actionarilor semnificativi, care nu au
obtinut aprobarea Bancii Nationale a Romaniei, conform sectiunii a 4-a din cap.
IX, este suspendat.
Banca Nationala a Romaniei dispune actionarilor semnificativi, prevazuti la
alin. 1, sa-si vanda, in termen de 3 luni, actiunile detinute peste
participatia aprobata de Banca Nationala a Romaniei. Dupa expirarea acestui
termen, daca actiunile nu au fost vandute, Banca Nationala a Romaniei dispune
bancii anularea actiunilor respective, emiterea unor noi actiuni purtand
acelasi numar si vanzarea acestora, urmand ca pretul incasat din vanzare sa fie
consemnat la dispozitia dobanditorului initial, dupa retinerea cheltuielilor
ocazionate de vanzare.
Art. 74
Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la o luna la 2 ani
sau cu amenda savarsirea de catre persoanele fizice a faptelor prevazute la
sectiunea a 3-a din cap. I.
CAP. 13
Masuri de instituire a supravegherii speciale si de administrare speciala a
bancilor
Art. 75
Banca Nationala a Romaniei, in calitate de autoritate de supraveghere
prudentiala bancara, poate hotari masuri de instituire a supravegherii speciale
si de administrare speciala a bancilor.
Sectiunea 1
Masuri de instituire a supravegherii speciale a bancilor
Art. 76
Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei poate hotari
masuri de instituire a supravegherii speciale a bancilor, pentru incalcarea
legii sau a reglementarilor prudentiale emise de Banca Nationala a Romaniei,
constatata in urma efectuarii actiunilor de supraveghere si/sau analizei
raportarilor bancilor, precum si in cazul constatarii unei situatii financiare
precare. Supravegherea speciala se asigura printr-o comisie instituita in acest
scop, formata din 5-7 specialisti din cadrul Bancii Nationale a Romaniei,
dintre care unul va indeplini functia de presedinte si unul, pe cea de
vicepresedinte.
Art. 77
Atributiile acestei comisii se stabilesc de consiliul de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei si se refera, in principal, la:
a) urmarirea modului in care conducerea bancii actioneaza pentru stabilirea
si aplicarea masurilor necesare remedierii deficientelor inscrise in actul de control
intocmit de organele de inspectie ale Bancii Nationale a Romaniei;
b) avizarea actelor de decizie ale organelor statutare ale bancii,
referitoare la situatia financiara si la incadrarea in reglementarile
prudentiale, precum si obligarea la suspendarea sau desfiintarea unor asemenea
acte;
c) modificarea reglementarilor proprii ale bancii;
d) limitarea si/sau suspendarea unor activitati si operatiuni bancare pe o
anumita perioada;
e) orice alte masuri care se considera necesare pentru remedierea situatiei
bancii.
Comisia de supraveghere speciala nu se substituie conducerii bancii.
In perioada exercitarii supravegherii speciale, adunarea generala a
actionarilor, consiliul de administratie si conducatorii bancii nu pot hotari
masuri contrare celor dispuse de comisia de supraveghere speciala.
Membrii comisiei de supraveghere speciala au acces la toate documentele si
registrele bancii, fiind obligati sa pastreze secretul privind operatiunile
bancare.
Art. 78
Comisia de supraveghere speciala prezinta rapoarte periodice consiliului de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei asupra situatiei bancii.
In functie de concluziile rezultate din aceste rapoarte, consiliul de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei hotaraste asupra incetarii sau
continuarii supravegherii speciale, fara a depasi insa o perioada mai mare de
120 de zile de la instituirea masurii de supraveghere speciala.
In cazul in care in activitatea bancii se constata in continuare deficiente
grave, consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei poate hotari,
de la caz la caz, trecerea la masuri de administrare speciala a acesteia.
Sectiunea a 2-a
Masuri de administrare speciala a bancilor
Art. 79
Masurile de administrare speciala a bancii se pot dispune in situatia in
care Banca Nationala a Romaniei constata sau este sesizata cu privire la
urmatoarele situatii:
a) masurile de supraveghere speciala nu au dat rezultate intr-o perioada de
pana la 120 de zile;
b) exista date certe care conduc la concluzia ca banca va deveni
insolvabila in urmatoarele 90 de zile.
Valoarea activului si pasivului bancii se calculeaza in conformitate cu
procedurile de evaluare prevazute in reglementarile Bancii Nationale a
Romaniei.
Pentru determinarea valorii activului si pasivului unei banci la o data
ulterioara, se vor lua in considerare si veniturile si cheltuielile anticipate
ale acesteia pana la data respectiva.
Art. 80
Activitatea de administrare speciala este efectuata de un administrator
special, stabilit de consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei.
Administratorul special poate fi si o persoana juridica specializata,
constituita conform legii.
Art. 81
Administratorul special preia integral atributiile consiliului de
administratie al bancii supuse regimului de administrare speciala.
Pe perioada aplicarii administrarii speciale se suspenda dreptul de vot in
privinta numirii si revocarii administratorilor si dreptul la dividende al
actionarilor, activitatea consiliului de administratie si a cenzorilor, precum
si dreptul la remuneratie al administratorilor si cenzorilor.
Administratorul special instiinteaza, de indata, compartimentele din cadrul
bancii, precum si sediile secundare ale acesteia cu privire la luarea unor
astfel de masuri.
Administratorul special administreaza banca stabilind conditiile optime
pentru conservarea activelor si incasarea creantelor in interesul deponentilor
si al altor creditori.
Un anunt privind instituirea administrarii speciale se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei si in mai multe ziare de circulatie nationala.
Art. 82
In termen de 45 de zile de la numire, administratorul special prezinta un
raport scris consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei cu
privire la starea financiara a bancii si posibilitatea redresarii situatiei
acesteia din punct de vedere al sigurantei financiare si anexeaza documente
referitoare la evaluarea activelor si pasivelor bancii, situatia recuperarii activelor,
costul mentinerii activelor si situatia lichidarii debitelor.
In termen de 15 zile de la primirea raportului administratorului special,
consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei decide asupra
prelungirii activitatii administratorului special, pe o perioada limitata, sau
retrage autorizatia si sesizeaza instanta competenta pentru declansarea
procedurii de lichidare a bancii.
Administratorul special, a carui activitate a fost prelungita, prezinta
periodic evaluarea situatiei financiare a bancii.
Daca consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei constata, pe
baza informarilor administratorului special, ca banca s-a redresat din punct de
vedere financiar si se incadreaza in parametrii de supraveghere prudentiala
stabiliti prin lege si prin reglementarile Bancii Nationale a Romaniei,
masurile de administrare speciala vor inceta si banca isi va relua activitatea
sub controlul organelor sale statutare.
CAP. 14
Cai de contestare
Art. 83
Actele emise in aplicarea prezentei legi pot fi contestate in termen de 15
zile de la comunicarea acestora la consiliul de administratie al Bancii
Nationale a Romaniei, care se pronunta prin hotarare in termen de 30 de zile de
la data sesizarii.
Hotararea consiliului de administratie poate fi atacata la Curtea Suprema
de Justitie, in termen de 15 zile de la comunicare.
CAP. 15
Dispozitii tranzitorii
Art. 84
Bancile si sucursalele bancilor straine, autorizate la momentul intrarii in
vigoare a prezentei legi, sunt considerate ca detin o autorizatie emisa
potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 85
Cererile de autorizare nesolutionate la data intrarii in vigoare a
prezentei legi si care nu sunt conforme cu prevederile acesteia pot fi retrase
si prezentate din nou de titularii cererilor, in conformitate cu prevederile
acestei legi.
Art. 86
Pentru bancile, persoane juridice romane, si sucursalele bancilor straine,
ale caror organizare, administrare, situatie financiara si operatiuni nu sunt
conforme cu cerintele prezentei legi sau cu reglementarile date in aplicarea
acesteia, Banca Nationala a Romaniei stabileste, prin reglementari sau ordine,
perioada in care acestea trebuie sa se incadreze in prevederile prezentei legi.
CAP. 16
Dispozitii finale
Art. 87
Toate autorizatiile emise si cele in vigoare se evidentiaza de catre Banca
Nationala a Romaniei in registrul bancar, care este accesibil permanent
publicului.
Art. 88
Bancile pot sa organizeze o asociatie profesionala, care sa le reprezinte
interesele colective fata de autoritatile publice, sa studieze probleme de
interes comun, sa promoveze cooperarea, sa informeze membrii asociatiei si
publicul si sa organizeze serviciile de interes comun. Asociatia profesionala a
bancilor colaboreaza cu Banca Nationala a Romaniei.
Separat sau in cadrul asociatiilor profesionale, bancile vor putea sa-si
organizeze un corp propriu de executori, a carui activitate va fi strict legata
de punerea in executare a titlurilor executorii apartinand bancilor.
Statutul acestui corp de executori va fi aprobat prin ordin al ministrului
justitiei.
Art. 89
Prin hotarare a Guvernului si cu avizul Bancii Nationale a Romaniei, se
poate aproba desfasurarea, de catre banci, a unor activitati de finantare
pentru stimularea intreprinderilor mici si mijlocii, pentru restructurarea,
modernizarea si privatizarea societatilor comerciale, precum si pentru
sustinerea si stimularea exporturilor, dezvoltarea infrastructurii si a altor
utilitati de interes public.
Sumele necesare desfasurarii activitatii de finantare, prevazute la alin.
1, pot fi asigurate din fondurile publice si de catre bancile respective prin
acorduri de imprumut cu institutii financiare romane sau straine, precum si din
mobilizarea unor resurse de pe piata interna sau internationala de capital,
putand fi garantate de statul roman, prin Ministerul Finantelor.
Bancile care desfasoara activitati de finantare in conformitate cu
prevederile alineatelor precedente sunt scutite, corespunzator activitatilor
respective, de plata impozitului pe profit, precum si de distribuirea si de
plata dividendelor si a impozitului pe dividende, sumele respective fiind
destinate majorarii fondului lor de rezerva.
Art. 90
Institutiile, altele decat bancile, abilitate prin lege sa desfasoare
activitati bancare, se supun autorizarii, supravegherii prudentiale si
reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei.
Potrivit prevederilor alineatului precedent, se vor adapta in mod
corespunzator legislatia referitoare la Casa de Economii si Consemnatiuni si
legislatia referitoare la cooperatia de credit.
Art. 91
Toate reglementarile si ordinele emise de Banca Nationala a Romaniei in
aplicarea prezentei legi se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 92
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Legea se completeaza cu dispozitiile legislatiei aplicabile societatilor
comerciale, in masura in care acestea nu contravin prevederilor prezentei legi.
Art. 93
Banca Nationala a Romaniei va elabora reglementari si ordine in aplicarea
prezentei legi, in termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a
acesteia.
Art. 94
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 33/1991
privind activitatea bancara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 70 din 3 aprilie 1991, Legea nr. 36/1997 pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 40/1996 privind modificarea si completarea reglementarilor
referitoare la majorarea capitalului social al societatilor bancare, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 54 din 1 aprilie 1997, precum
si orice alte dispozitii contrare.
Fac exceptie de la prevederile alineatului precedent reglementarile actuale
ale Bancii Nationale a Romaniei, care, pana la adoptarea noilor reglementari,
raman in vigoare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 19 februarie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN
p. PRESEDINTELE SENATUI
CRISTIAN DUMITRESCU